Helmimasut 2009 ~Lokakuussa~

Huomenta,

vimi ja absa
Koittakaa jaksaa, eikös kaikki negatiivisetkin ajatukset kuulu tähän hormonimylläkkään, ikävä kyllä. Jos vaan alkaa liian ylitsepääsemättömäksi niin on tärkeää että saa jaettua asioita jonkun kanssa :hug:

Kössin Kuvahan on oikein hyvä. Koskahan mä saisin päivitettyä, kun meillä ukkeli haluaa aina purkaa nuo kameran kuvat koneelle..pitää hätistää taas.

Sokerirasitus 11.11, Yök :p ..tosin en ole koskaan käynyt, niin tiedä sitten miten yök se loppupeleissä on :x

Meinasin soitella kohta kelaan ja kysellä vähän apuja noitten lappujen täyttöön...

Hyvää viikonloppua kaikille!

hm ja nöksy 25+1

 
Perjantaiaamua, jos nyt yrittäis uudelleen: eilen kadotin pitkän litanian valmista tekstiä...

Täälläkin siis yksi "painokas" mamma. Eilen neuvolan vaaka näytti 66,3 kg eli kiloja kertynyt nyt yhteensä 8,7 :whistle: Mun mielestä ei kyl oikein ees näy missään, mutta taidan olla vähän jäävi sitä kommentoimaan :p Sf-mitta oli kuitenkin vain 17,5 (viimeksi 15). Terkan mukaan kohtu on levittäytynyt myös sivuille ja on symmetrinen. Saas nähdä mihin suuntaan lähtee nyt sitten leviämään :LOL: Verenpaine ja pissa ok, hemppa noussut 119:een satunnaisella Retaferin syönnillä. Vauvan sykkeet olivat välillä 138-156, hyvät liikkeet. Jaa, mut nyt vasta huomasin, että tätskä on kirjannut korttiin vain yhden plussan (=vähän liikkeitä) vaikka mulle sanoi, että hyvin liikkuu? Lapsivettä oli kuulemma mukavasti. Seuraava käynti onkin sitten taas lääkärin luona, jo kolmen viikon päästä. Kelan paperit sain mukaani.

Hui, mitä kokemuksia Tintulla! Onneksi kaikki nyt hyvin.

Täällä myös yksi pyöräilijä, Möökö. Kyllähän se vatsa jo vähän tiellä alkaa olla, kun mun maastopyörässä se ajoasento on sellainen "etukeno". No, kattoo nyt kuinka kelit kehittyvät. Näillä leveyspiireillä kun nuo liukkaat menevät yhtä nopsaan kuin tulevatkin.

Mitäs muuta. Hankinnoista sen verran, että olen nyt hieman rauhoittunut noiden vaatejuttujen kanssa, kun sain huutonetistä ostettua pienen toppahaalarin. Neulejuttuja olen täällä yrittänyt värkätä sitäkin ahkerammin. Nuttua ja haalaria ja lapasta olis tuloillaan. Vaunut vielä puuttuvat, mutta niitä katsellaan varmaan vähän myöhemmin: 2009 malliston vaaleat sävyt kiinnostavat enemmän. Hoitopöydän kanssa olen nyt jahkannut kahden vaiheilla. Kavereilta tullut palautetta, ettei olisi niin tarpeellinen? Kylppärissä on pesutorni, joten pesukoneen päällekään ei voi muksua laittaa. Suihkunurkkaus on tosin yläkerrassa lähes käyttämätön, mutta sitten pöytä jäisi muuten tielle. Katsotaan nyt. Turvakaukalon olen ajatellut vuokrata, täytyis ottaa vähän enemmän selvää asiasta. Vakuutuksen suhteen pitäis nyt alkaa tehdä päätöksiä pikku hiljaa.

Löytyykö askartelijoita joukostamme? Joulu lähestyy ja kortintekovimma nostaa mulla päätään. Joku kiva malli pitäisi keksiä taas. Kaikenlaista sälää olen taas netistä kuolannutkin. Jos tänä vuonna pääsisi aloittamaan jo ajoissa ;)

Mutta nyt lähden valmistautumaan hampilääkäriin menoa varten, joten ciao kaikille. Täällä ainakin just alkoi sataa vettä, toivottavasti viikonloppuna olisi myös kuivempia hetkiä ulkoilulle!

nimiko 23+3

Ai niin, tervetuloa joukkoomme uudet mammat!
 
meillä herätty heti viiden jälkeen kun tyttö kömpi mun ja ukon väliin. ei siinä kyllä enää nukkunu, mutta pyöri ja höyri eikä siinä sitte itelläkään tullu nukuttua. ukko lähti 6maissa töihin ja me noustiin tytön kaa siinä vähä ennen kahdeksaa.. vaikka ois voinu jo kuudeltakin nousta, ei vain jaksanu..

mä vielä pyöräilen jonkin verran, en oo kyllä pariin vuoteen oikeesti ees kunnolla pyöräillyt, mutta ens kesänä, jos silloinkaan voi kun vauva niin pieni, jonkin verran kumminkin..

mulla tulee nykyään tosi herkästi supistuksia.. eilen kävin lenkin missä normaalisti menee 30minsaa, nyt meni reipas tunti ku kävelin niin hitaasti, mutta supistuksia tuli koko ajan. pelottaa, että jos tää tästä etenee jollakin tavalla. sitten ei voinu viiden maissa (oltiin kaupassa) ees seisoa ku teki niin pahaa ja tuntu että maha ois painanu joku 100kiloa, ja joku painais sitä ulkoa sisälle päin koko ajan.. onko muilla tälläistä?!

vimi: mä olen kerran saanut aikaan täällä sellaisen metelin, johtuen kyllä osittain miehestä ja hänen perheestään, että meinasin jo pakata kamani ja lähteä, eikä siitä oo ku ehkä 3 viikkoa aikaa..

anteeksi kun utelen mut polttaako täällä kovin moni raskaus aikana? vai olenko minä ainoa?! se on tuottanut minulle tuskaa kauheena, tiedän että olisi hyvä lopettaa mutta kun en vain pysty, enkä sille mitään voi. vielä enemmän masentaa kun kaikki siitä minulla sanoo ja käskee lopettamaan ,mutta ei se ole niin helppoa..
tytön raskauden aikaan poltin kanssa, neuvolassa siitä hoettiin, synnytyksen jälkeen ei imetys onnistunut, joten masennuin. kävin psykologilla juttelemassa ja se auttoi jonkin verran, sitten tuli torniosta rovaniemelle muutto ja psykologi jäi. sitten uusi raskaus ja masennus iski taas, muutto tornioon, mutta psykologille en ole vielä päässyt, tai itse saanut aikaiseksi mennä, vaikka välillä tuntuu siltä että ois ihan pakko päästä puhuu jollekin. ja siihen päälle vielä kavereiden ja neuvola tätien saarnat joka viikko niin tuntuu tosi pahalta ja kouraisee mua syvältä. ehkä siitä johtuen en siedä että painoni nousisis yhtään. on niin huojentunut olo kun neuvolassa käy ja viimeksikin painoa oli lähtöpainoon tullut vain 1.6kiloa, mutta silti sekin masensi kauheena..

anteeksi tilitykseni..

rosinante: ai sulla tekee noin päin. esikoisen aikana söin retafer-tabletteja ja istuin sitten vessassa monta päivää ku maha meni niin sekaisin ja löysäksi.. nyt syön obsidan-tabletteja eikä mitään ole tullut. mitä meinasit käydä ostaan? mistä? paljon maksaa? kuinka hyvin vaikuttaa? mulla ei meinaa noi tabletit kauheena vaikuttaa..
mulla on hemppa-arvot tähän asti ollu tälläisiä:
01.07.08 ----128
11.08.08 ----111 (rautalääkkeet käyttöön)
09.09.08 ----116
17.09.08 ----119
01.10.08 ----112
14.10.08 ----117
eli ei kauheena oo parantanu mun hemppaa noi rautalääkkeet..

vaavin huone: meillä vaavi nukkuu aluksi mun ja ukon huoneessa (tytöllä ollut oma huone joku 1.5 vuotta jo, oikeessa lasten sängyssä nukkunu jotain 4kk).. ja sitten kun ei enää yöheräilyjä ole niin tytön kaa saa mennä samaan.. sinne kylä mahtuu sen verran iso huone, ja kun sitä vielä järjestelee vähä, uus/toinen vaatekaappi sinne pitää sitten ostaa ku vaavi menee sinne. tytön huoneessa ei kiinteitä kaappeja ole ollenkaan, vaan itse ostettu 2 ovinen vaatekaappi (toisen oven takana 5 hyllyä toisen takana hengaritanko).

hoitopöytä: meillä esikoisen kanssa vaihettiin vaipat meän makkarissa jyskistä (haaparannalta)= ostetun hoitotason päällä (ja sitten kun sitä ei enää hoitotasona tartte niin siitä sai 3 laatikonlipaston, 2x avohyllykön ja 3 hyllyn seinähyllyn meillä tällähetkellä noina hyllyköinä). tältä toiselta vaihdetaan pyykkikoneen päällä, kun on mahdollisuus, eiskoisen synnyttyä meillä oli pyykkikoneen päällä kaappi, niin ei voinu siinä vaihtaa.. sen takia hoitopyötä piti ostaa..

t.pia, tytti 10/06, nökö 24+6
 
Heh, näin viimeyönä ihan pimeetä unta. Mun puhelin mukamas soi ja tän pinon joku nimimerkki vilkkui ruudulla (en enää muista kenen) ja tämä alkoi kysellä et mitä mieltä olet tosta tyypistä x... jne. Ja sitten taas joku toinen nimimerkki soitti ja mä ihmettelin kovasti. :LOL: :LOL: Jaa miten niin roikun täällä ihan liikaa :eek: :LOL: :LOL:
 
Pinja87! Mä poltan, vaikka poden siitä kauhean huonoa omaatuntoa... Poltin myös edellisen lapsen aikana. Että kohtalotoveri löytyy... :(

Kävin tänään puntarilla, ja mun paino on muka muutamassa viikossa noussu melkein 4 kiloa! TSIISUS!! :eek: :eek: Voi luoja, mikä muumimamma musta taitaa taas tulla! Eli nyt mun paino on noussut sitten alusta asti 8 kiloo. Voi voi, ja vielä monta kuukautta aikaa lihoa...

Ja rv 25+3

 
mulla tulee nykyään tosi herkästi supistuksia.. eilen kävin lenkin missä normaalisti menee 30minsaa, nyt meni reipas tunti ku kävelin niin hitaasti, mutta supistuksia tuli koko ajan. pelottaa, että jos tää tästä etenee jollakin tavalla. sitten ei voinu viiden maissa (oltiin kaupassa) ees seisoa ku teki niin pahaa ja tuntu että maha ois painanu joku 100kiloa, ja joku painais sitä ulkoa sisälle päin koko ajan.. onko muilla tälläistä?!
Mulla on tilanne ihan sama!Viikkoon 20 asti meni kaikki loistavasti,eikä ollut oikeastaan mitään vaivoja.Nyt jouduin jäämään töistä pois issiaksen takia. Lenkillä olis aivan ihanaa käydä, mutta 15min rauhallisen kävelyn jälkeen maha alkaa painamaan ihan hirveesti, alkaa supistamaan, ja sit siihen "pistää" niin kovin et joutuu melkein kyyryssä kävelemään takasin kotiin:(
Voi olla et töihin ei oo enää asiaa kun se on fyysisesti rankkaa ja hektistä.Pitäisi olla ripeä mutta kun ei pysty eikä kykene...Aika käy kotona tosi pitkäksi kun ei pääse edes kunnon kävelylle..
Mäkään en oo päässy täysin tupakasta eroon, oon poltellu joku kymmenisen kertaa raskauden aikana.Omissa häissä olin niin hermoraunio siitä jännittämisestä et ratkesin sitten siellä :ashamed:
Ja pahoin pelkään et imettämisen jälkeen ratkeen taas polttamaan.Mä oon yrittänyt 10 vuoden aikana lopettaa valehtelematta 20 kertaa.Puol vuotta on ollu pisin aika mitä oon pystynyt olee polttamatta.Mut mä yritän skarpata!!!

Nyt näitä keskusteluita seuratessa oon huomannu et neuvoloissa on hirveesti eroja.Mulla ei oo kertaakaan sf mittoja yms katottu, ja mä oon nyt viikolla 23+5..

Raudasta voin sen verran sanoo kun oon joutunut kokeilee hirveen montaa valmistetta et Elivon rauta+c vitamiini valmiste on imeytynyt parhaiten.Ja sen voi ottaa ruuan kanssa..Mut toikin on niin yksilöllistä et mikä sopii kenellekkin.
Mun käskettiin tuplata rauta-annos kun ei hempat nouse millään.
Hyvää viikonloppua kaikille =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rosinante:
Haavemamma : Se luontaistuotekaupan juotava rautavalmiste on nimeltään Ferronol ja pitäis imeytymän hyvin ja olla vatsaystävällinen. Toinen on semmonen sanahirviö kun Kreutblutsaft tai sen tapainen. Lausutaan kroitbluutsaft... :) Sitä on ollut jo vuosia myynnissä, Ferronol on uudempi. Molemmat täysin turvallisia. Kreutblutsaftista oon kuullut että maistuu aivan järkylle mut on kyl kans tehokasta..
Tässä vielä uudestaan se rautavalmistejuttu kun joku kyseli...
 
Pakko kertoa, että kreutblutsaft on nykyään floravital, just eilen hain pullollisen sitä.
Neuvolassa täti sanoi mulle, et se ei oo niin "turvallinen" ku apteekin omat valmisteet ja löi mulle mukaan obsidan-laatan, mut kyllä mun kaverit on ottaneet tota blutsaftia ja itsekin joskus aikoinaan saanut sillä hempat nostettua melko nopeesti. Ja se apteekin täti vielä kävi tarkistamassa koneelta ja sanoi, että sopii erinomaisesti raskaana oleville.
 
Moi kaikki!

Tuun nopeesti kommentoimaan tohon supisteluasiaan kun oon rampannut lääkärissä siitä. Mulle sanottiin et näillä viikoilla on normaalia että niitä hetkittäisiä mahan kovettumisia, eli harjoitussupistuksia tulee sillon tällön, esim. kerran päivässä. Varsinkin jos ne tulee rasituksessa tai heti sen jälkeen. Huolestua pitäs sillon, jos ne sattuu tai niitä tulee useita peräkkäin, eivät mene levossa ohi tai ovat pitempikestoisia. Varsinkin jos ne herättelee öisin kun on levossa, niin pitäis käydä lääkärissä tarkistuttaan kohdunsuun tilanne. Tällaisia huolestuttavia supistuksia ei näillä viikoilla saisi vielä tulla, ja hoitona on lepo. Ja vaikka supistukset olis kivuttomia, mut jos niitä satelee sarjana vaikka varttin välein, yli tunnin ajan eikä mee levossa ohi niin sillon mua neuvottiin ainakin lähteen heti näytille. Tää on vähän tarkempaa uudelleen synnyttäjillä kun kohdunsuu lähtee helpommin aukeen, en tiiä mitkä ohjeet on sitten jos vartoo ensimmäistä. Kannattaa kysyä neuvolasta jos vähänkään huolestuttaa. Meidän vaavit on vielä niin pieniä että vielä pitäis muutaman viikon ottaa iisisti jos kovin supistelee ettei vaan lähe syntymään. Eivät pikkuiset pärjäisi vielä.

Mukavaa viikonloppua kaikille! Otetaan me supistelijat ainaki iisisti ja levätään. =)

Pixie ja Pikkiriikki 23+2
 
Tervehdys!

Nimiko: mullakin aina liikkeet merkitään vain yhdellä plussalla, vaikka kätilön mukaan liikkuu "hurjasti", eli jos se vaan on niiden tapa, eikä tarkoita vähäisiä liikkeitä. Itsekin olen nyt raskausaikana ollut sellainen, että pienestäkin sanamuodosta tai lukemasta skitsoilen mielessäni ja mietin, "miksihän sillä lääkärillä nyt oli tuollainen ilme, onkohan jokin kuitenkin huonosti..." ym. HIEMAN herkistynyt ihmisten sanoille ja ilmeille :ashamed:

Sokerirasitusta pelkäävät älkää olko huolissanne litkun juomisesta! Kävin siellä muutama päivä sitten, ja se litku maistuu oikeasti Cokikselle, ja sisältää hiilihappoakin kuten limsa. N. 3 dl sitä piti juoda, ja oikeastaan olin mielissäni, kun sai juoda (edeltävät 12 h pitää olla ravinnotta, ja ainoastaan 1-2- lasia vettä saa tuolloin ottaa), kun jano helpotti. Mennessä labraan oli nälkä, ja tuo juoma auttoi vähän siinäkin. Labrahoitaja sanoi, että joillekin harvoille voi tulla huimaava tai jotenkin huono olo, kun saa tyhjään mahaan sokeria niin paljon, mutta ei minulle tullut mitään, eikä ole tullut tutuillekaan. Vastaukset sain jo seuraavana päivänä, ja olivat normaalit.

Niin hauska tuo Niiskuneidin uni! Juu, olisihan siinä huuli pyöreänä, kun puhelimessa lukisi esim. "Haavemamma soittaa", "Labello soittaa"...

Hermonsa menettäneet, voi olla että helpottaakin pian... Itselläni oli kiukkukohtauksia aina tuonne rv 20 saakka, jonka jälkeen olen ollut todella paljon rauhallisempi ja hyvän tuulinen sekä energisempi. Liikunta auttaa ainakin minulla, ja päiväunet. Ja ajatus siitä helpotti, että se kiukkuaminen on normaalia ja menee ohi. Kyllä itsekin silloin säikähdin, että miten voi esim. rakas mieheni ajoittain niin paljon muka minua ärsyttää, kun ei normaalisti niin ole.

Supisteluista äitiyspolilla minullekin sanottiin, että jos tulee säännöllisiä supistuksia, esim. 10 min. välein tasaisesti riippumatta siitä, mitä tekee, niin täytyisi mennä lääkäriin. Päivittäin saa niitä tulla useampiakin, jos tulevat miten sattuu, ovat kivuttomia ja menevät ohi. Itselläni niitä tulee lähes päivittäin. Eli kuten Pixiekin totesi, niin ei saisi jäädä kotiin ihmettelemään, jos kivuttomastikin säännöllisesti (tai paljon) supistelee, sillä voi vaatia lepoa ja ainakin tutkimuksia.

Masu kasvaa nyt kohinalla ja painoa minullekin tullut 13-14 kg jo, ennestään olin hyvin hoikka. Kuppikoko kasvanut myös kolmella jo, ja melkoiseksi "emännäksi" itseni tunnen. Etenkin jumpassa alkaa melkein naurattaa kun peilistä näkyy sellainen pallomaha isoinen rintoineen. No, laihdutetaan sitten pois, mikä ei itsestään lähde synnytyksen jälkeen! Neuvolassa minulle sanottiin, että laihalle/hoikalle saa ja PITÄÄKIN tulla enemmän painoa, sillä jos entisestään rasvavarastot olemattomat, niin niitä tarvitaan enemmän. Toki silti pitää syödä terveellisesti ja liikkua, ja jättää sokerit vähemmälle päivittäisestä ruokavaliosta.

Supistelijoille ja lepäilijöille sekä kipuileville voimia ja tsemppiä! Viikko kerrallaan kun mennään, niin sitten saamme vauvat syliimme jo!

Jolie 25 + 4
 
onneksi täällä on muitakin jotka eivät ole päässeet tupakista eroon :'( :ashamed:

mulla todellakin ärsyttää se kun joka neuvolassa sanotaan että mites se lopettaminen ois.. kumminkin oon vähentäny raskauden aikana.. ennen meni 20-30 kessuu päivässä ja nyt menee päivästä riippuen 6-15.. eli vähentäny olen.. joskus menee vielä vähemmän joskus vielä enemmän.. mutta harvoin yli ton 15 =)
ja vähentäny olen vieläkin koittanut ainakin.. mutta kun on vaan niin vaikeeta.. ja oon siitä niin kyrsiintynyt kun neuvolassa hoetaan sitä lopettamista..
ja faktahan on se, että enemmän siitä haittaa on lapselle että hokee etä pakko pakko pakko lopettaa ja stressaa sen takia, ku se että polttais vaikka sen kessun päivässä.. ja sitten oon kuullu myös (jostain myös lukenu) että jos on ensimmäisen kolmanneksen polttanu, niin sitten ei ees kauheena kehotettais lopettamaan, että siitä on enemmän haittaa ensimmäisen kolmanneksen lopettamisen jälkeen ku sitä ennen.. en sitten tiiä onko tuo totta vai ei.. joku joka tietää voi kertoo..
ja oon sanonu kaikille, että vaikka nyt poden tuskia kun en ole voinut lopettaa, en ota siitä stressiä, koska kun laitokselle pääsen lopetan siellä. esikoisesta olin niin tyhmä ja jatkoin kuin pääsin laitokselta pois, vaikka silloin ei edes haluttanut tupakkaa ollenkaan. ja ehkä tuo ratkeaminen johtu siitä ku imetyskään ei esikoisen kanssa onnistunut ku vajaa 2 viikkoa ja sen jälkeen korviketta, mutta hyvin tuo neiti on kasvanut, ja nyt koitan vaikka millä tavoin imettää, kun siitäkin tunsin huonoa omaatuntoa ja masennuin lisää ku imetys ei vain onnistunut, kun tyttö ei suostunut imemään rintaa ollenkaan..

t.pia, tytti 10/06, nökö 24+6
 
Tinttu: Onneksi pääsit säikähdyksellä! :flower:

Minä olen nyt sitten sairaslomalla pari seuraavaa viikkoa.. Muutamana iltana tuli todella kipeitä supistuksia kun illalla olin menossa nukkumaan ja niiden jälkeen maha meni niin sekaisin että sain rampata vessassa.. Eilen kävin neuvolalääkärillä ja Mytyllä oli kaikki hyvin, kohdunsuu kiinni ja näin mutta lääkäri oli sitä mieltä että ei kannata nyt ottaa turhia riskejä vaan pisti mut saikulle. Sanoi että normaalia elämää voi elää mutta kaikki "ylimääräinen" pitäisi nyt unohtaa.. Mulla on suurimpana taakkana se että työmatkat on pitkiä (n 2 tuntia päivässä) ja nyt kiitos VR:n ne on venyneet vielä pidemmiksi.. Lisäksi teen tämän syksyn periaatteessa kahta virkaa töissä eli stressiä ei voi välttää. Ja sitten kun ei osaa ottaa rauhallisesti, jotenkin sitä haluaisi tehdä ja jaksaa yhtä paljon ku muutkin! Hölmöä tiedän, mutta mulle on oikeasti ollu vaikeaa ymmärtää ettei mun tarvitse jaksaa IHAN kaikkea.. No ehkä tämän herätyksen jälkeen osaisin suhtautua asioihin oikealla tärkeysjärjestyksellä... :ashamed:

Mytty liikkuu edelleen valtavasti ja nyt eilen ensimmäisen kerran liikkeet näki mahan päällekin.. Siinä sitä hupia riittikin kun yritti arvailla missä potku näkyy seuraavan kerran! :D Mäkin ihmettelen suuresti sitä kuinka nopeasti kaikki kehitys on menny siitä kun ensimmäisen kerran itse tunsi ne pienet muljahdukset..

Kelan paperit on meillä nyt täytetty ja vien ne varmaan ens viikolla heti kun vaan saan käytyä muuttamassa veroprosenttini.. En aio maksaa kyllä yhtään ylimääräistä veroa kun ei ne äitiyspäivärahat muutenkaan niin järisyttävän suuria ole!!

Nimistä sen verran että meillä Päijät-Hämeessä täytettiin äitiyspoliklinikalle esitietolomake ja siinä kysyttiin kirkkoon kuuluvilta hätäkastenimiä. Me ei aiota kastaa lasta joten meidän ei sitä tarvinu täyttää. Meille kävi niin hassusti että rakenneultrassa Mytty "näytti" millä kirjaimella hänen nimensä pitää alkaa kun hän näytti V-merkkiä!!! Siitä se ajatus sitten lähti... :LOL:

Painoa mulle on tullut nyt noin 4.5 kiloa. Syön paljon enemmän tai oikeastaan useammin ku ennen mutta vielä se on aika hyvin hallinnassa, katsotaan nyt kun 2 viikkoa tässä pyörin kotona eikä oo mitään muuta tekemistä ku syöminen... Heh, mikä tekosyy....

Perhevalmennus alkaa mulla 3.11. Oon kuulemma tällä hetkellä ainoa ensisynnyttäjä täällä kylällä eli kaikki muut siellä ovat sitten uudelleen synnyttäjiä.. Täytyy käyttää sitten tilaisuus hyväkseen ja kysellä toisten kokemuksia jos tuntuu siltä että siellä syntyy hyvää keskustelua. Synnytystä en niinkään ole vielä ajatellu mutta pahimman paniikin mulle aiheuttaa mahdollinen epiduraalipuudutus. Mulla oli aika dramaattinen kokemus selkäydinnestenäytteen ottamisesta ja sen jälkeisistä veripaikoista, että en tiedä uskallanko antaa kenenkään koskea mua neulalla sinne lähellekään...

Nyt lähden hoitamaan noi jo tällä hetkellä olemassa olevat "lapset", 2 kissaa ja 2 pupua, jotka on ihan innoissaan kun äiti on kotona! =)

Jaksamisia kaikille!

Mytty 23+1

 
Polttamisesta:itse poltin säännöllisesti ennen raskautta,nyt mennyt niin että jos alkaa kovin kiukuttaan(hermotupakoija)ni sillon saattaa mennä päivän aikana korkeintaan 4 tupakkia.oon kans kuullut että parempi polttaa se yksi mitä stressata kokopäivä.. on taasen niin kauhian kova masis päällä...lohtua antaa paljon toi pikkunen masussa...ajatus yksinhuoltajuudesta kummittelee kokoajan mielessä.mutta jos siihen joudutaan niin onneksi minulla on niin ihana perhe taustalla ja kaverit jotka tukee. :heart: :hug:
itsellä on lapsesta asti ollut anemia niin rautana käytän nyt tätä floradix, tuntuu paljon paremmalta vaihtoehdolta mitä esim.obsidan?
vois lähteä käymään päiväkävelyllä.alkais taas sitten mieli vähän kirkastuun. :)

vimi ja niin ihuna tatu<3
 
pur
Absa joo eikun etiäpäin vaan. Kylä asiat järjestyy uskko vaan.

Mulla on tässä tämä viikko menny yöt ihan plörinäksi tän mahan kassa pyöriessä. Ei meinaa löytyy rentoo luontevaa asentoo millään. Mut onneks ei tarvii silleen stressata kun mä oon lomalla.

Keltamo Yksinäisyys on joo välillä melko puristavaa. Mä en niin hirveesti ihmisiä ympärille kaipaakkaan mut oishan se välillä kiva kun lähellä ois perheen lisäks joku kehen cvoi luottaa ja vois vaikka lätistä niitä näitä. Mä oon noina hetkinä koittanu vaan aatella et toisaalta ne ystävyys suhteet jotka aikanaan täällä uudessa paikassa kehittyy, ne kehittyy hitaasti mutta varmasti ja ovatpahan sitten sen ystävyyden arvosia. Mä kun en oikeen jaksa semmosia kulissijuttuja yhtään. Vaikkakin tuntuu et jossain vaiheessa täytyy tälläsessa pikkukylässä löytää joku kultanen keskitie. Mua nimittäin ihan pelottaa voiko esim lapsi tulla kiusatuks kun sen äiti on vähä mustalammas :ashamed: . Tämmöiä mä oon alkanu tän vanhemmaksi tulemisen myötä funtsaamaan. Et kai munki tätyy vähä periaatteistani tinkiä ja välillä koittaa miellyyttää muita ja ajatella mitä ne ajattelee :LOL: saattaahan tosiaan ystääkin löytyä. Pelottavia juttuja. ....tuiko vähä sekavasti nyt ilmastuu, no ei voii mitää.

Pyöräilystä
muutaman kerran oon käyny kun täälläkin se ois ihan päivärutiineissa tarpeellinen juttu. Mut muakin on alkanu toi kaatuminen pelottaa niin paljon ja kun mun Pokessa niin huonot jarrut ni en viiti riskeerata.
 
Kelaan soitin sit oikein 2x tänään, ja ekalla puhelulla antoivat kyllä hyvin virheellistä tietoa koskien jos hakisi vikan 6kk:n perusteella pvärahaa, eikä siis verotulojen. Ei puhunut mitään ttä erotus pitää olla 20% ja sanoivat että km korvaukset ja pvärahat laitetaan myös selvitykseen. Asia jäi kaivelee ku kuulosti niin oudolta ja soitin uusix jolloin yhdisti jollekki etuisuusvastaavalle, joka sitte oikaisi asioita. Eli mun rahnu lasketaan -06 verotulojen mukaan, koska mammis alkaa 30.12.08, harmin pläjäys. Kilsat ja päivärahat ei tietenkään olisi tullu kuitenkaan selvitykseen. Huh huh, että ei se näköjään aina auta kun soittaa 'viisaammille' :eek:

Kävin stepissä ja se tuntui edellen hyvälle. Noin muuten olen aika puhki vaan koko aika, kenties tää ilmakin. Syysmyräkkää luvassa :(

hm ja nöksy 25+1
 
Heip,
parin päivän reissu takana - onnistuneesti. En mielestäni ole normaalistikaan mitenkään kummalisen aktiivinen, mutta huomasi heti, kun tuli istuttua paljon autossa ja sukulaisten sohvilla, että supistuksia ei tullutkaan montaa päivässä. Kun niitä muutamana päivänä oli etenkin iltaisin 4 - 5 tunnissa parin - kolmen tunnin ajan. Ehkä enemmänkin, ainakin alkoi jo välillä kypsyttää se supistelu. Niin että olisi varmaan pitänyt käydä läkärissä näytillä, mutta nlalääkäri on ensi tiistaina, niin tuntui jotenkin turhalta. Kun ei nämä tunnu sellaisilta, että ne mitään saisi aikaan, mutta mistä sen tietää...
joku muukin kirjoitti, niin esikoisen kanssa tulee liikuttua sillä lähes päivittäin, kun ei ole päivisin autoa käytössä. Ihan huoletta olen polkenut niin kuin ennenkin. Sellaisia max 10 km matkoja kerrallaan. Supistellut on jonkun verran, etenkin isoimmissa ylämäissä, mutta en ole pitänyt sitä vakavana, kun esikoista odottaessa ainakaan nuo harjoitussupistukset ei saanu mitään tulosta aikaan. Kohta tosiaan on lääkäri, niin saa nähdä, onko jatkossa syytä rajoittaa liikkumista. Kävelen ja pyöräilen päivittäin ihan minimissään puoli tuntia. Kun en oo töissä vaan kotona tuon 1,5-vuotiaan kanssa, niin tuntuu, että edes jotain on tehtävä kotihommien lisäksi.

Sokerirasitukseen olen minäkin menossa muistaakseni 5.11. Eihän se mitenkään miellyttävä juttu oo, mutta eniten sen odottelun takia. Mun kohdalla ainakin on hyvä, että se tehdään, koska esikoinen oli iso. (silloin oli kyllä sokerit kunnossa).

Jaksuja taas kaikille!

Matma ja iiso masu 25+4

 
Huomenta!!

Kelanpapereista Mä en myöskään tajunnut et ne pidättää vähintään sen 20% jos omassa verokortissa on pienempi %. Laitoin ne paperit menemään eilen joten kai sen voi nyt perässä vielä muuttaa, vai olisko se muutosverokortti vanhempainrahaa varten pitänyt olla siinä mukana?! Tosin enhän mä edes tiedä vielä mitä se on ja verotoimistossa ne kai haluaa eka tietää summat mitä saan ennen ku antavat uuden kortin... Siis olen taas pihalla kuin lumiukko eikä tod. kiinnosta maksaa enempää kuin pakko niitä veroja. Mulla alkaa vasta 2.1.2009 äippäloma joten haen sitä muutoskorttia nyt sitten eka siis sille tammi-helmikuulle ja sitten taas haen sitä uudelleen kun uusi kortti tulee käyttöön... Voi vitsi kun ei yhtään kiinnostaisi juosta missään toimistoissa... :headwall: :headwall:

Caro + masukki 23+4
 
Huomenta, mä nukuin taas sen liki 12 tuntia ja nyt pitäs lähtee pihahommiin naapurin neidin kanssa, onneksi aurinkokin pilkistelee :)

Caro79 Mä en edes perehtynyt koko verotukseen, eikös nykyään ihan soittamalla saa muutettua veroprosenttia sitten jossain vaiheessa kun tietää mitä saa?? Mä ajattelin mennä niin. Vitsi ku ei ole joutunu täyttelee tollasia lippulappuja vuosikymmeniin, niin ihan ummikko ja sitten kun ne ei itsekään siellä tiedä vaikka soittaiski perään, ni pistää vihax |O
Mä saan laput postiin ti kun meitin palkanlaskija on silloin vasta duunissa ja saan selvyyden että miltä ajalta se liksa tulee työnantajalta, mut ilmeisimmin ekat 3 kk.

Ai niin joku pyys et laittaisin kuvan niistä mun Gessleinin visioneista, mutku ne on siel putiikissa säilössä ja en muistanu filmaa niitä siellä. Soitin ja kysyin et mikä oli mallin nimi ku ens vuoden malleja, niin ne sanoi ettei niil ole vielä edes nimee ku ovat niin uudet, eli netistäkään en voi kuvaa laittaa kun siellä ei ole mitään sen näköistä kuosia ( haettu on kun yritin ukollekin näyttää ) . Pitää käydä siellä liikkeessä ja napata foto, mitä voi sit ihailla :)

Ny pihalle!!

hm ja nöksy 25+2 ( vitsi 26 vko jo!!)
 
pur
Caro Mä ainakin sain kun viimein älysin ihan soittamalla verotoimistoon erityiäitiyspäivärahaa varten erillisen verokortin. Mulla kun meni 700sta 25% huh, nyt menee aikapaljon vähemmän. Kelan sivulta voit varmaan käydä laskemassa mitä se sun tukes tulis suurinpiirtein olemaan ja pystyt sit arvioimaan omaan verotoimistoon sen. Mulle ainakin laski verotoimiston täti kun vaan annoin tän vuoden aikana kertyneet summat. Verotushan menee tän vuoden mukaan vaikka tuki tulis 2006 mukaan. Yllätyksekseni verotoimiston täti vapaaehtostu ihan itse laittaa koneelta tiedon suoraan Kelaan (niillän on suorat yhteydet toissinsa) ja lähetti sit mulle oman kortin postitse. Kyllä ne siitä lutviutuu ne virasto asiat, mä ainakin sanon aina suoraan et mä en näitä tajua ja oletan että se asiakaspalveja on siellä sitä varten et jos ei se ite tiedä niin sillä on resurssit ottaa selvää.

Mulla on jotenki kokoajan semmonen ähky olo tän mahan kanssa. Onko muilla?
 
Ihanaa viikonloppu... Haaviksen tavoin olen nukkunut milteinpä kellon ympäri! :saint:

Pistäkääs vaan lisää massukuvia, niitä on hauska katsella.

Verot: Mä olen kans niiin huono kaikkien lippulappusten ja muun byrokratian kanssa. Saan ekat 3 kk palkkaa, joten siitä veroprossasta ei tarvi huolehtia, mutta muuten kyllä mieluusti alentaisin sen tuolta lähes kolmestakympistä. Laitoin paperit kelaan ja palkkakonttorista lupasivat pistää lomakkeet perässä, täytyy varmaan kysellä vielä palkanlaskijalta, että muistaa laittaa.

Pur: On joo ähky olo, jos syön _vähänkin_ reilumman annoksen. Jos syön lähinnä jugurttia ja leipää, ja ruokaa leipälautasellisen verran, niin silloin on normaali olo.

Harkkasupistukset: Mulla ne saattaa kestää ihan hirveän pitkään kerrallaan, ihan siis vaikka puoli tuntia putkeen ja myös sängyssä maatessa. Jos on stressiä jostain aiheesta, niin se kyllä tuntuu heti mahan kiristymisenä. Aiemmilla kerroilla eivät ole kylläkään avanneet paikkoja, vaan kohdunsuu on ollut kiinni viime metreille.

Kössi 25+2
 
Glow
terveisia Thaimaasta!! B)
Piti tulla kavasemaan netissa. Ihan piti tarkistaa milla raskausviikolla mennaan, on paassy unohtumaan ihan taysin :D
Aurinkoa on jaksanut paremmin kun hyvin, valilla uima-altaassa mahaa viilennellen. Meressakin on uitu. Kavella ei voi kovaa eika pitkaan kerrallaan, mutta mihinkas taalla kiire olisikaan. Paivaunet mamma torkkuu melkein jokapaiva :D
Nyt on Phuket ja Krabi nahty. Krabi, Ao Nang oli aivan ihana paikka. Ollaan Phi Philla viela 1 yo, huomenna Khao Lakiin melkein viikoksi, sitten kotiin.
On saastytty vatsa yms vaivoilta tahan asti ainakin!
Pikkunen voi ilmeisen hyvin ja liikkeet senkun voimistuu. Mahakin on aika iso! Kaikki taalla kyselee innoissaan etta monennellako kuulla ja poika vai tytto ja saako kokeilla vatsaa :) eika mua ole arsyttanyt se kertaakaan.
Taalla on nyt kello 18.30 ja alkaa olla ihan pimeaa. Hienon nakoista kun on "jouluvaloja" jokapaikassa.

Lorelai 24+4 jo!!!
 

Yhteistyössä