Helmivauvat 2009 ~toukokuussa~

Täällä mä taas yökyöpelöin =)

Hui mulla olikin jäänyt lukematta jostain syystä osa...

Lentis Koitahan saada ladattua akut kun mies on kotona ja voi hoitaa vaavia :hug:

Labello ..onko mulla menny vieläkin jotain ohi, vai mistä kiukku???

Oliko se nyt sitten kuumetta?? Voi jaksuja ja onneks se ti on lääkäri eikä pelkkä nlatäti.

Pur Mikähän teillä tilanne? Mä olen kyllä samaa kastia kuin Kärppä siis siinä että jos tuntuu todella että vaavilla on nälkä, niin kyllä sitä mielummin sen nälän sammuttaa, oli konsti mikä hyvänsä. Itse jouduin antaa kokoajan Nania imetyksen rinnalla vaihtelevia määriä ja voin sanoa että meillä on ollut kokoajan tosi tyytyväinen typy ja kasvanutkin hienosti. Sitten päätin lopettaa senkin vähän imetyksen kun rupesi tuntumaan että ehtyy entisestään. Nyt siis menty jotain 3 vko pelkällä Nanilla. Hyvin pyyhkii ja ihaninta on se että mies voi yhtä hyvin hoitaa kaikki syötöt ja hoidot niinkuin itsekin =) Esim viimeyön postotin korvatulpat korvissa putkeen aamu kymppiin =)
Siis imetys on varmasti ihanaa jos ja niin kauan kuin siitä nauttii molemmat osapuolet :heart: Asioissa on puolensa, niin tässäkin :)

Tinttu Aika jänskä tuo lapsipoli käynti, tai siis että miksi?? Odottelemme mielenkiinnolla!
Yökylästä että sekös siinä onkin että vauva kyllä ei ole milläskään, mutta vanhemmille tekee tiukkaa..tai ainakin äipälle :kieh: Onko teillä joku matkasänky vai missä Juuso nukkuu yökyläillessään?

Sukat ei kyllä pysy jalassa alkuunkaan, ainoastaan jos ovat esim potkarin päällä, mutta paljaassa jalassa 2 minuuttia ja sukka hukassa..

Me oltiin tänään 7v synttäreillä ja prinsessa oli niin kiltti että siinä se katteli sohvan kulmassa hissuksiin menoa ja meininkiä eikä inahtanutkaan, juotiin sumpitkin ihan rauhassa ja kävin välillä kattoo että nukkuuko se, mutta siinä se vaan tapitti. En tiä, mistä näin kilttiä lapsia edes tulee :LOL:
( ja huomenna on tietty piru irti!!!!)

Hyvää yötä!

HM ja kiltti prinsessa n. 3,5kk

Sukat on kyl tosi huanot. Tykkäisin kyl käyttää housujen kaa mut olikse nyt lindexin pitkävarrelliset sukat on ainoot ku on pysyny jalas. Cittarin samanlaiset ei pysy.

Tänää olis vihdoin neuvola. Tuntuu ainaki et on kasvanu iha pirust ku eile olin sullomas sil 56cm kokopotkarii ja ei se ykskaks mennykkää seläst ylös. Pari viikkoo sit meni viäl. On toi kasvu tosi sykäyksittäist.

Onneks muillaki on reikii tissis :D

Merkkiä!

..ja nopee hehkutus! Meillä Jannu ekaa kertaa (ja kukaties viimeistä) nukkui eilisen iltalenkin jälkeen huippu-unet! 21-04 ja sit vielä syötön jälkee 04-06 ja sit vielä seiskaan! JIHAA! Huvittavinta oli, että mä posotin unta vaan ja mies heräili katsomaan, hengittääkö se tuolla :D Piti mun kerran pumppailla tuossa 03.30 mut aijai, tätä herkkua kun jatkuis, niin pissisin hunajaa :LOL:

No...nyt pitää mennä...

Ihanaa!

Labellollelle, tässä meidän tytön kasvamista:

Kvart Överin Helmi Synt. 3920g - 52cm - 34cm
3vko 4265g - 54,6cm - 35,6cm
5vko 4795g - 56,2cm - 37,6cm
2kk 5610g - 59cm - 39cm
3kk 6360 - 62,5cm - 40,2cm

Kauheen monella jo vauvat kääntyy, täällä kyllä osataan mennä kyljelleen ja siitä pienellä avustuksella myös mahalleen, mutta ei tota näytä juuri kiinnostavan. Mahallaan kun on niin yrittää kyllä eteenpäin kovasti ja sitterissä sekä sylissä pitää vängätä itseään istumaan, mutta selällään ollessaan yleensä vaan tyytyväisenä tuijottelee kattoon...

Ihana ilma! Odottelen että tyttö heräisi niin päästäisiin ulos B)

Ella-Maaria vau! Millä ihmeen reseptillä tuon teitte?!? Toivottavasti jatkuu noin.

Meillä kans neiti nukkui enkat toissayönä, just kun nukutus ei sujunut ja tuli kovat huudot. Viis tuntia putkeen! Viime yönä nukkumaan käytiin melko kivuttomasti ja yks pätkä oli nelisen tuntia. Mies sitten aamulla tuumas, että "tais olla taas huono yö". Mun mielestä päin vastoin! Vauva oli ollu hereillä siinä "neljän tunnin unipätkän" aikana mutta mä vaan nukuin. :eek: Oli kyllä eka kerta, kun vauva jatkoi uniaan ilman tissittelyä pelkän esimerkin avulla... Mutta ehkä meilläkin päästään jo edes joskus yli kolmen tunnin unille...

Meillä nyt aletaan vihdoin opettelemaan nukahtamista ilman tissiä. Oon iltaisin tavannu antaa nukahtaa iltapalan ääreen ja sitten siirtäny sänkyyn. Sepä alkoi sujua vähitellen heikommin, ja vauva saattoi herätä joka tapauksessa (tai tunnin sisällä kuitenkin), niin ajattelin että ois aika kehittää muut rutiinit. Eilen Vilja nukahti aika nätisti sänkyynsä laulelun ja paijailun avulla, mutta heräsi ihan kohta uudestaan. SItten nukutin syliin, mutta ilman tissiä joka tapauksessa, joten olin jo ihan tyytyväinen. Päikkäreille mä nukutan poikkeuksetta vaunuihin.

Oltiin eilen miehen kanssa leffassa Enkeleitä ja demoneja katsomassa! Ekaa kertaa oli molemmat lapsukaiset mummun hoivissa sen aikaa. Kolmisen tuntia oltiin pois, vauva söi noin tunti ennen lähtöä, ja oli siis tarkoitus, että söisi sitten pullosta unien jälkeen. Vaan eipä syönyt. Mummu oli yrittänyt hörppyyttää ja antaa lusikallakin (jolla oli saanut jonkun teelusikallisen alas tai ainakun rinnuksille. :) Mutta neiti oli mielummin nälässä kuin söi pullosta korviketta (multa kun ei tuo pumppailu oikein onnaa). Eipä sit ole kuitenkaan enää täysimetyksellä... Vähän riskiähän tossa oli, mutta eipä tuo nälkään ehtinyt kuolla. Ei edes itkettänyt vielä kun tultiin. Ihan luksusta irtautua välillä.

Mae Mua kaikkein eniten nyppii anopissa sen epäempaattisuus. Mä jo kestän siltä aika hyvin vaikka mitä, mutta täytyis sen ymmärtää edes se, kuinka herkkiä lapset on. Oon kauhulla joskus sivusta seurannu, miten se meidän lasten serkuille puhuu (eivät ole kauheesti tekemisissä, kas kummaa) ja oon ajatellu, että jos joskus saman tekee meidän lapsille, niin kyllä jää visiitit minimiin. Ja kun noita sammakoita tulee lapselle tärkeän ihmisen suusta, niin onhan se lapselle tosi kurjaa. Voisin anopista paasata vaikka kuinka, mutta jääköön nyt... Sä jaksat aika kiitettävästi sen anoppis kanssa.. Aika paljon ilmeisesti ootte tekemisissä?

Taidetaan lähteä esikoisen toivomuksesta "pauppaan".

Matma ja Vilja 3,5kk

Matma: Voi kun tietäisinkin reseptin...me ollaan jo luovutettu sen suhteen, et tehtäis asiat "oikein" vaan tehdään niin, ku parhaiten jaksetaan ja mikä parhaiten onnistuu. Eli iltanukuttamiset meillä mennään lenkin kautta: mies lähtee klo 20-21 lenkille, poitsu nukahtaa ja kun on unessa, nostetaan vaunut pesuhuoneeseen. Sama homma eilen. Opetellaan niitä oikeita tapoja myöhemmin, nyt on pääasia, et saa itseki vähän unta. Kun vaihtoehto on huudattaa sisällä KAUAN ja unet paljon levottomammat.

Mut toki pitää aina välillä koklata jos tuo pinniskin kelpais... :LOL:

Siis meillä tätä ennen oli kerran ollu yks 6h pätkä, muuten maks. 2-3h, usein myös tunnin pätkiä! Eiköhän tuoki liene tuuria, mut saapa päivän hehkuttaa! Huomenna sitten oon taas valituslinjalla varmaan :saint: :D

Anopeista
, meidän anoppi on pitänyt vauvaa yhteensä 5min sen elinaikana, "kun se huutaa". Juu. Ja appi vielä vähemmän. Sitte mua risoo, kun ne jaksaa puhua papan tai mummon pojasta. Juu. Kun eivät uskalla itkevää lasta pitää ja täähän itki alussa PALJON. Ois ollu kiva joskus syödä rauhassa tms. kun anoppi oli tääl sillo alussa 2 päivää "apuna". Lapseen ei ees koskenut, katto telsuu, siivos kyllä ja laitto ruokaa sekä siinä sivussa arvosteli meidän likaista mikroa ja kuinka sängyn alla oli ihan pölyyki. No hui, enpä ollu tän raivotautisen kanssa ehtinyt enää sängyn alta imuroimaan. Se on sellaista. Ihania ne kai kumminki on, omalla tavallaan. Vauvoista eivät vaan tajua hölkäysen pöläystä!

Aha, maitobaaria kaivataan. Hassua, meillä jos tissi ei oo suussa sillä hetkellä kun sitä tekee mieli, niin sitten suututaan ja ei meinata huolii ollenkaa enne ku on vähän aikaa käännelty ja väännelty. Ja oikee tissi on sitte boikotissa taas :kieh: Suuttuu vaan sille |O Musta jo tuntuu, et se ei edes heru enää samalla lailla, oon kohta ykstissinen imettäjä! :D

EllaMaaria ja Matma Tosi kiva kuulla että teillä on nukuttu hyvin =) Pidetään peukuja että jatkuu samaan malliin :wave:

Meillä ei kans mitään eleitä että kääntyisi tai edes yrittäisi mihinkään suuntaan. Viihtyy sentäs jo vähän pidempään mahalleen, mutta ei edes ähistele minnekkään..hermot menee sitten vaan lopuks kunnes pääsee pois siitä asennosta.

Täällä päin kaunis keli, mutta näyttää tuuliselta. Neiti on aamupvä päikkäreillä nyt tunnin ja sitten 1-2 tuntia hereillä kunnes vaunut starttaa. Huomenna onkin se Helsinki keikka. Vaavi jää hetkeks siskolle hoitoon että käyn stockkalla. Ei kyllä jänskätä yhtään kun sillä on itsellä 4 lasta. Paitti että pikkuiset 1,5 v ja 2,5v voivat olla mustiksia.

Ai niin ja huvittavaa tuo reikätissiys, niinku venttiili ;)

HM ja pikkuinen 3,5 kk

Me ei olla vielä käyty siinä 3kk piikillä neitosen kanssa,ku oli sillon nuhanen ja neuvolantäti käski soitella ku paranee nuhasta,mut vieläki yöllä tuntu et neiti oli pikkasen tukossa,ei niinkään kyl päivällä oo.Voikohan sitä piikkiä laittaa jos on vähä nuhaa?pitää varmaan soitella neuvolaan ja kysellä asiasta..

Aivan ihana ilma ulkona!Sattu kyl hyvin ku pojalla oli tänään kerhon leiripäivä.Lähtivät aamulla ja tulevat puol 4.Poika oli ihan tohkeissaan ku bussin kyytiin pääsi :D

Haavemamma:meillä kans toi neiti on ihan tosi kiltti.(täytyy koputtaa puuta!)Mies sanookin nepsua aina hymytytöksi ja sellanenhan se onki :heart: Vieläkään ei kertaakaan oo vierastanut,sama kuka tulee jutteleen niin aina irtoo iso hymy =)

nyt täytyypi mennä..
hemuliina ja nepsu-neiti 3kk :heart:

Mae
EllaMaaria ja Matma Ihanaa :heart: :flower: nauttikaa!

Matmalle vielä jatkan tuosta anopista. Siis me ollaan oltu aina paljon tekemisissä ja pitkiä aikoja kerrallaan, usein ollaan siellä monta viikkoa ja se on meillä monta viikkoa, välimatkaakin on 250km ja niillä ei autoa.
Nytkin on ollut 8.5 asti meillä ja lähtee vasta kuun vaihteessa pois. Joo, avuksi se tuli meille just ton Leevin nielurisaleikkauksen takia, kun mies ei voinut jäädä pois töistä.

Nyt sitten eilen tapahtui se, että sanoin aika rumasti (mutta ei kyllä kaduta). Joona raivosi eilen illalla 3h!!!!! Ei rauhoittunut syliin, tissiin, isän kanssa, sänkyyn... Ei siis mihinkään, olisi vaan jutellut. No mä olin sitten meidän makkarissa hyssyttelemässä Joonaa, niin anoppi sinkoaa sinne (se on itse halunnut nukkua Leevin huoneessa, kun Leevi tarvii yölläkin lääkitsemistä ) ja "anna se mulle, mikä sillä nyt on, koskeeko". Mä sitten omaan kiukkuiseen tapaani totesin et " en anna, ei tänne tarvii koko ajan jonkun hypätä. Joona on yliväsynyt eikä rauhoitu mihinkään. Sen pitää vaan antaa huutaa (toki sylissä )!"
Nyt anoppi sitten aamulla totes, et "en mä voinu nukkuakaan, koko ajan vaan laskin kauan se on rauhallinen. ja mikä ihme sitä vaivasi?" Nieleskelin taas kiukkuni... Niin ja sitten kehtas kertoa, että oli TAAS kiristänyt Leeviä yöllä. Leevi herää kipuun yöllä ja siis itkee, potkii, raivoaa (mutta tokkurassa siis, ei sitä tajua). Niin anoppi oli sanonu sille "jos et lopeta tota, niin mä meen olkkariin nukkumaan ja sä jäät YKSIN!".

Hyvää se tarkoittaa ja tosi ihana se on ja auttaa, mutta se on Joonan syntymän jälkeen niin muuttunut, en tiedä onko sen hormonit sekaisin vai mikä. Mut anoppi on ollu mulle aina enemmän kun mun oma äiti, mut nyt sekin on alkanu mua niin tökkimään ettei mulla ole enää "ketään".

Nyt loppuu valitus, kun on niin ihana ilma. Tosin tuulee, mut täällä tuuleekin AINA.

Kaikille voimia ja jaksamisia, kaikki sitä kuitenkin tarvitsee jossakin ;)

Mae ja Joona 11vk+

Lentis, Meillä ei ole oikein mitään tehty erilailla syömisiin ja uniin liittyen, poika vaan on samoilla keinoilla alkanut nukkua pidempään. Meillä on onneksi ollut parin kuukauden iän jälkeen se tilanne, että poika ei kakkaa yöllä ja käytännössä siis vaippoja ei vaihdeta yöllä ellei ole ihan pakko. Iltatoimet meillä aloitetaan noin klo 20, eli tehdään iltapesu ja vaihdetaan yöpuku päälle ja sen jälkeen mennään vielä ylös muun porukan mukana. Yleensä Nuutti nukahtaa noin klo 21 ja nukkuu puolisen tuntia jonka jälkeen valvoo reilu tunnin. Eli joskus klo 22.15 mennään takaisin alakertaan, vaihdetaan yövaippa ja seurustellaan vielä hetki sängyssä kunnes näkee, että alkaa jo kovinkin väsyttämään. Siitä sitten illan viimeiset tissimaidot ja sen jälkeen omaan pinnikseen. Ei tarvi nukkua sinne vietäessä, nukahtaa kyllä itse sinne pian. Yön syötöillä olen minimoinut kaiken valon (meillä on sellainen sarastelamppu ja on aivan loistava! )ja kommunikoinnin, eli ei jutustelua ei hymyilyä jne ettei vaan innostu. Neuvolassa saatiin aikanaan ihan hyvä vinkki, eli syöttöjä kannattaa tihentää iltaa kohden eli vauva siinä tankkaa yötä varten. Mutta siis noin meillä on toimittu aina, enkä tiedä miksi nyt sitten on ruvettu nukkumaan pitkiä öitä. Soseitahan meillä alettiin pari viikkoa sitten tarjoamaan, mutta se ei ole uniin vaikuttanut koska kaikki on käytännössä syljetty pois ja masuun ei ole päätynyt oikeastaan mitään. Mutta siis neljä kuukautta oli meillä se maaginen ikä tässä suhteessa. Toivottavasti teillä pian helpottaisi ja saisit paremmin nukuttua, tuo on tosi rankkaa...

HM ja Kvartti taisi kirjoitella siitä ettei vauva vielä käänny. Ei hätää, koska 3-4 kuukautta on vielä aika aikaisin, esim meillä naapurin vauva oppi kääntymään 5 kk ja ihan normi tapaus on.

Nyt täytyy mennä, taitaa olla pikkumiehellä kovasti asiaa :heart:

Joo ei meilläkään käännytä enkä sitä odotakaan viel pitkään aikaan. Kyljellään on jatkuvasti mutta ei mahalleen mee. Isoveljensä oli jo puol vuotta ennen ku käänty, koska oli koko ajan varpaat suussa. Ja meillä pikkulikka keksi toissa päivänä varpaansa joten eiköhän me keskitytä ihan niiden kanssa leikkimiseen hetki :heart: :D Pikkasen sulosta kun toinen hapuilee niitä räpylöitään ja sitte kun hää on niin innoissaan kun saa kiinni niistä :LOL: :heart:

Niiskunenä: kiitos selvityksestä =) . Meillä Gretalle tuli tosi aikaisin selväksi ero yön ja päivän välillä, eli yöllä on kyllä nukahtanut (koputa puuta) aina tosi nopeesti tisulle, oikeastaan yöllä ei koskaan ehdi herätä kunnolla, kun imetän ja vaihdan vaipan jo ennen kuin ehtii herätä. Pari yötä sitten koklasin, että nukahtaisiko itsekseen, mutta hetken päästä alkoi itku ja niin oli noustava imettämään. Mutta ongelma on tosiaan noi jatkuvat heräämiset, toissayönä 1-2 tunnin välein, eilen olinkin taas vaihteeksi ihan poikki, vaikka mieskin oli apuna. Eli oltiinkin kumpikin ihan poikki :|
No, viime yönä miehen oli pakko nukkua olkkarissa töiden vuoksi ja mä kieriskelin taas sängyssä unettomana yhteen saakka :headwall: Sitten kun Greta alkoi vähän inahdella, mä nappasin tytön syliin ja toin sänkyyn mun viereen :D Kas kun sain sitten nukutuksi taas paremmin. Eli meidän pinniskokeilu päättyi tähän. Ei nuo unipätkät siitä pidentyneet vaikka viime yönäkin kakkasi vasta klo5 ja multa meni ne vähätkin aiemmat unet. :eek: Jokin siinä pinniksessä mua stressaa, sekin varmaan, että pitää aina nousta. Jos Greta nyt lopettaisi nuo jatkuvat yökakat, niin imetyskin perhepedissä helpottuisi, kun ei lainkaan tarttisi nousta ylös. Nyt ei sitten suostunut nukkumaan enää päikkäreitäkään pinniksessä, vaan tisulla nukutin isoon sänkyyn.

Gretan rota-rokote-ripuli vaan jatkuu
:kieh: Siis jos oisin tän tiennyt, niin ois tainnut jäädä koko rokote ottamatta. Siis 10 päivää rokotteesta, ja pelkkää ripulia |O Ei ihme, että on tankannut öisin viime aikoina, kun päivällä on tosi kuuma, eli huono ruokahalu, imuuttaa hiukan kummastakin tisusta, eli taitaa olla vaan jano. Ollaan yritetty tarjota sitä kamomillaa pullosta, mutta kun ei se pullo kelpaa.
Lääkäri käski antaa relatippoja tuohon ripuliin, eihän koko rotaan ole mitään lääkitystä, ainoastaan nesteytyksestä pitäisi pitää huolta. No, mä tarjoan tisua varmaan tunnin välein ja virkeä tyttö on, ei siinä mitään. Mutta voisivat varottaa, että oireet voi jatkua yli viikonkin.

Tv. Lentis ja Greta 3,5 kk :heart:

Lentis: Noi jatkuvat heräämiset on kyllä todella rasittavia, tiedän tunteen ja olen erittäin kiitollinen siitä, että nyt on jo alkanut yöt paranemaan. Mun mielestä teidän ei kannata ottaa ainakaan siitä turhaa stressiä missä Greta nukkuu, kunhan vaan jotenkin saatte järjesteltyä niin, että molemmat vanhemmat saatte vähän unta yöllä. Eli jos sun on parempi nukkua Greta vieressä, niin älkää suotta yrittäkö tuota pinnistä. Jossain vaiheessa sitten, KUN ne yöt on jo parempia ja pidempiunisia, niin koittakaa sitten uudestaan pinnistä. Oletko ajatellut muuten illalla syöttää velliä, kuten täälläkin on monet tehneet? Josko se pitäisi nälkää vähän paremmin? Toivottavasti teilläkin tuo 4 kk toisi toivotun ihmeen :hug:

Pikakommenttia taas, kohta lähdössä sinne neuvolaan punnitukselle...

Lentis, mullahan meni ihan hermo kun pojan piti nukkua omassa sängyssä, en kanssa saanut nukttua kun koko ajan piti nousta nostamaan tuttia jne. Noin kk sitten siirryttiin tähän järjestelyyn, jossa pinnasänky on kiinni meidän sängyssä ja yksi laita puuttuu. Nyt poika nukkuu jonkin verran siinä (alkuyön) ja suurimman osan yöstä edelleen meidän sängyssä. Eli yösyötöt menee mukavasti kun vaan lykkää tissiä suuhun...

Mutta nyt meillä näyttää olevan ongelmana nukahtaminen, on oppinut nukahtamaan rinnalle vaan enää ei nukahdakaan. Joko koska maitoa tulee nopeammin (nyt päästiin siitä kumista!) ja maha täytyy niin nopsaan ettei ehdi nukahtaa tai sitten koska nyt nää mun tissit taitaa suihkia. Onko teillä vauvat tottuneet suihkuun tai onko se tasaantunut? Päiväsyötöt onkin aika rimpuilua nykyisin. Ja kiinteistä on annettu perunaa ja persikkaa ja persikka oli ihan herkkua pojasta!

Pärjäämistä anoppien kanssa! On hetkittäin rankkaa kyllä ja noi isomman pojan kiristämisjutut on ihan törkeitä, tsemppiä Maelle. Ilmeisesti anoppi ajattelee että isomman on nyt oltava iso vaan, mä inhoan sellaista ajattelua koska lasten täytyy saada olla just niin pieniä kun haluavat (ja ovat). Huoh.

Mutta ihana ilma on, toivottavasti piristää kaikkia!
almaa

Tsemppiä kaikille väsyneille! :flower:

On tää ihmeellistä miten jokainen yö on taas erilainen! Viime yönä poika nukahti 22.30 ja seuraavan kerran kun katoin kelloa; 7.30! Siis uskomatonta, 9 tuntia meni ilman yhtäkään kitinää tai heräämistä! Eikä ollut pojalla aamulla ees mikään kiljuva nälkä, ehdin käydä ite ihan rauhassa vessassa ja lämmittää pullon, toinen vaan jutskaili pinniksessä naama hymyssä :heart: .
Nyt päivä onkin mennyt taas samaan entiseen malliin, puolentunnin tirsoja vedelty kahteen otteeseen. On tämä ihmeellistä...

No eipä ollut tullut kuukaudessa edes paria sataa grammaa. :/ Pojan 4 kk mitat 5695 g ja 60,5 cm. Painoa on tullut vain 175 g kuukaudessa, pituutta sentään 2,5 cm. Keskimmäinen likka oli nelikuisena 6,5 kg, tarkistin uteliaisuudesta, esikko taas oli vielä vähän pikkuisempi, vaikka oli syntyissään näistä isoin. Että aikamoinen notkahdus käyrällä poitsulla, tosin pituuden ja painon suhde edelleen hyvä, ja th totesikin, että ei poika laihalta näytä... Otti kuitenkin puheeksi kiinteät. En viitsinyt sanoa, että joo aloitan kyllä kiinteät - kahden kuukauden kuluttua. :LOL: Ainakin odottelen, mitkä on 5 kk mitat, ja mietin sit jos aloittais. Mutta käsittääkseni täysimetetyillä on usein just 4 kk:n kohdalla tuo notkahdus

Tietty voisi sitä tissiäkin ruveta antamaan useammin. Esim. eilen poika nukkui myöhäisiä päikkäreitä klo 17 alkaen ja posotti suoraan tuonne klo 24:ään, jolloin heräsi syömään ja jatkettiin unia yhdessä.

Kääntyminen: Noup, poitsu makaa selällään ja imee peukaloaan, ei hievahda mihinkään. :D

Sukat pysyvät hyvin mukana, laitan aina potkarin päälle ne.

Lentis: Jaksamisia sinne! Pystyisitkö nukkumaan imettäessäsi? Tuo vaipanvaihtohomma öisin tietty on hankalaa, jos vieläkin kakkoja tulee.

Kössi ja pikkumies 4 kk :heart:

Kössi: oon kyllä huonouninen aina ollut, ja siksi imettäessä aina hereillä. Greta on onneksi aina ollut nopea syöjä (jo synnärillä huomautettiin, että on tytöksi kova hotkimaan), jo parin kuukauden ajan on tyhjentänyt rinnan ihan 5 minuutissa, niin että ei siinä kauan mene. Aiemmin ainakin sain usein imetettyä silleen horteessa, että sai aika hyvin nukahdettua sitten uudelleen, ellei sitten tarvinnut vaihtaa kakkavaippaa.
Hyvä tietää tuosta 4 kk:n notkahduksesta! Meillä 8.6 seuraava lääkärikäynti, ja tää ripuli ihan varmasti on joka tapauksessa saanut Gretan painon putoamaan.

Kaikki aina huomauttaa, että onpa Greta "tuhdissa kunnossa", niin että onneksi kai on varaakin painon hiukan pudota, vaikka en tietty asiasta mielissäni ole. Kaikki itskut muuten luulee Gretaa aina 5kk vanhaksi =) On kuulemma sekä isokokoinen, että ikäisekseen niin valpas ja ilmeikäs. No, on taatusti valpas, kun ei nuku päikkäreitä :LOL:

No ei pidä liioitella, nimittäin Greta on viime aikoina nukkunut 50 minsan päikkäreitä pinniksessäkin! Aamupäivällä on joka tapauksessa vaan nuo 50 minsan päikkärit ja tähän aikaan sellaiset parin kolmen tunnin, eli nyt oon pari kertaa pannut eka pinnikseen ja sitten kun herää (jostain syystä aina painajaiseen eli unessa itkien, muulloin ei vielä ole ollut painajaisia, siis vain näillä keskimmäisillä päikkäreillä, ja tämä myös siis kantoliinassa ja vaunuissa) niin loput pari tuntia kantoliinassa. No, äsken annoin lisää tisua ja nukahti uudeksi pätkäksi pinnikseen :)

Greta on kyllä siitä hassu, että vaikka tää nukkuminen on mitä on, niin oikeastaan Gretalla on tosi säännöllinen rytmi. Eli aamulla herätään klo 8 kieppeillä, ei mitään eroa onko mennyt illalla nukkumaa klo22 vai klo19. Sitten kantoreppukävelylle n. 1-1,5 tuntia, jolloin torkkuu kork. 30 minsaa, mutta esim. tänä aamuna oli ihan hereillä.

On jo siis kantorepussa nassu eteenpäin, kun on niin kova kuikuilemaan. Pitelee sitten kantajan (mies vapaapäivinään ja muuten minä) sormista kiinni ja "ohjailee". Meillä ei vierasteta, päinvastoin hymyillään oikein suloisesti kaikille paikallisille, jotka neitiä ihailevat. Itskuthan on ihan tosi lapsirakkaita, jos tuutte Italiaan, niin saattepa nähdä, täällä kaikilta riittää aina pikkulapsille huomiota.

Sitten 10 kieppeillä kotiin, hiukan tisua ja 50 minsan päikkärit (viime aikoina pinniksessä, tänään isossa sängyssä).
Sitten 12 maissa taas hereillä n. 1,5-2 tuntia, ja sitten nää useamman pätkän päikkärit. Sitten joko ollaankin hereillä nukkumaanmenoon saakka, tai jos on herätty pitkiltä päikkäreiltä aikaisin, niin sitten vielä 50 minsan myöhäispäikkärit klo 17-18 maissa. Ja nukkumaan siitä n. 2,5 tunnin jälkeen tai jos ei oo myöhäispäikkäreitä niin klo. 19 maissa

Kiinteistä:
kysyin lääkäriltä, että voiskos ne pidentää yöunia, ja hän oli sitä mieltä, että liian aikaista aloittaa, täällä aloitellaan maistelut jollainen minestrinolla eli keitolla 5 kk tienoilla ja sekin lounaalla, ei illalla.
Almaa: tuo "sivuvaunu" oliskin varmaan ihanteellinen ratkaisu, mutta meillä ei ole sängyn vieressä tilaa, kun nukutaan sellaisessa hassussa alkovissa, pinnis on jalkopäässä, eikä otettu ees sellaista, josta saa laidan pois, kun ei tosiaan saada sitä silleen viereen mahtumaan.

Päätin muuten mennä psykologin juttusille. Niin kuin täälläkin te kokeneemmat olette kertoneet, ei synnytyksen jälkeistä masennusta itse aina edes tunnista, ja haluan ammattilaisen mielipiteen siitä, että onko tämä mun väsymykseni "ihan normaalia" näissä olosuhteissa, vai ehkä jotain vakavampaa. Käyn mieluummin nytten kun sitten joskus myöhemmin, jolloin oon jo oikein kunnolla sekaisin :whistle: Sitä paitsi olen itse opiskellut sekä kliinistä että sosiaalipsykologiaa ja uskon vahvasti, että pienet juttutuokiot ammattilaisten kanssa tekisivät hyvää kenelle tahansa :p

Vitsit täällä on kuuma. Ilmastointi päällä yötä päivää ja klo 10-16 välillä on turha yrittääkään ulos. Joskus aiotaan uskaltauta tässä rannalle, merellä on sentään yleensä hiukan tuulisempaa, saapa nähdä millaista on mennä rantsuun vauvan kanssa =) Varmaan lähinnä aurinkovarjon alla loikoillaan aamutuimaan, vaikka mies koavsti haluaisikin aloitta vesileikit Gretan kanssa. Hm, viime aikoina on huudettu kurrku suorana kylpiessäkin, mites sitten meressä :D Meillä on lähellä uima-allaskin, jossa on sellainen miniallas pikkulapsia varten, sitäkin voisi tietty kokeilla.
Voi hitsit, tulee putkimies käymään, muuten ois voinut yrittää torkkua tässä Gretan nukkuessa. No, pakko tuo ujeltava boileri on korjata, sitä ei jaksa enää erkkikään, kun se yöllä alkaa ulvoa kuin nälkäinen susi. :kieh:

Kyllä huomaa, että mulla oli pieni nettitauko tässä välillä :whistle:

Eli almaa kyseli suihkutisseistä: Mulla on valitettavasti vain pahentunut, vaikka maidontuo on tasaantunut, eli mulla ei ole enää hetkeen pakkautunut maito rintoihin, ja silti maito tulee ulos suihkuamalla. Pahentunut siinä mielessä, että aiemmin vain toinen suihkutti herumisen alkaessa, nyt myös toinen ja oikein tosi pahasti. Silloin kun Greta ei ole liian väsynyt tai nälkäinen, niin ei aiheuta ongelmia, koska typy vaan päästää nännin pois suustaan ja mä paan väliin harson. Väsyneenä taas alkaa itkemään, varsinkin jos ehtii suihkuta naamalle, illalla meillä onkin rintaraivareita ollut viime aikoina kiitettävästi... Silloin saan yömään vain heijaamalla kävellessä ja tuutulaulua laulamalla, jossain vaiheessa yleensä huuto laantuu ja alkaa taas imeä, usein kaiken lisäksi lähes pystyasennossa. Väärään kurkkuun meillä ei onneksi ole enää mennyt hetkeen, ekat kaksi kuukautta oli tukehtua suunnilleen joka toisella syötöllä.
Yöllä taas usein hotkii myös sen suihkumaidon, kun on niin tillin tallin, ettei älyä päästää nänniä suustaan. Eli suihkutisseistä ei välttämättä pääse eroon, mutta niiden kanssa oppii elämään. tsemppiä!

Voi että mikä mahtava ilma! Täällä vaan könötetään sisällä kun jätkis on taas päivätirsoilla. Oikein harmittaa kun tekis mieli mennä ulos aurinkoon. Mut mee tässä nyt sitten kun poju kärsii kuumasta, eikä nuku ulkona vaunuissa sitä puolta tuntiakaan mitä sisällä.. :/
Miten te muut kun ootte saaneet ulkohommiakin tehtyä, nukkuuko vauva ulkona vai ootteko pitäneet kantoliinassa/-repussa mukana? Meijän poju ei oikein tykkää tossa BabyBjörnissä olla, enkä oo siihen sitten kauheesti totuttanutkaan.

Lentis varmasti hyvä idea käydä juttelemassa ammatti-ihmisen kanssa. Eipähän tarvii sitten itsekseen niitä asioita mietiskellä. Tekis hyvää kyllä varmasti meikäläisellekin. Se on vaan kumma että mulla väsymys tekee sen että maailma kaatuu päälle ja kaikki asiat v...ttaa mut yksienkin pitkien yöunien jälkeen kaikki näyttääkin jo paljon valoisammalta.

Tuli tässä muuten kerran mieleen että joko ootte vauvaa ottaneet saunaan? Siis ihan tyyliin alalauteille hiukan lämmittelemään? Onkohan siitä jotain suositusikää olemassa? Vois kuvitella että tekis varmaan aika hyvää joskus pikkukaverillekin käydä vähän höyryjä hengittelemässä...

Meillä muuten koira aivan masentunut. Osoittaa taas mieltään ja lakkoilee syömisen kanssa... En ehdi sitä entiseen malliin huomioimaan ja se on sen huomannut :ashamed: . Melkein väkisin saa lenkille laahata ja makoilee vaan kyllästyneen näköisenä. Tarvii varmaan kohta käyttää sitä lääkärissä ellei ala piristymään..

Nyt nopsaan syömään jotain ennenkuin taas kutsu kuuluu.

mäkin odotan sitä ihmettä että joku yö huomaan et ollaan nukuttu yli 6 tuntia, roosa heräilee nyt neljän aikoihin joka aamu, kun nukahtaa jo kuuden jälkeen "yöunille".. jipi jipi, mutta pääasia että edes jossain kohti hän nukkuu.
ihanaa lukea kun joka päivä joku tuulettaa ihmeyöstä, omaa odottaessa siis.. :)

lenttis
jaksuja kovasti ja varmaan ihan hyvä mennä juttelemaan :hug: greta on kyllä megasöpö :heart:

rosinante
mä jouduin luopumaan mun kissoista, en olisi ikinä uskonut, mutta tosiaan olen yh ja mun kissat oli sellaisia sylimaakareita, ja tosi sosiaalisia, no roosa oikea sylimaakari myöskin ja toinen kissa alkoi selvästi masentua ja kovasti itkivät aina mun perään jos esim. olin makkarissa suljetun oven takana, iso päätös, en joutuvani sellaista tekemään, mutta sylit loppui kesken, ja onneksi pääsivät aivan ihanaan ja samaan perheeseen..

meillä alkaa flunssa vähitellen helpottaa huh.. aurinkoisia päiviä kaikille..
:wave:

Sauna asiaa kommentoinkin vaan pikaiseen, eli meidän neiti on käynyt kerran saunassa. Oli yökylässä mummolassa ja vaari oli käyttänyt saunassa, en kuitenkaan kesä aikaan veisi... :) syksyllä jo sitten voi miettiä asiaa uusiksi.

jospi ja Henni 3,5kk

Rosinante Mä olen saanut tehtyä ulkohommia niin että vaavi on talon varjoisalla puolella vaunuissa tai sitten sisällä ja mulla itkuhäly mukana. Toi itkuhäly on kyllä tosi hyvä vehje. Mökilläkin kun neiti meni yöunille klo 22 niin lähdettiin saunomaan..nippanappa kantoi saunalle hirsien läpi, mutta sen verran että siihen kuistille riitti kuuluvuus.

Kääntyilystä en ole huolissani ollutkaan, luulen että meilläkin löytyy kohta varpaat niinkus Annolla ja niitä sitten ihmetellään aikansa. Vaavi osaa jo nykästä tuon lelukaaren 'tilulilun' päälle, sitä tässä sitten ollaankin kuunneltu tänään kovasti =)

Saunaan en veisi vielä, tai mikä nyt on saunaa, jälkilämmöille löylytilaan, miks ei.. Toi meitin neiti ei pahemmin vielä hikoilekkaan.

Meillä on tänään menty taas ihan normirytmien mukaan, yöllä oli se extra herääminen klo 4 Kaippa se täytyy ottaa pikkuhiljaa mukaan 'päivä'ohjelmaan ;)

Tjaahans, nyt herättiin myöhäispäikkäreiltä ja huudellaan jo hakijaa...

Suihkutissit mä oon saanut rauhoittumaan Imetystukipuhelimen neuvoin, eli syötän aina kaksi kertaa peräkkäin samasta rinnasta. Oon siis koko ajan syöttänyt vain yhden tissin per syöttö ja nyt niin, että toinen tissi saattaa levätä kauankin. Maidontulo on vähän rauhoittunut eikä suihkua enää samalla tavalla, varsinkaan sillä toisella syöttökerralla. Meillä on myös pulauttelu vähentynyt radikaalisti, en tiedä onko syynä sitten tuo, vai ihan vaan neidin kasvaminen, mutta tyytyväinen oon kun nyt voi jo vauvaa pitää sylissä ilman sitä ainaista rättiä :)

Saunasta mä oon kuullut, että vasta vuoden ikäistä saa alkaa saunottaa kun lämmönsäätely ei oikein vielä pienillä toimi kunnolla. Toki alalauteella voi käydä vähän lämmittelemässä ja vauvauinnissakin näin tehdään, mutta sauna on siellä vaan vähän lämmitetty eikä siellä siis varsinaisesti saunota.

Lapsirakkaista italialaisista, taitaa olla samanlaisia koko eteläinen Eurooppa :D Me nähtiin viikonloppuna mun ranskalaisia (miespuolisia) sukulaisia ja olivat koko ajan pussailemassa ja ihastelemassa neitiä.

Käytiin muuten tänään vauvamuskarissa ja neiti ihasteli muita vauvoja niin, että heti muskarin loputtua nukahti syliin. Siitä sitten siirsin vaunuihin ja unet jatkui 4,5 tuntia! Ou jee! Olisimpa tiennyt että aikoo niin kauan nukkua niin olisin itekin ottanut kunnon unet.

Nyt pitää vielä miehelle jäätelöä, on kuulemma vankina vauvan alla sohvassa :p

Hih, käytiin Baby björnin kantorepun kanssa iltakävelyllä tuolla rannassa ja neiti katteli ihmeissään ympärilleen eikä hiiskahtanutkaan :) Ihanaa kun on ihan kesäkelit..mutta luulenpa että poltin olkapääni tuolla rikkaruohoja kyykkiessäni :/

Saatiin myös lainaksi toiset vaunut mökille niin ei tarvitse roudaa noita kaupunkivaunuja ees taas, kiva kiva =)

Yhteistyössä