Helmivauvat 2010

Viihteellä en oo ennenkää käyny niin nytkään ei sille tarvetta oo :)

Täällä on nyt ilman kakkaähkimisiä menty kaks yötä ja 2-3 syöttöä, josko nyt hiljalleen alkais tasottua eikä tarvis aamuyöstä ähinää kuunnella.. pitääpä pitää peukut pystyssä...

Morjens

Toissa yönä se iski, rintatulehdus. :kieh: Kuumetta lähemmäs 39 ja tissi (onneksi vain toinen) kuin rekalla yliajettu. Makasin eilisen koomassa sängyssä vauva vierellä. Vaipanvaihto oli ylivoimainen koettelemus. Onneksi mies tuli sit töistä kesken hoitamaan vauvelia , ja mua. Sain heti antibiootit ja nyt helpottaa. Siis VAROKAA imettävät, suojautukaa tuulelta ja kylmältä! Ei ole kiva vaiva!

Pojalla alkanut tankkauskausi. Syö tunnin välein päivisin, yöllä onneksi kahden.
Tuskin muistan mitä viihteellä käynti on.. Mutta en sitä kaipaakaan.

helmivaavi :hug: Kovasti paranemista pikkuiselle!

tehilla auts ja paranemista rintatulehdukseen! Tunsitko ulkona ollessasi, että rinta paleltuu, vai tapahtuiko ihan yllättäen?

Käytiin eilen katsomassa kavereiden 1,5viikon ikäistä vauvaa ja voi että se oli pieni! Jotenkin tässä on aivan unohtunut, miten pieni meidänkin neiti oli vastasyntyneenä. Kovin nopeasti nämä vauvat kasvaa. Nyt vasta tajusin, miten paljon kasvua ja kehitystä on parissa kuukaudessa tapahtunut. :heart:

Mulla menee hermot ja jaksaminen tytön nukkumaan laittamiseen iltaisin. :ashamed: Menee illasta riippuen 2-5 tuntia nukuttamisessa, että pääsee itse unille. Ja vaikka aloittaisi seitsemältä, niin aina ollaan puolilta öin vielä hereillä. Ehkä ei pitäisi yrittääkään nukuttaa aiemmin, mutta haluaisin saada tuota rytmiä vähän aikaistettua, ettei tarvitsisi yötä myöten kukkua hereillä? Olen yrittänyt kaikenlaista ja pimeässä huoneessa tyttö nukutan viereeni, mutta mahavaivat pitää hereillä ja tyttö on muutenkin kovin virkeä iltaisin. Onneksi tyttö sentään nukkuu sitten nukahdettuaan ihan hyvin, ja ainakin yksi 4h unipätkä on melkein joka yö.

Meillä on maanantaina vasta 2kk neuvola viikon myöhässä. Innolla odotan uusia mittoja. Nopeasti nämä viikot menee ja taas on viikonloppu. Mukavaa viikonloppua!

ikuisuus ja tyttö 9 viikkoa

Nemu Ootko yrittäny pumpata maitoa tai mies auttanut siinä? Mulla kanssa vatsatauti päällä, mut onneks "lievä", eli oon pystyny imettää kun vauva on pistetty viereen sängylle. Sain sen todennäköisesti rotavirusrokotteesta, poika sai sen maanantaina. Oon ollut jo yli kolme viikkoa kipeenä, on ollut ihan kamala kurkkukipu ja korvatulehdus. Korva puhkaistiin viikko sit, mut tulehdus sen kuin jatkuu. Voimat on ihan vähissä. Nyt tiistaina alkoi kuume päälle 39 astetta, kaamee flunssa ja nyt sit vatsatauti. :( Pelkään koko ajan niin paljon että tartutan lapsen. Pesen kädet saippualla vähän väliä ja käsidesi pullo kulkee mukana ihan hysteerisesti. Poika aivastelee ja yskii aikaisempaa enemmän, ja kakkaa normaalin 1 kerran n. 5 kertaa päivässä, mutta uskon sen johtuvan rokotteesta. Voimia sinne, kipeänä vauvan kanssa ei ole helppoa (ihmettelen miten vauvan ja taaperon kanssa olevat pärjää, helpottaa ehkä omaa vauvakuumetta...).

Tuntuu, että menee pojan vauva-aika ihan hukkaan kun sairastan. Oon niin varma että tää on joku kohtalon kosto kun oon niin kamalasti ollut liikkeellä yksin tai pojan kanssa. Olis vaan pitäny olla kait sitten kotona. :( Mut toivon, että sairastan pojankin puolesta, imettämällä se saa vasta-aineita näihin tauteihin.

Ja 2 kk neuvolasta tuloksia, poika painaa jo 6,2 kg ja on 61 cm pitkä. Ihan hurjan iso kaveri. Pääkin oli 41 cm. :heart: Hullua että meillä on alle metrin pituusero enää :D

Jadel84 No eilen mulla ei sitä maitoa tullut, kun ei edes vesi pysynyt sisällä, kaikki tuli heti ylös. Nyt jo parempi olo, ja aamulla imetin.. Paranemisia sinne myös!

vaatekoosta
meillä suurimmaksi osaksi käytössä 62, osa 56cm bodeista menee vielä..

viihteelle
ajattelin mennä kesäkuussa, mies silloin lasten kanssa..

Yöt meillä menee hyvin.. herätään kerran-kaksi kertaa..

Nemu ja tyttö 1kk 3vko

Tuli sitten punnittua poju kotona. Nakuna paino oli 6,5 kg. Tuo kaveri tosin ei ole vielä 60 cm tai niin ainakin luulen. Painoa on siis sopivasti, mutta pituutta uupuu. :LOL:

Mukavaa viikonloppua kaikille! Me juhlitaan kaksosten synttäreitä! :heart:

-mervi-elina ja poju 3 ½ kk

Hellou :wave:

Meilläkin ollaan käännytty jo selältä kyljelleen ja avustettuna kääntyy tosi hyvin mahalleen... =)

Ja meillä on tällä hetkellä käytössä suusimmaks osaks 62cm vaatteet, mut nekin alkaa jo olla melko napakoita, muutamia oon joutunu laittamaan jo sivuun ku 62cm bodyt varsinkin tahtoo olla pieniä, mutta housut kyllä sopii..meidän poika onkin melko pitkäselkänen...Joitakin 68senttisii bodeja on jo käytössä..Pojalla ikää nyt siis 2,5kk...

Mulla on kans vähä sellanen olo että niitä vauveleita vois tulla tässä muutaman vuoden sisällä lisääkin... :ashamed: mutta aika näyttää kuinka tässä edetään.. :D

Mulla ei ole mielenkiintoa lähteä viihteelle, en ole ikinä oikein ollut kova "menijä", enemmänkin sellanen kotihiiri...

Mistäpäin tällä palstalla kirjoittelijat ootte?
Mä oon ollu tosi väsynyt nää viime päivät, eikä yhtään kirkasta mieltä ku taivaalta tulee lunta eikä aurinkoa... |O :( en tiiä onko jotai masennusta ilmassa mut välillä tulee sellasia ajatuksia et osaanko hoitaa poikaa oikein ja mitä pitäis tehä, et tekis oikein?osaanko olla hyvä äiti??
Niin ja itkeekö teijän vauvat unissaan...??meijän poika itkee/ nyyhkyttää ihan hirveesti..oikeen tekee pahaa ku tuntuu et toisella on murheita... :eek:

No taidanpa lähtee pojun viekkuu nukkuu...sängystä kuuluu pierun ääniä :LOL: (äiti on hyvillään koska poika ei oo kakannu koko päivänä)

nappi87 meillä poika joskus unissaan vingahtelee niinkuin joskus koirat unissaan. Nauretaan vaan että ajaakohan se jänistä unissaan..

Kyllä noita masennusajatuksia on silloin tällöin. Ja varmaan kuuluvat asiaan. Varsinkin jos poika on kovin itkuinen niin epätoivo iskee. Olen kyllä lukenut , ja uskon, että jokainen äiti on lapselleen paras äiti. Ihan varmasti. JOs välillä ei lastaan ymmärräkään, tai tekee jotain väärin, niin ei kai lapsi siitä pilalle mene. Pääosin varmasti toimitaan oikein! =)
Itselläni eniten mieltä kalvaa kamala menettämisen pelko :eek: . Välillä tuntuu että pelkkään ajatukseen kuristuu. Ne ajatukset täytyy vaan laittaa sivuun.

Nyt ainakin täällä paistaa aurinko, toivottavasti muuallakin!

Me saatiin tänään lupa maistella perunaa. Voi sitä ihmetyksen määrää! :heart: Kyllä poju sitä perunaa siitä lusikasta kuitenkin imeskeli ja lopulta toi avonaista suuta lusikkaa kohti. Katsotaan nyt sitten mitä vatsa tykkää perunasta. :attn: Poju söi perunaa noin 3 teelusikallista eli yhden enempi kun oli lupa syödä. ;) :eek: :saint:

-mervi-elina ja poju 3 ½ kk

Kokeilinpa nyt sitten tuota maidon pumppausta ja eihän siitä tullut mitään. Sama homma oli esikoisen kanssa kylläkin eli sitä osasin odottaa. Eli pumpulla sain irti 10 ml ja tosi ikävän tuntuista puuhaa oli. Herumista yritin käynnistellä ja alkuun tulikin pikkaisen maitoa ihan suihkuamalla, mutta sitten ei mitään. Näin se sitten vaan kai on että toisilla pumppaaminen ei onnistu vaikka vauva mahansa saakin täyteen. Ei siis päästy harjoittelemaan pullosta syömistä eikä tämä mamma siis mene minnekään vielä muutamaan kuukauteen...

Mini77 mulla tuo pumppaus onnistuu vain, jos rinnat ovat täynnä ja jo melko kovat. Jos rinta on pehmeä, en saa juuri mitään pumpattua ilman kovaa työtä. Rinnan ollessa täysi maitoa tulee kivasti pulloon. Tuo on kyllä jännä, että maidon pumppaus ei välttämättä onnistu, vaikka muuten maitoa tulisi vauvalle yllinkyllin. Kyllähän vauva kuitenkin voi pari tuntia olla syömättä, ja mitä jos varuilla olisi korviketta, että pääsisit joskus edes hetkeksi omille menoille? Tai siis jos korvikkeen antaminen satunnaisesti ei kuulosta pahalta. :)

nappi kuulostaa tutulta nuo ajatukset, että osaako vauvaa hoitaa oikein. Meidän tyttö on ollut melko vaativa tapaus, ja etenkin ensimmäisen kuukauden ajan painin sen ajatuksen kanssa, että osaanko mä ollenkaan olla äiti ja tehdä mitään oikein. Niitä hyviä hetkiä kun oli todella paljon vähemmän kuin itkua ja huutoa, mutta onneksi vähitellen hyvät hetket on lisääntyneet ja itseluottamusta on tullut lisää, kun huomaa, että kyllä se vanhempien syli on tytölle kuitenkin maailman paras paikka. Uskon, että me kaikki kyllä osataan olla omille vauvoillemme maailman parhaita äitejä.

Mulla on keskiviikkona isovanhemman hautajaiset, ja tyttö jää miehen hoiviin ainakin viideksi tunniksi. Tyttö on kahden viikon aikana vaan sylkenyt tuttipulloa pois suusta ja sylkenyt kaikki siitä suuhun tulleet maidot ulos, joten vähän huolestuttaa, miten miehellä ja tytöllä sitten menee, kun olen poissa. Toivottavasti tyttö suostuisi juomaan pullosta sitten, kun en ole kotosalla.

Meillä oli tänään 2kk neuvola ja tytön mitat on nyt 5025g (3205g) ja 55cm (47cm). Kuukaudessa painoa oli tullut 800g ja pituutta 3cm. Tyttö oli ensimmäistä kertaa neuvolakäynnin rauhassa eikä huutanut kurkku suorana. Tyttö sai myös rotavirusrokotteen ja lääkärillä kaikki oli kunnossa.

Tehtiin pitkä vaunulenkki tuolla auringossa, aivan mielettömän kaunis ja lämmin päivä. Tyttö tajusi eilen oikein kunnolla jutustelun, jutteli melkein puoli tuntia ja yöllä nukkumaan meno oli hankalaa, kun tyttö olisi vaan halunnut hymyillä ja rupatella. :heart:

Ikuisuus ja tyttö 9,5viikkoa

Tarjosin tuota 10 ml maitosaalista pojalle pullosta ja huonolla menestyksellä. Kaamea huuto ja pullosta valuneet maitotipat sylki ulos eli eipä juuri motivoi taistelemaan pumppaamisen kanssa. Eli näillä mennään ja on tosiaan ihan mahdollista olla poissa pari tuntia jo nyt. Ja kun kiinteitä joskus aloitellaan ja muutama kuukausi kuluu, sitten pidempäänkin.

Korviketta vastaan mulla ei sinänsä ole mitään, mutta pullosta sitäkin pitäis osata juoda.

Täällä myös on viime päivinä alettu jokellella ja rupatella oikein kunnolla. Ihanan kuuloista! Muutenkin tuo poika on ihana ja jotenkin olen vihdoin oppinut paremmin häntä tulkitsemaan, ei tarvitse enää ihmetellä että mikä vaivaa tai mitä tehdä milloinkin. Aika vähän on enää edes mitään vatsavaivoja ja luulen että rela-tipat on auttanut meillä.

pullosta ruokkimisesta minä en voi juottaa ollenkaan, mutta mies tai joku muu kun antaa niin kyllä kelpaa! aluksi kyllä meni kauan ennenkuin oppi mutta nyt siis sujuu jo paremmin.

Annoin eilen d-vitamiinia ja kyllä vähän enemmän huus, nyt pidän kaks välipäivää ja koitan sitten uudelleen.. kakkaan ei tällä kertaa vaikuttanut eikä yöuniin joten nyt paremmilla mielin..

neuvolakuulumisia
eli 2kk neuvola oli eilen (poika 2kk ja 3päivää)
paino 5045(synt 3280)
pituus 57,8(50)
pää 40,7(35,5)
ja kaikki muutenkin ok

Tyttö vetäs sitten viime yönä 8h unipätkän klo: 22.30-06.30. :eek: Hieman olin ihmeissäni, kun heräsin ja tajusin nukkuneeni 8h yhteen menoon ensimmäistä kertaa pitkään aikaan. Tyttö sai eilen rotavirus-rokotteen, että liekö sillä ollut unettava vaikutus? Muuten tyttö piereskellyt vielä tavallista enemmän ja kakkaa tuli eilen illalla neljästi. Millaisia ohjeita olette tuosta rokotteesta saaneet? Mulle sanottiin, ettänyt viikon ajan hyvä hygienia, ja kaverille sanottiin, että viikon päästäviikon ajan hyvä hygienia? Ehkä oon varmuuden vuoks kaks viikkoa oikein varovainen, etten tuota rotavirusta itselleni saa.

Minäkin oon antanut d-vitamiinia nyt taas viikonlopusta asti, ja tilanne ehkä aavistuksen verrna parempi kuin aiemmin. :)

sanv juodaanko teillä pullosta, jos olet kotona? Meillä e kelpaa, jos olen lähimaillakaan. Viisi viikkoa sitten pullo kelpasi, kun olin muualla pitkän tovin. Huomenna olen taas pitkään poissa, eli toivotaan, että sitten kelpaa!!

ikuisuus hienoa että d-vitamiinia oot pystynyt antamaan!
Silloin kun mies syöttää pullosta niin mun pitää olla näkymättömissä, eri huoneessa eikä puhua voi :) vauvathan ei vielä tuossa vaiheessa ymmärrä että äiti on silti lähettyvillä jos on eri huoneessa, se on sama kuin pois kotoa. mutta mies siis syöttänyt vauvaa pullosta vasta kun vauvalla selkeästi nälkä. syö varmaan siksi hyvin kun muuta vaihtoehtoa ei ole..?

rokotteesta
sanottiin että peruskäsienpesuhygienia ja kakkavaippoja ei saa jättää lojumaan(mitä varmaan aika harva muutenkaan tekee), mutta ajasta ei puhuttu mitään.

Yhteistyössä