Helmivauvat 2009 ~maaliskuussa~

pur
KARELIINI Tuli mieleen. Kun mulla sairaalassa tapahtu sitä iltakänkkäöämistä ja ihmettelin ihan ääneen et ei kai sillä voi 10min välein nälkä olla ja nimen omaan yöt meni sit tosi hyvin. Hoitsu sanoo et kyllä nimen omaan voi, monet vauvat kuulemma tankkaa illan mittaan yötä vasten ni voivat sitten ottaa vähän pidemmän unijakson sinne. Jostain syystä tuli vaan mieleen et voisko olla tota teillä.

(.) Meillä taas totaalinen sylipv. Tossa olikin jo kaks ihmeellistä pvtä valis et saatiin oikeen pvrytmi ja mullekki jäi käsiä ja energiaa muuhunki puuhasteluun. Yöt sen sijaan oli melkosia. Ja viimeyönä olin jotenki ihan sekasin ku yritin harjotella laittaa tytön syötön jälkee oman sängyn puolelle (meil piinnis kii sängyssä ilman laitaa sängyn puolel). tyttö ku kitisi ni en tiennyoliko keskeytyny syöttö vai uusi ja thjää rintaa tarjosin useaan otteeseen. Ja sitten :ashamed: unohin vaihtaa vaipan yöllä. Oon ny alkanu käyttää villiksiä vaipan päällä ku malli on semmonen et falskaa herkesti yöllä kun on vaan yhel kyljel ni en sit huomannu et ois läpi tullu, mutta vaippa ihottuma nyt sitten on. Voi että mua harmittaa, kuin mä silleen oon unohtanu ja nyt tyttö sit kärsii. Noh päästiin sit kokeilee ekaa kertaa mun harsofdroteeviritelmii saa nähä kuin skulaa. Siis ihan harsoon taittelin pari froteelappua sisälle sidoin solmulla kii ja villikset päälle kun ei bebanthenista ollu mitään reaktioo. kamomilla salva tilattu. Seuraavaks ajattelin kokeilla erilaista taittelua ja pelkkää flanellia...toivottavasti mies saa tuotuu huomen ku tulee niitä paperikuituhoitolappuja, kun mua ei niin kauheesti toi kakan kanssa puljaaminen innosta, ne sais sit vaa läiskästyy kompostiin.

KIKATUSTA Meillä tyttö on vain unissaa hymyilly ja hereillä melkeen hymyilly. Mut just eilen sattu omituinen juttu kun juttelin tytölle se siinä katteli ja torkahteli. Sitten se torkahti sen verran että silmät sillen inahstio nuljahti kikatti tai jotain sen näköstä se musta oli saattohan olla itkuakin ja sitten se taas heräs kattelemaan. Musta se oli tosi omituinen juttu jotenki. Mut kovasti ootan tota hymyä ja nauruakin tietysti.
Kuulin muuten et apteekista saatavilla mallasuutetipoilla on yhdessä perheessä saatu iso helpotus mahavaivoihin. Ajattelinki tota ite kokeilla kun meillä on toi paukuttelu taas lisäänty. Musta tuntu et se helpotti ku aloin fenkolikuurin, mut tänä aamuna oli taas tosi kovaa touhuu.

Pur ja Pihla 1kk6pv

 
Absa; outoa käytöstä joillakin. Yritä unohtaa tollanen :hug:

Seranzu; meillä kans rytmi 2-2,5tuntia riippumatta vuorokauden ajasta. Olen kanssa ollut tosi väsynyt, mutta nyt taas jaksaa, kun mies antoi kahtena yönä peräkkäin yhden syötön pullosta ja sain nukkua 6tuntia putkeen. No, tietty sillä seurauksella, että tissit oli pinkeet kun keilapallot:)

Päivät on nyt olleet ihan erilaisia viikon ajan. Yks päivä kitistiin jatkuvasti, ei ollut hyvä tissillä, ei sylissä, ei sängyssä. Seuraavana päivänä poika nukkui, söi 15min ja meni takaisin nukkuun, ei jaksanut välissä edes seurustella. Yleisesti ottaen valveillaoloaika on kyllä lisääntynyt, onneksi päiväs aikaan =) Ja jotenkin poika on alkanut ottamaan enemmän kontaktia meihin vanhempiin. Ihana seurata tätä kehitystä. :heart:

Rosinante; mä olen ottanut yhden saunaoluen enkä pumppaillut maitoa pois. En nyt tietenkään samantien imettänytkään, mutta munkaan mielestä tollanen yks olut/sidukka tai viinilasi ei vaikuta mitään.

Fenkoliteellä mennään täällä kolmatta päivää. Ostin siis ihan maustehyllystä ja haudutan. Kolme kupillista olen juonut/pvä lisäksi tänään ostin kamomillateetä. Se auttoi mua raskausaikana pahoinvointiin ainakin. Katsotaan nyt alkaako tulemaan mitään muutosta vauvan ilmavaivoihin. Oletteko muut huomanneet mitkä ruoka-aineet vaikuttais vauvan ilmavaivoihin? Mulla vaikuttaa maitotuotteet ja suklaa eniten. Jugurtin olenkin vaihtanut soijajugurttiin ja muuten välttänyt maitotuotteita vallan. Suklaa harmittaa, mutta pysympähän paremmin sutjakassa kunnossa :LOL:

Kiitti Lentisnoista kirjaneuvoista taas! Tuntuu pitävän paikkansa ainakin täällä (6vkon kriisi).

Kareliini; meillä ei Cuplatonit auttaneet vaan nimenomaan pahensi asiaa. Kokeile Disflatyliä. Vähän kalliinpaa, mutta annetaan harvemmin, joten kompensoituu sillä tavalla. Mutta iltakitinä on aika jokapäivästä meilläkin. Eilen illalla viimeksi poika tankkasi klo 20 alkaen puoleen yöhön, oli tissillä ja huusi välillä masuvaivojaan, nukkui 15min pätkiä ja tissitteli taas. Musta tuntui jo taas välillä, että rinnat on ihan tyhjät ja saako se edes sieltä mitään.

Joku kyseli, että viihtyykö vauva yksinään. Meillä viihtyy lattialla "terapiamatolla" pitkiäkin aikoja yksinään. Katselee yläpuolella roikkuvia leluja ja jokeltaa niille ja yrittää tavoitella käsillään. Eilen pidin pitkän aikaa mahallaankin ja melkein poika kellahti selälleen, mut ei ihan vielä riittänyt voimat. Kohta se varmaan kuitenkin tapahtuu =)

Meillä ristiäiset tulevana sunnuntaina. Onneksi äiti huolehtii kaikesta. Meillä isovanhemmat maksaa ristiäiset puoliksi (siis miehen ja mun vanhemmat), joten säästyy meiltä kivasti rahaa. No, poika on miehen vanhemmille eka lapsenlapsi ja mun vanhemmille toinen, joten antaa niiden maksaa. Mielellään sen tekevät. Mitähän sitä laittaisi päälleen? Entäs isän vaatteet, oletteko pakottaneet pukuun? Tilasin Henkalta parit imetyspaidat, koska mulla ei ole yhtään ehtaa sellaista. Topilla olen tähän asti pärjännyt, mutta ehkä sunnuntaina pitäisi olla vähän säädyllisemmissä kuteissa... Vähän jännittää, miten Alexi käyttäytyy kirkossa. Lisäksi sylikummilla ei ole omia lapsia, niin sekin jänskättää, että jos poika hermostuu, niin saako kummi sen rauhoittumaan. Kai sitä saa sitten äiti/isä mennä välillä ottamaan syliin? Papin soittoa olen odotellut, pitää itse ottaa viim. to yhteyttä, jos ei mitään kuulu...

Nyt vauva "soittelee" ulkoa. Pitää mennä:)
Tuiskunen ja Alexi kohta 7vkoa
 
Heipat vaan kaikille!
Eipä ole ollut energiaa täällä käydä pitkään aikaan enkä nytkään jaksa
kaikkia lukea.

Meillä vauveli kasvaa ihan silmissä! Iso poika jo, ei mikään untuvikko
enää! Rytmi jos nyt semmosta on et yöllä syö n. kolme kertaa.
Syötön väli 2,5-3 tuntia. Kun vaan malttaa mielensä eikä ryntää
ekaan ähkäsyyn liikkeelle.. nimittäin unissaan tuo murisee ja
vikisee..
Mutta mullapa se sit epäillään issiasta :eek:
toinen jalka on ihan sikakipee lonkasta polveen. Särkee, eikä taho päästä
kävelemään. Levossakin sitä särkee. Eikä auttanut kolmiosärkylääkkeet
meni vaan nuppi sekasin. Nyt sit uus aika torstaina.
Mutta tää on kyl tosi inhottavaa kun ei voi levätä ollenkaan.

No, yritän palailla taas joskus kun jaksan.
Tsemppiä kaikille, ihanaa kun kevät tulee!

iitukka ja veikkavauva 4vko
 
Glow
Lentis; KIITOS tuosta tietoiskusta! :)
miekin kai tarvisin jonkun noin hyvän kirjan! Ei oikeen tosta neuvolan lehtisestä irtoo paljoo infoa...eikä oikee neuvolastakaan... Onneksi on palsta!

Kauankohan niitä keittosuolatippoja saa käyttää? siis päiviä/viikkoja? käytetään noin 2 krt/vrk.
Parin viikon päästä on neuvolassa 2 kk lääkäri. En siis vielä tänään soitellu minnekään... Vauva kuitenki on ihan normaali, eikä sinällään kipeän oloinen.

Pitäisköhän näin pienelle jo yrittää jotain päivärytmiä? eipä se taida onnistuu.... en muista yhtään milloin esikoiselle semmoinen muokkautui. Kaverin lapsella toki jo jonkulainen rytmi on, mut sekin vaihtelee ( 6 kk ikänen )
 
Maanantaita,

johan on vaihtelevaa keli, pväl vaunuttelu aikaan satoi..paistoi ja nyt taas tupruttaa :/
Kastevaatetuksesta Mies sanoi laittavansa puvun ja mä ihmettelen et mihin mahdun. Ostin pe Lindeksistä keväisen lyhkäihaisen paidan että jos kaunis ilma niin laitan sen ja hame olis kiva, mutten tiedä mahdunko vielä... Ei viittis uusia paljoo ostaa kun ne jää sit isoksi, kun mulla vielä se 4 kg jäljellä pudotusta..

Iltakitinää on täälläkin, aamusella vaavi parhaimmillaan eli jus saattaa viihtyä ittekseenkin, niinku tänäaamuna ( siis se oli meillä kyllä jo taas puolpäivä) ihmetteli sitterissä Fisher Price lelukaarensa kanssa niin että ehdin syödä ihan rauhassa =)

Masuvaivoja
ei meitillä ole vielä kiukuksi asti, joten me ei olla tarvittu vielä mitään apuja. Kahvin yritän silti pitää siinä 1-2 kuppia ja raakaa sipulia ja valkosipulia olen välttänyt niin ja suklaatia ihan muista syistä..

Hymyä Mäkin odottelen kovasti ja vienoja sellaisia olen saanutkin, mutta niin nopeasti ohimeneviä etten ole vielä hurrannut..mutta juu lepertelen ihan naurettavana jo :D

Tjaaha, sain taas vaavin omaan sänkyyn väsytettyä päikkäreille, mutta nythän sieltä jo kuuluu kitinää..
Doron itkuhälyn tuutulaulut testissä ja hyvin wörkkii.

Ihanaa ettei kukaan tuominnut että " siis nyt jo oli baarissa!!!! |O " tai sitten ei vaan kehdannu sanoo, mutta siis kukin tyylillään ja mulle se teki todella kutaa, olen oikeesti ihan tosi hyvällä tuulella =)

hm ja pikku-prinsessa pian 6 vko
 
HM, oikeasti mikset sä sais jo nyt mennä baariin? Kyllä varmaan monien miehetkin on käyneet bissellä.. Jos isä saa niin miksei äiti? Mulla on treffit pe, että jos joku haluaa tuomita sut niin voi sitten mutkin tuomita siihen samaan syssyyn. Jos nyt joku haluaa ihmisen tuomita siitä, että tapaa aikuisia kavereitaan vaikka on vähän aikaa sitten saanut lapsen. Lapsi voi hyvin kun äiti voi hyvin eikä sekoa neljän seinän sisällä...
Fenkoliteestä, mä juon kanssa sellaista imetysteetä, jossa on fenkolia, kuminaa ja anista. Ei ainakaan vielä ole mikään älytön kitinä alkanut! Ostettiin kyllä mahatippoja varmuuden varalta, kun loppuviikosta pitäisi alkaa antaa niitä d-tippoja...
Pur, me käytettiin vlopun ajan kertiksiä kun ei viitsitty maalle raahata kestoja eikä tiedetty edes kuin paljon otettaisiin. Heti tuli ihottumaa, joka on hoitunut tosi hyvin Weledan sinkkivoiteella! Suosittelen. Meidän vauvalla on todella kuiva iho, joka on halkeillutkin pariin kertaan ja sinkkivoide on auttanut siihenkin todella hyvin.
Nyt kauppaan, ciao!
 
Iitukka; voi ei! Issias on kamala. Mulla oli ennen raskautta oikealla puolella ja raskauden aikana se vaihtoi vasemmalle. Nyt ei ole vielä palannut. Toivottavasti ei palaakkaan. Ainut mikä mulla auttoi oli pyöräily ja talvella sitten spinning. Se on sitten viheliäinen vaiva! :hug:
 
henkis ollaan, vaikka on tää kirjoittelu jäänytkin viimeaikoina...

Meillä neiti kasvaa hurjaa vauhtia. 3vko:n neuvolassa oli 54cm ja 3740g. (syntyessään 3085g ja 50,5cm) Ei mitään ihottumaa tai näppylää missään, neuvolatätikin kehui, että todella harvinaista, että tämän ikäisellä on näin hyvä iho!
Cira on edelleen tosi helppo. Yöt nukkuu ja päivällä on niin iloinen ja aurinkoinen tapaus :heart: Nyt on ottanut tavakseen nukkua päivällä yhden pitkän pätkän 3-4 tuntia ja sit on niitä pienempiä pätkiä.
Devitolit ei Ciralle sopineet, mutta Jekovit tippoja käytetään nyt ja ne sopii hyvin! =)

Viihteelle ei mulla ainakaan ole mikään kiire! Torstaina lähden kaveriporukalla syömään, mutta otan kyllä Ciran mukaan, en osaa olla ilman sitä. Stressaan vaan, et miten se pärjää ilman mun tissejäni. Sunnuntaina kävin MLL:n kirpparilla ilman Ciraa, mutta silloinkin oli kamala paine päällä kokoajan.
Lauantaina lähden mun ystävän kanssa shoppailemaan ja pidän itsestään selvänä, että nappula tulee silloinkin mukaan. Ukko kyllä mielellään olisi neidin kanssa, mutta mä koitan välttää pulloa viimeiseen asti... :ashamed:

Tää mamma vanheni tänään :eek: neljännes vuosisataa täynnä, huih...

-kyrsä ja nappula 3,5vko
 
KYRSÄLLE paljon onnea!! :flower: :flower:

HM eikä ole mitenkään tuomittavaa. Nää on ihan jokaisen omasta tilanteesta kiinni! Mä toistaiseksi haaveilen kesäkuussa pääseväni tuulettuu kavereiden kanssa. :) Meillä niin epäsäännöllist viel elämä ja yöt ja päivät mitä sattuu, et siks en uskalla lähteä. Oon niin väsykin... NIIN ja vaikka on enää 1kg lähtöpainoon oon niin iso ja vanhat vaatteet EI MAHDU, ettei mul olis mitään päälle laitettavaakaan.

Pojan rippijuhlat on 19.4 ja kauhul mietin jo mitä mulle päälle!! Nimiäiset pidetään vasta toukokuussa joten ehkä si mahtuis jo....

Suihkuun äkkiä mentävä nyt... :)
 
Onnea Kyrsälle!! :flower:

haavemamma Munkaan mielestä se ei oo mitenkään tuomittavaa jos käy välil viihteellä!Kun äiti voi hyvin,niin vauva voi hyvin!Kyllä sitä tarvii välil vähän ottaa aikaa itelleen,niin sit taas jaksaa!Meil ei taid poika oikein ottaa pulloa,mutta sit kun joskus imetys loppuu,taitaa tääkin mamma mennä vähän viihteelle! :D

Täällä meni viime yö tosi hyvin!Miro meni yöunille 21.30(omaan sänkyyn)heräsi syömään 1.30,takasin omaan sänkyyn nukkumaan ja heräsi 4.30 syömään!Siihen sit poitsu jäikin ja herättiin noin 7.30!
Toivotaan että Miro nukkuis nytkin suht hyvin!Yöunille meni nyt noin 22.30!

Taidan mennä itekkin unten maille!

Öitä! :wave:

Tyyppien äippä ja Miro 9vko :heart:
 
hm, ei mustakaan mitään tuomittavaa. pitäähän sitä äidinkin saada välillä mennä. sitten taas jaksaa. Ei se vähennä yhtään sitä rakkautta omaa lasta kohtaan. Ite oon miettinyt että jos touko- kesäkuussa menis vähän ulos. Ei ainakaan sitä ennen, kun meilläkin tyttö heräilee öisin niin usein ettei nyt jaksa.. eikä ole vielä silleen haluakaan.

Tytöllä oli toissapäivänä huono päivä. sn sitten tiedä johtuiko jostain mitä olin syönyt.. :x Oli ihan vaan sylissä kannettava muuten itki. Onneksi yö oli kuitenkin normaali. eli heräilyjä oli mutta ei itkuja.

Mä oon nyt jäänyt kestovaippakoukkuun. tämä siis eka lapsi jonka kanssa aloin kestoilemaan. Harsoilla ja kuorella mennyt aika paljon. nyt ostin siskolta sen tytön vanhoja vaippoja ja pitihän niitä netistäkin ostella... :heart: mutta silleen osakestoilen ainakin vielä että öisin laitan kertiksen. Vielä kun sitä kakkaa tulee joka välissä niin en öisin jaksa sitä kestoilua. Myöhemmässä vaiheessa sitten varmaan yölläkin. ;)

eilen kävin pikasesti lasten kanssa kaupoilla (ekaa kertaa kaikkien kolmen kanssa..) ja ostin esikoiselle ristiäisiin paidan ja itelleni stay upit. Jos vaan mahdun johonkin vanhaan mekkoon niin aattelin laittaa jotain kaapista. niitä vaatteitakun on jo niin paljon ettei nyt viitsisi lisää ostaa.. tytöltä puuttui legginsit. Sisko eilen illalla soitti että löysi lasten vaatekaupasta söpöt legginsit koka 62cm. Valkoiset joissa tuolla lahkeen suissa pitsit. No, nehän oli saatava ja sisko osti ne mun puolesta. nyt on kaikille vaatteet. (niin jos mä vaan mahdun omiini.. !)

sadee80 & tyttö 4vko+
 
neidiltä tippuu hiukset :D sänky ja vaatteet ja harsot on täynnä pientä mustaa untuvaista. toivottavasti nyt ei kato käy ihan kokonaan ja pysyis mustana tuo tukka.isoveljellä tuli meinaan ruskeena takasin..

onkos muuten teidän lapset karvasia? näillä on kummallakin selässä tummaa untuvaa ja samaten käsivarsisa..se tietty näkyykin hyvin ku on niin tummaa,mut onko muillakin vai onks tää joku geeni juttu?

hikkaillaanko muilla jatkuvasti? jasminilla jatkuu sama tahti kun mahassa ollessa. hirmu kova hikka iskee välillä ja ihan sääliks käy kun niin hypähtelee koko tyttö.

mä en muuten voi kuunnella tätä laulua ilman kyyneleitä..mikko alatalon suojelusenkeli
pistetään hormonien piikkiin vielä vaikka.
http://www.youtube.com/watch?v=ZJXhVjD5oxk

lisäilen kans joitakin facebookissa,mut en vedä hernettä nenuun jos joku ei taho olla mun kaveri :p

labello ja jasmin 5vk+
 
Ulkoilemassa käytiin kun on noin ihana ilma ja nyt odotellaan pappia visiitille B)

hm, elä suotta itseäsi tuomitse, päin vastoin, ole iloinen, että olet osannut irrottautua arjesta :) minä teen saman tempun lauantaina ristiäisten jälkeen ja pidän naisille "tyttöjenillan", hyvää naposteltavaa ja hieman sidukkaa :) Miehet lähtevät keilaamaan ja tavataan illan mittaan kaupungissa, jos tahtoovat.

Hikka on täälläkin :) ja nyt olen yrittänyt opettaa juomaan vettä tuohon hikkaan, mutta ei näytä toistaiseksi neidille maistuvan. Kamalan irvistyksen vetää, työntää kielen ulos ja olevinaan "tukehtuu" veteen kun on niin pahaa :D

tukka edelleen päässä!

ristiäisjuttuja pitäs tällä viikolla tehdä ja laittaa, perjantaina häädän isän ja tyttären muille maille, niin saan siivota aivan rauhassa ja laittaa kaiken kuntoon lauantaita varten, siis ihan kaiken! Lauantaiaamuna ei kerkeä enää mitään, kun mulla on sillon kasvojenhoito :p tää on mulle eka kerta... ristiäisvaatteena mulla H&M ostettu musta imetysmekko ja legginsit ja vaaleankeltainen villatakki, sekä mun ihanat uudet avokkaat :heart: Illaksikin olen ostanut uudet vaatteet ;) ja kaiken kruunaa sitten uusi tukka. Ristiäis tarjottavana ainoastaan kakku ja voileipäkakut, sekä pikkuleipiä.

Viime meni kivasti, Henni nukahti 20.00, omaan sänkyyn ja heräs 23.00 jolloin nostin viereen ja nukku 01 asti ja söi vasta sitten :eek: :D seuraava herätys oli 03.30 kun toisella oli nokka niin tukossa että oli laitettava keittosuolatippoja. no sit nukuttiin aamun asti ja herättiin 06.30 :) noin aikanen herätys on meille uutta, mutta silti olen virkeällä päällä, joten eipä harmita yhtään!

onko muilla ongelmana lähes joka öinen vaipan fuskaaminen? Ei auta vaihtaminen, aina on märkänä peitot ja yökkärit. No pyykkäystähän se vaan tietää ja öisiä vaatteen vaihtoja...

Sit neuvolakuulumisia, eli ikää on 1kk 2vkoa ja painoa oli 4400g ja pituutta 53,9cm. päänympärys 37,2 cm. Kaikki oli hyvin ja jäntevä tyttö on kuulema. Neuvolantäti sanoi, että kovasti lihoo, että vois jo tasaantua käyrä, mutta ei siis mitään huolta. Hyvinkin syöttövälit vois olla päivällä jopa 4 tuntia ja yö 5-6 tuntia, mutta meillä se on päivisin n. 2-3 ja yöllä 3 tuntia, katsellaan miten jatkuu, ja jos jatkuu vielä 3kk iässä niin yöksi ajattelin antaa hieman jotain tukevampaa. Mitä mieltä olette tuosta?

Nyt loppu siivoukset ennen papin saapumista!

Jospi ja Henni 1kk 2vko
 
Suojelusenkeli saa mullakin kyyneleet silmiin, oli hormoneja tai ei... En nyt edes uskalla sitä kuunnella.
Poju on nyt sylivauva... Haluaa ehdottomasti nukkua sylissä.. Okka sit :) Tässä istun... :whistle:

Tukka vielä päässä...

Karvoja korvalehdissä meidän herralla..

Yö meni okei... Kellonajoist ei hajuakaan :wave:

Kivaa päivää.
Seranzu ja Kaapsu 1kk tasan :)
 
àidin viihteelle làhtemisestà: vastuutonta ja tuomittavaa! No joo, huono vitsi...Hehee, menittepà lankaan, lentiksellà vaan on kieroutunut huumorintaju :LOL:

Omasta mielestàni se on ehdottomasti vauvankin kannalta parempi, jos àiti pààsee rentoutumaan halutessaan, jaksaa varmasti paremmin pienen "loisenkin" kanssa (gyneni mààritteli imevàisen loiseksi :D ), kun saa vàlillà tuulettua, ainakin itse huomasin, ettà olo on helpottonut suuresti nyt, kun alun paniikin jàlkeen kàymme aina silloin tàllòin ravintolassa syòmàssà ja meren rannalla kàvelyllà. Meillà tosin Greta aina mukana, mutta siltikin tekee hyvàà pààstà vàlillà ihmisten ilmoille. Mà en nyt yksin pààse oikein mihinkààn, kun meillà mennààn tàysimetyksellà enkà uskalla toistaiseks kauheasti pumpata kun muutenkin niin helposti nàà rinnat pingottuu ja pelkààn, ettà kova pumppaaminen vaan pahentaa tilannetta.

Oli taas ihana yò, kun se edellinen oli vàhàn levoton. Nàkòjààn joka toinen yò meillà nukutaan ja joka toinen yò kukutaan!

Ja olipa ihanaa, kun àiti tuli nyt sitten tànne lomalle. Gretakin sai hienon muumiastiaston ja muuta pientà kivaa. Varmaan erikoisin tuliainen oli mun pyytàmàt pukluràtit, niità ei ole koskaan liikaa, kun haisevat ihan kauhealle, kun se maito kuivuu niihin. Mulla siis pitàà aina imettàessà olla harso vauvan ja tissin vàlillà, kun ei Greta saa imettyà kaikkea maitoa ja sitten se valuu aina vaatteilla :kieh:

Hikka: Gretalla oli jatkuvasti hikka masussa, ja kyllà sillà on hikka vielàkin useamman kerran pàivàssà.

Vaippojen pitàvyys: Toistaiseksi pitàneet aika hyvin, vain pari bodya on hiukan tahriintunut kakasta, kun on tullut laidoista yli.

Syòvàtkò vauvanne kummatkin tissit tyhjiksi joka imetyskerralla, vai vain yhden? Greta ei syò yleensà kuin yhden tissin kerrallaan, ja korkeintaan puolet tai kolmasosan toisesta, jos niin ihmeellissesti sattuu, ettà se toinenkin tissi maistuu. Meillà pisin imetysvàli onkin sitten 3 tuntia, mutta yleensà vain 2-2,5 tuntia.

Karvaisuus: Gretalla on kanssa alaselàssà sellainen tummakarvainen làikkà, samoin korvat ovat karvaiset, mutta muuten ei. Mutta jos on vanhempiinsa tullut, niin karvainen tàstà tytòstà tulee =)

iitukalle tsemppià iskiaksen kanssa! Mulla se oli pitkààn jokapàivàinen seuralainen nàiden pullistumien vuoksi, mutta nykyààn tulee vain silloin tàllòin, tuo raskauden loppupuoli oli kyllà kamala.

Kommentoidaanko teille, ettà hemmottelette lastanne liikaa
? Tààllà Italiassa kauhean kàrkkààsti kaikki kommentoi, ettà pidàn Gretaa liikaa sylissà ja hemmottelen pilalle. Minusta on ihana pitàà tàtà pallukkaa sylissà, tuntuu ihanan làmpimàltà. Mutta kyllàhàn màkin Gretan laitan keinuun, jos mun pitàà suihkussa kàydà tai muuta sellaista. Mutta anoppikin heti ekaksi sanoi, ettà àlkàà sitten hemmotelko pilalle ja apen mukaan itku vahvistaa keuhkoja |O

Sen sijaan klinikan n. 70-vuotias lastenlààkàri, joka kuulemma yli 40-vuotiaan uransa aikana on nàhnyt yli 40 000 lasta (yli 1000 lasta vuodessa) sanoi, ettà hànen kokemuksensa mukaan pikkuvauvaa ei voi hemmotella liikaa, ja ettà sen kun pidàtte sylissà jos siltà tuntuu. Siis jopa kàtilòt sanoiva meille, ettà àlkàà sitten hemmotelko liialla sylillà :/

No, kukin taaplaa tyylillààn, itse ajattelen, ettà jokaisen pitàisi tehdà niin kuin itsestà tuntuu hyvàltà, ja minùà nyt satun tykkààmààn sylissà pitàmisestà

Tv. lentis ja Greta 6 vkoa 2 pàivàà :heart:
 
lentis, mä oon kanssa aina tykännyt pitää paljon sylissä. varsinkin esikoisen kanssa, se nukkuikin illat kun katsoin telkkaa mun sylissä. Vieläkin pidän sylissä paljon kun vauva hereillä ja jos vaan pystyn niin välillä silloinkin kun nukkuu. enää vaan ei ole niin aikaa pitää kun noi kaksi muutakin :heart: ja kotihommiakin pitää tehdä. Mutta jos vauva hereillä ja pitää tehdä jotain niin sitten saatan laittaa kantoreppuun. :heart: on toki myös sitterissa/lattialla hereillä ollessaan, eihän sitä aina pysty sylissä mukana pitämään. Myöskin heti kun vauva itkee niin menen sen luokse. toki nyt välillä voi mennä hetki jos joku homma kesken poikien kanssa mutta pikemmiten pyrin olemaan vauvan luona. Jokainen tekee niinkun itsestä parhaimmalta tuntuu, mutta mun tapa on aina ollut se sylissä ja lähellä pitäminen. :heart: Ei sitä mun mielestä voi liikaa pilalle hemmotella jos antaa läheisyyttä ja turvaa. eikai sitä voi koskaan liikaa olla... :heart:
 
Moikka!

Meillä on kastejaiset sunnuntaina, ai että osaakin sitten stressata! Seuraavat juhlat onkin sitten rippijuhlat, aiemmin ei juhlita :p
Pappi ei oo soitellu vielä, kait sille pitää ruveta itellä soittelee.

Karvaa löytyy meidän pojan korvanlehdistä, selästä ja hartioista. Äitiinsä tullut :D
Ja hikkaa podetaan yhtä usein kuin mahassa ollessaan. Säälittää kyllä joskus kun se hikka tuntuu niin kauan kestävän eikä sille oikein mitään voi tehdä.

Sairaalassakin on poika ehtinyt käymään :| Ajos oli pyllyssä ja mulla kauhea hysteria siitä, ettenkö oo osannu hoitaa poikaa oikein enkä edes pestä pyllyä. Ei kuulemma siitä johdu ja niitä ajoksia vaan saattaa joskus tulla. Onneks älyttiin ottaa yhteyttä neuvolaan ja ONNEKS oma terkkari oli lomalla, se ei olis varmaan laittanu meitä jatkohoitoon tms. Ajos puhkaistiin, kaks yötä oltiin sairaalassa ja kahta antibioottia on poika syöny. Olis saattanu tulla verenmyrkytys sen ajoksen takia, hyvä että selvittiin säikähdyksellä.

Sit toissa iltana kävi kyllä ihan ihme homma: Poika hermoili tissillä ja mä vaan koitin tarjota toista tissiä, josko maistuis paremmin. No ei maistunu. Rupesin sit puristelee tissejä, et mikä niissä on vikana... Maitoa ei tullut yhtään tippaa! Mies lähti kiireellä tuttelin hakuun (onneks siwa on auki yhdeksään) ja mä odotin kotona nälästä huutavan pojan kans.
Yöllä sitä maitoa tuli normaalisti, samoin eilen ja tänäänkin.
Eikös se ole niin, ettei maidontulo voi noin yhtäkkisesti loppua? Kuitenkin imettäny oon säännöllisesti koko ajan.

Täytyy tästä suihkuun joutua ennen pikku isännän heräämistä :wave:
Ah, huomenna kampaajalle :)
 
Lentis: kuulostaa samantyyppiseltä tuo meidän Nuutin syömiskuvio, eli syömisväli on tuo pari tuntia, öisin voi olla 3 tuntiakin jos hyvin käy. Ja päivällä sitten varsinkin saattaa haluta ihan tunninkin välein. Imetän kerrallaan yhden rinnan ja yleensä Nuutti nukahtaakin ruokailun yhteydessä, jos on vielä nälkäisen oloinen, niin sitten jatkan toisella rinnalla. Jotenkin vaan toivoisi, että tuo väli pikkaisen pitenisi, koska on tosi hankala tehdä yhtään mitään kun toinen haluaa syödä parinkin tunnin välein. En oikein tahdo itse ehtiä syödä ja varsinkin ulos lähteminen on mulle tosi vaikeaa. Mä poden NIIN huonoa omaa tuntoa siitä, että ei käydä vaunuilemassa kuin ehkä pari-kolme kertaa viikossa :ashamed: :ashamed:

HM: mahtavaa että pääsit tuulettumaan!! Tervettä se vaan on välillä ulkona käydä jos vain itsellä haluja ja jaksamista siihen on :) Mä itse olen niin väsy, etten kyllä jaksaisi kukkua yhtään ylimääräistä :LOL: Ja tossa yksi ilta join yhden pikkupullon siideriä saunan jälkeen varmaan sen 10 kuukauden tauon jälkeen (tai jotain sinne päin... ) niin tuntui että se meni ihan päähän ja tunsin olevani pikkaisen huppelissa. Et parempi ku tää mamma ei lähde vielä hetkeen minnekään :LOL: :LOL:

Ja nyt on tosiaan meillä ristiäiset vietetty, kaikki meni tosi hyvin vaikka niin pelkäsinkin kun on niin paljon jännitteitä ja kiemuroita noissa sukukuvioissa. Huomenna onkin pitkästä aikaa neuvola ja on tosi kiva nähdä kuinka paljon Nuutti on kasvanut kuukaudessa. Ja annetaan samalla se rotarokotekin. Laitan tähän taas sunnuntailta kuvan 2kk pikkumiehestämme :heart: :heart:

 
Karvoista; meillä kans tumma tukka ja tummia karvoja myös korvissa ja pyllyn päällä. Vielä on tukka pysynyt päässä eikä toivottavasti lähdekkään.

Hikka vaivaa täälläkin useasti, ikävä kyllä. En ole oikeen keksinyt keinoo millä sen sais pois, muutakun sitten odottelemalla. Usein käy vielä niin, että reppanalla on kova nälkä samalla ja siitä syömisestähän ei tuu mitään, kun hikottaa :(

Lentis; mulla poika syö kans vaan toisen tissin tyhjäksi ja sillä nukutaan 2-3tuntia. Tosi harvoin huolii enää toisesta tissistä täydennystä. Iltaisin sitten joskus tankkaa reilummin ja muutaman kerran "vahingossa" nukkunut 4tuntia.

Täällä vaipat pitää tosi hyvin. Kertikset on falskaneet kerran ja kestot pari kertaa. Yöllä mennään kertiksillä, kun en jaksa alkaa vaatteita ja petivaatteita silloin vaihtamaan.

Sylittely on mun mielestä tosi suotavaa. Ei mun mielestä pikkuvauvaa voi hemmotella sillä pilalle. Meillä perhevalmennuksessa nimenomaan painotettiin tota läheisyyttä ja turvan tunnetta pikkusilla; tulee sitten tasapainoinen ja itsevarma lapsi/aikuinen.

Mulla huomenna jälkitarkastus. Edelleen mun vatsa on tosi arka sektion jäljiltä, haavasta sellanen 5cm ylöspäin. Joskus jopa pikkuhousujen kumppari sattuu. Pitänee kysyä lääkäriltä onko normaalia vai mikä on vialla??

Tuiskunen ja poitsu 7vkoa
 
Moips!

Nyt ehtii taas tänne kun nimiäiset ja varpajaiset tuli juhlittua pois alta. Viime viikko meni ihan tohinassa järjestelyjen kanssa. Mutta oli aivan ihanat juhlat. Molemmat. =)

Haavemamma: Mä olin kans lauantaina viihteellä! Sähän asut Tampereella? Ois ollu kiva törmätä. Missä te kävitte? Me oltiin Amadeuksessa ja Infernossa. Oli tosi kiva ilta. Katoin kaikki kristallit pöytään ja laitoin tytöille ruuan ja kakkukahvit. Maisteltiin myös skumppaa ja vaniljasikareita. ;) Baareilun jälkeen naiset oli ihan ihmeissään et MIKS ET lähde jatkoille?!?! Siinä mulla meni ainaki raja et jatkoille en kyllä lähde kun on vauva kotona. Muuten menis koko seuraava päivä makkaamiseks. Täytyyhän sitä nyt joku roti olla vastasyntyneen äidillä!!! :LOL:

Vauva nukku muuten paljo paremmin iskän kanssa pulloruokinnassa. Nukahtelee mun kaa vissiin tissille ja herää hetken päästä taas jatkamaan. Välillä tuntuu et koko yö menee imettäessä. Alan ehkä pumppaamaan joka ilta ja yösyötöt annettais sit pullosta.
Ekat hymyt tuli tänään! Arvasin väärin, niitä ei saanutkaan toi soiva leluapina vaan se neuvolasta saatu hymynaamajuliste. Onneks en pistänyt rahaa likoomaan siihen veikkaukseen. :D Olin ihan varma tosta apinasta kun tyttö tuijottaa sitä aina huuli ihan pyöreenä. Niin ja myös ekoja ääntelyitä tuli eilen. Kiekuu leluilleen leikkimatolla. =)

Lentis: Saitko selville millon pilatesta vois alotella? Oon ymmärtänyt et syviä vatsoja vois tehdä hetiki synnytyksen jälkeen, kiellettyjä ois vaan ne sit-upit. Eiks pilates oo just syviä? Pumpissa kävin eilen ja teki tosi hyvää. Jätin vaan ne vatsat viel varmuuden vuoks tekemättä. Mulla on imetys painanut ryhdin ihan kasaan jo kuukaudessa, ihanaa oli päästä liikuttamaan vähä hartioita. Vaunuttelukaan ei ainaka mulla auta yhtään siihen. :/ Kokeilin myös juosta vähä yks päivä, se vasta ihanalta tuntu. Jokohan uskaltais lenkkeillä?

1 kk neuvolassa oltiin, kaikki hyvin, kasvuasiat kunnossa. Painoa oli tullut kuukaudessa 1,6 kiloa ja pituutta 5 senttiä. Luulin että tällä kertaa en jaksais ihmetellä tuota kasvutahtia kun sen on kerran esikoisen kanssa jo todistanut. Mutta täytyy päivitellä taas:
hurjaa vauhtia ne vauvat kasvaa!

Pixie ja Pikkis 1 kk
 
Haluan tehdä korjauksen omaan ed kirjoitukseeni.. Se kuulosti ehkä siltä, että odottaisin jonkinlaisia tuomitsevia reaktioita baariin lähdöstä, mutta tilanne ei kyllä ole se. Tällä palstalla mun on vaikea nähdä jonkun tuomitsevan toisen tekoja... :)

Lentis, kyllä on Italiassa ja Ruotsissa erilaiset ohjeet! Täällä sanotaan, että lasta ei voi pitää sylissä liikaa. Se voi hyvin juuri kuullessaan äidin sydämen lyönnit ja tuntiessaan vanhempiensa (tai kenen tahansa) kosketuksen ja läheisyyden... Kersahan on viettänyt 9kk äidin sisällä ei sitä voi olettaa, että se yht'äkkiä viihtyisi hyvin esim. yksin isossa sängyssä kaukana muista ihmisistä. Senhän nyt sanoo maalaisjärkikin. Mä ainakin pidän paljon sylissä ja pusuttelen tuota ötökkää. Jolla on muuten tummat hiukset ja kanssa karvoja korvissa. Ei ihme kyllä muualla vaikka isänsä on varsin tumma ja karvainen.
Hikka on myös täällä monta kertaa päivässä. Käy sääliksi toista, mutta kuulemma se tuntuu aikuisesta pahemmalta kuin vauvasta.
Oikeasti, kuinka kauan on ok, että vauva on tosi räkäinen? Tää rohisee ja kohisee kuin joku keuhkotautinen... Kuulemma se on normaalia, mutta en mä ole ikinä kuullut kenenkään vauvan rohisevan noin!
Ollaanko me muuten ainoa perhe täällä, joka ei ole viettämässä minkäänlaisia nimijuhlia? Ristiäisiä en pakana halua järjestää, mutta ei ole tullut edes puheeksi mitkään muutkaan juhlat.
 

Yhteistyössä