Helmivauvat 2009 ~toukokuussa~

Vielä mä täällä ja vaavi sitterissä...

Naru ihanasti sanottu mieheltäsi :heart:

Matmallekin jaksuja. Taitaa olla ennemmin sääntö kuin poikkeus jos on useampi lapsi että toinen jää huomiotta välillä.

Nukuttaminen välillä nukahtaa ihan 'heittämällä', laitetaan aina tuo doron itkuhälyn tuutulaulut soimaan ja välillä joutuu käydä antamassa tuttia kun vauva öykkää, ei siis itke vaan ölisee. Joskus käyn vaikka viisikin kertaa, silitän poskea ja hiippailen pois.

Vaipanvaihtotahti on muuten kiihtynyt, luonnollisesti kun Naniakin kuluu enempi ja huuhdellaan suu myös vedellä, vaikka muuten viimeksi nla:ssa sanoi ettei olekaan enää sammasta, mut ennaltaehkäisyksi. Onkohan mitään sammasta ollutkaan, kun minusta on kokoajan samallailla ollut kieli maidosta valkoinen, niinkus kuuluu ollakkin... |O ..ja olen reppanaa kiusannut sitruunalla ja vichyllä.

Jospille
piti kommentoida tosta meitin anopista, kun mua lähinnä huvittaa aina kun ollaan siellä kylässä niin kun vaavi jotain kitisee, niin heti että "varmaan sillä masua kipristää" "taitaa olla masussa ilmaa.." jne. ja sitten kun vaavi röyhtäsee tai pierasee niin melkein on juhlat pystyssä, kun niin on anoppi helpottunut :LOL: ..vaikka siis olen monta kertaa sanonut ettei meitin plikalla juuri ole sellaisia vatsanväänteitä, mitä siis miehelläni oli sen ollessa vauva 35v sitten kun vaaveille annettiin lantrattua lehmänmaitoa :whistle:

Noni moi ja hitsi ettei alkas sataa kun me lähdetään kohta lykkii..

Jep, nyt vaaville maitoa, perussetti on muuten 140ml Nania nykyään :)

Moi!

Näistä anopeista vielä,mulla on aivan ihana ja huippu anoppi,mut nyt ku tämä meidän viides neitokainen syntyi sano mulle jatkuvasti että älä nyt koko aika pidä sylissä,ei tarvitse heti mennä jos vauva itkee yms kommentteja :LOL: mua kans lähinnä on vaan huvittanut :D mutta siis kun esikoinen syntyi niin sillon oltiin monestikkin eri mieltä asioista!Ja hyvin kyl tajus tilanteen et en tykännyt sen tavoista välillä ja perääntyi.

Me ollaan oltu aamu lasten kanssa(4kpl) ostoksilla.Löysin itelleni sellasen ihanan paidan ja kengät.Ekaks kyl aattelin et en lähe sovittaan,mut oltiin heti ysin jälkeen kaupoissa niin sielä ei vielä edes ollu ketään niin kipasin sovittaan paitaa ja hyvin lapset jakso odottaa kopin ulkopuolella.Se vaan ku päästiin kotiin niin huomasin et mulla on unohtunut avaimet sisälle ja eiku samantien takas kaupunkiin mieheltä hakeen avaimet,parkki paikalla syötin sit nepsun ja taas jatkettiin.Vauhdikas reissu meillä kyl oli :)

mutta nyt meen hakeen lisää kahvia

hemuliina nepsu 3kk :heart:

Ruoka-apua kaivataan!! Musta alkaa oikeasti tuntua, että tuo nappula ei saa tarpeeksi energiaa. Muuta selitystä en keksi. Se heräilee nyt päivisin tunnin välein ja olis jatkuvasti syömässä. Kun maitoa ei tule niin se vaan huutaa rinnalla ja repii sitä... Koitin tuossa pumpata (sain kaverilta aventin pumpun ja toimi niin paljon paremmin kuin se ainun) ja sieltä tuli vaan vajaa desi n. 20 min pumppauksen jälkeen.. Nyt siis funtsitaan, että mitä annettaisiin extrana. Korviketta vai velliä? Jos velliä niin millaista?? Kaupan siis nestlen tai semperin? Vai kotitekoista? Mistä? Maissijauheesta? Perunasta? Tehdäänkö ne veteen vai maitoon/korvikkeeseen? Mä tiedän, että näistä ruoista on puhuttu täällä paljon, mutta en nyt tähän hätään löydä kenenkään kommentteja, joten kysynpähän taas kerran :) Kertaus on opintojen äiti!!
Naru, tuosta miehen kotiinjäämisestä. Meillä jää mies vähintään 2kk kotiin anyways, koska Ruotsissa osa vanhempainrahasta on suunnattu vain ja ainoastaan isälle! 60 päivää on sellaisia, joihin mä en edes voi koskea. Sen lisäksi loput 400 saadaan jakaa miten tykätään... Nyt näyttää siis siltä, että se jää tuohon 2kk... Saan siis helliä vauvaa niin kauan kuin lystään ;)

Jaahas, kutsu käy!

Unikeko; musta tuntui kans viime viikolla, et nyt loppuu maito. Poika olis ollut tissillä koko ajan ja rinnat tuntui ihan tyhjiltä, enkä saanut käsin puristamalla tipan tippaa ulos. Ostin sit sitä mammateetä ja johan vaikutti hetkessä (tein aamulla 1l satsin ja join päivän mittaan). Siinä mielessä huono, et suihkutissit palas taas kehiin ja nyt pojalla sit vatsanväänteitä suihkuavasta maidosta, mut ainakin tavaraa tulee :LOL:

Kesäsuunnitelmia ei ole; mummuloissa kai ajellaan (300km suuntaansa) muutamaan kertaan ja jotain paikallisia tapahtumia kolutaan. Katsotaan nyt miten poitsu kehittyy ja rauhoittuu, et uskaltaako ihmisten ilmoille lähteä :kieh:

Yöpuvustuksesta vielä sen verran, et peiton alla meillä nukutaan siinä unihaalarissa. Toistaiseksi peitto pysynyt päälläkin vaikka onkin aika kova potkija =)

Takakalju
löytyy meiltäkin, pikkasen toispuoleinen. Hassun näköinen tummassa tukassa :LOL:

Nukuttaminen; joo, vähän niinkuin JeJakin, niin mä imetän illalla sohvalla telkkaa katsellen ja siihen nukahtaa, kannan sit omaan sänkyyn. Tiiä sit oonko tehnyt hallaa ittelleni tuolla, mut näin mennään... Joskus saattaa herätä, kun lasken sänkyyn, mut annan sit tutin suukkuun ja silittelen tai laulelen hetken ja hipsin pois, niin sinne jää.

Kaikille tarvitseville :hug:
Mahtaakohan tulla ukkonen, kun vetää ilman niin pimeeks? Ois kyllä toisaalta aika kivaa :eek: Viikonloppuja kaikille!

Tuiskunen ja Axu 3,5kk++

Jihuu, Nuutti täyttää tänään 4 kk :D

Unikeko: Mä luulisin, että teillä on vauvalla tehoimukausi menossa, eli vauva taas mitoittaa vaan tiheällä imemisellä maitomäärät kuntoon :) Katsoin, että teillä alkaa tulla tuo 3 kk täyteen, ja muistaakseni juuri tuossa 3 kk kieppeillä oli yksi tiheän imun kausi. Eli ihan vielä en alkaisi kiinteitä ( vellejä tai soseita ) antamaan ellei sitten ole muita merkkejä ilmassa eli paino ei nouse tai että vauva asustelee tyyliin monta viikkoa tissillä tunnin-parin välein. Toisaalta tuskin teillä mitään haittaakaan on aloitella pikkuhiljaa niitä kiinteitä. Ja se tuntuu olevan vähän makuasia ottaako tuohon alkuun ensin vellit ja siirtyy sitten vasta soseet vai suoraan soseisiin.

Nukkumisesta
taas vähän, eli meidän pikkumies on nyt nukkunut kahtena yönä peräkkäin ekan pätkän 7 tuntia!! :xmas: :D :D Ja sitten vielä jatkettu unia 3 tunnin pätkällä. Siis aivan mahtavaa. Meillä meni ekat 3 kuukautta niin, että YHTENÄKÄÄN yönä ei nukuttu yli 4 tuntia, ja tuo 4 tuntia oli luksusta. Normaalisti herättiin 2-3 tunnin välein, yleensä niin että 3 tuntia eka pätkä ja sitten 1,5-2 tunnin välein loppuyö. 3 kk kohdalla saattoi yössä tulla jo noita 4 tunnin pätkiä kerran yössä ja 3,5 kk kohdalla saattoi tulla 5 tunnin pätkää, jos oikein hyvä yö oli. Mutta siis nyt, 4 kk kun tuli täyteen, niin pikkuherra vetelee klo 23-6 välisen ajan heräämättä :eek: :D No ehkä ei tällä historialla kannata vetää vielä lippua salkoon ja varmasti tulee taas noita 2 tunnin öitä vielä, mutta näköjään JOSSAIN vaiheessa vaan se rytmi muuttuu! Tämä siis lohdutuksena niille, joilla myös herätään jatkuvasti yöllä :hug:

Kesäsuunnitelmia ei ole vielä, mies pitää kuukauden kesäloman joskus heinäkuun lopulta ja ainakaan vielä ei ole mitään reissuja tiedossa minnekään. Tavallaan tekis mieli esim Kreikkaan syyskuulla, mutta en tiiä uskallanko tuon pikkuisen kanssa vielä maailmalle. Taitaa olla kyllä niin, että tämä kesä pysytään tiukasti Suomessa tai sitten jollain pikkureissulla käydään jossain tyyliin Ruotsissa. Mutta siis auki on täysin suunnitelmat...

Takakaljua ei varsinaisesti ole, mutta jonkin verran on tasaisesti kulunut tuosta pehkosta takaa :)

Mä olen nyt osannut pari päivää ottaa vähän rennommin sen päänkasvun suhteen. Toki se on mielessä koko ajan ja pelottaa kaikki asiat edelleen, mutta nyt olen voinut vähän nauttiakin tästä ajasta enkä ole vain murehtinut. Iski vaan jokin paniikki tuossa viikolla, mutta te saitte mut taas oikeille raiteille :) Onneks ens viikolla on se lääkärineuvola ja siellä sitten nähdään tän hetken tilanne ja pitääkö lähteä tarkempiin tutkimuksiin. Vielä en kyl osaa sanoa, kuinka mä uskallan tuonne neuvolaan mennä visiitille...

No, mutta kaikille hyvää viikonloppua ja jaksuja! On totta, että kaikilla meillä on huolemme mutta on myös ihanaa, että täältä yleensä apua saa ja vertaistukea.

Huomenta!

Olipas taas lukemista.. Eilen miehellä oli vapaapäivä ja käytiin kahdestaan Skanssissa, shoppailtiin ja syötiin. Ihanaa. Anoppi piti poikaa. Hyvin oli mennyt, turhaan taas murehdin koko reissun ajan (oltiin n. 3 tuntia pois).

Haavemamma meillä kans heinäkuussa pukkais Tampereenreissua ja poika pitäis sillon jättää anopille yöksi. Hirveesti oon miettinyt että mitenköhän luonnistaa :whistle: . Anopilla kyllä lastenhoitotaustaa mut ikää jo lähemmäs 70v (vaikka tosi nuorekas sellainen :) ). En tiedä, hotelli varattiin jo aikoja sitten, kaipa sitä vaan on kovetettava ittensä.

Yöt alkaneet taas pirstaloitua.. Mä en tajua, velli ei enää pidä nälkää kuin sen 4 tuntia (alkuun nukkui 8 tuntia järjestään joka yö ) . Viime yönäkin nukkui eka pätkän 4 tuntia, sitten syötiin, heräs taas kahden tunnin päästä ja nukuttelin sitten puoltoista tuntia ja sitten taas jo herättiin... Mä oon aivan loppu. Ehdin jo tottua pitkiin uniin ja nyt tuntuu noi valvomiset taas niin raskailta. Joku nyt tekee tota levottomuutta, lupsuttaa nyrkkiä unissan ja piehtaroi. Oiskohan hampaita tulollaan?

Miten muuten ootteko "ilmavaivaiset" vielä antaneet Cuplatonia 3kk:n jälkeen? Mä aloin miettimään että onko se jo turhaa kun kakkakin alkaa vellin takia olla aika paljon paksumpaa? Eikö se perustu johonkin pintajännityksen häviämiseen sen lääkkeen teho? Eilen jätin antamatta enkä kyllä oikeastaan mitään eroa huomannut... Taitaa olla äidin korvien välissä sen teho =)

Jaahas, aamunokoset ohi.

Semmosta vielä pikaisesti. Saatais tutuilta ostaa pojalle käytettynä hyväkuntoinen kolaroimaton Maxi cosi turvaistuin 9-18kg, onko teillä kokemuksia millainen on? Tarkempaa merkkiä en vielä tiedä... Aika pian tarvis kait jo siirtyä isompaan kun alkaa tuo kaukalo käymään pieneksi...

Yöllä herätään meilläkin usein ( ei aina ) yks extra kerta syömään se 'standardi' 140ml siinä 3-4 aikaan. Eli eka pätkä 6 tuntia aiemman n. 9 sijaan. Samoin kun oli ne pitemmät päikkärit kateissa useamman päivän että jotain hämminkiä tai hakua tässä rytmissä on. Ostin eilen perunaporkkanasosetta ja meinaan aloittaa sillä kun 4 kk tulee täyteen =)

Rosinante vertaillaan sitten kokemuksia. Mun anoppi on just jäänyt eläkkeelle ja siis ihan hyvin sillä menee neitiä hoitaissa, mutta pienoista epävarmuutta-luonnollisesti. No neiti on sitten jo 6 kk rytmit voi olla ihan mitä sattuu että turha sitä kait on murehtia etukäteen, MUTTA ku ei voi mitään kun mietityttää...

Pari päivää oli kakka kateissa niin jopas tulikin kaulaan saakka tavaraa ja neiti vaan istuu sitterissä tyynen rauhallisena hymy naamalla :D

Nyt kaupungille jos vaikka löytyisi jotain piristävää kolttua! ..saas nähdä kauan viihdyn, kun en pidä shoppailusta!

Mukavaa lauantaipäivää vaikka onkin harmaa keli!!

HM ja neiti >3,5 kk

Unikeko siitä ruoka-asiasta. Mä oon ainakin alusta asti joutunut antamaan korviketta (Nestlen NANia) tissin lisäksi. Me ollaan jo siinä vaiheessa että NANikaan ei oo enää pitänyt nälkää vaan ollaan siirrytty osittain valmisvelleihin (Muksu maissivelli ja perunaporkkanavelli). Oon muutenkin jo heivaamassa tuota imettämistä. Mutta kait se on aika makuasia että antaako heti velliä vai korviketta mut meillä meni tosiaan noin. Niin ja itse en oo mitään vellejä keitellyt.

Jaahas, miekkonen tulossa töistä kotio. Sapuska tulelle.

Heipä hei
Mulla on ihan karseen tylsää............. :eek:
Eikä kyl huvita mikään. |O Kaakun tein meid neidille, huomenna juhlitaan 12v synttäreit. Kaapsukin täyttää 3kk!! Hurjaa kun aika kuluu niin äkkiä.

Piereekö teitin babyt? Siis ihan oikeasti tuo herra rutkuttelee NIIN pahanhajuisia tulemaan että :x Mietin ettei vaan olis oire mistään.. Onneks neuvola ens vko voi sit taas kysellä.

Anoppi on mun "lempiaihe"... En voi tääl alkaa selittää, mut voitte kuvitella, kun samas talos asutaan.. Vaikka onkin "omat puolet", niin ei voi välttyä näkemäästä. Ei onneks edes yritä tulla hoitaa Kaapsua... Hee joskus pitelee hetken sylissä jos vaavi on hyväntuulinen. Ja sit on kommentoimas ethän pudota, ethän palelluta, isä ei taida osaa hoitaa, taitaa olla musikaalinen... Ja meikä näkee punaista :headwall: :headwall: Niin se vaan on ei voi mitään. Täällä asutaan vielä ainaki vuosi ja piste, kestettävä on. Onneksi on viikonloput muualla... :wave: :wave: Ei me riidois olla kaikki okei, mut mun pääs välil kiehuu :kieh:

Mun pitäis mennä 13.6 viettää likkojen iltaa, oon ihan :eek: :eek: Mut meen kyllä, varmaan tarvii pää vähän tuuletusta.

Kaapsu osaa ottaa lelun kiinni tosi hienosti jo! Iskän partaa myös nyplää ja tuijottaa! :heart: Kääntymist ei edes yritä, mutta on nyt alkanut viihtymään massullaan. :attn: B) Tosi seuralliseksi muuttunut pikkuherra. Kyllä tuo 3kk maaginen raja on niin totta! :D

Yöt mennään nyt (kauanko?) 21.30-05.00 noin suurinpiirtein :wave: :wave: Eli 7,5h on eka pätkä!! Sitten siirtyy viekkuun ja ollaankin tissillä tai tutin kanssa vekslaamassa vähä väliä. Herätys on sitten tooosi liukuvaa 6-8.30 siihen ei ole mitään sääntöä. Pitäis varmaan toimittaa syömisen jälkeen takas omaan sänkyyn :whistle: Mutkun mutkun... Entä jos saa sinne sit nousta kokoaika tuttia laittaa... Kokeilen koht, joku yö sitten... :eek:

Me lopetettiin kaikki maitohappo ym tipat, kun en niist huomannu mitään eroa... Itseasias jo aikaa sitten. Mallasuutetta koitin vattan toimimiseen. Kun oli 3pv kakkimatta. Toimi heti melkei, mut sit seuraavana pv ei taas mitään... En oo sitä sit jatkanu. Vettä voisi juottaa tietty, eikös sekin voisi jelppiä.. Ainakin ennen nii sanottiin. Kesäl meinaan muutenkin juottaa vettä jos lämmin. Ja kaipa tuota vois muutenki harjoitella, veden juomista.

Sammas hävisi pari viikkoa sitten. Vichyllä!! Olipa tehokasta. Kaik muut konstit kokeilinkin jo... Myös lääkkeen... Tai sit ikä teki tehtävänsä.

Lentis mitä kuuluu? Toivottavasti parempaa jo!
EllaMaaria ja Pur jaksamista jaksamista!
Tuli mieleen et mä imetän yöl usein samaa tissiä uudelleenkin... Herralle kelpaa kyllä.. Ei tarvi kääntyä ja veivaa vauvaa.. Mä kyl nukun jotenki myös imettäessä. Ootko kokeillu EllaMaaria samaa uudelleen tarjota? Jospa vaan haluaa lutkuttaa, eikä niinkään ole maitoa vailla. Ainahan sielt tissist vähän tulee kuitenkin.

Nyt tulee valitusta...... Voi kun olis rahaa... Edes vähä enemmän. :headwall: No seki toivonmukaan helpottuu, kun isäntä valmistuu ja pääsee taas töihi. Näil äitiyspv rahoilla ja opiskelijan tuloil ei tosiaan paljon shoppailla... Tai ees lähdetä leffaan koko perhe... Ens viikolla tulee äippäraha.. Palkka siis on ollu 13pv aina ja nyt sit vast loppukuusta ja tippuu 500e käteenjäävä osuus... On ollu hirvee pennin venyttäminen tässä kuussa.... Eikä nuo lasten synttärit, tytön leirimaksu, rippijuhlat ja nimiäiset oo ainakaan pussia lihottanu... Nuo isommat on kokoajan jotai vailla ja ihan niinkun vaatetta ja mopon huoltoa, harrastusmaksuja jne eli ei mitään turhaketta ees... Kyllä se niin vaan menee, että pienillä lapsilla pienet menot ja isoilla isommat..

Kaapsu on nyt jättäny aamunokoset väliin ja nukkuu edelleen yhdet pitkät unet, joilla onkin parhaillaan... Eikä enää iltapuolel ota, kun ihan pieniä torkkuja vaik tissillä tai alle puol h omas punkas. Huomaa että iso vauva on kohta :)

Jaa koittaisko tehdä jotai järkevääki...
Seranzu ja Kaapsu huomenna 3kk

Rosinante; meillä myös yöt pirstaloituneet aikasempaan verrattuna. Mulla ihan sama juttu kun sulla, et totuin niihin 5-7h unipätkiin ja nyt toi 4h + 3h + 2h tms on saanut mut ihan rikki. Pakko ottaa päikkärit pojan kanssa, jos vaan mahdollista. Ja sit sillä seurauksella, et kotihommat jää tekemättä ja sit taas v*tuttaa :| Katoinkin, et meidän lapsosilla on päivän ikäero, et samoissa mennään =) Vyöhyketerapeutti sanoi just tota, et uuden oppiminen tulee vauvalle uniin ja saa unet katkonaisiksi. Meillä yritetään kovasti kääntyä, ei ole vielä onnistunut, mut ähinä on kova. Nälkäänsä poika ei herää, koska saan toisinaan unet jatkumaan pelkällä tutilla. Jaksuja sulle :hug:

Ilmavaivalääkkeet; joo, oon kans vähän vierotttanut Axua Disflatylistä. Aikaisemman kolmen päiväannoksen sijaan oon antanut 1 - 2x. Ja tätä ennen jo vähentänyt tippamäärää 10tipasta 5tippaa/krt. Musta tuntuu kans, et toi on ollut lähinnä mun hermoja varten toi "kuplalääke" (niinkuin mieheni sanoo :LOL: ). Uutta pulloa ko. ainetta en aio enää ostaa, kun loppuu kohta.

HM; täällä kans ollut kakka hukassa ja sit kun sitä eilen tuli, niin sitä oli poika napaa myöden kakassa. Muutenkin poitsu on nyt kolme kertaa onnistunut kakkomaan niin, et peppupuolella ei oo vaipassa kun raita, mut etupuolelta on sit napaan saakka :LOL: Ja sit kun se huituu käsillään niin hirvee vahtiminen, ettei osu siihen omaan sontaansa, koska seuraavaks kädet olis varmaan suussa :eek:

Seranzu, pierrään täälläkin :LOL: Kovaa ja pahalta haisee. Mieskin sanoi tuossa yks päivä, et oli pakko vaihtaa huonetta hetkeks, kun poika paukutti :kieh:

Päiväunista; meillä poitsu siirtynyt yksien päikkärien taktiikkaan. Eilen yritin toisille päikkäreille, mut nukkui just sen verran kun kävelin vaunujen kanssa eikä yhtään enempää :| Nyt heräsi 40min sitten päikkäreiltä, nostin hänet sohvalle ja riisuin, mutkun ei "puhunut" eikä pukahtanut, niin avasin tän koneen ja äskön kävin kurkkaamassa kun on niin hiljasta, niin siellä lutkuttaa tuttia ja tiiraa ikkunasta tuulessa heiluvia puita. Mahtaako muuten nähdä jo niin kauas? Omituista kun on niin hiljaa itsekseen ja hereillä :whistle: Taitaa olla kaikki hyvin!

Jassoo, mies pääsi just töistä, eli on kohta kotona. Hyvää viikonloppua kaikille! Toivotaan, et ilmat vähän lämpeis!

Tuiskunen ja Alexi huomenna 3kk ja 3vkoa

Lauantaita kaikille

Nyt on pakko kysyä, et onko mahdollista et vois hampaita puhjeta kun ei oo ees vielä 3kk?? Meillä tytöllä ollut nyt sellasta iltakänkkää ja kitinää ja sit alkanu kuolaa valuun ja nyrkki menee aina suuhun :whistle: koitin kurkkia sen suuhun ja alaleuassa kuultaa jotain valkoista ja yhdessä kohtaa on ien vähän turvonnut! voihan se olla et ne ikenet jotenkin syhyää, mut olis kyllä perin kummallista jos hammas jo nyt puhkeis :eek:

Seranzu, kyllä meilläkin piereskellään ja ihan niinku aikuinen päästelis :LOL:

Yövaatetus, unihaalari on ja sukat. Nyt oon aatellu kun kesä tulollaan et vois siirtyä sellasiin lyhytlahkeisiin unipukuihin.

Nukkuminen, edelleen on sama malli yöunien kans et nukkuu koko yön n.8h yleensä. Päiväunet on kyllä muuttunu ihan täysin, ennen nukku useammat pidemmät unet, mut nykyään enemmän vaan sellasia pätkiä.. välillä rasittavaa kun koittaa tehdä jotain töitä ja sit samantien ollaanki jo hereillä :whistle:

Kakka ollut meillä hukassa pari päivää, kohta varmaan räjähtää ja kunnolla :LOL:

Jahas, taas pitää mennä :wave:

Kareliini ja Sara 10vkoa+2pvää :heart:

Kiitoksia avusta! Mä googletin vähän tota imukausijuttua ja siltä se vaikuttaa. Eli siis koitan rauhoittaa oman pääni ja imetänimetänimetänimetäimetänimetänimetänimetän ja imetän vielä vähän aikaa.. Jos ei muutaman päivän päästä helpota niin sitten saa kyllä jotain muutakin. Viikon päästä taas neuvola. Täytyy siellä sitten kysellä lisää...
Seranzu, pystyisitkö sä tekemään duunia muutaman päivän kuussa? (en tiedä, että mikä sulla on ammatillinen tausta..) Ajattelin, että opiskelija sun miehesi kykenee varmaan aika hyvin huolehtiin vauvasta, kun ei tarvitse olla 40h viikossa töissä. Yhdellä kaverilla on sama tilanne ja se meni takaisin töihin vauvan ollessa 2kk (en ehkä itse olis ihan siihen kyennyt..) ja opiskelijamies pitää nyt sitten seuraavan vuoden vauvasta huolta ja vuoden päästä tää kaveri jää taas muutamaksi kuukaudeksi kotiin. Ehkä rahahuolet vähän helpottaisi? Se on tosi tympeetä venyttää penniä... :hug: (samat halit muillekin rahaongelmien kanssa painiville!!)
Rosinante, mä lainasin kaverin maxi cosia (pienempi malli kyllä) ja se tuntu tosi hyvältä!!
Kesäsuunnitelmista, mä tulen käymään Suomessa kahteenkin otteeseen (kesäkuun puolessavälissä tulee siis seuraava lento vauvalle) ja sitten varmaan joku pieni reissu Ruotsissa tehdään. Mä en tunne etelä-Ruotsia oikeastaan yhtään, joten olisi kiva lähteä vaikka Skåneen. Huvittaisi kyllä reissata enemmän, mutta miehellä on vaan 2vkoa lomaa. EHKÄ lähden itse vauvan kanssa käymään Saksassa pari päivää. Katsotaan nyt... Ihan kiva vaan olla täällä ja nauttia Tukholmasta. Tää kaupunki on vaan niin kaunis kesäisin...
Mä olen yksin kotona :) vauva ei vaan nuku , joten mies lähti sen kanssa ulos.. Käyvät samalla ostoksilla ja mä vaan nautin hiljaisuudesta. Taidan sen kunniaksi mennä juomaan pienen lasillisen punkkua, adios ladyt!!! Hyvää lauantain jatkoa!!

Heipsuti.
Unikeko- Näin ollaanki suuniteltu, et sit kun äippäloma loppuu tekisin keikkaa... Et sit vois olla kotosalla vaavi hiukan pidempään. Mun ymmärtääkseni menettää vanhempainrahan jos menee töihin?? Vai oonko iha vääräs... Ukke kyl tekee hommia ain ku koulu antaa periks. Nyt niil ollu tosi hullu kevät. Pitkät päivät ja kotona saa projektia vääntää ihan tosissaan. Kaipa tuo kolmas vuosi ammattikorkeas on sellainen. Eli mies tarvii kyl ny kaiken ns vapaa-ajan sit ihan niille kouluhommille. Että sit valmistuu ajallaan. He en tosiaan haluu tätä penninvenyttämistä jatkaa yhtään enempää, kun tää 4 vuoden jakso, joka alkaa olee jo voiton puolel. Enää vuosi jäljellä!!! =) Nyt menee taas kesäksi hommiin, ens viikko koulua enää!! Helpottaa meilläki rahallisesti. Piti vaan narista, kun olisin halunnu jotai hauskaa tehdä, mut molemmil tilit ihan nollis... :whistle: Onneks ens viikol tulee lapsilisät ja sit se äitiyspäiväraha. Tää vaan ollu sellanen alkuvuosi, et rahanmenoa enempi, kun normaalisti... Ja sit tietysti miehel ollu vähemmän hyppypäivii koulust joten ei oo voinu olla sit töis...

Tuiskunen ; mulla ihan sama juttu; kyrsii tekemättömät kotihommat. Pojalla jäänyt päikkärit niin lyhyiksi etten ehi siinä ajassa ees nukkua, just ehtii tuttipullon pestä ja ehkä haukkaaamaan jotain ja taas herätään. Kiukkuväsynä sitten kattelen niitä lattialla rullaavia koirankarvapötköjä.. Jos sitten vahingossa sattuukin nukkumaan pidemmät päikkärit niin mulla menee se aika siihen kun odottelen että kohta se varmaan herää, enkä osaa mitään isompaa aloittaa. Taitaapi tosiaan olla tossa iässä joku juttu kun siellä mennään samalla tyylillä :) .

Yövaatetuksesta ; meillä menty pidemmän aikaa jo sellasella lyhythihaisella ja -lahkeisella potkupuvulla (jos sit nyt siksi voi sanoa...?) Poika aikamoinen kuumakalle ja herää sitten tuskahikeen jos laitan enemmän. Kädet on kyllä välistä viileät mut ei kuitenkaan kylmät.

Meidän isukki se lähti kaverin luo grillaamaan.. Mä laitoin pojan nukkumaan ja nyt nautiskelen olusen, hyvin ansaitun sellaisen :D . Naapurissa huudatetaan sirkkeliä (!), toivon ettei poika herää...

Ai niin vielä tosta kakkaamisesta; meillä käynyt tosi monta kertaa sillain että kylvyn jälkeen tulee kunnon satsit. Oiskohan tolla lämpimällä vedellä joku vaikutus? Rentouttaa jotenkin tmv.? Ootteko muut huomanneet että vatsa toimis sillon jotenkin paremmin? Hassu juttu...

Lauantain jatkoja!

Mies tuli kotiin kesken työreissun toissapäivänä, raukka joutui käyttämään jo muutenkin vähäisiä lomapäiviä. Vei mut sitten paikalliseen terveyskeskukseen, joka on samalla ensiapu. Olin siis ihan overdrivella, adrenaliinilla mentiin eteenpäin, kun olin nukkunut viikon aikana varmaan yhteensä 6-7 tuntia.
Gynekologi (tosi symppis nuori mies ja 2-vuotiaan isä, also been there...)siellä teki mulle jonkinlaisen sotasuunnitelman, eli määräsi jotain rauhoitavia, joita oisin ottanut 3 päivää ja samalla pumpannut maitoa, ettei maito lopu, kun Gretan ois pitänyt syödä korviketta. Sitten kun oisin päässyt taas unijunaradalle kyytiin, niin oisin voinut ruveta ottamaan valerianaa, jonka kanssa voi myös turvallisesti imettää.

No, mies sitten apteekkiin etsimään sopivia tuttipulloja ja litrakaupalla korviketta, ja illalla sitten kokeiltiin syöttää Gretaa tuttipullosta. Siis ei mitään :eek: Määrä siellä pullossa tuntui vain kasvavan. :LOL:

No siinä vaiheessa päätin, että noudatan toisen lääkärin (nainen ja äiti) neuvoa, eli koklaan ekaa yötä sillä valerianalla, ja mies sitten tuo Gretan syötettäväksi sänkyyn. Näin sitten tehtiin, mä en noussut lainkaan, mies toi Gretan ja vaihtoi vaipat ja oli aamulla ihan poikki, ei se ollut tajunnut kuinka rankkoja mun yöt on olleet.

Sain torkuttua koko yön ja aamulla mies meni Gretan kanssa kantoreppukävelylle ja torkuin lisää. Sitten mentiin lounaalle merenrannalle, jossa oli ihan sairaan kuuma, eikä Greta nukkunut (yllätys yllätys) lainkaan päikkäreitä vaunuissa ja illalla olikin ihan poikki.

No, viime yö menikin sitten paljon paremmin, mä nousin ekan imetyksen vuoksi, ja sitten seuraavilla mies toi Gretan ja vaihtoi vaipan ja nukuin tosi hyvin imetysväit sen valerianankin avulla, mutta varmaan lähinnä siksi, että helpotti, kun oli mies apuna.

Tää on ollut tosiaan kauhean rankka kuukausi, kun oon ollut niin paljon ilman miestä, ei ihme, että meni yäunet.

Tänään sitten mies käski mut lenkille, ja se tekin hyvää.

Niin kuin haavemamma kirjoitti, pitää mun oppia luottamaan mieheen ja irrottautua vähän, vaikka edes tunnin lenkille, sitä vaan jaksaa paremmin.

Ok, mies laittoi illallisen, nyt meen syömään.

Isot :hug: kaikille :heart:

Tv- Lentis ja Gretuliini 3kk> :heart:

Merkkiä ja pikakommenttia.

Taas mennään samoissa näköjään, unet ihan pirstaleina kun kääntyä pitäisi niin kovasti eikä vaan onnistu. Muutama viikko sitten se oli kädet kun valvotti, nyt toi kääntyily. Ja sitten ähkyy hereillä, kunnes mä työnnnän tissiä suuhun. Sinänsä hyvä kun kerran paljon pitäisi syödä mutta aika rasittavaa syöttää 5 (?) kertaa yössä (kysymysmerkki, en ole laskenut enkä viitsikään.)

Onneksi sentään pystyn nukahtelemaan väleissä, hienoa että olet lentoemo saanut nukuttua sentään vähän jo!! Ja nyt kun pystyt 'tasaamaan' oloa pystyt ehkä palaamaan entiseen eli nukkumaan ilman hirveää stressiä.

Jännittää ihan hitosti se maanantai ja neuvola, jos ei ole paino vieläkään noussut. Huh.

Oltiin tänään ostoksilla, melkein vuoteen en ole ostanut (mielestäni) mitään mikä ei olisi liittynyt raskauteen, vauvaan tai imetykseen. Nyt ostin kengät (korkkarit!!!), vyön ja lompakon. Ne oli kyllä olleet pitkään suunnitteilla eikä mitään ihmeellisiä mutta oli melkein Naisolo kun ne osti. Niin ja tsempit kaikille rahavaikeuksien kanssa painiville, minimiäitiyspäiväraha ainakin on aivan uskomaton.

tv
almaa ja poika pian 14 viikkoa :heart:

Mae
yövaatetus meillä on unihaalari ja sukat, kohta varmaan ne alkaa olemaan liikaa...

kakkaamisesta meillä on alkanut nyt olemaan kakka aina välillä hukassa, ei kiva kun Joona sitten kätisee ja kitisee tuskaansa :(

Ja nyt sitten valitusta oikein urakalla...ja mistäpäs muusta kuin anopista

Mulla on ihana anoppi tai ainakin ollut aina.... Nyt mua on tosissaan alkanut nyppimään tietyt asiat. Joona kun synty, niin alkoi isommalle pojalle koko ajan hokemaan "vauva sitä, vauva tätä, älä tee sitä, älä tee tätä kun vauva on siinä" ja kun mä itse taas vältin sitä tosissaan, kun esikoinen on tosi herkkä ja voipi tulla tosi mustasukkaiseksi. No niinpä se sitten tulikin ja alkoi mummia läpsimään ja potkimaan ym. No mummi sitten "et jos oot tollanen, niin oon vaan Joonan kanssa" (juuri näinhän se mustasukkaisuus häviääkin :kieh: ). Sitten alkoi käymään läpi, kuinka Joona tulee mummilaan junalla ja sitten Joonallekin ostetaan eväät ym. (tää on ollu mummin ja esikoisen juttu kauan, niin miks hitossa sitä pitää nyt jo alkaa selittämään kesken pahimman mustasukkaisuuden, kun Joona ei oo todellakaan aikoihin menossa mummilaan junalla, yksin).

No ei siinä mitään, mummi oli aikansa kotona ja sitten esikoinen meni sinne. Ne tuli sitten yhdessä takaisin meille, kun esikoisella oli tulossa nielurisaleikkaus.
Mummi yrittää omia Joonaa koko ajan ja siis tunkee sille koko ajan jotain virikettä naamaan ja laulelee ja höpöttelee ja yrittää pitää väkisin hereillä "kun se on ihan virkeä" (kai se nyt on jos sen naaman eteen tungetaan kokoajan mitä erilaisempia leluja!!!!!) Ja jos Joona vingahtaakin sängyssään, niin eiköhän tää sinkoa sinne heti |O
No ei siinäkään mitään, mutta sitten se keksi ettei hänen tarviikaan tulla Joonan kanssa sairaalalle, (siis oltiin sovittu, että tulee Joonan kanssa sairaalalle kun on esikoisen leikkaus. Ja siis nukuttaa Joonan ulkona ja kun sille tulee nälkä, niin tuo mulle) kun Joona oli KAHTENA päivänä suostunut ottamaan pulloa (mikä siis ei tosiaankaan tarkoita, että suostuu siitä aina syömään). No mä tietysti ilmoitin, että "ei käy, Joonan pääasiallinen ravinto on tissimaito, joka myös syötetään tissistä. Pullo on ihan hätähätävara". No sitten se kävi vitsailemaan siitä, että ottaa Joonan niille ja antaa pullosta maitoa ja lohdutukseksi se voi imeskellä sitten anopin tissejä :kieh: |O |O ARVATKAA KIEHUUKO MULLA?!?!?

Nyt alkaa muutenkin pinna palamaan tosissaan, kun esikoisella on kurkku kipeä ja nimenomaan lääkärikin sanoi, että ruualla ei ole niin väliä, kunhan juo tarpeeksi. Niin anoppi sitten kiristää Leeviä koko ajan, että "en tule sun huoneeseen nukkumaan, jos vinkuroit sen ruuan kanssa...." Siis uskomatonta. Ja mä jo sanoin, että ei sitä saa pakottaa, kun oikeesti siihen koskee. Niin anopin mukaan siitä tulee peli, kun toinen sanoo toista ja toinen toista. No niinpä!!!! Miks sen pitää alkaa kiristämään kipeää lasta ja vielä tollaisella asialla!!!!!! |O |O

Muutenkin anoppi on alkanut mun mielestä käyttäytymään Leeviä kohtaan kiukkuisesti ja "omituisesti" Joonan syntymän jälkeen. Mulla vaan on niin paha mieli, että kohta me ei enää käydä siellä, enkä halua anoppiakaan meille. Nytkin itkettää :'( Miks pitää tehdä pienelle pojalle noin. Kun mummi on ollut Leeville aina tosi tärkeä, vähän kun toinen äiti. Kohta se vaan ite pilaa kaiken ja Leevi alkaa inhoamaan sitä. Kyllähän lapsi vaistoaa. Ja kun Leevi ei ole sillai mustasukkainen Joonalle ja on kestänyt Joonan huudot ym, niin pelkään että anoppi omalla käyttäytymisellään aiheuttaa kohta sen, että Leevi alkaa inhoamaan Joonaa.

Mutta eiköhän tää nyt riitä, ei tässä kaikki ole, mutta sainpahan vähän purettua oloani. Niin ja vielä, olen heinäkuussa lähdössä miehen kanssa yhtä bändiä katsomaan ja anopin pitäis poikia tulla hoitamaan, mut nyt mulla on tullu sellainen olo etten mä halua sitä meille. Niin ja olin menossa poikien kanssa niille juhannuksena, mutta voipi olla ettei mennä. Mua niin ärsyttää, ehkä turhaankin.

Mae ja uudelleen yöuniraivoamisen aloittanut Joona 2,5kk

Niiskunenä ja muut, joiden "huonouniset" vaavit ovat alkaneet nukkua pidempiä pätkiä: Ootteko siis muuttaneet jotain vauvan elämässä? Tyyliin onko muuttunut ruoka, ruokarytmit tai muu sellainen? Onko vauva alkanut kakkaamaan vähemmän vai onko unet pidentyneet ihan vain iän myötä?

Me ei miehen kanssa muuta odoteta, kuin että Greta alkaisi "nukkumaan hyvin", on tää vaan niin rankkaa. Greta on nyt siis nukkunut pinniksessä, kun se on ainoa paikka, missä on ikinä nukkunut sen 6 tuntia ja kun joka tapauksessa typy kakkaa 2-3 krt yössä, ei siitä perhepedissä nukkumisesta ollut siinä mielessä iloa, että oisin joutunut heräämään vähemmän, kun joka tapauksessa kakkavaippa oli noustava vaihtamaan.
Mutta nyt Greta on parina yönä ollut kakkaamatta sen ekan 6 tunnin aikana, mutta on siltikin herännyt syömään kolmen tunnin välein sen ekan 6 tunnin aikana ja sitten 1-2 tunnin välein.

Meillä vielä ongelmana, että viime aikoina Greta syö päivällä tosi vähän, ottaa vaan pri hörppyä tunnin parin välein. Iltaa kohti tahti sitten kiihtyy, syö hiukan enemmän tunnin välein, mutta kaksi tissiä syö oikeastaan vain klo 3 aamulla :headwall:

Eli onko kellään vinkkiä siitä, miten saada vauva syömään enemmän päivällä? Ehkä ei tarttisi niin kauheasti syödä sitten yöllä... ;)

Sorry kun kirjotan vaan omaa napaa :ashamed:

Mae: :hug: anopin kanssa. Kuulostaa tosi lapselliselta anopin käytös. Tosin se tissin imeskelyjuttu oli niin surkuhupaisa, että mua alkoi väkisinkin naurattamaan, miten joku voi möläytellä noin älyttömiä? :eek:

Nyt nukkumaan...

Mae
Alkuperäinen kirjoittaja lentoemo-76:
Mae: :hug: anopin kanssa. Kuulostaa tosi lapselliselta anopin käytös. Tosin se tissin imeskelyjuttu oli niin surkuhupaisa, että mua alkoi väkisinkin naurattamaan, miten joku voi möläytellä noin älyttömiä? :eek:

Nyt nukkumaan...
Joo, mua ei naurattanu vaikka ilmeisesti vitsiksi olikin tarkoitettu, aika huono oli. Etenkin kun se on ollu niin omiva ton pikkumiehen suhteen. Sanoin jo kerran, että "älä hössötä, et hössöttäny Leevinkään aikana"

Nyt oon vielä kiehuttanut itseni raivonpartaalle, enkä siis saa unta
:headwall: tyhmä minä

hei kaikille..

takakalju alkaa pilkottaa roosallakin tumman tukan joukosta.. villin näköinen :)

3 kk kiukut
oli ja tuli meilläkin, mielestäni viimeinen tehoimujakso oli sitten 15-17 viikolla (valmennuksen mukaan) no eihän se kaikilla niin mene. Roosaa olen totuttanut jo korvikkeeseen vähäsen, mie kun en istualtaan vieläkään osaa imettää, niin ihan sillä että joka paikassa ei sitä sänkyä ole. vellit ja soseet sitten kehiin pikkuhiljaa kun 4 kk täyttyy.

nukkuminen liikkuvat vaunut ainoat missä päivisin nukkuu, yöt menee suunnilleen rytmillä 5,5 +2,5.. ja sitten pienempiä pätkiä, toivon että velli tuo pidennystä pikkuhiljaa..

kesäreissut yksi pidempi reissu suomessa tiedossa, mukana tosin neljä aikuista ja roosa joten saa äitikin hengähtää ja voidaan mennä roosan ehdoilla, mukana siis mummi, ukki ja täti.. jee.. muuten tarkoitus nauttia paikallisista kesätapahtumista, mahdollisimman mutkattomasti.. saas nähdä..

almaa mulla kanssa suunnitteilla päästä vähän shoppaa, jos ristiäisjuttuja ei lasketa en ole mitään uutta ostanut sitten äippävaatteiden, aika olisi.. :)

rosinante
meillä vatsa toimii usein kylvyn jälkeisenä aamuna.. miettinyt ihan samaa, tai sit rytmi vaan on se.. mutta aina kun on illalla "paremmin" huljuteltu paikat niin johan aamulla taas toimii..

anopit ja miehet miehän oon sinkkuäiti eli kumpaakaan ei rasitteena eikä ilona, välillä totean jotta hyvä niin, välillä toivoisin sitä niin kovasti..

flunssa
me ollaan eka kertaa kipeänä. muita flunssan sairastaneita? roosalle se meni onneksi vuorokaudessa ilman kuumetta ohi, mulla näköjään vähän sitkeämpi pöpö.. huokaus ja haukotus.. no kyllä tämä tästä..

voimia kaikille, ja ihania hetkiä pikkuisten parissa.. jennuli ja roosa 3 kk 2 vk

Huomenta!

Anopeista kun ollut juttua, niin mulla muuten oikein mukava anoppi mutta on aika kova jakelemaan parempia vaihtoehtoja miten hommat tulisi hoitaa. Vielä ei ole vauvan hoitoon hirveästi puuttunut mut ihan kaikkiin muihin asioihin kyllä. Oottelen vaan sitä kun eka kerran puuttuu kasvatusasioihin... :kieh: Meillähän tuo poika on aika isokokoinen, siitä tuli jo sen verran sivulauseessa että ; "jostain oon lukenut että vauvat söis vaikka kuinka paljon että aikuisen täytyy rajoittaa...." Huomasin tietenkin heti että anopin mielestä poikaa on ylisyötetty mutta minkäs teet kun toisella on nälkä! On isänsäkin ollut aikanaan iso jässikkä ja aika taikinainen olen minäkin ollut. Perinnöllistä sekin. No joo, miehen sisko on aikanaan laittanut melkein välit poikki äitiinsä kun on puuttunut niin paljon heidän perheensä asioihin. Saa nähdä miten meidän käy.

Yö meni taas ihan eri kaavan mukaan; yöunille mentiikin jo klo20 (norm. n.klo22), kympiltä söi vellin, nukkui erittäin levottomasti neljään asti (heijasin yhdeltä ja kahdelta uudestaan uneen), herättiin kokonaan seiskan maissa... Eli periaatteessa aika hyvin että nukkui 11 tunnin yöunet, mitä nyt heräili välillä. Silloin neljältä kyllä meni tunti ennenkuin nukahti uudestaan. Nyt annoin neljältä maidon sijaan maissivelliä jos ois pidentänyt sitä viimeistä unipätkää, mutta sillä ei ollut mitään vaikutusta. Maidolla nukkuu sen saman 2-3 tuntia.

Miekkonen makoilee rapulassa, oli sitten hiukan punsi maistunut grillatessa. Tuli kyllä ajoissa kotiin että ei sen puoleen. Ois tarkotus lähtee mun vanhemmilla käymään puolen päivän maissa, katotaan mikä kunto ukolla silloin..

Nyt kaffeelle!

Mae:eek:npas kyllä kurjaa tehdä noin anopilta!Ootko yrittäny asiasta puhua anopille?

Lentoemo:kiva kuulla teistäkin :) Se on ihan tosi et täytyy ottaa edes pieni hetki itselleen et jaksaa.Ihanaa ku sun mies on noin mukana vauvan hoidossa!Mä oon ite vähän huono "irtautuun" vauvasta,nyt oon muutamana kertana lähtenyt nepsun päikkäri aikaan käymään ostoksilla,ku oon tietäny et nukkuu sen 3h.Meillä ollaan taas muuten palattu tohon 3h päikkäreihin,jeee :D !saas nähä miten meidän päikkäreitten käy tänään,ku eilen ollaan lapsille kasattu trampoliini tohon pihaan ja nehän on aivan innoissaan..ja sielä on vielä naapureittenki muksut odottamassa omaa vuoroaan.Kurjaa jos noi unet häiriintyy kovastikki,sitte nepsu on kyllä pahalla tuulella ku kesken unien herää.Laitoinki toiselle puolelle taloa nukkumaan mut kyllähän ne äänet sinnekkin kantautuu |O

Kesäloma reissusta:me ollaan puhuttu korkeasaaren menosta,mut ainoo ongelma on yöpyminen tän joukon kanssa,sinne kun on täältä Keski-Pohjanmaalta kuitenki matkaa et jossain pitäis yöpyä.Hotelli on pois suljettu.Täytyy nyt vielä miettiä,mut varmaa on et jossain lähdetään käymään :D ja sitten syksylle ois haaveena etelän reissu,mut saas ny nähdä sitten!

hemuliina ja nepsu 3kk :heart:

Yhteistyössä