Helmimasut 2009 ~Joulukuussa~

Lasten lukumäärästä ja siihen kommentoinnista tämän verran omia kokemuksia: Meillä tämä tuleva pieni on viides perheessä, vaikkakin vasta minun toinen lapsi. Minusta on ollut superhuvittavaa katsoa ihmisten ilmeitä ja kuunnella kakisteluja kun olen kertonut että viides lapsi perheeseen on tulossa... Sellaiset, jotka eivät tunne meidän perhettä katsovat joskus kuin olisin hullu ja tosiaan myös ihmettelevät, että olenpa sutjakassa kunnossa viiden lapsen äidiksi. Yleensä sitten valotan kuitenkin että uusperheestä on kyse.

Joskus toisaalta huvittaa jättää ihmiset epäluuloinensa ja stereotypioinensa vähän miettimään, minä kun en tosiaan ole semmoinen pullantuoksuinen mielikuvien lapsikatraan kotiäiti. Sen huomaa niin selvästi, mikä valtava ero reaktioissa on, jos sanon tulossa olevan toisen lapsen kuin jos sanon että viides on tulossa - ja molemmat versiot on kuitenkin totta. Ihmiset on hassuja, enkä kyllä itse ole yhtään sen parempi, omia ennakkoluuloja eri asioista sitä on minullakin. On terveellistä välillä tällä tavalla huomata omakohtaisesti, miten hölmöjä ne ennakkoluulot useimmiten on.

Naru, rv 29 tai jotain semmoista
 
MOI!
Täytyy pikaisesti kommentoida haavemamman kyselyyn miehen kiinnostuksesta synnytykseen jne... Meillä kun molemmilla on jo yksi lapsi "entisestä elämästä", niin miehellä on vähän ollut asennetta että kyllä hän nää jutut tietää kaikki jo ennestään, ei niitä tarvi enää kerrata... Yritän hälle "nätisti"huomauttaa etta molemmilla on edelliskerrasta jo kuitenkin yli 10v aikaa, että kertaus on opintojen äiti...
Kyyä hän vau-kirjaa ittekseen seurailee ja kiltisti sit lukee lehtiartikkeleita sen muutaman minkä olen nenän eteen kantanut. Eilen jätin netistäkin auki pari sivua koskien sektiota (sitä hän ei ole kokenut), ja kiltisti luki nekin. :) Onneksi, muuten vois mulla hermo mennä,kun välillä tuntuu että kaikki muu on tärkeempää kuin tää raskaus... Mutta kai miehille on odotusaika niin erilainen kun naisille, kun ei itse lasta kanna...

Nyt lähden hakemaan ukon töistä mukaani lääkäriultraan(niihin kyllä mielellään osallistuu...), palaan sitten asiaan kertomaan kuulumiset sieltä...

tatuka+peikko 30+2
 
Kyrsä: mä huomasin kanssa eilen ( kun tuntui vähän omituiselta tuolla alhaalla ) että mulla on tuo välilihan kohta turvoksissa, hyvä kun löytyi edes reikää :eek: Mistä lie johtuu, mutta ajattelin tällä kertaa olla hermoilematta. Kun juttelet neuvolassa, niin kerrothan mitä siitä sanovat :)

Lonkkasäryistä on ollut puhetta, eli mulla on ollut niitä jo pidemmän aikaa ja aika tuskaa on ollut. Mulla öisin on hieman helpottanut, kun olen kasannut tyynyjä jalkojen alle ja kylkiasennossa kun on, niin iso tyyny vaan jalkojen/polvien väliin niin lonkat ovat paremmassa asennossa ergonomisesti.

Miesten innostus raskausasioihin ja synnytykseen on ainakin meillä ollut vaihtelevaa. Jonkin verran hän on lukenut tuota Vau-kirjaa, siis silloin kun hänellä on tylsää ja tv:stä ei tule mitään kiinnostavaa. Ne asiat mitkä hän on tosta Vau-kirjasta lukenut, hän ottaa ihan tosissaan, eli alkoi jo hössäämään sairaalakassista kun kirjassa siitä oli tälle viikolle :) Mutta synnytys tuntuu olevan aika iso peikko hänelle, eli kun jotain synnytysjuttuja tulee esim tv:stä niin hän ei niitä pysty katsomaan ja lähtee suunnilleen toiseen huoneeseen.

Neuvolassa kävin tiistaina. Kaikki oli ihan ok (verenpaine laskenut 117/79, hemppa 135 ja muutenkin ei mitään ongelmaa ) Sovittiin että tulen kokeilemaan työntekoa ja nyt olen sitten taas töissä. Ensi viikolle on kylläkin lääkäriaika varattu ja kyllä tämä selkä nyt on taas niin paljon huonompi että varautua saan siihen että työt loppuvat pian. Onneksi ovat tosi ihania asian kanssa täällä töissä ja ovat huolissaan tästä jaksamisesta. Ikävä kyllä tulee tätä porukkaa, vaikka itse töistä onkin ihanaa saada taukoa :)

Nyt takas töiden pariin :D

Niisku ja pikku-ukko 30+5
 
Glow
Heippa.

Kommentoin ihan alkuun, kun vielä muistan.

Esikoisen synnytys kesti 10 tuntia (ponnistusvaihe 20 min ) .

Mies ei ole lukenu mitään, tietääkseni, synnytykseen liittyvää, enkä oo edes sille mitään lukemista mistään esitellytkään. Mulle riittää että se on siel paikalla sitte...
Nelosen sairaala ohjelmaa ollaan yhdessä katottu ja joka jaksossahan melkein on synnytys ollut, että on mies saanu jonkun kuvan asiasta :)
Mullehan tämä on toinen kerta, mut miehelle ensimmäinen.

Sitten (.)
Soitin neuvolaan äsken sitä bakteeri tulosta, puhas on eli ei oo streptokokkia. Hyvä. Mutta, mä luulin että se ois ollu, että lauantai illasta alkaneet jokapäiväiset "menkkamais kipuiset" supistukset johtus siitä. Neuvolan täti melkein oli vihainen kun en ole aiemmin soittanut minnekään supistuksista :/ en ole viittiny, kun ne on kuitenki loppuneet aina. On pisimmillään tullu tunnin ajan muutama, melko pitkäkin. Täti sanoi että niitä menkkakipumaisia supistuksia ei sais tulla yhtään "ne kun lyhentää kohdunkaulaa" jne... Mä luulin että jos joskus tulee, ei haittaa... olin lukevinani netistä, siis ihan jostain sairaalan ohjeista.
Jos noita supistuksia nyt entisee tahtii tulee loppuviikosta niin sitten pitää soittaa neuvolaan tai koksiin. Ensiviikolla pääsis neuvolan lääkärille jos on tarvetta.

Lapsivesi asiasta en muistanu edes kysyä. Eilen kun kävelin, tuli supistus ja tunne että askelkin vielä niin jotain valuu pöksyyn. Mutta voihan toi olla muutakin kun lapsivettä! Lapsihan voi painaa virtsarakkoon. Kun ei näistä voi tietää :attn:

Pitää nyt sit unohtaa taas kerran lenkkeily ja kaikki muukin |O
On vaan pirun tylsää maata sohvalla!
Nyt kun tuntus virtaa olevan vaikka mihin! Mulla on muutaman päivän ollu tosi levoton olo, eikä yölläkään saa unta :/

Mä taas sitä sairaalakassia mietin, mulla on semmoinen pöljä olo, että nyt jos mä sen pakkaan mä joudun sinne lähtemään. Enkä halua tosiaankaan että vauva syntyy vielä. Kun neuvolan täti sanoi noita supistuksia mitä mulla nyt on ollu "synnytys supistuksiksi" :headwall:
Tähän asti olin vaan aatellu et viel on ihan liian aikasta ees aatella koko kassia...
Hoitopöydän päällä on kyllä valmiina vaatteet vauvalle, kun vihdoin pääsin sopuun itseni kanssa että mitkä vaatteet hänelle otan.

Semmosta tänne!

Ainiin, tulihan se talvi taas takaisin, eli lunta :heart:
kivahan sitä on ikkunasta katella....

 
Hips!

Ultrasta kotiuduttu. Vauvan painoarvio oli 30+1 jotain yli 1400 g, eli ihan normaali kun pitäs osua haarukkaan 1169-1649g. Pienempi ois kuitenkin tulossa kuin isoiskonsa, joka oli siis sen 3850 g syntyessään tasan laskettuna päivänä. Lääkäri arvio, että noin 3200 max. 3500 g olis laskettuna aikana tämän koko. :heart: Mikä olisi ihan mukavaa, enpä sellaisia neljäkiloisia niin kovin välitä synnytellä. :D Helpotus. :whistle:

Ainiin, ja tarjonta oli rt niinkuin siitä yhden yön järkyttävästä möyrimisestä ja mahanahan venyttelystä epäilinkin.

Se niistä sf-mitta huolista, nyt yritän nauttia loppuraskaudesta ja joulun odotuksesta! :heart:
 
Hei, Kyrsä ja Niiskunenä: Mulla johtuu turvotus ja pakotus välilihassa ainaki siitä suonikohjusta, jota täällä jo kerran kirosin. Pitäs hävitä raskauden jälkeen itellään, mut tulee tod.näk. vaivaan seuraavissakin raskauksissa... :/ Jalat ylös vaan aina ku mahdollista, siihen ei muuta hoitoa ole kun raskausaikana ei voi leikata. Mutta synnytykseen ei pitäs vaikuttaa mitenkään. Tarkistin.
 
Kyllä on aktiivinen pino, ei ite kyllä pysy perässä :headwall: aina kerkee jotain lukemaan, mutta kirjottelu tahtoo jäädä :ashamed:

Täällä ollaan jo lopullisella saikulla 3:tta päivää. Äippäloma alkaa 29.12. mutta ei tuntunut enää hyvältä olla töissä ku siellä maanantaina kävin 2 viikon loman jälkeen nenäni näyttämässä. Syykin sitten selvis tiistaina neuvolassa ja varmistu eilen äippäpolilla, vaaveli on jo niin alhaalla, että haittaa kävelyä. On porautunut tuonne lantioon ja pyörittää päätään ihan kohdunsuun päällä. Nyt rupes pikkasen jännittää, että näinköhän mun unet toteutuu ja tämä päättää tulle ihmisten ilmoille jo joulun välipäivinä :eek:
No eilen äippäpolilla ultrattiin, ja ihan kivan kokonen vesseli tuon masun täyttää. 3,7 anto omalla käyrällään painoarvioksi, jos laskettuun aikaan menee. Ja kaikkihan tietää, että muutaman millin heitto vaikuttaa painoon pari sataa grammaa, joten en odota paljoa esikoista pienempää, joka synty 4042g 40+4.
Synnytyssuunnittelun justiinsa varasin, sain sen 7.1., 9.1. vielä yks äippäpoli, että ihan kiitettävästi saa vuoden vaihteenjälkeen ravata synnärillä :whistle:

Voi kun mäkin voisin närästykseen syödä manteleita, mutta sen jälkeen oltais piipaa autolla menossa ja lujaa, sen verran kova manterliallergia on. Mutta närästys siis vaivaa, lieko sitten vauvalla paljon hiuksia =)

Jos tässä vielä kommentois, että esikosien synnytys kesti 14 tuntia josta 1,18h ponnistusvaihetta :eek: toivottavasti tämä nyt vähän nopeemmin tulis ulos...

Vauvavarusteet on esikoisen (kohta 3v) jäljiltä kaikki valmiina, joten pahemmin ei ole tarvetta kaupoille lähteä. Pesukoneen ja hoitopöydän tosin ostan uudet. Tammikuussa ajattelin vasta ruveta vaavelin tavaroita pesemään ja laittelemaan, tää loppuvuos menis ihan sujakasti kouluhommien kanssa, kun vaan tää istuminen olis helpompaa :ashamed:

Ihana talvinen maisema kun ikkunasta kattelee ulos, reilu 10 senttiä pihalla lunta, joten eiköhän sitä tule lähdettyä kokeilemaan miten kävely onnistuu :wave:

Orchid ja pallero 32+1
 
Lääkärissä käyty,kaikki ok.Tuli kyl itelle vähän pöhlö olo,tuntuu et pitäs tietää mitkä supistukset vois ehkä avata kohdunsuuta ja sit on nää normaalit supistukset..mutta eihän sitä voi tietää..no mutta tulipahan käytyä ja hyvä et kaikki oli ok.Jotain hyötyä tästä reissusta kyl oli ku lääkäri otti puheeks pelkopolin kautta meno äitipolille.Oon kahelta viimisimmältä menny suoraan pelkopolille,ku mulla on jääny kakkosen synnytys vähän kummitteleen tuonne takaraivoon,jäi harteista kiinni ja jouduttiin repiin ulos.En tiiä miks en sitä nyt ottanu jo heti alussa puheeks neuvolassa..mutta näin ku synnytys tylee lähemmäks niin rupee taas ajatukset juokseen :D Lääkäri oli kyl heti sitä mieltä et mennä nytkin,ku on aikasemminki toiminut.Mullahan nämä kaikki muksut on painanut yli 4kg..ja siis kaks viimisintä on käynnistetty 39 viikolla.

hemuliina ja rv 30+5 :heart:
 
Jospa nyt ehtisin kirjoittaakin jotain... vaikka ä-polin kuulumiset ei niin järin mukavia olleetkaan :/

Eli kaks viikkoa edellisestä käynnistä, jolloin en meinannu päästä kotiin vauvan korkeiden sydänäänien vuoksi... Nyt onneksi käyrä oli vauvan suhteen erinomainen, mutta.... Käyrällekin piirtyi kaksi voimakasta supistusta, joita taas jostain syystä eilen ja viime yönä oli riesaksi asti. No sisätutkimuksessa ja ultralla katsottuna kohdunsuun tilanne ei ollut muuttunut kuin vähän eli ulkosuu on nyt enemmän auki, mutta kanavaa vielä jäljellä ja sisäsuu kiinni. Hyvä niin.

Mutta sattui oikein kokenut (ja maineeltaankin hyvä ) lääkäri, joka ei pitänyt hyvänä asiana että viime yönä vielä yhdellä vessakäynnillä yllättäen oksensin rajusti (ilman ennakoivaa pahaa oloa/mahatautituntemuksia). Epäili et kyseessä vois olla harvinaisia merkkejä raskausmyrkytyksestä. :/ :( (Mulla vielä lähisukulaisissa on juuri pahojen raskausmyrkytyksen saajia ilman perinteisiä ennakoivia merkkejä, joista täällä puhuttiinkin eli valkuaista pissassa/verenpainetta) Tilanne siis saattaa kehittyä yllättäen tosi rajuksi... :(

Polilta sitten suoraan labraan ja huomenna soittoaika tuloksista. Sitte selviää joudunko sairaalaseurantaan :'( . Ja KÄSKYNÄ mennä heti takaisin, jos tulee kipeämpiä supistuksia/näköhäiriöitä/ylämahakipua/verenpaineen nousua. (paineet oli polilla mulle korkeat 137/80, kun tavallisesti luokkaa 100/50). Nyt pitää kuulemma ottaa rauhallisesti eli ei tänään mitään lököttelyä kummempaa... Mitenhän tuon verenpaineen nousun voi todeta ku mulla ei oo vp-mittaria? :LOL: :LOL:

Mutta muuhun keskusteluun:

Glow: puhuit yöllisestä levottumuudesta. Täällä toinen joka kaksi yötä nyt siitä kärsinyt (viime yönä kyllä supistelujen takia), mutta mun on pakko alkaa uskoa kuun vaikutukseen. Olen aina nauranut mielessäni sukulaisilleni, jotka "tietävät" täydenkuun ajan. No toissa yönä en millään saanut unta ja kun vielä viime yönä oli sama tilanne, tarkistin asian: huomenna 12.12. on täysikuu!!! Eikä muuten oo eka kerta ku käy näin... B)

Supisteluista tulikin jo aiemmin omaa napaa kertoessa, mutta siis voivat olla napakoita, jopa kipeitä ilman että saisivat kohdunsuulla "vakavia" aikaan. Näin siis nyt oman erilaisen raskauden kokemuksella.. Mutta ainahan on hyvä tarkistuttaa tilanne... Olen muuten minäkin saanut moitteita, ku en aina oo säännöllisten supistelujen takia lähtenyt näytille. :ashamed:

Orchid x2: täällä toinen manteliallergikko, joka kaipaisi kyllä apua närästykseen, mutta pelkkä manteleitten/pähkinöitten haju saa lievät allergiaoireet esiin, joten eipä tee mieli kokeilla!! (Meillä ei muuten edes suudella, jos mies on syönyt pähkinää/mantelia ko.päivänä :x )

Mutta nyt menen lepäämään: kirjoittaessakin tullu kaks supistusta, mutta tuntuvat kyllä nyt lievemmiltä ku yöllä/aamulla...

Huomisia tuloksia jännittäen lillip 32+3
 
:hug: Inhottavia nuo teidän supistukset! Mullakin on satunnaisesti joitain supistuksia, mutt ei onneks ole vielä mihinkään sattuneet!
Synnytysten kestosta oli kysettä eli eka synnytys kesti sen 3½ vrk, josta synnytyssalissa 23 tuntia, toinen kesti 13 tuntia, eli pitkän kaavan kautta menee täällä! Toivottavasti tää kolmas tulis jo alle 10 tunnin!

Lasten hoito olis tarkotus että mun äiti tulis siinä la:n paikkeilla meille. Matkaa on sillä 100 km mutta jospa tuo jotenkin tulis! Ongelmana vaan on, että mummilla on hieman revenny käsistä tuo viinan otto. Pystyy olemaan meillä just ja just 3 yötä selvinpän kunnes alkaa jo hermo mennä ku pitää saada viinaa! :kieh:
Tai sit jos yöllä tulee lähtö tai, että mummi ei ole meillä niin sitten viedään pojat miehen vanhemmille tuonne 15 km päähän tai pappa tulee meille. Mutta nekään ei ole noita hoitanut, että eivät kovin kauan varmaan pärjää. On nuo max 5 tuntia joskus siellä olleet! :/
Jospa tuo jotenkin järjestyis, mies kuitenkin haluaa tulla synnytykseen mukaan.
 
No voihan, ongelmia yhdellä jos toisella. :/
Toivottavasti Lillip tuo on vaan väärä hälytys.

Mun tämänpäiväisen neuvolakäynnin mukaan kaiken pitäisi olla ok, verenpaine ja hb hyvin sitä mitä on ollutkin - ihan hyvät. Neuvolantäti oli samaa mieltä siitä, että on nyt rt (veikkasi sitä tosin viimeksikin, vaikka silloin taisi olla vielä perätilassa). Nyt kuitenkin tunsi, missä pylly, selkä ja pää oli - hyvin niin kuin mäkin olin ajatellut. Paino sama kuin pari viikkoa sitten. Nyt tullu 6 kiloa yhteensä. Sf-mitta 30 - hyvin siinä linjassa kuin on ollutkin - vähän keskikäyrän yläpuolella. Olisin toivonut sen olevan vähemmän, koska mun suurensuurta esikoista odottaessa sf-mitta oli tässä vaiheessa 29... :/

Ton koosta huolehtimisen suhteen tuntuu, että olen ihan omillani. Ihan turha odottaa, että pääsisin ylimääräiseen ultraan tms. Kun on sitten tammikuussa se kokoarvio. Toivoin myös pääsyä uuteen sokerirasitukseen, mutta sitäkään ei luvattu. Ei kuulemma sellaista rasitusta viitsi turhaan tehdä. Vain jos on jossain vaiheessa sokeria pissassa, niin saatetaan paastoarvo mitata. Mun ymmärtääkseni vaan kaikilla ei näy se sokeri pissassa ollenkaan... Taas täti vaan totesi, että pitää yrittää syödä järkevästi ja jättää herkut. Niinpä.

Miten teillä joillakin arvioidaan sitä vauvan kokoa jo tässä vaiheessa? Onko jotain erityistä huolta? Käyttekö yksityisellä?

Esikoisen synnytys kesti n. 18 tuntia, joista n. 13 tuntia sairaalassa. Ponnistusvaihe 25 min.

Miehen kiinnostus ei riitä minkäänlaiseen tiedonhakuun. Nyt on tosiaan toinen lapsi tulossa, mutta eipä se paljon kiinnostuneempi ollut esikoista odottaessakaan. Kyllä se kuuntelee sen verran kun mä paasaan, mutta aika vähäistä on. Mutta ei se muutenkaan ole sellainen tyyppi, että se kauheesti kirjatiedosta perustaisi. Siinä asiassa me ollaan tosi erilaisia.


Ottakaahan rauhallisesti. Ei tässä enää kauheen kauan tarvitsisi sinnitellä...

Matma rv 32+3
 
meille ei ole annettu missään vaiheessa mitään arvioita vauvan koosta..itsellä huolettaa aina että jos se on jo kauhean iso niin mites sitte..vasta viimeisessä ultrassa annetaan arvio kuulemma..eli meillä tammikuussa ja laskettuaikahan oli 26.2.

miehen kiinnostus on täällä sellasta että luen sille vauvalehtiä ja kirjaa..ja sehän kuuntelee ko laittaa kuuntelemaan.. :D synnytysvalmennuksissa on käynyt mukana.olen tosi tyytyväinen että on messii tullu. telkkarista mitä on tullut faktalta synnytysohjelmia ni ollaan katsottu aina sillontällön yhessä. pää asia että lähtee mulle tueksi synnytyksee ja on mukana jutuissa.en hirveästi edes odota että olisi itse innokas lehtiä lukemaa ja kirjoja..eikait miehet oo sellasia??
 
Mäkin veikkaan, et toi välilihan turvotus ja ärtyisyys johtuu noista samperin suonikohjuista |O , mutta se kutina siellä alapäässä.... ei varmaan johdu suonikohjuista, et oliskohan hiivaakin noiden kohjujen lisäksi... IHANATA IHANATA nää raskausvaivat...

synnytyksien kestoista: Esikoisen synnytys kesti 8h40min (siis ekasta supistuksesta istukan irtoamiseen) Ponnistusvaihe oli 20min,
Kakkosen synnytys kesti kokonaisuudessaan 8h ja ponnistusvaihe tais olla jotain 18min,
Kolmosen synnytys kesti yhteensä 7 tuntia, joista ponnistuvaiheen pituudeksi merkattiin 1min, syntyi toisella ponnistuksella.

-lapset komentaa äitiä siivoon :ashamed: Pitäisköhän... :whistle:

-kyrsä ja nappula 29+6
 
morjesta!

Tulinpa avautumaan..

useista lapsista; mä taas olen laiha, laitan itseäni ja huolehdin ulkonäöstä, leivon ja teen kaikenlaista lasten kanssa ja olen aktiivinen äiti jos niin voisi sanoa ja kuulun eri hallituksiin ym. Mutta olenpa saanut myös osakseni vähän kateellistakin palautetta kuinka jaksan ja viittin eikö yhtään väsytä tai kuinka kerkeen ompelemaan ja leipomaan??
Mutta kun me ihmiset olemme erilaisia, toiset ei saa tehtyä tikkua ristiin vaikka ei olisi yhtään lasta jaloissa pyörimässä ja toiset taas vaikka lapsia olisi kaksitoista ovat ajoissa ja laitettuina ja enerkisinä..
No aasin siltana kerronkin kuinka yhdessä kokouksessa oli päätetty että mun elämän tilanne on nyt sellainen etten jaksa olla mukana.Kivaa puhetta mun selän takana, ja musta olisi ihan ok ollut jos olisivat MINUN jaksamistani kysyneet minulta itseltään kuin se että olivat nyt vain näin aatelleet..Se kun on nii-in rankkaa kun viidettä odotan, kiva kun he tietävät mitä minä jaksan ja mikä minua kiinnostaa :eek: :/ Mun tuli vähän tylsä olo ja jotenkin vähän semmonen halju. Kyllä minä iso tyttö olisin itse osannu sanoa jollen jaksa tai halua.. Voi perse, suoraan sanottuna, mua jotenkin vaan kuohutti, tietty hormoonit potenssiin 26 ja se että ihan kun en itse osais ajatella, vaan mun puolesta pitää päättää mitä jakselen..Kun nää lapset ei ole ikinä ollu mulle ongelma sillä mulla toimii logistiikka hyvin ;)
Äijäporukassa viiden lapsen äitihän on ihan piloilla (siis alapästään), ainakin siis joidenkin mielestä..Kiva kuunnella töissä joskus noita kommentteja, voi kun eivät tiedä, ovat kuulleet vaan kun isot pojat on kertoneet :LOL: :kieh:

supistuksista oli monillakin kokemuksia; nyt niitä sitten alkaa olemaan yhdellä sun toisella, kunhan ei vielä tositarkoituksella.
Mun tuli viime yönä ihan itku kun mietin että mulla ei ole jäljellä raskautta kuin reilu kuukausi, sitten se on ohi.. Mulla on nyt ihan selkeesti tunteet herkillä, otan itseeni ja tiedostan sen mutta jotenkin olen helposti loukkaantuva ja mietin joskus omia sanomisianikin että miten mä nyt noin sanoin :/ Onko muilla???

ON; supistelee välillä enemmän ja välillä vähemmän, mutta kasassa haluaisin olla ensi vuoteen asti.Muutoin ei kummempia paitsi tuo avautuminen...

palataan..

sini 32+3
 
lillip toivottavasti ei kehittele myrkytystä! :hug:

vimi masu :heart:

karvatonkoira kurja mummi pulma :/ :hug:

vauvan koko jännittää etenkin,kun ei enää ole ultraa tulossa. Ellei sitten se sf hyppää yläkäyrille,jolloin ehkä vois päästä sinne synnytystapa arvioon.

synnytyksen kesto tosiaan esikoisesta oli tasan 12h ekasta kipeestä supistuksesta,mut käynnissä laskettiin olevan 6h35min ja ponnistus 10min.

lunta satelee ja mä ootan kuulumisia ystävän sektiosta. 9tänä aamuna oli aika ja vieläkään ei oo mitään kuulunut. (niin niin mulle ois pitäny ilmottaa heti samalla kun vauva vedettiin mahasta :whistle: eikähän niillä siellä nyt mitään tärkeempää voi olla mielessä ku mulle ilmottaminen.......)

kuppikoko mä oon varmaan matkalla ööhön. nyt on A:sta tullut D ja käytössä on esikoisen aikaset imetysliivit!! :eek: Muut ei enää sovi ja hitsi ku nuo tuntu viimeks jo niin valtavilta ja nyt tässä vaiheessa ei viiti viel ees miettiä uusien imetysliivien ostoo,nämä kun turpoo vielä hurjasti sit ku maito nousee. voe luoja.

tänään pitäs viedä poika mummolaan pipareita leipomaan. äiti haluaa välttämättä kuulema leipoo pienen kanssa. mikäs siinä, me sit torttuillaan kotona =)

labello ja mytty 31+4
 
Möökö: peesaan sua edelleen tässä stressissä.. Mua on nyt parina yönä kutittanut enemmän, mutta yritän olla ajattelematta asiaa. Olen kuitenkin sen verran luulotautinen, että jos päästän itseni valloilleni niin siltä tieltä ei ole paluuta:)
Rintsikoista, näin eilen täällä (siis Tukholmassa) KappAhlissa sellaisia jatkopaloja. Niitä löytyy varmaan niiden valikoimista Suomestakin. Tai ehkä tämä ongelma on jo monen kohdalta ratkennut...
Joku kirjoitti täällä, että pellavansiemenet on kiellettyjen aineiden listalla? Oikeasti? Mä ainakin olen syönyt niitä iloisesti vatsaa ajatellen. En kylläkään nyt viikkoon sen jälkeen, kun sen kommentin luin:)
Täällä kanssa supistelee jatkuvasti ja tuon örkin kääntyileminen tekee kipeää. Välillä se on niin aktiivinen, ettei mitään rajaa. Onneksi ei kuitenkaan satu!
Miehen aktiivisuudesta, tuo omani ei varsinaisesti ole yhtä paljon lukenut (lähinnä noita mitä tapahtuu milläkin viikolla juttuja), mutta puhuu senkin edestä kavereidensa kanssa ja kaivaa tietoa kaikilta tapaamiltaan naisilta. Se tulee töistä aina kotiin ja kertoo into piukeana mitä se ja se on kertonut omasta synnytyksestään/imetyksestään jne...:) Sen lisäksi se on alkanut "kasvattaa" tätä kersaa kertomalla sille mielipiteitään maailman kulusta ja siitä kuinka sen pitää käyttäytyä hyvin mua kohtaan, friikki:) Ihan kyllä viihdyttävää toisaalta...
Kohta on joulu!! Olen ihan kade teille Suomessa olevasta lumesta, tahdon itsekin möyrimään....
Ai niin närästyksestä , eiks piimäkin auta jonkin verran? Täällä sitä ei saa, joten syön viiliä, joka melkein maistuu samalta...
 
pur
Vimi :flower: iihana maha


:hug: :hug: :hug: sitä tartteville, joita täällä todella on

unikeko tosi kivalta kuulostaa toi sun miehen suhtautuminen :)

Mua on alkanu vähä mietityttää toi vauvan asento kun siitä on täällä ollu puhetta. Kun on kanssa tullu vähän sitä vibaa et, jos se nyt syntyyki ennenaikojaan niin saishan tuo jo alkaa kääntymään. Tyttö kun vaan tiukasti istuu tuolla. Toisaalta oon sit vastapainoks koittanu aatella et, eihän sen välttämättä vielä tarvi jos meinaa loppun asti olla, että ehkäpä tuo luonto sit hoitaa. Ääh, tämmöstä tää on kkun aikaa vatkata
:|
 
Hei taas kaiikii!
Muillakin näkyy tosiaan olevan vaikeaa..se tuntuu jotenkin kierolla tavalla itsestä hyvälle..ettei ole ainut.
Eilen nimittäin neuvolan lähettämänä läksin synnytyssaliin aamupäivällä. Tipasssa ja käyrillä makasin 3 h. Mennessä supisteli jo kuudetta tuntia, ja kipu tuntui lähinnä alaselässä ja kyljessä vasemmalla. Paikat ei onneksi olleet avautuneet vieläkään enempää. Osastolle olisin saanut jäädä lepäääämään, mutta kun on nää kaksi täällä kotona, muuten olisin jäänytkin. No onneksi tänään on ollut parempi pv taas. Kaikki mahdolliset kokeet otettin, joten nyt ei ainakaan tarvitse m iettiä minkäänlaisia tulehduksiakaan :whistle:

Synnytykset: Eka kesti 14h, ponnistus 5min. toka 7h, ponnistus 4min.

Mies: Eipä ole juuri kiinnostunut ollut mistän raskausajan hommista. Johtunee jo entisistä tiedoista:) Eilen synnnäri reissun jälkeen, ilmeisen säikähtäneenä kävi maitokaupassa, ettei mun tarvi kantaa=)

nyt syömään.

jaana ja rv 32+1
 
Moi!

Unikeko80: Joo, ei pidä liikoja murehtia mutta mä taidan jo olla sillä tiellä, kutisee....maha ja kyljet ja sääret... :eek: kontrolli olis vajaan 2vkon päästä mut soitan kyllä vkonlopun jälkeen jos tää yltyy...mulla olis kyllä lääkepurkki valmiina kaapis(viime raskaudesta,) että jos nousee niin apu on lähellä :kieh: .Toivottavasti kuitenkin vältyttäisiin nyt tuolta vaivalta :xmas:

Synnytysten kestoista:eka reilu 7h ponnistusvaihe 33min, loput reilu 2h:sta reiluun 3h:n ja ponnistusvaiheet 10min ja kaksi minuutin ponnistusta... :xmas:

Mukavaa torstainjatkoa!!!

Terkuin, Möökö ja muru 31+4 :heart:
 
Neuvolakuulumisia...

Rv 30+5
Paino 84,7 (+300g viikko, kokonais nousu 2,4 kg)
RR 139/74
Pissa puhdas
Hb 122
Sf (ei mitannut mutta kortissa lukee 27?? :whistle: )
Tarjonta RT
Syke +
Liikkeet ++
Uusi neuvola 29.12

Siinäpä nuo...en oikein tiedä oisko tässä nyt sit muuta ihmeellistä. Olo väsynyt, mutta huominen olis ja sit taas muutaman päivän sais levähtää.

Mies on innoissaan mukana odotuksessa. Lukee säännöllisesti kirjaa ja ilmoittaa aina minulle mitä uutta on. Muistuttaa aina että kuinka "vanha" Papu taas kohta on, kun uusi viikko alkaa :) Synnyttämään on lähdössä myös mukaan.

Mutta eipä tällä kertaa taas ihmeempiä...päivät senkun vähenee ja minäkin saan virallisesti ammatin :p

Jospi ja Papu :wave:
 
äippä-83 synnytysten kestoista oli puhetta, eka kesti 18h15min ja kovasti toivon että max.12h menis nyt tän kanssa :D

haavemamma mies on ollu jonkin verran kiinnostunut seuraamaan tätä raskautta, ei kuitenkaan niin aktiivisesti kuin esikoisen odotuksessa. Sillon luki Vau-kirjaa ja kävi kerran neuvolassa. Aina on kuitenkin mielenkiinnolla kuunellut ja keskustellut kaikesta raskauteen/synnytykseen liittyvästä jos olen halunnut. Ihan tyytyväinen olen ollut sen "osallistumiseen".

maidon tulo eipä oo juur näkyny, ei viimeksikään.. jotain kuivaa välillä nänneissä, mut ei tosiaan edes läiskiä paidassa tms..

eipä kummempia tältä erää :)

kuupas ja tirppana 30+0 vaaaau :D

 
Heips! En ole aikoihin kirjoitellut tänne, mutta lukemassa olen kyllä käynyt lähes päivittäin.

Jouduin jäämään sairaslomalle äitiyslomaan asti supistelujen ja turvotuksen vuoksi. Turvotusta on sen verran että yöt on aivan tuskaa, kun kädet rupeavat särkemään.

Edellisistä synnytyksistä: eka 4h34min ponnistusvaihe 14min.
toka 3h21min ponnistusvaihe 6min.
kolmas3h47min ponnistusvaihe 2 min.

Kelan äitiysraha päätöksen saamisessa on näköjään eroja. Itse sain sen jo viime vai edellis viikolla. Mutta hain sitä viim puolen vuoden tulojen mukaan enkä viime vuoden verotuksen eli siinä se ero taitaa olla.

Mutta nyt täytyy mennä katsomaan fiksumpi kuin koululainen.

Sinituuli ja salamatkustaja 29+6
 

Yhteistyössä