Helmimasut 2009 ~tammikuussa~

ONNEA KAIKILLE JO VAUVAN SAANEILLE! :heart:

Mulla on jääny tämä palstailu nyt lukemiseksi, joka päivä käynyt kuitenkin lukemassa (monestikin päivässä).

Mukava lukea vauvauutisia, toivottavasti minunkin tilanne alkaisi edetä, nimittäin neljättä päivää menossa epäsäännöllisen säännölliset supparit. Ovat kipeitä, niitä tulee aina muutamia tunteja, mutta sitten loppuvat. Selkää ja reisiä polttelee, maha on jo hellänä supistuksista. Neuvolassa sanottiin, että kohta syntyy, tuskin nähdään ensi neuvolakäynnillä enää.. mutta milloin se on se kohta?! Eihän tässä kiirettä vielä viikkojen puolesta ole, mutta loppuisivat nämä oireet sitten kokonaan. Vievät vain voimia, tuskin jaksan kohta synnyttääkään :ashamed:

Anteeksi tällainen omanapainen tunteenpurkaus :(

millla ja poju 37+3
 
No niin! Mulla taas nimet ja kommentoitavat sekeisin... :whistle:

Monella paukkuu viikot tänään. Mulla myös 35+0. :) :)
Ensimmäinen äitiyslomapäivä myöskin.

Labello hyvä että sydän pienen on kunnossa! :)

Mulla kanssa näkö ihan kummallinen ollut! Ei meinaa aina saada selvää tv teksteist. Kai tuokin sit kuuluu asiaan, kun muillakin ollut.

Mulla iski yöllä järjetön päänsärkykin.. Meen nyt sitten lääkäriin ip, kun nuo sormetkin tuntuu ihan paksuilta.. Tiistaina on sitten lääkärineuvola. Voi kun tuolla alhaalla olis jotakin tapahtunut. Supistuksia kun on ollut muutenkin kautta linjan. Poitsu on oikeinpäin viihtynyt jo pitkään ja aika alhaalla.. Kiinnittymisestä ei osannut sanoa vielä 2vko sitten.

Lunta on täälläkin. Olisi ihana lähteä lenkille... Mutta ei huvita, kun tietää sitten mite kipeäks tulen. Kunhan päästään 37 viikol, teen kyl ihan kaikkea kipeydest huolimatta. Kun sit ei niin haittaa jos syntyy.

Jaksuja kaikille!
 
Nyt ois sitten vika lääkäri käynti takana:

rv: 36+1 (34+4)
paino: +350g (+565) yhteensä tullut 9,5kg
turvotus: + (+/-)
rr: 114/76 (119/78)
pissa: puhdas (puhdas)
sf: 29 (30) siis aivan hirmu pieni masu :eek:
tajonta: RT (RT)

kaikki oli niinkuin pitikin, ainoo mitä eka lääkäri ihmetteli, et kuis tää sf-mitta on näin pieni ja tipahtanu kahessa viikossa 1cm, mutta vastaus löytykin samalla kun teki sisätutkimusta, eli vauva on kuulemma laskeutunut todella alas ja pään tuntee heti tuolla alhaalla.
Siinä kaikki mikä voisi antaa toivoa lähestyvästä synnytyksestä :) kohdun ulkosuu sormelle auki, sisäsuu kiinni, kiinteä ja kanavaa 3cm jäljellä.. no eipä tässä oo supistellu tms.. mikä olis tuota kohdunsuun tilannetta muuttanut.

Pientä/keskikokoista vauvaa veikkasi lääkäri, ja siltä tässä rupeaa itsestäkin tuntumaan, että on tää esikoista selkeesti pikkusempi :)

lumienkeliä peesailen tuttipullo/korvike asiassa! Ei siis kannata etukäteen hirveitä varastoja hankkia, saattaa jäädä kokonaan käyttämättä.

lentis oon ottanu tän tokan raskauden paljon "iisimmin", pääsyynä se ettei yksinkertasesti ole ollut aikaa edes keskittyä raskauteen kunnolla, mutta kyllä niitä samanlaisia huolen tuntemuksia tulee kuin esikoista odottaessa, ja nyt vielä kaupanpäälle semmoinen tunne että voinko olla niin onnekas että tämäkin raskaus/synnytys menee yhtä hyvin ja saan terveen lapsen.. Muuten semmoinen "ylimääräinen" hössötys on jäänyt.

kärppä No mä jo aattelin et 20liikettä tunnissa on aikamoinen määrä, joten hyvä että toi 10 liikettäkin riittää :)
Tosin myönnän etten oo kertaakaan vielä kerennyt laskentaa tekemään.. sen verran vilkas vauva ettei ole antanut vielä syytä huoleen.

kuupas ja tirppanan 36+1
 
Lillip taas lyhyesti moikkaa :wave:

Olette olleet kyllä sangen ahkeria kirjoittajia: no nyt kun vauvan tilanne on jo huomattavasti parempi, jaksan jo lukeakin kirjoituksianne... Vauvelimme on tänään jo kaksi viikkoa vanha... Kerrottakoon myös että hän sai toissapäivänä ensimmäistä kertaa suun kautta ruokaa (on siis ollut suuressa ruoansulatusalueen leikkauksessa 1 vrk:n ikäisenä ). Hyvin maistui tuttipullosta...

Tutista täällä oli puhetta: meidän vauvalle sitä nimenomaan tarjottiin, että oppisi imemään, vaikka ei voinut siis aluksi imemällä syödäkään... Ja vieläkin on pitkä matka siihen, että saisin imettää häntä suoraan rinnalta... Nyt lypsän ja maitoa tulee vauvan tarpeisiin, ainakin vielä.... Kohta joku ihmettelee, että miten vauva sitten on saanut maitoa, jos ei ole suun kautta voitu antaa: hänellä on vatsapeitteiden läpi suoraan suolistoon "nenämahaletku" eli siis samanlainen letku, mutta suolistoon...

Rintapumpuista: kuten aiemmin kirjoitin mulla sairaalasta lainassa sellainen iänikuinen iso metallinen, oikein lypsykoneen näköinen vekotin: tehokas imemään, mutta ensimmäiset imut on yhtä tuskaa ja tähtien näkemistä- ei siis voi säätää mun mielestä tarpeeksi... Sitten mulla on ainun sähkökäyttöinen pumppu, johon olen kyllä supertyytyväinen: tehot hyvin säädettävissä ja muutenkin kaikki toimii... Ennen mulla (siis aiempien lapsien kohdalla) riitti hyvin ainun käsikäyttöinen pumppu, kun lypsytarvetta oli vain aluksi ja myöhemmin harvoin... Onhan se vähän kömpelö, mutta jos imetys sujuu, koin sen ihan riittäväksi silloin...

Lämpöiset onnentoivotukset Jaanalle ja Siniraidalle! :flower: Oiskohan nyt tällä hetkellä tytöt ja pojat tasan? =)

Lillip joka taas kohta lähtee ajelemaan pienen rakkaansa luo teho-osastolle... Nyt saa jo sylitellä; eli vähän helpottaa äidin läheisyydenkaipuuta pienokaiseensa...
 
Tekipä parin tunnin päikkärit hyvää...puhelin vaa herätti.

Lentis Joka raskaudes oon ollu yhtä hermona tiäs mist samoist ja eri asioist.

Näön heikkenemisest on ollu jostai raskauden pualest välist asti melko sumeet. Toivottavast tosiaa näkee synnytyksen jälkee taas.

vauvan nukkumapaikka äitiyskoppa joka on pinnasängyssä. Tarttis vaa jossai vaihees tyhjentää pinnis ku se on täynnä vauvan avaamattomii tavaroi. En oikee viäl osaa laittaa niit paikoillee ku aikaa toivottavast on viäl paljo :snotty:

KYRSÄ kirjotit tost ku miäs oli laittanu lapsil iltapalaa...saman mölinän pidin itekki täl viikol miehel...turhaan :whistle: hiuka noloo :D murot meni hyvi.
 
lillip ihana kuulla että pikkuinen voi paremmin :hug:

Mulla on sama kuin seranzulla. Eli heti alkaa kipuilu jos liikkuu enemmän. Nivuset särkee ja alaselkä myös. Mutta tein tänään poikien kanssa lumitöitä ja vedin poikia vähän pulkassakin. Mutta sittten tosiaan kun 37 viikkoa täyttyy niin alan minäkin liikkumaan enemmän. =)

Hain äsken sairaalakassin vintistä ja tein vähän listaa mitä pakkaan mukaan. Pitää ostaa vielä kuivattuja luumuja mukaan. Että vatsa toimisi sitten ilman suurempia ongelmia kun paikat kipeenä.. ;)
 
Onnittelut vauvan saaneille. :flower:

Mulla on vauvalle 2 tuttipulloo ja 4 tuttia. Täytyis vaa keittää ne. Aluks meinasin vaa ton yhen tuttipakein keittää ja yhen pullon. Ja sit myöhemmin lisää jos tarve vaatii. :)

Äippäloota mul on tuol matkasängyssä ja molemmat on vauvan huonees. Vaavi saa sit siel nukkuu.

Eilen ku tossa jäätelöö söin, ni vauvalle tuli hikka. Ukkeli sit sano et vauvalle ei sovi maitotuotteet, ku aina hikottelee, et sun täytyy siirtyy laktoosittomiihin tuotteisiihin :LOL:

Täytyy tästä mennä ostamaa saunalimppaa itellee.. B)

Tyttö-nen & Vaavi 36+0 (hui kamala, kun aika menee äkkii :p )
 
Onnea Jaana ja Siniraita!!! :flower:

Kadehdittavan helpon kuuloinen synnytys Siniraidalla... Olispa itelläkin.


Neuvolakuulumisia tältä aamulta: Painoa tullut reilu +800g viime viikosta!! Osa ilmeisesti turvotusta. RR 124/89, pientä nousua. Pissa puhdas, hemppaa ei katottu kun viimeksi 143. Vauva edelleen kiinnittynyt tosi alas lantioon, voi tulla kuulema milloin tahansa. Sf-mitta 34cm, syke 130.
Terkkari huomasi hauskan jutun; mun navan ympärille on muodostunut ihan sydämenmallinen ruskea pigmenttialue (linea negra leventynyt siinä kohtaa). Täytyykin ottaa kuva sydämellä koristellusta navasta :) .

Kysyin samalla sitä miten meillä jatkuu
lastenneuvolapuolella ja niinkuin arvelinkin niin sama terkkari on myös meidän lastenneuvolassa. Väestövastuullisia kun ovat. Tosi kiva kyllä kun meille osunut mukava terkka heti alkuunsa, eikä tarvii nyt sitten vaihtaa... Tulee kuulema parin päivän sisään kotiutumisesta käymään meillä ja punnitsemaan/tsekkaamaan molempien voinnit.

Olo alkaa olla kyllä aika valmis jo synnytykseen, maha alkaa tuntua aika raskaalta ja puhiseminen senkun lisääntyy... :ashamed:
Söin äsken ensimmäisen laskiaispullan kun naapurikaupassa oli sopivasti tyrkyllä ja voi että kyllä tuli äklö olo!!! Kitalaki rasvainen ja olo entistäkin pönäkämpi, yök. Ei tartte vähään aikaan taas herkutella...

Se olis perjantai taas ja sunnuntaina paukkuu viikot, jaksuja kaikille!

t.R+P rv38+5
 
Oi, jännät paikat Niiskunenällä. Onnea matkaan!

Napa on mullakin tosi arka. Maha välillä vilkahta, kun paidat on vähän lyhyitä, ja kun napa on niin pömpällään, niin esikoisen mielestä se on kauhean hauskan näköinen. Se on jonkun kerran päässyt painamaan navasta, ja ai että se sattuu! Äitin napaan ei nyt kosketa!

Lumityöt tehty ja kävelylenkkiä, vaan ei mitään tulosta. Paitsi, että oikealle puolelle alamahaan vihloo välillä julmetusti. Kyllä noita epämiellyttäviä tuntemuksia tulee, mutta ei synnytystä edistäviä. Ei "hyvää kipua", niin kuin mies sanoo... Jos vaikka kävellessä valitan kipua, niin se kysyy ilahtuneena "onko se hyvää kipua?" :kieh: Joo, mähän nautin...
EI vaan, muistan kyllä, kun esikoista odottaessa vihdoin alkoi kivuliaat supistukset, niin olin yhtä hymyä... Siis aluksi...

Matma 38+4
 
Onnea matkaan Niiskunenä :wave: :hug: Yhyy, sinne lähti mun hepatoositukihenkilö ;) No, yritän pärjäillä :) Aika äippäpolille tuli, on ens ke. Sitä ennen verikokeil uusiks.

Kolasin pihan eikä tunnu missään :kieh: tahtoo edistystä ettei menis taas paukkumalla yliaikaseks!! Mahakin on joteski pullahtanu ett hyvästi haaveet alle neljäkilosesta :snotty: Ja eikun pelkopolille ens torstaina.... :eek:

UÄ 35 tasan
 
Onnea niiskunenälle! :wave: ..ei käy kateeksi ei.... :whistle: Mun tahtoo jo nyytin kainaloon. :ashamed:

Kvart Över en ainakaan tiiä, että ois ollu. Pitää kysyä äidiltä, josko se tietäis. B)

Keltamolle laitoin yyveenä ruokavaliojuttuja. Tuli niin pitkä, et täyttyy tämä ja seuraava sivu, jos oisin tähän laittanut. :LOL:
 
Onnea matkaan niisku! Ja huomenta muille! :wave:

Kauhistus mitä toi kello näyttää... Heräsin tosiaan vasta. Valvoin yöllä taas supistusten kanssa ja katselin leffoja. Loppuyön ja aamun ja näköjään osan päivää nukuinkin sit ku tukki. Ens yönä ei sit nukuta varmaan yhtään kun vähän sellaseks on menny et jokatoinen yö pystyy, joka toinen ei.

lillip: Kiva kuulla teidän kuulumisia, hienoa että toipuminen on lähtenyt hyvin käyntiin ja saat vauvaa syliinkin jo!
Labello: Ihana kuulla et kaikki kunnossa! :heart:
milla: Kuulostaa kyllä et alkais olla synnytys lähellä, koitahan jaksaa viimiset päivät! :hug:
Lentis: Mulla on menny tää toinen raskaus vaan tässä sivussa vaikka esikoisesta olin ylihysteerinen. Mikään ei oo enää niin uutta ja ihmeellistä ja jotenkin vaan osaa ottaa rennommin. Mutta ihanaa on silti ollut, vaan erilaista! :)
Hörppyytysmukiks käy varmaan mikä tahansa muki, kuka sitä kyselikään?

Pesen täällä vauvan vaatteita lopultakin. Kaveri palautti kaikki pestyinä, mutta hajusteellisilla pesuaineilla. :headwall: Pesen nyt sit kaikki uusiks kun oon ton asian suhteen ihan niuho sen kätkytkuolemariskin takia. Pitääkö mun nyt sit pestä kantoliina ja leikkimattokin? No pitää kun oon niuho... Vauvan lelut järjestelin lastenhuoneeseen ja vaipat hyllyssä valmiina. Revin jopa hoitoliinat rullasta ja taittelin koriin valmiiks. Mullako olis täällä muka tylsää? :LOL:
 
Oletteko muuten hankkineet paljon ihan pieniä vauvanvaatteita? Äitiyspakkauksessa kun ovat aika suuria näin heti alkuunsa. Aattelin ostaa jotain vähän pienempiä kuten, toppahaalarin, fleecepuvun, muutamia bodeja, potkupukuja, paitoja, housuja, talvihattuja, tumppuja, tossuja. Varsinkin toi toppapuku ja ne muut toppa-asusteet näyttää kauheen suurilta tossa äitiyspakkauksessa.
 
Uh. Söin aamupalaks kauheen määrän suklaata ja sain sellasen päänsäryn aikaan ettei oo tosikaan. Taidan mennä takas nukkumaan. Mun tekis mieli mennä ulos, on tosi nuhjuinen olo jo. Oonko huono äiti jos meen kun en sais kauheesti kävellä? Jos menis edes pihalle seisoon vähäks aikaa, täällä hajoo pää...

Miinuska: Mulla on ainaki tosi vähän 50 senttisiä vaatteita, pari bodya ja parit housut vaan. Ne meni viimeks kahdessa viikossa pieneks, joten ainakaan toppahaalareita tai kalliimpia vaatteita en ostais niin pieniä. 56 senttiset meni ehkä kuukauden, maksimissa pari ja 62 oli meillä ensimmäinen koko joka meni sit pitempään. Sen kokoinen on talvehaalarikin näköjään kun kävin kurkkaan. Eli ostaisin eniten ehkä niitä. Mut yksilöllisiähän noi kasvut on, että eihän sitä etukäteen varmaan tiedä mitä kokoja nyt tulee eniten tarvitsemaan. Tiiäs vaikka ens viikolla joutuisin lähettämään sairaalasta miehen ostamaan 44 senttisiä. :heart:
 
Pixie mikä kätkytkuolemariski? :whistle:

Miinuska joo, tosiaankin olen hankkinut pienempääkin vaatetta. Noi äippäpakkauksen vaatteet kun on vielä Tuttaa monet, ne ovat kokomerkintäänsä isompia... Haalarin hankin jo syksyllä ennen ensimmäisiäkään pakkasia. :LOL: Nyt voi enää olla hankala löytää 56 cm haalaria. :xmas: (ainakin yks isä just henkkamaukan kassalla ihmetteli, et eikö mistään enää löytys sen kokosta haalaria tyttövauvalle... B) ) Mut en mäkään ole hankkinut tuota 56:sta pienempiä kuin kai yhden bodyn (sekin tutan, joten verrattuna esim. Lindexin bodyyn se on 56).
 

Yhteistyössä