Helmivauvat 2009 ~kesäkuussa~

Mae
Glow ONNEA! :flower: Mäkin kyllä vähän kade, vaikka ei meille enää lapsia kiitos. Useamman kerran on kyllä tullut päähän sellainen vaarallinen ajatus, että jos vaikka kuitenkin. Onneksi mies on se järki :D

Jospi Meillä ei ole mitään aikomustakaan kääntyä. Ei siis pienintäkään.... Toki Joona tulee vasta kuun alussa sen 4kk ettei kiire olekaan. Mutta en usko, että kovin lähellä on tuo kääntyminen.

Me käytiin siellä lääkärissä tänään ja katsellaan vielä sitä ripulia ensi viikkoon, jos ei ala helpottamaan niin otetaan ulostenäyte. Ja jos ei siinäkään mitään, niin sitten Joona erityiskorvikkeelle ja tissittely loppuu siihen :( Toivon todellakin, että alkais helpottamaan.

Meillä taas yritettiin nukahtaa melkein 2h ( =raivottiin, yritettiin nukahtaa, herättiin jokaiseen nyyhkäisyyn ja huudettiin lisää, ihana oravanpyörä ), lopulta nukahti tissille. Oli muuten eka kerta elämässään kun nukahti tissille muulloin kun yöllä. Ihan sama, kunhan nukahti.

Mae ja Joona
 
Almaa, kiva kun joku muukin painii näiden syömisasioiden kanssa =) Tosissaan, vinkkejä otetaan vastaan, kuinka muut syö!

Mä en ole pitänyt poikaa auringossa kun sen verran, et joskus kävellään pihan poikki tai mennään naapuriin. Ja silloin aina lakki päässä!

Kääntymiseen ei ole kiirettä meidänkään pojalla. Käsi jää perhana eteen, eikä osaa sitä vetää pois. Tänään menin eka kerran lattialle ihan makoilemaan "samalla tasolle" pojan kanssa houkuttelemaan ja kovasti yritti kääntyä ja mä jännäsin pulssi korkeella, mut aina kierähti takas selälleen :( Kohta meillä 5kk täynnä, kai me ollaan taas fysioterapiassa tästä(kin) asiasta.

Sötnos; mua kans kiinnostaa noi sun ravintojutut, öljyt ja puurot. Jaappas lisää tietoa täällä =)

Jeps, mies lämmitti pihasaunan, kai sitä pitää mennä koittaan kuinka nää palaneet olkapäät tykkää olla löylyissä :kieh:
 
Huh hellettä! Päikkärit olleet tänään vähän vauvalla kateissa kuumuuden takia eikä nukkumaankaan äsken meinattu millään käydä, iho oli tosi nihkeä. Keksittiin laittaa sellanen pöytätuuletin hurisemaan ja vähän liikuttamaan ilmaa niin vauva nukahti siihen =)

Glow:lle ihan mielettömästi onnea!! :flower: :flower: :flower: Täällä kans kade :wave:

HM ja Tuiskunen kysyitte tosta meidän puurottomuudesta ja vellittömyydestä niin se vaatisi aika pitkän selostuksen mutta yritän lyhyesti virsi kaunis ELI suomihan on ykköstyypin diabeteksen maailman ranking ykkönen ja viljoilla on sen asian kanssa tekemistä, lisäks vauvan suolisto ei ole ihan valmis käsittelemään viljoja, tästä vois fysiologisena viitteenä esim ottaa sen että poskihampaat, jotka on tarkoitettu viljan jauhamiseen kehittyy yleensä viimeiseksi. Monelle tulee siis turhia "salaperäisiä" itkuja puuroista ja velleistä.

Lilli syö banaani-avocadomössöä maidolla notkistettuna ja lisäks oon antanut keitetyn kananmunan keltuaista voilla ja ennenkuin joku saa sydänkohtauksen niin kananmunassa allergisoivin osuus on juuri se valkuainen jota pidetään virheellisesti miedoinpana osuutena muttei sitä siis MAHDOLLISESTI allergisoivana ole, toki keltuaiselle voi olla allerginen kuten kaikille muillekin ruoka-aineille.
Vatsa Lillillä toimii normaalin hyvin.

Perunaa enkä muitakaan koisokasveja myöskään ennen yhtä ikävuotta syötä (aiheuttavat varmimmin vatsavaivoja). Puolen vuoden tienoilla aloitetaan erilaiset lihat ja kohta rupean lisäilemään eri kasvismössöjä. Summa summarum, vauva syö samaa kaikkea kuin muutkin paitsi viljoja ja perunaa :) Tuntuu varmaan että mitäs ihmettä sitten syö mutta kun on tottunut ja on tietoa niin ei tarvitse käyttää edes mielikuvitusta ja loppujen lopuksi kysymys ei ole isosta erosta ruokavaliossa :) Tiedän että nämä ovat varmasti todella outoja asioita kylmiltään ja kun meille on niin iskostettu viljojen "välttämättömyys", samoin perunan. Korostan että itse olen vuosia tutkinut ravintoasioita eikä nämä ole mitään yleisiä neuvoja ja vaatii perehtymistä asioihin, kulttuurisiin, historiallisiin sekä ravintotieteeseen. Ravitsemuksellisesti olemme hyvin vieraantuneet siitä mitä ravintoa ihmisen kuuluisi syödä ja kaikki on hyvin pitkälle prosessoitua. Ihminen on sekasyöjä, taas kerran hampaat kertovat sen evoluutisen tarinan; meillä on tasaset talttahampaat kasviksille ja terävät kulmahampaat lihalle.

Meillä on vahvana kulttuurisena perintönä tämä viljojen syönti, eli syödään sitä mitä tällä leveysasteella voi kasvattaa, perunaa pidän pula-ajan jäänteenä suomalaisessa ravinnossa, se on ollut halpaa ja jokaisen saatavilla, kuten viljatkin. Valitettavasti ravinto-arvot ovat perunassa mitättömät. Yritän siis kiinnittää vauvan (optimaalisessa) ruokavaliossa nimenomaan huomioita ravintoaineisiin ja hyviin rasvoihin (neitsyt oliiviöljy, voi ja neitsyt kookosöljy) sekä siihen että verensokeri on tasaisena eikä suuria heittelyitä ruoan kautta tule, myöskin Lilli saa omega 3:set kalaöljystä ja myös maitohappobakteereja olen antanut. Jos tarvitsisi jostain syystä syöttää puuroa niin gluteinittomia vaihtoehtojakin on esim. quinoa. Ympäri maailmaa vauvat syövät eri asioita ensimmäisiksi ruuikseen, meillä vaan nuo kansalliset sairaudet antavat vahvan syyn epäillä että kaikki ei ole ok meidän ravitsemuksessa.
Just Helsingin sanomat julkisti uutisen että Tyypin 1 Diabetes jatkaa "salaperäisesti" kasvuaan suomessa... Mun mielestä tossa ei ole mitään salaperäistä, eikä sydän ja verisuonitaudeissakaan joihin niin moni täällä sairastuu, kestää vaan liian kauan että tietyt ruokavaliomuutokset ja tietyt muut lääketieteelliset johtopäätökset saadaan yleisesti hyväksytyiksi faktoiksi, genetiikka ei selitä noiden sairauksien ilmenemistä.

tässä se uutinen:
http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Tyypin+1+diabetesta+sairastavien+m%C3%A4%C3%A4r%C3%A4+kasvaa+nopeasti/1135246394999

Tästä tuli varmaan tosi pitkä selostus mutta tää on yks hyttysen kakka valtameressä ja tähän liittyy niin paljon asioita syy-seuraussuhteineen joita on mahdoton tähän kirjottaa ja selittää auki, lisäks oon niin väsynyt jo ettei ajatus kulje. Jos jotain kiinnostaa ravitsemus niin voi halutessaan kysyä lisää vaikka yksärillä tai sitten aina kivointa on tutkia itse, mun mies on antanut mulle lisänimen tutkijamurmeli :p

Vähän tämän linkin tyyppistä ruokavaliota noudatetaan joillain pienillä muunnoksilla:

http://www.westonaprice.org/children/nourish-baby.html

Meillä koko perhe syö mahdollisimman puhtaasti ja teen kaiken ruoan alusta asti itse, vie se aikaa aika paljon mutta tiedän ainakin mitä me syödään. Suosin luomuvaihtoehtoja ja jos ei ole saatavilla niin käy yhtä hyvin kotimainenkin. En ole tiukkapipoinen näiden asioiden kanssa kuitenkaan, kyllä meilläkin mäkistä haetaan ruokaa joskus, samoin pizzaa ja kebabbia :D Tärkeintä kaikessa on se mitä suurimman osan ajasta tekee ja noudattaa.

No niin, tää oli hyvä lopullinen pään tyhjennys tälle illalle, en muista josko jotain piti kommentoida, taidanpa käydä nukkumaan. Hyvää yötä mammat :wave:
 
Jospi, meillä ei myöskään käännytä. Poika on keskittynyt ottamaan tavaroita käteen (musta meneekin tosi hienosti) ja KILJUMAAN. Kääntyily ei kiinnosta siis, paljon mukavampaa melskata. Kolmekuukautisena oli kova yritys päällä mutta nyt unohtunut, tosin esim sängyssä kellahtaa helposti ympäri joten en tiedä menisikö 'oikeasti' jos olisi kiinnostusta.
Niin ja mä nukahdan kanssa aina kesken elokuvan. Mies on onneksi tottunut jo ja kertoo sitten loppuratkaisun myöhemmin. Ja joskus herään ja jatkan katsomista ja kyselen mitä ihmettä välissä tapahtui.

Kiitos Sötnos noista ruokakommenteista. Mä en ole ruoka-asioihin juurikaan perehtynyt, tuntuu että opittavaa jne olisi niin kamalasti. Sen jostain luin että imetys kiinteiden alkaessa auttaa suolistoa kestämään, ja sain lisämotivaatiota imetyksen jatkamiseen. Mulla on joku ihme kynnys korvikkeiden aloittamiseen, en tiedä miksi. Aloitetaanko korvikkeet yleensä 6 kk jälkeen vai meneekö lapset imetyksellä yksivuotiaaksi

mukavaa lauantaita
almaa
 
Konsta täyttää tänään 4kk :heart: :heart: :heart: ja juhlisti asiaa nukkumalla yhdellä heräämisellä klo 7 asti, siitäkin jatkoi 1½ tuntia unia vieressä. Mä en olekaan näin hyvin nukkunut neljään kuukauteen. Tai varmaan pidempäänkään aikaan, kun en loppuraskaudessakaan hyvin nukkunut. Nyt on olo aivan uskomattoman pirteä.

Sain eilen juoksurattaat ja kävin niitä jo vähän testaamassakin. Kyllähän noissa Konstan kyyti oli tasaisempaa kuin yhdistelmillä, kun oli hyvä jousitus ja isot ilmakumipyörät.

Tutkin tuota päänkasvuasiaa, kun eilen sitä Konstan aukiletta moitittiin pieneksi ja menemme nyt jo 2vk kuluttua kontrolliin. Selvisi, että aukile ei ole päänkasvun kannalta olennainen ja pää voi kasvaa normaalisti vaikka aukile olisi kiinnikin, kunhan kallon saumat pysyvät auki. Kallon saumojen aukiolo voidaan helposti tarkastaa röntgenillä. Päätin siis olla huolestumatta aiheesta, kun pää on kuitenkin kasvanut ihan hyvin.

Meillä poika auringossa korkeintaan 5min, keskipäivällä ei sitäkään, muutoin pitkiä ohuita vaatteita tai varjoa. Välillä annan tuon 5min aurikoa, kun tuntuu tekevän hyvää ihottumille.

Mutta nyt tämä mamma suuntaa nauttimaan aurinkoisesta lauantaista.

Kuume ja Konsta 4kk tasan
 
glow wauh! Onnea!!!! :flower: :heart: :hug: voi hitsin hitsi,myönnän myös olevani kade!! tuo testin tekeminen ja hailakka haamu on NIIIIN jännää :heart:

ihan pikana luin et sain päivitykset vihkoon,nyt en tarkemmin kerkee. en ookkaan varma oliko tästä puhe, mut onko teidän vauvelit keksineet jo varpaat? Jasmin on nyt keksiny et semmosetkin on ja niistä aina pitelee kii ja ihmettelee,suuhun ei taivu vielä. luulis et nuo reisimakkarat estäs koko taivutukset mut eiköhän ne suuhun jossain vaihees mee :LOL:

labello ja nöttönen 4kk+
 
Onnea Glow :flower: :heart: täälläkin vähän kade.. B) Meijän perhe on kyllä 99%:sesti nyt tässä, lisää ei tule.. Ihanaa kuitenkin muistella kuinka jännää ja ihanaa se on kun se viiva siihen testiin ilmestyy.. oih. Tosi ihana juttu. vielä kerran onnea!!! :heart:

meillä ei tyttö ole vielä keksinyt varpaita. saas nähdä koska ne keksii. Käsiään lussuttaa edelleen kovin, oikein jynssää ikeniään vasten ja kuolaa tulee.. Onkohan hampaita tulossa vai muuten vaan.. =)

Nauttikaa auringosta ne joilla sellanen on, meillä on pilvistä ja viileä tuuli.. :p

sadee80 & tyttö 4kk+
 
Glow Onnittelut :flower:

Sain eilen hankittua tytölle matkasängyn ja sitterin alesta, sänky oli 40? ja sitteri 25?. Päästiin sit kellarihuoneeseen nukkuun kaikki ja oli kyllä pelastus kun muuten täällä talossa niin kuuma :whistle: Sitteri jäi sit mummulaan käyttöön kun siellä kyläillään.

Vettä oon antanut nyt useaan otteeseen näillä helteillä ja kyllä tuntuu kelpaavan maidonkin jälkeen.

Auringosta, en oo kyllä uskaltanut pitää juuri yhtään auringossa, aina on varjopaikka. Myssyä oon pitänyt tytöllä ulkona mut vaunuihin en oo laittanu.

Kääntyminen, meillä kiepsahdetaan masulta selälleen sujuvasti mut ei kyllä vielä toisinpäin, eihän se taito kai vielä tuukkaan??

Neiti istuu tässä sylissä ja kattoo et mitä toi äiti tossa oikein näpyttelee, mut nyt alkaa kyllä käymään levottomaks joten heips :wave:
 
Glow, meillä on tuohon silmän rähmimiseen ollut vaan silmätippoja, en ole kuullutkaan että suun kautta annettava antibiootti vois auttaa, täytyypä kysyä seuraavaksi sitä.

Varpaita ei olla vielä keksitty täällä, mies odottaa kovasti että löytäisi varpaansa ja olisi niissä kiinni. Se on miehen mielestä hauskan näköistä :D Nyrkit on suussa koko ajan kylläkin.

Auringossa ei olla pitkää aikaa oltu, ulkona olen pitänyt ohuttaa pitkähihaista ja -lahkeellista; vaunuissa myös lyhythihaista kun on suojassa auringolta. Tänään oli kyllä ekaa kertaa rintarepussa ulkosalla, oli lyhythihaisessa bodyssa ja ohuissa puolpotkareissa; käsivarsia suojaisin suorassa auringon valossa ollessa harsolla samoin päätä, vaikka miellä joka kerta jonkinlainen myssy onkin ulkona. Ihmeen hyvin viihtyi tuossa rintarepussa, kun oli aikas kuuma ja äippä hikosi vatsansa kohdalta niin että kun tytön otti pois repusta, oli äidin paita ihan märkä :D

Kääntyminen; meillä opittiin kääntymään ensin mahalta selälleen, teki sitä n. kuukauden päivät, ja nyt ihan viime viikolla oppi selältä mahalleen kääntymisen. Välillä tekee sitä koko ajan, toisinaan taas näyttää ettei muista koko hommaa. Nyt ei kylläkään ole kääntynyt mahalta selälleen, kun oppi tuon toisten päin kääntymisen :D

Porkkanaa syötiin tänään ihan ekaa kertaa oikeasti :) Nyt ihan selvästi maiskutteli ja nielaisi, taitaa tykätäkin jopa siitä :D Meinasin kohta puoliin kokeilla peruna-porkkanaa, kun ei oo porkkanasta mitään tullut. Kysänpä nyt teiltä, jotka jo pisemmällä tässä soseasiassa, kun meillä vielä vasta ihan kolme päivää maisteltu, että oletteko antaneet myös pelkkää pottua, vai just muun seassa? Kun mietin, että jos annan pottua porkkanan seassa, niin oppiikohna tykkäämään pelkästä potusta sitten :ashamed: Niin ja kuin pitkään olette kasvis- ja juuressoseita antaneet ennen hedelmäsoseita? Ja mikähän olisi hedelmästä sellainen mieto aloitussose? Mietin itse päärynää, mutta onkos se miten pahasti allergisoiva? Pitäiskö aloitella jollain muulla? Tuntuu että oon ihan ulkona näissä sosehommissa, tiiä oikeen miten lähtisi homman aloittaa....
Niin ja kuinka nopeesti olette sitten siirtynyeet antamaan kahdesti päivässä sosetta? Vellejäkin meinasin kyllä kokeilla tässä jossain välissä, kunhan ensin kokeillaan näitä soseita.

Mutta nyt tää lähtee ulos nauttimaan helteestä :wave:

Nessu ja Aino, ensi viikolla jo 4kk
 
pur
:flower: :heart: Oh, onnea Glow. Mä oon kans kyl kade kun Pihla tuli sit leikkauksella ja olin kovasti toivonu heti perään tekeväni. Mut vuos pitää oottaa kätilön mukaan :(. Mut tosi paljon onnea sulle toivottavasti se siitä vahvistuu.

Nyt kun en oo pahemmin kerenny palstailee niin on voinut mennä ohikin, mut onko PIXIE hävinny johonki. Ootko tulos tapaamiseen? Ja oli muitaki ketä oon joskus miettiny et onko kadonnu. Niin se vie elämä mennessään toiset koneen ääreltä nököttämästä....

Tyttö nukku yllättävän pitkää tirsaa ni käyn nopsaa ulkona ja katotaan jos joudan palailemaan astioille viel illemmal. Mukavaa viikonloppua kaikille kuiteski ja toivottavasti päästään huomenna rantsuun makailemaan.

Pur
 
pur
KIINTEITÄ Mä sytän edelleen jääpalallisen juuresta aamupäiväl ja saman verran hedelmää illal. Tyttö söis kyl niin paljo ku annan, tai anaki sellanen fiilis tulee mut en oo uskaltanu sen mahan takii antaa enempää viel. Mut oon kanssa harkinnu tässä et alkisin antaa jotain vihannesta samaa satsia viel päiväl, kurkulla ajattelin alottaa kun luulis sen olevan aika helppo asia elimistölle. Mut meillä syöttäminen on kivaa niin miksipä ei sitten.. STÖNOS kuulostaapa loogiselta oikeestaan kun alkaa ajatteleen. Mä alotin nln ohjeen mukasesti perunasta ja tytön yllisten kiljumisten takia päätin et eihän meillä kukaan muukaan peruunaa usein syö niin ei sitä tarvii kyllä tytönkää syödä enää. Sitte kokeiltiin tädin susituksesta riisiä ja tulos oli perunan kaltainen. Meillä siis vielä varsin suppee ruokavalio;maissi ja porkkana, banaani ja luumu, nää kaikki sosemuodossa siltä varalta ettein imetys kuitenkaan häiriinny. Sekä vesimelonin paloja on saanut imeskellä JUOTAVAA en oo rintamaidon lisäks viel antanu. (paitsi sitä kamomillateetä pieninä jääpaloina tyttö harson läpi lutkuttaa jos ikenet vaivaa) Huomiseks rantapäiväks ajattelin kylmää kamomillateetä hörpytellä varovasti jos on toi 30 helle. hiukka se jännittää sen imetyksen takii.
RIISISTÄ vielä et kovasti ihmettelen tota neuvolan suositusta ei riisiä ennen 5kk ja kuitenkisusittelee piltti hedelmäsoseitamitlä suurimmaksi osaksion riisitärkkelystä. onkohan se sit tärkkelyksenä jotenki eri asia?aionaki neidin maha niihin reagoi kuten riisiin.

suorassa AURINGOSSA en tytön anna olla ollenkaan kun pelkään ihon palamista enkä halua mitään aurinkorasvojapienen ihoon työntää kun en niitä itseenikään laita. pairi pv sit rantsussa annettiin tytön kölliä alasti ja viriteltiin rattailla varjo sen kohalle. Sit vaunuissa kun kölli liikkees ja arska paitaa vuoroin mistäki kulmasta mä heitän vaan harson hänen päälleen, se ku on ilmava ja suojaava kangas.

LABELLO meillä tartutaan polviin ja tuijotetaan intensiivisesti varpaita =)

meillä KÄÄNNYTEEN molempiin suuntiin ja molemmin päin.

Ja KAKKA-ASIAA viel sen verran et ilmeisesti meidän neiti tosiaan on oikeella ruokavaliolla nyt kun hip hip hurraa hän on oppinut oikeen tikistämään tavaraa. :x :D
 
Glowlle onnea täältäkin! B) ...meille ei ihan vielä kiitos. Mamma tahtoo palautua ensin näistä raskauksista. Mulla oli jo kaks raskautta putkeen, vaikka eka ei kestänytkään kuin rv 10 asti. Silti tuntuu siltä, et hetkonen taukoa nyt... Mutta oon jo muuttanu mieltäni sen suhteen, että papuska jäis ainokaiseks. Kyllä meille sittenkin voidaan toista koitella joskus vielä. :whistle:

(.) (joo, mun maha muistuttaa edelleen raskaana olevan mahaa) Mä täällä kesäflunssan kourissa mietiskelen, kuinka saisin itseltäni tätä leijonamutsi-ominaisuutta vähän himmattua. Pitäs ens viikonloppuna jättää typy ekan kerran päiväksi (jopa vähän vajaaksi) mummille hoitoon (tulee siis meille hoitamaan), kun itse mennään juhliin, mutta mutta. Ei vaan sit millään vois jättää. Mitä lähemmäks tuo tulee, sitä vahvemmin mulle tulee semmoinen olo, et perun koko menon. =) Eiköhän tuo nyt oikeesti kuitenkin mummin kanssa pärjää sen vajaan päivän (varmaan n. 9 h), mutta kun...

Miten se onnistuu? Kuinka vauva jätetään hoitoon? :snotty:
 
Glow:lle onnittelut. :) Koska sulla on laskettu aika?

Ruokavalio: Riisivelli tai riisi-ruusunmarjavelli aamuin illoin yht. vajaa purkki, sosetta 1-2 krt päivässä makuina porkkana, peruna, mango ja tänään aloitin päärynän. Isommilla muksuilla ei ole ollut mitään allergioita kuten ei mullakaan, joten olen uskaltanut aika reippaassa tahdissa ottaa uusia makuja.

Painokontrollikuulumiset: Viidessä päivässä painoa oli tullut pari sataa grammaa (nyt 5500 g), joten lisäruoka on ollut poitsulle avuksi. :heart: Kontrolliin mennään kuitenkin jälleen reilun viikon päästä, koska poju ei vielä ole saavuttanut 4kk neuvolan painoaan.

Kössi ja poikanen 5kk
 
Sötnös kiitos olipas mielenkiintoista. Oon sun kanssa samaa mieltä nois asioissa, mut vannon perunan nimeen. Hee! :D Mut juu eihän perunassa ole mitään, se vaan niin kuuluu ruokapöytäämme. Ilman olis tosi vaikea olla. Valkoisen viljan ja sokerin, kun saisi pois olisin tosi iloinen. Varmaan painokin tippuilis ihan itekseen. Siis äipäl, ei vauval. :saint:

Eilen muuten annoin kurkkupalan käteen, siitä riitti hupia pitkäksi aikaa.
Odotan hirveesti kotimaist parsakaalia ja kukkakaalia, et saa tehdä varastoon... Annoin nyt purkki parsaa-perunaa niin tykkäs ihan hirveesti. Mies pitää vauvaa ihan pimeenä :LOL: kun ei itse kasviksiin koske :eek: :eek: Arvatkaapas ärsyttääkö mua.... Mun 12v ja 15v syövät molemmat hyväl ruokahalulla kaikki vihannekset ja salaatit. Tuli muuten mieleen, et aikanaan, kun tuon 15v kanssa olin itekseni (mies oli reissuhommis) laihduin 13,5kg, kun syötiin samoi pöperöit. Eli paljon vihanneksia. Mistähän nyt saisi sen innon, tuota ylipainoa kun on JÄLLEEN 16kg...

Mekin katsottiin vaihdokas eilen, oli aika järkky leffa... Se mis poika katoaa ja kun löytyy, niin onkin väärä lapsi.

Meil ei käännytä, kun sängyllä. Saa itsensä jo yli kyljelleen, mut siin sit keijaa aikansa ja pyörähtää takas selälleen... =) Eikä ole löytäny varpaita. Tavarat kiinnostaa hirveästi ja saa hyvin niit jo käsiinsä masullaankin. :)

Eilen nukutiin taas pitkät päikkärit ja puol ysi kuviteltiin, et rupesi yöunille. Normikaavan mukaan. =) Mut kuinka ollakkaan, heräsi iloisena "päikkäreiltä" hiukan ennen puol kymmentä. :eek: No sit se olikin 23 ennen kun meni oikeesti yöunille. Aamul oli iloisena 7 pintaan, mut 8 nukahti uudelleen ja herättiin koko porukka sit vasta 9.30.

Lähdetään tänään Vaarille, siel miehen sisaruksetkin, on joku perheen kesätapaaminen :) Hauskaa.

Löysin, muuten ihan tarjoustalost vaikka mitä lyhythihaisia bodeja ja muutakin kuin sitä sinistä :)

S ja Kaapsu 4kk+
 
Nessu; mä annoin kasvissoseita 2vkoa 1x päivässä ja sitten kolmannesta vkosta eteenpäin toisena ateriana hedelmää (mangoa, päärynää, omenaa...). Hedelmäsoseita annan aina muutaman päivän peräkkäin samaa, et näkee sit jos reagoi jotenkin allergisoivasti. Mä oon itse ollut lapsena tosi allerginen, elänyt suurinpiirtein vedellä ja ruisleivällä, joten siks oon vähän vainoharhanen :|

Sötnos; kiitos pitkästä kirjoituksesta. Ihan järkeenkäyviä juttuja. :hug:

Osaako Sötnos tai joku muu sanoa, saako vauvalle antaa raakaa hedelmää? Siis ajattelin päärynää tai omenaa raastaa oikein hienoksi raasteeksi. Pitääkö vaan kokeilla mitä vatsa tykkää?

Varpaat
ei ole löytyneet vielä. Peilistä katselee moisia omituisia ulokkeita ja tarttuukin niihin, mut omin avuin ei ole niitä vielä löytänyt.

Alexi on tänään syönyt ihan hirveesti. Sulatin aluks kaks kuutioo bataattia ja yhden kukkakaalin, sen satsin söi niin hirveellä innolla, et en ehtinyt tarpeeks nopeeta lappaa ruokaa suuhun, kun piti itkee joka välissä :eek: Hörppi sit päälle vielä tissillisen maitoa. Tällä satsilla oli tyytyväinen pari tuntia ja taas alko huuto. Sulatin lisää bataattia kaksi kuutioo, jotka veteli taas sellasella vauhdilla, et tällä kertaa isänsä oli helisemässä :kieh: Ja kun sekään ei riittänyt, sai vielä jälkkäriks puoli purkillista päärynäsosetta. Ja tissimaitoa päälle. HUHHUH! Mut eipä tuota voi nälässäkään pitää :/

Nyt käy taas kutsu!
Tuiskunen ja Alexi
 
vielä minä...

Seranzu
; mä olen kans huomannut, että Tarjoustalossa on hyvin vauvanvaatetta. Prismassa ärsyttää, kun siellä on oikein jaoteltu tyttöjen ja poikien vaatteet eri puolille käytävää! Ihan kun ihmiset ei itse tajuais minkä värisiä/laisia vaatteita haluu ostaa!!
 
No ekaks,ei noussut enään nepsulle kuumetta viime yönä,mut tänään huomasin pieniä läikkiä kasvoissa,oiskohan voinu olla vauvarokkoo?voipi olla tästä kuumuudestakin ku hikoilee ihan mahottomasti,ku mun mielestä ei oo muualla kropassa mitään.

Oltiin sit päivä mökillä lasten kanssa ja mä ihan suosiolla pysyin neidin kanssa varjossa.Maisteltiin mökillä vähän ekaa kertaa kiinteitäkin ja mun mielestä yllättävän helposti meni :D heti kauhee olo et onko se ollu nälissään tähän asti ku noinki reipaasti söi?!mut kai se ois huutanut ja jotenki reagoinut jos nälissään ois ollu..no katsellaan miten huomenna sitten uppoo.

Nyt oli kyl ihan tuskaa nukahtaa yöunille,on niin kuuma.Piti välillä vähän käydä varpaitakin kastelemassa lavuaarissa.

Katottiin eilen se vaihdokas ja oli kyl tosiaan järkky,mutta jaksoin katsoa koko elokuvan alusta loppuun!

Kääntymisestä:meillä neiti osaa kääntyä,mut ei kauheen useesti sitä tee ja vieläkin saattaa välillä käsi jäädä jumiin ja mahalta kans on kiepsahtanut takaisin selälleen.Varpaat on täälä löydetty,tiukasti pidetään kiinni ja välillä jutellaan varpaille kovastikkin.

Kakka jutuista vielä,meillä nepsu on ruvennu nyt kakkaan useemmin,hyvä niin,äiti on iloinen!!Toivottavasti nyt jatkuiskin näin.Mä niin kyllästyin jo mallasuute touhuunki ja jätin sen kokonaan pois ku tuntu et se ei auta sitten yhtään,alux kyllä mut ei sitten enään,mutta siis hyvä näin :D

jospas sitä nyt lähtis suihkuun

hemuliina ja nepsu
 
Mae
Kiinteistä ja perunasta Mä annan yhtä makua 5-7pv, meillä kun on suolistoperäisiä ollu nuo allergiat esikoisella ja nyt myös Joonalla, niin tuo on tarpeeksi pitkä aika huomata reagoiko vai ei. Perunaa myös vältän aika pitkään, kun se tosiaan tuntuu aiheuttavan jo äidinmaidon kautta vähän vaivoja.

Varpaat ei ole löytynyt, mutta tänään opittiin kiljumaan :heart:

Mä annoin Joonalle tänään porkkanan käteen ja aluksi tyytyväisenä järsi sitä. Mutta loppui iloisuus siihen, kun ei siitä irronnut mitään.

Ja arvatkaas mitä?! Meidän päikkärit on palannu :D Tänään vajaa 3h+vajaa2h+1h. Ihanaa! Ja kaiken lisäksi Joona kävi ilman raivoa nukkumaa, eikä ole herännyt raivoamaankaan. Saa nähdä millainen yö on, on nyt ollu aika levottomia nuo yöt. Eikä rauhoitu tutille, vaan tissi ainoastaan kelpaa. Olisiko sitten vaan jano, kun on niin kuuma.

Kerrankin on näin positiivista tekstiä :D Mukava viikonloppu ollut. Huomenna koko perheen voimin katsomaan romurallia.

Mae ja kiljuja-murisija Joona :heart:
 
Olikos mitään keinoa tuohon hiustenlähtöön? Mä oon koht ihan kalju :headwall: :headwall: :headwall:
Oon ollu ihmeissäni kun ei ole tähän asti lähtenny, mut nyt viikon ajan ihan hirveää. Joku sano, et imetyksen loputtua ilmiö tulee... No niinhän siinä kävi sitte.
 
Mae
Alkuperäinen kirjoittaja Seranzu:
Olikos mitään keinoa tuohon hiustenlähtöön? Mä oon koht ihan kalju :headwall: :headwall: :headwall:
Oon ollu ihmeissäni kun ei ole tähän asti lähtenny, mut nyt viikon ajan ihan hirveää. Joku sano, et imetyksen loputtua ilmiö tulee... No niinhän siinä kävi sitte.
Kyllä mulla lähtee vaikka kuinka imetän. Mulle esikoisen kohdalla sanottiin että 3kk tienoilla tämä tapahtuu....
 
Moikka!

Taas pikaiseen lukemassa.

Mun piti jo aiemmin Jospille siitä veden juomattomuudesta kirjoittaa, että itse tekisin niin, että laittaisin pikkaisen sokeria tai hedelmäsokeria siihen veteen ja vähentäisin sen määrää päivittäin, niin vauva tottuisi veden makuun varmaan aika pian. Itse antaisin mieluummin sokeria vauvalle kuin mehua, kun noissa valmismehuissa on kuitenkin noita lisäaineita. Mutta pääasia taitaa olla, että vauva saa näillä helteillä riittävästi nestettä. Ja tämä ei ole mikään suositus vaan oma mielipiteeni asiasta. Kokemusta mulla tästä ei ole, koska meillä mennään täysimetyksellä, joten vettä ei ole toistaiseksi annettu.

Nyt nokka kohti Keski-Suomea ja siellä pienelle kirkasvetiselle järvelle snorklailemaan ja arskaa ottamaan.

Kuume ja Konsta 4kk
 
pur
Merkkiä kans

Kurkkusose syötetty välipalaks rantsussa niin sai tyttö siitä sit lisä nestettäkki, hyvin maistu sekin. Ihana rantsupv, tytölle viritettiin pienemmästä jumppamatosta kantoliinan avulla varjosa teltta, hyvin viihty siinäki. Ja alko siellä kovasti ryömimistä harjottelee. Polvilla työntämällä ja käsillä vetämällä pääseeki eteenpäin vaik polvista alaspain jalat viuhtoo vaan villinä ilmassa :LOL: .

Nyt tyttö nukku päikkäreitä ni mä meen pika pikaa kokkaamaan kookosraparperihyvettä täs välis. Jos vaikka sitä ja makkaraa saunaillan päätteeks sitte. mmmmmmmmmmm...

Pur ja Pihla
 
Glow
heips.

kyllä se haamu on ihan oikea plussa, uskottava se on :D ihan selkeä viiva tuli tänään ;)
sain kerrottua miehellekin, meinasin vielä odottaa "sopivaa hetkeä" mutta eihän semmoista ole koskaan.... jotenkin meni itelleki jakeluun että raskaana ollaan, kun sanoi sen ääneen miehelle :heart:
LA ois 3.3 tai 4.3... miksiköhän joku laskuri antaa 3. ja joku 4. päivä?! vaikka laittaa ihan samat päivämäärät ( arvioitu kp myös sama ) no, mutta, maaliksuussa kuitenkin. Aika veikeetä et kolmannen laskettuaika 3.3 B)
huh, sulattelen asiaa täällä vieläkin! Aivan älyttömän väsymyksen kourissa...
 

Yhteistyössä