Helmivauvat 2010

ikuisuus ei vauvan tarvi vielä osata kääntyä mahalleen asti tai edes kyljelleen, just miehen veljen poikakin(5kk) vasta oppi mahalleen kääntymään! Älkää turhaan huolehtiko vauvojenne kehittymisestä! kaikki on tosi yksilöllisiä ja kehittyy omaan tahtiin! kysykää neuvolasta jos vaivaa, aika harva meistä täällä varmaan osaa sanoa että kehittyykö "oikeen", luultavasti neuvolasta kyllä kiinnittävät huomionsa jos jotain poikkeuksellista on.

Pojun kohdalla en voi kehityksen suhteen tuijottaa mitään opuksia, tms. Täytyy vain ajatella kuten sanv kirjoitti, että hän kehittyy omaan tahtiinsa ja yksilöllisesti. :attn: Vanhempien lasten suhteen olen toiminut samoin. Olen siis laittanut syrjään kaikki taulukot, jotka kertovat, että missä iässä lapsi tekee mitäkin. B)

Dolly04 olen huomannut saman meidän pojalla eli ei meinaa viihtyä muualla ku kotona...melkei aina kun ollaan kylässä niin poika on hyvin rauhaton ja kärttyisä...autossa ja kaupassa kaikki hyvin, samoin kotona.. Mistä lie johtuu :eek: Käytiin tänään pankissa avaamassa pojalle tili ja siellä ei tykännyt olla yhtään, ja jouduin imettää siellä pankin aulassa kaikkien nähtävillä, vähän hävetti ku en oo tottunu "esittelemään" itseäni...:)

Meillä poika ei taida vierastaa, yleensä naureskelee tai no hymyilee ja kujertelee tutuille ja tuntemattomille kasvoille... :)
Meidän poika viihtyy hyvin puuhamatolla ja kääntyilee selältä kyljellee jatkuvasti, välillä oikeelle ja välillä vasemmalle, ja tietysti pää seuraa mukana...Ja kun poika makaa selällään ja vetää sitä käsistä ylös niin pää seuraa/nousee hienosti mukana(hartioiden välissä) :D
Kaikki vauvat kehittyy omaan tahtiinsa, kaikki on erilaisia yksilöitä...ei kannata kenenkään huolestua jos vielä 4-5kk vanha vauva vaan makaa selällään...( lähihoitajana uskallan näin sanoa) :) ja se on totta että mitään opuksia on turha liian tarkkaan lukea eikä myöskään kannata omaa lasta verrata muiden vauvojen kehitykseen... :)

Krisu voimia sinulle...ei kannata murehtia turhista asioista, äläkä syyllistä itseäsi..ei vauvassasi mitään vikaa ole =) "uusi" vauvasi kehittyy vaan eri tavalla kuin esikoisesi...Vikoja on tämän ikäisistä vauvoista turha etsiä.... :hug:

:wave: nappi87 ja poitsu 2,5kk :D

Kuten sanottu, jokainen kehittyy omaan tahtiin. Ja vielä kahden kuukauden iässä ei tarvitsekaan kääntyä mahalleen. MUTTA tiedän tuntee, esikoisen aikana itse ainakin odotin jokaista uutta kehittymisvaihetta kuin kuuta nousevaa. Itse mietin samoja asioita.."kehittyykö tuo lapseni kunnolla" yms. Päivä kerrallaan. :hug: Ja miten se sanonta menee..." Ensin sitä odottaa, että lapsi sanoo ensimmäiset sanat ja oppii puhumaan, seuraavat kymmenen vuotta toivoo ettei se puhuisi niin paljon !" ;) :LOL:

Meillä ei vierasteta, mutta uusia paikkoja katselee hetken ihmeissään.

Unen lahjat on sikäli äidiltä peritty, että tyttö nukkuu missä vain. Kylässä,kotona, ulkona, kaupassa jne. Ja vielä voi siirtää nukkuessa autokaukalosta vaunuihin tai sänkyyn. Kohta sekin ilo menee, ja pitää olla uniajat kotona (tai jossain, mutta ei voi liikkua samaan aikaan kylästä toiseen tms . )

Vaatekoko 62 käytössä ja nyt ostin liberon 3 vaipat.

Meillä tulee kakkaa entistä enemmän. Rotavirus rokotteen jälkeen oli kuralla, nyt välillä ihan "tiukkaa tahnaa" . Tänä aamuna taas vaipassa oli ihan kuin vettä,mutta siis kakkaa. :/

Korvikkeella kasvetaan, ja mietinkin että voiko se korvikekin vaikuttaa tuohon kakkaan? Maitomääräkin on noussut tässä viikkojen aikana, tällä hetkellä menee 80-140ml kerralla. Yleensä noin 100ml.

Ulkona on ihan karmea keli, sataa vaakatasossa räntää ja maa on valkea :( MISSÄ SE KESÄ ON??? :D

Meilläkin tytön pää hänestä katsottuna kääntyy useimmiten oikealle. Olen yrittänyt muistaa syöttää molemmilla käsivarsilla, mutta silti se tahtoo olla mieluiten oikealle. Esim jos nukkuu selällään niin pää on joko suorassa tai sitten oikealle.

Meillä oli tällainen eli poju nukkui klo 21-03, syöttö ja nukkui sitten yhtä soittoa aamu klo 9 asti. :xmas: Ei tuo kipeältä vaikuta, vaikka teki oman ennätyksensä nukkumisessa. Mutta huolestunut äiti taas heräsi henkiin, kun toinen uinailee melkein kellon ympäri. :heart: :saint: :headwall: Pitkät yöunet vaikuttivat kyllä siten, että aamupäivän päiväunet jäi nukkumatta. Poju oli kuitenkin koko aamupäivän hyvinkin aurinkoinen ja hymy ulottui silmiin asti. :heart: Nyt sitten nukkuu päiväunia.

Meillä aloitettiin maanantaina perunan maistelu. Hyvin tuntuu maistuvan ja usein haluaisi syödä enempi, kun mitä näin aluksi suositellaan. Hiukan pelotti, että miten vatsa reakoi, mutta ei kummempia vatsavaivoja ole tullut. Maanantaina poju ei tosin kakannut ollenkaan, mutta muina päivinä on sitten kakka luistanut. :LOL: :xmas:

Poju täytti tänään 4 kuukautta. Nyt pitäis sitten unohtaa pullojen ja tuttien keittäminen, mutta vanhasta tottumuksesta tuli aamulla tuttisoppa keitettyä. :saint:

Noista leluista on pakko vielä avautua, että meillä poju ei viihdy yksin lelujen kanssa. Hänen seurassa tarvii aina olla ja leikkiä, joten siinä tulee sitä vuorovaikutusta myöskin.

-mervi-elina ja poju 4 kk

mervi-elina Miten äkkiä se aika meneekään, poju jo 4kk !!! =) Voi kumpa ajan voisi pysäyttää ;)

Meilläkin kaksi harvinaista yötä takana, yhdellä herätyksellä menty. :eek: Lisää tälläisiä öitä :D

Lelut kiinnostaa hetken ( lähinnä tuo lattialla oleva mobile ), juttelee niille ja pitää kiinni. Mutta ei muuten vielä kädessä pysy lelut. Mutta kovasti ja eniten nauttii siitä, että hänen kanssaan seurustellaan. Matkii ilmeitä ja on oppinut kiljumaan. Ihan kiva että tykkää omasta äänestään ja oppii uutta,mutta tuo kiljuminen käy suorastaan korviin :LOL:

Neuvolassa käyty ja painoa tullut taas pikkusen lisää :) Ens viikolla fysioterapeutille aika ja neuvolassa kauhistelin kun pojan pää on muotoutunut vähän toispuoleiseksi kun kattelee vaan oikealle,mutta onneks ikää ei ole vielä niin paljon ettei sitä kerkeis korjata.

sanv meillä ollut öisin tollasta KOKO ajan.. Kaksi 3 tunnin pätkää on ollut... :( Meinaan rupee väsyttämään pikkuhiljaa. Päivisin ulkona nukkuu viisikin tuntia putkeen. Ja tietysti minä, univammanen, en osaa nukkua silloin.

Rokotteesta ei tässävaiheessa muuta kuin ehkä kakka "liukkaampaa". Ja eilen oli ehkä tyytymättömämpi oloonsa.

Meillä ei vierasteta vielä ollenkaan, mutta eiköhän sekin vaihe tule jossain vaiheessa. Oli taannoin todella liikuttavaa, kun omat isovanhempani ovat niin innoissaan ensimmäisestä lastenlasten lapsestaan ja tuijottivat haltioituneena pikkuista, joka sitten yhtäkkiä alkoi nauraa ja suunpielet nousi korviin asti ja silmätkin oikein loistivat. Ensimmäistä kertaa noin iloisesti otti "vieraat" kasvot vastaan. Siinä sitten tämä äiti herkistyi ja lupasi tallettaa tuon hetken ikuisesti sydämeensä. :heart:

Täälläkin nuha iski vauvaan vihdoin. Oli sitä jo odotettu, kun itse ollut nyt 4 vk kipeä. Mulla kävi samat kun taisi Tehilla kirjoittaa, heräsin kesken yötä katsomaan vauvaa sen korisängyssä kun oli ollut niin pitkään hiljaa. Säikähdin kun luulin jonkun vieneen vauvan! Se olikin valahtanut makuupussissaan alaspäin ja tuhisi tyytyväisenä syvässä unessa. Se sängynpäädyn nostaminen on kyllä auttanut kovasti tuohon nuhaan. Pitäisi omakin sänky nostaa ylös.

Pikkuinen kääntyilee mahalta kyljelle ja muutaman kerran selältä kyljelle. Testasin sitä päänroikottamista ja se ei roiku niin kovasti kuin aiemmin, mutta ei se sitä kyllä kauheasti nostakaan.

Railakasta vapun alkua!
Jadel ja Jamppa 2 kk 1 vk

tehilla :hug:

miten teillä menee nukkumaanmenot? ku täällä aina iltatoimien jälkeen kitisee kauan aikaa sängyssä vähän väliä, jos kunnolla itkee niin nostan syliin ja rauhottelen mutta välillä puottelee tuttia ja sitä kitisee, kun laittaa suuhun niin hetken tyytyväinen.. sitten voi taas kitistä jotain muuta. joskus rinta auttaa ei aina.. ku minen tiiä yhtään että miten pitäis tehdä vai teenkö vaan niinku tähänkin asti eli annan kitistä jos ei huudoks muutu.. on siis kyllä itsekseen nukahtanut siihen kitinään mutta kun se ottaa melkeen aina sen yli puol tuntia..

Monesti tuo nukkumaanmeno menee usein niin että poika käy kärttyiseksi, tyyliin mikään ei kelpaa. Siitä sit päätellään että väsy painaa. Nyt muutama ilta menny ilman kärttyilyitä, MUTTA JOKATAPAUKSESSA viimeistään ysiltä laitetaan poika sänkyynsä. Siellä se on hiljaa tai KITISEE. JOs kitisee laitetaan tuttia suuhun, yleensä ei tahdo kelvata kyllä, ja sit jos kelpaa niin kohta se tippuu ja taas kitistään. Me annetaan kitistä ja narista, sitten jos muuttuu itkuksi niin mennään silittelemään ja sitä tuttia. Ei oo kuitenkaan otettu sängystä pois. Saattaa tosiaan olla hereillä tunninkin.
NIIN, sitten sellasen tavan poika on oppinut, että varsinkin jos on vaikea rauhoittua, niin SIDEHARSO silmien päällä rauhoittaa. Tämä meillä käytössä usein. Poika sitä itse hieroo naamaansa ja nuuskuttelee. Pitää vaan huolehtia se rätti pois kun on nukahtanut, ettei tukehdu tai kuristu :eek: . Ehkä tuo sideharso on meillä SE juttu. Mies sitä taisi kokeilla ensiksi. Myös iltaraivarissa siitä on ollut apua kun poika ei kiihkoissaan pysty imemään, vaikka nälissään on. Rätti, tai käsi, silmille niin imeminen onnistuu. Hassua??

Onpas täällä ollut vilkasta! Tehilla, lohdutuksen sana, meillä ollut kanssa samanlaista syöpöttelyä kellon ympäri pitkän aikaa. Saattaa nukkua kolme tuntia ekan yöunipätkän , mutta se onkin sitten vuorokauden ainoa noin pitkä syöttöväli, muuten 1-2 h. Normaalia kuulemma, juuri kuulin neuvolassa kun kävin jälkitarkastuksessa. Ja jos alkaa itseä rasittamaan yöheräily, voi kokeilla antaa lisämaitoa illalla.

Vauvat tosiaan kehittyy yksilöinä eikä voi tai kannata vertailla. Mutta jännää silti kuulla mitä taitoja kelläkin jo on ja mihin tahtiin opitaan lisää. Itse oikeastaan kauhistelen, kuinka äkkiä kehitystä tapahtuu, pikkuvauva-aika tuntuu jo menneen ohi. Voi vaikka tulla taas vauvakuume... Meidän poika kyllä kääntyilee selältä kyljelle (molempiin suuntiin) ja melkein jatkuvasti, hoitopöydälläkin vääntää itseään koko ajan jonnekin, mikäli ei ole juuri tärkeää asiaa neuvolan keltaiselle naamalle :) Monta viikkoa on jo oikeastaan osannut tuon homman, mutta nyt sitä tapahtuu ihan koko ajan. Päätään kannattelee jo tosi hyvin käsistä nostaessa. Mahallaan tuo ei viihdy, mutta yritän joka päivä pitää hetkisen, välillä on minuutin ja välillä viisi, mutta se on kaiketi hyväksi niskan vahvistumiselle ja motoriikalle muutenkin.

Jälkitarkastuksessa kaikki oli kunnossa, ainoastaan mun pitää alkaa syödä enemmän, että paino ei putoa tällä tahdilla. Vielä on 2-3 kg lähtöpainoon, mutta niin kuulemma pitää ollakin, jos aikoo täysimettää vielä muutaman kuukauden. Ehkäisystä oli puhetta myös ja taidan kääntyä kuparikierukkaan, kun hormonittoman ehkäisyn haluan.

Olin alkuviikolla vatsataudissa, joka onneksi meni nopeeasti ohi. Kerran vaan oksensin ja sitten oli kuumetta ja päänsärkyä. Silti ehti huolestuttaa että riittääkö maito, kun oli niin tyhjän oloiset tissit. Eikä tuntunut kivalta tiistaiaamuyöllä mennä suoraan pöntön ääreltä imettämään... Juomaan onneksi pystyin, mutta ruoka ei oikein maistunut vielä eilenkään. Ja sitten söin vahingossa hapankorppua, minkä tajusin vasta tänään ja sitten vielä lisäksi ihan tietoisesti palan ruisleipää! Oon vältellyt ruisleipää muutaman viikon, kun se tuntui aiheuttavan ilmavaivoja pojalle ja niinpä se sitten tekikin. Yöllä taas paukuteltiin ja joka paukun jälkeen poika parahtaa, sattuu siis ilmeisesti kun ilma tulee ulos :(

Vierastamista ei vielä ole, ainakin äsken poika oli tyytyväisenä neuvolatädin sylissä odotushuoneessa kun mä kävin lääkärissä.

Mini ja poika 2kk ja 1 vko

Nukutuskeinoista vielä eli yritän saada pojan rauhalliseksi sylissä tutin ja silittelyn avulla, sitten kun siis tuntuu oikeesti väsyneeltä eli kitisee eikä mikään kelpaa. Sitten laitan omaan sänkyynsä ja seuraan kauempaa mitä tapahtuu. Tuttia saa joskus laittaa monta kertaa, joskus tiputtaa sen eikä haluakaan takaisia. Omia nyrkkejään myös välillä "nuoleskelee" ja ähisee ja puhisee. Harson kulma silmien päällä tai silittely silmien välistä auttaa yleensä aina. Pienestä kitinästä en ota syliin uudelleen, mutta jos oikein hermostuu, homma alkaa alusta ja sitten tarvitaan yleensä taas tissiäkin...

Nukahtaako teidän kaikkien vauvat omaan sänkyynsä? :eek: Meillä tyttö nukahtaa syliin tai tissille, ja siitä sitten unissaan siirretään omaan sänkyyn tai sitten jää meidän väliin nukkumaan. Ei tietoakaan siitä, että olisi jätetty hereillä nukahtamaan omaan sänkyynsä. Kai meidänkin pitäisi aloitella sänkyynsä nukuttamista. :ashamed: Tyttö ei ole tuttia huolinut ikinä, eli sitä rauhoittelukeinoa meillä ei ole käytössä.

Alkuun tyttö nukahti aina syliin,mutta nyt aika usein nukahtaa itsekseen. TOKI on myös kertoja jolloin kiukku yltyy kun yksin jää. Joskus auttaa silittely joskus otan takaisin syliin.

Vaunuihin nukahtaa useimmiten itse, tai jo pukemis vaiheessa. Mutta jos kesken unien herää vaunuissa, täytyy niitä hetki heijata.

ikuisuus meillä useimmiten illalla nukahtaa syliin syödessä ja sama homma on yöllä. Joskus harvoin on iltoja ja öitä, kun poju ei ole nukahtanut syliin. On kuitenkin ollut väsyneen oloinen, joten olen laittanut itsekseen sänkyyn. Poju on siten nukahtanut itsekseen. :attn: Ajattelin aloittaa sen unikoulun eli tassuhoidon sitten 6 kuukauden iässä, kun näin pienelle on turha pitää unikouluja.

-mervi-elina ja poju 4 kk

Kaikille oikein mukavaa vappua, sateesta huolimatta =)

Me vietetään vappu kotosalla oman perheen kesken, huomenna tulee sitten mummot yms. grillailemaan. Eilen jo esikoisen kanssa virittelimme pallot ja serpentiinit.

Yllätin meidän neidin mahaltaan eilen ensimmäisen kerran :eek: :heart: Olimme kylässä ja kaikki toisessa huoneessa. Neiti köllötteli olohuoneen lattialla selällään. Vilkaisin olkkariin ja hän olikin masullaan. Illalla vielä näytti isillekin uuden taitonsa. :heart: Salaa kyllä toivon, ettei kovin äkkiä lähde liikenteeseen. Aika menee niin äkkiä ja mä tahdon pitää mun vauvan vauvana :saint:

Nyt on alettava siivoamaan ja sitten kauppaan, saakohan sieltä enää tänään mitään???

ikuisuus älä yhtään pode huonoa omaatuntoa siitä että teillä vauva nukahtaa syliin. Teillä on kuitenkin mahakipuvauva niin pakkohan teidän on sitä sylissä pidellä ja miksei se siihen nukahtaiskin kun siinä on parempi ja siinä pystytte sitä lohduttamaan. kyllä ehditte sänkyyn opettaa kun mahavaivat helpottaa!

Yhteistyössä