Helmivauvat 2009 ~toukokuussa~

Niiskunenä mun piti ihan kattoo noitten muitten muksujen neuvolakortista tota pään kasvua,tolla meidän 5v pojalla on ollu alta 5kk iässä pään ympärys 43,7cm,en nyt muista mitenkä tein pojalla on ollu?Mäkin uskon et kaikki on hyvin!
 
niiskunenälle iso :hug: kyllä kaikki järjestyy varmasti!

Meillä havaittavissa muutosta tuon nukkumisen suhteen päivällä, enää ei nukuta niin pitkiä pätkiä. Ennen saattoi vedellä helposti sellaset 3-4h unet vaunuissakin, mut nyt ne on enemmän sellasia pätkittäisiä unia. Nyt on kyllä tyttö nukkunu jo 1 ½ tuntia pihassa, ihme! Sain vähän kukkapenkkiä kitkettyä rikkaruohoista :) ottaa vaan suuresti päähän naapuri kun se polttaa jotain hiton roskia tuolla pihassaan, piti lähtee hetkeks pois kävelylle kun oli savua niin hirveesti :eek: ei kans paljoo ajattele, että joku saattaa nukuttaa lastaan vaunuissa..

Nyt täytyy laittaa ruokaa kun on hyvä tilaisuus, heippa taas :wave:
 
Niisku :hug: Voi hitsi vie sitä neuvolan tätiä kun tuollasen vesipään ilmoille heittänyt, siis tietty heidän kuuluukin virkansa puolesta asioita ihmetellä. mutta onko siis selvät viitteet asiaan???
Meidän prinsessallahan on ollut syntymästä saakka ns epämuodostunut korva, ihan pikkusen mut kumminkin, olin hajota kun sen synnärillä huomasin väsyneenä ja tokkurassa ja juurikin yöllä!!! Yöllä kaikki asiat tuntuu 100x rajummilta, koska on väsynyt ja tunne että on vaan omien ajatusten kanssa olemassa, eikä voi yöllä ketään asialla 'häiritä'. No anyway, synnärillä oli minusta tosi asiallisia kätilöitä ja hoitsuja, kun korva-asiaa yritettiin heiltä ihmetellä että mitä ovat mieltä, niin vastaus oli aina "antaa lastenlääkärin katsoa"..eli eivät lähteneet arvailemaan, oli ymmärrystä että äippä on siinä herkimmillään ja maalaa heti pirut seinille. Koita siis olla ajettelematta asiaa kunnes lääkäri tutkii ( helpommin sanottu kuin tehty ) , mutta just lenkki ja seura tekee varppisti hyvää!!!

Meil 2 pvä ollu pitkät päikyt kateissa, ehkä tuo supernukkuja muuttaa rytmiään ja alkaa kohta vaikka edes yrittää kääntyillä tmv. :kieh:

Mies läksii tänään firman juhliin pilettää ja me plikat ollaan kotityttöinä =) Mut nyt valmistaudutaan äiti-vauva jumppaan..viime kerrasta onkin vissiin liki kuukausi.

Muistakaas ettei kaupat ole huomenna auki!

hm ja neiti 3kk ja 2 vko
 
:hug: muillekin!!!

Raskautumisesta kyllä mä toisen lapsen haluan, muttei vielä olis kiirua, vaikka ikäähän on jo, noh kuitenkin se skordari on unohtunut, millon lie mistäkin syystä, että itteä saa syyttää jos poksahtaa samantein. Toisaalta ei ole vielä ollut menkkojakaan, mullahan on PCO, eli sinänsä ei ihmekään. Vaiks siis imetys loppui 3 vko sit..niin ja maidonkin tihkuminen vasurista on vihdoin loppu :eek:
 
Haavemamma kiinnosti toi, että miten Hennin korva on "epämuodostunut"? Meillä on jostain syystä molemmilla lapsilla toinen korvalehti vähän erikoinen. Esikoisella on toisessa korvassa sellainen nypykkä ja Viljalla on toinen korvalehti alhaalta sen näköinen kuin olis haljennu kahtia tai korvakoru olis tarttunu johonkin ja repässy korvelehden hajalle (mun mummolla on niin käyny, mutta jännästi periytyvää... :D ) Synnärillä kun lastenlääkäri tutki vauvan, Vilja oli demonstraatiokappale, oli kandit katsomassa ja ne tutki sitten muut vauvat. Oli silleen mielenkiintoista kun lääkäri selitti niille, millasiin asioihin kannattaa kiinnittää huomiota. Korvatkin tuli puheeksi. Se sanoi, että jos vauvalla on erikoiset korvat, kannattaa ensin katsoa vanhempien korvia ja miettiä sitten, voiko se olla merkki jostain muusta. Meillä kummallakaan ei ole mitään erikoista korvissa, eikä mitään tietoa, mistä noi voisi periytyä, mutta tässä tapauksessa lääkäri kuittasi ihan huumorilla asian. Ne nyt vaan on persoonalliset korvat...

Tosielämän perinnöllisyysoppi on muuten aika jännää. Hauskaa katsoa, kun meillä esim. molemmilla lapsilla on ihan täsmälleen isänsä hiusraja ja varpaat... Hauskat pienoismallit.
 
Hyvä HM kun muistutit, täytyy lähteä ostamaan ruokaa ja maalia.. On aika haasteellista maalata kun lapset on ulkona.Mutta sipastava se vain on maalia seinään ja mies töissä.Maalia löytyy nyt aika monesta vaatteesta ja kohteesta, ovat ainakin sävy sävyyn sitten tönön kanssa :LOL: :kieh:

meillä th kerran möläytti että meitin lapsella on pieni pää suhteessa käyriin..no oli mennyt aina pieni päisenä, yhtäkkiä vaan nosti sen asiaksi ja sanoi että jollei pää ala kasvamaan niin ne aukileet tarvii avata ja operoida kalloa. No mua alkoi naurattamaan sen hönky ja sanoin ettei vanhemmillakaan ole isot päät vaan molemmilla tosi pienet. Ja jätin asian siihen.Tilanne kuitenkin on se että kun mittaavat päätä niin kohta ei aina todellakaan ole sama, puhumattakaan jos eri mittaaja.Muistattehan kohdun pohja mittaukset kuinka oli heittoja.. :whistle:
Nyt vaan yrität elää Niisku ajattelematta asiaa enempää, murehdi sitten kun asia on todettu ja mustaa valkoisella:heart: Tiedän että vaikeeta, mutta viisaammat katsoo sitten onko aihetta.Nyt koetat vaan ilakoida lapsesta sellaisena kuin hän on :heart: :heart: Yleensä th;n konsultaatiot on onneksi turhia mutta onneksi ovat tarkkoinakin.

korvakipu voi olla oireetonkin, mutta hyviä konsteja oletkin saanut mistä selviää, parhain on tuo korvakäytävän tukkiminen sormella painaen jolloin se apine kasvaa korvassa ja ilmenee kipuna jos on tulehdus.Toivotaan ettei olisi.

Kaipa täytyy lähteä hommiin, van kun ei ole nyt huvitusta..Olis pyykin viikkaamista ja kaappiin viemistä, tiskikoneen tyhjennystä, roskien viemistä ja ruuan laittoa.taidan muutamaan työhön nakittaa isommat lapset, oppivat hoitamaan kotiaskareita. Mä en vaan jaksa noiden esi murkkujen, "miks aina mä.."lauseita... :x

sini ja tyllerö4kk ja 1pv

ps. vauvakuumeesta oli puhetta, vahinko voi tulla kun nyt on ehkäisimet hukassa ja jäissä mutta iloinen sellainen, mutta tieten tahtoen ei nyt tarvis vielä enkä tiedä tuleeko koskaan enää minusta odottajaa. Mulla niin kahtialaiset mielipiteet koko ajan..odotusajat ja vauva ajat on onnellisimpia aikoja ollu mun elämässä..heh huomasinkin muuten että olenkin ollu joko aina raskaana tai vauvelin äiti jo useamman vuoden :LOL: Mutta en tiedä milloin niinkun riittää, ts.milloin tulee tunne ettei enää ikinä.Välillä on se tunne käyny mielessä ja jo toisesssa hetkessä jätän taakse portin auki..Neuvolan täti kysyikin viimeksi että vieläkö on suunnitteilla, kun tietää minut että rakastan lasten kanssa touhuilua ja tekemistä ja halusin ison perheen loppu viimeksi. Mutta antaa elämän viedä, ehkä ne asiat selviää itsestään selviksi lopulta.
 
matma; meillä mies aina kun lapsi on syntynyt niin tarkistanut pikkuvapaan kynnet, sillä mun suvussa äidin puolelta ne on pystypäin halki. Ja neljällä meidän lapsista ne on halki.Heh jotain mustakin on siis vauvassa ollu kun yleensä ovat kuin isänsä kopioita vauvana..
 
Tsemppiä Niiskunenälle! Katsoin WHO:n sivuilta, 13 viikon iässä vaihteluväli oli 37-44 cm (12 vkoa 43,7) eli olette kyllä tuon jakauman sisällä. Ja kun vauva muutenkin on kasvanut niin hyvin niin totta kai on pääkin - kai se olisi huolestuttavaa jos pää ei olisi kasvanut mutta muuten olisi tosi paljon? Yritä jaksaa lääkäriin asti, kaikki on varmasti hyvin. Noita mittoja on täällä: http://www.who.int/childgrowth/standards/hc_for_age/en/index.html

Mulla ei varsinaista vauvakuumetta ole (ei kai kun suunnitelma on että tässä on ainokaisemme) mutta silti pieni haikeus ja ikävä raskausajan jännitystä ja odotusta ja jokaista päivää jona poika on ollut pikkiriikki. Nyyh.

Ja nyt kanssa hommiin, meille on tulossa vieraitakin!
almaa
 
Uusintakierroksesta, mä olen jotenkin aina nähnyt itseni kahden lapsen äitinä, en tiedä miksi.. Nytkin ajattelen usein "lapsia", vaikka niitä onkin yksi :) MUTTA ongelma on se, että synnytys kyllä traumatisoi mut täysin. Kun vain ajattelenkin toista lasta niin mieleen tulee heti, että sehän pitää sitten mun taas synnyttää.. Antaisin mielelläni miehelle sen tehtävän. Koko ajatuskin tuntuu ihan mahdottomalta. Ehkä pitäisi keskustella tästä jonkun ammattilaisen kanssa...

Täällä muuten alkoi taas päivänukkumiset sujumaan! Koitin itse pitää pääni kylmänä ja annoin vauvalle aikaa niin kyllä se siitä taas. Toivottavasti jatkuu näin.

Meillä kanssa vauva nukahtaa helpommin isänsä syliin kuin mun. Kai se maito häiritsee sitä niin paljon...

Olenko mä itsekäs, kun toivon miehen saavan syksylle uusia töitä ja olevan vain 1-2kk isyyslomalla??!?!? Tuntuu tosi paskalta, kun tiedän sen haluavan olla useamman kuukauden kotona ja hoitavan vauvaa. Itselleni iskee ajatuksesta hirveä eroahdistus ja sitten tunnen olevani paska akka, kun olevan riistämällä lapseltani mahdollisuuden olla pitkään isänsä kanssa ja muodostaa tähän yhtä intiimi suhde kuin muhun. Se on myös itsekästä miestä kohtaa, jos en "anna" sen olla kotona. Onpa mullakin ongelma... Moni nainen tässä maailmassa haluaisi miehen huolehtivan lapsista ja mua murehdittaa tämmöinen. Kuten sanottua; paska akka. Miehellä on siis mahdollisuus saada unelmiensa työ, mutta olis antamassa sen mennä sivu suun, jotta saa olla vauvan kanssa kotona.
 
Unikeko ihana tuo sun miehes! Mä vaihtaisin mieluusti osia sun kanssa :LOL: . Meillä toi isipappa on niin kiireinen duuninsa takia että näkee poikaa ehkä tunnin, puoltoista iltaisin. Välistä oikein toivoisin että sanois HALUAVANSA hoitaa poikaa, eikä vaan hoitais silloin kun mä pyydän... Silloinkin kun hoitaa niin on aika epävarma toimissaan, tietty kun on pojan kanssa niin vähän. Mut ymmärrän kyllä sun ajatukset, me äidithän ollaan kuitenkin ehkä enemmän kiinni vauvoissamme ku nuo isit :) .
 
Niiskunenälle tosiaan iso :hug: . Ihan senkin vuoksi, ettet saa sitten nukuttua.

Myös mua vaivaa nyt unettomuus :/ Tää on ihan hirveetä, jo varmaan 3 yö peräjälkeen, kun en saa enää 2. imetyksen jälkeen unta. Ja viime viikkoina on lisäntynyt nää unettomat yöt tosi paljon, senhän takia Gretan pinnikseenkin laitoin, kun aloin olla epätoivoinen. Varsinkin kun oon tottunuyt niin noihin kahden tunnin herätysväleihin (oon huomannut, että aamuyöstä ei tosiaan oo nälkä, vaan saan nukahtamaan uudelleen pinnikseen ihan vaan asentoa vaihtamalla ja parilla taputuksella pepulle), että sitten kun Greta nukkuu 4 tai 5 tuntia, niin mä vaan jatkan heräilyä 2 tunnin välein...

Toissayönä olin hereillä klo4 lähtien ja tänä yönä klo 2 lähtien. Siis Greta nukkuu ja mä valvon. Uskon kyllä, että vauvat itkee ihan väsymystään koska sitä samaa olen harrastanut eilen ja tänään. Mies on pitänyt Gretaa myös aamulla ja päivällä, ja mä en saa unta. Alkaa huolestuttaa, onko tää nyt sitten alkusoitto synnytyksen jälkeiselle masennukselle? :'(

Mieskin heräsi sitten kolmelta aamulla mua lohduttamaan, kun itkin vaan, etten saa unta :'( Oli varmaan tosi kiva lähhteä äsken töihin :ashamed: Aamulla vei Gretan ulos kantorepussa, tyttö nukkui, mutta mä en saanut unta, ihan kamalaa.

Nyt mä sitten aattelin kokeilla tuota maidon pumppaamista ihan syöttöjä varten, otan kärppiksen vinkistä vaarin ja koklaan antaa pumpattua maitoa illalla, josko silleen tyttö ottaisi enemmän myös takamaitoa. Ja sovittiin miehen kanssa, että hoitaa ainaski yhden yösyötön vapaapäivinään. Tosin mä oisin siis voinut nukkua sekä eilen että tänään, mutta en vaan saa nukutuksi.

Aina olen ollut huono nukkumaan, mutta ennen Gretaa nukuinkin sitten pitkälle aamuun. Ja tähän mennessä on ollut ehkä yksi yö kolmesta, etten nuku hyvin, mutta ei ikinä näin montaa yötä peräjälkeen.

Saa nähdä mitä Greta tykkää tuttipullosta, kun on sellaisen viimeksi nähnyt toisena yönä synnärillä, kun pumppasin siellä kolostrumia.

Tv. Uneton ja itkeskelevä Lentis ja Greta, joka reppana ei voi mitään yöheräilyilleen.
 
Siniraita:Mulla on vähän samanlaisia ajatuksia kuin sulla.Välillä on tuntunut että josko nämä lapset olisi tässä ja melkeen samantien jo ajattelen et ehkäpä vielä yksi :D Nytkin on tullut kommentia joka puolelta et meinaanko vielä tehdä?Mulle ei itelle tulisi mielenkään tämmösiä kysellä toisilta,mut mä oon saanu kuulla jos jonkimoista suoraa kommenttia tästä meidän lapsiluvusta.Välillä oikeesti oon joutunut miettiin et miten ihmiset kehtaa niin suoraan kysellä tai sitten sanovat ensin ja sen jälkeen miettivät..mutta itse olen ylpeä tästä lapsi katraasta mikä meille on suotu :heart: !!

mä uskon et meidän neitillä on kakka taas kerran hukassa ja sen takia on nukkunu koko päivän tosi huonosti.Oon antanut mallasuutetta ja taas on hierottu..jaahas nyt taisi jotain tulla :D oli niin tyytyväinen ilme kuulkaas äsken ja hajukin sen mukainen :D :whistle: että nyt taas kerran vaipanvaihtoon..

hemuliina ja nepsu 3kk :heart:
 
Kiitoksia teille kaikille ihanille ihmisille tsempeistä, ootte maailman paras vertaistuki!! :flower: :hug: Mä kävin tuossa päivällä tunnin lenkillä ja sekään ei oikein tähän oloon auttanut, mutta sitten päätin ottaa itseäni niskasta kiinni ja ottaa paniikista yliotteen ja miettiä asioita järjellä. Kuten Matma sanoi, vesipäisyys on harvinaista ( googletin ja löysin tilaston jonka mukaan 60 kpl vuodessa Suomessa ) joten ihan oikeasti se on tosi epätodennäköistä vaikka pää kasvaakin vauhdilla. Matma ja HM tuossa kyselikin, eli poika on kyllä muuten ihan ok kehittynyt tähän mennessä eli kääntyy jo selältä mahalleen ja välillä mahalta selälleenkin, tarttuu leluihin ja ottaa hyvin kontaktia. Mutta ne terkan sanat vaan jäytää mielessä, mutta nyt kun ihan realistisesti ajattelee asiaa eikä anna paniikin vallata, niin ihan normaalilta tuo pojan kehitys vaikuttaisi. Hemuliina, tuon pojan pää oli 43 cm 3kk1vk iässä kun viimeks mitattiin. Tuiskunen, onneksi mulla tosiaan on tässä muutamia mammakavereita joiden kanssa voin jutella asioista, saa vähän uusia näkökulmia asiaan. Tuo asioiden jakaminen ja niistä jutteleminen tuntuu olevan parasta terapiaa, niillä saa pahimman mielialan ajettua pois. Nyt tosiaan tuntuu jo paljon paremmalta vaikka tietty niin kauan asiahan tulee vaivaamaan kun siellä lääkärissä käydään. Kiitoksia Almaa tuosta linkistä, olenkin koittanut jotain tuollaista löytää, mutta en ole onnistunut siinä!!

Rosinante
, meillä on muuten pään kenotus vähän vähentynyt nyt kun ollaan laiteltu virikkeitä molemmille puolille tasaisesti ja muutenkin kannetaan vauvaa erilaisissa asennoissa jotka vahvistavat eri lihaksia. Kysyn kuitenkin tuosta kenotuksesta siellä lääkärissä ens viikolla. Ja muuten, väsyneenä tosiaan asiat painaa enemmän ja varsinkin jos yön tunteina sattuu jotakin pohtimaan :)

Lentis, Tsemppiä kovasti sun omien nukkumistesi kanssa. On aivan kamalaa olla väsynyt! Mulla on ollut kanssa tuollaista, että vaikka vauva nykyisin nukkuu niitä muutamankin tunnin pätkiä, niin itse heräilen parin tunnin välein kuten aiemmin on mennyt nuo yön rytmit.

Mutta siis kiitos vielä kaikille avusta, olisin ollut ihan yksin tämän paniikin kanssa täällä ilman teitä :hug:
 
Lentis; jaksuja sullekin valvomisen kanssa. On se ihmiskeho omituinen, kun ei nukuta vaikka tilaisuus olis. Mulla oli samaa ongelmaa silloin ihan alku äitiydestä. Mies kehotti päivällä päikkäreille, kun vahti Axua, mutta mä en saanut unta, en sitten millään. :| Mutta mee vaan vaikka lepään sänkyyn/sohvalle, sekin auttaa ja rentouttaa kun oot vaan tekemättä mitään =) Tyhmältähän se tuntuu maata ja kattella kattoon, mutta kokeile! :hug:

Niiskunenä; mun tuli nyt mieleen meidän neuvolatädin sanat 6vko neuvolassa siitä Axun tärinästä, kun heitti ilmoille sen epilepsian. Ei ne siis aina ajattele mitä suustaan päästelevät sielläkään. Me miehen kanssa sitten haukkana vahdittiin poikaa, ettei se menetä tajuaan tärinäkohtausten aikana. Ja sekin meni ohi, kun poika oli reilun 2kk, eikä ollut epilepsiaa :saint: No, siis toki hyvä, et huomaavat asioita ja niitä tutkitaan ja seurataan, mutta turha pelottelukin on syvältä. :eek:

Millasissa vaatteissa vauvanne nukkuvat yöt? Meillä käytössä kokohaalari yökkärinä ja nyt huomaan, et 62cm:t alkaa oleen pieniä eikä kaapissa ainuttakaan 68cm haalaria. Siispä shoppailemaan :D :D

Tuiskunen ja isoksi kasvanut Axu-poika
 
Kyllä neiti sai sillon päivällä kakattua :D taas oli se 6pvä väliä.Nukku kyl koko päivän niin huonosti ja aina heräs kauheeseen itkuun,et varmastikkin väänsi mahasta.Nukahtikin jo ennen puolta kasia yöunille.

Lentoemolle myös jaksamisia!Se on kyl tosi inhottavaa ku ei enään yöllä saa unta vaikka kuinka väsy olisi..mä joku aika sit valvoin yöllä ja mietiskelin mun kouluhommia..

nyt mä lähden saunaan




 
Moi vielä

Niiskunenälle vielä, tsekkasin noita paino- ja pituuskäyriä kanssa, te näytätte olevan yli mediaanin myös niissä 13 viikon iässä.

Mua stressaa kasvu toisin päin eli jos poika ei ole edelleenkään kasvanut riittävästi. Tuntuu että tuputan nytkin ihan liikaa maitoa... Meniskö kaupan hedelmävaa'alle kokeilemaan...

Ja nukkumisongelmista, mulla niitä on 'aina' (just niin että herää aamuyöllä ja ajattelee kaikkea kamalaa), jos ei saa nukuttua kannattaa nousta ylös sängystä ja tehdä hetki muuta tai mennä muualle nukkumaan (jos siis voi nyt kun vauvaa pitää kuunnella : )

Jahans jos katsoisi Beckiä.
almaa
 
Lentikselle kans uni-:hug:

Pään kenotus tai meillä likka aina masullaan katsoi mielellään oikealle joten aloin kans antaa virikkeitä aina vasemmalta ja ai että kun sitä alkuun kiukutti, mutta nyt pää kääntyy samallailla molempiin suuntiin.
Kuinka monella vaavilla on takakalju, eli niinku hiukset kulunut pötköttelystä? Meillä on pläntti takaraivolla, pikkusen oikeemmalla. Kaippa se sitten siitä kun liikettä saadaan enempi.

Nukkumisvaatetus on meillä body ja unipussi, sitten vielä peitto päälle, mutta usein se on aamulla potkittu pois.

Matma Vaikea selittää, mutta se näyttää ehkä ikäänkuin korvan yläpuolikin on kuin alapuoli. Lääkärihän tutki ettei vaavilla ole kahta korvakäytävää, mutta juu ei ole. Lääkäri totesi muutenkin että sen voi helposti operoida joskus jos se neitiä isompana häiritsee, kun siis ainoastaan kosmeettinen seikka. Epämuodostuma kuulostaa muuten kamalalta!!! Sitä ne meiltäkin kyseli että onko jomman kumman suvuissa tälläistä, mutta ei ole.

Unikeko80
Mä tavallaan ymmärrän sua. Ajattelin itse jossain vaiheessa että jos mies haluaisi koti-isäksi, mitä joskus höpötti, niin mä en ehkä haluais niin, siis ihan siksi että joutuis itse töihin. No mies ei enää ollenkaan haluaiskaan, mikä sinänsä sekin musta kummallista, kukapa ei haluaisi viettää pienen hetken oman lapsensa kanssa kotosalla, mikä nykyään on mahdollista ja kun ne lapset tosiaan kasvaa niin vauhdilla. Ehkä siinä on isännällä joku äijäily juttu, en tiedä :kieh:
Mäkin muuten puhun välillä lapsista monikossa, kun nään niin että meille tulee toinen =)

Meillä oli vissii jo 4. pvä ilman pitempiä päikkäreitä, siis nukkuu kyllä sellasia tunnin pätkiä ehkä kolmet, mutta valvoo siis myös paljon enempi, joten äipästä tuntuu siis paljon työläämmältä, kun on sitä 'omaa aikaa' puolet vähempi. Ehkä niin iso tyttö jo :heart: Aiemmin siis nukkunut sen 4-5 tuntia päikyt ja viel päälle parit tunnin tirsat. Tänäänki tuli oikein huono fiilis kun toinen öykkäs pinniksessä 45 minuuttia ennenku sit simahti hetkeksi ja oli aivan pirtsakka ja hymy naamalla kun menin sitä hakemaan. Siis että väkisin yrittää toista nukuttaa. On tuo neiti kyllä mainio kun se ei niinku itke vaan öykkää ja möykkää ja välillä oikein yrittää karjua :D No sitten onkin menty yöunille jo 21.30 aiemman 22 sijaan ja ihan simahtanut samantein kun sänkyyn laskee :heart:
Viimeyönä myös yks ylimääräinen syöminen klo 5. Tänään tuli Nan ennätyskin 920ml ja seittemässä erässä. Olisko että toi maito ei enää pidä nälkää kunnolla. No kuitenkin nukkuihan ekan pätkän yöllä 7 tuntia ( aiemmin 9-10 tuntia ) . Mä alan pian antaa jo jotain lisää. Millä kantsis nyt sitte aloittaa? Velliä vai sosetta? Vai onko sillä merkitystä?

Mä myös kylvetin tänään ekaa kertaa vaavin, kun tuolla kylpyvastaavalla on firman piletykset ja huomenna menee mökille jne... Saatiin hyvä riita aiheesta eilen, kun isäntä on niin tohkeissaan itselleen moisen monopolin asiassa halunnut ja sitten ei hoida sitä. Mä olen ruvennu ottaa vaavin suihkuun n. 1 x vko että pääsee repuusi pesulle jos kylpyvastaava laiminlyö tehtäviään. Kylvetys sujui mukavasti että monopoli rikottu :kieh:

Mä en muute kato enää telkkaria juuri ollenkaan. Mun kaikki 'oma aika' menee touhuillessa jotain ihan muuta tai sitten koneella.

Se olis puoliyö ja helatorstai. Hyvää yötä!

HM ja pikkuneiti 3kk 2 vko
 
Glow
terveisiä 3kk neuvolasta; 7445g 65,5 cm py 42,7cm. Että semmoinen "pikku"vauva meillä :D
katoin isoveikan neuvolakorttia, hän on ollu tuon kokonen 4,5kk ikäsenä!
soseita saa syödä nyt ihan luvalla :p ja maissi maistuukin ( alotettii muutama pv sitten ihan omin luvin ) . Ensviikolla otetaan porkka/peruna yms mukaan ja jotain hedelmääkin. Ollaan me päärynää jo vähän maisteltu.
Neuvolan th suositteli antamaan NAN JAUHETTA, tetran sijaan. Sanoi että jauheesta ei tulis mahavaivoja niin kovasti kun ehkä tetrasta. Enpä ollu ikinä kuullukaan!
Ja oli muuten kiva kuulla th:n heti sanovan että "älä yhtään ressaa siitä että et enää imetä"
Kaikki muut tädit ( meil on ollu sijaisia aiemmat, eilen oli vasta eka kerran "oma" täti ) on aina vouhottanu vaan imetystä...
Rokote tuli, pieni huuto ( mä olin varautunu et meil itketään koko loppu pv ) mut eipä mittää =) panadolia kävin hakee kyllä varuiks jos kuumetta tulee. Nestemäistä mieluummin annan tarpeen tullen kuin suppoja... jostaki luinki että parempi se nestemäinen.

Meillä syötiin yöllä vain kerran! :eek: en ees kattonu kelloa, eikä Onni ees paljoo syöny ku nukahti... Nukkuu kävi normaaliin tapaan 19.30 ( tällä kertaa isi laitto nukkuu ja hyvin meni ) pari kertaa piti käydä silittää päätä tai tuttia antaa. Toinen herätys "yöllä" olikin aamu 4.30 jolloin ruoka maistu hyvin. Oli niin virkee olevinaan, mut nukahtiki vielä ja 7.30 asti nukuttiin! onpahan meikäläiselläki kerranki semmonen olo että on nukkunu! eikä väsytä.

Nyt aamukahville ja myöhemmin siskon luokse maalle kylään =)

Ainiin, kommentoin viel VELLIÄ vai SOSETTA; mä kokeilin muutamana päivänä, pidin välipäiviäki sitä MAISSIVELLIÄ, mutta tuntu tulevan mahavaivoja Onnille ( muistelen et näin oli esikoisellaki ) joten mä skippaan ne vellit ja annan sosetta ( maissilla alotettii ja eilen th sano että voi antaa jo perunaa, porkkanaa, parsakaalia yms. kasviksia. Ei suositellu viel hedelmäsoseita koska ne on maikeita ja sitten ei ehkä kasvikset kelpaa, mutta minä oon jo päärynää antanu ja aion antaa niitä hedelmäsoseita jo maistiaisiks... ) . Toki tuo velli ois kiva iltapala, mutta en viitsi ehkä sitä enää yrittää, ennekuin 5kk iässä saa ottaa puuron eli viljoja kehiin.
 
Hitsi ku oon hamstrannu kaupoist näköjää kaikkii ihanii 62cm vaattei ja ne onki yhtäkkii jääny alkanu piukottaa täs viikon sisäl. Tarttis vaihtaa 68cm mutku ei oo yhtää. En tiä mitä oon aatellu ku 62 oon ostellu nii pal. Nyt on vaa ollu joku kasvupyrähdys ilmeisesti.
 
Rosinante: meillä on ainakin oltu huomaavinaan, että vauva tosiaan huomaa, onko nukuttaja iskä vai äiti. Pinnikseen siirtymisen jälkeen jokainen ilta on ollu vähän vaikeaa nukahtamisen kannalta ja meidänkin helposti nukahtavaa (tai siis tähän asti helposti nukahtavaa) vauvaa on pitänyt nukuttaa. Mutta meillä iskän syliin ei nukahdeta ei sitten millään. =) Äiti taas kun ottaa syliin, menee pari minsaa ja tyttö on unten mailla. En tiiä, mistä johtuu... Samoin meillä välillä menee syömisen kanssa niin, että vain äiti saa syöttää tai vain iskä saa syöttää. Mutta siinä sentä on vaihtelua, tuo nukutus tuntuu olevan "vain äiti kelpaa" -juttuja.

Lenttis: suosittelen tosiaan tuota pumppausta ja pullosta antamista ihan vain senkin vuoksi, että (mikäli muuten mahdollista) voit nukkua vähän pidempään, jos mies voi hoitaa ainakin yhden syötön. Ja tosiaan, saapa sitten ainakin enemmän myös takamaitoa (voithan vielä vaikka pumpata sen etumaidon kokonaan pois ja ottaa vain takamaidon talteen ;) ).

Meillä on eka flunssa nyt sit kanssa sairastettu. Sen yskimisen ja aivastelun taustalla oli sittenkin ihan vain flunssa. B) Hyvä niin, paljon helpompi kokonaisuuden kannalta näin kuin niin, että ois johtunut refluksista. Aika helpolla tuosta nuhasta kuitenkin päästiin. Muuten menee ihan hyvin, joskin pikkasen enemmän kiukkuisuutta on ollu ilmassa. Liekö sitten tämä maaginen 3 kk ikä vai tuo nuha...

Syöttöjen kannalta mun on pakko kertoa teille yks juttu. Ihan vain siksi, että alkuun itse stressasin hirveesti sitä, kuinka mulla maito riittää, jos joudun näin paljon pumpppaamaan ja kaikkialla luki, et pumpppaus ei vastaa imetystä jne. Mutta jotta ette tarvi samalla tavalla stressata, pakko kertoa, kuinka meillä nykyisin mennään. Tähän päädyttiin tuon refluksin vuoksi, sillä jokaista maitoa meillä täytyy hiukan sakeuttaa eli siksi tarvitaan sotkea pullot mukaan (+ että syöttöasento pitää olla pysty). Mutta.

Mä pumppaan nykyisin vain aamuisin ja iltaisin eli pumppausväli on 12-13 h. Pumppaan kerralla n. 0,5 l ja sillä mennään sitten seuraavaan syöttöön asti. Yleensä tuosta määrästä jää meillä vähän syömättäkin "varamaidoksi" seuraavalle kerralle. Mutta hyvin tuntuu tissit kestävän eikä maidontulo ole häiriintynyt. Näin on menty nyt kuukauden verran... Tasan kerra olen koittanut tässä välissä varsinaisesti imettää, mutta siitä ei tullut mitään. Vauva oli ihan kärsivän näköinen ja söi kyllä, mutta jouduin koko ajan rauhoittelemaan. Enpä sitten ole viitsinyt toista kiusata toiste, sama se, mistä syö, kunhan syö. :D

Mutta juu, tuo tietoisku ihan vain siksi, että jos joskus joudutte vastaavaan tilanteeseen (tai joku tuttu), ihan vain lohdutukseksi: tuokin voi toimia. B)

Niin ja uutta vauvaa... Ei kiitos, tuossa yhdessä on riittämiin toistaiseksi. :LOL:
 
Velli vs. Sose, minä olen sitä mieltä, että tässä iässä kannattaa/voi aloittaa soseilla jos on tarpeen (voithan tehdä niistä alkuun enemmän "vellimäisiä", eli lantraat maidolla tai vedellä, niin minä tein.) Meillä tosin on molemmat käytössä, illalla puoli purkkia sosetta ja päälle 100ml velliä. Aamulla sit ainoastaan velliä. Hyvin toimii!

Yövaatetus meillä unihaalari ja sukat (sukat siksi että lahkeet eivät pysy jaloissa kun potkii niin kovasti.)

Ärgh :kieh: tultiin sit tänään anoppilasta yökyläilyltä ja ai että taas oli pinna tiukilla. Ensinnäkin mummon oli saatava kirjoittaa sähköposti ym. muut jutut ennen kuin päästiin petiä laittamaan ja arvaattekos, neiti kiehnää ja öhisee ja inisee, että olis väsy, nukkuma-aika meni jo tunti sitten, no onneksi sitten pääsi kuitenkin sillon puoli 9 aikaan nukkumaan ja sammui kun saunalyhty. Sitten näitä peruskommentteja (jotka kuullostaa mun korvaan siltä, että en osais lastani hoitaa); Joko Henni sai tissiä ja aamumaitoa, Onko sulla jo kova nälkä, Pitäskö sulle antaa tissiä. Aina sama jos Henni kiukkuaa tai önisee, niin sillä on automaattisesti nälkä!!!! Sit yritän aina sanoa että ei, ei sillä ole nälkä, sillä on unet. No siihen että käy antamassa tissiä kokeiluksi ja laitetaan sitten nukkumaan. :kieh: Anoppi nääs ei tykkää siitä että imetä enää juurikaan tissistä ja annetaan soseita, koska 6kk täysi-imetys on ainoa ja oikea tapa (eihän hän ole koskaan mulle suoraan sanonut niin, mutta kommentit, että ei lapsi tarvia mitään muuta kuin tissiä ennen 6kk)

Jep, ei taas kummempia, asioita sydämellä, mutta en vaan voi niitä tuoda täällä julki



Jospi ja Henni :heart:
 
Moikka!

Meillä menossa Konstan ensimmäinen nimipäivä rauhallisissa merkeissä. Poika vetelee sikeitä parvekkeella, on nukkunut jo kolme tuntia. Oli kiva, kun sai rauhassa siivoilla. No, eilinen olikin aikamoista kitinää ja valvoskelua, joten varmaan paikkailee eilisen univajetta.

Meillä vielä ainakin on poika tuhdissa kunnossa ihan vaan maidolla. Tosin yöllä herää syömään sen pari kertaa... Mutta sitten kun jotain tarvii maidon lisäksi, niin ajattelin antaa suoraan soseita. Ihan jo senkin vuoksi, että en viitsi enää pullolle opettaa, kun ei sitä tähänkään saakka ole syönyt. Saa sitten opetella suoraan juomaan nokkamukista ja velli varmaan tulisi siitä nokasta vähän huonosti läpi.

Yöllä meillä päällä unihaalari. Muutamana yönä on ollut jo lyhytlahkeinen, jos on ollut kuuma päivä. Tuntuu, että makkari kuumenee päivän aikana ja Konstalla on ihan hiki päässä nukkuessaan.

Jeja: tuttu tunne noiden vaatteiden kanssa. Meillä ollaan hiljalleen siirtymässä paidoissa 74cm ja tuntuu, että 68cm on kaapissa vaikka kuinka paljon käyttämättömänä. 62cm jäi pitämättä tosi paljon. En osannut ihan ennakoida, että poika alkaa 2kk vanhana kasvaa niistä ulos... Tuntuu, että joka kuukaudelle saa olla eri kokoiset vaatteet. Toivottavasti toi kasvu alkaisi kohta tasaantumaan.

Huomenna suunta anoppilaan. Onneksi meillä anopilta ei tule arvostelevia kommentteja. Kehuja hyvästä hoidosta sitäkin enemmän. Mutta mulla onkin tosi mukava anoppi. Ja taitaa mua jo sen verran tuntea, että vois alkaa dramaattisesti harvenemaan ne kerrat, kun Konstaa tapaa, jos alkaa mua arvostelemaan...
Mutta Jospille :hug:
Mä olen ainakin aika herkkis kaikelle arvostelulle, kun on kuitenkin ensimmäinen lapsi ja itsekin epävarma välillä. Osaan kyllä sitten kysyä neuvoja, jos niitä koen tarvitsevani. Ja mieluummin kysyn niitä täältä, kuin ihmisiltä, joilla on lapsen hoidosta kokemusta viimeksi noin 25-30- vuotta sitten. Teiltä saa aina hyviä neuvoja ilman, että omia toimintatapoja kritisoitaisiin. Kiitos siitä!

Mutta nyt nauttimaan sateisesta päivästä. Kun sain jo siivottuakin, niin nyt ei tarvitse kuin olla vaan. :heart: :heart:

Kuume ja Konsta 12vk 6pv
 
apua.nytkö se iskee.vauvakuume! :eek: En mä näitä enempää tee/saa/jaksa,mut miks hitossa pitää pyöriä lukemassa tuol vauvakuumepuolella noita piinaketjuja ja sit odotuspuolella kurkkia :headwall: (siel muuten on jo otsikko helmivauvoille 2010!!)
onneks ei oo sitä ukkoo tässä nyt :D en mä loppujen lopuks sitä uutta vauvaa tähän kaipaa,vaan sitä odotusta ja jännitystä ja mahaa :headwall: eritäin fiksua.

takakalju löytyy täältäkin! :D Ja se paistaakin hienosti,kun muutoin on ihan musta tukka,sit vaalee kalju läntti keskellä :LOL:

yövaatteena tytöllä on potkupuku/unihaalari mikälie ja sukat. ihan niinkun jospi mainitsi,muuten ei varpaat pysy siellä missä piäis. ja ilman jalkaosia olevissa haalareissa on sit varpaat muuten kylmät.

kylläpäs keräilee pilviä,meinaiskohan sataa tänään. sais ny vähän ukkostaakin :p mut ihan vähän vaan ettei ala pelottaan :LOL:

nyt kahvin keittoon,makkari hiljeni päiväunille

labello ja jasmin 3kk+
 

Yhteistyössä