Helmimasut 2009 ~Joulukuussa~

Moiks!

Vimikö se kirjoitteli näön huonontumisesta? Pakko kertoa, ettei kukaan muu oo niiiiiin hölmö kuin mä :headwall: :ashamed: kerran raskausainana (oliskohan ollut kolmosen aikaan..) rillit hankkineena, ällös te muut tehkö niin. Mulla ei ollut aavistustakaan,että se "kuuluu" asiaan...onko se jotain silmien kuivuudesta johtuvaa mutta ne rillit oli aivan turhat sitten vauvan synnyttyä... :LOL: Höh, näistä pitäis valaista äitejä jossain neuvolassa tai valmennuksessa... :D :D :D

:attn: Tuntuuko teillä maha reisiin kun istutte suorassa esim. ruokapöydässä ?? Tää on aivan outoa, ei oo mulla maha näin alhaalla ennen roikkunutkaan mutta se masu tuntuu tosiaan ihan tuohon reisiin vaikka ei niin iso ookaan mutta matalalla.. :eek: :D

Mutta missä se lentoemo aivan oikeasti luuraa..??

Älkääs nyt mammat vielä oirehtiko noin hurjasti, kintut kiinni vielä muutaman viikon :D :D :D

Glow: Jos oikein alkaa häiritsevästi kutista niin soita neuvolaan, että saat käydä verikokeissa, voi tosiaan olla oire hepatoosista...toivottavasti ei mutta kannattaa ajoissa käydä testaamassa, ettei tule sairaalakeikka jos arvot on ehtineet nousta liikaa..


:wave: Möökö ja murunen 31+5 :heart:
 
Ehtoota kaikille!

Pönäkästi voidaan ja harjoitussuppareita tulee ahkeraan. Synnytys alkanut pyörimään mielessä oikein toden teolla. Nään melkein joka yö synnytys- /vauvaunia.. Siis silloin kun yleensä saan nukuttua. Lonkkakivut pakottavat vaihtamaan asentoa vähän väliä ja jollei muuta niin pissalla täytyy käydä ainakin 3 kertaa yössä. Hohhoijjaa.. |O

Maanantaina taas neuvola, saas nähdä onko sf-mitta yhtään tasaantunut vai vieläkö mennään yläkäyrillä. Mahan malli on muuten aika samanlainen kuin Kössin laittamassa masukuvassa. Musta tuntuu välistä että mun maha on aika alhaalla, osuu reisiin istuessa.. Anoppi ennustaa että meille syntyy joulutonttu! En mä nyt sentään tän vuoden puolella vielä halua jakaantua!! Hassua kun kaupassa huomaa että monet naiset kattoo mun mahaa, onkohan se sitten oikeesti jo niin iso? Ootteko muut huomanneet että tulis ylimääräisiä silmäyksiä?

Meitä pyydettiin poikavauvan kummiksi, oisko kivoja ideoita kummilahjaksi? En välttämättä haluis mitään perinteistä tinalautasta hommata mut jotain uutta ois kiva keksiä..

Vointeja kaikille!

T.R+P 32+5
 
Glow
No hui :eek:
toi Matman kirjotus vois olla mun... mulla kans vihlonu nyt kun on ollu sitä menkkamaista kipua ja supistuksia :/
En siltikään tänään soittanut neuvolaan, Kotkaanhan ne ois lähettäny melko varmasti tutkittavaksi. Eihän tää ole leikin asia, tosissani yritän nyt olla levossa viikonlopun. Maanantaina soitan jos nää vielä jatkuu. Keskiviikkona on neuvolan lääkäri paikalla että sinnehän saisin ajan, ei tarvis Kotkaan asti mennä. Tosin, eipä neuvolassa ole mitään ultra vehkeitä. Mäkään en pysty uskomaan että tää tulis ennen LA. Vaikka sillon kun oikeen supistaa, ajattelen että pysy nyt ainakin joulun yli mahassa!
Mun mielestä liitoskivut on tuntunu vähän erilaiselta.
Mä en myöskään esikoisen odotus ajalta muista mitään tämmösiä kipuja :/

Mä oon aikani kuluks laittanu huutonettiin muutamat mammahousut jo myyntiin, joita ei itellä tullu juurikaa käytettyä. Samalla selailin semmosia välikausipukuja vauvalle
:xmas: emmä tiedä tarviiko se semmosta, mut siel olis kaks aivan ihanaa beigeä pukua. Kuitenkin pieni ajatus on, et JOS tää onki tyttö, niin ei ois ihan kaikki sinistä... Aika neutraalia on väriltään tähän asti ostamat vaatteet, muutama ihan "poikamainen" joukossa.
Niin, ja jos huudan puvun, niin 62 vai 68 cm! Oishan se toppapukua kevyempi kiva keväällä ja jos vaik menis ens syksynäkin vielä... kaikkee sitä ja miettii :whistle:

Täällä tais olla useampi "uusperheellinen" joukossa, onko? Meillähän on niin että mulla on poika, mut tää tulokas on mun ja miehen eka yhteinen (miehen eka siis) . Miten, samassa tilanteessa olevat, oletteko puhuneet miehellenne aiemmasta synnytyksestä?
Mulla välillä tulee mieleen jotain asioita esikoisen synnytyksestä ja miehelle oon sanonu, jotenki hän tuntuu ehkä vähän vaivautuneelle, vai kuvittelenko? vaivaudunko itse? siis ihan semmoinen simppeli asia, kun tänään tuli radiosta yks biisi joka soi about 10 x mtv:ltä ku esikoista synnytin... mainitsin siitä miehelle. Mitäpä siihen nyt voikaa muuta sano kun "aijaa" mut musta fiilis oli sen jälkee vähä outo hetken. Tai sitten ne on vain nämä mun hormoonit...

Mie en uskalla ennustajalle kirjottaa, jos sieltä tuleeki jotain ikävää, en tiedä miksi nyt tommoinen tuli mieleen vaan ekana!?!

Meillä ei muuten taida olla vieläkään sitä facebook ryhmää :D

Miehän keksin nimimerkkini tuijottelemalla jotain hiusaine pulloja vessassa :D vai olikohan kenties joku doven rasva...

Ihanaa reissua Kyrsälle :wave:

Jaa, mitkähän mun viikot on, en edes muista... 31+3 ?
 
Möökö, täällä ollaan :wave: Lämmitti mieltä, että kyselit...

Olen kyllä lukenut kuulumisianne, mutta itse olen yrittänyt pitää pientä taukoa, kun en osaa kirjoittaa suomea niin, että ihmiset ymmärtäisivät mitä tarkoitan, vaan jotenkin aina näköjään onnistun loukkaamaan ihmisiä, vaikka se on viimeinen aikomukseni, päinvastoin.

Mutta kai tämä ulkomailla asuminen jotenkin on vaikuttanut meikäläisen kommunikaatiotaitoihin, kun en itse koskaan hoksaa, että jaa, taas olen ilmaissut itseäni huonosti. Lisäksi olen suututtanut yhden nikin (joka tosin käyttää ilmeisesti pariakin nikkiä samanaikaisesti) jo vauvakuumepuolella, niin että tuntuu ikävältä, kun tämä yksi nikki "seurailee" kirjoituksiani ja ilkeilee sitten niistä. Kun en halua missään tapauksessa riidellä kenenkään kanssa, niin ajattelin sitten "herrasmiesmäisesti" väistyä taka-alalle, kun kirjoitin mitä tahansa, niin aina saa samalta tyypiltä ilkeitä kommentteja joka tapauksessa.

Joka tapauksessa, toivon että tässä pinossa kukaan ei kuvittele, että olisin jotenkin tuomitseva minkään asian suhteen, sitä en ole, vaikka ilmeisesti huono itseilmaisu tekee kirjoituksistani jotenkin jeesustelevia, se on vain (selvästikin ärsyttävä) tapani ilmaista itseäni. Jokaisella lienee omat rajoituksensa, minulla on tämä "outo" tapa kirjoittaa.

Täällä on kaikki hyvin, mitä nyt oikea käsi on ajoittain halvaantunut rannekanavan ahtauman vuoksi. On kuulemma yleinen vaiva raskaudessa, mutta enpä sitä osannut odottaa. Rannekanavan ahtauma syntyy kuulemma, kun turvotus painaa ranteessa olevaa hermoa niin, että ei tosiaan edes kynä enää meinaa pysyä kädessä. Nyt on ollut pari päivää jo helpompaa, kun olen saanut nukuttua ranne tyynyllä, eikä turvotus ole päässyt pahaksi.

Lisäksi minulle tehtiin geenimutaatiotestit veritulppariskin kartoittamiseksi, synnynnäistä veritulppariskiä ei ole, mutta yksi arvo oli joka tapauksessa koholla, ja lisäksi löydettiin synnynnäinen riski raskausmyrkytykseen. Niin että nyt sitten mittailen verenpainetta jatkuvasti ja yritän levätä parhaani mukaan.

Tässäkin oli yksi syy, miksi vähensin tätä palstailua, kun en saa päästää verenpainetta nousemaan, ja tuo parin viikon takainen "haistattelu" tuolla toisaalla ei tosiaan tehnyt hyvää verenpaineelle, ja vaikka onkin kiva kirjoitella täällä, niin en sentään voi antaa muiden ilkeilyjen nostaa verenpainetta niin, riskeeraan lapseni hengen :/ Kun tuo raskausmyrkytys on nyt tällä hetkellä konkreettinen riski. Onneksi virtsa oli vielä pari viikkoa sitten puhdasta, lisäksi mulla on nyt aspiriinihoito, jolla yritetään alentaa sekä niitä veritulppariskiä kohottavia veriarvoja, että tuota raskausmyrkytysriskiä, aspiriinistä on ollut Italiassa hyviä tuloksia kummankin ennaltaehkäisyssä.

Noin muuten olen yrittänyt muistaa olla kiitollinen tästä mahassa pyristelevästä ihmeestä,vaikka aika helposti sitä rupeaa ottamaan raskauden itsestäänselvyytenä, vaikka ei se sitä tosiaan monelle ole, ei ainakaan itselleni jo iän ja PCO:n vuoksi. Kiitänkin luojaa tästä ihanasta lahjasta, täytyy sanoa, että pienistä raskausvaivoista huolimatta tämä raskaus on ollut elämäni ihaninta aikaa. :heart:

Ihanaa raskausaikaa kaikille ihanille helmimammoille toivoo

lentis ja pieni ihme 29+5 :heart:
 
Matma: Aaa, sä tarkotat niitä sukkapuikkovihlasuja. Joo, oon kans kuullut niistä, mutta itellä ei oo ollu. Oon aina pistäny vaan liitoskipujen piikkiin kun johonki toosan suuntaan vihloo. :LOL: Olettaisin et ovat mulla niitä kun niin selvästi kävelystä tai huonosta asennosta johtuu eikä liity supisteluun. Noh, mutta toivottavasti selviävät mitä ne sun on, eivätkä ole mitään vakavaa... Mutta sellasia tosi ikäviä vihlasuja nivusissa muistan esikoisen odotusajalta, et välillä lähti ihan jalat alta. Ihan niinku johonki hermoon iskis. Kai sitä kaikennäkösiä vaivoja tulee kun viikkoja kerääntyy. Ei se oo mikään ihan läpihuutojuttu kantaa tollasta möhkälettä mahan sisällä.

Täällä on muuten kans näkö huonontunut. :wave: Koko ajan joutuu siristelemään.

lentoemo: Mäki oon miettinyt missä oot ollu. Kiva kun tulit ilmottautuun, pelkäsin jo et jotain on sattunut. Tänne voit kirjoittaa ihan huoletta, me kyl puolustetaan jos joku uskaltautuu tuleen vinoileen. Sais niskaansa lauman äitileijonia raskaushormoneineen. :kieh:
Etkä sä mun mielestä mitenkään epäselvästi itseäs ilmaise. Taitaa johtua koko juttu siitä toisesta osapuolesta? :hug:
 
Pakko nyt heti kommentoida lentoemolle!Tulen muita juttuja kommentoimaan myöhemmin.

Älä ihmeessä lopeta kirjottelua tänne helmimasujen puolelle!!Mäkin jo ehdin huolestumaan että onko kaikki hyvin,kun et ole kirjotellu!
Mun mielestä sä et ole ollut millään tavalla tuomitseva,vaan on hienoa että sä otat asioista selvää ja kerrot niistä meil muillekkin!

Jätä omaan arvoon tollaset haistattelijat,vaikka ei se varmaan helppoa oo ja tuntuu varmaan pahalta!

Tosi paljon :hug: !!

Toivottavasti kaikki menee hyvin eikä sul tuu veritulppaa eikä raskausmyrkytystä!!

Tyypin äippä ja Einari 31+4
 
Voi kun olette ihania, kiitos kovasti. Lämmittävät mieltä teidän kommentit, tuntui kauhean pahalta, kun ajattelin, että ehkä joku teistäkin on käsittänyt mut väärin, ja kuvittelee mun täällä jotenkin kritisoivan, vaikka se ei ole koskaan ollut tarkoitukseni.

Ehkä sitten uskallan kirjoittaa senkin, että mun raskauskirjassani sanotaan kyllä, että kutina voi olla yksi raskaushepatoosin merkeistä, mutta että jalkapohjien ja käsien kutina (varsinkin, jos iho punertaa ja ikään kuin polttelee) on myös raskauden lopussa hyvinkin normaalia, ja johtuu verenkierron kiihtymisestä. Kun ruumis lämpenee nyt aika kovasti, ja se ylimääräinen lämpö haihtuu just käsistä ja jaloista ja voi sen vuoksi aiheuttaa sitä kutinaa. Eli voi olla myös ihan vaaratonta, ja toivottavasti sitä onkin kaikille, jotka kutinasta kärsivät. ja vaikka olisi hepatoosia, niin siihenhän löytyy lääkkeet!

Kauhea, kun en tosiaan oikein uskalla enää kirjoittaa mitään, kun pelkään, että ihmiset ärsyyntyy :ashamed:

:hug: teille kaikille! muoks* täällä on näköjään hymiöt hiukan sekaisin :LOL:
 
Täällä kans yks kun on ihmetellyt missä Lentis on. Hyvä että oot kunnossa, jotenkin sitä heti pelkää että jotain on sattunut jos ei vähään aikaan kuulu...
Tosi kurjaa tommonen haistattelu. Samaa mieltä kuin Pixie; johtuiskohan toisesta osapuolesta koko soppa...?

Nyt laittamaan tonnikalaleivät uuniin ja sohvalle vaakatasoon!
 
Glow
Lentis! kiva kuulla sinusta :hug:
Älä jätä helmikuisten pinoa :) vaikutat fiksulta ihmiseltä. Sulta saa aina asiallisia, eikä mitenkään loukkaavia vastauksia asioihin.
On myös kiva lukea miten eri maassa seurataan raskautta.
 
Iltoi!

Glow Tääl ollaan kans uusperheellisii eli mul on kaks lasta ja nyt ootetaan mun ja miehen ekaa yhteist. Mä oon kyl jutellu edellisist raskauksist ja synnytyksist jonkun verran mitä on mieleen tullu. Tuntuu vaa et edellisest on niin pal aikaa(6.5v :D ) et itelki ois ku eka taas ku ei tunnu mitää muistavan edellisist raskauksist.
Paljon tullu esil sellasiiki asioi mitkä on itel ittestäänselvii ku on aikasempaa kokemust mut mies onki luullu asioiden menevän iha eri taval.

Oli esim luullu et ku synnytys alkaa ni hänel alkaa silt seisomalt isyysloma ja yhes sit asutaa sairaalas muutama päivä :LOL: kerroin et mies voi kyl synnytyksen jälkeen lähtee vaik duuniin ja käydä kattoo joka päivä ja et sit vast voi jäädä himaan ku mäki siäl vauvan kaa oon.
Kaikenlasiii hyvii juttui on tullu esil :D
rv 30+0
 
Nyt sit kommentoimaan muita juttuja!

Vaunujen kangasosien pesusta: En taida pestä niitä,ei esikonkaan vaunuja pesty.

Kyrsä: Toivottavasti tulehdukset pian helppaavat! :hug: Hauskaa viikonloppua!

Maidon tulemisesta Mul tulee jo hiukan,välillä ihan väritöntä ja välillä ihan valkosta!

lasten lukumäärästä: Me ollaan miehen kans päätetty että kaksi lasta riittää meille ja se on monille ihmisille kummastelun aihe!Moni sanoo että kyl teil viel tulee kolmas ja sit ainakin kun nää lapset on isompia.Mä en tiiä miks,mut mua ärsyttää noi puheet!Eikö jokainen saa ihan ite päättää kuinka monta lasta riittää!!Voi tottakai olla että mieli joskus muuttuu,mutta nyt asia on näin!

miehen kiinnostus Kun esikkoa odotettiin,sillon mies oli paljon enemmän mukana odotuksessa ja luki kaikenlaisia opuksia.Kyllä hän nytkin kuuntelee mun masua ja juttelee vauvalle,mutta siinä se oikeastaan sit on!On kyl hienoa että hän hoitaa poikaa tosi paljon,että mä saan levätä!Se on tosi tärkeetä!

Lillip :hug: Toivottavasti ei oo raskausmyrkytys!

unikeko80 Joo,pellavansiemeniä ei suositella raskauden eikä imetyksen aikana.

ON: Tänään olo suht hyvä!Täällä on kyl kans ollu nyt parina päivänä ihon kutiamista.Täytyy nyt seurata sitä että jos se jatkuu,niin täytyy ottaa yhteyttä neuvolaan.Mulla kyl autto siihen rasvaaminen.

Huomenna viedään poika hoitoon mummolaan ihan yöksi!Hän ei oo ollu yöhoidossa kun yhen kerran,ku oltiin miehen kans häissä.Hänen piti mennä vaan päiväks että me käytäis jouluostoksil ja tehtäis joulusiivoa.Mutta sit kysyttiin mummolta että jos poika voisikin mennä yöksi,kun meil on yöt nykyään aikamoista!Tai oikeastaan yöt ovat suht rauhallisia,mutta poika herää jo n.4.45-5.00!! :whistle: Ite nukun muutenkin tosi huonosti ja mies tekee hommia yömyöhään saakka(kotona,veljen talopiirrustuksia)Hän nukkuu n.3h yös.
Jotenkin on vaan vähän syyllinen olo,kun sillai viedään poika hoitoon että ite saadaan nukuttua!! :ashamed: Mutta olen sitä mieltä että olemme parempia vanhempia kun saamme vähän levättyä!

Tyypin äippä ja Einari 31+4

 
Voi lentoemo :'( :hug: Tuli ihan paha mieli sinun puolestasi. Älä tosiaan tänne kirjoittelua lopeta, sitten jos joku tosiaan tänne tulee päätään aukomaan sinulle niin me muut käydään kimppuun :kieh: Yksin ei sinua jätetä!! Minäkin odottanut tekstiäsi kun sinulla on aina paljon faktoja kerrottavana mistä saa hyvää jutun aihetta pitkäksi aikaa tänne. Nytkin juuri itselläni kutissu hieman jalkapohjat ja mietti et jos se mulla johtuis vain hikoilusta ja helpotti sun teksti kun siinä kerrottiin et voi tosiaan olla ihan vaan sitäkin =)

Vielä :hug: sinulle lentoemo.

absa ja atso 29+4
 
Lentis! Jo sua on kaipailtukin, hyvä kun kirjoittelit pitkästä aikaa!! Alkaa (hermoilijoita kun ollaan ) heti jännityttää jos joku nimimerkki katoaa kokonaan - vaikka en itse niin kovin aktiivinen olekaan. Todella kiva kuulla susta, äläkä piittaa pätkän vertaa kiukuttelijoista - netissä anonyymina on niin kovin helppoa olla outo. Kaikkien meidän helmimasujen vakuuttelujen jälkeen uskot varmaan jo että vika ei ole sussa vaan muualla :) Toivottavasti vaivasi helpottavat myös pian ja saat levättyä hyvin.

Sukkapuikkoilmiö onkin todella hyvä nimitys niille emättimessä tuntuville kivuille. Hyvin tiedän siis kanssa mitä kuvailette, harmi vaan että syystä ei ole tietoa minullakaan. Jos siis joku saa selvyyden niin kerrothan kaikille!

ON sen verran että ensi viikolla on neuvola, ja piakkoin kai siirrynkin jo siihen kahden viikon sykliin neuvolakäynneissä. Kokoa jännittelen edelleen, hyvin terveellisesti olen syönyt (paitsi tänään sorruin jätskiin mutta sekin kevytjäätelöa ja hiilareita vain 22g sadasta), toivon siis etten ainakaan syömällä kasvata jättimahaa. Oma vointi on muuten erinomainen, edelleen kävelen työmatkat (2-2,5 km/suunta) vaikka tahti onkin hidastunut ja puhina aikamoista.

Jatkoin taas hankintalistan päivittämistäkin, edelleen suunnitelma on vasta äitiyslomalla ryhtyä siihen perusteellisemmin perehtymään. Suurimmat hankinnat vaunuja lukuunottamatta onkin jo tehty mutta yllättävän paljon sillä listalla edelleen on taravaa. Ja parasta tietysti on että toisaalta suunnittelen tekeväni äitiyslomalla vaikka mitä, ja toisaalta toivon että vauveli syntyisi mahdollisimman ajoissa (siis kun valmis syntymään tietysti) jotta saisin olla kanssaan mahdollisimman pitkään äitiyslomalla - suunnitelmanihan on palata töihin vanhempainvapaan päätyttyä ja saada lapsen isä jäämään kotiin sitten. Saapa nähdä kuinka käy.

Lapsien lukumäärästä - meillehän tämä on tosiaan esikoinen molemmille, ja ikää on jo reippaasti kolmenkymmenen yli. Odotan mielenkiinnolla paljonko 'painostusta' tulee toisen lapsen hankintaan kun eka on hieman kasvanut - meiltä kun ei tätä ekaakaan varmaan juuri odotettu. Ja kyllä sekin aika rasitttavaa saattaa olla, jos ihmetellään a) eikö haluta lapsia lainkaan tai b) eikö haluta lapsia enempää. Huoh, täytyy tuohon valmistautua...

Oikein mukavaa perjantai-iltaa kaikille :)
almaa ja pieni 30+0 (!!!)
 
Hyvää perjantaita!
Nopeasti vaan lentoemolle, olen samoilla linjoilla muiden kanssa. Et mitenkään kirjoita loukkaavasti vaan usein pitkästi ja varsin innostuneesti! Ihmiset on todella raukkamaisia jos/kun hyökkäävät toisten kimppuun tällaisilla nettipalstoilla nimimerkkien takana. Tulisivat sitten edes oikeilla nimillä ja kasvoilla sanomaan (jos nyt ylipäätänsä on pakko suuttua eikä voi käydä asiallista keskustelua) ...
p.s. olen myös monesti kuullut olevani hyökkäävä, joten ehkä meitä ulkosuomalaisia kökkökommunikoijia on useampia;) Cheer up!
***kele kun mahaa kutittaa. Rasvaamaan rasvaamaan...
 
Heissan.

Joku muistaakseni kyseli että onko mailannu noille ennustajille, niin minä olen :p
ja vastaukseksi sain "Sinulle syntyy poika 3.2.2009 ja poika 7.4.2013."
Saas nähdä pitääkö paikkaansa :D

Tyttönen & Vaavi rv 30+0
 
iltaa!

lapsien lukumäärästä: mulle riittää nämä kolme, en ajatellut yhtään enempää tehdä.
mieheni kanssani samaa mieltä joten päädyin synnytyksen jälkeen tehtävään sterilisaatioon.

miehen kiinnostus: esikoisen synnytyksessä oli mukana ja kun toista lähdin synnyttämään mies jäi kotiin esikoisen kanssa (pääsin jo seuraavana päivänä pois sairaalasta)
kolmatta kun menen synnyttämään niin mies jää poikien kanssa kotiin mut en ajatellu tälläkään kertaa kauaa sairaalassa olla. :LOL:

musta tuntuu että mullakin olis näkö vähän huonontunu.

ja nyt olen huomannu et pää on melkein joka päivä kipee ja välillä on huono olo !
edelleen tulee harkka supistuksia joka päivä.
ja liitoskipuja on myöskin.
täytyy varmaan mennä käymään synnärillä tarkistuttamassa paikat ku lääkäri neuvolassa totesivat että kohdunkaula pehmentynyt ja pituus 2.5cm... ulkosuu auki mut onneksi sisäsuu suljettuna.
kunhan ei nyt viel tartteis synnyttämään lähteä =)

multa löytyis äitiyspakkauksen kestovaipat jos joku haluis ne ostaa.. ja muutenkin jotain äippäpakkauksen vaatteita joita en itse tarvitse.. esim. toppapuku... ja sit viel joitakin "vauva" leluja... niitä kun on paljon kertyny ku kaikki viel säästössä edellisten jäljiltä =)
kyselkää vaan rohkeasti ja tarjotkaa vaikka yv:nä

lentoemo :hug: täällä kans kaipailtu sua!

onkos muut jo valinneet kummit valmiiksi??
mulla suuripiirtein tiedossa jo.

rattoisaa loppuiltaa
äippä-83 30+2

 
Heippa!

Juttuja olen lukenut, mutta kirjoittamiseen ei tunnu olevan aikaa?

Nytkin vaan pikaiseen kysyn onko monilla ollut suonenvetoja?

Mulla on nyt öisin alkanut niitä tulla ja ne on ihan kamalia. koko seuraavan päivän on jalka kipeänä. Ihan pelottaa alkaa nukkumaan jos niitä tulee. Ja yleensä tulee silloin jos yöllä erehtyy oikaisemaan jalkansa kunnolla. Syön magnesiumia ja neuvolasta sanottiin että vettä pitää muista juoda runsaasti ja lämmin voi auttaa. Onko teillä muita keinoja välttää noita? Se on pahempaa kuin itse synnytys |O

Täällä kaikki hyvin muuten!

Nyt mentävä taas!

Tiitteräinen 32+5
 
sleeping
Hei!

Möökö: Mulla todellakin on tämä vatsa ihan joka asennossa tiellä ja todellakin on kiinni reisissä kun istun. Välillä täytyy istua hajareisin, jotta tuo valtava kumpu voi valua rauhassa tuonne alas.

Kylläpäs noita suppareita tulee ihan pienestäkin, tai joskus ilman syytäkin. Nää on näitä menkkamaisia suppareita, ei kivuliaita, mutta inhottavan tuntuisia. Edellisissä raskauksissa ei ollut mitään tällasta, paitsi samana päivänä kun vauva päätti syntyä.. Vaikka en usko, että nää supistukset on aiheuttanut mitään, kerran ei ole kivuliaita, niin kyllä mielenkiinnolla odotan maanantain lääkäriaikaa, et mitä ne siellä sanoo. Mä en viitsi mennä tämän päivän jälkeen enää edes kauppaan, kun siellä ei ole hyvä olla. Mun piti kuopuksen ja ostosten kanssa odottaa miestä ja esikoista kaupassa aika kauan kun en kehdannut vaan mennä istumaan kaupassa penkille, vaan yritin jaksaa pyöriä siellä niin kauan kun mies toi auton parkkihalliin. Huomenna pitäis taas käydä kaupassa, mutta vain pikaisesti ja sitten vielä synttärijuhliin...

Semmoista mietin, että paljonkos sitä vettä pitäisi juoda näin raskausaikana? Olen muutaman päivän ajan laskeskellut tuota juodun veden määrää ja juon ehkä 1-1½ l vettä päivässä. Onko liian vähän? Kuitenkin selvästi janottaa aika usein ja eikö se ole jo merkki liian vähästä vedensaannista?
 
Tiitteräinen: Mun mielestä noi suonenvedot on kans pahempia ku ite synnytys! Viime viikolla oli yks yö kamalat krampit yhtäaikaa molemmissa jaloissa. Siihen tunteeseen on hirveetä herätä. Aloin heti syömään taas magnesiumlisää ja oon nukkunut villasukat jalassa siitä lähtien. En tiedä onko niistä mitään hyötyä, mutta muutakaan en keksi. :headwall:

Sleeping: Hei, just mun yks kätilötuttu jutteli että yleisin syy supisteluun on nestehukka. Mun mielestä toi litra, puoltoista kuulostaa tosi vähältä ainakin näin raskausaikana? Kun se lapsivesikin vaihtuu kokoajan ja nostaa sitä tarvetta. Ja verimäärän lisääntyminen. Jos käyn jumpassa juon puoltoista litraa pelkästään siellä ollessa. Mut se on tietysti eri asia kun hikoilee. Onko sulla väsymystä tai päänsärkyä? Nehän on kans merkkejä liian vähäisestä veden juomisesta.

muoks. Googletin että normaalisti suositus on 1,5-2 litraa päivässä +litra jokaista urheilutuntia kohden. Raskausaikana enemmän, mutta enpä tiedä kuinka paljon. Ehkä joku muu tietää?

Öh, en osaa nukkua kun mies on vielä kaupungilla. Sillä on pikkujoulut eli ilmasen viinan bileet ja pelkään että osaako se edes kotiin. Tulis jo niin ei tarttis olla huolissaan.

Mun ei talvitakin vetoketju meinaa mennä enää kiinni niin tilasin tällaisen ellokselta mutta mustana: http://www.ellos.fi/DetailPages/DetailPage.aspx?categoryid=34447&productId=203309&SellingFlag=SearchText&SearchBackLink=#
Tuli tosi nopeesti expressinä kahdessa päivässä ja nyt on mahalla tilaa kasvaa taas. :D Ei oo yhtään mun tyylinen takki, mutta edullinen, vaan kolmekymppiä maksoi. Ja tosiaan koko 36 on niin tilava helmasta et varmasti mahtuu maha loppuun asti...

Huh, kai sitä pitäis mennä nukkumaan. Yksinäni täällä pälisen kun en muutakaan näin yöllä keksi... Huomenna miehen tädin kuuskymppiset ja mun pitäs varmaan jaksaa ajaa kun se yks on liesussa vielä. :p
 
Glow
Hei,
tuota supistelu asiaa mietin tässä, pitää tosiaan käydä tarkistuttamassa itsensä ensiviikolla. Esikoista odottaessa ei supistellut muistaakseni juuri yhtään. Ei kertaakaan kipeästi, ei edes sinä yönä kun synnyttämään lähdin. Mulla vaan maha kovettui ja oli pissahätä, pari tuntia kun maha kovettui tasaiseen tahtiin ja oli levoton olo, lähdettii synnärille. "sisään meno tarkastuksessa" oli jo paikat muistaakseni noin 3cm auki.
Että tuon takia nyt ajattelin, kun on paljon supistellut ja sitä "menkkakipua" ollut, ettei vaan ole avannut kohdunsuuta.
Jotenkaan en silti ole niin paniikissa ja hermona tästä kuin voisi kuvitella.

Mä meinasin kirppikseltä eilen ostaa kivan villakangastakin, johon maha mahtui kivasti, kasvunvaraakin olis ollu vähän, vaikka takki oli kokoa 36 ! Mutta enpä sit raaskinukaan, kun tuskin sitä käyttäsin raskauden jälkeen. Vaikka mulla on nyt semmoinen kutina että mä varmaan olen melko pian uudestaan raskaana :D En siis kuumeisesti haaveile todellakaan heti perään uudesta vauvasta, mut musta vaan tuntuu sille... ja tehän tiedätte nää naisten tuntemukset...

Meillä meni auto rikki->huollossa ollu jo viikon. Onneksi miun iskä on autokauppias joten sen kautta hoituu nää hommat. Autokuume on hivenen vaivanuu jo tähän asti ja nyt on mahdollinen uus auto pihalla... pitäis mennä siitä kauppoja tekemään tänään! jos raaskimme...

Herättii molemmat tänään jo klo 6 !! naureskeltiin että ollaan kun jotku eläkeläiset.
Yön sain nukuttua hyvin. Vähensin lämpöä makkarista ja sen jälkeen on nukuttanuki vähä paremmin.
Ei nyt varsinaisesti hikoiluta mutta kuuma on alkanut olemaan. Se on miehelle suuri ihmettelyn aihe, kun mulla on kuuma, koska yleensä aina mua palelee.

Kutinasta vielä, tulee semmoisia kohtauksia että kämmenet ja jalkapohjat kutiaa kauheesti hetken, tai käsivarret/maha. Sitte se loppuu ku seinään.

Aloin tässä miettii että onkohan toi meidän toppapuku tarpeeksi lämmin vauvalle :/
Se on nimittäin melko ohut mun mielestä. Saahan sinne alle villapuvun, mut silti. Millasia toppiksia teillä on? Tuskin tarvii mitään välikausihaalaria hankkia pienelle, eiköhän se mene jollain lämpimällä fleece tai vastaavalla, vanupuvulla kevään. Kai...
Pitäisi jostain löytää pieni fleece peitto, jonka vois laittaa turvakaukaloon päälle lämmikkeeksi.

Tai, sitten ois tämmöinen, osu silmään;
http://www.netanttila.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?productId=287746&storeId=1444&catalogId=1444&shopId=10009&compartmentId=3139413&categoryId=10117#

lisäystä, niin käyköhän tuo kyseinen lämpöpussi useimpiin eri merkkisiin kaukaloihin?! kun ei mitään mainintaa ole....

semmosta
 
sleeping
Pixie: Kiitos tiedosta. Täytyy ruveta juomaan tuota vettä vielä enemmän. Mä en normaalioloissa juuri juo vettä, ehkä pari lasia päivässä ja siksi jo tuo reilu litra tuntuu paljolta. Mua on kyllä kehotettu juomaan paljon vettä myös tuon alhaisen verenpaineen takia ja koska edelleenkin silmissä sumenee melkein kaikista liikkeistä, niin sekin on varmaan merkki liian vähästä nesteestä. Päänsärkyä ei ole ollut vähään aikaan. huh, eikun juomaan!
 
sleeping
Glow: Mullakin oli viime raskaudessa näitä menkkamaisia supistuksia vasta sinä aamuna kun kuopus lähti syntymään, mutta tässä raskaudessa niitä on koko ajan ja vaan lisääntyy. Ainoa ero on, että viime raskaudessa ne muuttui pikkuhiljaa kivuliaiksi ja säännöllisiksi, mutta nää on tähän asti olleet täysin kivuttomia. Mullahan on huomenna se ultra, mutta jos ei olisi, niin soittaisin neuvolaan ja kysyisin mielipidettä asiaan. Ehkä kannattaa tosiaan soittaa tai käydä paikan päällä niin saa ainakin mielenrauhan asiaan.
 
tulin kurkkimaan kuulumisia ja hirveesti löytyikin tekstiä =)
Yrittänen kommentoida vaan jotain tän sivun juttuja enkä yritäkkään muistaa mitä aikaisemmilla sivuilla luki.
Mulla on hieman samanlainen ongelma kuin lentoemolla. Kaikki aina ymmärtää väärin mut, tiedä sitten johtuuko huonosta ulosannista vai kierosta huumorintajusta.

Glow kyseli toppapuvusta ja ite oon ostanu tuollasen pussin, mut erimerkkisen vain kun oli joku yleismerkki ja kävi kaikkiin kaukaloihin. Alle oon aatellut sit laittaa jonkun fleecepuvun ja kunnon tumput, töppöset ja pipon. Pahimpia pakkasia varten aattelin aleista hakea h&m tai lindexiltä sellaisen pienen puvun jossa on turvavöiden paikat. Lisäksi meillä on stokkalta sellainen ensitoppapussi vaunuihin.

(.) torstaina oli ultra ja siellä kaikki hyvin. 1253g poika köllötteli massussa. Perätilassa on ja uusi kontrolli tammikuussa. Täällä on myös ollut menkkamaisia kipuja ja masun kovettumisia, mut kiinni ollaan viellä. Toivottavasti muillakin on vaan vaaratonta.

Nyt nukkuun inhottavaa flunssaa pois! :snotty:

iloista viikonloppua kaikille!
 
Huomenia,

Pixie Täällä kohtalotoveri, ukko ollut kans ilmasen viinan bileissä laivalla, eli on sillä tiellä edelleen. Soitteli se tossa klo 10 peiton alta että "tää laiva tulee satamaan"..totesin raaskiskohan sit pikkuhiljaa luopua siitä peitosta ja liikkua. Ääni oli kuin haudan takaa. En tiijä mutta mä olen jotenki paljo enempi huolissani nyt raskausaikana miehen ryyppyreissuista ja ihan vaan vaikka työreissuistakin jos se lähtee ajelee pitemmälle, niinku ettei nyt vaan sattuis mitään. Onko muilla? Kai se perheen suojeluvaisto on herännyt.

Kohta tulee kaveripariskunta pienen koiravauvan kanssa. Pariskunta menee häihin ja tämä koiravaavi jää mun luokse kylään, hih :) Sitten ku se ukko joskus kotiutuu niin lähden joulumyyjäisiin.

Eilen kävi se tyyppi keneltä sain niitä vauvakamoja, vaikka ja mitä. Haki ne loput pois, mitä en si ottanu. Toi vielä Baby Björnin rintarepunki. Maksoin sille si kaikesta 60e ja aloin miettii et oliko se sittenki liian vähän, mutta meni jo ja kaveri oli tyytyväinen...Siis ku oli vauvapulkka, sitteri ( mökille), mobile, käsikäyt. rintapumppu ja vaatteita varmaa joku 40 kpl..eri kokoja, enimmäkseen bodyjä ja puolihousuja/ potkareita. Kaikki siis kyllä vahvasti käytettyjä. Se siis vei takas päin varmaan 2-3 x saman satsin. Niin ja olihan viel yhet mammahousut ja 3 paitaa. Oikeastaan en olisi enää edes tarvinnut mammavaatteita, ku olen ehtinyt ostaa, mut otin nyt kumminki.
Hankinnat alkaa olla kasassa aika kivasti, ens la vielä Ikea keikka ( hoitopöytä ja harsot, pinniksen suojus jne..) ja kehdon haku. Katotaan mitä pukki tuo ja sit vielä itkuhälyn hankinta, Doro tulee meille siis. Vaunut, tripp trapit ja ammeet odottaa maksettuina siel vaunukaupassa. Eli ihan hyvillä mielin alan olla ja joulu- /mammaloma vasta alkaa vkon päästä :) ..no voin keskittyä johonkin muuhun, niinku esim niitte vaatteiden pesuun ja itseni hemmotteluun.
Niin ja miehelle olen antanut hankinnoista yhden vastuutehtävän, turvakaukalon, että se hoitunee sieltä sit. Se varmaan hakee sen sillä reissulla kun tulee hakee mua sairaalasta
;)

Puntari näytti tänä aamuna jo +11 kg. Kokeilin yksiä kankaisia kotihousuja, mutta nepä oli reisistä niin piukat etten voinut ajatellakkaan, että hyvin tuo maha hämää ettei muka kiloja olisi tullut muualle kuin mahaan, mutta siis on!! :eek:

Mukavaa lauantaita! ...meilläpäin on plussan puolella :/

haavemamma ja nöksy 32+2
 

Yhteistyössä