Helmivauvat 2009 ~toukokuussa~

Täällä päikkäreitä nukuttu vaunuissa jo tunti! Jee, josko nyt taas palautuis normi päivärytmi. Ilmakin on sopivasti viilennyt, vaikuttaa varmaan asiaan..

HM mähän se ainakin kirjoitin tosta isin ekasta nukuttamisesta. Meillä tosiaan semmonen tilanne että mies aloitti vauvan syntymän aikoihin työn yrittäjänä, eli ollut tooosi paljon poissa kotona. Yötkin on nukkunut toisessa huoneessa juuri tuon työn takia että siinä sitten jaksais. Eli ts. oon ollut aika lailla yksinhuoltajana 24-7. Nyt kun miehellä työkuviot saatu rullaamaan niin on alkanut vähän ottaa osaa vauvankin hoitamiseen. Oon ihan onskuna nyt kun ukkoakin näkyy joskus ja on vähän ees apuna. Mutta on kyllä aika sama meininki kuin Millallakin, eli tosi väähän oon käynyt missään ilman vauvaa. Tarttis vaan yrittää totutella jättämään poikaa muillekin hoitoon ja ottaa vähän aikaa itelleenkin. Totta sekin että mitä kauemmin menee, sen vaikeampi on poikaakaan totuttaa muihin ihmisiin.

Jaahas, taas herättiin....
 
Meilläkin on ekat merkit vierastamisesta havaittu. Viikonloppuna vietettiin esikoisen 2-vuotisjuhlia, ja etenkin anoppi oli kauhistus... :D (Josta anoppi sitten pahoitti mielensä ja mökötti loppuajan. :kieh:

Meilläkään ei vielä käännytä. Mahalta selälleen saa joskus kiepautettua kun lelulla houkuttelee, mutta eipä sekään tietoisesti tapahdu. Turhan huonosti tulee edelleen pidettyä mahallaan.

Kiinteiden alotuksen kanssa mulla ei oo mikään kiire, vaikka yöt on hyvin rikkonaisia. Esikoisella ne ei ainakaan auttanu asiaa yhtään, ja muuten pääsee helpommalla kun vaan imettää, kun se syöminen noin pienellä on pelkkää sotkemista. (tai on varmaan aluks joka tapauksessa).

Mä oon niin ihmeissäni, kun vatsavaivojen helpotettua tuo vauva on niin aurinkoinen, jos ei nälätä eikä väsytä. Vaikka ei olisi saanut nukuttua, niin jaksaa aina seurustella ja hymyillä. Kiitän onneani joka kerta kun saan merkkiä siitä, että tämä tyyppi ei ole yhtä hankala persoona kuin veljensä (jolla muuten epäilen refluksia uudestaan, kun antibioottikuuri aiheutti ainakin selkeät oireet - jospa sillä on muutenkin sellaista vaivaa, vaikka ei ole selkeitä merkkejä). Ihana vauva! :heart:

Jaksuja kaikille väsyneille! :hug:

Matma ja Vilja 3 kk +
 
Me käytiin tänään ekaa kertaa vyöhyketerapiassa, katsotaan nyt onko apua vatsanväänteisiin. Seuraava käynti jo torstaina. Vähän olin ihmeissäni, kun täti ehdotti, et päästäiskö helatorstaina tulemaan. No päästäänhän me, ei ole mitään kummempia suunnitelmissa.

Muuten täällä jatkuu sama meno, yöt on rikkonaisia ja illat kiukutellaan :headwall:

Tuiskunen ja Alexi 3,5k+
 
No huhhuh! Äsken huusi poika niin, että kyyneleet valui pitkin poskia. Sitä kesti niin kauan, et lopulta äitikin itki mukana |O |O :ashamed: Sitten se loppui kuin seinään ja pikkukaveri sammui, nyt nukkuu vaunuissa ulkona :saint: Mikähän ihme nyt vaivaa??

Mietin, et kuinka korvatulehdus oireilee vauvalla? Piteleekö korviaan? Osaako joku kertoa, vaikka te, joilla jo useampia lapsia? Kiitos tiedoista vaan jo etukäteen :heart:

Nyt taidan painaa korvan tyynyyn hetkeksi itsekin =)

Tuiskunen ja kiukkupoika
 
Korvatulehdus vauvana muistan itse painaneeni sormella korvan edestä, jos parahtaa on ainakin selkeä merkki, että on pipi... Kuume on tietysti toinen hälyytysmerkki. Silmät voivat rähmiä jos on korvatulehdus.
 
Tuiskunen : Meillä kans muutamaan otteeseen käynyt just noin. Hirveetä huutoa ilman syytä ja sitte puhti loppuu ja nukahtaa. Mä oon laittanut sen ilmavaivojen piikkiin. En ainakaan keksi mikä muu vois aiheuttaa semmosen suoran huudon... Eikä se ainakaan mitään vakavaa luulis olevan kun kerran tilanne menee ohi eikä huuda jatkuvasti.

Korvatulehduksessa yleensä tekee pahaa tasaisella makaaminen, pään kohottaminen tyynyllä auttaa. Ja toi Seranzun konsti on kans hyvä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja labello:
:attn:

muoks.
sitä piti udella,et onko joku jo suunnitellut "toiselle kierrokselle lähtöä" heti perään? eli uutta raskautta nyt heti? tuli vaan mieleen ku pari tammikuista tuttua odottaa jo toista..
Meillä ei tod tällä ikäerolla ole tulossa :D Vuosi sittenhän meillä oli just semmonen tilanne että oli helmikuinen vauva ja nyt näihin aikoihin raskauduin uudelleen :) Mutta juu ei kolmatta enää tätä tahtia :LOL:
 
Juu ei ole suunnitellut! B)
Oon muutenkin sillä kierroksella nimeltä erosin-löysin-uuden-miehen-halusimme-yhteisen-vauvan-kun-miehellä-ei-ole-omia-lapsia-kierros :LOL:
Ihanaa, kun läksin vielä. Mutta nyt melkein voisi jo sanoa ettei koskaan enää.... :wave: :wave:
 
No niin, olipas taas erilainen ilta! Ei itkua, ei raivareita, ei kitinää. Tissittelyn jälkeen nukahti itsekseen sohvalle tutin kanssa :LOL: En voi uskoo, et se vyöhyketerapia vaikuttais jo nyt?? Odottelen mielenkiinnolla tulevaa yötä :eek:

Pään/niskan jumituksesta neuvoi toi vyöheketerapeutti yhden hieronnan; nilkan pientä luuta (sitä koholla olevaa) hierotaan molemmilta puolilta yhtäaikaa peukaloilla pyörivällä liikkeellä ensin sisäsyrjältä, kierretään toisella peukulla vauvan nilkan ympäri kantapään puolelta toiselle (siis ulkosyrjälle) pikku luulle ja hierotaan molemmilta puolilta. Avaa kuulemma jotakin tukoksia, mitkä auheuttaa jumitusta vauvan niskassa. Meillä huomas tuon jumituksen tukasta, joka on takaa kulunut toispuoleisesti :kieh: Toivottavasti ymmärsitte jotakin mun selostuksesta :D

Olin tänään neuvolan perhevalmennusryhmän äititapaamisessa ja meitä oli siellä kokonaiset kaksi äitiä paikalla :LOL: "Henkilökuntaa" oli kolme! Että oli aikas intensiivistä keskustelua. No, ainakin sai puheenvuoron, heh! Vähän mua arvelutti jättää miestä vauvan kanssa kaksin, kun päivällä oli niin huonolla päällä tuo meidän poikanen. Mutta hyvin olivat pärjänneet ja Axu syönyt jopa pullosta sapuskaa! Sekin vähän jännitti, kun on yli kuukausi siitä kun on viimeksi annettu pullolla maitoa. Onneksi hoitui sekin, niin voin useemminkin lähteä pidemmäksi aikaa pois kotoa =)

Nyt mä painun kans nukkuun ja odottelemaan seuraavaa herätystä!
Tuiskunen ja kiltti Alexi 3kk 2vkoa+
 
Raskautuminen on mieles ollu mut empä ehkä jaksais jote olkoot mieles vaa :D On sama tilanne ku Seranzul et ollaan uusintakierroksel uuden miehen kaa. Voisin viäl neljännen haluta mut en näin pienel ikä erol ja jos ootan monta vuotta ni sit en iän pualest välttis enää haluu. Huoh...en tiä, enkä ees tiä mitä mies on mieltä.

On se vaa edelleen niin ihanaa nyt olla vauvan kaa ku isommat lapset on noinki isoi (9v ja koht 7v) ni ehtii keskittyy vaaviin.

Ehkäsyy nyt ei kyl oo edelleenkään ja ne kumit ei vaan liu,u edes sen liukkarin kaa. Tarttee odottaa et imetys loppuu ja ottaa sit jotai.

Nyt tarttee lähtee herättelee vaavii ku lähen sen kaa Saloon päiväks mutsin hoiviin.

J+J 12vko+
 
Tuiskunen, toivottavasti helpottaa ja ei tulisi enää itkukohtauksia. :heart: :hug:

Vierastamista meilläkin. Vieraan naaman kun näkee niin tulee kauhea itkukohtaus eikä meinaa rauhottua milään. :heart:

Meen tänään lasten kanssa perhekerhon kevätretkelle. Toivottavasti menee reissu hyvin. No, onneksi sinne mennään omalla autolla niin pääsee pois jos siltä näyttää. meijän neiti kun tosiaan välillä saa itkukohtauksen eikä meinaa rauhottua millään. siinä ei auta tutti ei tissi ei syli.. Kyllähän se sitten aina pikkuhiljaa rauhottuu mutta kivempi se on "kohtauksen" sattuessa olla kotona kuin jossain muualla... :p

sadee80 & tyttö huomenna tasan 3kk :heart:
 
Glow
itkukohtaus ja nukahtaminen, mä oon aatellu joskus että vauva on vaan hirmu väsy, muttei osaa nukahtaa kun on alkanu huutaa niin huutaa vaan ja sitten yks kaks sammuu. vaikka voihan se olla jotain kipuakin.

uusintakierros, mietin yks aamu jo että kyllä mun täytyy olla hullu kun haaveilen jo uudesta raskaudesta ja vauvasta, kun meillä on 3kk ikänen vauva =)
nooh, josko nyt ei ihan heti kuitenkaan ;)

tekeeköhän mulla menkat tuloaan vai mikä?! kun mahaa koskee välillä ihan kaameesti "menkkamaisesti" jo muutaman päivän mut mitään ei "näy".

Oon saanu itteni nyt 2vk:n sisäl 2x uimaan! ai että siitä tulee hyvä olo! ja lopuks saa istuu saunassa, ihan rauhassa =)

Lauantaina päästii miehenkaa käymää kylässä+terassilla. Anoppi tuli yllärinä lapsenvahiks muutamaks tunniks =) siis ilmoitti/kysy että sopisko jos hän tulis. Hyvin oli menny.

Mä skippaan vellit. Muutama päivä kokeiltiin ja musta Onni oli tosi kärttynen, mahaan varmaan koski :/ nyt ei oo velliä otettu, esim. eilen ja oli taas ihan tyytyväinen ja iloinen poika. Maissisosetta annoin toissapäivänä ja eilen, mutta ei mun mielestä siitä mitään tullu...
Tänään on vihdoinki 3kk neuvola. Onni tänää 3kk+6pv. Meil on ihmeen pitkä väli neuvolakäynneissä!

Onnin saa nykyään tosi hyvin nukkumaan, kun otin tavaksi sen 19.30-20. Pari kertaa yöllä herää, mutta ei välttämättä ruoka maistu ja nukahtaa kun saa tutin suuhuh...
Tänään sain hänet nukkumaan vielä aamusyömisen ( 4.30 ) jälkeen pariksi tunniksi! =)
 
Huomenta!

Siis mä en tajua voiko toi poika tosiaan "haistaa" sen että nukuttaako äiti vai iskä. Eilen nukutin samalla tyylillä millä isi sai nukkumaan ilman huutoja ja ei mitään, pää punaisena huudettiin. Huusi vielä hetken päästä nukahtamisesta suoraa huutoa ihan unessa!
Aamuyöstä syömisen jälkeen oli taas ihan pirteä ja isi kun nukutti niin rauhoittui ilman huutoa! Tuli jotenkin outo fiilis, noinko huono nukuttaja mä oon kun mulle kiukkuillaan ja isille ei :ashamed: . Yritän nyt tosissaan päästä siitä tissittelystä kun se on enää vaan lähinnä tutin korvike. Voi olla että se äidinmaidon haju vaan sitten kiusaa kun oon lähellä :( .

Mua jotenkin väsyttää taas ihan kauheesti. Ihanaa tämä vauva-arki mutta kaipais kyllä pientä hengähdystaukoa. Kateellisena lueskelin tota Glown juttua uimisesta ja rauhassa saunomisesta... Mulla noi saunomisetkin menee "siinä sivussa" kun yritän käydä nopsaan silloin kun poika nukkuu. Noh, oma vika. Tarttis vaan olla sitä selkärankaa ottaa enempi omaa aikaa.. Vali vali, ollaan onneksi kaikki terveitä että turhan pieniä juttuja tässä taas napisen :) .

Poika nukkuu aamunokosia sohvalla, nyt kahville :heart: .
 
Viime yö oli taas kamala. Ei sillä että vauva olisi heräillyt liian usein, koska mentiin nukkumaan klo 23 ja söi ekan kerran klo 4 ja sitten klo 6 ja 8 ja 9. Kahden aikaan tosin oli hereillä mutta nukahti omia aikojaan sänkyynsä. Mutta itse sitten tuon kahden jälkeen taas en saanut kuin hetkeksi unta ennen tuota neljän syöttöä ja tuon neljän syötön jälkeen valvoin reilu tunnin ainakin kun en saanut unta. Pyöri taas vaihteeksi mielessä nuo pojan päänkasvuun liittyvät asiat ja olin taas niin huolesta soikeana ja tippahan siinä tuli linssiin sekä yöllä että vielä aamullakin. :'( Mä tiedän et ei saisi vielä huolehtia kun mitään ei ole todettu kuin "jos päänkasvu jatkuu tällaisena on syytä mennä jatkotutkimukseen - voi olla vesipää " :( Ja kun mulle neuvolantäti sanoo tuollaista niin mähän en saa siitä hetken rauhaa ja viimeiset kaks viikkoa olen panikoinut aamusta iltaan ja nyt sitten jo yölläkin. Viikon päästä on se lääkärineuvola, että sinne asti pitää kestää ilman lisätietoa. Onneks on mies vapaalla tän loppuviikon, huomaan nimittäin sellaista, että kun olen yksin niin silloin asiat pyörii koko ajan mielessä mut jos on seuraa niin saatan hetkeksi päästä näistä ajatuksista. Tää on vaan aivan kamalaa, kun huoli on niin suuri tuosta rakkaimmasta ja pelottaa niin hirveästi :'(

Omaa aikaa ei ole ollut mullakaan oikeastaan ollenkaan. Kävin mä kerran kampaajalla varmaan kuukausi sitten ja yhden kerran olen ollut salilla. Ja pari kertaa on jätetty poika miehen siskolle pariksi tuntia hoidettavaksi kun ollaan itse käyty jossain kaupassa tai syömässä. Täytyisi varmaan koittaa järjestää tuota enemmän, koska jossain vaiheessa erot on kuitenkin edessä ja kai niihin olisi hyvä totutella pikkuhiljaa.

Uusi raskaus on käynyt mielessä ja tavallaan on vauvakuumetta, mutta ei kyllä kuitenkaan näin pienellä ikäerolla meille. Ja jos tuolla pikkuisella nyt todetaan jotain kehitysjuttua, niin saattaa hyvinkin olla meidän ainokainen. Mutta aika näyttää, vielä on liian aikaista tehdä päätöksiä puoleen tai toiseen.


Soseista
sen verran, että ne ketkä ovat jo soseet aloittaneet, niin syökö teidän vauvat niitä ihan innolla? Meillä ei tosiaankaan ja nyt 1,5 viikon aikana suunnilleen kaikki on syljetty suusta pois kun perunaa ja maissia on yritetty. Seuraavaksi on porkkanan vuoro ja sen jälkeen sitten kokeillaan itsetehtyä.

Jep, taitaa olla aika mennä valmistelemaan soseiden nautiskelua. Ja sit täytyy lähteä lenkille jos edes vähän piristyisi itsekin. Ei olekaan ollut näin synkät fiilikset vielä kertaakaan...
 
Glow
merkkaan tähän väliin taas...
poju nukku pihalla! mut katotaa kuin kauan ku naapuri taas tuolla mölyää... siis ei nuo normaalit äänet häiritse mutta kun yks tuolla aina välillä huutaa :whistle:

Niiskunenälle iso :hug:
 
Rosinante; älä ota itseesi, se on luultavasti just se äidin tuoksu, joka valvottaa. Jaksuja :hug:

Niiskunenä; jaksuja sullekin :hug: Helpommin sanottu kuin tehty, mutta yritä saada ajatukset pois vauvan mahdollisesta kehityshäiriöstä! Lähde just vaikka sinne lenkille, tee jotain millä saat ajatukset pois arjesta. Pystytkö puhumaan miehelle harmistuksestasi tai jollekin ystävälle, naapurille? Onneksi saat miehestä "seuraa" loppuviikoksi, niin et joudu olemaan yksin ajatustesi kanssa :heart:

Glow; kiva, et saat omaa aikaa ja nautit harrastuksesta :flower:

Meillä takana ihanan hyvin nukuttu yö! Ekan kerran sitten kahteen viikkoon. Eka unipätkä 5h ja perään 4h. Vaikea uskoa, mut voisko toi vyöhyketerapia tosiaan vaikuttaa heti?? Viimiset kaks viikkoo siis menty 2, 2,5 tai 3h unipätkillä.

Uusi raskaus on mielessä käynyt, mut ei kai kuitenkaan ihan perään. Ehkä sellanen 2v ikäero, jos luoja suo =)

Kiitos Sadee :flower:

Nyt täällä ähistään ja puhistaan kakkaa ulos, viikon ekaa :LOL: Sen jälkeen voiskin lähteä lenkille ennen vesisadetta.

ISO :hug: kaikille väsyneille ja murehtiville!

Tuiskunen ja Axu 3kk 2vko 3pv :heart:
 
Piti kertomani, että meillä iltaisin Ispän sylis istuskellaan ihan tyytyväisenä ja äipälle vaan kitistään ja huudetaan, silti ei kelpaa tissi tai ottaa ja alkaa karjumaan :LOL:
Istuskelen sit tv ääres ja tietsikalla, kun isukki yrittää tehdä kouluhommin vauva sylissä.... Vähän sääliksi käy. Toiv kohta saa hommat sille tolalle ettei tarvis yötä myöten pakertaa.. :heart:
 
Niiskunenä :hug: Mulle käy usein kans noin että yöllä alan murehtia ja väsyneenä siinä sitten tulee se tippa simään. Paras olisi kun pystyisi olemaan ajattelematta ja murehtimatta turhaan, mut helpommin sanottu kuin tehty. Eikä se murehtiminen oo ketään ennenkään auttanut :) .

Tuiskunen kiitokset! Uskon kyllä tohon vyöhyketerapiaan. Mun kaverin vauvalle oli iso apu siitä ja tosiaan auttoi kuulema jo ihan heti siinä hoitopöydällä (huuto lakkasi ja vatsa alkoi toimia). Aion itsekin kokeilla jos tarvetta ilmenee.

Vauvakuumetta ei ole enkä usko että tuleekaan.. Hyvä näin.

Glow : Täällä kans mölyäviä naapureita. Just sadattelin tossa takapihalla kiukuspäissäni että muutan p...kele jonnekin korpeen kohta! :LOL: Kyllähän sitä ihmiset ääntä saa pitää ja normaalisti elää vaikka naapurissa onkin vauva, mut kyllä välillä sieppaa kun pikkuinen herää tämän tästä.

Tsemppiä kaikille!

Rosinante ja Poju 3,5kk
 
Niiskunenälle iso halaus :hug: Huoli omasta lapsesta on aina suuri.Me hypättiin esikoisen kanssa 3v erillaisissa tutkimuksissa ja yhdessä vaiheessa lääkäri epäili jotain sairauttakin.Nyt vihdoin keväällä saatiin tutkimukset loppuun ja tulos oli terve likka!Oulussa käytiin munuais spesialistillä ja oli sitä mieltä että kontrollitkin voidaan lopettaa.Paljon jaksamisia sinulle!

Meillä on neiti tänään nukkunut päikkärit huonosti!Yleensä posottelee 3-4h ja tänään nukkui vaan tunnin ekat päikkärit ja toiset unet ei ollut edes niinkään pitkät.Nyrkki on koko aika suussa.

Nyt lähden vaipan vaihtoon :wave:

hemuliina ja nepsukka 3kk :heart:
 
Niisku :hug: Eikös se vesipää ole tosi harvinainen? Onko teillä jotain siihen viittaavia oireita? Googletin tota nopeesti, ja luulisin, että sä huolehdit aivan turhaan. Vesipää johtuu siitä että aivojen ja selkäytimen välinen nestekierto on häiriintynyt/estynyt. Sellaiset ongelmat huomataan melko varmasti jo synnärillä. Ja eikös teillä käännytäkin jo komeesti? Muutenkin ihan terveen oloinen poika? Ymmärrän toki, että huolettaa. Mä kyllä ihmettelen sitä teidän neuvolantädin pelottelua. Ei teillä kuitenkaan ole mun mielestä mitenkään epänormaalin kovaa tuo pään kasvu. En mä toki ole mikään asiantuntija, mutta isopäisiä meilläkin on nuo lapset (Viljan 3 kk py 42,5 cm)... Yritä jättää huoli sikseen. Viikon päästä saat sitten parempaa tietoa.

Meillä Vilja nukkuu nykyään päivisin jo aika hyvin, mutta yöt...! Eka pätkä on kolmisen tuntia, sen jälkeen herätään tiuhaan ja välillä voi olla pidempään hereillä, ennen kuin uni jatkuu. Pitäis vähän opetella jatkamaan unta muutenkin kuin tissin avulla, mutta musta tuntuu, että on pakko vaientaa vauva mahd. nopeesti etenkin aamuyöstä, koska esikoinen voi herätä ääniin eikä välttämättä saa enää unen päästä kiinni. Se kun on melkoinen aamuvirkku. Jotain ois keksittävä kohta. Jospa edes jaksaisin yrittää pitää sen sängyssään koko yön, ettei tulis ainakaan ihan turhaan tarjottua tissiä. Osittain saan varmaan syyttää itseäni noista heräämisistä.

Jaa, taitaa olla aika pistää pikkuinen unille.
 

Yhteistyössä