Helmivauvat 2010

Heippa taas

Me käytiin eilen pikku-ukon kans siellä 3kk neuvolassa. Kovasti on poika kasvanut. Edellinen neuvolakäynti oli 6vko sitten.(Mitat suluissa) Pituusmitta saattaa hieman heittää, kun oli eri mittaaja kuin viimeeksi. Oma neuvolantätimme oli lomalla ja sijaisena oli onneksi tuttu täti eli odotusajan neuvolantäti.

Pituus 62,5cm( 55cm)
Paino 6150g (5010g)
Päänympärys 39,6 cm( 37,7)

Paino oli siellä alakäyrän lähellä, mutta koska pituutta oli tullut edellisestä mittauksesta n. 7cm niin ei kuulemma tarvitse olla huolissaan siitä. Ja kun kyselin, että tarvitsisko jotain lisäruokaa niin ei kuulemma tarvitse ja vellejäkään ei kuulemma saisi aloittaa ennen 4 ikäkuukautta. Eli meillä on ikäsuosituksia suosiva neuvolantäti.

Poitsu sai siellä ollessa sitten tuollaisen itkukohtauksen. 15 minuutin itkun jälkeen mittasi neuvolantäti lämpöä ja saikin sitä sitten hieman. Sanoi kyllä itsekkin, että lämpö johtuu itkusta mutta ei rokoteta tällä kertaa. Itkukohtauksien syy täytyy ensin selvitellä, joten saamme rokotukset viikon päästä.
Pääsimme onneksi saman tien lääkärille ja itkuihin alkoi löytyä edes pientä selitystä.Poitsuhan on ollut tukkoinen ja ns.räkäinen myös sen viikon ajan milloinka alkoivat itkut.Lääkäri tutki ja kuulosteli ja pikku-ukolla on luultavasti siitepölyallergia. Isällään ollut pienenä myös tuota siitepölyallergiaa ja tosi pahana. Hieman nyt vain pelottaa et voiko olla myös jonkinsortin koira-allergiaa vaikka siihen lääkäri ei uskonut, kun olisi luultavasti oireillut sitten alusta saakka.
Itkukohtaukset sitten selittyivät sillä, että kun keuhkot on ahtaalla niin kuin allergiassa on ja nenä tukossa, niin kun laitetaan selälleen niin olo huononee ja vauvahan ilmoittaa sen itkemällä. Ja me kun on vaan yritetty nukuttaa vaikka on itkenyt niin huutohan on vain pahentunut, kun äiti ja isi ei ymmärrä, että toisen täytyy päästä pystyyn, jotta saisi hengityksen kulkemaan. Nyt on vanhemmilla hieman huojentuneempi olo, kun itkuille on edes jonkinlainen selitys.Tuntui niin kurjalta, kun nauravaisesta,juttelevaisesta ja iloisesta lapsesta tuli itkuinen ja kärttyinen ihan yht'äkkiä.

Tulipas taas vuodatus, mutta pakko oli päästä purkutumaan ja saamaan omaa oloaan helpommaksi...

NuuNuu84 :hug: vuodatukset sallittuja! mutta onneksi siis syy selvisi! ainakin luultavasti.
ihan kamala yö viime yönä. varmaan siitä rokotuksesta johtu. lämpöä oli illalla vähän ja oli itkunen tuo pikkunen niin annoin suposn. nukkui 22-01 ja siitä sitten tunnin välei heräsi mihin milloinkin, nenäkin oli välillä aivan tukossa ja minä kurja äiti laitoin vahingossa jekovittiä nenään kun se on samanmuotoinen pullo ku noi keittosuolatipat :( :( :( siitähän riemu sitten repesikin, mutta kyllä se nenä vaan aukes.. eli päivän opetus: valot päälle ens yönä jos joutuu tippoja ettimään..

ja hei taas develly!

onneks poika sitten nukkui aamupäivällä 2½tuntia niin sain minäkin vähän nukuttua.. meillä kun ei oikeen miehen kans toimi noi vuorotellen heräämiset, vaikka kyllä se poikaa päivisin hoitaa jos tarvin omaa aikaa.. ja alkuillasta jos saan nukuttua.. meinaa vaan välillä vähän hajottaa.

muoks.tulipas nyt maristua, ku oikeesti kaikki ihan hyvin

nyt pihalle, aurinko viimeinkin paistaa.

NuuNuu hyvä, että selvisi syy itkuille. Tosi hyvä juttu, jos oireet eivät johdu koirasta! Olisi varmasti kauheaa joutua luopumaan eläimestä. Minäkin olen alkanut epäillä siitepölyallergiaa, kun tyttöä ei nykyisin voi pitää selällään ennen kuin on aivan rättiväsynyt, ja kun tuo vaunuissa olokin on alkanut takkuamaan... Jos tämä tilanne nyt vielä tällaisena jatkuu, niin menen kyllä lääkärille. Tänään sentään päästiin tunniksi ulos, kun tyttö nukahti mun syliin ja laitoin nukkuvan vauvan vaunuihin ja lähdin lykkimään.

sanv varmasti johtuu huono yö rokotuksesta. Meillä ainakin oli todella kärttyinen ja itkuinen tyttö niiden rokotuksien jälkeen. :hug: Kyllä ne huonot yöt vaan verottaa omaa jaksamista. Meilläkään ei miehen kanssa toimi vuorotellen yöheräämiset, jos tyttö heräilee useasti. Vaikka olisi viikonloppu, niin mies vaan vetelee sikeitä, eikä kuulemma edes herää tytön itkuun unensa läpi. Onneksi noita huonoja öitä ei ole kauheasti viime aikoina ollut, mutta olisi se välillä mukava itsekin vaan nukkua yöt.

Käytiin äsken tosiaan tunti ulkoilemassa ja kylläpä piristi! Edellisestä vaunulenkistä onkin varmaan puolitoista viikkoa aikaa, kun tytöllä alkoi lämpimien ilmojen myötä vaunuissa olon protestointi. Jospa tää tästä taas lähtisi... Onneksi mulla on Manduca, siinä tyttö tykkää olla hereillä ja unessa. :) Ihana ilma tänään, vaikka luulin, että tänään piti sataa!

Tyttö nukahtaa nykyisin iltaisin meidän sänkyyn, ja siitä siirrän omaan petiinsä kun menen nukkumaan. Tyttö on siinä vaiheessa yleensä niin sikeässä unessa, että on aivan rento, eikä reagoi siirtoon mitenkään. Tulee aina sellainen olo, että eihän sellaista pientä uinuvaa kääröä edes raaski laskea sylistä pois. :heart:

Nyt laittamaan parvekkeelle kasveja multaan.

Heipparallaa, taidan liittyä tähän ketjuun. Tunnarit ja salasanat oli vähän hakusalla ni siks näin myöhään liityn keskusteluremmiin. Meidän tytön tylleröinen syntyi 20.2. Painoa oli 3620 ja pituutta 50.

Tyttö on iloinen pakkaus, vaikka hänelle todettiin aika paha atooppinen ihottuma (perinyt isältään) Täällä on alotettu kiinteätkin jo 2,5 kk iässä kun ei oikein maito tahdo riittää. Neuvolatäti sanoi, että kannattaa alottaa jo kiinteillä mieluummin kun korvikkeella. Porkkanaa ja bataattia jyystetään aamuin ja illoin oikein mielellään. Peruna taas ei mene alas sitten millään. Tulee yökkäyksinä ulos suusta, vaikka sekottaa porkkanan sekaan :D

Pian varmaan alotan pikkuhiljaa vellit iltaisin, kun neiti herää kolmesta eteenpäin tunnin välein syömään. Painoakaan ei oo vielä kun varmaan vähän päälle 5 kiloa kun edellisestä neuvolakäynnistä on jo muutama viikko takana. Tyttö kasvaa hoikkien sarjassa. :)

Tänään taas tuttipullokokeilua, kun minun piti käydä sairaalassa kontrollikäynnillä. Siskoni oli hoitamassa poikaa sillä aikaa. Aamulla poika ei suostunut syömään ennen lähtöä, touhasi vaan ihan kaikkea muuta! :) Vähän hirvitti lähteä, kun tiesin reissuun menevän matkoineen useamman tunnin. Oli suostunut pullosta sillä aikaa juomaan oikein 25ml, sitten oli tullut huuto, kun oli "tajunnut", ettei tuossa olekaan tissi! Onneksi kaikki oli muuten mennyt hyvin, poika oli nukahtanutkin. Meillä tuntuu ainakin väsy voittavan nälän!

Nuunuu onneksi salapoliisityö tuotti tulosta! Ja anteeksi vaan sanv mutta Jekovitit nenässä nauratti! Ja pääasia että nenä aukesi. Minäkin niitä pulloja olen monesti pyöritellyt, ja ihan päivänvalossa, että tulee varmasti oikeesta pullosta oikeeseen paikkaan.

Me käytiin sekoilemassa kaupungissa lääkärissä. Komeesti oltiin väärillä potilastiedoilla (ei meidän moka) ja jälkitarkastuskin meinas jäädä tekemättä.. No saatiin lupa heti yrittää toista vauvaa ja poika sai piikin. Jännityksellä odotetaan supot kädessä miten käy. Ei sitten suppoa nenään :LOL:

"Kiva" kuulla, että muillakin päikkärit vähentyneet...kamala vaan kattoa, kun toisella silti ois NIIN väsy, mutta heräilee jatkuvasti pienten pätkien jälkeen.

Ikuisuus, mekin päästiin vaunulenkille, kun ilmat viileni. Olin jo ihan innoissani, kun sain pojan sinne nukahtamaan! Ilo kuitenkin loppui lyhyeen, kun heräsi jo vajaan puolen tunnin päästä valtaisaan itkuun, johon ei auttanut kuin syli. Sisällä kuitenkin nukahti ulkovaatteiden riisumisen jälkeen syliin 3-4 kertaa, eli väsy olis ollut kova. Jos siitä yritin laskea sänkyyn, alkoi huuto uudestaan. Tunnin kesti, mutta nyt poika kuitenkin melko tyytyväisenä kiljahtelee sitterissä ja mussuttaa sormiaan.. =) Päästelee kyllä nykyään niin hassuja kiekaisuja, että ei voi muuta kuin nauraa! :LOL:

Onkohan pojulla nyt vaan hirmuisa läheisyyden ja sylin tarve (vaikka tottakai vauvalla saakin olla), ettei unetkaan oikein suju. Voikos näin pienelle sitä unikoulua vielä harjoittaa..? Joltain osin oon kyllä niin tehnytkin jo..ainakin luulen niin.

Meillä kanssa kesä pilas niin hyvän päikkärirytmin. Tyttö ei tottunut ollenkaan siihen, että nyt ei enää turjusteta päälle koko vaatekerrastoa. Yritin kerran pistää makuupussinki patjaks ni tyttö vaan potki ja heilutti käsiä koko kävelylenkin. Meni varmaan viikko kunnes se tottu taas nukkumaan ulkona; ensin tunnin ja sitten kahen pätkissä. Parvekkeella ei voinu nukuttaa ollenkaan iltapäivällä kun sinne pohottaa täysillä aurinko. Piti mennä aina itekkin kaheks tunniks ulkoilemaan varjon puolelle ja monesti sillonkin tuloksetta. Nyt vähän taas helpottaa kun viileni kelit, onneks. Meidän tyttö kun ei nuku sisällä päikkäreitä sitten millään. Heräilee vartin välein.

Oon ajatellut, että kai se on vaan tämä kuumuus ja kosteus miksi se nukkuu niin huonosti sekä yöt että päivät. Ja valoisuus varmaan kans tekee tehtävänsä. Ja voihan se olla jokin vaihe vauveleilla aina välillä kun ei tuu uni. Meilläkin on kokeiltu aina välillä kun on parempia päiviä niin sitä tassu-unikoulua vähäsen. Välillä se tuottaakin tulosta, mutta sitten kun on kitinäpäivä niin ei kelpaa kun syli ja tissi.

Parempia unia odotellessa :)

kiitos ikuisuus ja tehilla eilisistä viesteistä!! Piristi päivää, lisäks postiin oli tullu mun uudet bravadot(kaarituelliset ja tukevat), ne on aivan ihanat päällä! tuntuu jo vähän enemmän naiselta eikä niin lehmältä :)

miten teillä on nukuttu yöunia viimeaikoina? kun meillä oli sellanen kahden viikon pätkä kun poika vetäs eka 6-7tuntia, sitten kerran tai pari kertaa pari tuntia päälle. mutta nyt on neljä yötä herätty kahden tunnin välein syömään ja ihan on syönyt kunnolla. onkohan joku tankkaus meneillään taas?

ethän tehilla laittanut suppoa nenään? :LOL:
ja kiitos ikuisuus uuteen kerhoon pääsystä, kiva tuntea kuuluvansa johonkin.. :kieh:

muistaakseni unikoulun voi aloittaa n 6kk:n iässä, mutta oon minäkin "hyvinä iltoina" sitä jo tehnyt. toivottavasti teilläkin murukisu unet paranee!

:wave:
Meilläkin oli eilen hankala ilta ja ilmeisesti rokotteen takia. Yö meni todella hyvin vaikka pelkäsin hankalaa yötä. Ihan hyvin oli tyttö kasvanut vaikka ei ihan samaa tahtia kuin edellisenä kuukautena. Painoa nyt reilu 7 kg ja pituutta 61,5 cm. Kovasti tyttö rohisee ja kun lääkärille oli yksi aika tällä viikolla jäljellä niin päätin ottaa sen kun jonkun aikaa on tuota nuhaa jo ollut ja yskäkin on aika pahan kuuloinen.

Aikas hankalaa on meilläkin tuo päiväunien ottaminen mutta sentään yöt menee erittäin hyvin ja näin aamusta tyttö jää vielä nukkumaan meidän sänkyyn, saan rauhassa juoda aamukahvit. =) =)

Oikein mukavaa keskiviikkoa kaikille! Täällä näyttää aurinkokin hieman pilkistävän.
Ja Jekovitit nenässä oli hauska, sori.. :LOL:

Rokote illasta ja yöstä selvitty! Ja ilman suppoja. Eilispäivän poika nukkui, illalla hereillä ihan hyväntuulisena kunnes alkoi huutaa. Huusi ehkä puolisen tuntia taukoamatta. Sit kokeiltiin laittaa nukkumaan vielä ennenkuin turvaudutaan suppoon, jos vaikka on taas niin väsynyt vaan. Ja kas kummaa, sinne taas nukahti. Ja heräsi syömään vain kerran..

Olen nyt pakkaseen pumppaillut 280ml maitoa. Luulis riittävän. Ehkä vielä kerran voisin pumpata. Eri asia sitten syökö poika pullosta... Kerran kokeilin, ei kelvannut, pureskeli vaan, oli tosin mahakin ihan täynnä. Ilmeisesti maitoa ei kauheesti tarvi lämmittää? Pumpattu, tuore maitokin tuntuu tosi viileälle pullon läpi, tuskin yhtään lämpimälle. No, itseasiassa olen lähes varma että ne maidot unohtuu tonne pakastimeen kun la aamuna lähdetään... :whistle:

Huomenna saadaan matkarattaat, jee!

Kävin eilen ilta 7 pojun kanssa kävellen kaupassa. Tietty poju nukahti vaunuihin. Kuukausi sitten tuollaisilla unilla ei olisi ollut mitään vaikutusta, mutta nyt oli. :eek: Poju nukahti vasta klo 23. :xmas: Enää en tee sitä virhettä, että lähden tuohon aikaan vaunulenkille. Tai sitten meillä on alkamassa joku ihan uusi aikakausi nukuttamisien suhteen!

murukissa, unikoulua suositellaan aloitettavaksi 6 kk iässä. Mutta ainahan se on itselle helpotus mitä aikaisemmin vauva osaa nukahtaa itsekseen. Itse ajattelin aloittaa tassuttelun 6 kuukauden ikäisenä, kun nukuttaminen ei normi-iltoina ole ollut ongelma.

Meillä päiväunet ovat nyt jääneet yksiin uniin. Poju on koko aamun hereillä ja nukahtaa sitten vasta klo 12 jälkeen. Helteillä ei ole ollut vaikutusta! Tuossa kun oli oikein kuumia ilmoja, poju viihtyi vaunussa vielä paremmin, kun laitoin puoliksi makuupussiin. On kait tullut äitiinsä, kun tykkään helteestä! :heart:

-mervi-elina ja poju 4 ½ kk

Kävin päivittämässä, tervehdys uusille :wave: ! white, en bongannut mittoja joten jos haluat ne esille niin ilmoittele :)

Olis se hienoa jos saatais jo joku rytmi. Olis mukavampi viedä hoitoonkin joskus kun vois sanoa että silloin ja silloin päikkäreille ja yöunille mutta kun ei. Minkä ikäistä voi alkaa rytmittää? Annatteko vauvan nukkua aamuisin niin pitkään kun nukuttaa vai heräättekö systemaattisesti samaan aikaan aamuisin? Nukahtaako teidän vauvat ilman heijaamista?

Itse ajattelin ruveta antamaan velliä ja kiinteitä kun 4kk ikä saavutettu. Toivottavasti pidentää yöunia :)

Laalaa, minä en ole rytmittänyt pojun nukkumisia. Tosin keskolassa oli se 3 tunnin välein herätys ja syöttö. Aika usein poju simahtaa syliin, kun on syönyt iltavellin. Ei tarvitse heijata. Yöllä olen nyt laittanut heti syötön jälkeen sänkyyn. Parit ähinät kuuluu ja sitten nukahtaa.

Mä jo luulin että meillä oli joku rytmi päikkäreissä, mutta maanantain sadepäivä sen sitten taas sotki. Maanantaina nukuttiin viisi kertaa sisällä ja eilen pari kertaa sisällä ja pari kertaa vaunuissa. Lyhyitä nuo kaikki unet kyllä on, max. tunti kerrallaan.

Laalaa, rytmi alkaa muodostua paremmin sitten kun syödään kiinteitä ruokia aina tiettyyn kellon aikaan, esim. klo 11 sosetta -> päikkärit, klo 17 sosetta -> päikkärit. Sitä ennen taitaa olla niin, että rytmi on mitä sattuu ainakin päivän aikana. Meillä on nyt yöunien alku vakiintunut n. klo 22 ja aamu alkaa 8-8.30, mutta sitten päivät ja yöt onkin mitä sattuu.

Kiinteiden aloittaminen ei välttämättä/todennäköisesti auta yöuniin, valitettavasti... Määrät on alkuun niin pieniä ja voivat enemmin aiheuttaa vatsavaivoja kuin täyttää mahaa. Esikoisen kohdalla näin ainakin kävi, 4 kk iässä aloiteltiin soseita, eikä vaikuttanut öihin mitenkään ja vasta lähes vuoden iässä nukkui ekan koko yön.

Nukuttaminen on meillä nykyisin helpohkoa, kunhan ei ehdi yliväsyneeksi. Illalla vien sänkyyn kun alkaa hieroa silmiään tai torkahtaa syliin ja esim. äsken nukahti tässä alakerrassa kehtoon tutti suussa ja harso naamalla. Syliin tai tissille nukahtaa tosi harvoin. Ja jos on oikein väsynyt, parhaiten toimii, että menee itse viereen makailemaan ja poika saa nukahtaa naama tissiä vasten :) Heijata ei siis tarvitse sylissä ja ihan tietoisesti olen sitä välttänytkin kun alkaisi kohta olla aika raskasta.

4kk neuvolassa ja lääkärissä käyty eilen! Kaikki hyvin ja poika kasvaa :heart:
Mittoja (suluissa edelliset):
7520g (6580g)
63,8cm (60,0cm)
43,8cm (43cm) pää

Menin sitten eilen taas antamaan pojalle pe-po velliä aamusta ja koko päivänä tuo ei saanut kakattua :ashamed: Tosi outoa, että velli vetää vatsan noin kovalle, mutta soseista ei tule mitään! Tiedä sitten pitäskö jättää kokonaan noi vellikokeilut vai yrittää vaan totuttaa tuota masua!?

Täälläkin naureskeltiin d-tippoja nenässä :LOL:

Rytmistä Meillä on jo aika selkeä rytmi, mikä sinällään todella hyvä juttu, mutta yöunille kun tuo käy jo klo 20, rajaa se jonkunverran iltamenoja yms. Mies kun on päivät töissä niin jos yhessä lähetään sitten illemmalla käymään jossain kylässä, jää vierailut aika lyhyeen kun täytyy pikkumiestä tulla pistämään jo yöpuulle! Käy kyllä yöunille vieraassakin paikassa, mutta vaatii päivittäin tehtävät iltatoimet (syöttö, vaipanvaihto, yökkäri päälle jne.) Mites muilla? Varsinkin viikonloppuisin olisi kiva joskus jäädä kaverille istumaan iltaa vähän myöhempään, mutta ei auta, pienen on päästävä nukkumaan :heart: Jotenkin sitä ennen vauvaa ajatteli, että kyllähän se vauva nyt nukkuu siellä missä nyt satutaan olemaankin, muttei se nyt ihan niin mennyt :D Onnellinen olen kyllä siitä, että yöunille käynti käy niin hienosti meillä, joten ei valittamista!
Aamulla meillä nukutaan niin myöhään, kun poika suostuu nukkumaan. Yleensä herää 8-8.30 ja äippähän tietty vetelis unta kuuppaan vaikka puolillepäivin :whistle:

Ajattelin mennä pojan kanssa käymään tänään kirppiksellä, täytyy vissiin ottaa rintareppu mukaan, kun tuokaan ei enää oikeen noissa vaunuissa viihdy, muuta kun todella väsyneenä. Sieltä kun ei toinen näe mitään! Täytynee vissiin pikkuhiljaa ruveta hommaamaan niitä matkarattaita, jos ne olis enemmän pojan mieleen :)

Nyt olen huomannut myös sen, että jos poika on juuri nukkunut ja lähetään autolla jonnekkin, ni ei enään nukahdakkaan autoon niinkuin ennen vaan hetken jaksaa tyytyväisenä istua kopassaa, mutta sit alkaa kyllästyttää ja alkaa hirvee kitinä :/ Ennen ei tarvinnut kun auton pistää käyntiin ni tuo oli jo unessa |O

Tänään maisteltu maissisosetta ja pojan ilme oli aika näkemisen arvoinen :LOL: Ei tainnu olla ihan niitä suosikkimakuja, kun hyvä ettei yökkimään ruvennut! No joo, mustakin tuo haisee aivan karmeelta, en uskaltanut edes maistaa :x

Meillä on iltarytmi että 19.30-20.00 menee poitsu yöunille ja aikas lailla vetelee semmosia 8-9 tunnin yöunia mutta päivät on sit jokainen erilainen =) me ollaan annettu jo maissivelliä pieniä määriä maidon sekaan että en tiedä onko siitä ollu apua kun ei enää tarvi yösyöttöjä.soseita ollaan maisteltu kans tooooooosi pieniä määriä kerran päivässä jotta se pieni masu tottuisi niihin pikkuhiljaa mutta kyllä täällä maitoa jo menee semmosetkin määrät että hyvin näkyy kasvussa :LOL: onko täällä kukaan jättänyt noita d-tippoja pois sen takia kun lapsella on vatsan väänteitä?mä olen antanut niitä koko ajan koska oon käsittäny että ne on aika tärkeitä vitamiineja pienille?yks mun kaveri vaan jätti ne pois kun hänen lapsella on vatsanväänteitä....

Olihan taas melkoinen seikkailu. Käytiin tytön kanssa muutama tunti sellasessa perhepuistossa kavereita näkemässä. Ensinnäkin menomatkalla paistoi aurinko, joten tyttöpä ei suostunut olla vaunuissa ollenkaan, kun aurinko häikäisi. Harsokaan ei kelvannut suojaksi, koska silloin ei nähnyt mitään. Kuljin sitten kilometrin matkan etupyörät ylhäällä, että tytön kasvot olivat varjossa, mutta järjestelyjä tämäkin vaati. Piti pään alle laittaa tavaraa, ettei joutunut olemaan makuulla. Puistossa tyttö nukkui jopa 15min., minkä jälkeen heräsi itkemään ja hytkyttelin siinä sitten loppuajan tyttöä sylissäni ja yritin syöttää riuhtovaa vauvaa... Kotiin päin suostui olla vaunuissa, kun lyttäsin äitiyspakkauksen makuupussin pääpuolen alla, että oli kohoasennossa. Huh huh sanon minä!

helmivaavi me oltiin antamatta d-tippoja sellaiset 2,5viikkoa jossan vaiheessa, mutta sitten löytyi d-tipat, jotka ei aiheuta mahaväänteitä. Neuvolassa sanottiin, että vitamiinit on tosi tärkeitä, eikä ilman oikein voi olla, mutta tiedän kyllä monia, jotka ovat vaan jättäneet esim. pari kuukautta antamatta vitamiineja mahakipujen takia, ja ihan normaaleja ovat nämä lapset nyt, toiset vielä vauvoja ja toiset muutaman vuoden ikäisiä. Mutta kyllä suositus on, että niitä vitamiineja annettaisiin...

Tuohon Tommee Tippee -tuttipulloon ei ole olemassa vellituttia, mutta tyttö tykkää juoda maidon sellaisesta new born -tutista. Ajattelin ostaa vähän isompireikäisen maitotutin siihen ja koittaa siitä juottaa velliä, jos se vaikka kelpaisi. Saapi nähdä, suhtaudun asiaan niin, että eiköhän me taas pitkä tovi opeteta tytölle tuota vellin juomista. :)

Rytmiä ei ole sitten minkäänlaista, yöunille sentään käy joka ilta suht samaan aikaan 22-00 aikoihin, mutta päivät menee ihan miten sattuu... Toisinaan nukkuu ja toisinaan ei. Luulen, ettei tälle meidän tytölle tule koskaan mitään kellontarkkaa rytmiä.

sanv: meillä poika on jo viikon ajan heräillyt yöllä 1,5-2 tunnin välein syömään! On kyllä raskasta! Onneksi nukahtaa samantien uudestaan..Muutama viikko sitten luulin jo, että rytmi alkaa löytyä, kun poika heräili kerran, pari yössä syömään. Päiväuniakin nukutaan vaihtelevasti: esim. tänään aamulla puolen tunnin unet, ja nyt toiset ainakin parin tunnin päiväunet menossa..eilen nukkui 11-17 heräten välillä vain syömään, ja sitä edellisenä päivänä noin tunnin välein puolen tunnin tirsoja iltaan asti.. Eli rytmistä ei tietoakaan :)

Muakin nauratti noi d-tipat nenässä :LOL: , anteeks.. :D

Laalaa: pojan syntymämitat: 3330 g ja 50 cm, päänympärys 35,5 Kiitos! :)
3kk neuvolassa mitat: 6420g ja 60 cm

helmivaavi: mulla oli vähällä etten lopettanu koko d-tippojen antamista alussa, kun sai niistä kamalia vatsanväänteitä! Olinkin ainakin viikon antamatta niitä. Vasta Jekovit oli vihdoin vauvalle sopiva, ja nyt annan niitä kyllä päivittäin. Mutta on ehdottomasti tärkeitä vauvalle.

Kiinnostaako teidän pienokaisia vielä lelut? Meillä poika tykkää katsella sitterin leluja, ja erityisesti siinä oleva peili on tosi mielenkiintoinen. Ja mahalleen kun laitan, niin lelut ne on jotka saavat pojan pysymään siinä edes hetken :) Mitä kaikkea puuhailette päivisin vauvojenne kans? Me käydään usein vaunukävelyllä, sit välillä lattialla leikiskellään jne..en raski kyllä vauvaa pitää kauaa yksin lattialla, kun näyttää niin säälittävältä :) vaikka siinähän se varmaan pääsis harjoittelemaan pyörähtelytaitojaan, ei vielä kääntyile muuta kun hiukan avustamalla..

Mitäs me tehdään päivisin...? Tänään aamulla poika makaili lattialla kun mä söin aamupalaa ja niin tekee joka aamu. Meillä ei ole jumppamattoa, mutta tollanen "leluteline" johon saa helistimiä roikkumaan, sitä tuijottelee ja huiskii ja potkii leluja. Ja mielellään katselee jos hänelle helistintä heiluttaa... Omassa kädessä joku kevyt lelu saattaa myös hetken pysyä. Sitten mussuttelee käsiään tai harsoa tms. aikansa kuluksi. Kyljelleen kääntyilee aina sen mukaan missä on jotain mielenkiintoista, telkkari, äiti jne... Mahallaan viihtyy vähän aikaa, kun on nenän edessä suosikkilelu.
Sitten mä siivosin vaatekaappia, poika tuijotteli mobilea sängyssään. Sitten taidettiin sylitellä ja halia ja lauleskella. Ja mun syödessä pikaisesti lounasta, poika makaili sohvalla ja katseli ostos-tv:tä. Sitten oltiin vaunulenkillä ja pojan jatkaessa uniaan luin lehteä pihalla ja nyt poika nukkuu vueläkin sisällä kantokopassa, taitaa tehdä lähipäivien ennätyksen kun 2 h 15 min. on jo nukkunut. Herättyään ja syötyään varmaan taas touhuaa lattialla lelujensa kanssa. Kaikkein mieluiten muuten viihtyy lattialla ilman vaatteita ja vaippaa ja silloin onnistuu kääntyilykin parhaiten.

helmivaavi minä jouduin olla melkeen 2kk antamatta d-vitamiinia kun pojan maha meni niin sekaisin. tuona aikana kokeilin neuvolatädin ohjeesta sellaisia muutaman päivän "kuureja" viikon tauoilla. Mutta ensin ei näyttänyt yhtään auttavan. Sitten kyselin tosi monelta tutulta äidiltä että miten he ovat tehneet ja todella moni sanoi että joutunut pitämään aluksi pidemmän tauon ettei ole antanut. Nyt olen antanut kahta tippaa päivässä, kun ensin sain yhtä tippaa annettua kaksi viikkoa ilman suurempia oireita(pientä vatsanväännettä, mutta ei niin pahasti kuin aluksi). Neuvolasta sanoivat että rauhassa lisätä annosta. Mutta pois ei saa jättää!! Nyt siis jekovitit käytössä.

white
pidä vaan kovasti vauvaa lattialla! täällä on lelut alkanu toden teolla kiinnostamaan, mutta myös kyllästyminen on selkeästi tullut kuvioihin. välillä pidän lelukaarta vauvan päällä, sitten vaihdan leluja, laitan jotain sivulle, käännän vauvan mahalleen, taas selälleen, jne..

Poika ollut tänään tosi marunen, en tiedä mistä johtuu, itkee aina välillä yhtäkkiä, niinkuin mahaansa aikoinaan. en tiedä sitten johtuisko d-vitamiinista vai siitä kun en ole disflatylia antanut tänään ollenkaan. toisaalta söin extrasuperhypertulisia tortilloja eilen, ja muistin vasta kun olin puolitoista syönyt että tuliset ruoat ei välttämättä oikeen hyviä vauvaa ajatellen.. :( voiskohan vielä itkeskellä sen takia.. (?)

ja kyllä minuakin nyt jo tuo jekovitti nenässä huvittaa. sillon vaan meinas tältä äireeltä itku tulla :) :LOL:

Meilläkin on päivärytmi vielä vähän hakusessa. Yöunille kyllä laitan pojan aina klo.21 aikoihin, puoli tuntia saattaa aika heittää suuntaan tai toiseen. Nukutaan n.6-7 asti, kerran jopa kaheksaan. Poika tosin alkaa aamuyöstä heräillä 45min-1h välein, mutta yritän pitää sängyssä kumminkin tuohon asti ettei ihan 4-5 aikaan nousta. Meillä heräillään edelleen siis tosi usein yön aikana, nyt on monena yönä pisin unipätkä ollut 2,5h. Päikkärit on aika vaihtelevina aikoina. Aamusta nukkuu kumminkin yleensä ekat unet sisällä. Käytiin ennen puolen päivän aikoihin vaunulenkillä, mutta helteillä meni se pieleen. Nyt ollaan taas totuteltu vaunutteluun ja poika jopa nukkuu nyt ulkona! On kyllä tosi hankala sopia mitään vierailuja tai muita, kun ei ole kunnollista rytmiä.

Meillä poika nukahtaa yöunille melko nätisti syötön jälkeen, mihin kyllä osaltaan auttaa kapalo. Päikkäreille saattaa vaatia hetken heijaamista, varsinkin jos ei ole just syönyt. Ollaan kyllä siitä tavasta pyritty pääsemään pois.

White..Meidän päivän touhuja: poika istuu aamulla sen aikaa sitterissä että saan itse jotain syötyä. Samoin päivällä. Jaksaa onneksi melko hyvin siinä istuskella ja katsella paitsi jos alkaa olla väsynyt. Lattialla makoillaan myös välillä sekä selällään että vatsallaan. Sitten välillä vaunutellaan, lauleskellaan (Hämä-hämähäkki tuo ainakin hymyn huulille) jne..välillä viihtyy hetken itsekseen,välillä kitisee heti jos en ole näköpiirissä. Lelut kiinnostaa jonkin verran, tosin pikkuherralla menee välittömästi hermo, jos ei esim. saa jotain lelua vietyä suuhun! :) Harsoliinaa tykkää imeskellä sekä leikkipupun korvia.

Tänään poika oli kääntynyt selällään lattialla melkein ympyrän itsekseen. =) Ei kyllä uskalla kohta jättää enää sängylle ilman valvontaa.

white meillä tyttö aamulla ja aamupäivällä jaksaa jonkin verran olla itsekseen lelukaaren alla, niin olen siellä tyttöä pitänyt itsekseen aamutouhujen aikaan. Suihkussa kun olen, tyttö on vieressä sitterissä, välillä ihan tyytyväisenä ja välillä itkuisena. Puuhamaton lelut kiinnostaa, niitä tuijottelee ja roikkuu leluissa kiinni. Raajat sätkii ja lelut saa kyytiä, välillä saa vahingossa yhden lelun soittamaan musiikkia. Ei vielä oikein tajua, että aiheuttaa sen itse. :D Kääntyilee selältä kyljelleen ja takaisin, ei vielä ole keksinyt kääntymistä ihan loppuun saakka. Paljon sylitellään, lauletaan, lorutellaan... Tyttö vaatii paljon seuraa. Vaunulenkillä käytiin aiemmin aina aamupäivästä, mutta nykyisin tyttö ei vaunuissa viihdy ja musta on tullut vähän arka lähtemään minnekään, kun pelkään, että tyttö itkee lenkillä. Kauppaan en uskalla enää yhtään mennä tytön kanssa kahdestaan, kun on niin stressaavaa olla kassajonossa itkevän vauvan kanssa. Toivottavasti tämä tilanne nyt tästä korjaantuu. Mutta siis tyttö on välillä itsekseen sen aikaa kun jaksaa ja muuten pidän tytölle seuraa ja touhuillaan kaikkea pientä.

bebo meillä kanssa pyöritään ympyrää ja peruutetaan selinmakuulla. Meidän sänkyyn kun jätän tytön, laitan petarin alle reunalle tyynyjä, ettei tyttö pääse kierähtämään lattialle.

sanv luin jostain, että äidinmaidossa voi olla "jäämiä" ruuasta muutaman päivän ajan. Söin kerran erehdyksissä tulista wokkia ja reilun vuorokauden tyttö oli selkeästi kipeä siitä.

Tyttö nukahti vihdoin mun syliin ja sain siirrettyä sänkyyn nukkumaan. Ihana hiljainen hetki. :) Katselin neuvolakorttia ja totesin, että mulla ja tytöllä on enää 98cm pituuseroa. Alle metri! :D

Tänään pitkät päikkärit pitkästä aikaa!! 4,5 tuntia nukkui pihalla vesisateessa. Ehkä tuo rokote vaikuttaa vielä.
Mekin aloitettiin Disflatyl uudelleen. Kakan ja pierun kans oli sellaista vääntämistä ettei viittiny katella vaan annetaan tippoja taas.
On se vaan niiin iihana vauveli :heart: :heart:

Yhteistyössä