Helmimasut 2009 ~tammikuussa~

Matma joo musta kuulosti aikas isolle, meillä edelliset pojat olleet tässä vaiheessa aika samoilla arvioilla eli syntymäpaino n4 kg. Toinen oli 3670g ja pää 35 cm, toinen 3480g ja pää 35 cm. Arvioon vaikuttaa tosi paljon jos yksikin mitta on suurempi kuin muut.
Ainut ku tuo mahanympärys oli hieman isompi niin todennäköisesti myös hartiat ovat leveämmät kuin mahdollisesti päänmitta, jolloin vois jäädä jumiin.
Mä kyllä kans toivon että syntyis jo hieman aikasemmin vaikka 38 jotain =)
 
Hei vaan hei! :wave: Meikäläinen on joskus ilmottaunut tähän pinoon, vaan en ole ehtinyt kirjoittella. Ja tuo alku- ja keskiraskause meni enempi tuolla hermoilijoissa...vaikka tässä nyt välillä vieläkin hermoillaan. :ashamed:

Masuikävä Mulla esikoinen käynnistettiin sillai että oli yksi yö aikaa valmistautua kotona. Mun valmistautuminen oli sitä, että itkin koko illan ja aamulla kun heräsin jatkoin itkua ja vielä osastolla. Siis mulle iski kamala olo, kun mun piti luopua masusta (vaikka sainkin jotain paljon parempaa tilalle!). Nyt tuntuu etten masua ala ikävöimään, koska olo ei ole yhtään niin hyvä kuin esikoisesta.

Painoarvio Käytiin yksityisellä 4D:ssä ja sieltä sain painoarvion. Mutta ei ainakaan meillä neuvolassa mitään painoarvioita tehdä eikä niitä Naistenklinikalla normiultrissakaan saa. Esikoisesta sain painoarvion päivää ennen syntymää yliaikaiskontollissa ja se heitti 300grammaa.

Kelan päätöstä vielä ootellaan. Sain paperit Kelaan lähetettyä ruhtinaalliset 2 päivää ennen deadlinea. Että päätös tullee vasta äippäloman aloituksen jälkeen. Noh, pääasia että tulee...

Hyviä vointeja kaikille!
 
Täällä vaan tukala olo jatkuu. Tänään ollut yksi raskausajan hankalimmista päivistä. Supistelee ja selkä on aivan tajuttoman kipeä. Yläselkä lähinnä. Jostain vielä muistan lukeneeni, että käynnistyvä raskaus voi kipuilla yläselässä. Mutta en nyt muista mistä luin ja oliko kuinka luotettava lähde. Liikkuminen on tuskaa, en jaksa olla jalkojen päällä juurikaan. Rappusissa kulku kamalaa, pidän taukoa ja puuskutan pari kertaa matkan aikana, siis alakerrasta yläkertaan. Puolestani tämä raskaus saisi jo päättyä, ei kesä mun kroppa tätä. Mutta pari viikkoa jos olisi vauva vielä masussa niin sitten tervetuloa vaan! Nyt siis 33+4.

Onkohan kellään tietoa, että kun näin kipuilee niin enteileekö ennen aikaista syntymää? Tuskaa on jos mennään loppuun saakka.
 
spectra Ei ole! Emä on Norjalainen metsäkissa ja isästä ei tietoa...tuommonen turrikkahan tuo on =)

tripletti meillä harjotussuppareita alkaa kyllä tulla enenevässä määrin loppua kohden, mutta ei ne sais oikeestaan sattua :/ toivottavasti ei ihan vielä syntyis, :hug: koita jaksaa.
 
Heipä hei vaan minunkin puolestani teille kaikille.En ole aikaisemmin kirjoitellut,lukenut silti olen ahkerasti tekstejänne.Rupee tää odotus olemaan loppusuoralla ja ajattelinkin kysäistä että liikkuuko muiden vauvat masussa yhtä rajusti että oikein vihloo alakertaan...? Tai siis että onko normia että vihloo kumpaakin osastoa...? :( Mulla on runsaasti lapsivettä,joten senkin takia on vielä tilaa kieppua kuin hyrrä tuolla mahassa...Painoa neidillä tällä hetkellä n.3.5kg ja arvioitu paino h-hetkellä 4.5kg että rupeeko käymään tila ahtaaksi.Toivottavasti saatais tällä viikolla synnytystapa arvioon aika Taysiin...Rupee olemaan aika jännät paikat,reppana kun kärsin kovasta synnytyspelosta :'( mamukki ja mandi 36+3
 
sleeping
Hei!

Eilen kävin neuvolassa tarkistuttamaan pissan ja verenpaineen, koska heräsin aamulla käsien ja jalkojen turvotukseen ja päänsärkyyn. Pissa puhdas ja verenpaine normaalisti matalalla. Mulla ei ole ikinä ennen ollut turvotusta!! Mutta onneks ei kuitenkaan ole kyse raskausmyrkytyksestä. Eilen illalla olin kyllä jo niin kypsä tähän raskauteen!! Aivan mieletön ummetus, vaikka en ole eläissäni juonut yhtä paljon vettä kuin nykyään. Kyllä olin valmis puskemaan sen vauvankin samalla ulos. Tänä aamuna oli taas aivan kamala päänsärky, mutta nyt se alkaa jo hellittämään. Samanlainen päänsärky mulla oli sinä aamuna kun kuopus syntyi, mutta en kuitenkaan oikeasti kuvittele lähteväni vielä synnyttää. Viikkoja tänään neuvolan mukaan tasan 34+0 (naistenklinikan mukaan 33+6) Huomenna mulla on lapsivesipunktio vauvan makrosomian takia ja se jännittää!!!!!!

Olen niin väsynyt ja huonovointinen, että en jaksa sen kummemmin kirjoittaa ja kommnetoida. Tulen ehkä huomenna kertomaan lapsivesipunktion tuloksista.
 
moi kaikille. täällähän rupeaa monella olemaan jo jännät hetket käsillä.
en ole aikoihin kirjoitellut mutta lukemassa olen käynyt joka aamu ja siitä on tullut aivan ruutiini jo.

masuikävästä sen verran että varmaan jonkinlainen kaipuu vatsasta jää, mut on se niin mukava saada se pieni nyytti omaan kainaloon sieltä vatsan suojista.
tämä raskaus on minulle ollut vatsan koon puolesta helppo ja tämä maha ei tunnu olevan niin paljoa edessä kuin esikoisen aikaan oli.

sitten varmaankin pitäis kertoa tuosta omasta vatsasta jotain..

neuvola:34+4 (31+4)
paino: +460g (+400g)
turvotus: - (-)
pissa: - (-)
rr: 124/85 (123/78)
sf: 29 ( 27) keskikäyrän alapuolella
tarjonta: rt (rt)
liikkeet: ++ (++)
sydän äänet: + (+)
hb: ? ei mitannu ( 125)

sitten ultralla varmistettiin vauvan asento ja mun neuvola täti on äitini entinen koulukaveri ni hän sit kyseli et tiedetäänkö kumpi on tulossa, et voitaisiin vaikka vilkaista kumpi se on mut hän ei saa sitä ääneen sanoa. ja nyt se varmistu ihan 100% et on poika tulossa, niin ihanasti näky kakspallukkaa siellä jalkojen välissä olevan et ei voi kuulema enää erehtyä.

mut sit on näköjään supistelut tehneet tehtävänsä, tokasi vaan täti et ois parempi laittaa laukut valmiiksi koska synnytys voi alkaa ihan milloin vain ja täällä ei enää viikon 35 jälkeen yritetä mitenkään estellä synnytystä vaan toivotetaan tervetulleeks. on paikat auvenneet niin hyvin et kielti kaiken lenkkeilyn, siivoamisen, nostelun ja ei tarviis kuulema muksun kans peuhata hirveän rajuja leikkejä enää.

harmittaa ihan sikana ku meillä olis tarkoitus lähteä perjantaina koko perhe ja minun vanhemmat rauhanlahden kylpylään viikonlopuksi. ni nyt ei sit oikein tiedä kannattaako lähteä vai ei.. mut neuvolasta sanottiin et onhan se kuopiossakin sairaala et eikun menkää vaan. mun mies on niin hyvä arvaamaan milloin meille tulee lähtö synnyttämään ku se sano jo kuukautta aikasemmin esikon aikaan että kato vaan se lähtö tulee 17 päivä ja niihän se tuli ja nyt se sit manaili jo ääneen et katovaan ni myö joudutaan 17 päivä lähtemään sairaalaan. miten tässä nyt sitten tekisi.

koitetaan silti vielä jaksaa kaikki vähän aikaa.. kyllä se on sen arvoista.
sasuliini ja poitsu 34+5
 
Huomenta huomenta

Ei vieläkään vauvauutisia, tai onkos joku ekoista lasketuista ajoista ollut poiss listalta? Jännää!

Pikaisia kommentteja taas - Sleeping, musta päänsärky voi hyvinkin johtua just ummetuksesta. Tosi tympeitä molemmat, toivottavasti pääset jollain niistä - mulla ei kyllä taida olla vinkkejä. Alkuraskaudessa söin salmiakkia päänsärkyyn, nosti verensokeria ja -painetta, mutta enpä tiedä oliko siitä niinkään lääkkeeksi. Ja nyt sitä isoa poikaa odotellaan joten en enää viitsi.

Spectra, meillä rakenneultrassa ja (yksityisellä tehdyssä ) 4D-ultrassa on molemmissa poika ollut useamman viikon edellä kasvussa ja siksi sain manguttua neuvolan kautta vielä yhden ultran. Se tosin tehdään vasta parin viikon kuluttua synnytystapa-arvion yhteydessä eli vielä ei mitään tietoa tämänhetkisestä koosta. Rakenneultrassa kätilö sanoi, että lapsilla on jo vatsassa tapana ottaa eri tahtisia kasvupyrähdyksiä, mutta noin 4-5 viikkoa myöhemmin tehdyssä 4D-ultrassa koko oli edelleen 2-3 viikkoa LA:ta edellä. Eli mielenkiinnolla odottelen ultraa parin viikon kuluttua...

Ja lopuksi omaa napaa, eilen suunnittelin skarppaavani viimeiset viikot ruuan kanssa ja kuinkas sitten kävikään. Ravintolassa syömässä (=ei kai koskaan niin kovin kevyttä ) ja lopuksi älytön annos jäätelöä :ashamed: No, ei auta, tänään uusi yritys!

Mukavaa päivää ja hyvää vointia kaikille, almaa vko 35
 
tripletti: mulla alkoi joulunalusviikolla tuntumaan yläselässä. Ja aina välillä tuntuu. Esim. eilen uskaltauduin lenkille ja illalla tuli taas hirveän kovia polttoja oikealle puolelle selkään. Esikoisesta oli kuukautta ennen laskettua aikaa kahtena yönä kunnon kipuilut tuolla selässä ja olin varma että kohta lähtään kun koski niin kovin mutta viikolle 42+0 sitä mentiin.

Meillä alkaa remppa ja muutto olemaan lähellä. Toivon että päästäisiin lähelle laskettua aikaa, että saisi hommat hoidettua suunnillee. Tosin eihän tässä ole kuin pari hassua viikkoa enään!

Nyt siivoilemaan ja pakkailemaan! Vointeja kaikille!
 
Yrittää nyt jotenkin pysyä perässä :D joka päivä tulee kamalasti tekstiä :p

Haikaranpesästä mulla on vaan ja ainoastaan hyvää sanottavaa siitä paikasta. Esikoinen on siellä synnytetty ja justiinsa viime keskiviikkona kävin siellä toistamiseen synnytyssuunnittelussa. Mulle ainakin viimeks sattu tosi empaattisia ja kärsivällisiä kätilöitä synnytyksen ajaks. Vauvan kanssa jouduttiin tosin normi osastolle, kun itelle nous korkee kuume. Mä vaan nyt kattelin niitä perhehuoneen sänkyjä, kun on niin pirun matalia, että miten sieltä pystyy nousemaan pystyyn jos sinne pääsee... täytyneen pyytää sitten siirtoa toiselle osastolle :D

Mahaikävä ei tuu tätä valasta kyllä ikävä, vauvan potkuja ja myllertystä voi jonkun aikaa haikailla, mutta eiköhän se taas unohdu kun saa toisen oikeesti syliin :heart:

Mahan koko on siis ihan valtava, sf mittaa ei oo otettu sitten joulukuun alun, kun mulla on näiden neuvola käyntien välissä tämä mahtava 5 viikkoa :eek: tosin äippäpolilla kävin viime perjantaina ihan kontrolli ultrassa, mutta eihän ne mitään äidistä siellä tutki. Pikkusen koko arvio oli 2,9 - 3 kg ja kuulema ihan pikkusen keskikäyrän alapuolella mennään, kuitekin arvioi että laskettuun aikaan jos mennään niin 4 kg olis tulossa.

Kaikille, jotka kärsii flunssasta tai muusta särystä :hug: oma olo pikkasen on kohenemaan päin kun eilen sain antibioottikuurin, voi sentäs sanoa, että henki kulkee :headwall:

Torstaista neuvolaa odotellen...

Orchid ja hikottelija 36+6 :heart: Huomenna poksuu taas... :D
 
Masuikävä outoo voi olla hetken ilman sitä mut viäl ei oo sellast oloo et haluis siit irti.

Liitoskipui on nyt tullu pari päivää tiuhaan. Luulen et vauva survoo päätään tai yrittää laskeutuu ku oikeen jyystää tonne alas.

Töitä olis enää pari päivää tän päivän jälkeen. Kyl oonki si buukannu si äippälomal joka toinen päivä jotain lääkärii tai muuta menoo. Joka toine päivä täytyy varmaa ottaa si rennost ja makoilla vaa. Kivaa seki välil ois ku sit saa olla yksin himas ku kaik on jossai omis menois.

Ny tarttee mennä ruokiksel :p
rv 34+4
 
Huomenia!

Tyypin äipän massu on todellakin hassua mallia:) sulla on siis vauva RT:ssa ja massu on tolleen?? Oma maha on mahoton pyöree pallo.. Eilen kävin moikkaa työkavereita ja kaikki kauhisteli isoo massua ja kyseli, et eikö oo raskasta jne.. Siitäkös ne vasta kauhistu, ku kerroin et olin viime lauantain metässä puuhommissa muun perheen kans:) Enhän mä siellä mitää tukkeja vetäny/kantanu, mut kuormaa tein yhessä muksujen kans kun avomies heilu sahan kans.. Eikä ees tuntunu pahalle! Sunnuntaina oli alaselkä ehkä vähän kipee, mutta sit ku vaan liikku nii eipä enää selkäkään tuntunu kipeelle:)

Massuikävä.. mä luulen, et mä tuun kaipaamaan massuani.. iltasin meillä on tapana istuskella ja katella, kun massu liikkuu ja jostain kohtaa oik. kyljestä työntyy hassuja ulokkeita =vauvan jalka.. :heart: Tokihan massu hankaloittaa vähäsen liikkumista, pukemista jne, mutta kuitenkin tää raskaus oli niin odotettu ja iloinen asia, että nyt vaan nautitaan tästä vaikka väliin ei niin nautinnollista oiskaan.

Sairaalakassia olen koettanu pikkuhiljaa pakata. Tällä hetkellä olen varannu hammasharjan ja -tahnan sekä shampoon ja suihkugeelin :LOL: mitäs muuta.. Imetysliivit ja liivinsuojat on jo "hollilla" ja omia terv.siteitä otan parit mukaan et saa sit tarvittaessa kotiinlähtiessä laittaa. Mut olen kuullut kokeneemmilta, et ne sairaalan terv.siteet on siinä jälkivuodon alkuvaiheessa ihan ok jos se vuoto sattuu olemaan reippaammanpuoleista... Vaatteita en oikeen osaa pakata, mistä mä tiiän mikkä housut mahtuu jalkaan / mikkä housut mulla on jalassa ku meen sinne? Tällä hetkellä kun housuja on tasan 3 kpl, jotka menee ja yhet niistä on niiiiiiin rikkipuhkikuluneet haaroista että niillä ollaan vaan kotona.. Kahet jää siis valittavaks..Oi huh huh..

Sain eilen verokortin sopivasti ennenku lähdin kaupungilla käymään. Sain vietyä sen työpaikalle samalla reissulla. Sit illalla kotona ruvettiin avomiehen kans puhuu et kuin se vero% niin pieni oli (14) ja sit alettiin jo miettii, et mätkyjä varmasti tulee v.2010. Luin sit äitiyspäivärahapäätöksestä et Kela ottaa VÄHINTÄÄN 20% ennakonpidätystä äitiyspäivärahasta jos vaikka vero% oliski alempi. Joten eipä tarvii huolia mätkyistä.

On todellakin (hyvä) ihme, ettei yhtään vauvaa oo vielä tähän helmikuisten pinoon syntyny. Viisaita vauvoja tulossa =)

Nyt mä puuskutan rappuset ylös ja syömään...

Nanada ja Hän 38+1 kertokaa, mihin tää aika on menny????
 
Lillip lyhyesti ilmoittaa:

Meille syntyi maailman suloisin tyttövauva pe 9.1. klo 13.53. Painoa 2565g ja pituutta 49 cm.

Sen jälkeiset ajat ovatkin sitten olleet elämäni raskaimmat: pieni prinsessamme on käynyt läpi suuren leikkauksen, josta nyt pieni askel kerrallaan odotetaan toipuvan. Parhaimmassakin tapauksessa toipuminen vie useita viikkoja...

Lillip vetäytyykin nyt taustalle keskittymään pienokaisen luona kulkemiseen. Kiitos kaikille vertaistuesta raskauden aikana ja voimia loppumetreille odotukseen... Lienee turha sanoa, että raskaudenaikaiset vaivat tuntuvat nyt pienemmiltä kuin pisara valtameressä. :'(
 
Alkuperäinen kirjoittaja lillip:
Lillip lyhyesti ilmoittaa:

Meille syntyi maailman suloisin tyttövauva pe 9.1. klo 13.53. Painoa 2565g ja pituutta 49 cm.

Sen jälkeiset ajat ovatkin sitten olleet elämäni raskaimmat: pieni prinsessamme on käynyt läpi suuren leikkauksen, josta nyt pieni askel kerrallaan odotetaan toipuvan. Parhaimmassakin tapauksessa toipuminen vie useita viikkoja...

Lillip vetäytyykin nyt taustalle keskittymään pienokaisen luona kulkemiseen. Kiitos kaikille vertaistuesta raskauden aikana ja voimia loppumetreille odotukseen... Lienee turha sanoa, että raskaudenaikaiset vaivat tuntuvat nyt pienemmiltä kuin pisara valtameressä. :'(
:flower: paljon onnea pienokaisesta! Ja paljon voimia tulevaan! :hug:
Mun eka lapsi joutui olemaan 2kk teholla joten tiedän että raskasta varmasti on teillä. Toivottavasti kaikki menee hyvin!
 
Pikaista mielipidettä aiheeseen tietokone/tv makuuhuoneessa? (siis vauvan kanssa samassa huoneessa...) Meil (tai kuten osottautui niin MULLA yksin) oli tarkoitus siirtää tietokone/tv-hässäkkä pois makuuhuoneesta kun vauva tulee, ja eilen kun mieheltä kysyin,et millon tää ruljanssi tehtäis, niin melki tappeluhan siitä tuli... :headwall: Ei millään halua sitä siirtää. No, tilaa ei kauheesti ole, eli olohuoneen nurkkaan se pitäis laittaa,muttei oo sopivia pistokkeita lähellä jne... Ja ukko alkoi sit kiukkuaan,et "myyn sit koko tietsikan pois,jos ei mahdu oleen" jne...
Mä niin haluisin rauhoittaa makuuhuoneen nukkumiseen ja vauvan hoitoon mutta... Ja eikös tietokoneesta jotain säteilyäkin tuu, ei kai se vauvalle ainakaan hyvää tee...!! :headwall: :/ Mitäs teen? Käskenkö pakata rakkaan koneensa ja hankkia heille yhteisen pesän jossa rauhassa seurustella!!!??? :LOL: :headwall: :LOL: AAAARRRRRRRGHHHH! Hermo menee!

sori tää,mut harmittaa!

tatuka
 

Yhteistyössä