Helmivauvat 2009 ~marraskuussa~

Maidosta ..meillä tirautettu jo kuukauden päivät aamupuuroon rasvatonta maitoa eli 8 kuisesta. Myös bulgarian jogurttia menee reilu 1 rkl/ pvä. Ei ole tullut mitään ja nla lääkärikin sanoi et ok sitten, vaikka suositus sen 10 kk onkin.

Päästiin kuin päästiinkin tänä aamuna äiti-vaavi jumppaan ja mulla on NIIN hyvä mieli :D ..miten se lähtö onkin aina niin vaikeeta, vaik tietää et siitä saa loisto kiksit. Yritän parantaa tapani.

Typyn silmä on nyt sit ns. musta. Eli jos eilen oli turvonnu ja sinersi tosta kulmakarvan kohdalta ni nyt on si koko simmu sinipunanen ja turvonnu :(

Huomenna sit piikkijonoon, josko innokkaimmat olis käyneet jo tänään.

Mukavaa alkanutta viikkoa ja pysytääs terveinä että nähdään sitten lauantaina :heart:

HM ja mustasilmä-prinsessa 9 kk
 
Siis Lentis, miksi ihmeessä sä pumppaat sitä maitoa puuroon?? Miten sä sit valmistat sen, kun äidinmaidostahan lähtee keitettäessä kaikki "edut" pois? Eli siis en tajua mitä järkeä on tehdä sitä puuroa omaan maitoon, kamala vaiva vaan? Vai mikä järki tuossa on?

Eiköhän Greta ihan tarpeeksi saa maitoa jos noin monta kertaa vieläkin päivässä syö tissiä. Meille sanottiin neuvolassa ettei tän ikäinen tarvitse enää kun 4-5 imetystä. Enkä mä ainakaan imetä koskaan kummastakin rinnasta, eihän tohon vauvaan mahdu enempää maitoa kun yksi tissillinen kerrallaan. Onnittelut muuten yösyöntien poisjäännistä! :)

Ainiin, ja mulla tosiaan kyllä vähenee maidontulo jo n. viikon ennen menkkoja.

Jospi, ei hitto sitä sun miestäs! Mua alkoi kyllä väkisin vähän naurattamaan toi meikkijuttu kun tuli omat isovanhemmat mieleen :D Mun Mummi nimittäin 50- ja 60-luvuilla aina meikkasi ennen kun Ukki tuli töistä lounaalle kotiin. Huulipunat ja kaikki, hiuksetkin laittoi viimesen päälle.. Kerran oli käynyt kampaajalla ja Ukki oli unohtanut huomioida sen, niin Mummi oli seuraavana päivänä laittanut alushousut päähän kun oli sitä mieltä ettei mies huomaa mitään :LOL: Ukki ei ollut sanonut mitään, takaisin töihin lähtiessä oli vasta tokaissut, että hän ei ymmärrä mikä tuo alushousujuttu oikein on...

Siivosin taas Helmin vaatelipaston ja laitoin säilöön pieneksi jääneet, kamala vauvakuume iski.. Niiiiiin ihania nuo pienet vaatteet!

HM, isot onnittelut hyvistä ultranäkymistä (kateelliselta :D)! Hassua että la noin vaihtelee, jospa mittaaminen on mennyt edellisessä ultrassa vähän vinoon?

Seranzu, toivottavasti on vaan joku vaihe toi sirkustelu! Meillä on mennyt nyt jo pari yötä taas paremmin, huh. Toivotaan et teilläkään ei kestä kauaa.

Täällä alkoi viimein ne sikapiikitykset pienille tänään. Ajattelin, että mennään vasta huomenna tai ylihuomenna niin jos vältyttäisiin isommalta jonotukselta. Haluan myös ensin nähdä, ettei Helmi saanut tautia sieltä häistä niin ei tuu kahta päällekäin..

Kareliinille halaus! Koita muistella välillä kesäisiä leppeitä iltoja ja laita kynttilöillä tunnelmaa kotiin jos tuntuu pimeältä! Kyllä tämä taas tästä taittuu kun lunta tulee, ja jos ei tule niin viimeistään keväällä sitten.

Mä oon muuten huomannut, että on jotenkin helpompi kestää tää syksy kun yrittää pitää koko ajan kämpän siistinä :) Siinä on välillä hommaa, mutta on niin ihanaa kun pöydät on puhtaita ja niille voi laittaa tuikkuja tms.
 
pur
:wave: jeesh täällä räkää limaa oksennusta moppeja ja rättejä yötä päivää. Tyttö on yöt tukossa,, yskii ja oksentaaa lämpöä ei oo ku vähä, päivät nokka vuotaa ja muuten sama meiniki. yöt menny muutenki persiilleen mahan kanssa, niin et eilwen alotin ruoka ja yö päiväkirjan pitämisen. ku kaura jätettiin vatsa rauhottu, mut en kerenny ku ajatella kauran kokeilua uudestaan nii johan alko oireilut :/ ihmeen virkee sitä kuitenki on, tai itseni tuntien väsymys tulee sitte kunnolla vasta ku tyttö on kunnossa, hyvä näin
 
Täällä palattu arkeen ihan superhuonon yönmerkeissä....huoh. Poika heräs piereskelemään siinä 00.30 ja muutaman kerran sain hetkeks nukkumaan rahoittamalla, mut aina heräs parin minuutin päästä uudestaan. Lopulta nostin 02.30 ylös ja vaihdoin vaipan ja vein puurolle (söi tosi hyvällä halulla eli varmaan oli meuhkaamisen päälle jo nälkäkin). Yleensä sen jälkeen nukahtaa uudestaan, mutta ei, sama rumba jatkui.... Siinä puol5:n aikoihin hain miehen nukuttamaan poikaa, olin aivan loppu ja täyskiukkunen, alkoi olla pelimerkit aika vähissä. Mies nukutti jonkun 20 min. ja poika nukku lopulta 07 asti. Supon olin laittanut illalla mut kait se lakkas vaikuttamasta jo sitten aamuyöstä. En vaan viittis niitäkään alvariinsa olla laittamassa. Edellisyön poika oli nukkunut aivan loistavasti kun mä olin kylpylässä, mut nyt tais "kostaa" äipälle ihan kunnolla... Ens yöksi taidetaan siirtää poika kokeeksi omaan huoneeseen nukkumaan ja katotaan vaikuttaisko se mitään.

Mulla on selkä aivan finaalissa ja muutenkin jotenkin masis olo. Sitä taitaa olla enempikin liikkeellä... Ajattelin että toi kylpyläreissu piristäis mut kait toi väsymys vaan tuo tullessaan alakuloisuutta. Noh, aurinkoisia talvipäiviä odotellessa :) .

R ja hammasvaivainen eroahdistuksesta kärsivä pikkumies...
 
Voimia PUR ja ROSINANTE! Täällä yks kohtalotoveri. Poika oli illalla puoli yhentoista aikaan vielä aivan virkeänä. Ei rauhottunu edes tissille. Pelastukseksi koitui sitten keinutuoli, jossa keinuttelemalla sain pojan rauhottumaan niin, että suostui ottamaan tissiä ja lopulta nukahtamaan. Välillä on huono omatunto, kun nukuttaa pojan useimmiten tissille, mutta sitten kun sekään ei onnistu, niin sitten sitä helppoutta kaipaa.

Tuosta tavallisen maidon antamisesta sanoi meillä neuvolatäti, että 10kk iässä voi ensin antaa hapanmaitotuotteita, eli jukurttia ja viiliä tai paksua piimää. Näitä ensin pari viikkoa ja sitten voi antaa ihan rasvatonta maitoa. Miksihän sen pitää olla just rasvatonta maitoa? Itse tykkään juoda kevyt maitoa, niin harmittas ihan vaan pojan takia ostaa rasvatonta maitoa. Muuten oon aatellu, että vois sitte alkaa ostamaan luomumaitoa, kun sitä on vähemmän käsitelty niin tuntus, että se on terveellisempää...

Vois mennä jatkamaan eilen kesken jäänyttä projektia. Aloin tyhjäämään miehen tekemään pientä säilytysarkkua. Ajattelin alkaa laittamaan kaikki lehdet sinne niin ei tuo pikkunen pääse "lukemaan" niitä. Nyt ne on liian helppo napata tuosta sohvapöydältä.
 
Glow
Jospi Melkeinpä savu nousee tääl korvista ton ukon meikkausjutun myötä :headwall: siis ei voi olla totta!!!!
Mä en ole ikinä meikannu paljon. Kauppaan voin aivan hyvin lähtee meikittä. Jos meikkaan, niin se käsittää kevyen meikkivoiteen+ripsaria+kulmiin vähän tummennusta ja ehkä, hyvin harvoin jotain huulikiiltoa tms. kevyttä. that´s it. Miehen mielestä tämä on juurikin hyvä ja hän ei taas voi käsittää semmosia jotka meikkaa pelkän roskapussin viemisen takia tai "ylimeikattuja" siis hänen ja varmaan munki mielestä moni "normaalisti"meikattuki on "ylimeikattu" mut meitä on moneen junaan. Mut just tämänki takia, en voi käsittää että miehesi kehtasi sanoa sinulle noin ja eikö ymmärrä kuinka kamalan paha mieli tuosta tuli??? mulla ois tullu itkuraivarit jos ois mulle sanottu noin.
Koita jaksaa :hug: :hug:

Nyt kun kehun meidän viimeyötä ja tätä päivää niin varmaan menee pipariks jatkossa et pitäis kai olla hys hys... mutta poju tosissaan yllätti 12 tunnin yöunilla, heräsi vain yhden kerran syömään! tämä on ihan ihme meillä!!! Ja joo, just nyt heräs mutta tuohon päälle tänään 2 x 2 tunnin päikkärit mukisematta :eek: :D

nyt pitää mennä :wave:
 
Pikaisesti vaan kommenttia;
Virme mä katoin taannoin telkusta jonkun dokumenttijutskan missä oli tutkittu suomalaisten suhteellisen suurta laktoosi-intoleranssiprosenttia. Tutkimuksessa oli selvinnyt että suomalaiset juovat niin paljon ns. käsiteltyä maitoa (rasvaton/homogenoitu/pastöroitu) että suuri laktoosi-intoleranssisairastavuus saattaa selittyä sillä. Ihmisen suolisto ei pysty niin hyvin sulattamaan noita "käsiteltyjä" maitoja, kuin ihan perusrasvaista maitoa. Siinä mm. suositeltiin just lapsille annettavan vähintäänkin ns."sinistä" maitoa eli kevytmaitoa, jopa "punaista" rasvaista maitoa vois pikkulapsille antaa mieluumminkin. Tästähän ei tietty neuvolantäti tmv. terveysalan ihmiset tykkää rasvapitoisuuden takia, mut ei ehkä altistaisi niin helposti laktoosi-intoleranssille. Englannissa on esim. tosi vähän lakt.intoleranssia, kun siellä ei käsitellä maitoja. Ja eihän ennenvanhaan suomessakaan pahemmin ollut tuota vaivaa kun isovahemmatkin vetelivät aina "punaista maitoa"... Mun mielestä siinä on ihan "vinha perä" ja aion antaa pojalle kevytmaitoa sitten kun saa antaa.
 
meillä juo muu porukka ykkösmaitoa ja laktoosivaivainen tyttö ja mies kevytmaitojuomaa joten jompaa kumpaa sit saapi myös Kaapsu. Se rasvaton on niin hirveetä "kurria" ettei sitä voi käyttää mihinkään... Meil töis tarjotaan ykkösmaitoa mukuloille päiväkodeis. Ihan just sikski et maitopuurot on ihan sama keittääkö veteen vai rasvattomaan ei tuu hyvää!!

*muoks* nää on tietty makuasioita... :D
 
Pur ja Rosinante, :hug: Siis oikein syvin osanottoni, tv. putosin yks päivä tuolilta, kun olin niin väsynyt :p

Mae: kiitos vastauksista!

Maidosta: Italiassa suositellaankin antamaan täysmaitoa pikkulapsille, Suomessa ainakin lukemieni vauvalehtien mukaan rasvatonta nim. omaan sen rasvaprosentin takia. Tuolta jostain vau-kirjan sivuilta sitten luin, että alle 10-kk ei suositella puhdasta maitoa sen vuoksi, että niiden proteiinien koostumus rasittaa liikaa vauvan munuaisia. Jugurttiahan esim. Italiassa annetaan 7-8 kk iästä lähtien, eikä täällä ole sen kummempia ongelmia laktoosi-intolleranssin tai munuaisten suhteen kuin muuallakaan.

Kvart Över: vauvan pitäisi saada vähintään 0,5 l maitoa päivässä nimenomaan kalsiumin vuoksi (jos on muitakin proteeininlähteitä kuin maito), eikä se kalsium siitä mihinkään kuumennettaessa haihdu :D Muoks* Niin siis ihan imetystuen Maitolaiturilla kehotetaan keittämään puuro äidinmaitoon, jos kalsiumin saanti huolestuttaa, en ole tätä "älynväläystä" itse saanut ;)
Sen sijaan proteiinikoostumus muuttuu kuumennettaessa samalla tavalla sekä normaalilla maidolla että äidinmaidolla, eli jos kuumentaa liikaa lehmänmaitoa, korviketta tai esim. pakkaseen pumpattua maitoa, niin koostumus muuttuu.
Mutta ainakaan Italiassa puuroa ei tehdä kiehuvaan maitoon, vaan mä ainakin vain lämmitän sen niin, että puurojauhe sekoittuu hyvin ja on sellaista lämmintä myös suussa, ei kuumaa. Jos mietit, että miksen käytä korviketta, niin en kyllä näe sen ostamisessa mitään järkeä, kun omasta hanasta tulee ilmaista :LOL: Varsinkin kun yhteen puuroannokseen meillä on mennyt vain tuo 70ml, niin tuntuisi aika hullulta sitten heitellä ylimääräisiä roskiin. (meillä syödään puuroa vain aamulla)

Mulle toi pumppaaminen ei ole koskaan ollut vaivalloista, päinvastoin usein pakko, kun mulla helposti tissit täyttyy liikaakin kun mulla on suihkutissit, mutta tänään sitten olikin kauhean kituliasta :/ Toivottavasti tuo yöimetyksen lopettaminen nyt ei kovin dramaattisesti vaikuta maidontuotantoon :whistle:

Seranzu: mä juon Suomessa aina ykkösmaitoa, se on musta niin hyvää, että saatan juoda sitä litran päivässä! Rasvaton ja kevytmaitoa taas ei käy mun suuhun ollenkaan.

Kuinka almaan eka työpäivä sujui?

Meillä on tänään känkkäränkkä kylässä. Oikein tosi pahalla tuulella tyttö. Mikään ei kelpaa, tinkiä pitäisi tehdä, vaipanvaihtokin mahdotonta. Koko ajan olisi jotain nuolemassa tai suuhun tunkemassa, liekö hammaskeiju lähettänyt känkkäränkän auttamaan räiväilyssä...

Meikkauksesta vielä: Mun piti olla lentoemännän hommissa niin tällättynä jatkuvasti, että pari vuotta sen jälkeen, kun olin vaihtanut alaa, en suostunut meikkaamaan lainkaan. Tuli oikein sellainen yök-vastareaktio. Nykyään sitten kyllä puuteria laitan, mutta meikkivoidetta en ole kyennyt enää 5 vuoteen laittamaan lainkaan. Outoa, kun silloin nuorena en mennyt tosiaan ees roskista viemään ilman meikkivoidetta :xmas:
 
mae meillä ei neiti vielä liiku kuin napansa ympäri ja kierimällä. Ikää tänään tasan 9kk. Nlassa käytiin tänään,ja asiasta mainitsin,niin sanoi nlatäti,ettei vielä syytä huoleen,on paljonkin tän ikäisiä,jotka ei vielä tavoitteellisesti liiku. Jotain ohjeita antoi,miten voisi harjoittaa esim.konttausasentoa,mutta en mä viä ainakaan taida mitään harjotuksia alkaa pitää,lähtee liikkeelle sit kun on valmis :) .
Ja unimaitoa meillä annetaan ennen päikkäreitä ja yöunia,jos neiti ottaa(tissiä siis). Useimmiten ainakin yöunille mennessä ottaa puuron jälkeen viä molemmat tissit. Määrää en tiiä,en oo ekan kolmen kk.n jälkeen pumpannut,joten vaikea arvioida paljonko tulee maitoa... :eek: Riittävästi neitin tarpeeseen kuitenkin =) .

pur ja rosinante voimia yöhärdelliin! Ja muille myös,joilla samanlaisia onkelmia... :hug:

kareliini tää vuodenaika tekkee monille ankeen fiiliksen. Mulla kans ajoittain on ollut tosi "feelin´ blue" oloja... :( Ulkoilu auttaa ja jos joskus pääsee(harvoin) ittekseen hetkeksi johonkin...

hm ihania ultrauutisia! (kateudesta vihreenä,haluis itekin vielä...vaan ei enää... :( )

jospi anna sille ukolle meikkipussi käteen ja sano että pakkeloi oman pärstänsä joka päivä,niin tietää ettei se aina oo kovin inspiroivaa... Meillä ei ukko ikinä sais tollasta kommenttia anteeks,vaikka paljon muuta saakin... :headwall: Mä laitan korkeintaan ripsaria kun arkena meikkaan,ihan piristääkseni ITTEENI,en muitten takia... :D

Neuvolassa tänään siis Islaa käytin,9kk synttärin kunniaksi kasvukontrollissa. Ihan ei menny 7kg rikki(ehti pissi tulla vaippaan just ennen punnitusta,ei tissidouppaus onnistunut... :D ),painoo oli 6975g ja pituus 67cm.(jospi huom!)
Siellä -3 käyrällä pituus menee edelleen,mutta nyt jo lasku taittunut hivenen nousuun. Kuukausi sit käyrien mukaan neiti jäis aikuisena 150 senttiseksi,mutta tällä käyrällä pysyessään tulis lähemmäs 160cm,äitinsä mittainen siis :saint: . Painokin siellä -1,5 tienoilla suhteessa pituuteen. Nlatäti (mua 3v nuorempi,vaikee sanoo "tätiksi",mut kuiteski...) tuumas,että mielenkiinnolla hän näitä Islan käyriä seuraa,kun on kovin vähän lapsia noilla miinuskäyrillä,jos ei huomioida keskosena syntyneitä... :eek: ja mä kun luulin aina että sekä plussa että miinuslapsia ois jonkunverran,mistäs se keskiverto muuten saatais... :eek: Ehkä sit niistä keskosista...

Jepulis,neitille iltapuuroa ja unimaitoa tarjoilemaan mars :wave:

tatuka ja Isla-neiti 9kk tasan tudei :heart:
 
pur
MAIDOISTA oli ihan pakko tulla kans kommentoimaan nopsaa. Siis mulla on laktoosi-intoleranssi ja se on kyllä moneen kertaan todennettu, kuulin tässä et ainakin joillekki laktovammasille käy luomu maito. Ja tadaa näin kävi mullekkin, hip hei on nimittäin paljon halvempaa ku laktoositon (hylaki mulle on käyny mut on niin pahaa). Ulkomailla mul ei oo esim kermaleivosten kans ollu mitään ongelmia :p . Ja sit kovasti kans oon ihmetelly tota rasvattoman maidon antamista lapselle. Siis mä en vaan tajuu mikä järki siinä on et ensin maidosta kuoritaan rasva pois, minkä mukana siitä lähtee myös oleellinen osa niistä hyvistä ravintoarvoista, sitten se vielä valkastaan jollain koska kukaan ei jois harmaata litkua :eek: . Ei vaan tajuu mikä tossa vois niin hyvää olla. Mut jotenkin se rasvattomuus vaikuttaa maitosokereiden pitoisuuksiin tai käyttytymiseen kun ainakin maalaus sommissa käytetään vaan rasvatonta, se ei muuten tartu ja en tiiä kait se voi sit härskiintyykki... no joo kunhan pohdiskelen. En oo kyl kovin tarkaan jaksanu tän lukihäröni kans lueskella mut kun tän oman laktohässäkän kans selailin jotain sivuja niin tämmösiin juttuihin törmäsin...

ääh väsy on toivottavasti nyt menis paremmin yö kun tei taas kaikki kotikonstit ennen tytön nukkumaan menoa. Kyl mun niin käy häntäki sääliks :heart:

...........niin ja kiitto tsempeistä
 
:LOL: ai että sai hyvät naurut tosta kalsarit päähän hommasta =)

Mä olin vähä kaupungilla, kävin ostaa pikkujoulukonttiin lahjan :) Sitte lahopää kysy kassalla että saako sen pakettiin ja myyjä että tuossa voi itse paketoida..kiitin ja kävelin kaupasta ulos, kunnes n tunnin ja useiden kauppojen ja yhden subin jälkeen tuli mieleeni että jäi sitten paketoimatta. Palasin kauppaan ja sain vielä paketoida lahjan. Myyjä vähän naurahti kun mut näki. Sama pää diiba daaba...

Hyvää yötä! Aika moni varmaan jo hakenut rokotteen, toivottavasti ei tule oireita.
 
Ok Lentis, siis kalsiumin takia teet puuron omaan maitoon. Mä aattelin et kamala vaiva vaan mut kaipa siitä sit jotain hyötyäkin on. Ite inhoan tota pumpun tiskaamista yli kaiken niin ei tulis kyllä mieleenkään käyttää sitä joka päivä. Varsinkin kun nykyään ihan turhaan pumppaan, ei uppoa pullo, nokkamuki, muki, lasi ei mikään. Tissi vaan.

Itseasiassa muuten aika pieni määrä maitoa tuo puoli litraa. Toihan tulee täyteen jo parilla-kolmella imetyksellä. Tosin sit pitäis varmaan saada vauvalle alas jotain muutakin nestettä...

Maidosta, hyvä vinkki toi luomumaito, kiitos Pur! Tosta rasvattomuudesta mä oon ajatellut, että kun maitorasva on ns. kovaa rasvaa niin siksi suositellaan rasvatonta ja annetaan tarvittava rasva sitten pehmeänä. En tiedä mikä on oikea syy suositukseen. Meillä juodaan muutenkin rasvatonta niin eiköhän me sitten tytöllekin sitä anneta. Mutta tuohon luomumaitoon voisin kyllä vaihtaa, se on muutenkin paremman makuista.

Konttaamisesta muuten, en tiedä toimiiko kaikille tietenkään, mutta meillä auttoi se että pidettiin ilman vaippaa tai ainakin ilman housuja kotona, pitää polvet paremmin. Ja vielä jos bodyn nosti ylös niin jo alkoi neiti kontata, tuntuu kai ikävältä kylmä lattia mahaa vasten :p Mutta siis vasta siinä vaiheessa kun ryömi jo kovaa vauhtia ja koitti nousta pystyynkin. Luultiin ettei ala ollenkaan kontata vaan lähtee suoraan kävelemään, mutta nyt viilettää huoneesta toiseen nelinkontin eikä oikeastaan enää ryömi ollenkaan. Ja nyt voi jo pitää housutkin jalassa :D
 
Kävin tänään hakemassa influenssarokotteet neidille. Vähän ärtsynä ollut iltapäivän ja illan sekä nyt muutama tunti sitten alkoi nostaa lämpöä. Toivottavasti ei nouse kovin korkeaksi yöaikaan. Saatiin neiti yöunillekin hetki sitten vasta, tavallaan jo seiskan aikan nukkuu. Katsotaan mitä ensi yöstä tulee :/

HM onnittelut ultrakuulumisista :flower:

Maitotuotteet Meinasin alkaa antaa pikkuhiljaa hapanmaitotuotteita, kun tulee 9kk täyteen. Nyt on maistellut pieniä määriä, tänään piimää ja tykkäs :) Rasvatonta maitoa suositellaan, mutta kyllä mä meinasin antaa kevytmaitoa juotavaksi.

Tatuka täällä myös yksi kirppu, taitaa kyllä vähän isompi olla teijän kirppua, oli 8kk mitat 6800g ja 70,2cm :) Miinuskäyrillä siis mennään. Mutta pääasia että kasvaa kumminkin vaikkakin hitaasti.

Yöheräilijöille kovasti jaksamista :hug:

Meillä tää päivä on mennyt reissukamoja purkaessa ja ne rokotteet käytiin hakemassa. Tuli siihen päätökseen, että otan itsellekin sikalenssurokotteen, kun kuulun siihen nuorten aikuisten ryhmään, joka saa rokotteen. Ihan vaan sen takia itselle otan, kun jos mä tästä hoitoalan hommiin lähden alkuvuodesta... Pari työhakemusta laitoin taas menemään. Katsellaan, toisaalta toivon ettei sieltä mitään kuuluisi :whistle:

Mutta jos itsekin lähtis nukkuu tästä :wave:
 
Glow
merks. mikäs ihmeen iltakukkuja musta on tullu, toinen ilta putkeen kun ei pahasti nukuta :whistle:

Maito, me annettiin ( muistaakseni ihan neuvolan th:n suosituksen mukaan! ) esikoiselle aikanaan punasta maitoa ja kevytmaitoa kun sai ruveta tottuleen ja kyllä punasta meni viel muistaakseni päälle 1 vuotiaanakin "unimaidoksi" siis ihan mukista hörppy "unimaitoo" :heart:
Olipa hyvä että tää tuli puheeksi. Olenki miettiny että antaisinko Onnille kohtapuoliin kevyt maitoa vaiko ihan "punasta". Se on totta et esim riisipuurosta tulee huomattavasti parempaa kun sen tekee kevytmaitoon kuin että tekis rasvattomaan! Meillä juodaan maitoo aika vähän, esikoinen juo kyllä mut ite olen lipsunut pahasti. Pitäisi juoda enemmän. Jos juon niin rasvatonta, esikoiselle vaihtelevasti rasvatonta ja kevytmaitoa. Yleensä molempia löytyy kaapista purkki.

Onnille olen jo antanu maistiaisia tavallisesta riisipuurosta, maustamattomasta jogurtista ja eilen mansikkajogurttia söi puoli purkillista. En oo huomannu mitään vaivoja tulleen, ainakaa vielä... kai se ois yöllä itkeny jos maha ois tullu kipeeks...?

Jihaaa! Nyt meillä on alakerran päässäkin rappusissa portti!! ystävältäni saatiin oikeen sopiva portti ( by ikea ) . Ainut vaan että piti asentaa semmoiseen kohtaan et alin rappu jäi portin alapuolelle ja arvatkaa mitä tekee meidän pikku rakas "apina" ?? No, kiipeää alarapuselle seisomaan ja koettaa nostaa jalkaa portin rakoseen!! Alas ei osaa tulla kun tippumalla :headwall: Mutta hyvä että on portti, kuin ne 2 keittiön tuolia mitä Onni siirteli taitavasti pois rappujen edestä.... Oli kauheen kiva "kävely tuki" kunnes kaatui ja jäi alle... eikä oppinu kerrasta eikä sadannestakaan ettei kannata koskea :whistle:

Huomasin et meil on nyt tässä about viikon sisällä alkanu Onnilla kauhia höpötys ja ääni kovenee :D oikeen testaa ääntään. Mämämä, tätätä ja vauvauvau, yväyvä.... ja ihan ku sanois välillä kakka ... hehe.... ihana :heart: Hieman nauratti kun illalla vaihdoin yöpukua ja vaippaa ja herralla oli ihan hirvee meno ja väänti ja käänti ja tokasin jo lopulta vähän vihaisesti että "ONNI" niin tää yhtä topakasti, niinkun vauva voi että "ÄITI"

Taitas olla kyllä mulla nukkumaanmenoaika :xmas:
 
Jaksamisia kaikille!

meillä helmin nöf nöf piikki ois Torstaina, mutta taitaa olla myöhästä ottaa sitä, koska isosiskon luokalla jo puolet kyseisessä taudissa niin taitaa keretä myös rantautua meille. Ja vielä kun menee se 2 viikkoa ennen kun se piikki tehoaa. Voih ja huokaus.

Pitäis varmaan enemmän antaa sormiruokaa pikkuiselle, kun ei selvästi ymmärrä mitä sillä tehään kun antaa eteen jotain pupellettavaa niin maahaan nakkaa kaikki.

Miehet taas vaikeita joillakin. Mulla kävi niin hassusti et löysin kivan miehen ja aattelin et joo nyt on menoa. Pari kertaa tapailtiin kunnes tuo roikale ilmoitti pikkuseikan, jonka oli unohtanut kertoa. niin siis on varattu. Voi jumalauta sanon minä. Haki siis musta vaan jotain pikku seikkailua/vaihtelua. En halua olla tapauksen kanssa enään missään tekemisissä. Niin tätä mun tsäkää. Saa taas miehet toviksi jäädä. sitä vaan , että kyllä ne lurjukset on näinkin päin pikku paskiaisia! :eek:

Meillä yösyönti tuli takasin. Mutta ei haittaa koska sen varjolla nukkuu puoli kasiin entisen viitosen sijasta.
Heippa! Memsku ja Helmi
 
Täällä nosti ne eiliset rokotteet sitten ihan kivan kuumeen yöaikaan :ashamed: Meni yö vähän väliä valvoessa. Onneksi pikkuinen nukkuu nyt tuolla, jospa tuo uni auttaisi. Jospa tää ei montaa päivää kestäis.
 
Nessu Voi harmi. Toivottavasti menee nopeasti ohi.

Voi Memsku mikä rontti! :hug: Onneks edes tässä vaiheessa selvisi, mikä se oli miehiään.

Vilja heräsi viime yönä vaan kerran! Jei! Unikouluja meillä ei ole vielä pidetty eikä varmaan pidetäkään ennen kuin meinaan vierottaa tissistä kokonaan. Tähän asti parhaina öinä on herätty 2 kertaa. Nyt syötin yhden aikaan oikeen pitkän kaavan mukaan, tuputin lisää, kun oli jo lopettamassa, kun toivoin, että saisi tukkeutuneet maitotiehyet auki, ja se nukkui sitten tavallista pidempään. :) Ennen kuutta olikin sit jo aamu, mutta kuitenkin.

Sellainen pikkuongelma on nyt sitten, että Viljan yläetuhampaat tekee vielä tuloaan ja varmaan sen takia se imee suu jotenkin tavallista supumpana, pitää hampaita silleen hassusti. Oon vähän hampaat irvessä imettänyt, että en taas säikäytä sitä tissiltä pois. Sitten huomasinkin, että se on tolla pilli-imullaan saanu maitoväylät tukkoon. :(

 
Huomenta mammat

No niin työajalla täällä surffataan. Töissä meni eilen ihan suht OK, uuden esimiehen kanssa hieman eri näkemys etätyöasioista mutta keskustelu jatkuu, en anna periksi. Jos en tekisi lainkaan etätöitä, mulla menisi 1,5 tuntia päivässä työmatkoihin ja siihenhän en todellakaan suostu. Mutta eiköhän toikin vielä ratkea.

Töissä meni siis OK mutta kotiin tultua otti koville. Ilta on hirmu lyhyt kun poika menee kahdeksan aikoihin nukkumaan, olisin halunnut pitää sylissä koko ajan. Miehen mukaan eilen oli mennyt tosi hienosti mutta musta tuntui että hieman sellaista kiukkua pojalta olisin saanut illalla. Tai ehkä omantunnontuskissani vaan kuvittelin. Yritän muistuttaa itseäni että mieskin halusi jäädä kotiin eikä mulla ole siihen yksinoikeutta ja toisaalta takaraivossa pyörii ajatus että tää on hirveä virhe ja olisin halunnut olla kotona vielä. Onneks nyt taas ihan hyvä mieli, kai se jossain vaiheessa helpottaa.

Jospi, olipa kommentti mieheltä. Mä en myöskään meikkaa kuin poikkeustapauksissa ja kieltämättä pahoittaisin mieleni jos noin sanoisi. Mitäköhän niillä miehillä pyörii mielessä kun tollaisia lipsauttelee? Mun mies sanoi yksi päivä, että pelkää musta tulevan ihan kotiäiti jos jään vielä hoitovapaalle. Mitäköhän mahtoi sekin miettiä. tota en ottanut tosin pahan vaan naureskelin.

Meillä oli muuten, varmaan kahden kuukauden tauon jälkeen, hyvä yö. Yksi herääminen ja silloinkin riitti kun annoin tutin, kuudelta heräsi. Ah, äitikin sai nukkua, oli meinaan tosi väsy. Ja silti piti aamuyöllä herätä miettimään asioita |O

almaa
 
Glow
Mä en enää ikinä kerro kellekään JOS meillä on ollut hyvä yö, sillä sen jälkeen kun olen siitä iloinnut onkin vuorossa huonompi yö :headwall:

Onko kukaan ostanu muksulle semmoista LASSIE SUPRAFILL pukua? mistä? mihin hintaan? Mä olen kolunnut huutonettiä nyt läpi, aika suolasia hintoja käytetyistä pyydellään... toki jos jaksaa kyttäillä niin voi osuu kohdalle halpa, mut postikulutkin on huimat. Ja mitäpäs jos se ei sovikaan tai on rikki...
En meinaan ole nähnyt prismassa, enkä citymarketissa tarpeeksi pientä eli 80cm ( tai max 86 ) pukua. Anttilassa en ollenkaan ja netanttilassa lähti koosta 98cm. Alan kallistuu semmoisen ostoon kun tämä "talvi" on tämmöinen kun on :/
Onni kuitenkin haluaa tutkia tuolla pihalla konttaillen ja seisoen / kävelee hiekkalaatikon reunoista tukea pitäen.... Ja nyt ei ookaan sit enää yhtään lunta |O :'( johan siitä saatiin pari pv iloitakin.
Mua ärsyttää pukea toppapuvun päälle kurahousuja, hirveä taistelu ja venkoilu muutenki pukiessa ja sitten on tämä mun ihana mahani vielä "välissä" niin huh huh että on hiki kaikilla! jopa varmaan miehellä joka kattoo vieressä :whistle: Ja tuntuu pöljälle laittaa tosi hyvää ja lämmintä toppapukua päälle kun pihalla on jotain +2 !
Tai sitten villapuku+välikausipuku+ne kurahousut! Oisko toi suprafill hyvä välimuoto?

Nii, kirppiksilläkään ei ole yhtä ainutta semmosta pukua tullu vastaan! Kai se on lähdettävä vvaan metästää kuhan rakkaani tulee töistä.... Ja oliskohan se koko sitten 80 vai 86 :attn:
 
Voi kökkö!Meillä toi neiti on ihan mahoton,vaunuissahan toi ei oo enään pitkään tykänny istua,mut nykyään se on sitä et pari minuuttia istuu hiljaa ja sit alkaa venkuaminen ja sit onki pakko ottaa syliin ja kantaa :kieh: en oikeesti noita melkeen ees tarviskaan.Meillä on noissa vaunuissa ne vyöt ihan jostain ku niitä ei saa kiinni ku on makuupussi välissä.Päikkäreillä nukkuu kyllä ulkona,mut seki on sellasta et pitää oottaa et oikeesti on ihan väsy et melkeen jo nukahtaa ku puetaan ja sit laittaa vaunuihin..aarrgghh!kyllä osaakin olla hankalaa.Mä niin nauttisin ku sais käydä vaunulenkeillä,mut ei onnistu meillä.

Mä kävin noitten isompien kanssa sunnuntaina uimahallissa ja pikkusin jäi sit isin kanssa.Kauhulla ootin et miten ovat pärjänneet ku tultiin kotiin ja arvaatkaas,mies sano et tyttö oli ku enkeli,ei kiukutellut,söi ruokansa ja touhus.Pitäsköhän mun oikeesti välillä ihan suosiolla jättää tota tyttöö isällensä ku tähän asti kulkenut tiiviisti mun mukana ku oon aatellu et isi ei pärjää :ashamed:

Memsku:Voi kurjuus mikä mies! :hug:

Meillä muuten neiti on kans ruvennut jutteleen hirmuisesti.Koko aika ois asiaa.On se niin sulosen näköstä ja kuulosta :heart:

Portit pitäis meidänki hankkia.Suunnitteilla on ikeaan meno täs parin,kolmen viikon päästä.Hirveesti ois osteltavaa,sielä vaan on ihan varppina sitä porukkaa ku meinattiin lauantai päivänä mennä.

Hei hampaista vielä,joko kaikille on tullut hampaita?Meillä ku ei oo ainuttakaan.Mä olin pitkään siinä luulossa et yks ois tullu ylös,mut eihän sielä mitään ollutkaan.Missä meidän hampaat on? :LOL:meillä noille muille on kyl ekat tullu siinä 7kk iässä.

mutta nyt mä yritän jatkaa siivoomista,sitä ennen vielä kuppi kahvia kuitenki :whistle:

hemuliina
 
Hei pitkästä aikaa!

Jösses.. aika lentää tällä suunnalla Suomee. En ees muista, millon viimeks oon ollu kirjautuneena palstalle. :/

Tsempit kaikille yökukkujien väsyneille mammoille ja sairastelevien lapsien mammoille!! Jaksuja.

Meillä Ellen sai eilen kausi-influenssapiikin (ekan) ja viikko sitte sikapiikin. Onneksemme kummastakaan ei tullu kuumetta eikä muitakaa reaktioita. Katotaan, tuleeko sit kausi-influenssan tehostepiikistä kuukauden päästä mitään.

Meillä oli kans tuota yökukkumista Ellenillä pari viikkoo sitte. En tiiä, mistä johtu. Iltasin mahoton huuto ja parku ku laitto sänkyyn. Yleensä on riittäny, et laittaa vaan sänkyyn ja toivottaa hyvää yötä. Nyt piti kaiken maailman silittelyt /taputtelut/ hyräilyt/ hyssyttelyt yms tehä, että sai rauhottuu ja sen jälkeen vielä piti ottaa, et nukahtaa.
Eilen illalla sitte ei enää iltapuuron (1,5dl annos) jälkeen maistunukaan iltavelli. Ja kun pappa vei sänkyyn, nii oli kierähtäny suoraan mahalleen ja nukahti siihe. Ja nukku KOKO YÖN heräämättä kertaakaan! Aamulla vähä ennen seittemää ekan kerran alko ähistelee sängyssään, vähänkö katoin kelloo ihmeissäni. Ja mietin, et oonko yöllä heränny antamaan tuttia silleen etten nyt aamulla muista (näin on tapahtunu monena yönä).

Liikkumisesta.. Ellen etenee ryömimällä joka paikkaan. Nousee kyllä konttausasentoon mutta ei liikahda siitä mihinkään. Ja nyt on uusimpana villityksenä hamuta kaikkee ylhäältä, viime viikolla nous ekaa kertaa polviseisontaan sohvaa vasten! Mutta se on ainoa kerta ku on sen tehny.

me oltiin viime viikolla kaksistaan reissussa Ellenin kans. Matkat jänskätti vähäsen, ei oo aiemmin n.300km matkaa ajettu kaksistaan. Mutta hyvin meni:) Ellen oli tyytyväisenä takapenkillä eikä juurikaan pitäny ääntä. Sain ajaa siis rauhaisasti ilman stressiä takapenkkiläisen viihtymisestä.

nyt tää menee hankalaks ku on yks korkkiruuvi-kierteelle vääntvä lapsi sylissä.. Lattialla ei viihdytä hetkeekään yksinään...

Piristystä syksyyn, mammat:flower:

Nanada ja Ellen 9,5kk
 
Kiitos lohdun sanoista teille :heart: eiköhän tää tästä ala pikkuhiljaa olo helpottaan, täytyy koittaa ajatella positiivisesti :)

KÖ, mua kans hiukan nauratti toi kalsarijuttu :LOL: piti sanoakin noista kynttilöistä kun ehdotit että laittaa niitä iltaisin niin se on mun rituaali joka ilta laitella kynttilöitä joka paikkaan =) oon siis todella kynttiläholisti ja tykkään kaikista kynttiläsomisteista yli kaiken :D jotain mun innostuksesta kertoo siis sekin että aloittelen nyt "uraa" konsulttina eli pidän kynttiläkutsuja :) ehkä sekin piristää mieltä kun pääsee ihmisten pariin enemmän.

HM, kiva kuulla että ultrassa kaikki hyvin =)

Jospi, siis mä olin täällä aikas raivona tuosta ukkos kommentista!! |O |O että meikatakin pitäis vielä sitten.. :eek: olisin kyllä repiny peliverkkarini ihan totaalisesti tuossa tilanteessa! mä en juuri koskaan meikkaa ja silloin jos meikkaan niin tosi kevyt meikki vaan, meillä ukko on sanonu ettei edes tykkää et on paljoo meikkiä.

Memsku, aika sikamainen tyyppi! Onneks tuli ilmi nyt eikä vasta myöhemmin :/

almaa, kiva että töissä meni hyvin! Eiköhän se siitä ala hiljalleen sujumaan :)

Jaksuja kaikille joilla asuu yökukkuja :hug:

Mä tein nyt päätöksen että en vie tyttöä possurokotukselle. Jotenki alkoi epäilyttään koko rokote enkä halua nyt tehdä pientä kipeeks kun just oli flunssassa toissa viikonloppuna, eihän sitä tiedä vaikka olis jo ollut tytöllä sitä possulentsua..

Nyt päästään koiraa pihaan kun tyttö unilla :wave:

Kareliini ja Sara 8kk+
 

Yhteistyössä