Helmivauvat 2009 ~kesäkuussa~

Mae
Lentis Meillä Joona ollut koko ikänsä enempi tai vähempi ripulilla ja se oli oire maitoallergiasta. Nyt en oo aikoihin maitoproteiinia käyttänyt ja ripuli on nyt viikon vaan pahentunu ja pahentunu.
Tosta maidon loppumisesta tai sen epäilystä. Epäilen siksi, kun Joona on tosi tyytymätön ja haluisi syödä 1h välein.... Mutta kun en tiedä syökö kipuun (suolistokipuun) vai onko oikeesti nälkä. Nyt sulatin pakastimesta maitoa 120ml ja juotin sen ja ipana oli kun Naantalin aurinko.
Niin ja relaa en uskalla antaa, kun Joona ei sitä kestänyt silloin alkujaan.

Mae taas
 
pikamerks

keltamo jopas kuulostaa uhmiksen touhut taas samalta. kitinää kätinää itkua kiukkua karjumista, siskon herättämistä..nipistelyä,puristelua, HUUTOAA-AA-AA-AA-AA-A!!! :kieh: :kieh: :kieh:

unille kipin kapin.
labello ja pikku J 4kk+
 
Täällä kotiuduttu möksältä,

tänään maistui sit likalle sosekin taas kun sai eilen sen suolen auki ja onneks tänäänkin on toiminut normaalisti.
Ripuli hommiin en osaa vastata Mae kun tosiaan meillä ollut vaan niitä jäniksenpapanoita, eli toisensuuntaiset probleemit :kieh:
Meillä kyllä ne papanatkin sai pyllyn punottamaan, mutta odottelen että josko rauhoittuu itsestään.

Huomenna Kärkkäiselle shoppaa vähän =)

Hyvää yötä!
 
Helou ja terveisiä Englannista!

Ollaan lueskeltu muiden juttuja, mutta koskaan ei muista, mihin piti kommentoida, joten omia kuulumisia tulee taas..

Englannin reissu on siis takana, ja meni erittäin hyvin! Ronja käyttäyty ku enkeli, ja sopeutu tosi hyvin uusiin ihmisiin ja paikkoihin, sekä aikaeroon, ja nyt on sopeutunu takas Suomen aikaan. Eli nukkumaan mennään kello 20, ja herätään ekalle syötölle n. klo 08.. Tosin joku yö taaksepäin neiti veti sikeitä 14,5 tuntia!!! Nyt ollaan sitten pistetty herätyskelloo soimaan kahdeksan maissa, ettei tyttö koko päivää nuku..

Täysimetyksellä mennään edelleen, se tuottikin vähän ongelmia reissussa, kun julkista imetystä ei niin hyvällä katsota siellä, mutta hätä keksii keinot.. Kerran annettiin korviketta, kun ei kertakaikkiaan jaksettu enää etsiä rauhaisaa paikkaa imettää (joka on Lontoossa aika hankalaa :( )

Nyt meillä on vihdosta viimein siirrytty kokonaan 62cm/3-6kk -kokoisiin vaatteisiin, ongelmana tuntuu olevan vaan se, että neiti on sen mallinen, että monet vaatteet on liian leveitä.. Sen sijaan meidän vanhempien säästämät 70- ja 80- lukujen vauvanvaatteet ovat just passeleita, niistä ollaan käytetty jo 68-70cm kokoisia, ja istuvat kuin nakutettu. :) Liekö vauvat sitten pulskistuneet ajan myötä, ja vaatteistakin tehty nyt isompia vai mikä on syynä tähän.. :| Englannista ostettiin Ronjalle kaikkea söpöä tuteista pukluliinoihin ja vaatteisiin, pitikin ottaa takastullessa extralaukku mukaan, ku ei kaikki ostokset mahtunu matkalaukkuun.. Itselle ostettiin myös paljon vaatteita, kun löyty charity shopeista ja Primarkista kaikkea ihanaa ja superhalpaa!

Tän hetken ongelmana on se, että Ronja välillä kapinoi tissiä, eikä meinaisi millään juoda, mutta kaipa se on vaan vaihe, joka menee ohi... Pari kertaa tehty se virhe, että kun neiti aikansa on tissillä kapinoinut, niin ollaan annettu pullosta rintamaitoa, niin neiti on juonut jopa 100ml, ja hetken päästä kaikki on tullut ylös.. Pitäis vaan uskoa, että kyllä se sieltä rinnasta ottaa ja saa sen minkä tarvii :ashamed: Niin, ja meillä ei Ronjaa oo koskaan opetettu nukahtamaan tissille, alkuaikoina sylissä keinuteltiin ja heiluteltiin, kunnes tajuttiin, että tyttö nukahtaa ihan itsekin. Tutti on kyllä ihan ehdoton, sitä ilman ei nukahda, ellei oo rättiväsynyt. (Ja niinku me mietittiin, että tuttia me ei ainakaan lapselle opeteta... :ashamed: )

Onko muuten kellään kokemusta kavereista, joilla nuorempia lapsia, että vaikka kuinka hienovaraisesti yrittää neuvoo, miten sais vatsakipuja vähennettyä ja yöunia pidennettyä, niin ei mee perille ei sitten millään! Meni vähän ohi aiheen, mutta tuli jostain syystä nyt mieleen :D Meillä ainakin Ronjalle aiheuttaa vatsavaivoja ruisleipä ja raaka sipuli, ja meil on pidetty kii ruoka-ajoista (ei nyt tietystikään minuutin tarkkuudella, jos vaavi kitisee nälkää). Ollaan ehdotettu parille kaverille, että kokeilis näitä kikkoja, mut ei. Sit vasta ku kaverit lukenu saman asian jostain muualta, ni on kokeillu ja heti on unet pidentyny ja vaivat vähentyny :headwall: Joo sori purkaus, on vaan niin turhauttavaa. :)

Harmi, ettei päästä tapaamiseen, olis kyl tosi kiva, jos pääkaupunkiseudun mammat sais järjestettyä kans tapaamisen. :)

Tällä viikolla onkin sitten Pridet, ollaan perjantaina menossa sateenkaariperhetapaamiseen ja lauantaina tietysti kulkueeseen. Ronskulle on jo valmiina asiaankuuluvat sateenkaarivaatteet :D. Mahtavaa, että viikonlopuksi luvattu hellettä, ei olis kiva sateessa marssia.. Englannissa olikin muuten tosi aurinkoista koko meidän reissun ajan, kun täällä Suomessa vaan satoi :D

Ollaan kyllä aika varmoja, että tää vielä kostautuu myöhemmällä iällä, kun Ronja on nyt niin enkelivauva... :| :D

Kesäterveiset mammoille

Mummy, äiti ja Ronja reilu 4kk :heart:

Ps. En tiedä, onko noi lopulliset nimet, millä Ronja tulee äitejään kutsumaan, mutta ainakin nyt tässä vaiheessa käytetään noita, ku toinen äiti kumminki enimmäkseen puhuu Ronjalle englantia ja toinen suomea.. Jos asuttais ulkomailla, olis luontevampaa sanoa mama-S ja mama-E, niinku L-koodis :D Mutku ei asuta ni ei... Joo-o ja hyvää yötä vaan kaikille! :)
 
Heips! :)
Mae: Meillä kun alkoi se rotavirus oli juuri tuota samallaista vesi ripulia. Ei siis kakannut yöllä, mutta päivällä jatkuvasti. Mahataudissa kuulema menee juuri kyseiselle vesiripulille. En tiiä sitten vaikuittaisko helteet jotenkin. Meillä tosin lopetti kyllä syömisenkin kokonaan. Osmosaalia kehotettiin antamaan, että saa viiamiineja.

Haavemamma: Mä en ymmärrä meillä tulee samoja papanoita. (tai ei nyt samoja kuin teillä) mutta samanlaisia. Luumua annettu ja mallasuutetta. Mutta ei irtoo. Niin millä sä saitkaan sen saaliin sinne kainolaan saakka?? Vinkkejä kiitos :D Ai niin meillä menee pirpanat aikas samoissa mitoissa syntymästään asti, mitä olen seuraillut. 4kk painokin oli sama. Meillä vaan flikka vähän pitempi.

Emsa: Mun kaveripiirissä ei ole tällä hetkellä pienempii ku tein tän tällä iällä ja muutenkin kaikki ihmettelee, että vielä piti kun eka on jo niin iso, et on helpompaa. Mut mä voisin kyl ottaa vinkkejä millä sais vaavin nukkuu paremmin yöllä? :D

Onkos kukaan muuten tosiaan atanut vielä puuroja? En ole nyt varma puhuiko joku siitä aikasemmin, mutta mä annan riisi puuroo iltasin neuvolan kehotuksesta. Mutta mietin vaan, että onkos se niin tarkkaa se 5kk kun voisi alkaa antamaan kaurapuuroa???

Memsku ja Pikku-Helmi4,5
 
Lentis: Meillä on kanssa nykyään nukutettu yöunille ilman tissiä. Imetän kyllä sängyllä, mutta nostan pojan omaan sänkyyn ennen kuin nukahtaa meidän sänkyyn. Pepulle hetken aikaa taputan ja siihen nukahtaa. Meillä päivisin nukutaan (siis ne hetket) vaunuissa. Niin ja asiaan, eli miten sie teet noitten yösyöttöjen kanssa? Eli pietkö Gretaa hereillä syöttöjen ajan vai miten? Meillähän silmät mennee kiinni heti kun saa tissin suuhun, mutta siis syö ihan kunnolla eikä vaan lupsuttele.

Kutri
 
Bongasin eilen tytsyltä selluliittiä. Hyvät geenit raukalla, kun nyt jo on... :D

Vilja ei vieläkään kääntyile. Joitakin kertoja on harvakseltaan kääntynyt, mutta en tiedä, voiko sitä laskea osaamiseksi. Äsken kääntyi ensin mahalleen ja sitten vähän ajan päästä takaisin selälleen. Sit ehkä ens viikolla seuraavan kerran... Sötnosilla taisi olla kans vauva, jonka mielestä lahjattomat ne vaan treenaa. :)

Toukka en oo tollasesta vekottimesta kuullukaan. Pitää varmaan hommata, vaikutti aika hyvältä.

Emsa Muakin kyllä kiinnosta pitkien unien salat. Jakakaa vaan täällä ihan vapaasti viisautta. :)

Mullakaan ei oo kaveripiirissä kenelläkään pienempää vauvaa, mutta vaikka olis, niin mulle olis luonteenvastaista neuvoa, jos ei oo neuvoja kysytty. Voin kyl kertoo, mikä meillä on mihinkin auttanu jne., mutta en oo ehkä niin perehtynyt, että osaisinkaan neuvoa toisia, kun vauvat on niin erilaisia.

Mae tosi kurja toi ripuli. Toivottavasti se on ohimenevää eikä mitään uutta allergiaa.

Nyt pitäis reipastua ja painua pihalle. Ihana ilma taas!
 
....Niin ja. Olen tänään kysyvällä päällä, Sori.
Istutatteko vauvaa ollenkaan vielä. Kun tää meitin neiti äheltää koko ajan ylös. Niin että onko siitä haittaa jos vähän istuttaa?

Ja korvike mutsit... Onko teijän syötöväli kuinka pitkä? kun musta tuntuu, että olen tarjonnut vähän liian usein maitoo kun ei syö ei sitten millään.

No joo nyt ei tällä erää muuta. :saint: Eli jos joku tietävä vinkkais niin kiitos!

:heart: :heart:
 
emsa mä sain aikanaan englannissa ihmetteleviä katseita kun imetin poikaa julkisesti. tuntu et kaikki muut syötti vaan pullosta. pyh ja pah, minä mulkoilin niitä takasin vaan :snotty: :LOL:

tuohon toisten neuvomiseen en viiti sen kummemmin alkaa, voin kertoo miten meillä, mut heti perään sanon varmaan sata kertaa et niin ei välttis toimi teillä...ettei vaan kukaan luule et tyrkytän omia neuvojani ainoona oikeena :LOL: (ite niiiiiiin inhoon näitä kaikkitietäviä neuvojia joihin joskus törmää )

tuo toukan linkin vempain oli aika jännä! pitäsköhän ihan hankkia?! mä oon vähän hysteerinen aina tuon tukehtumispelkoni kanssa..

nyt ootellaan jospia ja henniä kylään, joten palailen paremmalla aikaa :)

labello ja yöunilla edelleen tuhiseva neiti 4kk+

ainiinjoo matma meidänkin tytöllä on "Selluliittiä" reisissä :LOL: on niin mahottoman pullukkaiset nuo jalat et ihan hassun näköset ja käsivarretkin on ihan ku kipparikallella..
 
Mae
Memsku Meillä Joona ei edes kakkaa kovin usein, vaan pari kertaa päivässä (tosin toissa päivänä 5krt 2h sisään). Mut mä olen kanssa ruvennu sitä rotaa epäilemään, kun oltiin siellä sairaalassa ja pari päivää sitten soitin sinne niin sanoivat, että siellä on paljon rotaa. Mutta Joona on saanu sen rokotteen ekan osan, niin oisko se apuna ettei tuu ihan niin rajuna?! Tiedä häntä, lääkäriin mennään huomenna kun raukan peräaukonsuu on ihan ruvella ja kroppa ihottumalla (onko sitten hikinäpyn ja atopian sekoitusta, tiedä sitäkään)

Matma mä vähän pahoin pelkään lisäallergioita :( Mutta jos ei pian ala helpottamaan, niin sitten loppuu meillä imetys :'( ja aloitetaan tuo erityiskorvike, jotta sitten näkis mitkä sitä herran suolistoa ärsyttää. Mä en vaan haluis lopettaa imetystä, kun se vihdoin on alkanut sujumaan ja Joonalla on lähes täydellinen imuote.

Niin ja sitten lisää omaa valitusta, nyt tosin esikoisesta... Eilen oltiin apteekissa käymässä ja sieltä tulossa kotiin. Oli pysähtynyt liikennevaloihin niin kuin kuuluukin, mutta mutta.... Sitten tuli (ja meni) joku kärpänen ja kävi kiljumaan ja rääkymään niin, että se pyörä lähti valumaan autotielle.... No me oltiin muutaman metrin päässä rattailla ja mä jätin rattaat siihen ja juoksen pysäyttämään isompaa, kun meinas joutua auton alle :headwall: |O Mä siis pelästyin niin kauheesti, että hermostuin esikoiselle ihan tosissani (ja turhaan). Nyt siitäkin kauhea morkkis :ashamed: Mä en ymmärrä miten voi pelätä noin paljon ötököitä että pitää huutaa kun hyeena. Mutta jääpi puuhamaa meiltä tänä vuonna käymättä (oltiin suunniteltu menevämme sinne), mutta eihän siitä kukaan nauti kun yks kirkuu ja sätkii pienimmästäkin kärpäsestä :(

valittaja-Mae ja Joona (+isoveikka)

p.s. On meillä useimmiten ihan kivaa, uskokaa tai älkää
 
Matma, selluliittia täälläkin :D

Memsku, tää on nyt varmaan taas tälläista hysteriaa, mutta mä luin tutkimuksen jonka mukaan liian aikainen viljojen anto altistaa myöhemmin 2-tyypin diabetekselle, liikalihavuudelle, sydän- ja verisuonitaudeille ym. Sen mukaan ruuansulatuselimistö jää ikäänkuin osittain kypsymättä jos sinne laitetaan viljoja ennen kuin se on täysin valmis. En sitten tiedä onko puppua vai ei, mutta ite oon ajatellut että en anna viljoja kun vasta puolen vuoden jälkeen. Tai siis en näe mitään syytä niitä antaa. Mutta meillä toi nyt ei muutenkaan ole saanut vielä mitään muuta kun tissiä kun sillä on hyvin pärjätty, eli en ala neuvomaan :)

Emsa, mä oon yrittänyt olla Labellon tavoin neuvomatta... Kun ei itsellekään mene muiden neuvot kaaliin kunnes luen ne jostain (esim täältä täysiä totuuksia täynnä olevasta keskustelusta :LOL: ). Plus että meillä on myös aika "helppo" vauva ja mun kavereilla vaikuttaisi olevan vähän vaikeampia tapauksia. Eli välttis ei toimi niillä meillä hyväksi havaitut keinot. Ja välillä melkein hävettää kun tyttö vaan nukkua posottaa hymy naamalla ja kavereilla vauvat itkee... Mutta toi sipulijuttu on kyllä totta täälläkin, varsinkin valkosipulista tulee kamalat ilmavaivat pienelle. Ja inkivääristä meni kakka ihan vihreäksi. Pieni pestokone :D

Kvartti ja Helmi 4kk 1vko
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mae:
Memsku Meillä Joona ei edes kakkaa kovin usein, vaan pari kertaa päivässä (tosin toissa päivänä 5krt 2h sisään). Mut mä olen kanssa ruvennu sitä rotaa epäilemään, kun oltiin siellä sairaalassa ja pari päivää sitten soitin sinne niin sanoivat, että siellä on paljon rotaa. Mutta Joona on saanu sen rokotteen ekan osan, niin oisko se apuna ettei tuu ihan niin rajuna?! Tiedä häntä, lääkäriin mennään huomenna kun raukan peräaukonsuu on ihan ruvella ja kroppa ihottumalla (onko sitten hikinäpyn ja atopian sekoitusta, tiedä sitäkään)

Matma mä vähän pahoin pelkään lisäallergioita :( Mutta jos ei pian ala helpottamaan, niin sitten loppuu meillä imetys :'( ja aloitetaan tuo erityiskorvike, jotta sitten näkis mitkä sitä herran suolistoa ärsyttää. Mä en vaan haluis lopettaa imetystä, kun se vihdoin on alkanut sujumaan ja Joonalla on lähes täydellinen imuote.

Niin ja sitten lisää omaa valitusta, nyt tosin esikoisesta... Eilen oltiin apteekissa käymässä ja sieltä tulossa kotiin. Oli pysähtynyt liikennevaloihin niin kuin kuuluukin, mutta mutta.... Sitten tuli (ja meni) joku kärpänen ja kävi kiljumaan ja rääkymään niin, että se pyörä lähti valumaan autotielle.... No me oltiin muutaman metrin päässä rattailla ja mä jätin rattaat siihen ja juoksen pysäyttämään isompaa, kun meinas joutua auton alle :headwall: |O Mä siis pelästyin niin kauheesti, että hermostuin esikoiselle ihan tosissani (ja turhaan). Nyt siitäkin kauhea morkkis :ashamed: Mä en ymmärrä miten voi pelätä noin paljon ötököitä että pitää huutaa kun hyeena. Mutta jääpi puuhamaa meiltä tänä vuonna käymättä (oltiin suunniteltu menevämme sinne), mutta eihän siitä kukaan nauti kun yks kirkuu ja sätkii pienimmästäkin kärpäsestä :(

valittaja-Mae ja Joona (+isoveikka)

p.s. On meillä useimmiten ihan kivaa, uskokaa tai älkää
Mae: Justiinsa niin. Mekin kerittiin saada se eka annos ja siksi virus tuli lievempänä. Toinen vastaava ripulitauti on joku avd tai mikä nyt olikaan joka on vauvoilla yleistä ja tekee juuri tuollaisia oireita. Kävimme kokeissa ja koska oli sen verran lievää niin koti hoitoa ja nesteytystä. Meillähän tuo tyttö oli vähän kuivunut. Kesti tasan 7päivää... Soittelin aina välillä lääkäriin ja sanoivat, että jos tyttö on virkeä niin kotihoito riittää. Mutta kyllä se oli koko ajan sellaista kyttäämistä. Toisaalta ehkä parempi kotona kuin sairaalassa tipassa.
 
Toukka:postia laitettu!

Mae:meillä kans toi meidän 3v neiti pelkää ihan hirmusesti kaikkia ötököitä.Voi sitä hysteriaa jos joku ötökkä sattuu oleen näkösällä!kauhee huuto ja kirkuminen alkaa,toinen pelkää ihan tosissaan.Onnex teille ei sattunut mitään!

Meillä on neiti nyt sit kipeenä.Viime yönä nousi kuume ja nukuttiin tosi huonosti.Meillä on makkarissa niin tuhottoman kuuma et oli pakko tulla alakertaan vähän viilentymään.

hemuliina ja kipeä pieni neitonen 4kk :heart:
 
Memsku mä jostain luin et riisi kovettaisi vatsaa. Meilkii tota kovan oloist kakkia, niin en oo sit viel antannu. Mut sitä maissipuuroa kylläkin ja velliä. Itte keitelly siis maissijauhoista. Meille sopiva velli tulee 180ml maitoa ja ruokalusikallinen maissijauhoa.

Pullotuteista! onhan ollut melkoista säätämistä, kun ne silikooniset tuttiosat pullossa, joko tulee liikaa kun korkki löysöllä tai sit ei ollenkaan... :kieh: Löysin sit ne luonnonkumiset VELLITUTIT, joist poju juo maidon tosi rauhas ja hyvin vaik olis korkki kireel, siinä sellanen ilmaventtiili. Ja sit taas tuo oma tekemä maissivelli toimii VAIN silikoonisel vellitutil. Kaupan vellin juotan samal luonnonkumivellitutil, kuin maidonkin.

Syöntivälit pulloruokinnassa n. 2h päiväsaikaan tai enemmän tai vähemmän. Aamun syönnin perään pisin väli 3h tai jo erehtyy pitkilli päikkäreille (jotka on nyt jossain lainassa) :LOL:

Mae :hug:

Nykyään on kaikkee ihme härpäkkeit vauvoille, mua vähän ärsyttää... Nyt tekis kuitenkin mieli sitä bomboa vai mikä lie, sellannen potan näköinen härveli. Jollain näin FB:ssäkin sen. Ihana! Mut onkohan oikeesti ihan okei pitää alle 6kk siinä? Meilkii kun viihtyis istuvilleen... Ollaan kyl pidetty, kun tukee kainaloist sylis tai nojaa puoli-istuvas asennos.
Tasan kerran oon kohdannu 4kk vanhan vauvan joka ei pyrkiny ylöspäin vaan viihtyi tasan vaakasuorassa. Oli muuten tosi outo, jotenkin lötkö muutenkin... Mut ihan ok ja hyvinvoiva 1v tänäpäivänä. :D

Nyt rannalle...

S ja Kaapsu 4kk+ 1pv :attn:
 
Mae
Memsku ok, ehkäpä se sitten tosiaan on jotain sellaista (toivottavasti). Meillä vaan kun aluksi oli ripulia maitoallergiasta, sitten helpotti kun en käyttänyt maitoproteiinia, sitten altistettiin ja taas tuli vesiripuli. No sitten taas vähän helpotti ja tuli räkis ja sen jälkeen ripuli joka nyt siis pahenee ja pahenee. Aluksi pistin ton räkiksen piikkiin, mutta en usko että se ihan näin pahaksi menis. Niin ja lisäksi on se kitinä-vikinä-narina koko ajan + päikkäreitä ei nukuttaisi kunnolla. Tosin söis sitten tosi tiuhaan eli varmaan yrittää korvata sitä ripuli tehotankkauksella

Hemuliina Ihana kuulla, että muillakin. Meillä poika tosin on jo kohta 4v. mutta olen huomannu, että on muutenkin sellainen arkuusvaihe menossa. Mutta tosi nautinnollisia on meidän ulkoilut |O Neuvolastakin sanoivat, että siedätystä siedätystä... No juu-u, ulkona ollaan kyllä, mutta ei siitä kukaan tosiaan nauti. Ja kun esikoinen käy kirkumaan niitä ötököitä, niin Joona pelästyy sitä ja käy sitten myös huutamaan. Mukavata!

Mä se vaan roikun täällä ;)

Mae
 
Meillä kans toi 3v pelkää ötököitä, siis kaikkia mitkä lentää (paitsi perhosia). Välillä ei tartte kun jonkun roskan leijua niin kiljuu. Mut sit madot ja muut on ihan kivoja.... Minust kyl tuntuu et neiti on ottannu mallii täst superötökkäkammosest äidist :ashamed:

Ostin esikoiselle silloin sen bumbon huutonetistä, tykkäsi kovin. Kävin sen jo hakees vintilt aikoi sit mut enpä oo muistannu ku kaks kertaa kokeilla. Pitääki muistaa kokeilla josko viihtyis.

Nyt ulos ja ehkä jätskille :D
 
Kvart över Ok. En kyl halua tieten tahtoen mitään sellaista. Täytyy aloittaa sit myöhemmin. Meillä syödään soseita ja puuroa ajattelin ihan siksi, että oisin antanut illalla tukevampaa kaurapuuroa kun syö usein yöllä ja siis on tosiaan nälkäinen. Päivät on sitten kränä ja väsynyt vauva itsekkin kun on yöllä heräillyt syömään.

Serazu Enpä tuota ajatellu lainkaan. Kiitos vinkistä jätän se toviksi pois!

 
Viljoista sen verran, että just luin, olisko ollu uudessa Pilttipiirissä uusista suosituksista, ja sen mukaan ainakin vehnän aloittamista kannattaa lykätä pitkälle puolen vuoden iän jälkeen. Meillä varmaan lykätään muutenkin viljojen aloittamista, kun veljellä on keliakia (tai jos on, diagnoosi ei ole vielä 100% varma). Jos se jotenkin vähentäis sen riskiä sairastua. Oli tästä neuvolalääkärissä puhetta. Olis vähän turhan ironista jos Vilja ei sais syödä viljoja. :whistle: Eipä isovelikään saanut puuroja ennen puolen vuoden ikää, joten en tiedä, onko sillä merkitystä.

Pienten lasten keliakia on muuten niin harvinainen, että alle 5-vuotiailla se diagnosoidaan 2-3 lapsella vuosittain Suomessa. Meidän poika ei edes kuulu mihinkään riskiryhmään, niin aikamoinen arpajaisvoitto...
 
Ihana päivä taas, roudasin koneen äsken tähän meidän pihalle, otin kahvin ja tietenkin luin ensimmäiseks helmimammat :D Tyttö nukkuu vaunuissa, vähän kitisi ennen nukahtamista, ilmeisesti harmittaa tää kuumuus vähäsen :/

Emsoille Hyvää Pride-viikkoa ja lauantain kulkuetta :flower: Mulla on sinne menossa pari (miespuoleista) ystävää :)

Mae :hug: Toivottavasti ripulin syy selviäisi, itse ehkä aloittaisin sen erityiskorvikkeen mutta mä olenkin aika hysteerinen sen kanssa että saa vauva tarpeksi ravintoa, jäi kammo synnyslaitokselta kun paino tippui alussa liikaa :(

KÖ: Mulla on ravintoa-asiat erittäin lähellä sydäntä ja niitä tutkiskelen kaikki vapaa-aikani melkeinpä ja itse en anna viljoja ennen yhtä ikävuotta enkä montaa muutakaan juttua mitä neuvola suosittelee eli ei puuroja eikä vellejä meillä mutta tää on tosiaan mun filosofiaa eikä mikään yleinen neuvo. Jännä muuten miten ympäri maailmaa on todella erilaisia tapoja aloittaa kiinteitäruokia, siis lähinnä se että millä aloitetaan ja milloin.

Tosi hyvä toi Toukan vinkki tuosta 'syöntiturvaverkosta', hyvä just hampaita tekeville vauvoille kun voi jotain viileetä laittaa :)

Syöntivälit korvikkeella meillä on pidentyneet sellaseen 3-4h mutta annokset suurentuneet aika paljon että helposti menee se 200ml.

Vauvan 'selluliiteista' Pulleista vauvoista kasvaa terveitä aikuisia, vauvan rasvakertymät on hyvä asia, kertymiä kehitystä varten ja niitä löytyy meiltäkin, sekä äitiltä että tyttäreltä mutta äitin ei tosin enää tarvis kasvaa ja kehittyä :D :xmas:

Pitiköhän vielä jotain kommentoida... lämpö sulattaa aivot ilmeisesti, en muista :xmas:

Nyt nautin hetken hiljaisuudesta ennenkuin tytsä herää :wave:
 
lueskelemassa. nyt ei kauheesti jaksa kirjoitella mutta emsa: vau mitkä yöunet siellä! :eek: :heart:

Kävin tänään tytön kansas 4kk neuvolassa. Eli uudet mitat: 66,2cm ja 8540g. iso tyttö siis meillä. :heart:

sadee80 & tyttö 4kk :heart:
 
Päikkäreilät hertys!! |O

Tulin vaan sellaista kommentoimaan, että tilasin tuon Toukan linkin kautta sen hammas/suu verkko vempaimen! Jouduin soittaan kun sähköposti ei pelittänyt! Niin siellä sanottiin, että alennusmynnit on menossa tuotteissa nyt! Vin vink.
Ei muuta kuin aurinkoisia kesäpäiviä kaikille! Lähetään vaavin kanssa vähän haistelemaan nurmikkoa!

Memsku ja Helmi
 
Lukemassa, olipas taas paljon tekstiä

emsa, kiva et teidän reissu meni hyvin :) itselläkin haaveena englanninreissu jonain päivänä

Syöntiväleistä, meillä mennään korvikkeella ja syö n.2h välein, yöt nukkuu kokonaan toistaseks.

Tänään ollut taas sellasta känkkää että |O |O en tiä tekeeks tää kuumuus mut jotenki on levotonta :whistle: eilenki ennenkun meni yöunille niin oli kamala huuto ja poru, ei oo kyllä ikinä ollu tollasta.. en tiä sit johtuiko siitä kun oltiin melkein koko ilta ulkona, tyttö oli kyllä vaunussa ja varjossa koko ajan ettei ainakaan olis pitäny mitään auringonpistosta saada. Tänään ei ollakkaan vielä ulkona oltu mut kohta pitäis lähtee mummulaan.

Nyt menee neidillä hermot, palailen taas paremmalla aikaa :wave:
 
Heips!

Tää mamma on puuhastellut puutarhassa, poika nukkunut jo 1,5 tuntia ja nyt en jaksanut enää olla ulkona kuumassa.

Syöntiväli meilläkin pelkän NANin kanssa sen 2 tuntia, mut soseen+NANin jälkeen reilu 3 tuntia ja maissivellillä saattaa mennä 5 tuntiakin. Pari yötä on nukkunut sen 9 tuntia putkeen kun oon illalla antanut maissivelliä...

Mulla on jotenkin herpaantunut toi kuntoilupuoli. Alkuun tein säännöllisesti niitä vatsalihasliikkeitä ja aika pitkiäkin vaunulenkkejä, mut nykyään on jotenkin niiiin kuitti ettei vois vähempää kiinnostaa :ashamed: . Syöminen on jotenkin kovasti lähellä sydäntä :p . Tarttis vaan saada taas vähän itteensä niskasta kiinni, mutkun ei ni ei. Inspiraatiokeinoja otetaan vastaan :) .

No ni, nyt herättiin taas.
 

Yhteistyössä