Helmimasut 2009 ~tammikuussa~

Jaahas. Kirjoitin onnitteluviestin, joka ilmestyi tänne tuplana. Koitin sitten poistaa toisen niistä ja näköjään molemmat poistui..
ONNEA LILLIP JA JAKSAMISTA!!!

Kummeista oli muistaakseni puhetta ja joku mietti kummiehdokkaiden kirkkoonkuulumattomuutta itse olen kummi ja en kuulu kirkkoon. Pappi sanoi, että tämä on täysin ok kunhan sylikummit ovat kirkkoon kuuluvia. Eli siis voi valita niitäkin läheisiä ystäviä (jos useammat kummit on valitsemassa) jotka ei kirkkoon kuulu! Meillä ei tulevaa lasta kasteta, mutta olemme silti valinneet "kummit". Tai kummitukset kuten kutsun niitä...:)
 
Glow
No nyt on syntynyt ensimmäinen :) Paljon onnea, jaksamista ja kaikkea hyvää lillip :hug:
Miulla tuli ihan tippa silmään, hassua. Toivottavasti kuullaan jossain vaiheessa teidän kuulumisia.

Mulla taitaa jokatoinen päivä tuntuu että "syntyis jo" ja jokatoinen että "ei tässä vielä kiirusta, saanpahan levätä" .
Eilen neuvolassa täti sanoi että sais ainaki viikon vielä pysyä mahassa. Musta tuntuu että tää kaveri pysyykin LA asti, koettelee vaan mammaa.
Supistukset on jo tosi kovia ja kipeitä, ei tämmöstä ollu ollenkaan eka kerralla. Eikä niihin vaikuta olenko tehnyt jotain hommia vai levännyt, ne tulee jos tulee. Hivenen on synnytys mielessä, koska supistuksen aikana paras asento on jotenkin seisaalteen ja nojaten käsillä pöytään että maha on lattiaa kohti "rentona" yrittää olla tai kontallaan... oijoi...
Neuvolan terkka määräs huomiseksi neuvolan lääkärille tarkistuttaa kohdunsuun tilanteen.

Vaavi on kääntynyt takaisin pääalaspäin, niinkun itse arvelinkin. On jo tosi alhaalla. Aika kipeä on tuo alaosasto.
Nyt oli meikäläisellä tullu painoa melkein 800g/viikko :eek:
Täti sanoi vaan että "saa sitä tässä vaiheessa tullakin" . Niin no, mulla ei oo hirveemmin tullu painoa, jossain kohtaa oltiin muutaman kerran miinuksen puolellakin. Sit näin pari kertaa on tullu joku +500 ja toi 800. Mulla näkyy kyllä painossa normaalistikin heti, jos en ole liikkunut "kunnolla" (itselleni tarpeeksi, riittää kyllä ihan 3-4 kävelylenkkiä viikossa ) .
Nyt onki ekaa kertaa raskaudessa se aika, kun on kokoajan nälkä! Parin tunnin välein menis leipä, omena tms. Paljon kun ei kerralla mahdu, mut eikös se ooki ihan hyvä et vähän kerrallaan ja usein...
Sf-mitta oli 31,5 (rv 35+6)
Heh, neuvolan täti katto monta kertaa mun viikkoja ja ihmetteli että "oletpas sie jo näin pitkällä, ohhoh" . Neuvolan koneilta oli sitte kadonnu ihan kaikki tiedot, kaikkien! Onneksi on äitiyskortti, johon aina kirjataan kaikki!
Hb:a ei otettu, otetaan enskerralla.
Huomenna otetaan verta, kun mulla on negatiivinen veriryhmä. Käyn siis huomenna ensin pikasesti antamassa verta terkkarille, jonka jälkeen lääkäri.
Sitten ois 27.1 koksissa se synnytystapa-arvio lääkäri.
Matma On käyny varmaan samalla lekurilla koksissa kun minä. Niistä kaikista kellä siel oon nyt käyny, tuo mies on ollu paras.

Olipas hyvä, että täällä on muutamat maininneet noita päänympärys mttoja! Mä eilen just kaivoin esikoisen neuvolakortin esiin ja tutkin hänen päänympärys mittoja. Syntyessä ollu 34 cm ( 3160g, 51 cm ) . Veikkaan että tällä tulokkaalla ehkä hivenen isompi, kun on sitä kokoa veikattu isommaks muutenkin. Tässä olen nimittäin pähkäillyt, että minkä kokoisen hatun ja minkälaisen! ostan vauvalle. Siis tommoinen asia on jäänyt multa ihan näin viime tippaan :whistle:
Anoppihan osti toppapuvun, tumput ja hatun vauvalle jo ajat sitten. Nyt kun hattua katsoin, sehän on 43/45. Allehan tulee kypärämyssy, mutta oikso toi silti iso...se ei ole mikään "venyvä" malli eli väljäksi voi jäädä, en tiedä. Pitäisi olla joku kelle sovittaa! Ja mulle tuli hinku löytää pipo jossa on oranssia :xmas: Kun ostin semmoisen ruskean "nalle haalarin" vauvalle.

Meillä on vaunutki nyt kasattuna olkkarin nurkassa :heart:
Taitaa olla helpompi kulkea niidenkanssa takaovesta kuin etuovesta, koska etuoven edessä on aika korkea rappu.

Supistuksista vielä, että mullakin ne on alkaneet tuntuu joskus myös selässä. Ja mulla vaan paniikki kasvaa et mistä mä tiedän sinne sairaalaan ajoissa lähtee kun oikee aika on! Niiden neuvoilla olisin jo mennyt sinne yksikin ilta kun tunnin ajan noin vartin välein tuli supistuksia, jotka sattui ihan todella.
Ihmettelen suuresti jos ne ei ole mitään saanu aikaan kohdunsuulla! Huomennahan tuo nähdään... Inhottaa taas mennä levittelemään jalkojaan sinne suht nuoren naikkosen eteen. Tai no, ainahan se inhottaa, oli mies tai nainen, minkäikäinen tahansa. Yritän kovasti ajatella että se on sen työ ja se näkee semmoista päivittäin, mut ei se auta mun jännitykseen.

Mä voin melkein jo tuntea vauvan tuoksun nenässäni, kun oikein ajattelen :heart:
Glow&Onni 36+0
 
Onnittelut Lillip:lle ja perheelle tyttövauvasta :flower: :heart: :heart: Ja kovin paljon jaksamista teidän tilanteeseen :hug: Toivottavasti jaksat jossain vaiheessa tulla kertomaan kuulumisia.

Täällä on nyt sitten käyty neuvolassa ja yksityisellä lääkärissä (synnytyslääkäri) . Neuvolassa kaikki hyvin, RR 120/73, hemogl. 136, sf-mitta 33 eli hieman keskikäyrän yläpuolella. Pissa puhdas, turvotusta ++ ja vauvan osalta kaikki kunnossa. Lääkärissä sitten myös, eli pyysin ultrauksen samaan syssyyn (hintaa tuli sitten 168 ? :eek: ) ja siellä oli kaikki hyvin myös. Mullahan on ollut niitä kuukautiskipumaisia tuntemuksia vatsassa sekä selkäkipua ja niitä sukkapuikkovihlontoja ja ne ainakin mulla ovat tehneet tehtäväänsä. Kohdunsuu on kiinni, mutta kohdunkaula on lyhentynyt siten, että jäljellä on enää 1,5 cm ja kohdunsuu on myös pehmeä. Vauva on hyvin alhaalla jo, muttei kiinnittynyt vielä, mutta painaa jo kohdunsuuta tehokkaasti. Arvio siis oli, että pikkuinen syntyisi parin / kolmen viikon sisällä :heart: eli hyvissä ajoin ennen laskettua aikaa, joka siis 13.2. Ja käsky oli lähteä hanakasti sairaalaan, jos alkaa olla enemmän niitä kiputuntemuksia, kun nyt jo näin hyvin on alkanut paikat kypsymään. Ennakoisi siis suht lyhytkestoista synnytystä.

Että semmoista tällä kertaa, jänniä aikoja alkaa täällä siis olemaan itse kullakin =)

Niisku ja aarre 35+4
 
pur
Ihan pakko oli tulla tänne onnittelee LILLIP kun kuulin et oot saanut tytön :flower: eli TOOSI PALHJON ONNEA JA TIETYSTI NYT VOIMIAKOKO PERHEELLE varmasti kaikki kääntyy hyvin päin.

MAHAIKÄVÄÄ mä tuskin tuun kokemaan kun niin paljo k'rsin tästä huolesta kun tyttö on hiljanen. Joka yö herään ihan sitä varten et jään odottamaan liikettä tai jotain ja sitten herättelen miestä kuuntelemaan sydänääniä. Täytyy varmaan huomenna kysyä saisko neuvoolasta stetoskooppia lainaan. Mutta siis mulla on vaan ikävä sitä lasta, että se ois tässä ja saisin sitä hoitaa ja varjella kun nyt on niin avuton olo.

Muuten mulla on kyllä fyysisesti kaikki ihan hyvin. Siis varmaan ihan normijuttuja. Välillä vähän supistelee, jäätävää poltetta häpyluun päällä oli viimeviikolla. Kaikki on kuitenki menny nopeesti ohi ja muutoin oon voinu erinomaisesti, fyysisesti.

Tänne tulee niin paljo juttuu, etten oikeen enää taho pysyä kärryillä. Mut kaikilla voimia toivon.

Pur ja pien sirpukka 34+1
 
:heart: Onnea lillip ja jaksamista! :heart:

Täällä tuli hirveä ahdistus, masennus ja itkuolo. Kävin ultraamassa kohdunkaulan tilannetta mikä oli ok. Kohdunkaula on pehmeä ja sitä on n.3cm jäljellä.

Mutta iski ahdistus synnytyksestä. Miten minä mitään synnytystä kestän kun tuokin räpeltäminen tuntui niin pahalta? Ensimmäinen siis leikattiin ja se tuntuikin hyvältä vaihtoehdolta kun alapään kipuilu pelotti.

Ja sen jälkeen iski pahaolo työkuvioista kun tuntuu ettei mikään mene oikein ja sitten vielä tuli pahassaolossa mieleen keskenmenot. Ja harmittaa aamun hermostuminen esikoiselle...

Nyt tässä masentuneena itku kurkussa istun työkoneella enkä saa aikaan mitään kun on niin paha olla. Tekisi mieli vaan huutaa ääneen ja kiroilla työkavereille.

Mutta ei nämä huolet ole mitään lillipin huoliin verrattuna. Joku hormonihärö mutta en jaksais nyt muuta kuin maata ja syödä hulluna (ahdistukseen auttavat välineet) Plaah...

Vauva potkii ainakin vauhdikkaasti:)

Angela
 
Onnea Lillip! :heart: :heart: Voimia ja jaksamista sinulle ja perheellesi. Käythän kertomassa kuulumisia, kun jaksat, olet varmasti meidän kaikkien ajatuksissa :hug:

En ole maailman aikoihin kirjoittanut, lukenut kyllä ja seurannut teidän kuulumisia. Koetan nyt loppuaikoina saada ahkerammin omaakin tekstiä kehiin.

Supistelee, supistelee...sitähän tämä on ollut jo rv 15 lähtien ja tahti kiihtyy...En tiiä kohdunsuun tilannetta ennen kuin ens viikolla, mutta pari viikkoa toivon vauvelin vielä pysyvän masussa mukana. Olo on tosi väsynyt, yöt on unettomia ja arki pyörii jo aika raskaasti...Tavoitteena saada tällä viikolla kaikki valmiiksi vauvaa varten, vaatteet on vielä laatikoissa ja kaikki muukin laittamatta. Semmonen levoton olo on, pitäs jaksaa laittaa kaikki pikasesti valmiiksi.

Hyviä vointeja teille kaikille ja ottakaa iisisti ja nauttikaa massusta :heart:

Muumiska ja Näppylä rv 36+0 (luulisin...)
 
kiva... Mun kaveri lupas antaa/myydä meille niiden vanhan sitterin, tänään kun sitä kysyin niin se sano, et onkin luvannut sen toisaalle jo :eek: Nyt siis sitterikaupoille.... :headwall:

-kyrsä ja nappula 34+4
 
Lillip hurjasti onnea!!! :heart: Ja paljon enkeleitä istumaan tytön sängyn reunalle. :hug:
Tule kertomaan kuulumisia kun jaksat, olette ajatuksissa.

tänään käytiin katsomassa sitä kaverin vauvaa ja multahan pääs hirmu poru kun sain sen nyytin syliin :whistle: oli niin pikkanen ja ihana :heart: poika oli kans ihan ihmeissään ja kävi koko ajan silittelemässä.

mut mulla meni nyt ajatukset ihan sekasin tuosta ihka ekasta helmivauvasta, joten palaan taas kun ajatus kulkee :D

labello ja mytty 36+2
 
LILLIP tuhannet onnen toivotukset täältä!
Kamalan paljon voimia tulevaan :hug:

Masuikävä:
Mulla se on iskenyt joka kerta. Ehkä eniten se johtuu siitä, että raskausmasulla voit syödä ja olla miten päin vaan, siis ei tarvi laihistella. Mutta sitten synnytyksen jälkeen se maha on semmonen reppu (ainakin näin kolmen lapsen jälkeen), että koko ajan saa laihistella ja tunkee housuja ylemmmäs makkaroiden päälle. Tietysti myös vauvan potkuja tulee ikävä ajoittain.

Olo:

Hiukan parempi, ei terve. Tuossa otettiin Liisan (3v) kanssa parin tunnin nokoset, teki eetvaarttia. Mulla on ihme tuntemuksia masussa. Ei enää muista miten noiden aijempien kanssa on mennyt. Supistukset on kovempia kuin ennen, ottavat myös alaselkään, ja niitä on melko paljon. (varsinkin istuessa). Lisäksi ihan alamahassa tää möyryää kummasti, ihan kuin porautuisi alemmas ja alemmas, ja antaa semmosia hermovihlaisuja reisiin ja pakaroihin, ai että ne sattuu! Jännää vaan kun ei tää voi alemmas mennä enää. Pää kun tuntuu tuossa ihan sormen mitan päässä emättimessä :ashamed: Onko muut ronkkinu itte paikkojaan?

Huomista odottaen, jolloin olaankin jo viikolla 38=)

jaana ja ainoska 36+6
 
Heip! B)

Onnea Lillip!!!!!!! :heart: Tulihan se ensimmäinen Helmivauva sieltä!!!!! Voimia hurjasti ja jaksamista tulevaan! Toivottavasti kaikki menee hyvin! :hug:

Käääk, omakin synnytys lähestyy ja sitä mukaa ristiriitaiset tunteet....tää on niin tuttua kun viidettä odottaa mutta silti..kaikkien aikana on synnytys alkanut supistuksilla ja nyt alkoi hirvittää, että jos meneekin vedet..missä sitä silloin on, kuka lastenvahdiksi jne..käytännön juttuja. Isoon olemukseen on kyllästynyt jo mutta silti jos nyt alkais synnytys tulisi se kuitenkin yllättäen...aaargh! :eek: Kakkosen aikana olin auennut 7cm ilman MITÄÄN tuntemuksia siitä!!! Sekin hirvittää, että kun kyse oli meidän pienimmästä vauvasta ja tätä on veikattu vielä pienemmäksi niin voiko se syntyä samaan tyyliin.....tuikatkaas joku jotain rauhoittavaa nyt jo niin lakkaan hötkyilemästä :LOL: .
Sais käännettyä sellaisen ajatuksen päähänsä, että tulee kun tulee, miten tulee ja otetaan koppi jos tulee yllättäen :LOL: hehheeeee.... :xmas:

Tänään eräs mummeli katsoi mahaa ja tuumasi pian syntyvän kun on niin matalalla....tää masu vaan on ollut koko ajankin tosi alhaalla mutta nyt on erilainen kuin ennen..leveämpi, kuin päärynä. Luulenpa kuitenkin, että viikoille 38/39 pääsen vaikka enteileekin jo hyvissä ajoin.

Hyviä oloja kaikille!! Kukahan on seuraavana vuorossa?!? =)

Terkuin Möökö ja muruli 36+2 :heart:
 
Lillip ONNEA :flower: :heart: Ja jaksuja :hug:

Mulla meni kans ihan pasmat sekaisin tosta lillipin uutisesta että porua väännän täällä :'( Että Angela porataan yhdessä vaikka :hug:

Viimeyön nukuin enempi kuin kellon ympäri ja nyt on taas kiire mukamas..pitäs laittaa pyykit ja kaalilootauuniin ja vielä ehtiä perhevalmennukseen, jonne meinaan mennä kävellen. Uhmaan noita jäisiä katuja perhana!! Tahtoo raitista ilmaa ja liikettä nivusiin. :eek: Itseaiheutettu kiire..

Finttu Mäki olen saanu vain 2 painoarvioo toinen oli 1 kg ja eilinen 2,5 kg. Eli nla lekuri käynneillä, samalla kun ovat ultranneet.

Tatuka Oikein!!! Mitä se mies oikein kuvittelee :eek: |O Meillä on onneksi käyty nuo keskustelut tv:stä makkarissa jo aikoja sitten. Tv on siellä edelleen, muttei se tarkoita enää sitä että ukko kattoo sitä siellä kaiket yöt kun mä nukun vieressä..niinkuin se oli joskus meillä. Hän kun on yökukkuja ja mä yönukkuja :) Pidä vaan pintasi!! :)

NYt mä alan toimii, lisää si neuvolakuulumisia toisen kerran mutta prinsessa siis voi oikein hyvin ja on vilkaskin, mutten niitä liikkeitä kaikkia kuulema tunne.

hm ja nöksy 36+5
 
Onnea Lillip :heart:

TatukaMeillä oli vähän vastaava juttu.. Tietokoneelle ja pelikoneille ei meinannu löytyy uutta paikkaa ja musta rupes välillä tuntumaan että ne vehkeet on miehelle tärkeämmät kuin koko vauvan tulo.. No onneksi molempia tyydyttävä ratkaisu sitten löytyi, mutta kyllä kiristi hermoa lievästi sanottuna.. Että voi aikuiselle ihmiselle ollakin joku pelaaminen tms. niin tärkeää... :kieh:

Kävin tänään neuvolassa ja siellä kaikki ok. Sf-mitta menee yläkäyrällä, mutta th sanoi ettei vauva tunnu mitenkään isolta hänen käsiinsä. Kävin neuvolan jälkeen kaupungilla ja nyt oonkin taas sitten ihan poikki, ei vaan jaksa enää :)

Jonniina 34+6
 

Yhteistyössä