Aivan kylmät väreet tuli niiskunenän uutisista! Toivottavasti synnytys on helppo ja nopea :wave:
Ja ihana kuulla Lillipin uutisia, :hug: .
Oma vuoto jatkuu, mutta oli veristä vain ne 2 ekaa päivää sisätutkimuksen jälkeen. Ihan kirkkaalta ovislimalta näyttää, ei haise miltään. Outoa :snotty: Mutta veriviiruja ei ole.
Nyt sitten alkoivat mun 3 välilevyn pullistumaa oireilemaan oikein kunnolla :headwall: Tai siis mä nyt toivon, että ne ovat ne välilevyn pullistumat, eikä suppareita.
Miltä tuntuvat supparit selässä ja reisissä? Onko kipu jatkuvaa vai aaltoilevaa? Kun mun lääkitys on saanut noi mahasupparit loppumaan oikeastaan kokonaan, mutta tosiaan selkä on niin kipeä, että hyvä jos pääsen kävelemään. Tuntuu kyllä ihan samoilta selkäkivuilta, jotka pari vuotta sitten pysäytti mut vuoteeseen kuukaudeksi, mutta mistä sitä ikinä tietää... On siis jatkuvaa, paitsi reidessä eilen illalla välillä sellaista puukolla pistetään- aaltoilevaa kipua. Mutta tyyny reisien välissä sitten helpotti.
Helpottavatko synnytyssupparikivut asentoa vaihtamalla? Vai tarkoittaako, että on kysymys harjoitussuppareista? Siis eihän nää synnytyssuppareita voi olla, jos ne eivät ole pahentuneet, vai?
Eipä tullut paljon nukuttua viime yönä, kun mies oli töissä ja mä mietiskelin, että onko selkä/reiskivut nyt sitten suppareita vai ihan noita normaaleja selkäkipuja. Oikeastaan on pieni ihme, ettei selkä ole oireillut jo aikaisemmin, olin pari vuotta taakse päin niin huonossa kunnossa näiden pullistumien vuoksi, tosiaan kaatuilin maahan, kun painoivat jotain hermoa. Nyt tuota painoakin on tullut jo yli 17kg, että kai saattoi odottaakin, että selkä alkaisi oireilla.
Pesuaineista: mä oon yrittänyt etsiä hajusteetonta, mutta ei täällä Italiassa ole :headwall: Löysin sellaista vauvoille tarkoitettua, mutta hajustettua sekin on. Sillä oon nyt pessyt, ei onneksi kauheasti tuoksu.
Kätkytkuolemasta: Kauhean monessa paikassa lukee, että pienin kätkytkuolemariski olisi silloin, kun vauva nukkuu omassa sängyssään vanhempien kanssa samassa huoneessa. Omassa huoneessa nukkuminen ja/tai perhepedissä nukkuminen sitä kuulemma kasvattaisi. Vaikka tutkimuksia nyt on niin paljon kuin tutkijoitakin.
Perhepetiä on pidetty kyllä riskinä vissiin lähinnä silloin, jos vanhemmat tupakoivat tai heillä on uniapneaa, koska vauva ilmeisesti tahdittuu vanhempien hengitykseen, niin että jos esim. äidillä on just hengitysvaikeuksia/uniapneaa, ne se voi sitä kautta siirtyä vauvalle.
Mutta Suomessa on maailman alhaisin kätkytkuolemariski, vain1/4000. Eli jos silleen suomalaisittain hoitaa vauvaa, niin ei vissiin kauheasti tarvitse hermoilla asiasta. Italiassa sen sijaan on yksi länsimaiden korkeimpia riskejä, täällä vauvat mielestäni puetaankin liian lämpimästi ja lisäski kesäisin yli 30 asteen helle ei varmasti auta asiaa :/ Täällä ilmastointi ja tuuletin ovatkin must!
Meillä ei tuo pinnis mahdu sängyn viereen, ja oonkin miettinyt, että jaksanko muka käydä imettämässä tuossa viereisessä huoneessa. Toisaalta meidän sängyn ja pinniksen välimatka on joka tapauksessa n. 3,5m, eikä meillä ole edes ovia vaan periaatteessa avointa tilaa, ettei tuo pinnis nyt niiiin kaukana ole. Hiukan houkuttais pitää vauva yöllä sängyssä vieressä, mutta meillä ilma kiertää kyllä niin huonosti tuossa alkovissa, missä meidän sänky on, etten taida uskaltaa. Kun Terveysuutisissa luki jokin aika sitten, että ilmeisesti useimmissa kätkytkuolematapauksissa oli mitattu vauvalla aivan liian korkeita hiilidioksidipitoisuuksia. Eli jos nukuttaa vieressä, pitäisi huolehtia hyvin tuuletuksesta, ettei vanhempien hiilidioksidit sitten pysähdy sinne vauvan suulle. Tuuletin olikin vähentänyt kätkytkuolemariskiä tosi paljon.
Niin tuli varmaan selväksi, että synnytyksessä tapahtuvien komplikaatioiden lisäksi mä pelkään tuota kätkytkuolemariskiä :ashamed: Joopa joo... Mä luotan teihin, kun sanotte, että ees hiukan sitä rentoutuu sitten toisen lapsen kohdalla :saint:
Tv. selkäkipuinen Lentis ja nuppu 35+5 :heart: