Helmimasut 2009 ~Joulukuussa~

Moi!

lääkäriultrassa tänään käyty, ja kaikki vaavilla kunnossa! :heart:
Painoarvio nyt on 1377g (rv30+2) ja arvioitu syntymäpaino 3400-3500g.
Mulla ittelläni meni pasmat totaalisekaisin kun lääkäri tuumasi että vahvasti TYTÖLTÄ vaikuttaa...!! :eek: :eek: Olen niin kokoajan ollut poika-ajatuksessa itse kiinni, että nyt täytyy varmaan alkaa miettiä sitäkin että vauvoja tosiaan syntyy kahta eri sukupuolta... :LOL: :ashamed: :LOL: . Eihän tämä tietty varmaa ole,mutta nyt on tosiaan tän äipän alettava orientoituun siihenkin mahdollisuuteen, että tyttö tulee... Tietty pääasia (kliseisestikin) on kuten lääkäri tuumas että: en täältä nyt mitään vikaa löydä... :LOL:

Hb mulla oli huikeat 90 |O !!! (vaikka rautaa syönkin, täytyy vaihtaa merkkiä)
pissassa hitunen sokeria (join aamupalalla 2 lasia tuoremehua,johtunee siitä...)
paino tippunut edellisestä käynnistä -300g
paineet hyvät
liikkeet+syke mallillaan
Sf-mitta 27
raivotarjonta

siinähän sitä jo olikin...

niin,ja sairaslomaa sain nyt sit vihdoin äippäloman alkuun asti supistelujen takia. :p
kohdun kaula on kuitenkin tiukka kuin mikä(lääkärin kommentti!!!), että eivät ne supistelut ainakaan avaavia ole! Ja hyvä niin. No nyt saa kuitenkin sit mennä päivät omaan tahtiin(ei enää ruokatunnilla tarvi mennä naistenvessan lattialle nukkumaan...joo-o sitäkin jouduin tekemään,kun olin välillä niin rätti... :LOL: )

Halaus :hug: kaikille tarvitseville, mä taas vaan omaa napaa puran... :ashamed:

tatuka+(tyttö??)peikko 30+2
 
Piti tulla taas uudestaan..
Ootteko laittaneet mailia ennustaja ellille tai madam mammalle? :D
Mä laitoin taas kokeeks,ekassa raskaudessa ennustivat molemmat päin honkia. Niin nytkin. Elliltä tuli vastaus, että syntyy tyttö 26.12.... No toivottavasti nyt ei ihan viel silloin synny :saint: ja sit vuosia 2012 ja 2017 pitäs vielä tulla lapset..tuleekin kiire ettiä uus mies ennen sitä et kerkee tutustua ennen kun alkaa lapsia lisää vääntään :LOL:
Nyt madam mamman vastausta ootellessa :xmas:

supparit ja muut vaivat nyt huspois kaikilta!!!!!

l&m
 
Matma: Ei noita kokoarvioita tehdä Tampereella vissiin lainkaan jos ei ole jotain syytä tarkistaa tilanne. Esikoisesta pääsin jopa kerran ultraan viikolla 12. Koko raskausajan ainoan kokoarvion teki kätilö käsikopelolla synnytysvastaanotolla kun menin synnyttämään. Nyt pääsin ylimääräiseen ultraan kun meni hermot tohon mun mahan pienuuden päivittelyyn ja pieniin sf-mittoihin. Olin sitä mieltä että niillä on velvollisuus tarkistaa tilanne kunnolla kun tollasilla pirun käyrillä vievät yöunet toisilta. Kai ne terkat huomaa niistä sf-mitoista jos on syytä tsekata tilanne. Mulla se huoli oli ainaki onneks turha, mutta tulipahan tarkistettua niin saa öisin nukuttua taas. =)

Voi ei... Olin tänään jouluostoksilla ja päädyin ostaan itelleni kauheen määrän alusvaatteita. :eek: Meni hermot kun kaikki on epäsopivia ja Lindexillä oli sopivasti 30 prossaa alennusta kaikista rintsikoista. Ostin sit samalla kahdet imetysliivitkin, toiset sain kympillä ja toiset kahdella. Vaikuttivat tosi hyviltä päällä, mutta koko järkytti. 75DD ja 75E! :eek: Molemmat on ihan jämptejä nyt joten kauheesti ei jää tilaa maidonnousulle. Ei mulla viimekskään kasvanut kuppikoko enää synnytyksen jälkeen ku ihan hetkeks vaan kun maito nousi ekoja kertoja. Suurin kasvu oli raskausaikana. Toivottavasti nyt on sama juttu koska ton isommaks en kyllä enää tahdo. Hui.
 
Glow
mihinkäs osoitteeseen voi laittaa meiliä ennustajille? mä laitoin joskus vuosia sitten, silloin se ennusti muutes, että kuvioihin astuu "ristiverinen mies" ja taisi olla lapsistakin puhetta, hitsi kun en muista :/

Ehkä ne mantelit vähän auttaa närästykseen. Enpä oo aiemmin niitä syönytkään, hyviä on...
Mulla alkaa jo aamukahvi närästää, vaikka siinä siinä ois puolet maitoa, mä juon maidon kahvilla :D
Piimää join yhdessä vaiheessa ja silloin ei närästänyt, nyt kun en viikkoon oo juonu, on närästänyt, joten voisko se piimäki auttaa niinku joku kirjotti!

Hittolainen, mulla tulee supistus samantien, kun kiipeän noi rappuset yläkertaan :/
enkä oikeen voi majoittua ala tai yläkertaan pelkästään... meil on tyhmästi vessa vaan ylhäällä.
Nyt on taas se menkkakipu päällä...

Mulla alko eilisestä kädet kutisee ihan hirveesti. Pistin rasvaa, mut ei ne kuivilta edes vaikuta. Kutittaa vaan, mikähän niissä nyt on?!
Näköhäiriöistä joku kirjoitti jotain, mulla kyllä niitä(kin!) on. Mut mä epäilen et ne ois matalahkosta verenpaineesta...
Mitäs ne oireet on raskausmyrkytyksessä, kellä sitä on epäilty?

Ainii, mä jäin tänään tuijottamaan huulirasvaa vessaan, koska siinä luki jotain tuttua enkä saanu heti päähäni et mitä... siis "labello"-huulirasvaa :D



 
Glow: Eiks toi käsien kutina ollu oire siitä raskaushepatoosista. En tiiä sen tarkemmin mikä se on mutta googlettamalla varmaan löytyy?

Raskausmyrkytyksen oireet oli valkuainen pissassa, korkea verenpaine ja turvotus.
 
Glow
Pixie, no sehän se! mä olen lukenu/googlettanu vaan "raskausmyrkytystä" nyt googletin ihan ton "raskaushepatoosin" ja siinähän mainitaan kutina, etenki yöllä... Iltaa ja yötä kohti se kutina nyt parina päivänä on alkanu, vai eikö siihen kiinnitä huomioo päivällä, en tiedä.

Kai se ois lääkärissäkäynnin paikka :attn:

Semmoinen juttu vielä, että voiko supistus olla siis niin että ensin tulee se menkkamainen kipu , eikä maha välttämättä aina kovetu? Jostakin kaivelin keskusteluja ja tällaistakin oli ollu. Tässä illan mittaan on tullu aina se "menkkakipu" tms. mut ei välttämättä maha kovettunu, sitte kun nousin ylös äsken, maha oli ihan kivikova hetken aikaa :| Rasittaa kun ei tiedä millon ois oikeasti mentävä lääkäriin tai jotain! :attn: Mä olen tän takia varmaan ihan levoton enkä saa untakaan.
 
mun äiti oli käynyt ennustajalla..se oli ennustanut että ensikeväällä tulee vauva,niin äiti oli minut maininnut,,oli katsonut ja sanonut että se on poika.. :) mä kyllä uskon tohon,ko se oli tienny niin paljon meidän kaikkia asioita mitä on jo tapahtunut. :)
onko muillakin ollut niitä näkö häiriöitä??mulla on huonotunut ihan mahottomasti nyt näkö..
ja jalkoihin oli tullut sellasta kutiavaa ihottumaa..pieniä näppyjä..?
verepaineet on mulla kyllä ollut aina hyvät.
 
meillä mies on ollut kaikissa valmennuksissa mukana ja varmaan viidessä ensimmäisessä neuvolakäynnissäkin ja unohtamatta kaikkia ultria. nyt viimeisissä neuvoloissa ei ole ollut, kun on vaan pääasiassa kuunneltu ääniä. se ihmettelikin kun ei ole koskaan nähnyt neuvolassa ketään muuta miespuolista... =)
vau kirjan isälle osiota lukee sillontällöin, mutta äitiys paketin kestovaippa opas sai sen innostumaan, nyt oon sitten niitä kestoja hankkinut vähän sieltä ja täältä. mun mielestä on ihanaa että hän on kiinnostunut ja mukana tässä näin paljon. mulla kun on vielä edelleenkin vaikeuksia ymmärtää että meille on ihan oikeasti tulossa oikea vauva!!!
synnytys tuskia jo valmiikspuidessani tokaisee vaan että hyvin se menee, älä sitä murehdi etukäteen. poikiihan noi lehmätkin joka vuosi eikä yksikään siihen ole vielä kuollut. se on ainut asia mistä voisin haluta vähän rakentavampaa keskustelua. :whistle:

haavemamma73 kirjoitteli jokunen päivä sitten että lenkillä olo teki tiukkaa. saman koin tänään itsekkin. ihanaa kyllä ulkoilla, kun on niin paljon lunta ja NIIN ihanan näköistä, mutta mies hiihti toisen koiran kanssa edellä ja yritin lyllertää perässä, mutta vähän väliä piti puuskuttaa kaksin kerroin kun mahaan otti niin kovasti. ja mulla siis remmissä toinen koira joka sitten vinku kuin viimeistä päivää kun ei päässyt yhtä kovaa menemään kun toinen... vielä viime kevät talvella juoksin vieressä, mutta nyt ei tulis kuulonkaan! mutta kuitenkin ihanaa olla välillä pihalla kun nyt ei ole niin liukasta ja toi kotisohva ei houkuta metriäkään kun tekis mieli tehdä jotain ettei ihan kokonaan kunto ja keho rapistu ennen synnytystä.

monilla muillakin oli täälä ollut jos jonkin näköistä probleemaa, joten teille keikille ISO :hug:

t. soikku ja minttu 31+5?
 
Huomenta!

vimi just pari päivää sit miettisin et onks mun näkö huonontunu ku ei oikee mitää nähny vaik kui yrittini tihrustaa ni sumeet oli :/
Duunis monel oli samaa ja ne ei oo raskaana :D ja meinasivat et johtuu sisäilman kuumast kuivuudest ku ulkona on kylmä.

Onneks on taas perjantai |O nii väsyttää taas
rv 30+0
 
Huomenta!

Kiitoksia kaikille neuvolasympatioista. :flower: Maanantaina menen sille ihanalle yksityiselle lääkärille tarkistuttamaan, että kaikki on kunnossa.

Haavemamma
tuo sun miehesi käyttäytyminen tiedon etsimisessä oli kuin suoraan täältä meidän seinien sisältä. :LOL: Nyt tuli tällä viikolla vaulta se synnytyskirjanen, niin pakotin ukon lukemaan edes sen. Kyllä ukko tykkää jutella Viuhtista ja kovin kyselee minkälaisia päiviä mulla on ollut, mutta tuo asiatiedon lukeminen on sille niin pakkopullaa. Rakastan sitä silti, eiköhän se riitä, että yks perheessä on lukenut kaikki vauvalehdetkin edellisen viiden vuoden ajalta. :heart:

Pakko tänne hieman hehkutella viime yötä, mies oli voittanut paffin tilille 100euroa jotain bonusrahaa ja pelattiin se sit puoliksi. Noh, nyt sieltä on tulossa 600e. Eihän se paljoa ole, mutta vois sanoa, että ratkaisi monta asiaa tuo 600, sillä saadaan viuhtille nyt kaikki. :xmas: Olin ihan innoissaan koko pelin ajan ja Viuhtikin varmaan steppaili mahassa, kun kävi hirvee rytke.

Sisko toi viime lauantaina kaikkea vauvakamaa meille ja tuntuu naurettavalle, kun meillä on se vaippojen sanigeeniroskis ja sähkökäyttöinen aventin pullostreiloija... Naurettiin miehen kaa, et ne ois ollu varmaan viimeiset ostokset mitkä ois ostettu, jos ois ite menty ostelee kaikkee.

Mut mie lähen nyt vähän ulkoilemaan ja vien postiin HyväMieli- lahjapaketit.

Talviterveisin Smirge ja Viuhtimus :D
 
Moiks!

Onpas meillä monta, joita supistelut vaivaa :( Toivotaan nyt vaan, että kaikki ollaan kokonaisina vielä tammikuullakin.. Tai noh, itellänihän LA on kuun lopussa, eli voi olla että tammikuun päivinä jakaudun..Mutta vielä muutamia viikkoja toivotaan kaikille, jotta vauvat kerkee kasvaa riittävän isoiks :hug:

Mies ja odotus.. oon siinä onnellisessa asemassa, että mies on innoissaan vauvasta ja odotuksesta! Ja perhevalmennukseenkin tuli mukaan, vaikka hänellä on jo kaks lasta valmiina. Eikä epäilystäkään, että jättäis synnytyksen väliin. Ja sitä neuvolasta saatua kirjaa, jossa joka rv on kerrottu mitä vauvalle kuuluu ja mitä mammalle, meillä luetaan yhessä aina uuden rv:n alkaessa :heart: ja tietenkin sit kääntämällä kirjaa se Isin osuuskin:)

Olin eilen ostelemassa viimeset joululahjat sekä synttärilahjan miehelle (jo). Hänellä on synttärit tammikuun lopussa, nii en uskaltanu riskeerata että jättäsin lahjan ostamisen lähelle hänen syntymäpäiväänsä kun voihan olla, että olen silloin sairaalassa / kotona vauvan kanssa.. aamusta oli enemmän niitä inho-supistuksia, mutta eipä sitten iltapäivällä ollenkaan. Jäi päivälevot väliin, ja sen huomas sitte illalla. Kaheksan jälkeen haukottelin jo makosasti ja kymmeneltä olin peiton alla. Tänä aamuna herättyäni ja aamupalan jälkeen menin takas sänkyyn ja nukuin vielä n. tunnin :whistle:

Nyt Postiin hakemaan paketti ja sit jotaki ruokaa -ilman suolaa..

Räntäsateesta :wave:
Nanada ja Hän 33+4
 
huomenta kaikille!

pitkästä aikaa tuli taas nukuttua yö kunnolla =)
mut silti tuntuu ettei jaksais mitään tehdä ja muutenkin olen koko ajan kamalan pahalla päällä ja onnistun suututtamaan kaikki! :/

mulla kaikki vauvan vaatteet jätesäkissä ku en oikeen tiedä mitä niitten kaa tekis..
sen tiedän et muutto on edessä mutta koska?
toivottavasti pääsis muuttaa jo tammikuussa sais pikkuhiljaa alkaa pakkaamaan. :)

täytyy varmaan lähteä poikien kaa ulkoilemaan jos vaikka itsekkin piristyis

äippä-83 pahalla päällä ja masu asukki riehuu :LOL: rv 30+2
 
Mies ja odotus: Eipä tuo ole pahemmin odotukseen osallistunut, mikä on mun mielestä vaan postitiivista, tää on mennyt nyt niin nopeesti tässä sivussa etten mitään hössöttämistä olis jaksanutkaan. Vointia kyselee välillä ja jumpassa kannustaa käymään ja lepäämään. Mitään ei ole lukenut, mutta en ole minäkään, kaikki on tuoreessa muistissa esikosta vielä.

Esikoisen odotusaikana mua harmitti kun olin ihan innosta pyörällä päästäni ja tuntui tosi yksinäiseltä kun mies ei ollut lainkaan. Mutta tajusin sen vasta synnytyksen jälkeen, odottaminen ei vaan ole mahdollista olla miehille sillä tavalla konkreettista kuin naisille jotka kantavat sen lapsen. Niillä isyys tulee konkreettiseks vasta syntymästä. Ja se muutos oli aivan mieletön mikä tapahtui synnärillä! Yhtäkkiä mulla itsellä oli ulkopuolinen olo kun olin niin väsynyt synnytyksestä. Mies hääräsi kätilöitten kanssa pesut ja vaipanvaihdot ja hanskas kaikki tosi hienosti. Leperteli vauvalle eikä meinannut raaskia laskea sitä sylistään. :heart: Vieläki tulee tippa linssiin kun miettii sitä hetkeä kun ne ekaa kertaa keinutuolissa ihmettelivät toisiaan, molemmat yhtä pöllähtäneinä! :D Ja kun mies lähti yöksi kotiin, palasi vielä ovelta peittelemään vauvan uudestaan ja vilkutti sille monta kertaa. Eikä se oo koskaan ollut mikään lapsi-ihminen. Olin ihan ihmeissäni kun luulin että se on yhtä välinpitämätön kuin raskausaikana. Mut ei se pahaa tarkoittanut. Ei sillä vaan oo tätä potkijaa mahassa joka pakottais ajattelemaan vauvajuttuja koko ajan. Ja näitä "ihania" hormooneja. :kieh: Mutta aivan mahtava iskä siitä kasvoi yhdessä yössä, ei siihen vauvalehtiä tai monen kuukauden valmistautumista tarvittu, niin kuin tähän äitiyteen tuntuu tarvitsevan... Ne vauvan hoidot on niin helppoja alkuun, kätilöt kyllä näyttää kaiken siellä osastolla. Ja kaikki muu opitaan hiljalleen päivä kerrallaan kun lapsi kasvaa. :heart:
 
Glow :LOL: arvaa vaan mistä tän nicin aikanaan repäsin. Oon huono keksiin niccejä ja sit huomasin huulirasvan pöydällä...ja siitähän se ajatus sitten lähtikin...

noille ennustajille voip laittaa mailia osotteisiin
ennustajaelli@luukku.com
madam.mamma@luukku.com

ja siihen viestiin kuulema laitetaan ainakin omat ja miehen syntymäajat sekä kaikki lapset. sit voi kai kertoo jotain muutakin jos haluaa,mut nuo kai on se vähimmäisedelletys.

:heart: eilen sai ystävä pikkuisen pojan 2861g ja ai että miten oli niiiiiin pikkunen ja sulonen tapaus kun kuvan laitto :heart: ei malttas oottaa et he pääsee kotiin ja eka rauhassa tutustuvat et pääsis nuuhkimaan pikkusta.

mulla on vapaa ilta. pitäs lähtee kaverin kanssa omia pikku-pikkujouluja vietteleen,jos kävis syömässä ja eka meinattiin leffaan,mut eihän sieltä mitään tule. vissiin sit vuokrataan joku leffa. just nyt ei kyllä oo yhtään fiilistä mihinkään lähtee,mut jospa se siitä illan mittaan..mua vaan huolestuttaa et nukahdan kesken kaiken tai sit huomenna oon ihan zombie :ashamed:

labello ja mytty 31+5
 
Mulle iski eilen todellisuus oikein kunnolla: "siis MEILLE IHAN OIKEASTI TULEE VAUVA" ja että mä olen ihan oikeasti kohta jäämässä töistä pois ja jään vauvan kanssa kotiin. Miten tuo voikaan tulla niin voimakkaana tunteena ja yllätyksenä, kun kuitenkin 24/7 asia on mielessä ja koko ajan pienokaista ajattelee. :LOL: :eek: Alkoi iskeä oikein paniikki, että mun paikalle tulee joku tänne töihin ja tulen jossain määrin ulkopuoliseksi tälle työporukalle. Ne on niin nämä hormoonit, jotka saa pää pyörälle!!
 
Jee, kerrankin oli raskaudesta jotain hyötyä! Autoni hajosi jo toista kertaa pariin kuukauteen, ja vein sen sitten samaan korjaamoon, missä oli aiemminkin. Korjaamon pitäjä meinas ensin, että ei tiedä koska ehtii tekemään ja tarviinko autoa kuinka pian. No, osoitin sitten vatsaani ja sanoin, että ei oikein pysty kävelemään (mikä on totta, koska esim. töihin meno bussilla vaatii aikamoisen kävelyrupeaman). Ja se löi mulle vara-auton avaimet käteen! =) Olipa iso helpotus, ettei tarvinnut lähteä supistusten kanssa kävelemään sieltä paria kilsaa bussipysäkille... Nyt sitten vaan jännittää, mitä se tällä kertaa maksaa... :x Auto on kuiteskin aika lailla pakollinen mulle.

Nla-kuulumisia: Eipä ihmeempiä, aika pikainen käynti.
paineet 105/76
painoa tullu +656 g vko, huh... mut terkka oli vaan tyytyväinen, että on lähtenyt nousuun
tarjonta rt
sykkeet 130-140 taasen
sf-mitta 28, tasaisesti mennään keskikäyrän alapuolella

Sain sitten masukuvankin vihdoin napattua.


Närästys: Mulla on auttaneet ne pienet gefilus-juomat. Varsinkin viime raskaudessa kippasin niitä purkkitolkulla loppuvaiheessa. Nyt ei ole närästys vielä pahemmin kiusannut. Monet muut vaivat kyllä senkin edestä... Varsinkin yöt on tosi katkonaisia. Vielä viikko pitäis duunissa jaksaa. :whistle:

Kössi 32+1
 
Alkuperäinen kirjoittaja labello:
:LOL: arvaa vaan mistä tän nicin aikanaan repäsin. Oon huono keksiin niccejä ja sit huomasin huulirasvan pöydällä...ja siitähän se ajatus sitten lähtikin...
Eikä tarvittu ees Tikkurilan värikarttaa! :D

Onpa Kössillä nätti maha! Meneekö sulle tosiaan vielä normifarkut jalkaan? :eek:
 
Labello kyseli noista ennustajista... Itse olen madam mammalle laittanut kesäkuussa meiliä ja hän ennusti, et meidän perheeseen syntyy 18.2.2009 POIKA. 4kk aiemmin hän ennusti, ettei meille nää ikinä synny lapsia :whistle: Mulla LA siis 20.2 ja jos syntyisi 18.2 niin se olisikin elämäni pisin raskaus. Noi muut kun ovat syntyneet 1-2 viikkoa ennen laskettua-aikaa. Ja tyttöä mä kuvittelen odottavani :saint:
Mutta Madam mamma ennusti oikein ystävälleni, että hän saa pojan sinä ja sinä päivänä. Se päivä oli 6 viikkoa ennen laskettua-aikaa ja ystävälläni on 2 aiempaa raskautta mennyt niin pitkälle, et on pitänyt käynnistää. Mutta ihmeen kaupalla kävikin niin, että ystäväni kolmas lapsi syntyi juuuri tuona päivänä, eli 6 viikkoa ennen laskettua-aikaa :eek:

Mä olen ihan fiilareissani. Me lähdetään ukon kaa kaksistaan Tuuriin veljekset keskisille 2 päivän shoppailureissulle, yö ollaan hotellissa ja takasin tulomatkalla poiketaan ideaparkin kautta :xmas: Huomen aamulla lähdetään. Tää on meidän jokavuotinen "jouluperinne", jota varten säästetään, että saadaan edes 2 päivää vuodessa törsätä mielinmäärin rahaa :ashamed:

ja 10 viikon päästä mulla olis LA. uskon ja toivon, että 10 viikon päästä mulla jo vauva kainalossa.

-omanapainen Kyrsä ja nappula 30+0
 
Hei, kertokaas, kun mä oon edelleen aina vähän ulalla, että mitkä tuntemukset kuuluu asiaan ja mitkä ei, niin onko teillä kipua tossa kohdunkaulan tuntumassa? Sellaista vihlovaa? Mulla ollut nyt parina päivänä. Aluksi kävellessä, samalla supisti. En silti pitänyt niitä varsinaisesti supisteluun liittyvinä kipuina. Vauva vaan painaa sinne?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Matma:
Hei, kertokaas, kun mä oon edelleen aina vähän ulalla, että mitkä tuntemukset kuuluu asiaan ja mitkä ei, niin onko teillä kipua tossa kohdunkaulan tuntumassa? Sellaista vihlovaa? Mulla ollut nyt parina päivänä. Aluksi kävellessä, samalla supisti. En silti pitänyt niitä varsinaisesti supisteluun liittyvinä kipuina. Vauva vaan painaa sinne?
Mulla vihloo myös, vihloi jo edellisessä raskaudessa ja ne äitipolilla sanoi, että ne vihlovat kivut on kaikkein pahimpia kohdunsuun tilanteen kannalta. Ne vihlaisut kuulemma lyhentää kohdunkaulaa... Mut mulla ei ole kohdunsuun tilanne muuttunut mihinkään ja kaulaakin jäljellä reilusti. Toisin kun edellisessä raskaudessa.
 
Matma, kuulostaa ihan liitoskivuilta. Niitä alkaa tulla näillä viikoilla kun vauva kasvaa, varsinkin just kävellessä tai jos on ollut päivän mittaan paljo jalkojen päällä, istunut lattialla huonosti tms. Mulla ainaki on välillä olo ku vanhalla raihnasella mammalla! Mut ne vaihtelee onneks päivittäin, pahimmat oli viime raskaudessa muistaakseni sinä päivänä ku vauva laskeutui ja kiinnittyi. Sit helpottu taas välillä.

muoks. Tässä vielä tällanen kuvaus kun en oo ihan varma mitä tarkoitat että kohdunkaulaa vihloo. Mulla liitoskivut tuntuu ainaki ihan siinä häpyluun kohdalla mut kai se paikka voi olla vaikee arvioida?

Raskauden edetessä osalle äideistä tulee ns. liitoskipuja, jotka johtuvat hormonien aiheuttamasta häpyliitoksen löystymisestä. Häpyluun alueen vihlonta tuntuu usein kävellessä ja öisin kyljellään maatessa.
 
Tuohon vihlomiseen sanottava et on tuota liitoskipua etenkin pienenkin kävelyn jälkeen, oot kuin mummo. Mutta sitten on myös juuri jotain kohdunkaulan kipua tai jotain sen tapaista, vihloilee välillä tuonne jonnekin sisälle emättimeen, juuri näin arviolta kohdunkaulan kohdille. Mullahan oli kk:ssa 1,5cm lyhentynyt et jos sama meno jatkuu, mähän synnytän jo tammikuun lopussa!! Olin siis saikulla ollut tuon kuukauden ja suurinpiirtein muuta tehny kun stressannu, maannu sohvalla ja syöny suklaata joka päivä :xmas:

a&a
 
Kiitos nopeista vastauksista! Litoskipuja noi ei (ehkä?) ole, ei tunnu varsinaisesti häpyluun tienoilla, vaan emättimessä. Esikoista odottaessa tällaisia ei ollut - muistaakseni - kaikenlaisia ikäviä tuntemuksia kyllä ja aina ne kaikki oli ihan normaaleja... Piti vielä googlettaa lisää, eikä noi nyt mitään harvinaisia ilmeisesti ole. Sukkapuikkoilmiöstä puhui joku, ja se kuvasi mun mielestä aika hyvin sitä, miltä se tuntuu. Ihan kuin joku hetken tökkisi tonne alapäähän jollakin terävällä. Ja voi johtua siitä, että kasvava kohtu painaa jotain hermoa tai sitten tosiaan kohdunkaulassa tapahtuu muutoksia. Lepäämään neuvottiin, kun noita tuntemuksia tulee. Jos jatkuu, niin pitää kai lääkäriin, mutta seuraillaan... Mun on jotenkin vaikea kuvitella, että tämä ryhtyisi syntymään ennen aikojaan - eiköhän tämäkin yli LA:n mene, ellei sitten käynnistetä suuren koon takia jo vähän ennen...
 
Johan mä itelleni päivän järjestin |O Pyyhkii hikeä otsalta!
Aattelin tuossa että nyt on saatava vauvan kamat paikoilleen...ensin piti tyhjentää pari hyllyä ja siirtää niitä hieman, sit piti siirtää sohva toiseen huoneeseen ja hoitopöytä toisesta huoneesta toiseen + pari vaatekaappia piti siinä samalla järkätä + vauvan tavarat hoitopöydälle ja hyllyihin ja sit oli muutenkin vielä siivouspäivä!
Mieskin joutu ihan kunnolla hommiin vaikka lisäks on vielä töissä aamuin illoin ja päiväajan kotona! Sit se lähti ihan väsyneenä työmaalle tuossa 14 maissa!

Mutta ku mä näin viime yönä unta, että ihana pieni vauva oli syömässä tissiä ja heräsin siihen ku kiristi tisseistä kovasti ja jos olis maitoa ollu niin varmasti olis kaikki valuneet pihalle!
Niin mäkin tosiaan vasta tajusin, että meille oikeesti tulee vauva ja ei mee enää kovin kauankaan, sit en saanu enää lopppuyönä nukuttua ku mietin, että mitä kaikkea pitäs vielä tehdä. No nää isommat järkkäilyt on nyt sit tässä ( toivottavasti )
Tänään on sit ilkeesti tuikkinu ja vihlonu tuonne kohdunsuulle ja kiristelly mahaa vähän sieltä sun täältä, mutta eipä voi oikeestaan kun itseä syyttää tässä tilanteessa! :whistle:

Liitoskivuista oli puhetta myöskin...mulla ne liitoskivut sattuvat lähinnä häpyluuhun ja nivusiin, mutta nuo mitkä tuikkii tuonne kohdunsuulle on mulla ainakin jotain muuta :/

Mä kokeilin kans noita manteleita nyt närästykseen, mutta mä taidan olla hieman allerginen niille. Ku syö muutaman alkaa yskittäämään, semmonen ihme kuiva kutitus kurkussa, jatkuu hetken ja loppuu sit. Ja oikeestaan taitaa myöskin pahentaa mulla itse närästystä!

Sit pitäis lähtee ruokaa laitteleen jos vielä kykenee :ashamed:
rv 31+4 :wave:
 

Yhteistyössä