Helmimasut 2009 ~Joulukuussa~

On se hyvä kuulla että muillakin on univaikeuksia..
Mulla on vaihteeks huono aamu.

Harkkarisupistuksia on alkanu oleen oikeen urakalla, ei oo yhtään kipeitä,mutta epämukavia. Mulla tulee jotenkin päähän aina semmonen kumma tunne ja tuntuu et keuhkot painuu kasaan ja maha on kova ku kivi. Hassua. Muutenkin tuntuu et tuo maha rupee painamaan jonkin verran, esikoisesta en muista ollenkaan et oisin aatellu sitä painavana.

Synnytys pyörii päässä. Lähinnä se sinne lähtö vaihe. Mun äiti tulee varmaan meille asumaan siinä lasketun ajan tienoilla ja on sitten pojan kanssa, mut mietin et mitenkän sitten siinä vaiheessa,kun alan oleen kipee,niin oisko parasta passittaa poika ja mummo pois..en tykkäis et poika näkee et oon kovin kipee, siitä on tullu aika herkkis tuommosten asioitten kanssa. (esim kun potkasen varpaani niin poika tuntuu pelästyvän hirveesti ja juoksee toiseen huoneeseen ja sanoo että menen pois) Tai sit mietin jos vauva ei kiinnity ja vedet menee, ei oo kiva et poika siinäkään vieressä katselee sit ku lanssikuskit rahtaa mut ambulanssiin :/
Mites te muut ootte toimineet isompien sisarusten kanssa kun lähdette synnyttämään?

En nyt muista mitään mitä piti kommentoida :( tsorgen.

Musta on tullut nyt varsinainen lehmä. Parina yönä ollut yöpaita ja lakanat ihan märät maidosta :eek: Esikoisesta valutteli tälleen vasta pari päivää synnytyksen jälkeen.

Ammuu!
labello ja mytty 31+1
 
sleeping
Hei!

Täälläkin nukutaan huonosti. Väsyttää ihan mahdottomasti. Välillä on kyllä päiviä, niinkuin viime perjantai, että puuhastelin ihan koko päivän kaikkea, mutta tänään luultavasti en saa mitään tehtyä. Eipä tässä kyllä paljon tekemistä enää olekaan. Melkein kaikki joululahjat ovat hankittu, joulkortit lähetetty yms.

Ens viikolla olisi taas ultra. Mä olen ihan varma, että vauva on lähtenyt reippaasti kasvamaan, kun mun sokeritkin ovat koko ajan korkealla!! |O En tiedä mitä tässä tekisi. Insuliinia menee vain enemmän j enemmän, mutta ei mitään vaikutusta. Kohta lopetan syömisen kokonaan. Tää on niin raivostuttavaa. Sama juttu joka raskaudessa, mutta silti ottaa päähän ja ahdistaa! :kieh:

Supisteluita tulee melkein päivttäin, mutta ne on tosi pieniä, eikä lainkaan kivuliaita. Kai ne kattoo tuon kohdunsuun tilanteen ens viikolla ultran yhteydessä, mutten usko, että siellä mitään on tapahtunut. Mä olen kyllä koko ajan ajatellut, että tää vauva syntyy etuajassa, mutta ei ehkä ihan vielä... Huomenna viikkoja 29. Kuopus synty 37+3.

Puolen tunnin päästä lähden hakemaan esikoisen kerhosta, sitten syömään ja NUKKUMAAN!!

:wave:
 
sleeping
labello: Voisitko vaihtaa tuon mun iän 27v:ksi, kun oli jo viime kuussa nuo synttärit?

sisarukset synnytyksen aikana: Jos vauva ei tule etuajassa ja menen suunniteltuun sektioon niin lasten vieminen ensin mummilaan tai mummulaan onnistuu hyvin. Viime kerralla oltiin sopivasti mummilassa kun synnytys käynnistyi ja vaari ajoi mut ja mun miehen sairaalaan. (silloin meillä ei ollut vielä omaa autoa). Nyt jos käy niin, ettei vauva jaksa odottaa suunniteltua sektiopäivää ja lähtee syntymään, niin viedään vaan ensin lapset mummin tai mummun luokse. Jompikumpi on aina kotona ja asuvat lähellä. En hirveesti ole stressannut asiaa.
 
Kiitoksia eilisestä mammameetingistä Lahdessa :D Oli oikein mukavaa ja tosiaan kiva kun muutamalla on teillä nyt ihan oikeat kasvot. Ja Haavemammalle kiitokset vielä kyydistä asemalle =) WC:ssä sai kyllä ravata useaan otteeseen eilisen illan aikana siitä veden litkimisestä, toivottavasti ei jäänyt tarjoilijapojalle meistä ihan hirveitä traumoja :LOL:

Nukkumisesta ehdin eilen oikein kehumaan, kuinka hyvin ja pitkään yöni nukun. Eilen sitten kävi niin etten saanutkaan nukahdettua vaikka olin ihan hirmuisen väsynyt :/ Yöt alkavat mennä kyllä siihen suuntaan että säryt alkavat vaivaamaan öisinkin ja niin sitä viime yönäkin tuli tungettua tyynyä jalkojen väliin, kun se vähän ehkä auttaa tuossa olemisessa.

MinniG, toivottavasti supistuksia ei tule niin paljoa nyt kun olet saikulla ja vauva malttaa pysyä siellä masussa ensi vuoteen :hug:

Varmaan oli muutakin kommentoitavaa, mutta enhän mä taaskaan muista...

Niisku ja pikku-ukko 30+3 :heart:
 
pur
MinniG Täällä toivotaan kovasti samaa et vauva viel ees pari viikko kestäis sisällä. Voimia sulle :hug:

Ukosta sen verran, et mäkään oikeen odota et se varsinaisesti [b]tajuais[/b] miten mulla menee. Mä oon vissiin likkaa kehenu sitä kuitenkin siitä et se [b]haluaa[/b] olla läsnä, et mua on alkanu kovasti epäilyttää, niinkö se luulee et se sit riittää. Tänää aamul jopa sanoin et ehkä se synnytytysvalmennus ois kuitenki ollu hyvä juttu meille kun tuntuu, et se vaan on eikä ees yritä miettii kuin sais helpotettuu jotenki. Se siihen vaan et niin eihän se siinä mitään voi TEHDÄ. Kyllä jumankauta saa sitten jäädä himaan oleen tumput suorana olemaan mun puolesta |O ... :ashamed: no jaa hyvä mieshän se on...pönttö mikä pönttö
 
Täälläkin vauva valvottaa välillä öisin. Alkavat vissiin totuttamaan äitejä yösyöttöihin. =)

Jejako se oli joka kyseli sf-mitasta? Mulla ei oo neuvolakorttia tässä mukana enkä muista niitä ulkoa, mutta viimeks tais olla 23,5. Käyrillä siis menee, mut ihan alhaalla kun viimeks meni yläkäyrällä esikoisesta. Maha mulla on mun mielestä ihan samankokonen ku viime raskaudessa tai ehkä vähä isompi ku kuvista oon vertaillut... Mahan ympärystä en oo mitannut, voiski kokeilla mitä näyttää. Toivon että johtuis nyt vaan eri mittaajasta noi pienet mitat. Huomenna piti olla ultra ton koon takia mut siirty torstaille. Harmittaa kun oon jännittänyt sitä niin paljon. :headwall: Jaksa enää odottaa että sais sen huolen pois mielestä.

SIsarukset ja synnytys: Mun veli asuu ihan lähellä ja kysyin jo että voiko hänelle tuoda esikoisen vaikka keskellä yötä sit ku lähetään synnyttämään. Sano että tottakai. Tai sitten hän voi tulla meille ettei tarvii herättää jos yöllä tulee lähtö. En ollut viimeksikään avautumisvaiheessa kovin kipeä, joten tuskin nytkään joutuu mitään kirkumista esikoinen katselemaan. Toivottavasti. Ainoa stressin aihe on se että veljellä on tapana olla vähä rock'n roll viikonloppusin, joten toivottavasti synnytys alkaa viikolla. Tai sit tammikuussa jolloin kaikilla on tipaton meneillään. :D Muita hoitajavaihtoehtoja esikolle on miehen veli, sisko tai mun yks kaveri joka asuu myös korttelin päässä ja esikoisen kummit jotka asuu kymmenen kilsan päässä. Kai niistä nyt joku on kaupungissa ja selvä sit ku h-hetki on! Eiks alkuvuosi oo aika hiljaista ton juhlimisen suhteen kun just on pikkujoulukaudet ja uudetvuodet biletetty?
labello: Huh, mä en ainakaan kestäis äitiäni täällä asumassa LA:n aikoihin. Niin paljon kun hänestä pidänkin ja hyvin toimeen tullaan niin yhtään ylimääräistä hössötystä en sillon jaksais. Mulla alkaa olla nyt jo tää loppuraskauden "käpertyminen" meneillään et kaipais vaan omaa rauhaa eikä jaksa yhtään sellasta ylimääräistä höshöshuolehtimista vaikka hyväntahtoista onkin. Nyt ollaan oltu lauantaista asti täällä mummolassa ja mä en jaksa enää. Soitin eilen jo miehelle et tuu hakeen meidät KOTIIN, mut ei ehtynyt. :headwall:

Supistuksista stressaaminen alkaa täälläkin helpottaa kun viikkoja karttuu. Eipä oo taas supistellutkaan, joten tuskin tän vuoden puolella on syntymässä. Ja ens vuoden puolella saa kohdunsuu alkaakin jo kypsymään ja ainakin harkkasupistukset olla hyvin tervetulleita. =)

Hyviä vointeja kaikille yövalvojille ja supistelijoille! :heart: :hug:
 
pur: Mä pistin ainaki synnytyksessä miehen kans hommiin. Juoksutin ihan surutta. =) Se kanto mulle kantiinista jäätelöä, vettä raanasta yhtä mittaa. Luki mulle kirjaa ääneen ku oli niin tylsää avautumisvaiheessa, hiero selkää, lämmitteli kaurapussia ym. Ja ennen kaikkea piti kädestä kiinni. :heart: Kerroin sille myös mun kaikki synnytystoiveet ja sanoin että pitää mun puolia jos osuu kusipää kätilö kohdalle. Ja niinhän osuikin. Oli siis hyvä että tiesi missä mennään ja oli käynyt synnytysvalmennuksen... Ja jälkeenpäin kun mulla meni ajantaju niin sain synnytyskertomukseen kaikki kellonajat siltä. Mulla ainaki oli tosi tärkee toipumisvaiheessa käydä sitä synnytystä läpi niin oli ihanaa kun pysty puhumaan jonku kaa joka oli ollut paikalla. Sano miehelles et siellä pystyy tekeen vaikka mitä, se on ittestä kiinni millä asenteella tulee. ;)

Hei, unohtu muuten kysyä että onko ihan tavallista että kaks-vuotias osaa tavuttaa?! Tolla meidän tytöllä on uhmaikä meneillään ja aina kun on vihainen tavuttaa kaikki lauseensa. Sellasella vihaisella äänellä esim. "Ei tah-do men-nä nuk-ku-MAAN!" Ollaan miehen kanssa ruokittu sen uhoamista kun ei voi olla nauramatta. Onko toi ihan tavallista? Pitäskö sitä nyt alkaa opettaa lukemaan seuraavaks? :LOL:
 
lillip ilmoittaa käyneensä lukemassa... Toivottavasti lähipäivinä ehdin myös kirjoitella enemmän...

Ja viikot poksuu kuten Matmalla: 32 viikkoa tänään täynnä... Sanoisko vaikka, et huh huh ku helpottaa (supistellu siis 20 viikolta ja lähes koko ajan siitä asti ollu saikulla). Tällä viikolla teen vähän täältä kotipuolesta työhommia eli helpotan sijaisen stressiä :LOL:

Ehkäpä sitten loppuviikosta pitempää kommenttia...

lillip 32+0
 
Aivan ihana sää! Puut on semmosessa huurteessa!
Käytiin pojan kanssa kynttilä ostoksilla, tarkotus oli löytää muitakin koristeita, mutta aika nihkeet oli valikoimat :/ jospa sitä illalla sitten kävis isommissa kaupoissa niin vois löytyäkin jotain :)

sisarukset ja synnytys mun äiti tulee meille poikaa vahtimaan (asuu n.1km päässä) olis sitten yö tai päivä. Jos kuitenkin menee reilusti yliaikaseks eli tonne maaliskuun ekalle viikolle, niin sitten joudutaan hälyttämään anoppi paikalle ( asuu n.30km päässä).
Mutta samaa oon miettiny ku labello et mitäs jos taaskin menee vedet ja vauva ei ookaan kiinnittyny.. esikoinen kun on on sillon vasta 1v2kk ni eihän se ymmärrä miks äiti makaa lattialla :/

mies ja synnytys mulle suurin apu oli ihan vaan miehen läsnäolo! Vettä tais loppuvaiheessa mulle ravata ja lehdellä löyhytteli kun oli niiin kuuma ponnistaessa :D En ois halunnukkaan mitään hierontaa tms. musta tuntu paremmalta jos ei koskettu mihkään, kaikki hierominen oli epämukavaa.

kuupas ja tirppana 29+4
 
Pitää taas avautua.josjotain kiinnostaa.
Kerroin viimeviikkoisen lekurikäynnin jälkeen, kuinka se arvioi vauvan kooksi jo 3kg. No ultra äitipolilla näytti nyt sitten hiukka vähemmän, eli 2300g (eli aika normaali, yläkäyrillä tosin). Vauvan paino ja päänympärys oli kuulema ihan ok,pitkä kaveri, mutta vatsan ympärys oli kuuulema iso (lihava)..kiva kiva. No hää jo sitten siitä oli sitä mieltä, et nyt diabetes diettiä noudattamaan. Oli ihan varma että mulla on se raskausajan dm, että sokerirasituksessa kävi vaan tuuri. No , voi olla. Joka tapauksessa, menen siis nyt uudestaan rasitukseen, ja jos se on taas puhdas, niin vielä kerran paastoarvon ottoon! Ja kuulema olen selvinnyt testeistä edellisissä raskauksissakin tuurilla, ja mulla on varmasti ollut se. No hänhän se lekuri on :| Eli juoksua riittää taas. Tällä viikolla rasitus, ensi viikolla neukku ja sit viiminen joulukuuta taas äippäpoli. Kyllä mua kyrsii. Oikeesti olin valmistautunut suurinpiirtein siihen, että nyt suunnitellaan synnytyspäiväkin. Vitsit. Ärsyttää!

Omanapaista..sorry.

JAANA JA RV 31+5
 
|O nää maanantait on kyl aina niin haukotuttavii töis.

Kiitos Pixie ja KYRSÄ vastauksist sf mittoihin. Samaa näyttää olevan ku mullaki eli suht pientä. No huomenna neuvolas sen si taas kuulee.

Mä luulen et pötkylä on kyl kääntyny pää alaspäin ku hikka tuntuu alhaalla ja potkut ainoastaan oikees kyljes. Pallo on ylävatsas ja tunkee välil ulospäin et on ehkä peppu.
rv 29+3
 
Sisarukset ja synnytys Täytyy vaan toivoo et syntyy arkena ja päiväl ku muksut on koulus ja eskaris :D Alustavast oon kysyny kaverilt joka asuu samas kaupungis ni ottaa vaik keskel yötä jos niin käy.
Mutsi tulee kyl heti ku soitan mut asuu noin 60kilsan pääs ni ei iha ens hätään ehi paikal. Hoitaa muksut sit tietty ku oon sairaalas ni mies pääsee duuniin. Mutsi jääki ny sopivasti eläkkeel parin viikon pääst ;)
 
Jeja: Noniin, eiköhän se sf-käyräkin siitä nouse kun peppu venyttää mittaa. =)
Tää mun beibe on ollut poikittain tähän asti, joten lyhentää sitä mittaa kun venyttää mahaa sivusuunnassa. Mutta torstaina pääsen painoarvioon. Vaadi säkin vaan ultra jos kovin huolettaa. Mun mielestä ovat velvollisia sellasia järjestämään kun vievät yöunet tollasilla per#%hanan käyrillä ja mitoilla. :headwall:
 
Pixie Mul on kans ollu tähän asti poikittain ja nyt oon melko varma et on pää alaspäin. Aattelin kyl huomises neuvolas vaatii ultran ku hösää kummiski liian pienest mahast. Emmä tiä kui toi mitta nyt noin pal mua häirii ku ennen en oo kiinnittäny mitää huomioo noihi sf mittoihi :/
 
huhuhuh kun mammat on olleet ahkeria viikonloppuna.. monen monta sivua tullut uutta tekstiä... :)
Piti kommentoida jotain...
Aah.. joku muukin oli nähnyt vauva unia.. täällä kans alkaa pyörimään unissa.. kotiinpaluut vauvan kanssa.. unohtelut ym ym.. mitä kaikkea mielikuvitus voikaan olla.. aamulla on sitten sekasin ku seinäkello että onkos sitä unohdettu hoitaa lasta..

Täällä oli kanssa viime yö yhtä tuskaa... menin jo aikasin sänkyyn kun oltiin kotopuolessa käymäsä viikonloppu, ni oli jo aika väsyttävä reissu.. 100 km suuntaansa. että ei sen puolesta paha, mutta kyllä väsytti kun kotiin tultiin, noh.. sänkyyn aikasin ja ei ku pyörimistä.. sit piti nousta vielä kattomaan kuka Idolsista tippuu... perk** petehän tippu siitä sitte... noh takasin sänkyyn pyörimään.. ukko lähti 2 töihin ja en vieläkään ollu nukkunu...
(yöt on sitten pitkiä kun joutuu valvomaan...)
ja aamulla heräsin sitte puol kasilta.. virkeenä.. |O mistä kumman syystä... no aamuteeveet päälle ja pari tuntia hereillä ja yhtäkkiä huomasinki että jaa... sitä on sitten otettu päikkäritki jo yhteen mennessä... :kieh:

Että näin... nii ja mulla kans oli jäänyt raskaustodistus palkanlaskija pöydälle.. onneks oli toinen että vein sitten itse kelalle... Nyt mulla odottaa PAKKAUS postissa... ja ootellaan että ukko tulee töistä kotiin.. lähdetään siis sitä hakemaan...

Onko muilla muuten miehet reissuhommissa?

Ohhoh.. tulipas juttua.. ja omaa päätä ja napaa...
Mukavaa viikon alkua mammoille!!!

 
Glow: Juu meille siis tyttöä luvattu 3 kertaa ultrassa, joista yksi oli 4d-ultra... mulla on lisäksi ollut alusta asti tosi vahva tyttöolo, samanalainen raskaus kun neitiä odottaessa... Mutta nyt olen alkanut näkemään paljon poikaunia ja madam mamma ennusti, et meille syntyy 18.2 POIKA. Alkaa usko horjua noihin ultra-arvioihin ja epätietoisuus vaan kasvaa.

synnytys: Meillä lapset menee mun äidille kun lähden synnyttään. Äiskä asuu tos parin kilsan päässä. Tilanteesta riippuen tsekataan, et heittääkö ukko mut eka sairaalaan, joka on tos naapurissa ja sen jälkeen lapset mummulle vain mitenkä sit...
Miehen rooli synnytyksessä: :LOL: Mä en edes tiedä, et miks otan tuon rakkaan ukkoni mukaan synnytykseen :whistle: Kai siksi, että hän saa olla kanssani näkemässä meidän yhteisen lapsen ensimmäinen kosketus tähän maailmaan. Muuten synnytyksessä en miehestä mitenkään ole hyötynyt. Se pelleilee siellä niin, että välillä saa hävetä silmät päästään. Oikea nolojen tilanteiden mies :LOL: Kun tuota kolmosta menimme synnyttään niin miehelläni kävi aika pitkäksi kun makasin käyrillä ennen saliin menoa. Hän alkoi pelleillä keinutuolissa, koitti kai hauskuuttaa mua. Imi peukaloaan ja itsui ihan kyttyrässä niin eikös kätilö pamahda paikalle. Kyllä ukko veti punaseks.
No sit päästiin saliin, siellä oli se synnytyspallo. Ukolla taas kävi aika pitkäks ja se alko pelleileen sen pallon kaa. Pyöri siinä päällä ja kätilö tuli saliin ja MUKS naama eellä lattialle rähmälleen. Taas ukkoa nolotti...
Kätilö poistui huoneesta, mies näki ne jalkatuet siinä seinällä telineissään (mitkä voi liittää sänkyyn kiinni, et saa jalat ylös tarvittaessa). No mies luuli, et oli kiinteinä siinä seinällä ja pisti ne kainaloidensa alle ja alkoi roikkua, RÄKS toinen irtosi seinästä ruuveineen päivineen. TÄSSÄ VAIHEESSA ehdotin, et jos ei rauhotu niin saa mennä sinne missä meidän muutkin lapset ovat :xmas: No ukko rauhoittui ja lakoi nukkua säkkituolissa ja nukkuikin siinä koko avautumisvaiheen (tosin mäkin nukuin sängyllä saman ajan)
Ponnistusvaiheessa ukko pyöri kun väkkärä, ihan paniikissa, hyvä ettei taju lähtenyt. Ja kun synnytys oli ohi mainitsi mies, että "IHANAA SE ON OHI, kyllä oli koettelemus" :LOL:
 
Vauvan kiinnittymisestä: Tää on nyt vähän noloa kysyä, kun odotan jo toista, mutta mistä tietää, onko vauva kiinnittynyt kun vedet menee? Olin mä ekaakin odottaesa lukenut, että ainakin jossain käsketään ambulanssilla sairaalaan, jos ei ole kiinnittynyt vesien mennessä. Kysyin neuvolasta ja meillä ei sellaista ohjetta ollut. Käski vaan laittamaan auton penkkiä niin makuuasentoon kun saa. Onko toi sitten niin harvinainen tilanne, että ei olisi kiinnittynyt?

Jaana, oli varmaan helpottavaa saada uusi arvio, eikä yhtään niin paha.. Kai se on ihan hyvä, että joudut uusintatestiin.

Mä oon kanssa miettinyt, että pitäiskö pyytää lähete uuteen testiin vaikka parin viikon päästä. Kun arvelluttaa, että mullakin saattoi olla radi viimeksi loppuvaiheessa. Ja voi kun mäkin pääsisin johonkin kokoarvioon pian. Kun oikeesti huolestuttaa. Ei taida silti auttaa kuin mennä yksityiselle, jos haluaisin ultraan. Ei vaan nyt olisi kauheesti ylimääräistä rahaa.
 
Jaana ai 'hiukka' vähemmän -700g, onhan siinä julmettu ero. No hyvä näin! :)

Kyrsä Kuulostaa jotenkin niin siltä että mies repuusi on niin hermostunut että pakko keksiä jotain 'hauskuutusta' että pysyy pöksyissään. Kerrassaan aika hellyyttävä, mutta juu kenties ei paljoa apua sulle :/
Silloin ku käytiin keskustelua täällä että siihen synnytyspöydälle voi sitten tulla sitä sun tätä ja vaikka ihan kakkelsonit, niin kun kerroin aiheesta miehelle, se tokas ihan et no mikäs siinä, hänellä ne tulee kyllä kans housuihin :eek: Että ollaan siellä si molemmat baakkelssit pöydällä ja housuissa :whistle:

Vauvan kiinnittymisestä Siis nyt ensisynnyttäjä kysyy kait tyhmiä, mutta mihis se nyt sit vielä kiinnittyy se vaavi????
 
pur
Kyrsä :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: Kauheeta. No tämä kyllä helpotti mua, mies siis vaan on mies, eikä sitä aina kannata ottaa niin vakavasti.

Jaana25 Hyvä että sait kiven sydämmeltä.

Juu ja tosta vauvvan kiinnittymisestä, ihan olin luullu et kiinni on ja pysyy kun ei ekan kolmanneksen aikana tota ns luonnollista keskenmenoo tullu. Eikös sen sitten pitäs aiknaan irrota? :eek: :ashamed: :ashamed:
 
:LOL: Kyrsä, mahtavia noi sun miehen toilailut!

Jaana: Niin, eiks nää ollu hyviä uutisia? Kuitenkin painoarvio pieneni aikalailla. Vai huolettaako sua se vatsanympärys? Eikö se oo hyvä että ne sokeritkin tarkistetaan niin saa pois sydämeltä sitten senkin huolen... :hug:

Jeja: Mäkään en ymmärrä miks nyt stressaan jostain sf-mitoista vaikka pitäis tietää et ne on summittaisia ja johtuu mittaajasta ja vaikka mistä. Mut kyllä vaan huolestuttaa kun vähänki poikkeaa niistä keskiarvoista. Niissä käyrissähän kaikki ongelmat näkyy ekana. No mutta toivottavasti meitä ois peloteltu ihan turhaan ja mitat ois johtuneet siitä poikittaisesta asennosta.

Vauvan kiinnittymisestä kai sen pää kiinnittyy johonkin synnytyskanavaan synnytyksen lähestyessä ja sit se ei pääse enää pyörähtelemään siellä perätilaan tai mitään... En tiedä onko laskeutuminen ja kiinnittyminen sama asia? Laskeutumisen näkee yleensä kai ainakin mahan muodosta ja sf-mitan pienenemisestä. Myöskin lääkärin tekemässä sisätutkimuksessa sen huomaa kun pää tuntuu. Ja jos synnytys alkaa vesien menolla, eikä beibe oo vielä kiinnittynyt niin siinä oli muistaakseni joku napanuoran luiskahtamis mahdollisuus olemassa. Korjatkaa joku jos oon ihan väärässä, mut siks pitäis mennä vaakatasoon ja ambulanssilla.
 
PIXIE ja muut: Kiitos tsemppauksesta =) kyllä nää sikäli oli hyviä uutisia, mutta toi taas paljon miettittävää. Mulla on tää meitin 3v. kotona ja joka toinen pv myös 5v , joten hoitopaikkaa pitää aina olla ehtimässä näiden käyntien ajaksi. Lisäksi joudun nyt huomenna hakemaan neukusta sen sokerimittarin..ja niin pahalta kun se tuntuukin sanoa, niin mun on nyt jätettävä oikeesti herkut pois. Joten ruokapäiväkirjaa aloin tehdä jo tänään. Tää on mulle kyllä tosi rankkaa, kun olen oikeesti nautiskeleva sokerihiiri. Ja nyt todennäköisesti se dm multa "löydetään"...kun tää lekuri kerta oli asiasta niin varma :'( Sehän mua eniten harmittaa, et toinen lekuri sano että sit käynnistetään aijemmin, ettei vaan mene isommaksi kuin kuopus (4400g)..ja tää itseesätäynnä oleva rouvashenkilö ei nyt maininut asiasta mitään.

Synnytys: Meillä ei vielä ole päätetty kuka mukaani lähtee. Joko mun äiti, joka asuu tossa seinän toisella puolella (oli mukana edellisessäkin synnytyksessä) tai sitten mies. Riippuu varmaan vähän ajankohdasta. Mies ei ole vielä kantaa asiaan selvästi ottanut. Mutta sikäli varmaa, että yksin ei tarvi lähtee, ja helposti järjestyy toi lastenhoitokin sitten :)

jaana taas
 
Vitsi tätä väsymystä |O Yöllä joutuu jonkun kerran käymään veskissä ja lisäks tuo pienempi poika on alkanu oisin itkemään unissaan ja puhumaan...viime yötä monta kertaa sanoo äiti ja auto vuoron perään ja välillä hieman itki. Nii missä välissä mä sit nukun!
Ja sit ku se nukkuupi vielä tuolla pinniksessä, niin mä en meinaa mitenkään ylettää sinne pohjalle tän mahan kans! :whistle:
Tarkotus se olis kyllä siirtää tässä joulun jälkeen lasten sänkyyn, niin saa sit pinniksen vauvalle!

vauvan kiinnitymisestä eli vauva laskeutuu tosi alas kun kiinnittyy eli on ns lähtökuopissa siellä äidin lantioluiden välissä ja pää on kohdunsuuta vasten. Viimeisissä neuvoloissa kyllä kokeilevat onko vauva kiinnittynyt. Eli jos pää ei pääse enää kokeiltaessa liikkumaan voi olettaa että on sit kiinnittynyt!
Muuten voi tosiaan olla vaarana esim vesien mentyä, että napanuora luiskahtaa sinne pään ja synnytyskanavan väliin ja silloin on happi vaarassa loppua vauvalta.
 
Pakko vaan kertoa että eilen tuli kyllä sitten ihan selvä harkkasupistus meitsille, ei voinu olla erehtymättä. Makasin jo sängyllä kun alkoi niin puristamaan että.. Ja tuntui ilkeältä siinä selkä/kylkiasennossa ollessani. Sen jälkeen oli vatsa herkkänä ja kosketusarka :whistle: Nyt tietää ettei tartte arvuutella millainen on supistus ja millainen ei. Miltähän ne oikeat sitten tuntuu kun eilenkin tuntui aika eetvartille... Hmm.. :| Noh, ei auta siitä hätäily, ne tulee sitten tulevaisuudessa ja sitä ei mikään estä :)

absa ja atso 29+0 :flower:
 
Iltaa!

Kyrsä :LOL: Voi hyvää päivää!! :LOL: On siinä miehellä ollu aikamoiset toilailut! :LOL: ihan kippurassa täällä naureskelin!!Voi kyl olla että sua ei sillon oo kauheesti naurattanu! :whistle:

Täällä olo oli päivällä ihan ok ja käytiin poitsun kans kaupassa.Mutta sit kun tultiin kotio,niin eikös taas alkanu supistaa!!Meni kyl onneks nopasasti ohi!

Huomenna on taas neuvola,saas nähä onks kaikki hyvin!

Tyypin äippä ja Einari 31
 

Yhteistyössä