Helmivauvat 2009 ~toukokuussa~

Mae
Siis apua, mä oon ihan pulassa!!! Joona on aloittanut lohduttoman iltaraivoamisen, kun ei malta nukahtaa. Ei siis nukahda syliin, tissille, omaan sänkyyn. Ei siis mihinkään! Ja ei saa koskea eikä puhua saati laulaa. Tänään viimenään 4h jälkeen nukahti siihen, että huusi omassa sängyssä ja piti mun sormesta kiinni. Herra jokeltelisi vaan ja se kiihtyy vaan iltaa kohti.

Nyt totesin, että kaikki virikkeet pois huomiseksi ja seuraavaksi päiväksi, poika kantoliinaan vaan koko ajan tai syliin. Vaunuissa nukkuminen (tai siis sen harjoittelu) jätetään myös. Ihan minimillä mennään vaan.

Pakko tulla teillekin kertomaan (leuhkimaan tietty, kun mamma on ihan ylpeenä B) :LOL: ). Meillä nukuttiin eilen (siis viime yönä ) ekaa kertaa 8 h putkeen! :D Edelleen täysimetyksellä (tissimaito pullosta), mutta nyt kahtena iltana on tuossa kuuden-seiskan aikaan alkanut jumalaton tankkaus. Kirjaimellisesti syödään sitten kolme-neljä tuntia ja tuloksena oli sitten tuo. 7:ltä tänä aamuna herätys, pikainen syöttö ja just kun olin AIVAN varma, ettei neiti nukahda enää millään, riittikin, että jätin vain pinnikseen ja hetken siellä itsekseen juteltuaan neiti otti ja nukahti. :D Nukuttiin sitten tänään vähän yli kymmeneen saakka. ...miten niin rankka viikonloppu takana... :xmas:

Mamma täällä tietty toivoo, että tästä tulee tapa. =)

saunasta mä oon kanssa lukenut että vasta noin 1vuotiaan saa viedä saunaan. toki johonkin pikkulöylyihin varmaan voi viedä. mutta mä en oo koskaan pitänyt saunan kanssa mitään kiirettä ja ollaan lasten kanssa saunottu vasta kun ne on ollut sen vuoden.

:hug: taas kaikille joilla itkua ja kiukkua ja valvomista ja väsymystä. :hug:

kärppis ihana yö teillä ollut, kunpa tulisi tavaksi. =)

kuinka monet päikkärit muilla nukutaan päivässä?
meillä nukutaan yleensä kahdet. toki on poikkeuksia. Jos on kuumaa niin sitten tyttö ei nuku pitkiä päikkäreitä van pikupätkissä ja sitten niitä on enemmän. ja jos herätään aamulla tosi aikaisin (yleensä kuudelta mutta jos jo ennen) niin sitten ottaa sisällä pienet n 30min torkut. mutta pääasiassa siis kahdet. koskaan ei olla vielä yksillä pärjätty. ekat on n 9-12 ja toiset n 14-17. tai siinä välillä. =)

Huomenna meidän vanhempi koira täyttää 10v :heart: Täytyy tänään käydä ostamassa sille joku lahja, meidän paappa. :D :heart:

sadee80 & tyttö 3kk

Neuvola oli eile ja täs on Labello uudet mitat:
3kk 6460g/60,4cm/40.3
Oliki kuukaudes kasvanu 4cm pituut eli ei ihme et vaatteet jäi ykskaks pieniks. Painooki tullu n.700g/kk täysimetyksel.
Pään halus mitata kahteen kertaan ja arvasin heti et miks, eli notkahdus käyrässä alaspäin. Pojal oli meinaa sama juttu vauvana ja sillo käytii mittauttamas usein et kasvaa normist ja kasvoha se. Aukileet on vauval auki iha normaalist, eli en kiinnittäny mitää huomioo siihe.

Nyt on vaavi heränny pari viime yötä 3h välein syömää. Noi yät nyt on muutenki nii erilaisii et ei tiä yhtää mitä seuraava yä on. Välil kuitenki nukkuu melkee kokonaan.

Päikkärit niinku aikasemmin kirjotin ni meil päivät nukutaa ja syödää mite sattuu. Ei oo mitää säännöllisyyt. Se sammuilee sohval välil hetkeks tai pidemmäkski aikaa tai jos lähen vaunuilee ni sammuu iha yhtä hyvin sinnekki nii pitkäks aikaa ku oon liikkeel.

Tänää täytyy lähtee esikoisen kaa kevätjuhlavaateostoksil ku se pääsee koulust. Muutenki on kaikil muksuil jääny kaik kesävaatteet pieniks |O pieni rahanmeno tänää tulos sit. Jos vaik itellekki löytäis löytäis jotai rättei. Oli iha kiva eile ku oli helle ni ettii jotai kaapuu päälle ku mikää ei mahtunu. Ja taas ollaa laihiksel kolmatta päivää :/ yritin repii jotai toppiiki pääl mut se sit jäi tissien yläpuolel...

Jaaha, eskarilaisen heitto tarhaa...
J+J 3kk+

Glow
Sainpahan luettua taas kaikki =)

Mae :hug: herrajestas mikä anoppi, tuntuu tosi pahalta esikoistanne ajatellen! Miten ihmeessä hän on tuommoiseksi muuttunut?! mitä jos miehesi puhuis hänenkanssa? Jaksamista sinulle! Minä varmaa lennättäisin anopin kotiisa enkä hetkeen olis missään tekemisissä...
Onneksi oma anoppi on oikeen kiva ja ottaa esikoisen huomioon. Ainahan ne tuo vauvalle jotain, mutta myös isommalle! Meillä on se kiva tilanne että mummit ja kummit ja kaikki ovat tajunneet ottaa esikoisen vähän extra huomioon kun vauva tuli, mutta ei kuitenkaan liikaa "lellimistä".

Meillä meni iltaisin nukkumaan käyminen viikon/pari aivan loistavasti! Mut eilen illalla pojun piti sitten huutaa, ei siinä auttanu muu kun antaa sylissä vaan huutaa. Tosi vaikeesti nukahti, mut lopulta nukahti, omaan sänkyyn. 21-01 nukku, söi ja nukku 04, söi ja sitte oliki taas katkonaista ja vähän ennen kuutta noustiin ylös. Nyt on sitte torkuilla... Aamut torkut yleenäs 30-60 min. 7-8 välillä. Seuraavat unet tuleekin jo 10-13 välillä ( vaihtelee aikalailla! ) ja illalla viel pienet päikkärit, ottaa jos ottaa, nyt on ollu niin ja näin.
Epäilen että hampaita tehdään ja kipeetä tekee. Molempia nyrkkejä pitää suuhun änkeä, eilen illalla etenkin... ja kuola lammikoita löytyy.

Poju oppi ottamaan lelun omaan käteen :heart: ihan tässä pari pv on harjoteltu =)

Minä en enää kato vaakaan! :kieh: vanhingossa eilen uimahallin vaakaan vilkasin... ei siitä tuu ku paha mieli. Mut ei pidä viel lannistua... pitää varmaa lopettaa syöminen kokonaa... :whistle:

Mä mietin eilen että pitäiskö mun jo huolestua vai kai tää on ihan normaalia herkkyyttä edelleen... siis pinna on niiin kireellä että, välillä! Ottaa päähän siis katella yöllä kun mies kuorsaa ja mä pomppaan laittamassa pojalle tuttia suuhun, syötän yms. Tosi risaisia aamuöitä nyt ollu ja aikasee pitää nousta. Toinen ei tee elettäkään auttaakseen. Ymmärrän kyllä että toisaalta sen pitää nukkua kun menee töihin ja eihän se tosisaan herää aina vauvan kähinään herkästi, toisin ku minä! Minä siivoon päivisin sen minkä kerkeen ( ärsyttää noi koiran karvatki niin pirusti just nyt ja hiekka mitä kantautuu sisään!!! ) Nää on pikkujuttuja mut mut ja mut :xmas: Noh, eilen aamulla tässä "yksinäni" istuin ja mietin ja itkuhan tässä ( taas ) pääsi :whistle:

Mutta, aina tulee hyvä mieli kun käy lukemassa teidän kuulummisia!!! ootte ihan loistava porukka pitämään meikäläise kasassa.
Ja onhan tuo ukkokulta aivan älyttömän rakas, se ei vaan voi aina ymmärtää... eihän se päivisn näe mikä härdelli täällä joskus on kun se ei ole kotona... Ilmoitin kyllä että kun se lähtee kesällä pesisreissulle niin koiran saa viedä jonneki hoitoon...
Ainiin, hänen "hieno" ideahan oli että minä, lapset ja koira voitais mennä mökille ku hän on töissä. Siis siinä kohtaa olin :eek: ei tosiaan aina käy ihan täysillä vissiin noi miehen ajatukset.
On sinällään jo suoritus mennä lastenkanssa joskus jonnekin! saati sitten koira säheltämään siihen vielä kaupanpäälle. Kuulostaa nyt siltä että koira on kamala rasite mulle, eihän se ole, mut emmä nyt vaan tiedä mikä angsti mulla on sitä kohtaan, typerää :/
:ashamed:
Niin ja siis mökillä ei ole sähköjä, juoksevaa vettä jne.... että sillai!

JA mua ressaa jo ihan hirveesti töihin paluun pakko! marraskuussa kait.

no nyt heräs poitsu.

Tais loppua meidän hyvät unet :(
Muutama viikko sitten alettiin maistella perunaa ja nyt viisi viimeistä yötä tankkattu erittäin ahkerasti tissiä, jopa 1,5 tunnin välein :( Voisiko johtua perunasta? Muutakaan en keksi... Päivisin syö ihan normaalisti, kuten ennenkin...
Harmittaa kun olin niin tottunut niihin 7-8 tunnin yö uniin =)

Päikkärin max ottaa siinä puolen päivän ajoissa ja nukkuu yleensä 3 tuntia (tosin eilen vain tunnin)

Mutta nyt taidan taas mennä lepäämään kun max on vielä yö unilla..

Aamue ja Max

Hei! Olen yksi teistä, mutta tuli toisella nimimerkillä, koska olen todella tukalan tilanteen edessä, enkä voi asiasta kenellekkään puhua, joten toivoisin että teiltä löytyisi minulle asiallisia kommentteja ja apua.

Eli tosiaan kävi niin että raskaana ollaan ja todella suuri vahinko, ehkäisyä käytettiin. Olin varma, että haluan keskeytyksen ja haluan sitä edelleen?!, mutta mahassani kasvaa kaksi pientä rv6+3. Ajatus kahden pienen sikiön kasvun keskeyttämisestä, tuntuu pahalta, mutta en vaan voi pitää heitä vaikka kuinka haluaisin. :ashamed: olen niin jumissa tämän tilanteen kanssa, että en itsekkään enää tiedä mitä tehdä. Kaavinta aika perjantaina...Auttakaa olen niin rikki, ystävilleni en kehtaa kertoa.

Täällä unet olleet taas vähän rauhattomia, en osaa sano mistä johtuis, mut toivotaan että helpottais taas pian.

Perjantaina oliskin taas 4 kk neuvola, jossa Henni saa tutkimus rokotteen.

Päikkärit täällä nukuttaan 1-2krt. Riippuu siitä miten ollaan menossa ja moneltako aamulla herätään.

Lentoemolle jaksamisia :hug:

Tää viikko meneekin sitten pakkailessa, kun on se muutto edessä, eli jos minua ei täällä muutamaan viikkon näy niin en ole kadonnut, olen vain muutto puuhissa :) Saas nähdä miten pian saadaan netti uuteen asuntoon (toiv. pian :D )

Jospi ja Henni 3,5kk

Glow
millipil, olikohan taannoisessa kaksplussassa vai vauvalehdessä juttu keskytyksestä... auttaisikohan yhtään edes hitusen jos lukisit edes vähän sinnepäin "kohtalotarinasta".

Minä oon ehkä huono auttamaan sinällään, mutta jos helpottaa niin vaikka ihan yv:ä voi laittaa ja tuntojasi purkaa :hug:
Sullako on jo siis vauva?

Onko tää nyt taas joku kausi että noi unet on tommosia???? Meilläki tyttö on parhaimmassa tapauksessa nukkunu 9 tuntia putkeen mutta nyt tän viikon aikana on pätkät ollu 2-3 tuntia. Sitte herää joskus viiden aikoihin ja ährää ja ährää vaan ja kitisee... Seurasin sitä tänä aamuna että mitä se oikein siellä tekee niin sehän hapuili niitä varpaitaa ja sitte keinuskeli kun sai niistä kiinni :D :heart: Alkaa pikkuhiljaa ottaa päähän toi rumba kyllä... Mutta nyt on onneks molemmat mukulat päikkäreillä ni mä voin nauttia aamuukahvini ja rivi maraboun sommer suklaata (ihan koukussa :ashamed: )

Voi Millipil! Kuulostaa todella vaikealta tilanteelta! Kun kerroit että vahinko sattui ehkäisystä huolimatta, niin mun ensimmäinen ajatus oli että nuo lapsoset olisi todella tarkoitettu syntymään.. Tyhmä kysymys mutta miksi et voi heitä pitää? Nää on niitä juttuja mihin ei kukaan ulkopuolinen voi sanoa juuta eikä jaata, mutta luulen että jos itsellä ois sama tilanne niin pitäisin lapsoset. Voimia ja rohkeutta kumman päätöksen sitten ikinä teetkin :hug: .

Piti kirjoittaa jotain muutakin mutta taas kuuluu kahinaa itkuhäläristä...

en vaan pystyisi siihen, näin pienellä ikäerolla se olisi kamalaa. :ashamed: tai ainakin todella raskasta ja vaatisi paljon minulta ja mieheltäni. Ei ei, tämä on niin raastavaa... parasta varmaan vaan miettiä ja pohtia rauhassa nää päivät.

Glow
tottahan se, mutta jospa saisitte kotiin apua jostain? kunnalta? yksityistä kauttakin voisi löytyä? sukulaisista?
minä oon huono sanomaan, kun en varmaan keskeytystä ottaisi edes vaihtoehdoksi :/ vaikka ymmärrän että rankkaahan se tulisi pientenkanssa olemaan. Mieti vielä :hug:

No niin, pikkumies sylissä...

Anno mä oon kans ihan koukussa tohon ko. suklaaseen :heart: .

Tänään poitsu nukkui taas yllättäen 1,5 tuntia vaunuissa. Ihanan lempeä tuuli ja vähän viileempää, varmaan osuutta asiaan.. Kiva kun ehdin syömään ja juomaan sumpit ihan rauhassa. Vaatetuksena pojalla ollut muuten enää sisävaatteet ja pipo, siinä vaan neuleviltti ja vaunukopan päällinen päällä. Ja melkein oli kuuma taas. Laitoin lämpömittarin vaunuihin ja kuumempihan siellä on kuin sisällä..

Ens viikolla poika täyttää jo 4kk, kyllä on aika mennyt nopsaan!

Millipil sen enempää asiaan puuttumatta, pitää sanoa että noi oli ihan samoja ajatuksia mitä mulla oli vuos sitte kun plussasin ja kotona oli helmikuinen, kyydissä oli vain yksi salamatkustaja . Ja tietenki sitä lietsosi vielä ulkopuolisten taivastelut että "kuinkakohan sä tuut pärjäämään" ja "käveleeköhän esikoinen" vai joudutko useampaa kanteleen ja "molemmat on vaipoissa" . Mutta loppujen lopuks 9 kuukautta on todella pitkä aika sopeutua tilanteeseen ja nopeesti sitä alko sitte ajatteleeki olevansa taas raskaana :) Mutta siis halusin sanoa vaan että noi on ihan normaaleja ajatuksia, mitä oon kuullu kavereilta että on tullu vaikka ikäeroa on enemmänki :)

Päikkäreitä meillä nukutaan yleensä neljät, joista yleensä yhdet kestää komisen tuntia tai kahdet pari tuntia ja sitten parit 45 min tirsat. Kolmilla päikkäreillä pärjätään joskus, jos sattuu parit unet olemaan pidemmät. Meillä yö on suhteellisen lyhyt nykyään, siksi päivälle jää noinkin paljon unta. Suunnilleen klo 21 - 6 meillä on yö.

Glow mulla kans on koiraa kohtaan aika ristiriitaiset tunteet. Kun lasten kanssa on jo tekemistä, niin ei enää jaksais koiraa. Usein komennan sitä jo jos se sattuu olemaan "väärässä paikassa" kun esikoinen kiukkuaa. Nykyään se menee usein sillon suosiolla toiseen huoneeseen. Sit mua harmittaa, kun senkin elämänlaatu on kärsinyt vauvan syntymän jälkeen. Ei ole enää sille aikaa, ja lisäksi siihen on helppo välillä purkaa kiukkua, sillon kun ei ole mies niitä ottamassa vastaan. :ashamed: Ennen se oli niin rakas, nyt välillä vaan "tiellä". Kyllä mä siitä tykkään edelleen, en mä sitä pois antain. On vaan ihan tarpeeks tekemistä muutenkin.

Millipil Vaikea tilanne ja varmaan iso sokki. :hug: joka tapauksessa, mutta pakko kans sanoa, että ootko ihan varma, että ette vois ottaa niitä vastaan? Onko teillä muita lapsia vai onko tämä helmikuinen eka? Olis varmasti tosi raskasta aluksi pienten kanssa kaksosten synnyttyä, kun sitten "vauvoja" olisi kolme, mutta onko se muuten mahdoton ajatus? Henkisesti olis tosi rankkaa varmasti pitkään se keskeytyskin.

Meillä tämä Vilja ihanuus oli "vahinko" ja "vain teoreettinen mahdollisuus". Järkytys aluksi, varsinkin miehelle, mutta me oltais haluttu toinen lapsi joka tapauksessa myöhemmin, ja kun ajatukseen totuttiin, niin tuumattiin, että näin tän pitikin mennä. Ihan eri tilanne toki kuin teillä. Eipä tohon tosiaan oikeen voi kukaan muu sanoa oikeen mitään. Voimia sulle!

Meille iski hirveä ihottuma Iisa-Elinalle :( Aluksi olin aivan kauhuissani, että mikä on vialla
Punaiset läiskät alkoi vaippa alueelta ja päivän mittaan ne on levinny koko tyttöön. Googletin sitten erinäisiä kuvia ja neuvolan avustuksella sain helpotuksen, että se on vain nuhan jälkeistä nokkosrokkoa :( Käski ne neuvolasta varmuudeksi poistamaan vielä soseet hetkeksi, että näkee ettei vaan oo ruoka-allergiaa. Tyttö on ollut ihan normaali itsensä, ettei se varmaan mitään ihmeempää oo.

Millipil Mä en oman taustani vuoksi pysty oikein mitään sanomaan :hug: muuten kuin että kannattaisi vielä miettiä jos vain voi. Apua saa varmasti jaksamiseensa kun pyytää. Ja onhan vaihtoehtona myös antaa adoptioon...

niin ja saunaan mun piti kans kommentoida, että mä oon istuskellut Iisa-Elinan kanssa alaluteilla ovi raollaan. Onhan kesällä pihallakin lämmin, ja ei tossa alalauteilla kovin kuuma ole. :)

Mina78 mulle on kans itelle tullut muutama vuosi sitten nokkosrokkoa koko kroppaan tällain keväällä. Lääkäri sanoi että se tulee jostain syystä useesti keväisin, eikä sille aina löydy ees mitään järkevää selitystä mistä se johtuu. Mäkään en oo millekään allerginen mut jostain syystä vaan tuli.

Glow joo tiedän tunteen. Meillähän tuo ukko nukkuu pääsääntöisesti vierashuoneessa, jotta saa nukutuksi työnsä takia. Mut ne kerrat kun on nukkunut mun ja pojan kanssa makkarissa niin mä oon ollu kans ihan hiilenä. Raivostuttavaa kun toinen kuorsaa ja mä siinä sitten stressaan että herääkö poju siihen törinään. Nukun silloin ite tosi huonosti :ashamed: . Jos sitten poju herääkin niin mähän se olen joka sitä sitten hyssyttää kun mies nukkuu kuin tukki. Ja koira raukka saa meilläkin siirtyä pojan tieltä, huomaan selkeesti että kun vaan ehdin hiukan sitäkin huomioimaan niin on paljon iloisemman oloinen. Muuten vaan makoilee ja mulkoilee masentuneena kulmiensa alta :ashamed: .

Mulla on tuolla kaappi pullollaan erilaisia sosepurkkeja (mies innostui kauppareissulla :) ). Varmaan viimeistään ensi viikolla aloitellaan maistamaan, poika silloin 4kk. Voi olla että aloitetaan jo tällä viikolla...

Millipil tuuthan kertomaan sitten mihin päätökseen tulit.. :hug:

Nyt jotain namia hakemaan kaapista.

Millipil, tosi tukala tilanne teillä :hug: Miten päin teetkin, tarvitset kyllä paljon voimia. Musta teidän kannattaisi nyt ainakin pari viikkoa vielä miettiä ajatusta miehen kanssa, silloin ei olisi vieläkään liian myöhäistä keskeytykseen jos siihen kuitenkin päädytte. Itse olisin ihan riemuissani moisesta uutisesta, mutta ymmärrän kyllä että tilanne voi olla tosi vaikea :/ Tietenkin teette omat ratkaisunne, mutta oon ihan varma että pärjäisitte kyllä kolmenkin vauvan kanssa. Asioilla on tapana hoitua.

millipil:paljon voimia sinulle :hug: mikset uskalla kellekkään kaverille kertoa?varmasti auttais ku sais jonku kanssa puhua kunnolla.

Mä nyt sain perjantaille neuvola ajan ja sillon siis tulee se piikki.ja taas on kiva nähdä miten nepsu on kasvanut.On saanut laittaa taas pienempiä vaatteita poiskin :D

voi elämä näitä mun hartioita ja selkää siis ihan jumissa |O laitoin aamulla hierojalle viestiä josko sillä olis pian vapaita aikoja ku pakko päästä hierojalle.Mä oon nyt parina yönä nähny taas kauheita painajaisia ja varmatikkin vaikuttaa ku oon ihan jumissa.

Mä muuten kuulkaas eilen lähdin kahden ystävän kanssa syömään illalla :D ja nepsu jäikin isin kanssa.Hyvin oli mennyt,vähän oli kuulemma itkeskelly,mut ei pahasti.Tieten pientä kiukkua ku äiti jätti ja hylkäs :LOL: mä kauan emmin et lähdenkö vai en,mut hyvä ku lähdin oli kyl mukavaa =)

palaillaan hemuliina ja nepsu 3kk

:heart:

Glow
huh, töihimenoahistus katosi hetkesi =) Mun lomahan loppuu jo lokakuun lopussa, mut sain just sovittuu että pidän mulle kertyneet lomat 34pv heti tän mammaloman jälkeen! ja joulukuun lopun oon hoitovapaalla. On varaa just just olla kun saa lomarahat! JEII!!! Ihana helpotus ja lisää miettimisaikaa että mitäs sitten jatkossa...

mutta hei haloo, miksei nukkumatti käy meillä enää???????? onni ei oo nukkunu päikkäreitä ku 2x15-30 min :eek: :eek: :headwall:

millipil, iso :hug: ja paljon voimia sinulle! Haluaisin sulle sanoa, että mihinkä ratkaisuun tahansa päädyttekin niin muistakaa, että se on teidän oma henkilökohtainen päätös. Yritä olla ajattelematta liikaa mitä muut miettii/sanoo (helpommin sanottu kuin tehty) ja miettikää rauhassa nyt tilannetta. Välillä tämä elämä tuo eteen sellasia asioita, että tuntuu ihan ylitsepääsemättömältä välillä, mutta jotenkin asioilla on aina tapana järjestyä pikku hiljaa. Meidän perheessä eletään kans parhaillaan aika kovia aikoja, mut ei niistä nyt sen enempää. Yv:tä voit laittaa jos haluat.

Kärppis, onnittelut hyvin nukutun yön johdosta =)

Matma ja glow, mulla myös samanlaisia tuntemuksia meidän koiran kanssa :whistle: se tuntuu jotenkin olevan sellanen rasite tällä hetkellä, tuntuu tietty kurjalta sanoa, mut kun ei oo sille samanlailla aikaa enää.. välillä kamalaa härdelliä kun pitäis sitä viedä ulos ja samaan aikaan on joku juttu kesken tytön kanssa. Se on kyllä kans selvästi alakuloinen ja vähän mustis kun esim. juttelen tytön kans tai ollaan viltillä lattialla. Sit kun vähäks aikaa mennään pois kotoa niin sillä välillä raapii itteensä ja nuolee käpäliään, on iho mennyt sillä huonoon kuntoon, kai sekin jotain mielenosoitusta on.. hoh hoijaa..

Täällä aivan huippu ilma, +25 varjossa ja aurinko paistaa :) nyt täytyy mennä ulkoileen kun huomiseks luvattu taas sadetta :/

Yhteistyössä