Helmimasut 2009 ~Lokakuussa~

Lueskelen näitä tällein erittäin satunnaisesti, joten en oikein ole ottanut keskusteluun kunnolla osaa. Tuonne listalle voi vaihtaa lasketuksi ajaksi 18.2. Kaikki oli täälläkin ultrassa hyvin, mutta sukupuolta ei näkynyt. Ei sillä kyllä ole väliäkään. En ole itse asiaa sen kummemmin ajatellut, mutta vaikuttaa siltä, että moni niin tekee. Täälläkin puhutaan siitä, kuinka poika puetaan siniseen yms. Mitä väliä sillä oikein on? Itse ainakin käytin paljon sinisiä vaatteita lapsena eikä minusta miestä ole tullut:) Miksi ei poikia voisi pukea punaiseen tai vaaleanpunaiseen??? Ensinnäkään sillä ei ole mitään väliä sen vauvan suhteen eihän ne mitään erota ja tulevaisuudessakin olisi jo aika siirtyä pois tämmöisestä typerästä värierottelusta. Ihmetyttää, että kuinka pohjoismaiden "tasa-arvoiset" naiset vielä jaksavat semmoista hömpötystä...? Eikö voitaisi ihan miettiä lapsia LAPSINA eikä poikina/tyttöinä? Itselle on ainakin kertynyt kavereilta ihan kaikennäköisiä vaatteita enkä ajatellut mitenkään alkaa niitä karsimaan. Täytyy sen verran myöntää, että pari mekkoa jää käyttämättä, jos se on poika... Toivottavasti kukaan ei ärsyynny tästä, mutta haluaisin herättää asiasta keskustelua.
 
Hei kaikille pitkästä aikaa! On ollut viime aikoina niin vetämätön olo, etten ole saanut aikaiseksi mitään, edes kirjoittanut tänne vaikka lukemassa olen päivittäin käynytkin.
Tervetuloa uusille!

Kiva kuulla että muidenkin vauvat ovat yhtä ujoja kuin meidänkin. Potkut nimittäin loppuu samantien ku isukki laittaa kätensä vatsalleni. Mutta jos minä laitan niin ei samaa vaikutusta vaan potkuttelu jatkuu. Isukki meinasikin, että vauvalla taitaa olla jokin tirkistysreikä tuossa navassa, jotta näkee, että kenen käsi siinä nyt on :D

Kelan paperit on toimitettu ja nyt sitten odotellaan sitä pakkausta. Kauhealla kiireellä koitan saada isyyspakkauksen valmiiksi, jotta saan sen annettua samalla ku avataan äippäpakkausta.

Onkos täällä muita yökukkujia? Itse herään jokaikinen yö siinä kolmen maissa, käyn vessassa ja en enää saakaan unta vaan valvon usein kuuteen asti. Mistäköhän johtunee tuollainen säännöllinen heräily? Vauva kyllä potkii joskus jo sen verran kovaa, että herään siihen silloin tällöin, mutta että aina samaan aikaan? onkohan sillä oma pikku rannekello siellä.. :whistle:

unikeko: monesti ihmiset pukee vauvansa niihin vaaleanpunaisiin/ sinisiin vaatteisiin, jotta toiset ihmiset erottaisivat kumpaa sukupuolta lapsi edustaa. Vauva tuskin tosiaan itse välittää minkä värisiin vaatteisiin puetaan! Itse olen suurimmaksi osaksi hankkinut neutraalin värisiä vaatteita vaikka tieto sukupuolesta ollaankin saatu. No okei, en malta olla kertomatta sitä tietoa: poikaa on meille lupailtu :heart: Labello, voit lisäillä listaan :)

Pitää kirjoitella enemmän paremmalla aikaa. Voikaahan paksusti! :wave:

millla ja poju 23+2
 
Haavemamma: Auttaispa mullakin viisi luumua ja mantelia päivässä! :LOL: Mutta ei toivoakaan. Sama vika joka kerta.

Jouluruoista: Minäkin tykkään eniten just mädistä ja graavilohesta, jotka nyt jäävät väliin. Maksapateeta nyt vähän uskaltaa ottaa. Muista jouluruoista en oikein edes piittaa, viime vuonna laatikoiden paikalla oli mm. vuohenjuusto-bataattipaistosta. :)

Lasten suhtautuminen tulokkaaseen on ollut oikein ihanaa. Tuntuvat molemmat odottavan innolla isoiksi siskoiksi tuloa. Esikoinen oli niin pieni tokan syntyessä, että tämä on uusi tilanne sillekin. Ja huomaa, että pikkusisarus pyörii paljon mielessä, koska lapset kommentoivat moneen asiaan tyyliin "niin, sitten kun se vauva tulee". :heart:

Tukivyöstä kaipaisin minäkin kokemuksia! Onko avuksi harkkasupistuksiin? Jos vyö auttaa näihin pahimmillaan 1h putkeen kestäviin mahankiristyksiin, hankin sen heti! |O

Kössi again
 
Unikeko: peesaan milllaa, eli useimmat varmasti haluavat lähinnä helpottaa vieraiden sukupuolen tunnistamisprobleemaa, itselle on ainakin tosi noloa, kun en tiedä, että mitä sukupuolta vauva edustaa, ja joku saattaa loukkaantua, kun sanoo, että onpa poika isänsä näköinen, kun vauvan olisikin tarkoitus olla suloinen tyttönen :LOL: Kotona tuskin on mitään väliä, että mitä vauvalle laittaa, kunhan vaavilla on sopivasti vaatetta päällä. :D Mutta oma lempivärini on vaaleanpunainen, niin että olen tosi tyytyväinen, että saan pukea tytön julkisillakin paikoilla vaaleanpunaiseen :heart: Itse olin pienenä oikea poikatyttö, kaiken piti olla sinistä tai vähintään vaaleansinistä, mutta itselläni se ainakin edusti nimenomaan poikuutta. Vasta myöhemmin pääsin eroon peniskateudesta ja opin rakastamaan vaaleanpunaista :LOL:

Peniskateus-kommentista voitte hyvin päätellä, että meikäläinen on nyt lukenut ahkerasti lapsipsykologiaa :D Siitä tulikin mieleen KYRSÄ: Olen lukenut paljon nyt sisarkateudesta ja siitä hirveästä, mutta täysin LUONNOLLISESTA mustasukkaisuudesta, jota vanhemmat sisarukset tuntevat, kun perheeseen tulee uusi lapsi. Eli pitää muistaa, että lapselle on suunnilleen sama, kuin oma mies toisi kotiin uuden naisen ja sanoisi, että meidän pitää nyt oppia jakamaan miehen rakkaus/aika/huomio/ehkäpä jopa huone ja lelutkin tämän uuden naisen kanssa :eek: Ei varmaan olisi helppoa meillekään. Teillä kun kahdella vanhemmalla lapsella on noin pieni ikäero, niin vanhin lapsi saattaa nyt (alitajuisesti?) elää uudelleen sitä traumaa, minkä hän koki, kun se keskimmäinen syntyi. Tärkeää olisi, että lapsi saa ilmaista verbaalisesti ahdistustaan ja mustasukkaisuuttaan tuntematta siitä syyllisyyttä, varsinkin kun tämän "vihan" purkaminen verbaalisesti auttaa siinä, ettei mustasukkaisuus sitten purkaudu myöhemmin tekoina. On ihan normaalia, että lapsi toivoo uude tulokkaan "häviävän" ja on oikeastaan hyvä merkki, että lapsi sanoo sen ääneen. Koska jos lapsi ei uskalla sanoa sitä ääneen (pelätessään vanhempien rakkauden menetystä), niin hän kuitenkin todennäköisesti ajattelee sitä ja ahdistuu ajatuksesta vielä enemmän.

Tällaista siis olen lukenut useammasta psykan opuksesta mitä tulee sisaruskateuteen ja mustasukkaisuuteen. Ainakaan lukemani perusteella esikoisenne käytös ei siis vaikuta mitenkään huolestuttavalta vaan päin vastoin normaalilta, ja osoittaa luottamusta teidän rakkauteenne, siis lapsi uskaltaa ilmaista myös negatiivisia tunteita ilman, että pelkää menettävänsä rakkautenne. Tärkeää olisi puhua lapsen kanssa näistä tunteista ja rauhoittaa häntä sillä, ettei vanhempien rakkaus suinkaan vähene uuden tulokkaan myötä, vaan päinvastoin esikoinen saa pian uuden perheenjäsenen ja tämän rakkauden.

Itseäni auttaa paljon kaikkien psykan opusten lukeminen, en ole aina samaa mieltä varsinkaan kaikkein freudilaisimpien tulkintojen kanssa, mutta kummasti ne useimmiten vaan auttavat näkemään tiettyjä käyttäytymismalleja sekä itsellä että ympäristössä, ja ennen kaikkea helpottaa huomata, että tietyt asiat ovat ihan normaaleita eikä huolestuttavia, niin kuin aivan ensiksi saattaisi ajatella.
 
unikeko Mä en koe että mun täytyis pukea tyttö ja poika tiettyihin väreihin, jotenkin sitä itselle vaan on niin selvä että sininen on pojan väri ja punainen tytön väri. Sitten niitä sekotellaan keskenään. Mytty tulee kyllä käyttämäänpääasiassa isoveljen sinisiä vaatteita, mutta haluan joukkoonostaa myös sitä pinkkiä, ihan oman silmäni iloksi, musta olis ihan sama vaikka joku ei tietäis onko hän tyttö vai poika:) Pojalla on kyllä ollut kaikkia mahdollisia värejä käytössä,on jopa sitä pinkkiä yövaatteena kun kaverilta sitä saatiin ja sattu sopiva koko, eikähän tuo ainakaan vielä ole protestoinut.
Meillä kyllä mies nostaisi siitä varmaan älämölön jos pojalle noin muuten pinkkiä laittaisin päälle, kaikki muut sitten meneekin.paitsi tietenkään mekot. Tytölle taas voi pukea "mitä vaan" (paitsi näitä mini mini hepeniä..yöks)

labello ja mytty 24+4edelleen

*muoksis*
tuli vielä mieleen kun jokin aika sitten luin artikkelin vauvasta tai kaksplussasta kun kerrottiin perheestä joka kasvatti poikaansa ilman sukupuolirajoja. koskaan ei esim sanota että "naapurissa setä remontoi" vaan että siellä ihminen remontoi. ja muutenkaan ei korosteta onko joku setä vai täti.
minun korvaan kuulosti hassulle, mutta minä vissiin oon sit vähän vanhanaikainen :D haluan kyllä että oma poika tietää onko joku setä vai täti.
 
Unikeko: Minä olen niin shoppailuintoinen, että ei mitään rajaa. Nyt jo tiedän, että nuo neutraalit värit jää käyttämättä jos tyttö tulee... Siksi en niitä uskalla lisää ostaakkaan... Pojalla taas käyttäisin mielelläni beigen sävyjä (joita meillä siis on ostettu) En nyt mihinkään vaaleanpunaiseen purkkaan pue tyttöä, mutta on niitä nättejä tyttöjen vaatteita niin paljon, että kyllä niitä ostan jos tyttö tulee. :ashamed: Mä olen itse kulkenut ties missä lumpuissa muksuna ja siitä "traumatisoituneena" tykkään pukea lapseni siististi sellaisiin vaatteisiin, jotka miellyttävät omaa silmää! =)

Lentis: :hug: KIITOS! Itse en psykologiaa ole lueskellut, mutta jotain tuon tapaista itsekkin ajattelin (ainakin salaa mielessäni). Esikoinen oli 3v8kk kun kolmonen syntyi ja silloin ei ollut minkäänlaista mustasukkaisuutta. Liekö silloinkin vielä niin pieni, ettei ihan kaikkea tajunnut.... Kovasti autteli vaipanvaihdossa ja hoiti vauvaa. Meillä sana "mustasukkaisuus" on aika uusi käsite, vaikka jo 3 lasta, mutta sitä ei ole ollut selvästi näkyvillä koskaan. No ehkä ne kaikki tulee nyt sit kerralla, kaikki vuosien patoutumat! Mutta kovasti kiitos sanoistas, ne tuli kyllä tarpeeseen! =)

Huomenna olis äitipolilla se päivystysaika ton kohdunsuun kanssa... Saa nähdä, et kuis käy. Luottavaisin mielin kuitenkin olen, ettei suurempia ylläreitä ole tapahtunut, mutta hyvä se on tarkastuttaa. Kai toi edellinen raskaus on mulle niin hyvä vertailukohde, et en osaa stressata suuremmin vaan luotan, et vauva syntyy täysiaikaisena.

-Kyrsä ja nappula 21+5 (maha pompsahti sit kunnolla esiin...)
 
unikeko Oon nyt ostanu muutaman vaatteen ja joukossa on sinistä ja punaista vaikka poikaa meille lupailtiin. Tosin ihan pinkkiä vaatetta en oo ostanu. Labellon tapaan meillä mies protestoisi heti jos pojalle laitettais vaaleanpunaista vaatetta :D Kai se on joku miesten juttu taas ;) Mutta kyllä se taitaa meikäläiselläkin jossain mielen syövereissä istua tämä tytöille punaista, pojille sinistä -aate, mutta aivan varmasti meillä tullaan käyttämään kumpaakin väriä olipa vauva sitten poika tai tyttö.

Luin muuten saman jutun josta Labello kirjoitti ja meikäläinen on kans varmaan vähän kaavoihin kangistunut ;) Eiköhän meillä vauva ole ihan tyttövauva tai poikavauva, ei vain vauva :) Eikös siinä jutussa ollu just jotain, et miks pitää aina ihmisten kysyä ekana et onko vauva tyttö vai poika, kirjoittaja ei vissiin ois halunnu sitä tuotavan esille ollenkaan.. (voi olla toki että muistan väärin).. Eihän sitä sukupuolta toki tarvii korostaa äärimmäisyyksiin, mutta.. no joo :)

Jonniina 22+2
 
sleeping
heipsan taas

Ei mitään uutta. Välillä väsyttää, välillä ei. Vauva on todella vilkas, varsinkin iltoisin. Isäntä ei oikein jaksa kokeilla kuinka vauva potkii vaikka joka ilta pyydän kokeilemaan. Ei oikein hieroakaan viitsi, vaikka usein pyydän sitäkin. Ainoa asia miten suhtautuu tähän raskauteen on, ettei anna mun kantaa mitään eikä pidä ajatuksesta, että siivoisin hulluna täälä kotona. Siivosi pitkästä aikaa itse viimeksi kun olin itse salilla, ettei mun tartte siivota :heart:

unikeko: Mä en voisi pukea noiden poikien päälle mitään tyttömäistä. Joskus mummut ja mummit ostaa pojille punaisia paitoja enkä oikein pidä niistä. Jos niissä on selvästi joku auton kuva tai joku muu juttu, että paita on selvästi "poikamainen" väristä huolimatta, voin sen pojille pukea. Vauvallekin on tärkeä pukea joko tyttömäisiä tai poikamaisia vaatteita. Mä en pukenut noiden päälle lainkaan niitä liloja äitiyspakkauksen vaatteita, mitä vuonna 2004 saatiin. Jos nyt tulee tyttö, niin mielelläni puen hänelle niitä. Nyt kun ei tiedetä vauvan sukupuolta lainkaan niin on tärkeää, että meillä on valmiina sekä poikamaisia että tyttömäisiä vaatteita valmiina kun vauva syntyy. Jos niitä ei löydy varastosta, niin käyn sitten ostamassa jotain beigeä tai jotain joka sopii molemmille. Mies on ihan samalla linjalla mun kanssa. Ainoa ero meissä on se, että mä puen pojille sukkahousuja ( en enää tuolle 4-vuotiaalle) kun mies taas ei pukisi pojille sukkahousuja lainkaan.

Nyt mä lähden metsästämään imetystyynyä ja ehkä rintareppua jos sellainenkin löytyisi. Mies vei auton, joten täytyy poikien kanssa kulkea julkisilla ympäri kaupunkia... pitkä päivä edessä.
 
MOI TAAS!

Äippäpolilla käyty ja voi vitsit, et mul kävi säkä :heart: Kohdun kaula oli lyhentynyt 1,6cm, mutta sitä on ultran mukaan jäljellä vielä 4cm, joten EI HÄTÄÄ B) Mutta he ultrasivatkin ja mun yllätyksekseni 4d-ultralla :saint: Vitsit, siihen 4d:hen olisin halunnut, mutta mun pihi mies ei, joten nyt sain sen polikäynnin hinnalla. Tyttö siis edelleen tuloillaan. 400g oli painoarvio. Ja vitsit, et sil 4d:llä näkyi hyvin kaikki, sormiaan nappula imeskeli ja varpaitaan jumppaili. HAUKOTTELI isosti. Mä en malta odottaa helmikuuhun, et sais vauvan syykkiin!

 
KYRSÄ: Onnea hyvistä uutisistä päivystyksessä ja kivaa että sait kuiteski 4D-kuvaa ja halvalla vielä :kieh: Minä pyörähdän yksityisen kautta mutta itepä maksan :)

Saikkua käsien takia jatkuu keskiviikkoon jolloin neuvola(jee pääsee kuuntelee pikkuisen elämää massussani), torstaina kyllä menen jo välillä töihin ihan mielellään. Ja kohta tulee kämppis ja alamme laulaa singstaria taas :LOL:
Nyt muutenkin mukavampi olo kun sain vihdoin tänään raha-asiat asettumaan, ei tartte velkojia enää pelätä olevan nurkan takana ja ystävien puukottamat haavat selässä on myös paranemaan päin..

Tuohon vaateväri-jutskaan en osaa sanoa mitään, mulle puettiin siskojen vaatteet 12-vuotiaaksi asti ja oli sinistä ja punaista ja siskon pojilla on punaista ja vihreää yleensä ja kuvana puuha-pete tai joku autojuttu. Siskon tyttö on saanut prinsessa vaatteensa. Äitini on ostanut vaaville vaatteita ja kaikki on sinistä, omaa silmääni miellyttää ruskea ja vihreä mikä sopii molemmille.

Aurinkoa kaikkien päivään!!

absa ja atso 21+4
 
Moi!! :wave:

Voi mikä tuuri, Kyrsä!!! Ihanaaaa! Mäkin tahdon tuohon 4D:hen mutta kun täällä sitä ei ole niin ei ole..tai onhan se tuolla sairaalassa mutta eivät sitä käytä "huvin vuoksi", höhhh! :p

Unikeko: Hmmmm....mä käytän pojille selkeästi poikavaatteita ja tytölle (jos sellainen tulisi) "tyttövärejä"(4 pojan jälkeen erittäin mielelläni selvästi neitosten värejä ja kuvia jne..). Vauvoillehan värillä ei ole mitään merkitystä, mihin väreihin on puetettu, kunhan vaatteita on mutta itse tykkään puettaa sen mukaan kumpi on kun on mahdollisuus siihen. Pojillehan käy toki muutkin kuin sininen, vihreä tms...itse tykkään kun pojilla on oranssia, keltaista, punaista jne.vaatteissa kunhan ei selkeästi mitään tyttöjen pinkkiä jne.ellei vaate ole selvästi poikien kauluspaita missä on muutakin väriä .Mun mielestä pojat on poikia, tytöt tyttöjä, ei vaan lapsia tai ihmisiä...mun mielestä neutraalius on tylsää :whistle: .

Lentoemo puhui viisaita tuosta sisarkateudesta....eipä sitä lasten näkökulmasta useinkaan tule ajateltua tuota asiaa....jakaa nyt äidin ja isän huomio monen muun kanssa, ei se niin helppoa ole...kunpa vanhempana osais ottaa kaikki lapset tasapuolisesti huomioon, kun vaan ehtis kaikille antaa aikaa ja hellyyttä tarpeeksi... :heart:

...päiwänjatkoa!!!

T:Möökö ja riehuva murunen 23+5 :heart:
 
Ensinnäkin suuri kiitos kaikille tsemppaajille! Taas yksi lepäilyviikko takana, ei tietystikään vielä viikonloppu. Jotenki vaan mukavampi lepäillä kun muutkin perheenjäsenet on kotona, siis vkonloppuisin...

Ensi viikon tiistaina sitten se äippäpoliaika, sitten taas viisaampi sen kohdunsuun/kaulan suhteen. Toivottavasti ei oo nyt edenny lisää. Oon kyllä oikeasti tämän viikon vaan ottanu rennosti, lepäilly ja lukenu. Silloin edellisellä viikolla en ehkä ottanu niin tosissaan ja tilannehan olikin edennyt :ashamed:

Tyttö/poikavaatteista: mielestäni vaatetarjonta on selkeästi suunnattu jommalle kummalle sukupuolelle (tyyliin punaisissa prinsessakuvia ja sinisissä autoja tai supermaneja). Itse en välitä juuri ollenkaan noista kuviojutuista,, vaan haluaisin tarjolla olevan kunnon värejä (olikohan se Möökö, joka puhui sinisestä, oranssista, punaisesta, vihreästä jne....). Siis esim. yksiväriset on mun juttu tai sellaisista hyvistä väreistä tehdyt väriyhdistelmät...

Selitinpä sekavasti, mutta esim. äitiyspakkaukseen toivoisin hempeiden pastillisävyisten tilalle oikeita kunnon värejä (ei kuoseja) sekä sekaan paljon rauhoittavaa ruskeaa, beigeä ja luonnonvalkoista (miksei myös valkoista)... =) Eli esim. nykyinen toppis pakkauksessa on ihan söpö mun mielestä. Harmi vaan et mitenkähän sen käyttö näillä helmivauvoilla: taitaa olla nyt eka talvena iso ja seuraavana jo liian pieni :/

Kyrsä: olipa onnellinen sattuma! Mäkin tahtoisin 4d-ultraan, mut meidän sairaalassa ei käsittääkseni sitä oo ja ei raski käydä yksityisellä... Ihana kuva!!!!

terkuin lillip ja täälläkin ríehuva masukki 24+4
 
Heippa ja mukavaa viikonloppua :heart:

uusillekkin tervetuloa kovasti! :hug:

Onhan meikäläisellä ollut viikko..Lupasin tulla kertomaan kunhan jaksan..
Joo, viime loppuviikolla alkoi kovat vatsakivut, jotka ajattelin ihan vatsakipuna ja thats it, kunnes viikonloppuna sitten kivut yltyi ja samoin supistelut. Lauantaina sitten aamulla lähdin ensiapuun kun ne kivut oli luokkaa synnytyspoltot (ja mun kipu kynnyksellä, joka synnyttää lapsensa ilma kivunlievitystä kun ei satu..)Eli ne oli jo aika napakoita.Lääkäri ensiavussa avasi paprut, kun historiaa luettuaan, että yksi keskonen neljä syöksysynnytystä ja yksi syntynyt matkalle, niin huolissaan tutki kun en ollut vaavan potkuja tuntenut sitten aamuyön ja dopplerilla tonki vartin löytämättä..Itse laskin todennäköisyyksiä keskosen selviämisestä puhumattakaan suht terveestä lapsesta ja jo aloin itsekkin huolestumaan kun masussa vaan hiljaista oli mutta supisteli tiuhaan.pissaakaan ei ollut tullut viimeksi pe iltasella..
lääkäri laittoi lähetteen isompaan sairaalaan diagnoosina uhkaava ennenaikainen synnytys..
sairaalassa olin jo sekava sinne päästyäni ja en yksin kertaisesti osannut äitipolille ja siellä sentään lampannut mun historialla ja paljon..Mieskin siinä jo alkoi jo tosissaan huolestumaan että mikä mulla on.
No perusjutut läpi ja synnytyssaliin sitten ja lääkitykset päälle ja tippaa menemään loronaan useampi pussi.koko päivähän siellä meni ja osastopaikkaa funtsasi lääkäri ja sanoin että rennonpana kotona makaisin kuin osastolla erossa perheestä. sovimme niin että pääsin kotiin ja pienimmästäkin oireesta takas ambulanssilla.Sunnuntain olin kotona ja taas alkoi ilkeä kireys vatsassa vaivata ja makoilin vaan sitkeesti. maanantaina piti hakea saikkulappu töihin lääkäriltä ja odotushuoneeseen päästyäni kotoa, mulle tuli kylmä hiki, silmissä alkoi pimetä ja huikkasin hoitajalle että nyt äkkiä petipaikka, että kohta putoon tajuttomaksi.Niinpä.Sitten pääsin pötkölleen, verenpaineet pilvissä ja tuttu supistelu alkoi tosissaan taas.ja taas loronaan tippaa käteen..Ainoo että supistelut alkoikin tuntua ja peräsuolen puolella ja etureisissä.verikokeita taas muutama putki niinkuin lauantainakin vaihteeksi.ja taas päivä tipassa.ja taas samat puheet lekurin kanssa osastopaikasta.. Komsii komsaa, mutta olen vaan niin kuiva ja painoa ei ole tullut ja pitkällinen pahoinvointi, rankka fyysinen työ ja hoikka kun olen muutoinkin niin sai kropan ihan sekaisin.Tosin verikoe arvot ihan metsässä, saa nähdä niitä nyt seuraillaan ja kontrollit sairaalassa myöhemmin.Onneksi supistelut ei saanut lyhenemään tai aukeamaan, ja onneksi on tota kaulaa paljon olemassaan 5,5cm;ä, tosin mulla myös lyhenee sitten hetkessä jos niikseen tulee.Mutta viikko maattu kotona vain pisulla käynyt ja syömässä ja taas pehkuihin.Oma olo ollut suoraan sanottuna niin hontelo ja huono etten ole kyllä muuta kaivannutkaan kuin lepoa. niin koville mulla on ottanut kuivuminen.tästä pikkuhiljaa vaan nyt keräilty voimia sitten ja hulestunut olen sillä vaaalla kävin niin paino pudonnut nyt vielä reilun kilon viikonlopusta..kyllä vauva kasvaa, mutta itseltäni on puhti ihan hukassa.vaikka kuinka syön ja monipuolisesti niin sekään ei nyt vaan auta.Mutta hiljaa mäessä ja saikulla äitiyslomaan asti, on aika outo olo ja vähän haikeakin, sillä rakastan työtäni fyysissyydestään ja henkisestä paineesta huolimatta ihan hirveesti, ja s.loma tuli vähän kuin puun takaa kuitenkin.Mutta parempi näin, nyt päivä kerrallaan mennään.

nyt en muista mitä kaikkea oli tapetilla, ainakin gallu tyttö/poika oireista, itse jotenkin vähän olin tasakupein oireet..

sitten oli vaatteista, musta vaan on niin ihanaa kolmen pojan jälkeen hössöttää vähän eri lookilla tytölle.Mulle värit ei sillä lailla paina mutta mekkoja tulee olemaan tytöllä päällä, sen tiedän.. :LOL: On se kuitenkin niin hauskaa farkkuhaalareiden jälkeen ja autopaitojen..

voikaa hyvin,
sini mä en tiedä mitkä viikot on??!!
 
siniraita Hui hui hui!! Nyt kun jaksat vaan lepäillä ja antaa viikkojen kertyä, kyllä nämä meidän kaikkien pikkuiset saisi vielä pysyä masussa monen monta viikkoa! :hug:

kyrsä ihana kuva! :heart: vähän kade olen tuosta halvasta 4D |O

mä kärsin tuon selän kanssa enkä tiedä mitä sill tekis. Tuo mikälie pitkä selkälihas on niin jumissa kun vaan voi olla.istuminen särkee ja selällään ei voi olla hetkeekään :( Millähän sen sais venyteltyä takasin paikalleen? Oon kokeillu vaikka mitä mut mikään liike ei tunnu osuvan siihen.

selkävaivanen labello ja mytty 24+5
 
Lauantaita kaikille!

Siniraidalle tsemppiä!

Täällä kärsitään aina vaan puolikuntoisesta olosta, flunssa alkanut jo kuukausi sitten ja väillä jo parempi ja taas tukkoinen olo ja kurkku kipeä... :snotty:
Onkohan tää nyt sitte tämmöstä koko loppuraskauden ajan... Pomo kertoi että ollessaan itse aikanaan raskaana, hän oli koko raskauden ajan flunssassa, johtuen kait siitä limakalvojen muuttumisesta ja turpoamisesta.. Mä en kyllä ala jos tää olo ei yhtään tästä kohene :( .
Ja sitten on vielä tää p......leen närästys! Rennie ei auta mitään ja sitä Gavisconia en viitti pidempään ottaa.
Taitaa olla taas niitä päiviä että kaikki v......ttaa... :kieh:

Vauvan vaatteista sen verran että mä oon ostanut jonkun verran H&M:stä ihania vihreän ja beigen sävyisiä. Ei mullakaan oo periaatteessa mitään väliä, ihan vaaleenpunaista en kuitenkaan pojalle laittais mutta taas vaaleensinistä vois ihan hyvin tytöllekin laittaa. Jotenkin vaan mulla on niin vahvana se poikaolo että enemmän tulee hypisteltyä niitä poikien vaatteita :)

Eilen olin Tupperware-kutsuilla ja tulin sitten tilanneeksi sellaiset ergonomiset vauvan lusikan ja haarukan sekä tuttipullon.. Onhan ne vähän arvokkaampia kuin tavalliset mutta niis on se takuu ja oon tykännyt muistakin Tupperin tuotteista. Onkos kellään kokemusta niistä?

Joopas, jos lähtis koiran kanssa lenkille. Iltapäivällä pääsen Rossoon herkuttelemaan pizzalla rakkaan aviomieheni kanssa :heart:

Huomenna taas vaihtuu viikot!

T.Rosinante+Pötkö 24+6
 
Rosinante: Meil on noita tuppereita jos jonkinlaista. Ne aterimet on hyviä. Tuttipullo jotenkin ihmeellisesti aina vuotaa vaikka sitä laittais mitenpäin... Ei mennyt silti takuuseen eli uutta ei saatu kun se ei siellä kuulemma vuotanut :eek: Mutta nokkamukina sitä on kovasti käytetty. Nyt pitäisi se imunokka vaihtaa uuteen kun sitä on hampailla kalvattu niin, että se hilseilee. Mutta tosiaan tuttipullona ei MUN mielestä ole hyvä. Kaiken lisäksi meillä ei juuri tuttipulloa ole kukaan syönyt... :whistle:

LABELLOLLE tsemppiä selän kanssa!!!

-kyrsä ja nappula 22+1
 
Moi! :wave:

Voi Siniraita...toivottavasti noi sun säikyttelyt loppuu nyt ja saat rauhassa odotella vähintään 36 vkoon asti!!!
Kirjoitit, että:" yksi keskonen neljä syöksysynnytystä ja yksi syntynyt matkalle"..huiiiihh! :eek: Saako olla utelias ja kysyä, että oliko kuinka pieni keskonen, millä viikoilla ja noiden syöksyjen kestot? Mites sitten matkalle syntynyt?!? Miten kaikki meni? Anteeksi uteliaisuuteni :ashamed:
Muista huiliessasi liikutella jalkoja välillä, että veri kiertää kunnolla :xmas:

Terkuin, Möökö ja muru 23+6 :heart:
 
Lauantaita,

Siniraidalle jaksuja :hug:

Mäkin vihdoin sain shoppailusuonen auki ja eilen ostin soittorasian ja vaunulelun ( ..vaikkei vielä vaunuja edes hankittu..). Tänään H&M:stä mm valkoisen toppapuvun, bodyjä ja puolipotkareita. Kaikki tais olla kokoa 56cm. Lisäksi jostain muualta pipon ja lapaset :) Hih. Värikeskusteluun liittyen, niin kyllä meitin prinsessa näyttää aika vaaleanpunaisen ja puhtoisen valkoiselta kuitenkin mitä ilmeisimmin...

Mies just soitti, eka hirvestys takana, olivat saaneet saalista ja tohkeissaan sanoi tuovansa maksaa...kunnes hokasin etten saakaan sitä nyt sitten syödä, voi rähmä :p

Olinmyös steppaa ja jotenkin tuntui kovin raskaalta, vaikka sykkeet oli keskimäärin 130 luokkaa...

Nyt pizzan vääntöön ja illemmalla katsomaan Showhat Sibelius-taloon :)

Mukavaa lauantaita mammat!!

haavemamma ja nöksy 24+2
 
Moi taas kaikille!

Ihan ekana:sinir, kylläpä säikäytti moiset oireet! :/ Jarrusukkia matkaan ja paljon lepoa!! :hug:

Itellä melko haipakka viikko takana, 8-12 tuntisia työpäiviä viikolla, ja tänään aamuysistä neljään asti jäähallilla palelemassa toimitsijan hommissa, kun esikolla oli lätkäturnaus... Huomisen kyl makaan kirjaimellisesti maha pystyssä, enkä tee mitään... :whistle:

Galluppejakin oli menoillaan, oliko tyttö/poikaolosta ainakin... Itellä alusta asti vahva poikaolo, johtuen lähinnä siitä,että menee niin saman kaavan mukaan,kuin esikosta,joka siis poika. Pahoinvointia ekat 3-4kk 24/7, tukka ja kynnet voi normaalia paremmin, iho kukertaa normia enemmän. Maha leviää eteen ja sivuille ja samalla leviää myös takamus ja reidet... Grrrr! Mutta mitään veikkausta tulokkaasta en ole saanut vaikka oisin halunnut, oli ultrassa niin siveää, että... :D

vauvan vaatteista: nyt hankkimani ovat pääasiassa ns.unisex värejä, on joukossa kyl ihan rehellistä punaistakin, sekä violettia/lilaa sekä muutama suloinen mekko(nehän voi sit antaa jollekin,jos itellä ei olekaan käyttöä, eli en niitä kuitenkaan aikonut pojalle pukea :LOL: ).
Esikolla olen aina käyttänyt kaikkia värejä, paitsi vaaleanpunaista/pinkkiä, ne on yleensä sit niin selkeesti tyttövaatteita jo leikkauksiltaan jne. Nykyään väriskaalana lähinnä musta/harmaa pojalla,kun alkaa 10v.llä olla jo omaa makua sen verran, ettei ihan kaikki enää mene läpi... :whistle: Aikanaan kyllä hän ihan itse valitsi esim.punaisen toppahaalarin kun vaihtoehtona oli t.sin... Ja tälle talvellekin olisi halunnut punaisen lätkätakin, mutta kun joukkue on päättänyt mustan, niin sehän on otettava.

Nyt syömään, mies huutelee...
tatuka+väiski (viikot unohduksissa...)
 
Siniraidalle tsemppi :hug: .

Samoin kaikille muille, varsinkin jos on suppareita tai muuta, mutta eiköhän tsemppihalit tule aina tarpeeseen kaikille joka tapauksessa :D

En ole lukenut sitä kaksplussan juttua sukupuolierojen korostamisesta, mutta itse olen kyllä sitä mieltä, että on olemassa kaksi eri sukupuolta, joilla on ihan biologisia eroja, myös aivoissa ja siten käyttäytymisessä. Tietyt asiat mielestäni sopivat kummallekin sukupuolelle kuten ruuanlaitto ja siivous, mutta siltikin (varsinkin näitä mun psykan opuksia luettuani) olen sitä mieltä, että on tärkeää tukea lasta myös oman sukupuolensa "löytämisessä". Esim. tyttöä kannattaa toki kehua älykkääksi ja rohkeaksi, mutta oman naiseuden löytämisessä on tärkeää myös, että esim. tytön ulkonäköä kehutaan ihan eri tavalla kuin pojan. Eikä kyse ole siitä, että kasvatetaan jotain missejä tai anorektikkoja, vaan tytön on hyvin tärkeää saada kummankin vanhemman hyväksyntä myös olemuksensa naiseutta kuvastaville piirteille.

Tytöillä on oidipaalikompleksi aina monimutkaisempi kuin pojilla, koska kummankin sukupuolen ensirakkaus on äiti, mutta siinä missä pojan on "helppo" kokea isä kilpailijaksi (ja jopa toivoa isän häviämistä ja siten äidin rakkauden voittamista kokonaan itselleen, myös tämä mustasukkaisuus menee itsestään ohi, huom. :D ) on tilanne tytölle paljon vaikeampi, koska tyttö ei ainoastaan rakastu isäänsä, vaan tarvitsee yhä myös tuota pahinta kilpailijaansa eli äitiä ja äidin syliä ja rakkautta. Niinpä tytöillä tuo oidipaalisuusvaihe saattaa vaikuttaa jopa rauhallisemmalta kuin pojilla, mutta pinnan alla todennäköisesti kuohuaa vielä enemmän kuin pojilla :heart: Ja tyttöä esim. auttaa tuossa tilanteessa samastuminen äitiin ja äidin naisellisiin ominaisuuksiin, itse asiassa kilpailusuhde äitiin jopa auttaa tyttöä vahvistamaan identiteettiään naisena!

No, nää on taas näitä mun psykan kirjoista luettuja "viisauksia" :D

Sen sijaan ihan itse olen sitä mieltä, että sukupuolierojen täydellinen hajottaminen ja esim. tyttöjen rohkaiseminen "poikamaisiin" käyttäytymismalleihin itse asiassa sortaa naisia. Miksi yhä 2000-luvulla moni "feministi" on sitä mieltä, että lasten hoitaminen, ruuanlaitto ja siivoaminen ovat jotenkin vähempiarvoisia töitä kuin esim. uuden kännykän keksiminen? Tytöille tuputetaan astronautin uraa ikään kuin se olisi tärkeämpää kuin esim. lastenhoitajan ura. Kirjallisuustutkimuksessakin on onneksi vuosikymmenien "feministitutkimuksen" jälkeen päädytty tutkimaan perinteisesti "naisellisia" kirjallisuudenlajeja kuten rakkausromaaneja. Niidenkin arvo yritettiin kieltää vuosikausia ja väittää, että naiset kirjoittavat samalla tavalla kuin miehet, vaikka yleensä naisellisessa ja miehisessä kirjoituksessa on paljonkin eroja. Mutta miksi naisellinen tyyli sitten aina leimataan turhanpäiväiseksi ja pinnalliseksi ja on jotenkin hienompaa kirjoittaa miehiseen tyyliin eksistentiaalisesta ahdistuksesta! :D

Ups, sori, tuli pitkät löpinät ihan asian vierestä... :ashamed:

Mutta oma mielipiteeni on, että naiset ja miehet ovat pohjimmiltaan erilaisia, ja itse olen todella onnellinen ja ylpeä siitä, että olen nainen. Enkä vaihtaisi kyynelherkkyyttäni ja luonnollista hoivaamisviettiäni edes miljoonasta kykyyn parkkeerata ilman ongelmia :LOL: Siltikin olen opsikellut esim. fysiikkaa, joka on yhä hyvin miesmäinen ala, mutta itselläni se vain vahvisti vetoa "naisellisempaan" alaan, eli kirjallisuudentutkimukseen.

Heh heh, tämä nyt oli siis ihan vaan oma mielipiteeni. Jokainen kasvattaa lapsensa taatusti parhaalla mahdollisella tavalla, eihän voi millään kasvattaa lapsia samalla tavalla, kun tapa kasvattaa lasta heijastaa niin omaa luonnetta ja kokemuksia. Ja vaikka kasvatuksessa on eroa, niin kyllä kuitenkin suurin osa lapsista ihan ihmisiksi tulee sitten loppujen lopuksi ;)

:heart: lentoemo ja lentäjän tyttönen 21+6 :heart:
 
Lentoemo täyskymppi sulle tuosta tekstistä, olen NIIN samaa mieltä :flower:

ja Siniraita huh, mitä koettelemusta. Tsemppiä!!!! :hug:

Täällä pienoista matalaa fiilistä...löysin eilen tytön raskausajan neuvolakortin ja iik! Tytöstä tuli 20kg painoo ja jouduin tosissani taistelemaan ne pois. Olin "päättänyt" että tässä raskaudessa en moisia kiloja huoli ja mitä vielä!!! Mulle on tullut jo melkeen 10kg ja enemmän mitä tytöstä oli tähän mennessä!!!!!! Aaaak!!! Eli tästä olis tulossa ENEMMÄN ku tuo 20 kiloo!!!!????????? No way!! Nyt alkoi herkkulakko ja lenkkeilyt. Kävinkin aamulla kävelylenkillä eikä kovin pahalle tuntunut. Liitoskipua teki, mutta sen aion kestää :kieh: Onneks mies-kulta lohdutteli ja jutteli kauniita....kai se sit kestää mun läskit ku saadaan vaan terve vauva (=mitä ilmeisimmin tyttö) maailmaan. Synnytyksen jälkeen alkaa tehokuuri!

Ja selkä on kovasti kipee aamupäivän siivousten jälkeen. No, kai se levolla menee... Kohta saunaan ja alkoholitonta siideriä nauttimaan. Karkkipäivää ei enää pidetä :/

UÄ 21+0
 
Huh SINIRAITA, jaksamista sinulle :flower:

Meinasin kysyä asiaa neuvolasta mutta kysyn ennakkoon täältä mitä olette kuulleet kun monet tuttuni pelottelivat alussa ettei saisi selällään pitkään maata kun alkaa vatsaa olla kun ei vauva saa happea sitten ja minä olen nyt herännyt joka ikinen aamu yli viikon ajan selältäni, varmaan myös sitten pitkään nukkunutkin siinä asennossa.
Ei se ole pahalta yhtään tuntunut kun herää ja vauvakin liikkuu kyllä normaaliin malliin edelleenkin, käännyn aina heti takaisin kyljelleen tai vaihdan selkäasentoa kylkiasennon tapaiseen kun herään. Että voiko siitä oikeasti olla niin haittaa vielä näin kuudennella kuulla? Mitä te olette kuulleet? Pelottaa tämmöinen :ashamed:

absa ja atso 21+5
 
Ehtoota!!

Olipas kuulakas päivä aamun tuhrun jälkeen, vähän ulkoilin jaksamisen mukaan eli seisoskelin pihalla ja katselin lasten leikkejä..

möökö kyseli synnytyksistä
eka syntyi 35+ viikolla ja painoa oli reilu kaksi kiloa, synnytys nopea alle neljän tunnin kotoa synnytykseen, syytä ei synnytykseen selvinnyt
Toka käynnisteltiin sillä eka oli nopea ja taas syöksäys, aikaa en muista..
Kolmas sitten yllätti totaalisesti matkalla, eipä se ambulanssikaan reippaasti tullut vastaan.. Oletus synnytyksen kestosta kun ei juuri kelloon katottu, sen verran hurjaa meininkiä on alle puoli tuntia
neljäs suunnitellusti taas käynnistykseen 38 viikolla ja puoli tuntia oli kesto. ponnistusvaiheet on ollut 2-5 minuuttiin ja ne ponnistus supparit on ne vasta olleet jotka mua on herätelly että taitaa syntyä..Avautumisvaiheet mulla aina helppoja , kiitos korkean kipukynnyksen ja taidon mielettömään itsensä rentouttamiseen.
Eli kun mulla alkaa tuntua supistukset joltain niin olen saanut luvan ponnistaa
:eek:
Matkalle syntynyt vauva oli ihan mieletön kokemus, siis jotenkin upea ja alkukantainen. Se tunne että mä määrään koska ponnistan ja se että minä todella synnytän tässä ja nyt.Luotin että synnytys menee hyvin aivan täysin kivuttomasti.Mun mieheltä jos kysytään niin sen mielestä se oli aivan mahdoton ja ei halua enää joutua kätilön hommiin..
Eli nyt tämä vauva taas suunnitellaan syntyväksi jollekkin päivälle, hyvissä ajoin ennen la;ta, eli tiedossa taasen pikku vauva ja lääkärin kanssa viime viikon loppuna jutellessa sanoikin että syntymästä ei mitään tietoa, kun on keskosesta täysiaikaiseen vauvaan, milloin syntyy.. Mutta lekuri nauroi miehelle että kävelee lenkkareilla lopun kolme kuukautta että on narut niistä napanuoran sitomiseen olemassa..
:LOL: ja mies valahti kalpeaksi pelkästä ajatuksesta..Ja mua nauratti ..Mutta katsotaan miten käy tällä kertaa, loppu viikot tiedän mua seurataan ja soitellaan jos kaupassa viivyn liian kauan ym..Mutta se on sitä huolta ja rakkautta vaimosta ja vauvasta.

Nyt iltapalalle,

sini
 
Kyrsälle kiitokset kokemuksista!

Joo täytyypä testailla sitä pulloa jo heti kun sen saan.. Aattelin kans että se nokkamukiosa on kätevä myöhemmässä vaiheessa. Ja mistä mäkään tiedän juoko meidän vauva lainkaan pullosta mutta elättelen toiveita :) Ystävättären mukaan juuri tuo "suora" perustuttiosa ois kuulema paras kun muistuttaa eniten nänniä. Meinaan niitä tilanteita varten jos täytyy viedä hoitoon ni ois hyvä että oppis juomaan pullosta kans.. No joo, saas nähdä.
 

Yhteistyössä