Helmimasut 2009 ~Joulukuussa~

Pixie: Kiitos. :heart: Juu, menee vielä normifarkut jalkaan, varsinkin tuollaiset matalat, ei tarvitse edes nappia avata. :D Pötsi kasvaa suoraan eteen.

Suonenvedot: Joo, niitä tulee yleensä kun unenpöppörössä erehtyy venyttelemään jalkojaan. Voi kiesus että on hirveän tuntuista. Niitä ei aiemmissa raskauksissa ole tullut ollenkaan. Saako magnesiumia jostain ruoasta?? Ei jaksais nyt enää hommata mitään lisäravinteita kalkin, raudan, monivitamiinin ja satunnaisten kalaöljykapseleiden ja maitohappobakteerien lisäksi... :whistle:

Lasten lukumäärä: Olen suunnilleen aina tiennyt haluavani kolme. Aika moni kaveripiiristäkin on päätynyt tuohon kolmeen, mutta toisaalta tiedän myös monia ikäisiäni, joilla ei ole vielä lähteneet hankkimaan sitä ensimmäistäkään. Itse olin ihan kummajainen, kun olin graduseminaarissa 27-vuotiaana ja mulla oli jo kaksi lasta. :D

Jano: En tiedä paljonko litroissa pitäisi juoda, mutta itse oon kyllä huomannut janon tunteen lisääntyneen ja pitää juoda melkein koko ajan. Pelkästään iltapäivän aikana töissä juon yleensä noin litran vettä tai enemmän. Ja öisin on myös pakko käydä juomassa, vaikkei millään huvittaisi kompuroida alakertaan.

Pelkopolikuulumisia piti kertoilla jo eilen.. Ihan ok käynti ja parasta oli se, että sain tietoihini merkinnän siitä, että kun meikäläinen soittaa synnärille, niin kätilö näkee heti, että nyt on tosi kyseessä. Ja sitten sain vähän synnytystoiveita jo esittää, kivaa. Käynnistyksestäkin puhuttiin, mutta kun itse elättelen toivoa luomusynnytyksestä, niin en millään haluaisi käynnistystä. Ehkä kumminkin mieluummin otan sen riskin sairaalaan ehtimisestä. Ajattelin perua pelkopoliin kuuluvan lääkäriajan, mutta suosittelivat, että kantsii kuitenkin pitää se. Silloin voi kattoo vauvan kokoa ja tarjontaa, kohdunsuun tilannetta yms.

Vauvaopukset eivät ole kuluneet käytössä täällä... Netistä lähinnä oon lueskellut jotain rv-tietoja, esimerkiksi viimeksi sen, että just näillä viikoilla vauva hikkailee eniten. Ja kyllä tuntuukin hikka vähintään kerran päivässä, yleensä useamminkin.

Kössi 32+2
 
Pikaseen lukemassa uudet jutut.. :wave:

Lentis kirjottele vaan täällä ihan rauhassa :hug:

Suonenvetoja on mullakin joskus öisin mutta harvakseltaan
liitoskipuja on myös ja nyt tuntuvat pahenevan, vaivaa öisinkin
ja varsinkin jos on joutunut päivällä raahaamaan tuota
kiukuttelevaa tyttöä enempi.

lapsiluvusta ei olla suuremmin keskusteltu mutta eiköhän
nää kaksi riittäne. Ei jaksa lähtee enää siihen hoitorumbaan.

Jeps, lauantainjatkoja!

iitukka ja helmi 30+0 :D
 
Moikka! :wave:

Heiiiii Lentoemo!!! :wave: Mulle tuli myös mieleen, ettei vaan oo sattunut mitään kun ei oo näkynyt ja jotenkin oot jäänyt mieleen kun sulla on sellaista tietoa paljon, mitä jaat, että välillä loksahtelee leuka auki kun lukee :D samoin kyllä ihmettelen, että joku on käsittänyt jotain niin väärin, että kiukkuilee sulle :eek: . Täällä en ainakaan ole huomannut mitään sellaista ja mun mielestä kirjoitat asiat hyvin ymmärrettävästi, etkä oo loukannut ketään! Ällös meitä hylkää! =) Ai niin, lääkärikö sulle suositteli sitä aspiriinia? Toi on niin jännä juttu kun osa lääkäreistä on sillä kannalla, että siitä on aivan selvä apu tukosten ehkäisyssä mutta toiset pitää ihan huuhaana ja melkeinpä naureskelee kun olen kysynyt, että kannattaisko raskauden jälkeen (kun ei ole enää klexane verenohennuslääkkeenä käytössä ) käyttää sitten aspiriinia niin ovat ihan hölmistyneinä katsoneet, ettei tarvi, että miksi ihmeessä..? Toivottavasti siitä on sulle apua ,eikä tule tukoksia, eikä liioin raskaumyrkytystä! Sitä varmaan kannattaa sitten ottaa synnytyksen jälkeenkin kun tukoksiin on lapsivuodeaikana vielä suurempi riski.

Noi kutinathan tosiaan voi johtua aivan tavallisistakin asioista ja olla vaarattomia mutta siinä vaiheessa kun tekee mieli etsiä apuvälineitä siihen raapimiseen, on syytä olla huolissaan :LOL:

Kössi: toi sun housuhomma on aivan laitonta, näillä viikoilla tavallisiin farkkuihn!!! :eek: :eek: :eek:

Voi venäjä...voikohan tälläistä edes kysyä... :ashamed: tää liittyy varmaan juomisen vähyyteen mutta onko teillä kellään muulla pissa sellaista ruskehtavan tummaa? Uskalsinpas hölmö kysyä.... :ashamed: :xmas:

Suonenvetoja: Harvakseltaan ja yöllä tai just kun oon nousemassa sängystä...

:)

Mukavaa lauantainjatkoa!!! :hug:

T:Möökö ja murunen 31+6 :heart:
 
Kiitos suoneveto kyselyyn vastanneille :D

Mä lämmitn viimeyönä tuohon kipeään jalkaan kauratyynyt ja laitoin siihen taipeeseen niin se auttoi, yöllä kävin sitten kerran lämmittämässä uudelleen. Suonenvetoa ei tullut, mutta jalka on edelleen kipeänä siitä edellisestä ja aamulla menee hetki että voi kävellä kunnolla. Ihana kun tuo mein 1v7kk matki mua ja känkkäs samanlain perässä kuin minä aamulla. Ja vielä kehtasi nauraa :LOL: Villasukkia täytyykin vielä kokeilla myös, kiitos!

Viime yönä sitten kun ei ollut suonenvetoja niin ne kohdun kiinnikkeet venyi ja aina kun yritti vaihtaa asentoa niin oli yhtä tuskaa. repii siis tuolta kyljistä ihan kamalasti. Pitää mies aina herättää että autatko mua vaihtamaan asentoa. Ihanaa tää loppuraskaus, mutta onneksi palkinto on kaikkien näiden vaivojen arvoinen :heart:

Nyt muihin puuhiin!

Tiitteräinen 32+6
 
Veden juonnista: olen vain lukenut, että pitäisi juoda vähintään 8 lasia vettä päivässä, eli eikö se liene jotain 1.6l. Itse juon reilusti yli 2 litraa, kun yritän pitää sillä turvotusta kurissa, sitä paitsi mulla on koko ajan jano. Yöllä ja aamulla kun herään, on mulla suu ihan kuiva!

Aspiriinista: Mä olen tietty (hysteerinen kun olen) välttänyt kaikkia lääkkeitä raskausaikana mahdollisuuksien mukaan, niin että en ollut tyytyväinen, kun gyne määräsi tuota aspiriinia. Mutta erityisesti Italiassa on saatu siitä sekä tukosten että raskausmyrkytyksen ennaltaehkäisyssä hyviä tuloksia, ja Englannissa sitä oli tutkittu peräti 36.000 naisella! Niin että syön sitä nyt sitten kiltisti. Oli vaan paha, kun eka apteekin täti antoi mulle ns. Baby-Aspirinia, eli lapsille tarkoitettua mietoa. No vahvuus oli niin kuin pitääkin, mutta kun se oli niitä pureskeltavia, ja makeutusaineena oli sakkariinia! Ja sehän on just se makeutusaine, jota ei saisi raskausaikana käyttää, toisin kuin ne aalla alkavat :/ No onneksi mies löysi sitten toisen apteekin sedän kanssa sellaisen, jossa tuota makeutusanetta ei ollut, ja joka oli just erityisesti verenohentamiseen myös raskauaikana.

Tää mun uusi gyne on kyllä musta liiankin innoissaan lääkkeistä, määräsi mulle raskausvitamiinin lisäksi erikseen foolihappoa ja b6-vitamiina. Ja suppoja supistuksiin, käsi ottaa esim. jokaisen yhdynnän jälkeen varmuuden vuoksi :eek: Olen ollut tuhma tyttö, enkä ole kyllä noudattanut noita ohjeita, koska mielestäni suomalainen asenne, jonka mukaan vältetään kaikkia ylimääräisiä lääkkeitä paitsi tosiaan tarvittaessa, on järkevämpi. Aspiriini sen sijaan vakuutti mut, kun netistä tutkailin tutkimustuloksia eri kielillä :ashamed:

Lapsiluku: mua on just tässä vaivannut, kun oon tuntenut syyllisyyttä, kun miehen kanssa ollaan puhuttu jo seuraavista, vaikka tämäkin nöpötti vielä melskaa masussa :ashamed: Pitäisi kai reppanalla olla meihin yksinoikeus edes raskausaikana...
Mies haluaisi mun kanssa kolme lasta (sitten hänellä olisi viisi, vau :D ) jos vain suinkin meillä on varaa (Italiassahan ei ole mitään lapsilisiä tai sellaisia, niin että täällä lapsi maksaa vielä enemmän kuin Suomessa, onneksi sentään yli 3-vuotiaille päiväkoti on ilmainen samoin kuin lastenlääkäri). Itse olen myös haaveillut aina useammasta lapsesta, toisaalta tiedostan, että mun iässäni a) jo yhden lapsen kanssa taitaa olla varsin rankkaa b) jo eka raskaus tuntui tosi isolta onnenpotkulta, niin että en kuvittele, että tulen mitenkään automaattisesti raskaaksi toista kertaa.

Mies raskausaikana: Joskus mies on tietty muistelut ekojen lapsiensa varhaislapsuutta ja joskus on lipsahtanut jotain ex-vaimon raskaudesta noin niin kuin yleisinä huomioina raskaudesta, mutta kylläpä aika hyvin hänelle on tullut selväksi, että meikäläisen raskaus on ollut kaikinpuolin erilainen kuin exällä, oireet olleet erilaisia, samoin kuin raskaaksi tuleminen ylipäätään ja jopa tämä mun mahani kasvu.

Mies on meillä huolehtinut siivouksesta ja ostosten kantelusta, mä sentän laitan ruokaa, ja kun Italiassa ollaan, niin se tarkoittaa kahta itse valmistettua lämintä ateriaa päivässä, huh! Johtuneeko synnytyksen lähestymisestä vai mistä, mutta oikeasti huomaan tykkääväni ruuan laittamisesta, olen valmistanut paljon myös pakkaseen, leipomisesta ole aina tykännyt, mutta nyt teen mielelläni myös lasagnea ja muita suuritöisempiä suolaisia ruokia.

Mies on muuten tykännyt kovasti, kun olemme maanneet masut vastakkain sängyllä, ja mies on saanut tuntea vauvan potkut juuri mahassaan! Kuulemma tosi jännä tunne, mies tuntee, että saa osallistua hiukan intensiivisemmin tähän vauvan ja äidin väliseen symbioosiin. Noin yleensä ottaen olen ollut yllättävän hyvällä tuulella (varsinkin kun vertaa raskautta edeltävään aikaan, jolloin pms-oireet olivat välillä ihan hirveät), ja mies on muistanut siitä kiitellä, meidän suhde tuntuu vain syventyvän entisestään. Saapa nähdä millainen shokki vauvan syntymä on sitten parisuhteelle, ollaan niin kauhean kiinni toisissamme, että vauvan tulo muuttaa asiat kyllä tosi totaalisesti. Toivottavasti meillä on kummallakin kypsyyttä ymmärtää asia, eikä olla liian mustasukkaisia, kun vauva vaatiikin kaiken huomion.

Lentis ja mamman kulta 29+6 :heart:
 
pur
lentoemo :wave: . Ja sulle kans, liikuttele jotain jääpusseja niillä ranteilla pari kertaa päivässä ja venyttele niitä. Laskee kanssa turvotusta ja jää hermoille enempoi tilaa toimia. Kokemusta on, tosin ei raskausajalta, mut mulle vuos sitten vedettiin molemmat rasnteen auki..niin sanoakseni.
Joo salisyylihappohan todella ohentaa verta mut kerrotaanko siinä kirjassa miten se vaikuttaa tossa raskausmyrkytyksessä?

Möökö Tummee on pissa täälläkkin vaik juon paljon.

Lapsia mäkin oon aina halunnu 3. Mies on toistaiseksi ollu suostuvainen kahteen. Mut meille ois sit tarkutus muutaman vuoden päästä ottaa niitä muitten mukuloita ja tarjota niille koti. Katsotaan nyt haaveissa on molemmilla ollu. Kuitenkin niin et lopputulos olis 6.
:D

ON: Mut tosiaan katotaan nyt. En oo nyt ihan varma joko noi hormoonit on taas ottamassa vallan vai voiko tää meidän kotitilanne olla tosiaan näin. Mut nyt oon ollu paripäivä'ä niin molo otassa et ihan vakivissani täs nyssäköitä kasailen ja oon Helsinkiin loppuodotukseks ainakin menos. Tosin pääsen lähtee vast ke. mut kyllä ny v.tuttaa :'(
Vauva on alkanu mulla sen puoleen liikku enempi, mistä tosi happy. Asento edelleen sama mut potkiskelee useemmiin ja enempi. Et kyllä onneks sitä onneekin viel löytyy.

Viikonlopun jatkoja kaikille
 
Pur: Netissä luin enkun ja italiankielisiä tutkimuksia aspiriinista ja raskausmyrkytyksestä, ja sen aspiriinin vaikutusta raskausmyrkytyksessä ei vielä 100% tiedetä, mutta koska raskausmyrkytyksen epäillään johtuvan vaikeuksista istukan verenkierrossa, epäillään aspiriinin sitten parantavan sitä. Mutta varsinaisesti tuo raskausmyrkytysriskin alentuminen tuli tietoon just, kun tehtiin tutkimus 36.000 (tuhat sinne tai tänne ) naisella, ja huomattiin, että aspiriinia syöneillä raskausmyrkytyksen riski oli alentunut tilastollisesti merkittävällä tavalla.

Mutta siis kenenkään ei pidä mennä aspiriinia syömään omin päin, vaan ainoastaan lääkärin tarkkailussa, koska niitä veriarvoja pitää tutkia säännöllisesti. Eikä sitä tosiaan suositella kenelle tahansa ennaltaehkäisyyn, vaan ainoastaan "tosi" riskitapauksille, itselläni on tosiaan yksi veritulppaan liittyvä veriarvo korkealla ja lisäksi geneettinen mutaatio, joka altistaa raskausmyrkytykselle, niin että sen vuoksi mulle lekyri sitä määräsi, ei sitä Italiassakaan köykäisellä kädellä määrätä.

Ja kiitos neuvosta ranteisiin! Nyt on ollut aika hyvä, kun olen nukkunut käsi tyynyn päällä, eikä aamulla ole ollut enää käsissä turvotusta. Näin iltaa kohden pakkaa pahenemaan, mutta vielä voi näppäimistöä näpytellä :D

Tsemppiä, toivottavasti kotona tilanne paranee pian.
 
Lentoemo, kiva, että oot tosiaan edelleen mukana!

Te ootte tosi aktiivisia viikonloppuisin. Silloin mä taas hyvällä tuurilla teen nopean visiitin tänne. Maanantaisin on sivukaupalla luettavaa, eikä enää tiedä, mihin kommentoisi... '

Glow, toivottavasti tosiaan saat ke läkäriajan. Mun mielestä kuulostaa vähän hurjilta noi sun oireet. Toivottavasti huoli ei oo aiheellinen.

Lämpöpusseista oli puhetta, sellaisista, jotka saa kaukaloon. Aika hyvän näköinen toi Anttilan pussi. Mä tilasin Ellokselta halvalla. Makso kympin verran. Ei ehkä oo yhtä hyvä, mutta varmaan riittää meidän käyttöön.

Joillakin muillakin oli maha jo alhaalla. Mullakin se osuu istuessa reisiin - inhaa... Vielä pari viikko sitten mun maha oli ylhäällä ja vaikka se oli iso, niin ihan kivan näköinen mun mielestä - sellainen pallo. Nyt mulla tulee siitä mieleen muumin kuono. :LOL:
Esikoista odottaessa maha oli melkein viimeiseen asti tosi ylhäällä. Onkohan mulla nyt vähän löysät kudokset...

Vihlaisuja valitin viimeksi. Tänään ei oo ollut enää ainuttakaan. Eipä siis varmaan ollu mitään vakavaa. Eilen oli muuten tosi kurja päivä kropalla. Supistelli paljon ja heikotti. Sitten kun mies tuli töistä ja paineli ritarillisesti taaperon kanssa pihalle ja mä pääsin päikkäreille, niin katosi kaikki kurjat tuntemukset. Pitäis vaan kai levätä heti, jos on ikäviä tuntemuksia, mutta eipä ole niin helppoa... Kyllä ajattelin, että jos töissä olisin, niin varmaan lähtisin saikkua hakemaan.

Tänään pikkuinen taas on ollut ihan yliaktiivinen. Ekaa kertaa alkoi jo hermostuttamaan, kun se jatkuvasti mua muksi. Olo on kyllä kurjistunut muutamassa päivässä. Ihan vasta oon hehkuttanut hyvää vointiani. Jospa se tästä taas paranee...

Lapsiluvusta, me ollaan miehen kanssa tällä hetkellä molemmat sitä mieltä, että kaksi olisi meille sopiva määrä. Vannomaan en mene, mieli voi muuttua. Tällä hetkellä oon jotenkin sillä asenteella, että viimeistä kertaa oon raskaana.

Sain eilen Koksista postia. Koko- ja synnytystapa-arvio on 12.1. Siihen asti pitää jännittää, onko tuo mönkijä yhtä iso kuin veljensä oli...

Voikaa hyvin!

Matma rv 32+5
 
Iltaa taas kaikille! Täällä sitä taas pallomahaillaan, kotona sohvalla. Miehellä menoa molempina viikonlopun iltoina ja itseä ei voisi vähempää kiinnostaa pallomasun kanssa liittyä pikkujoulukansan juhlintaan. Itsestäni ainakin on tullut todella paljon varovaisempi, kävellessä seuraan liikennettä todella huolella ja viime perjantain pikaisella klubivisiitillä välttelin ihmisiä niin ettei kukaan vaan pääsisi koskemaan mahaan :) Mutta mikäs tässä on ollessa, ja enhän mä yksin ole vaan vauveli mahasta käsin seurustelee (no, potkii..)

Pissan väristä kommentti että kovin tummaa on täälläkin vaikka juon kovasti. Joskus olen huomannut että väri tummuu jos on 'nestehukkaa' eli juo kovin vähän mutta nyt raskauden aikana tuntuu väri tummuneen tosiaan vaikka kuinka juon. Lieneekö enemmän kuona-aineita kropasta poistettavana sitten?

Ja juomisesta tosiaan, uskoisin helposti 2-2,5 litraa juovani päivässä (kahvi poislukien). Janoinen olen ollut ja lisäksi pyrkinyt vähän väkisinkin juomaan koska tosiaan kuulemma estää turvotusta ja parantaa aineenvaihduntaa.

Ja tuosta parisuhteen muutoksesta - samaa olen miettinyt kuin Lentis, mitäs sitten kun meitä ei enää olekaan vain kaksi (näin on ollut todella pitkään ja hienosti on mennyt) vaan kolme! Toivoisin kovasti että suhteemme pysyisi yhtä läheisenä ja hyvänä miehen ja naisen suhteena, ei vain äidin ja isän suhteena. Ollaankin jo suunniteltu, että sitten säännöllisesti vietetään aikaa myös kahdestaan eikä ainoastaan vauvan kanssa - tosin nyt jo epäilen koska raskin häntä jättää kellekään hoitoon :)

Oikein mukavaa viikonlopun jatkoa kaikille, almaa & poju 30+1 :)
 
sukkaparin viesti taisi tulla väärään pinoon vahingossa. :)

Lapsiluvusta: Mä oon aina suunnitellu, että haluisin kolme lasta. Se vaan tuntuu jotenkin sopivalta luvulta. Mutta sitäkun ei voi ennalta sanoa, että montako lasta kellekin suodaan niin maailman onnellisin olen tästä tulevasta esikoisestakin. Mutta kolme olisi toiveissa, jos vaan mahdollista. :heart:

Janosta: Mä kyllä oon juonu koko raskauden ajan paljon enemmän kuin normaalisti. Vesi maistuu nyt ihan eri hyvältä. =) Oonkin nyt jo pitkään ottanut aina ison vesilasillisen (tai itseasiassa tuopin) tuohon yöpöydälle, kun yölläkin tulee juotua aina kun vessassa käyn. Tuon raskausdiabeteksen takia, kun ei juuri mehuja saa juoda (paitsi fun lightiä), niin light limukan juonti on kans lisääntynyt.

Lillip: Toivotaan todella, ettei ole raskausmyrkytyksestä kysymys! Isot tsempit! :hug:

Ennustajista: Mä laitoin molemmille, madam mammalle ja ennustaja ellille s-postia, jo ennen kuin edes olin raskaana. Madam mamma taisi povata meille kolmea lasta, muistaakseni tyttö-poika-tyttö järjestyksessä... Syntymäaikoja en muista. Ennustaja elli povasi seuraavasti: (maili vielä tallessa)... "Sinulle syntyy poika 27.12.2008, tyttö 7.3.2010 ja tyttö 5.7.2013". B)

Sitten vähän omaa napaa: Perjantaina oli kontrollikäynti sairaalalla vauvan kasvun takia. Eipä ollut poitsu kovinkaan kasvanut... 1442g oli painoarvio. :| Alakäyrän yläpuolella mentiin hitusen. Vatsanympärysmitta oli edelleen kasvusta jäljessä. Virtaukset ja sydänkäyrä ok. Vauva oli rt:ssa ja painaa jo melkoisesti tuota kohdunkaulaa/kanavaa. Lääkäri sanoi, että taitaa olla pieni ja hoikka vauva tulossa. Kohdun ulkosuu mulla oli jo sormelle auki, mutta sisäsuu onneksi tiukasti kiinni. Kanavaa jäljellä 2,8cm. Viikon päästä taas kontrollikäynti.

Onneksi pikkuinen kuitenkin liikkuu ja mellastaa masussa sen verran paljon, että ei siellä asiat ainakaan huonosti voi olla. :heart:

Tinttu & Tirpukka 32+4
 
Just, just...olin ostanut töihin karkkia työkavereille kun ens viikolla on vika viikko, ja menin sit tietenkin vähän "maistelemaan" etukäteen. Täytyy kehittää joku iso purkki tarjoilua varten, en nyt ehkä kuitenkaan kehtaa avattuja paketteja sinne roudata. :ashamed:

Pur: Toivottavasti kotitilanteenne selvenee parhain päin. :hug:

Saanko taas valittaa supistuskipuja, saanhan! Eilen tuli niin kaamea supistus juuri kun piti nousta autosta, että tuntui etten pääse ylös millään. Kävi jo aikas kipeää tuonne alavatsaan. Sit laittelin lapsille iltapalaa ja oli pakko sanoa, että ottakaa itse juotavanne, nyt supistaa niin paljon. Onneksi isi läks nyt lasten kans päiväksi kaupungille, leffaan yms. joten saan olla rauhassa.

Vaunujen kangasosat: En ole ajatellut pestä, vaikka vaunut ovat olleet x vuotta ulkovarastossa. Korkeintaan pölyt pyyhin. Ei se varasto kuitenkaan ihan kylmä ole, en usko, että olis tullut hometta. Ja pehmeä koppahan sinne tulee vauvalle.

Lapsista vielä: Olen kyllä tosi onnellinen näistä kahdestakin ja yritän aina muistaa nauttia tästä hetkestä lasten kanssa. Varsinkin nyt, kun esikoinen on jo koulussa, tiedostan, että ihan kauhean kauan se ei enää ole sama "äidin tyttö", vaan kohta alkaa kaverit ja muut jutut kiinnostaa. Toisaalta esikoisella on aikaa vievä harrastus, joka sitoo koko perhettä, Joten siinä mielessä en pelkää, että yhteys jotenkin äkillisesti heikkenisi lähivuosina. Kuskiksi mua ainakin tarvitaan. :xmas:

Leppoisaa sunnuntaita kaikille,

Kössi 32+3
 
lentoemo :eek: siis mulla on kyllä semmonen olo,että jos joku ottaa nenäänsä sun kirjotuksista,niin sitten on kyllä siinä toisessa osapuolessa tosikon vikaa..Mä en oo ainkakaan keksinyt keneltäkään tässä pinossa semmosia viestejä,joista vetäisin herneen nenään tai pitäisin jotenkin kaikkitietävänä :eek: Just vähän aika sittenhän hehkutin miten ihania mammoja on meidän pinossa, yhtään tappelua ei olla saatu aikaseks :heart:
Ja oikeesti miettikääs osa meistä kestoilee,osa kertistelee yms ikuisia tappelun aiheita, mut niistäkään ei olla sotaa saatu aikaseks :LOL:

glow mä olen kans miettinyt,et onkohan tuo meidän toppapuku tarpeeks lämmin..jotenkin se tuntuu niin ohkaselle. toisaalta, eipähän sitä ihan pienen kanssa koviin pakkasii lähdetä ja sit on vaunussa tuulensuojassa ja makuupussiin käärittynä ja sit vielä vaunun pehmee koppa,ja viel villavaatteet mutta mutta.. huutonetistä tuon huusin(+hattu,hanskat ja tossukat) Prismassa taisin katella semmosta parinkympin nättiä toppista kanssa...pitää nyt vielä miettiä tässä jos sen hakis :ashamed:

kössi aika reilu oot, tavallisilla farkuilla vielä :kieh: mut tuo masu on kyllä ihana :heart:

lapsiluku minä oon aina toivonu kahta tai kolmee lasta. miehen kanssa aikanaan puhuttiin, et jos nyt nämä 2 ja kolmas sitten kun esikoinen alottaa koulun, mutta nyt kyllä taitaa jäädä tähän kahteen... tai never say never, mutta ihan kohta en uutta miestä huoli :D

jotain muutakin oli mielessä ku aloin kirjottaan, pitää tulla sit taas uudestaan tänään ku ei nyt muistu mieleen..

labello ja mytty 32+0 :heart:
 
Lapsien lukumäärästä, eli meillehän on nyt esikoinen tulossa ja mulla oli sellainen vuoden projekti että sain miehen mukaan innostumaan koko vauva-asiasta. Nyt hän on onnellinen vauvasta, en sitä kiellä ollenkaan, mutta vielä en uskalla hänelle myöntää että toisen lapsen kuitenkin haluaisin mielellään parin-kolmen vuoden sisällä :ashamed: Katsotaan tilannetta sitten kun se hieman enemmän on ajankohtainen ja että nyt tämän ensimmäisenkin saisi tuolta hengissä pihalle. Tietysti eihän mikään ole itsestään selvää - ei ainakaan mikään mikä tulee raskautumiseen ja ylipäätään raskauteen! Mutta tosiaan 2 lasta tuntuisi mun mielestä hyvälle, mutta mies ei sitä vielä tiedä =) Olen itse ainoa lapsi ja olisin aina halunnut sisaruksen ja haluaisin sen antaa nyt omalle pienokaiselle.

Lentis: Kiva kun olet taas täällä :D Mitenhän olisin kuule selvinnytkään ilman sinun apuasi ja tietojasi tuosta kesäisestä Kreikan matkastani?!? Täällä helmimasuissa on minusta niin hyvä porukka, että älä nyt ainakaan täältä häivy! Ymmärrän kyllä nuo riidanhakuiset kommentit täällä jossain toisessa pinossa ja olen niihin itsekin törmännyt. Mutta tässä pinossa kaikki on fiksuja :D Tuosta foolihaposta vielä, eli Suomessahan sitä suositellaan raskauden aikana myös jokaiselle. Itse kun soitin teratologiseen keskukseen (HUS:n alainen yksikkö joka erikoistunut sikiövaurioiden ennaltaehkäisyyn) jo raskautta suunnitellessani joistakin lääkerasvoista ja allergialääkkeistä joita käytin ennen raskautumista, niin siellä vielä muistuttivat, että foolihappo pitäisi aloittaa jo raskautta yrittäessä ja jatkaa koko raskauden ajan.

Suonenvetoihin olen minäkin törmännyt pari kertaa, mutta ovat onneksi menneet ohi nopeasti. Täytyy varmaan sitä magnesiumia alkaa syömään ja tosiaan pitämään jalat lämpiminä.

Täällä ei mitään ihmeellistä, paitsi nukkuminen on aika hankalaa nykyisin. Monta kertaa herää yöllä siihen kun pitäisi kylkeä kääntää tai on vessahätä tai janottaa ja kaiken lisäksi usein en saakaan unta helposti enää. Johan mä olen kerennyt henkuttamaan sitä, et nukun kuin tukki ja en herää vaikka pommi vieressä räjähtäisi...

Niisku ja pikku-ukko 31+2
 
Huomenta! Ihan uutta nukkumisvaivaa kehitetty, ja vieläpä ihan itseaiheutettua :snotty:

Teki illalla mieleni karkkia, ja menin ostamaan 'sokerittomia' irtokarkkeja, hiukan yli 100 grammaa. Olivat maltitolisiirapilla makeutettuja. Ja yöllä heräsin aivan älyttömään porinaan ja pulputukseen vatsassa, ei kylläkään sattunut juurikaan mutta kupli ja kiersi. Aiemmin sokerittomat tuotteet eivät ole aiheuttaneet ongelmia mutta nyt jäävät (nekin) karkit sitten. Ja en edes perehtynyt etukäteen, saako maltitolisiirappia käyttää, ajattelin vaan että ei se kerta voi vielä haitata (muistan aina vaan että A:lla alkavat oli OK; S:llä ei. Onneksi vei koko makeanhimon tämä kokemus. On mahtanut olla poitsullakin aika meteli tuolla mahassa! Huoh.
 
Merkkiämerkkiä, huomenna toinen vanha ja murentunut viisaudenhammas pois suusta :D
Ei mitään erikoista voinnissa/kuulumisissa, keskiviikkona vika neuvola täällä Helsingissä ja itseasiassa enää 5 yötä helsinkiläisenä, saa laskea jo päiviä/tunteja kotijunan lähtöön B) Perjantaina klo 14.12 sanon hyvästit lähes 3:lle vuodelle täällä ja tervetuloa uudelle elämälle. Neuvolahoitajaani tulee ikävä, hän on ollut kannustava ja ystävällinen ja ottanut hyvin tilanteeni huomioon. Täytyy jotain hänelle viedä kiitokseksi.. :xmas:

absa ja atso 29+6
 
Sunnuntai päivää kaikille!

Suonenvetoja löytyy, tosin aika vähäisenä, mutta normaalia enemmän.

Lapsi lukumäärästä tällä hetkellä riittää yksi. Mies tahtoisi 2-3...jotenkin en osaa kuvitella itseäni kahden äitinä saati sitten kolmen, mutta tiedä mitä vuodet tuovat mukanaan, ties vaikka innostuisin jo toisen pukkaamaan aluilleen ensivuonna. Ja mielessäni on ollut sellainenkin, että väliä kahden lapsen iässä saisi olla todella reilusti, ehkä jopa 10 vuotta. Yksi on haaveeni ja unelmani, toisesta en siis osaa vielä sanoa :) Onko muita saman ajatuksen kanssa olevia??

Eipä tullut edes mieleeni että vaunun kangasosa pesisin...ei kai niitä nyt luulis tarviivan pestä?!

Synnytys valmennuksessa käytiin...oltiin nuorimmasta päästä. Keski-ikä pyöri 30 hujakoilla ja vanhimmat oli 50v. :) Eipä juurikaan "uutta" tietoa tullut, kaikkeen olen jo aikaisemmin törmännyt jossakin tilanteessa. Synnytysvideo itseäni nauratti, miehestä myös (vauva näytti alienilta, söpöltä sellaiselta...ja olihan se tilanne muutenkin aika herkkä hetki), muutama muu tihrusteli, joten piti hieman hillitä itseään. :)

Muutamana yönä olen taas herännyt siihen että rönötän lähes mahallani...kamalaa, ties miten raukka on joutunu siellä masussa olemaan, kun äiskä rönöttää päällä :/ sitten olen joutunut raasun herättämään ja tarkistamaan vieläkö se on elossa siellä...

Jospi ja Papuliina 31+1
 
Oikeasti tänne tulee kyllä tekstiä ihan mielettömällä vauhdilla:) Huomaan itsekin muuttuneena huomattavasti aktiivisemmaksi (ehkä tämä mun kuplassa eläminen ja pesän teko vaikuttaa asiaan...).
Oltiin eilen yhden kaverin luona glögipippaloissa ja siellä oli yksi mamma, joka sai mulla täysin karvat nousemaan pystyyn. Se ahdisti mut nurkkaan ja alkoi kertoa omasta raskaudestaan ja kuinka ne vikat viikot sujui ja kuinka turvotti jne jne. Yritin epätoivoisesti paeta kys. naista, joka vaan sitten jatkoi mammaryhmistä sun muista. Kaiken lisäksi se tunki sitä elämän ihmettään mun syliin ja kyseli, että haluanko harjoitella. Oikeasti, mut saa ampua, jos koskaan käyttäydyn noin ketään kohtaan! Lupaan sen tässä ja nyt. Kyllä mä ymmärrän, että se on hienoa ja ihmeellistä ja itse olen varmaan kanssa todella ylpeä sitten tuotoksesta, mutta ei sitä kuitenkaan tarvii toisten naamaan tunkea. Eikä mun myöskään tarvitse "harjoitella" kenenkään lapsella:) Jos nyt jollain niin sitten kavereiden ja tuttujen. Semmoista, oli pakko avautua tästä hirmusta. Niin se oli myös sitä mieltä, että mä olin ulkona todella myöhään. NONE OF YOUR BUSINESS teki mieli huutaa takaisin. Kaikki ihmiset tuntuvat olevan huolissani kaikista yöjuoksuista mitä me välillä harrastetaan ja siitä, että olen esim. metrossa puolen yön jälkeen. Mies on myös alkanut nähdä ihmeellisiä (ja varsin väkivaltaisia) unia siitä, mitä se tekisi jos mun päälle hyökättäisiin. Ehkä kaikki mun ympärillä onkin enemmän hormonaalisia kuin minä itse....?
Nyt täytyy mennä tiskikonetta tyhjentämään. Tuo yksi jo tuolla kokkaa (mä olen ihan surkea keittiössä enkä koskaan oikeastaan tee tässä taloudessa sapuskaa).
Niin joo lasten lukumäärästä tää on tosiaan esikoinen ja ollaan päätetty, että ei vielä hetkeen seuraavaa ajatella. Katsotaan kuinka sitten myöhemmin käy... Koko lapsi ei ollut edes mitenkään suunniteltu vaikka tervetullut onkin.

kram
 
Moikka ja rauhaisaa sunnuntaita :heart:

Lentis; kirjoittele meille, me ei jakseta nirpottaa ja loukkaantua =) Sen verran tasapainoisia naisia olemme ja tiedämme että jokainen on yksilö ja eri elämän tilanteet.

pur; toivotaan teidän huusholliin rauhaisaa eloa.

Absa; aamukampaa värkkäämään.Miltä tuntuu lähteä uuteen kotiin??

lapsiluvusta; en osaa sanoa, välillä tuntuu että tämä on nyt se viimeinen, mutta välillä taas mietin, miten niin on viimeinen.Mun ei tarvi miestä ympäripuhua, hän nauttii ison perheen elosta ja tekee puolet kaikista kotitöistä.Ainakin.Mutta mulla on vaan välillä ihan hirvee ikävä mun töihinkin, mutta jos taas käyn pyörähtämässä ja katson tilanteen kerrallaan.Mutta en osaa tosiaan sanoa että nyt tuotantoputket poikki ja piste :LOL: Meillä on kuitenkin jo iso auto johon menee se 10 henkee joten ei isoja hankintoja ole kuin muu eläminen (juu, ja sehän ei sitten kallista ollutkaan..) :LOL: :kieh:


vaunujen kangasosat; Itse pesin kun vaunut olivat varastossa muutaman hetken, ja tuoksui ei niin puhtaalle.Uusista rattaista en ole ikinä pessy.
on; mulla huomenna taas viikot poksuu ja neuvolaakin pukkaisi, olin tosin vähän eilen iltaa istumassa ja napostelin kaikenlaista suolaista niin nyt huomaan että varmaan 1,5 kiloa pelkkää turvotusta tullu.Tänään siis aika turvonnu olo.Ja jano!!
Vauva potkii ihan mahdottomasti ja supistelee näppärästi kyllä..
No nyt olen kehittänyt viime yönä uuden ongelman, mikä ehkäisyksi synnytyksen jälkeen?? Onko kukaan muu asiaa edes miettiny??


imetysrintsikat pitäisi ostaa, vaipat, yksi tutteli varuiksi kaappiin ja vanupuikkoja, sitten olisikin kaikki.Siteitäkin ostin kun sai jotain kivaa kun osti kaksi pakettia..Sitten se taas alkaa, ne rättisulkeiset meinaa..

Nyt iltapalaa värkkäämään ja huomenna uusi viikko ja uudet kujeet!!

sini 32+6
 
Glow
Täällä on pinna niiiiin kireellä nyt, kai se on tämä väsymys :/
Ei vaan kertakaikkiaan yöllä uni tule, on ihan levoton olo vaikka väsyneenä menis sänkyyn. Pieniä pätkiä nukun ja herään, joko muuten vaan tai vessaan tai sitten on kylki puutunut ja vaikea vaihtaa asentoa kun sattuu alas... :attn: ei tosiaankaan ollu tämmöstä ku esikoista odotin, mut siitä onki jo 5 vuotta...

Aamupäivä meni kivasti mut nyt on niin :kieh: enkä edes tiedä miksi :eek: ja hurja väsymys, josko tulis illalla aikasin, kiitos, uni!
Hermo ei jotenkaan kestä ton esikon kyselyitä ja höpinää, ihan kokoajan äänessä ja ihan kokoajan pitäisi olla sille vastaus kaikkeen!
Aamupäivällä meni kivasti pari tuntia hoplopissa, onneks se aukes täällä meidän kulmillakin :) suosittelen muilleki tutustumista siihen paikkaan.

Närästääki vaikken juuri mitään ihmeitä ole syöny ja vähän niinku sormet ois turvoksissa
:/ nytkö se turvotuski sitte alko mulla vaivaamaan.

Noh, huomenna uusi päivä, toivottavasti parempi! :)
Ainakin soitan sinne neuvolaan että saan lääkärille ajan...

Ainiin, mä tilasin netanttilasta sen lämpöpussin kaukaloon. Toivottavasti se on pienellä vauvalla heti hyvä, ettei se huku sinne? Sehän vaikuttaa simppelille kun sinne voi vauvan laittaa sisävaatteissa, toki villapuku tms. pitää olla pakkasilla.

Mites, aiotteko te ottaa tutin mukaan sairaalaan vauvalle? Kattelin tossa vaan et kohtahan noi tutit vois keittää että ois valmiina... Jos tälle vauvalle tutti kelpaisi. Esikoisen kans oli huono menestys, suuttui vaan kun tuttia tunki suuhun ja luovutin pian. Myöhemmin ei harmittanut kun ei tarvinut taistella tutista luopumisen kanssa. Mutta, hänpä taisi sitte käyttää toisinaan tissiä "huvituttina". Kyllä mä nyt ajattelin tän vauvan opettaa tuttivauvaksi...

Vaippoja varmaan kannattaisi ostaa jo kotiin vauvalle, sekä itselle niitä "mummositeitä". Esikoisesta muistaakseni 5-6 viikkoa tuli vuotoa.

Ainiin ja nyt on tissikipu tullu takasin. Ne on ihmeen vähän ollu kipeät! Mut nyt on. Mä jo ressasin että mitäs jos multa ei sit tuukaa maitoa ollenkaa ku ei tisseihin koske nyt eikä maitoakaan valu :eek: mut ehkä toi on ihan turha huoli.

 
SINIRAITA; Tätä kun on miettinyt jo yli vuoden muutenkin et palaisi maalle, alkanut ahdistamaan iso kaupunki ja nyt vielä enemmän kun raskaana niin mulla vaan tullut se et mä en enää halua olla täällä, tämä ei ole se paikka minne kuulun. Ja kun tässä on puolitoista vuotta asunut toisen ihmisen kanssa kimppakämpässä ja nyt asuu toisen olohuoneessa niin kyl se jotenkin namille kuulostaa et on omalle perheelle asunto valmiina mikä on MINUN, vain MINUN (ja Atson). Ja kun samassa rapussa olevat on kaikki yh:mammoja kuten minäkin niin mikäs siinä sitten ollessa =)

Nyt kämppis soittikin et he perjantaina lähtevät isänsä kanssa Kaaviin ja voivat heittää mut Kuopion linkkiasemalle, siis se sattui enemmän kuin sopivasti kun kamaa on viel paljon ja nyt sitten säästän sillä n.20-40euroa et pääsen autolla (bensat tietty maksan, sen jälkeen jää tuon verran)ja ei tartte noita kamoja postittaa etukäteen P-vedelle, kuten ä-pakkaus piti. Siinäkin säästää ruokarahat loppukuuksi... :heart: Vielä tosiaan on ihmisiä joilla sydän paikallaan vaikka syksyn aikana pari kertaa siipeeni sainkin ja pahasti ja itse sitten ollut epäuskoinen näille ihmisille.

UNIKEKO; Aika hurja mamma tosiaan, mullekin sisko tehnyt tuon et ota Atte niin saat harjoitella, sitä nyt mielellään hoitanutkin kun kummipoika kyseessä ja tosi jäntevä, pullea, helppohoitoinen poika. Ja se on jo iso, kohta 9kk. Mut en minäkään uskalla ihan vieraitten lapsia kun en siskon ekaa kahtakaan uskaltanut syliin ottaa ennenkuin ne osasi istua!! :eek:

a&a
 
Lyhyesti omaa napaa.
Mönkijä täällä on päättänyt kääntyä taas perätilaan! Eilen jo mietin, mutta tänään oon ollu ihan varma. Mä jo ajattelin, että se asia olis pois päiväjärjestyksestä. Vähemmän on supistanu, se kai on positiivista, mutta mun olo on niin paljon ikävämpi muuten. Nukkuminenkin on niin paljon hankalampaa, kun potkut, jotka osuu tonne alas, häiritsee niin paljon enemmän kuin ylös tulevat. Ja kyllä mietityttää, että vieläkö se tajuaa kääntyä takaisin kiltisti pää alaspäin. Siinä mielessä ainakin isoveljensä oli helpompi tapaus, että se ymmärsi pysyä lähtövalmiudessa rv 27 asti. Mutta jospa tällä sitten olis enemmän tilaa vielä eikä se oliskaan niin iso... Toivossa on hyvä elää... Mutta käänny nyt, pliis, pikkuinen. Kai se on munkin ruvettava kyykkimään... :)

Matma rv 32+6
 
Sunnuntaita mammat!

Jospi : Meillä kans aina puhuttu vaan yhdestä lapsesta mutta mikä sitä tietää miten se mieli sitten muuttuu (jos muuttuu..). Ollaan kummatkin jo sen ikäisiäkin (minä 34v. ja mies 38v.) ettei varmaan enempää jakseta.. :LOL:

Unikeko : Rasittava tuttava löytyy täältäkin; tyrkytti joitakin vuosia sitten kääröään mun syliin että tulis "vauvabasilleja" meillekin. Silloin ei lasten hankinta ollut meille vielä millään muotoa ajankohtaista. Voi että mua otti päähän! Aloin jo vähän karttaa ko. tuttavan näkemistäkin kun en vaan jaksanut... Totta sekin että varmasti jokaiselle se oma käärö on parasta maailmassa. Vaan en ainakaan henk.koht. usko että ylistäisin ja esittelisin omaa lastani koko tuttavapiirille kuin ei muita lapsia olisi koskaan syntynytkään..

Glow : Mä nukun kanssa tosi huonosti nykyään. Asentoa saa vaihtaa vähän väliä ja jollei muuta niin pissalla saa ravata sen 3 kertaa yössä. Lonkat alkaa särkeä ja hetkeksi helpottaa kun kääntää kylkeä kunnes alkaa toinen puoli särkeä... :ashamed:
No, jonkun puolitoista kuukautta kun jaksais vielä. Hyvää treeniä tuleville yövalvomisille.

Huomenna neuvola, maha painaa jo kylkiluihin. Varmasti sf-mitta taas kasvanut.

Vointeja kaikille!

T.Rosinante+Pötkö rv33 tasan.
 
Voi itkut, kun en löydä hali-merkkiä noista hymiöistä, kun ne on ihan sekaisin :p Nimittäin kaikille teille iso hali, olette tosi ihania :heart:

Niin ja mun täytyy sanoa, että olen saanut aika paljon kannustavia yv:tä ihan muidenkin pinojen ja jopa osioiden ihmisiltä, ilmeisesti aika moni on pahoittanut mielensä joidenkin nikkien kirjoittelusta ja vaikka on tosi ikävää, että ihmiset pahoittavat mielensä, niin onhan se tuntunut kivalta, että ainakin jotkut ihmiset ovat lukeneet kirjoituksiani hyväntahtoisesti, eikä niin kuin piru raamattua :LOL: Eli kiitos kannustuksesta kaikille.

Kössikenguru: tsemppiä supistuksiin (niin kuin kaikille muillekin suppareista kärsiville). Mullahan on kanssa ollut suppareita aina silloin tällöin, olen ottanut noita gynen määräämiä suppoja on sillä mennyt ohi, en nyt niitä kyllä joka kerta ota, mutta kerran heräsin aamulla niin, että supisti ihan kauheasti :/ Mutta oli kyllä ihana lukea, että laitoit iltapalaa lapsille :heart: Tuli vaan itselle tosi lämmin olo, kun ajattelin, että ensi vuoden joulun alla mäkin saan laittaa iltapalaa omalleni :heart: Tai siis ainakin jotain velliä :LOL:

Niiskunenä: Joo, foolihappoa olenkin syönyt jo viime vuodesta, mutta kun tää gyne määräsi mulle sellaisen tosi vahvan raskausvitamiinin lisäksi, joka jo sisältää sen tarvittavan määrän, niin oon sitten ottanut sitä gynen määräämää joka toinen päivä. No, ei kai tuotta foolihappoa kovin helpolla voi liikaakaan saada, vaan enpä tiedä onko enää tässä vaiheessa raskautta hyötyäkään, kun eikö yleensä sanota, että se on tärkeintä just alkuraskaudessa?

Unikeko: apua, mitä jos meistä tuleekin yllättäen ihan samanlaisia kuin siitä tungettelevasta mammasta? :LOL: Mua on jo pari kertaa hävettänyt, kun ollaan menty yhden lapsettoman ystäväpariskunnan kanssa silloin tälöin syömään, ja yhtäkkiä mä huomaan, että puhunkin vain raskaudesta :ashamed: Kyllä mä sitten yritän puhua muustakin, mutta aina joskus on vaan nää raskausasiat mielessä. Tai siis kyllä tää ystäväpariskunta aina kiinnostuneelta vaikuttaa ja itsehän kyselevät, mutta ei se varmaan kivaa ole, jos mun maha on "illan puheenaihe"...

Absa: onnittelut muutosta jo etukäteen, itsekin asuin 4 vuotta kimppakämpässä kahden muun tytön kanssa, ja vaikka tulimme varsin hyvin toimeen, niin kyllä se vaan on eri asia asua omassa asunnossa, jossa saa määrätä itse kaikesta. Tai itse asiassa musta tuli melkoisen lepsu noiden tyttöjen kanssa, kun oli pakko joustaa niin monessa asiassa, mutta sellaisetkin tyhmät asiat kuin tiskit ja siivoukset on kiva päättää itse kuin tuskailla muiden tapoja, tärkeämmistä asioista ja yksityisyydestä puhumattakaan!

Glow: tsemppiä väsymykseen! Mulla kanssa alkaa aina välillä sattuman kylkiin/lantioon, ja on pakko vaihtaa puolta. Tietty herään kahden tunnin välein vessaan, mutta onneksi oon saanut sitten heti taas unen päästä kiinni. Typykkä ei onneksi enää potki öisin, vaan näyttää nukkuvan puolesta yöstä ihan aamukahdeksaan saakka.

Siniraita: mäkin oon miettinyt tuota ehkäisyä... Oon tottunut käyttämään pilleriä, niin että nyt olen ihan pihalla, että miten imetysaikana toimitaan. Tai siis kyllähän mä nyt eri ehkäisyvälineet sentään tunnen :LOL:, mutta olen myös miettinyt, että millaista suojaa se pelkkä imetys antaa?

Kokeneille kysymys: kuuluuko jotenkin raskauteen, että tunnun pärjäävän vähemmällä unella kuin tavallisesti? Yleensä "joudun" nukkumaan 9-10 tuntia yössä, muuten olen koko päivän ihan tokkurassa, lisäksi saatan vielä nukkua päikkäreitä. Näin siis ennen raskautta. Nyt taas tunnun pärjäävän ihan hyvin 6-7 tunnilla yössä, ja nekin parin tunnin pätkissä vessassa käymisten vuoksin, enkä edes nuku päikkäreitä kuin erikoistapauksissa. Mietin vaan, että tuleeko mulle joku romahdus tässä piakkoin unenpuuteen vuoksi, vai onko mun unentarve ihan oikeasti vähentynyt? :p

Matma: toivottavasti pikkuinen "älyää" kääntyä vielä raivotilaan, eikös yleensä sanota, että johonkin viikolle 35 saattaa vielä hyvinkin kääntyä, vai mistä olen saanut tuollaisen rajapyykin mieleeni?

Meillä neiti eilen kääntyi ihan ihme asentoon ja ja oli siellä myös tänä aamuna, miehen kanssa ihan ihmeteltiin, kun potkut tuntuivat oudossa paikassa, eli vasemmalla ylhäällä, ja sitten tuntui keskemmällä joku iso ja kova, josta ei oikein saanut selville, että oliko pää, peppu vai voisko jo jalka/polvi tuntua noin isona :eek:

Painonnousu: paljonko teillä nousee paino suunnilleen viikossa? Kun mulla oli rv25-28 välillä noussut kilon viikossa, ja siitä noususta herppas uusikin gyne, vaikkei niin painonatsi olekaan kuin entinen gyne. Mutta aina tuo raskausmyrkytys tuossa kaikkia hermostuttaa...
Sanoi, että joukuussa saisin lihoa vain kilon... :ashamed: Joopa joo, mulle on tullut nyt 9 päivässä jo melkein kilo lisää. Eli siis millainen painonousu on teistä normaalia näillä viikoilla?
Syön tosi terveellisesti, paljon kasviksia, hedelmiä ja jonkin verran lihaa ja täysjyväpastaa, makeaa tosi vähän, mutta paino vaan nousee. Ihan varmasti on vain turvotustakin, mutta mitä muuta sen estämiseksi voi tehdä kuin kävellä päivittäin ja juoda paljon vettä?

Tv. turpea lentis ja ihana myllertäjä 30+0 :heart:
 

Yhteistyössä