Helmivauvat 2009 ~lokakuussa~

Glow
NAN jauhetta on 1 ja 2. Mä oon käyttäny aika pitkälti 1, kun 2 ei läheskään joka kaupassa ole. Mä teen usein yöksi maidot jauheesta ja kun lähdetään johonki, vaikka kaupungille niin se on valmiina pullossa ja sopivasti jäähtyny siihen mennessä kun annan.

Glow: meille naisille ja äideille etenkin on varmaan yksi maailman vaikeimmista asioista myöntää, että tarvitsisi lohdutusta/apua, mutta sulla jos kellä olisi siihen oikeus, kyllä varmasti välillä masentaa (vaikkei olisi edes varsinaista masennusta), kun on pieni vauva ja vielä raskaushormonit siihen päälle. Ja varmaan miehelläsikin on melkoista myllerrystä koko olo, vaikkei hormonit ja väsymys samalla tavalla päälle iske, mutta kyllä tää vauva-aika vaatii veronsa itse kultakin.

Rosinante: siis aivan hyvin saattaa välillä ahdistaa ihan just vaan se, että tekee aina samoja juttuja ja varsinkin nyt, kun kaikki pyörii vauvan ympärille. Mulle teki niiiiiiin hyvää vaihtaa maisemaa syyskuussa, varsinkin kun mulla on aina ollut levottomat jalat, oon ehtinyt tässä viimeisen 15 vuoden aikana muuttaakin tusinan verran :D ja olen tottunut matkustelamaan jatkuvasti. Niin että nyt kun Gretan vuoksi olin hautautuneena tänne käpykylään monta kuukautta, niin ei ihme, että oli välillä mieli maassa.

Jotenkin olen vain funtsinut, että pitää löytää jotain itselle mielekästä tekemistä, joka ei liity vauvaan mitenkään. Tätä se psykologi mulle toitotti, ja oikeassa oli. Mulle tekee hyvää ihan vaan käydä lenkillä tai uimassa yksin, tai lukea romaania lastenkasvatusoppaiden sijaan. Niin ja ah, kuinka ihanaa oli lukea taas Marie Clairea ja Vogueta pitkästä aikaa, kun viimeisen vuoden aikana oon lukenut ihan oikeasti vain Kaksplussaa ja vauva-lehteä :LOL: Oudoltahan se aluksi tuntui, mutta minä ainakin pidän Gretan kanssa enemmän hauskaa, jos olen käynyt vaikka juoksemassa aamulla ja silleen viettänyt omaa aikaa.

muoks* niin siis harvinaista herkkuahan mulla "oma aika" on vielä nykyään, kun mies on taaskin poissa 4 päivää, palaa yhdeksi päiväksi ja lähtee sitten taas 4 päiväksi. Mutta revin omaa aikaa sieltä, mistä voin, ja Torinossa tahti helpottuu hieman, kun mies palaakin kotiin joka ilta, mulle todellista luksusta =)

Iso tsemppi :hug: kaikille,joita masentaa,harmittaa tai muuten vaan ankeuttaa! Kieltämättä välillä nää kotiympyrät tulee korvista,mutta toisaalta on mies mulle ehdottanu mulle pariin otteeseen vkloppuna,että lähe parille siiderille,mut ei mua huvita sekään... :eek: Joskus voisin lähtee vaik lenkille ihan itekseni,mutta mies kun tulee töistä,se on yleensä hetken Islan kans,ja sit onkin taas menoa ja puuhaa,ja sit on jo kello niin paljon etten jaksa muuta kun neidin iltapuuhat ja rojahtaa sohvalle tuijottaan telkkaria... :/ . No,eilen olin tunnin jäähallilla kattomassa esikon peliä(joko nekin taas alko!!..),ilman Islaa,että jotain sekin :) Jotenkin on välillä tosi väsynyt ja saamaton olo,ei just jaksais sitä lusikkaa nostaa,niinkun joku tääl kuvaili...
Pitäis ottaa vaan se "oma aika" jostain muualta kuin ilta 20 jäljestä ,kun on jo ite puolizombie,eikä mitään järjellistä jaksa enää tehdä...

Tota juomisasiaa pähkäilen kanssa,kun tuntuu ettei Isla voi mitenkään saada tarpeeksi maitoa. :eek: Tänäänkin aamulla ottanut tissillisen(joo,helppo sanoa paljonko sieltä saa...),sen jälkeen ehkä 20ml nokkamukista ruokailujen yhteydessä ja pari kertaa muutaman imaisun tissiä... |O . Illalla voi ottaa tissiä ennen nukkumaan menoa,ehkä... Miten tollasella voi pärjätä??? No,lisään puuroihin nannia,mut alle 2dl sekin jää... Neuvolassa sanoivat vaan,että riittävästi saa,ei tarvi huolestua,muttamutta...

juu,mutta oli tänäänkin komia päivä!(jotain positiivista laitettava tähän viestiin...)

tatuka+isla

Sähköpostia laitettu,
vielä 8 ilmottautunutta puuttuu sähköpostilistalta!
Eli SMIRGELIN, LUMIENKELI, JEJA, SÖTNÖS, BORRIQUET, EMSA X2
Nyt heti laittamaan sähköpostia osioitteeseen mammameeting(at)gmail.gom
t.Toukka-tonttu

Lukemassa ja pikaisesti kertomassa et viime yö meni tosi hyvin.

Annoin päivän mittaan enemmän syliä kuin normaalisti ja illalla sit nukutin niin, et oli lähes unessa sylissä kun laskin pinnikseen (meni kyllä ainakin 3-5 yritystä ensin) ja pidin sitten käsiä ympärillä kunnes nukahti. Nukahti 21.30 ja heräsi 04 ja 07 syömään, ylös noustiin 8.30. JIPPII! No, en jaksa uskoa, et tää nyt ihan näin helppoa oli, mut sainpahan yhden hyvin nukutun yön taas väliin ja jaksan sillä taas muutaman mahdollisen huonon... Vauvakin on tänään ollut taas äidin mielestä ihana :heart:

Tuiskunen ja Alexi 8kk 1vko+

Alkuperäinen kirjoittaja Seranzu:
mammameeting(at)gmail.com

Tässä nyt sitten s-posti minne jokainen, joka onpi tulossa lähettää viestin, jossa on Nikki/oma oikea nimi ja oma s.posti osoite

Te ketkä haluatte osallistua järjestelyihin, niin ehdotus siitä mitä haluat tehdä, Toukka pitää sposti ringin kasassa ja muulta osin delegoi kaikki hommat eteenpäin.

Tarvitaan ainaki ruokavastaavii, paikka vastaavi, ja jos joku haluaa niin sponssivastaavii.
Kun lähetät Toukalle sähköpostia, se on sitova ilmottauminen ja näin osallistuu paikan vuokran maksuun, ja toki ymmärrämme jos sairauden takia ei pääse paikalle, silloin ei tietenkään tarvitse maksaa.

Jee jee näin mennään! :attn:

Kareliini Minäkin mietin, kun poika alkoi haromaan noita korvia, että nyt tais korvatulehdus iskeä. Mutta kun tulehdusta ei alkanut kuulumaankaan, niin sitten rentoutui, eikä enää niin pelkää sitä.

Glow Me annettiin pojalle jo tässä jonkin aikaa sitten ihan tavalliseen maitoon tehtyä riisipuuroa ja hyvin meni. Ei mennyt maha kipeäksi tai muuta... Muuten ei kyllä vielä olla tavallista maitoa käytetty. Mistähän tuo 10kk:n raja on tullu? Onkohan se just, että sitä aiemmin voi tulla maha kipeäksi...

Me käytiin tänään keskustassa shoppailemassa siskon ja pojan kanssa. Ja poika oli niin kiltisti että ei mitään rajaa! Pelkäsin, että poika kyllästyy tai että tulee liian kuuma, mutta poika eka kiltisti katteli kärryistä ja sitten nukahti. Vasta kotimatkalla noin parin sadan metrin päästä kotoa alkoi kitisemään. :heart:

Eilen käytiin mun tädin luona. Täti ja hänen mies näki pojan ensimmäistä kertaa. He taisivat vähän järkyttyä, kun imetin pojan olohuoneessa ennen kuin lähdimme ajelemaan takaisin. Kysyivät, että etkait sinä enää noin isoa poikaa imetä? :eek:

Mutta jospa tästä menis kattomaan tuota telkkua. Nuo yhdeksän sarjat on aika koukuttavia. :whistle:

olipas tuskasen ärsyttävää koittaa kirjautua sisään..ei sitten millään meenannu antaa tulla tänne.. :eek:

Lentis: mä kävin viikko ennen Jeren syntymää parturissa... nyt tässä onkin tukka miten sattuu.. juurikasvua piiloon oon kuitenki värillä laitellu... sillo menikin vähän turhan lyhyeks.. että kasvakoon nyt hetken vielä ja sit mä meen muodonmuutokseen taas.. ja itkun kanssa pois kun ei tullutkaan hyvä... kuten joka kerta.. en koskaan oo tyytyväinen.. :ashamed:

Kiitos tuosta vicks vinkistä.. täytyy varmasti kokeilla sitten kun tulee sellanen aika taas.. toivottavasti ei pitkiiiin aikoihi..

eroahdistus on täällä melkonen.. puolet yöstä nukutaan mun vieressä, kainalossa, mahan päällä, pään päällä, missä mitenki..en vaan kertakaikkiaan saa omaan sänkyyn rauhottumaan.. ja nyt on tullu sit sellanen, että about kolmen päästä yöunille menosta, on saatava maitoa..vaikka tuhdit annokset iltapalaa onkin saanu.. ennen saatto mennä viiskin tuntia...

Glow pulauttelua täälläkin hampaiden teon yhteydessä.. ei oksennusta mutta reilusti tavaraa kuitenkin.. piikki näkyy jo ylähampaissa..kulmahampaat tuli ensin ja sit nyt tulossa tohon eteen.. äitin pieni dracula... =)

mä en vaa saa itteeni niskasta kiinni laihdutuksen kanssa... tai ylipäätään minkään tekemisen kanssa... tuskastuttavaa..kaappi pullottaa jos jonkin näköstä laihdutuspilleriä..muutama otettu ja sit jää.. :snotty: tänään tuli viimeks nushape pillereitä.. mä oon nii höyrähtäny akka.. :headwall:

:headwall: + 8kk dracula

Ihan pikaiseen vain käymässä. Tultiin tänään Ainon kanssa Kuopijoon mummolaan ekaa kertaa ihan kahdelleen Jyväskylästä autolla. Vähän jänskätti kuis matka menee, mut hyvinhän se. Päivä taas vaan vierähtänyt.

Pikalukiessa bongasin tuolta, että joku oli miettinyt, milloin tavallista maitoa. Mä sain viime viikolla srk:n vauvakerhossa ravitsemusterapeutilta sellaisia ohjeita, että 10kk iässä voi alkaa antaa hapanmaitotuotteita. Eli viilit, jukurtit yms. Ja niistäkin sanoi, että jos ei halua makeeseen totuttaa, niin maustamattomia ja laittaa sekaan marjoja yms. Samoin voi siinä 10kk iässä jos tekee esim. laatikkoruokaa, mihin laittaa munamaitoa, niin siihen voi laittaa ihan tavan maitoa tai vaihtoehtoisesti korviketta lapsen annokseen. Sitten ihan maitoa juomana vasta lähempänä vuoden ikää, sekin rasvatonta maitoa ja aluksi sotkee keskenään korviketta ja rasvatonta maitoa, pikkuhiljaa korvikkeen määrää vähentäen.

Aino vetäs nukkumaan mennessä kunnon itku-raivarit väsymyksestä, kun ei ole tänään päikkäreitä sitä vähääkään nukkunut :ashamed: Selkä kaarella ja pää hiessä huuti aikansa :headwall: Onneksi ei ihan joka ilta toistu, en tiiä kuin jaksais. Että kovasti tsemppejä huonosti nukahtavien ja nukkuvien vauvojen äideille! :hug:

Nessullekin tsemppiä, noi nukkumaan itkien -illat on inhottavia, tuo Gaviscon on sen verran sentään meillä tepsinyt, että Greta viimeaikoina mennyt hyväntuulisena nukkumaan.

Eka hampi vihdoin tuli läpi 3 kuukauden kovan pukkaamisen jälkeen!!!

Nyt nukkumaan, hyveli yöteli :wave:

Glow
Tuiskunen hyvä että oli jo parempi yö =)
Meillä viimeyö meni kans aika hyvin. Nukkumaan käymis itkua kesti vain noin 30 min.
Yöllä ei heränny huutelemaan pahemmin, muutaman kerran heräsin pieneen kitinään - tuttia suuhun vaan ja pari kertaa joi maitoa.
Olisko tepsiny se vicks-vesikulho sängyn alla ;)

Onni keksi tänä aamuna kuinka rappusia kiivetään ylös!! kovasti se on menny tohon alarapulle ja tänään sai eka kerran jalan toiselle ja kolmannelle jne... en estänyt kun halusin kattoa osaako se... Nyt siis ostamaan toinen portti ja äkkiä!! sehän on sekunti, kun poju katoaa näkyvistä ja on arvatenkin rappusissa.

Noustiin jo kuuden pintaan, niin Onni kävi just ekoille päikkäreille!
Kunhan tuo herää, lähdetään kaupungille ja työkavereita moikkaamaan.
Kamalan vaikea pukea se tuonne! Ettei ulkona tuu kylmä ja kaupoissa kuuma! Pärjäisköhän se rattaissa ihan sisävaatteet+villapuku, makuupussissa?? jalkapeite on vielä rattaissa suojana... Kenkiä on käytetty päivittäin ulkoillessa, mutta ajattelin nyt että jos vaan villasukat tms. riittäisi kun sen makuupussin otan...jos tuo nukkuis toiset unet kaupungilla ollessa, vois olla mukavampi nukkua niin...

Näyttäis tulevan aurinkoinen päivä =)

Ja enää viikonlopun yli pitää odottaa ultraa!!!

B)

Nyt olis hyvät neuvot kalliit! Vilja keksi nyt sitten sen tissin puremisen, ja kun oli sitä useamman kerran tehnyt, ylireagoin siihen niin, että Vilja pelästyi ihan kunnolla. :ashamed: EN mä taas muistanut, että' on niin herkkä. Eikä sitten enää suostunut rinnalle ollenkaan, vaikka kuinka maanittelin. Meni vain alahuuli mutruun - raukalle tuli tosi paha mieli. Jonkun kerran sain vähän suostuteltua, mutta vastassa oli vaan ne :kieh: , enkä sitten enää uskaltanut sitäkään kieltää. Ei siis imenyt ollenkaan, ja aamumaidot jäi sitten väliin kokonaan, ja reppana nukkuu aamu-uniaan huonosti, selkeesti tosta syystä. Miten tästä nyt palataan entiseen?

Niin hyvin on sujunu imetys tähän asti, ja vielä oli tarkotus muutama kuukausi jatkaa. Kyllä harmittaa jos tyssää siihen, että mä älähdin kerran liian kovaa. :(

Täällä tapellaan aina vaan maidonjuomisen kanssa..... Mä alan olla aika neuvoton ton poitsun kanssa. Mistä ihmeestä tämmönen nyt on tullu? Nyt ei ees suostu kokeilemaan vaan hermostuu jo heti kun näkee pullon! Se yläetuhammas ei oo vieläkään puhjennu mut ei sen toisenkaan etuhampaan kanssa mitään tämmöstä ollut. Mies toi eilen sitä NAN2-jauhetta, mut en uskaltanut sitäkään vielä laittaa ruokaan, kun pitäis vähintään 30ml saada menemään vettä perään. Eihän tuo juo kun muutaman kulauksen nokkamukista. Hohhoijjaa, mulla alkaa keinot loppua... :headwall:

Eipä täällääkään tuo dieetti oikeen pure... |O |O

Meillä nukuttiin viimeyönä 22.00-9.30 :wave: :wave: Tosin syötiin 3 ja 7 ja 3 eteenpäin taas meidän välissä, mut hiuka rauhallisemmin kuin muutamana edellisenä yönä.

En huomannu tuota Toukan viestiä tapaamisesta, mut ompahan pari kertaa sitte tuo osoite... :D Tosi harmi, ettette pääse Labello tälläkerralla! Mutta eiköhän me taas tavata, mä ainakin haluaisin treffailla jatkossakin :attn:

Hyvä et vicks pikkuisen helpottaa GLOW.

Jos koittais tehdä jotaki järkevää, kun tuo nukkuu.
Kivaa viikonloppua kaikille!

Mä en osaa tuos maidonjuomisessa auttaa.. :ashamed: Enkä kyl imetyksessäkään! On must hurjan hienoa kun on näin pitkälle selvinny tissitellen. :flower: Mä kun oon aina joutunu homman jättämään viimeistään 5kk iässä. Ei oo selvästi mun lajini :ashamed:

Rosinante Oletko kattonu imetystukilistan sivuilta vinkkejä tuohon rintalakkoon? http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view&id=142&Itemid=165

Jaahas, puolen tunnin päikkyaika meni jo. Poika kitisi jo tuossa jonku aikaa, mutta kun menin katsomaan niin nukkuikin... Nyt sitten nousi. Jospa sitä lähtis päiväruualle. Kirjotan myöhemmin lisää, jos ehdin. B)

Kiitti Virme linkistä. En ollut nyt tuolla käynyt. Joskus aiemmin kyllä. Tuolla varoitetaan, että voi alkaa paha lakko, jos vauva pelästyy äidin kiljahduksesta. Sit lukee näin: "lakkoon johtanut tilanne on ollut vauvalle niin traumaattinen, että hän itseään suojellakseen ei uskalla ottaa riskiä tilanteen toistumisesta ts. ei uskalla enää imeä". Ja siltä tosiaan vaikuttaa. Pää kääntyy visusti pois ja itkettää. Nyt itkettää muakin. Tissi on ollu Viljalle aina niin tärkeä, ja sillä viimeistään on saanu likan rauhoittumaan. Nyt mä oon tehny sen turvapaikasta pahan paikan. :( Ei mulla käyny mielessäkään, että näin vois käydä.

Matma ole hyvä! Toivottavasti saat tuolta jonkun vinkin, miten saisit Viljan taas uskaltamaan imemään. Voin kyllä kuvitella kuinka pahalta tuntuu, kun toinen ei huolitte tissiä. Vaikka yöllä välillä harmittaa imettäminen niin onhan se ihana tunne, kun toinen on niin lähellä ja tarvitsee vain ja ainoastaan sua. :heart:

Matma: meillä ei Greta ehkä ole yhtä herkkä kuin Vilja (joka on muuten aivan ihana nimi :heart: ) kun silloin 5kk puri pari kertaa tissiä, niin kerran huusin EI niin kovaa, että rupesi oikein itkemään, mutta nukuttuaan imi kyllä sitten ihan normaalisti. Mutta sen jälkeen en olekaan enää huutanut, sanon vain tiukasti ei ja otan rinnan pois suusta.

Gretahan oppi sen ei-sanan just tuolleen , kun välillä sitten yrittin jatkuvasti nipistää (siinä se kehittyi se pinsettiotekin :)) nänniä, ja panin käden syrjään ja sanoin tiukasti ei. Nykyään sitten usein uskoo sanaa ei ihan kauempaakin, kun olis menossa tihuja tekemään. :heart:

Mutta siis kun Vilja yrittää seuraavan kerran purra, niin sano lempeästi ei ja otan hellästi se tissi pois suusta, meillä siis tuollainen lempeä ote on tepsinyt.

Tänä aamuna olin niin poikki yöllisten heräilyjen jälkeen, että aamulla (imetän aamulla aina makuulta sängyssä) annoin Gretan nukahtaa tissille ja nukuttiin siinä sitten kumpikin. Kyllä nyt joskus tosi väsyaamuina voi mun mielestä noinkin, kunhan ei tule tavaksi. Mutta siis siinä unissaan Greetu sitten kyllä puras mua kerran aika lujaa, Greta siis nukku koko ajan tissi suussa, hyi mua, kun unohdan tolleen periaatteeni...

Musta imettäminen on kauhean suloista, mutta ei tissi mitenkään kauhean tärkeä mun mielestä Gretalle ole, mä en ole esim. alkuaikojen jälkeen lohduttanut Gretaa tissillä enää lainkaan (no, johtuu varmaan siitäkin, että Greta itkee niin vähän), ennemminkin meillä tissi taitaa olla enemmän tapa, esim. Greta saa yleensä tissiä aina ennen nukkumaan menoa ja herätessään, mutta kun nyt taas vähensin yöimetystä niin, että imetän vain klo3 ja klo6, niin ei näytä olevan ongelmia asian hyväksymisessä.

Mutta kun tykkään imettää, niin imettäisin mielellään sinne 1,5 vuotiaaksi asti, jos vaan Greta haluaa. Vähän kyllä musta tuntuu, että tää imetys on tärkeämpää mulle kuin Gretalle. Paitsi että onhan Gretallakin niitä kausia, jolloin hokee mammaa ja haluaa siis syliin ja tissiä, sitten taas jos ollaan esim. kaupungilla, niin voi mennä koko päivä ilman, että tissi kiinnostaa, sitten illalla mun onkin pakko pumpata ylimääräisiä pois.

Jee, kuukautiset taas, näköjään ne sitten tulee kerran kuussa, eipä sille mitään voi =) Ärsyttävää vaan, kun selkään sattuu ihan tajuttomasti. :headwall:

Ok, kotihommat odottaa...

Kuukautisista sen verran että ootteko huomanneet että olisivat synnytyksen jälkeen jotenkin muuttuneet erilaisiksi? Mä oon pannu merkille ettei oo enää niin kipeet kuin aikaisemmin. Mut ihme juttu; maha on nykyään aivan sekaisin kuukautisten aikaan. Siis ihan löysällä.... Tosi inhaa kun on vielä useesti semmonen että se iso hätä tulee ihan hetkessä ja saattaa tulla monta kertaa päivässä, ei tee kauheesti mieli lähtee mihkään vessan ulottumattomiin... No joo, se siitä, ei enempää kakkajuttuja. Mut mielenkiinnolla tiedustelen onko kellään tullut mitään vastaavaa?

Yhteistyössä