Helmivauvat 2010

Käytiin tänään tytön kanssa ensimmäistä kertaa vyöhyketerapiassa.

Kävin myös ostamassa manducan ja puuhamaton. Huomenna testaan Manducaa ja kävelen kaupungille sen kanssa. Toivottavasti tyttö tykkää! Manducan käyttäjiltä piti kysyä siitä vauvan niskatuesta. Tuntuu, että tyttö hukkuu siihen ja tuki tulee kasvoille asti? Onko jotain vinkkejä tuen käyttöön? Tyttö kannattelee päätä hyvin, mutta nukahdettuaan pää tietysti keikkuu miten sattuu, niin haluaisin tuota tukea pitää.

Laalaa kiitos kysymästä, tilanne yhtä vaihteleva kuin ennenkin. Nyt noin viikon ajan yöt olleet huomattavasti parempia, kun jätin 1,5 viikkoa sitten d-vitamiinin pois. Kokeiltiin kolmea eri merkkiä, eikä tilanne helpottanut ennen kuin vitamiinit lopetti. Illat on monesti kovaa huutoa, mutta kokeillaan nyt, onko tuosta vyöhyketerapiasta apua. Itselle tuntuu tulleen todella paljon lisää voimia, kun on saanut jonkin aikaa nukkua öisin paremmin, ja tyttö on lopettanut öisen äheltämisen ja nukahtanut ainakin neljänä yönä heti syötön jälkeen.

Tyttö edelleen räkäinen, mutta toistaiseksi ei ole kuumetta ollut. Mulla olo paranemaan päin. Ollut hyvä päivä!

Niin ja Alina imettäessä voi myös syödä, katsoa telkkaria, puhua puhelimessa, lukea lehtiä, lakata kynsiä... :D
 
Eilen käytiin lääkärissä kun alkoi poika yskimään kovin. Keuhkot kuunneltiin, eikä siellä ollut mitään epäilyttävää, ainoastaan kurkkuräkä rohisi sinne saakka. Korvatkin terveet. Tavallaan helpotti, mutta ei helpottanut. Yö meni kuunnellessa kun toinen röhi, kurlutti ja YSKI. Sairaalaan mentävä sitten jos menee flegmaattiseksi, saa pahoja yskänkohtauksia tai hengitys menee vaikeaksi. Nyt tuo välillä yskii silmät vedessä ja vaahto tulee suusta, siten kun siitä tokenee, väläyttää kunnon HYMYN :heart: :heart: Eli reipas on ollut ja jaksaa jutella ja seurustella.
Näin päivisin, mutta illalla on toinen juttu. Taas eilen sai hirmu raivarit. Oli nälkäinen ja väsy (oletan). Ei raivoltaan pysty syömään tissiä. Laitettiinpa taas omaan sänkyynsä peitto päälle ja harso kasvoille. Siihen rauhoittui ja hetkenpäästä kelpasi tissi, ja sen jälkeen takas sänkyynsä ja nukahti. Hassu pieni mies :heart:

Kun nyt paranisi eikä tarvisi sydän kurkussa kuunnella milloin tukehtuu toinen :/
 
Meillä on poika alkanut syömään jopa tunnin välein :| Viime yönäkin heräsi 1½ tunnin välein syömään, n. 150ml per kerta!! Vähän on täällä väsynyt äiti |O Saatiin neuvolasta lupa alottaa vellit, pienellä määrällä aluks tietty ja eilen kävinkin ostamassa maissivelliä. Annoin sitä aluks vaan 10ml, muttei ollut meidän pojan mieleen vaan sylki kaiken pois :$ Tänään kokeilin laittaa maidon sekaan ja hyvin meni alas :D

Iltaraivarit Harrastetaanko tätä muilla? Huomaa että poika on ihan väsynyt, muttei vaan suostu nukahtamaan! Tai nukahtaa ja herää parin minuutin päästä ihan yhtä väsyneenä. Saattaa hirveellä tarnolla alkaa syömään kun pulloa tarjoo, mutta hetken päästä lopettaa syömisen kesken ja rupeaa raivoomaan :kieh: Todella rasittavaa, miksei voi vaan nukahtaa!!
 
Meillä myös iltaraivareita. Tyttö karjuu kurkku suorana, eikä tunnu itsekään tietävän, mikä mättää. Tällöin edes tissi ei kelpaa, vaikka olisi nälissään. Viiden minuutin kuluttua saattaa hetkeksi lopettaa huutamisen ja sen jälkeen syökin tissiä pitkään ja hartaasti. Saattaa myös kesken syönnin alkaa huutaa pää punaisena, hyvä kun henkeä ehtii välillä ottaa. Ja sitten nukahtaakin ihan yhtäkkiä ja nukkuu monta tuntia. Tuntuu olevan melkein joka iltainen show meillä. Olen yrittänyt sammuttaa valot ja poistaa muutenkin kaikki ylimääräiset aistiärsykkeet ja tehdä tilanteesta mahdollisimman rauhallisen ja pysyä itse tyynenä.
 
Dolly Tiedän tuon väsymyksen ( varmaan kaikki sen on kokenut ). Minullakin päiviä, että tuntuu kaiken kaatuvan päälle. Ja vain siitä syystä että on väsynyt. Minä en osaa nukkua päiväunia enää, esikoinen nukkuu sisällä ja pikkuinen ulkona. Koitan aina huilata sohvalla lukien tai sitten notkun tässä koneella :D Ja asiaa.. tuosta maissivellistä. Meillä esikoiselle ei kelvannut millään maissivelli vaikka miten sitä tarjoiltiin. Vaihdoimmekin sen sitten perunaporkkana-velliin ja alkoi maistua. =)

Meillä ei ole noita iltaraivareita ollut ja masukin taitaa taas olla parempi.

ikuisuus Meillä vähän sama tilanne tuon d-vitamiinin kanssa. Se huudattaa heti :( Annatteko mitään d-vitamiinia vai onko vauva kokonaan ilman? Kuinkahan tärkeää tuo olisi kuitenkin saada? Mietin siis että mitä keksin, jotta lapsi saisi tarvittavat vitamiinit. :/
 
matami-mimmi en ole antanut 1,5 viikkoon mitään d-vitamiinia. :ashamed: Omatuntoa vähän soimaa, että pitäisi antaa, mutta mua suorastaan pelottaa kokeilla enää mitään merkkiä, kun ei tunnu sopivan. Tietääkö joku, kuinka kauan nuo suositukset vauvan d-lisästä on edes olleet olemassa? Kun ei ne ole tainneet "aina" olla. Tekisi mieli odottaa kuukauden päivät, että tulisi se 3kk rajapyykki vastaan ja kokeilla sitten. Olen miettinyt myös sitä, että jos antaisi vaan pienempää annosta kuin se täysi annos?
 
ikuisuus Kyllä mullakin omatunto kolkuttaa asian suhteen, mutta juuri se pelko. En halua enkä jaksa huudattaa toista. Toisesta näkee, että kipiää tekee kun selkä kaarella naama punaisena huutaa. :'( Meillä tosin korvikevauvana saa osan korvikkeesta, mutta ne kolme lisä tippaa pitäisi antaa :/
 
ikuisuus Olen itse nelikymppinen, ja ainakin jo minun vauva-aikanani d-vitamiinilisää annettiin, eli on ne suositukset aika kauan olleet. Nykyisin vain tiedetään entistä paremmin, miten moneen asiaan d-vitamiini vaikuttaa. Sitä en osaa sanoa, kuinka äkkiä d-vitamiinin puute vaikuttaa lapsen kasvuun ja kehitykseen, mutta sen tiedän, että nykyisinkin lastenpolilla törmää toisinaan riisitautisiin lapsiin, koska d-vitamiinia ei ole annettu. En usko kuitenkaan, että muutama viikko tekee hallaa, jos vauvan maha kerta kaikkiaan ei tippoja kestä. Kannattaa ehkä kuitenkin varovasti kokeilla pienemmällä annoksella ainakin muutaman kerran viikossa. Niin varmaan itse tekisin tuossa tilanteessa. Parempi vähän kuin ei lainkaan.
 
Meillä poju syö nyt tuota äidinmaitokorviketta Nan 2, kun ei tosiaan saa enää äidinmaitoa. Syö päivällä 200 ml kerralla, ehkä kerran tai kaksi syö vain sen 100 ml. Yöllä olenkin jo ottanut opikseni ja laitan heti ison pullon maitoa. :attn: Meillä olisi enää tasan kaksi viikkoa siihen, kun saa aloittaa nuo kiinteät ruuat. Meillä poju on keskonen, joten ensimmäinen viikko kokeillaan perunaa, toisella viikolla kokeillaankin sitten porkkanaa ja esimerkiksi kanaa. Täysiaikaiset saavat noita lihatuotteita paljon myöhemmin, mutta keskosvauvoille on 4 kuukauden iässä lupa antaa esimerkiksi niitä valmisruokia, jotka on tarkoitettu 6 kuukaudesta eteenpäin. Nämä pienet keskoset tarvitsevat paljon proteiinia kasvuun. :LOL: :heart:

Meillä on toukokuussa ensimmäinen käynti sairaalaan tuohon keskosuuteen liittyen. Voi olla, että kielletään heti alkuunsa lisäruuan antaminen. Poju on todellakin vatsakas kaveri, mutta pituutta uupuu. :LOL:

matami-mimmi kiitos vinkistä noitten vellien suhteen. Meillä kaksosille ei sopinut riisivelli tai ylipäätään mikään ruoka, missä oli riisiä. Riisi kovetti vatsaa ja vasta noin vuoden ikäisenä sietivät riisiä.

Meillä poju on saanut heti synnyttyään d-vitamiinia ja keskostippoja. Sairaalassa oli puhetta, ettei ole haittaa, jos noita vitamiineja ei haeta heti ekana iltana, mutta seuraavana päivänä olisi hyvä kaydä apteekissa.

-mervi-elina ja poju 3 ½ kk
 
tein "tutkimustyötä" tuosta d-vitamiinin antamisesta, eli kyselin monelta tutulta äidiltä että miten ovat antaneet ja sanotaanko että 80%vastasi että eivät ole ihan pienelle antaneet!!! myöskään minun äitini, mieheni äiti, hänen siskonsa, lapsensa, ystäväni äiti jne!!! Eli varmasti hyvä jos antaa ja vauvan maha sitä kestää, mutta siis moni vastasi että vasta muutaman kuukauden ikäisenä aloittaneet, eikä silloinkaan aina pystyneet antamaan täyttä määrää!!!
 
Hei vaan!

Meillä on tehty suuri löytö. Eli tyttö tajusi, että kädellä on kiva ottaa kiinni esimerkiksi äidin korvasta tai muusta mikä sattuu olemaan kohdalla. Tätä sitten ihmeteltiin ja kokeiltiin koko päivä eikä sitten maltettu nukkua kunnolla. Yöllä sitten nukkui 10 tuntia putkeen.

Tuosta d-vitamiinista vielä, että mikäli korviketta menee vuorokaudessa yli litra niin silloin ei tarvitse tippoja antaa erikseen. Näin meillä tällä hetkellä, koska tyttö on pelkällä korvikkeella.
 
matami-mimmi Meille neukkutäti painotti, että tuolla maissivellillä olis alotettava, mutta mieli tekis kokeilla tota porkkanavelliä, jos vaikka maistus paremmalle :/ Annoitko kuinka pienelle jo velliä? Mites muuten noi määrät, kuinka paljon velliä "kuuluu" antaa päivässä? Mä kun en ainakaan vellipurkin kyljestä löytänyt mitään annosteluohjetta..

Eilen käytiin mun mummilla ja äiteellä pojan kanssa ja tuohan kiukutteli sitten suurimman osan ajasta :( Huoh, mun niin onnellinen laps :LOL: No kotiin kun päästiin, oli tuolla hirvittävän hauskaa kun seurasi sitterissä mun laittaessa pyykkejä ja hymyili kun naantalin aurinko, kun mä puistelin märkiä pyykkejä ennen narulle laittoa :heart: Puol yheksältä poitsu nukahti mun syliin, josta siirsin sen omaan sänkyynsä nukkumaan. Vartin yli ysi oli herännyt jo kolme kertaa, mutta silittämällä sain toisen nukahtamaan uudestaan! Puol kymmeneltä tuli mies kotiin ja poika heräs, mies sen kävi sitten hakemassa sängystään ja taas oltiin hereillä :| Puoli yhdeltätoista sitten lopulta nukahti yöunille.. näin meillä!

Huomaa nyt kun on valosammat aamut, herää tuo joka aamu tasan kello kuus |O Otan sen sitten meidän sänkyyn, jossa se hetken aikaa ihmettelee ja nukahtaa vielä muutamaks tunniks, onneksi! ;) Mutta miten voikin olla toisella tarkka sisäinen kello =)

D-vitamiinista Meillä käytössä Jekovit, mutta unohdan aina antaa sitä! Ei saa sitä, kun ehkä kerran viikossa ja nyt reissussa ollessa ei mulla ollut niitä ees mukana. Tosin meillä meneekin korviketta reilusti yli litra päivässä!

ikuisuus Samat on keinot käytössä täälläkin noiden iltaraivareiden kanssa! Riippuu tosiaan ihan päivästä mikä tilanne.. välillä alottaa kitinän jo seitsemän aikaan illalla ja esim. eilen ei raivonnut ollenkaan, siis illalla. Kai se oli saanut päivällä raivarikiintiön täyteen :LOL: Ei vais, mä olen kans yrittänyt ja vaikka mitä. Ei tunnu olevan merkitystä hiivitäänkö täällä hipihiljaa vai eletäänkö normaalein äänin.. Tosin musta on tullut ihan hermoheikko noiden äänien suhteen, kun saan pojan viimein nukahtamaan. Tekis mieli listiä täällä jokainen, joka päästää pienimmänkin äänen :ashamed: Tiedän, ei pitäs totuttaa hiljasuuteen, mutta kun tuo nukkumaan saanti on aina niin kova työn takana, ei uskalla ottaa mitään riskiä, että toinen herää. Mies pitää mua jo vähän sekona :whistle:
 
Meillä on sairaalan ohjeet d-vitamiinin käytöstä. Eli 5 tippaa, jos saa äidinmaitoa. 3 tippaa, jos mennään pelkällä korvikkeella. :attn: Meillä maitomäärä reippaasti yli litra päivässä. En sitten tiedä, miksi näin erilaiset ohjeet? :eek: Meillä kaksoset ovat saaneet d-vitamiinia, devitolia, 3-vuotiaaksi asti ja sen jälkeen otettiin käyttöön multitabsit, joissa d-vitamiinia.

D-vitamiinin lisäksi meillä käytössä keskostipat, jossa on A-, B12- ja E-vitamiinia sekä foolihappoa. Tämän ohjeistus on 5 tippaa, jos syö äidinmaitoa. 3 tippaa, jos korviketta. Keskostipat jää sitten pois, kun purkki on tyhjä. Eli aika yksilöllinen tahti lopettamisen suhteen! :kieh:

Sitten poju saa myös 2 kertaa päivässä rautalääkettä. Painon mukaan menee tuo annostus. Nyt 4 + 3 tippaa.

Kun on näin tuhdit vitamiinit, meillä on käytössä idoformi.

En kyllä osaa sanoa mitään noista vitamiineista tai niiden hyödyistä. Kolmen keskosvauvan äitinä sitä on vaan aina noudattanut neuvolan ja sairaalan ohjeita. :saint: Meillä tosiaan Devitolista ei ole ollut ongelmia. Jekovitista on sen verran kokemusta, että kaksosten vatsa ei sitä kestänyt.

-mervi-elina ja poju 3 ½ kk
 
Meillä on käytössä Devitol ja alkuun annoin sitä 3-4 tippaa ja pidin välipäiviäkin. Ei tuntunut vaikuttavan poikaan millään lailla. Nyt sitten saanut viisi tippaa jo monta viikkoa ja sen lisäksi viikon verran Rela-tipat aina samalla kun d-vitamiininkin. En tiedä onko Rela-tippojen vaikutusta, mutta luulisin että on, kun yökakkaaminen on nyt melkein loppunut ja selvästi muutenkin röyhtäisyt ja kakkaaminen helpottunut ja pulauttelu vähentynyt. Tai sitten vaan on poika kasvanut ja masu vahvistunut.

Viime yö oli kyllä taas ähinää ja puhinaa ja huitomista, suureksi osaksi varmaan tukkoisen nenän takia. Esikoinenkin on nuhainen ja mulla allergiaoireita eli ollaan kaikki aika väsyneitä. Ei tehdä varmaan tänään mitään :)
 
Dolly Olikohan esikoinen noin 2-3kk kun otettiin velli käyttöön, koska korviketta meni niin paljon päivässä. Annoin aluksi aamulla vain, mutta jo hetken päästä aamuin illoin.
Meille se maissi ei vaan sopinut vaikka "se sopii kaikille"-kuulema. Ja pah!

Mutta tosiaan, niin monta erilaista neuvoa kuin neuvonantajaakin. Maalaisjärki on kaiken paras. Tottakai sitä itsekin esikoisen aikana kuuntelin neuvoja korvat höröllä, mutta nyt jo osaa itsekin päätellä mikä voisi olla hyvä juuri tälle omalle vauvalle. Toinen käy toiselle ja toinen sopii toiselle. =)
 
Neuvolassa käytiin. Ei vielä otettu rotarokotetta kun on tuo nuhayskä. Ei haluttu lisätä pienen vaivoja. Pituutta oli tullut niin että on tainnu reisiluut natista.. :LOL: Ikää vajaa 7 vkoa ja pituutta 59cm. Paino oli 5255g. Pitkä ja ohut poika meillä.

Eilen viritettiin pinnasängyn jalkojen alle kirjoja niin, että saatiin pääpuoli selkeesti ylemmäs. Ja ehkä yskimistä ja kurlaamista oli vähemmän.

Meillä käytössä Jekovit eikä haittavaikutuksia. Tosin paha sanoa, kun samalla annetaan Disflatyliä..
 
Minä täällä kans kertoilemassa kuulumisia eli painoa on 6185 ja pituutta 64cm ja ikää 2 kk ja yks viikko :) hyvin kasvaa..meillä kans ollu melkein joka ilta niitä raivareita eikä missään oo hyvä olla eli kiva toisaalta kuulla että emme ole ainoita joilla tätä esiintyy.nannilla täällä menty melkein alusta asti ja jekovit tipat siihen päälle.Nyt tullu pientä yskää joten toivottavasti ei siitä ainekaan pahene :( neuvola lääkäri sanoi että velliä voi ruveta pieniä määriä antamaan mutta taas meidän neuvola täti oli sitä mieltä ettei ruveta liian aikasin venyttämään pikkuisen vatsalaukkua joten aika ristiriitasta tietoa tulee.Meillä vauva ei nuku kunnolla sisällä ollenkaan ja kaikkea on kokeiltu joten vinkkejä otetaan vastaan ilomielin muilta :hug:
 
heippa hei...ÄÄH...meijän poika roikkuu tissillä jatkuvasti..joinakin päivinä saattaa tunnin välein olla syömässä..aikas rasittavaa... :saint: yöt menee melko hyvin..poika menee yöunille n.20-22 ja herää 6-7aikoihin...ja yöllä herää yleensä 2-3 kertaa joskus jopa 6kertaa..Siis meijän pojalla ikää nyt 2kk1vk1pv :D melko tarkka..oon jo miettiny vellien antamista itsekin mutta en oo sit kuitenkaan vielä uskaltanu antaa...
Tehilla meillä annetaan kans jekovitia ja disflatylia eikä mitään haittavaikutuksia... :)
Dolly04 mun kaveri sano et ei kannata maissivellillä alottaa ku se kuulemma saattaa aiheuttaa masukipuja(kovettaa mahaa), porkkana-perunavelli on kuulemma parempi ja sillä meinasinkin itse aloittaa sit ku aloitan vellit... :)

meijän poika kuolaa ihan hirveesti..osaako kukaan sanoo mistä se vois johtua...ei kai vielä tee hampaita...??? :kieh:

no täytyy lähtä poika kylvettää.,.. :wave:
 
Ostin nyt apteekista d-tippa nimistä vitamiinia, kokeillaan sillä ja katsotaan, miten käy.

Kävin tänään kaverin luona kylässä tyttö Manducassa. Voi että tuo Manduca on ihana! Tyttö nukahti heti kun muutaman askeleen otin ja näytti nauttivan repussa olosta.

Meillä on nyt viikon ajan yöt menneet todella hyvin. Tyttö on nukahtanut illalla ja herännyt kaksi kertaa yössä syömään ja nukahtanut syötyään. Aiemmin tyttö jäi välillä kahdeksikin tunniksi syönnin jälkeen äheltämään pieruja. Nukahtaminen tapahtuu edelleen myöhään, 23-02.30 välisenä aikana. Mutta ei tuo ilta valvominen niin haittaa, kun on saanut yöllä nukkua. Nyt vaan huolestuttaa, mitä tapahtuu, kun nuo d-vitamiinit aloitetaan uudelleen. :/

Onko muuten kenenkään muun koliikkivauvan äiti kokeillut vyöhyketerapiaa? Me mennään tytön kanssa vielä maanantaina kolmannen kerran, katsotaan sitten, miltä näyttää.

Taas viikonloppu, nopeasti nämä viikot aina menevät. :) :heart:
 
Annettu taas kolmena päivänä d-vitamiinia sillä tuloksella, että kolme yötä tyttö on taas karjunut kurkku suorana, eikä nukkumisesta tule mitään, kun herää vatsanväänteisiin. Maanantaina soitan kyllä neuvolaan ja kysyn, että mitä ihmettä tässä tehdään, kun tuota d-vitamiinia ei kestä tytön maha eikä mun mielenterveys. :'(
 
ikuisuus Rauhottuuko tyttö rinnalla? Meillähän oli myös kamala koliikkiaika mutta päättyi kun pimu täytti 1kk 2 viikkoa. Me käytiin vyöhyketerapiassa ja koitin aivan kaikki mitä ihminen voi koittaa ja lopulta auttoi se että jätin maitotuotteet ja hieron vauvaa päivittäin. Lisäksi aina kun huomaan että itkuskelee vatsaansa niin otan rinnalle, vauva rauhoittuu siinä ja yleensä nukahtaa.
 
voi ikuisuus! ei kyllä mukavalta kuullosta/kuullostaa samalta kuin täällä nuo d-vitamiinien antamiset... ja viikot kyllä menee hurjan nopeeta! ensimmäisellä viikolla toivoin että menisi nopeaa kun pelotti niin tuo vauvan hoito, mutta nyt harmittaa että miten voikaan aika mennä nopeasti!

tänään ois ristiäiset ja melkeen kaikki reilassa.. ihan kiva olo, ei jänskätä edes.

Eilen oltiin miehen kanssa viettämässä hääpäivää kun vauvelin tulevat kummit oli hoitamassa, oltiin jopa 4h pois!! mikä on kyllä tosi paljon meille.. mutta hyvin olivat pärjänneet, kiva niin.

Kysyin noista yöähkimisistä ja tankkaamisesta, voi kuulemma olla 2kk:n tankkausjakso menossa ja kasvupyrähdys tulossa, ja tuon tiheämmän/kauemmin kestävän syömisen takia vauva saa enemmän sitä rasvasempaa maitoa ja sen takia kakka tiukemmassa. Kuullostaa ainakin loogiselta koska meillä vauva ei ennemmin oo näin kauan ollu rinnalla kun yleensä tullut hyvin nopeasti täyteen kun tuota maitoa tosiaan piisaa, niin on hyvinkin mahdollista että on saanut nyt sitä rasvasempaa"takamaitoa". tiedä sitten, mutta voihan se olla.

Nyt tekemään viimeset silaukset juhlia varten.
 
Laalaa ei rauhoitu tyttö aina edes rinnalle. Välillä syliin ottaminen auttaa, mutta toisinaan mikään ei auta. Viime yönä tyttö nukahti lopulta neljältä ja nukkuikin sitten ihan hyvät unet. Nukahtaminen tapahtui, kun laskin tytön sohvalle itsekseen makoilemaan. Tyttö hiljeni ja tuijotteli aikansa ympärilleen ja nukahti.

sanv aika menee tosiaankin ihan liian nopeasti. Täytyy yrittää nauttia joka hetkestä, kun kohta nää meidän pienokaiset on jo paljon isompia. Musta tuntuu, että näiden alkuvaikeuksien ja mahakipujen takia jokaisesta hyvästä päivästä osaa nauttia aivan mielettömästi ja tuntuu niin ihanalta, kun tyttö hymyilee ja näyttää välillä nauttivan elämästään. :heart: Oikein kaunista ja onnistunutta ristiäispäivää teille! Ja kuulostaapa ihanalta, että saitte miehen kanssa olla noin monta tuntia kahden kesken.

Meidän kaverit sai viikko sitten vauvan ja mennään tulevalla viikolla sitä katsomaan. Siinä vaiheessa varmaan tajuaa, miten paljon kasvua ja kehitystä on tapahtunut 2kk:n aikana. :) :heart:
 

Yhteistyössä