** HELMIKUUN HURMAAJAT ** joulukuussa

eemeli89 Tosi paljon onnea prinsessan syntymän johdosta!

Develly Hyvä että pääset näytille supistusten takia. Ei tuo hemppakaan järin hyvä ole, hyvä että ottavat siihenkin kantaa.

Omaa napaa: kävin tänään äitipolilla kontrollissa. Pikku kundi on nyt arvion mukaan 1 650 g ja kaikki hyvin, ei ole ainakaan vielä kerännyt läskiä vyötärölle mun sokereiden takia. Oli yllättäen kääntänyt itsensä pää alaspäin. Mietittiin, että jos alakautta on tarkoitus lähteä yrittämään synnytystä, niin käynnistys voisi keuhkoista riippuen olla jo, kun 37 viikkoa tulee täyteen eli helmikuun alulla.
 
eemeli89 Onnea hirmuisesti! :heart: :heart:

Kyllä tässä vähän alkaa hirvittää tämä synnytyksen lähentyminen... Onneksi mies nyt KOTONA :heart: Onneksi hän kyllä tekee kotona kaiken/kaikkea. Noin yleensäkin, mut varsinkin nyt. Laittaa aina ruoat´, leipoo, tiskaa, pesee pyykkiä.. Yhdessä tehdään, kumpi mihinkin kerkee. 3 vuotta on yhdessä oltu ja olen hänelle sanonut, että "voit jo lopettaa tuon teeskentelyn ja olla oma ittes", mutta kai hän sitten on oikeesti tollanen, superihanuus!

MUtta EIKÖ NYT KELLÄÄN muulla ole kylkiluut AHDINGOSSA????????????????? Iltapäivästä lähtien on aina niin tuskaista kylkiluiden kans. Maha painaa NIIN ylöspäin. Istuttava vaan niinkuin rautakanki selkärangassa, suorana. Eikä auta sekään. Ja 2kk pitäis kestää...

Edelliseen liittyen voin syödä vain kourallisen kerrallaan. Kaikki nousee takas kurkkuun ja tietysi NÄRÄSTÄÄ. Eipä tarvi jouluna mässäillä. Painokaan ei ole noussut kolmeen viikkoon.
Tekisimieli repiä nuo kylkiluut hiiteen... :kieh: :kieh:

Semmonen napa tälläkertaa,....

Tehilla ja E 31+1
 
Onnea eemeli89 pienestä tytöstä! Mä aivan liikutun täällä, kun aattelen, että meidän pino on saanut ensimmäisen pienen tuhisijan. :heart: Toivottavasti vauvalla ja sinulla on kaikki hyvin, ja pienelle paljon voimia kasvaa ja vahvistua! Tule joskus kertomaan tarkemmin kuulumisia ja vaikka synnytyskertomustakin, jos haluat.

Mulla oli tänään ensimmäinen neuvola täällä uudella paikkakunnalla. Terveydenhoitaja oli ihan mukava, vaikka puolen tunnin käynti meni pääasiassa siihen, että käytiin läpi, miten raskaus on tähän mennessä mennyt ja pikaisesti katsottiin pakolliset hommat. Verenpaine oli ok, sydämensyke 145 ja vauva on raivotarjonnassa. Hb oli noussut 106 -> 119. Mutta mun paino oli noussut peräti 720g/vko. :kieh: Voi jestas sentään, mulle on tullut jo 11kg. Tätä menoa tulee pian parikymmentä kiloa, jos tämä tahti jatkuu. On tässä tullut herkuteltua, mutta pistän osan turvotuksenkin piikkiin, kun jalat on muistuttaneet lähinnä puupökkelöitä viime päivät. Ja niinhän tässä sitten kävi, että vanhalla paikkakunnalla en päässyt synnytysvalmennukseen ja täällä ehdin ehkä mukaan kerran tai pari, mutta valmennus jää todennäköisesti kesken synnytyksen vuoksi. Täällä näillä viikoilla menijät on jo käyneet valmennuksen, ja seuraava valmennus alkaa vasta jossain vaiheessa tammikuuta. No, täytyy sanoa miehelle, että kyselee ahkerasti ja selvittää asioita, niin ei tuu sitten ihan yllätyksenä se synnytys.

Tänään on ollut melkoinen päivä. Lähdettiin suoraan neuvolareissun jälkeen kaupoille ostamaan joululahjoja, sieltä tultiin vaan pikaisesti käymään kotona ja lähdettiin miehen tädin luokse kylään. Siellä vierähtikin neljä tuntia, ja kylässä oli myös miehen serkun perhe lapsineen, ja melskettä riitti. Olo on niin väsynyt, että voisin kaatua sänkyyn vaikka saman tien. Oltiin liikenteessä sellaiset 12h.

tehilla mulla todellakin on kylkiluut ahdingossa. Tänään tuolla kyläilyreissulla vikat 1,5h tuntui ihan tuskaiselta istua, mutta en kehdannut kellahtaa pitkälleen sohvalle. Niinpä kärvistelin kipujen kanssa, nimittäin tuo kantapään ruuvaaminen kylkiluiden alle tekee oikeasti kipeää ja tuntuu todella epämiellyttävältä. Ja muakin närästää ja ruoka valuu takaisin suuhun, jos käyn pitkälleni syömisen jälkeen. Tästä huolimatta syön kuin hevonen, kun tekee jatkuvasti mieli jotakin.

nimbelle ja minille :hug: Minullakin tuo mies on hieman hitaanpuoleinen, mutta tekee kyllä oman osansa kotitöistä. Monesti vaan tuntuu, että saan patistella ennen kuin mitään tapahtuu, kun meillä on ehkä hieman erilainen siisteyskäsitys, ja mies ei turhia kiirehdi siivoamisen kanssa. Mulle taas iskee jonakin hetkenä sellainen olo, että koko asunto täytyy siivota lattiasta kattoon, ja sitten se pitää myös tehdä heti.

Ihanaa, enää kolme yötä jouluun. Huomenna ja keskiviikkona kyllä istun kotona ja lämmitän saunan, enkä tee mitään muuta. Aattona saa taas kiirehtiä koko aamupäivän hautuumailla ja vanhainkodeissa, joten täytyy kerätä voimia, että pysyn äitini perässä näillä reissuilla. :D

Ikuisuus ja Kerttu 31+4
 
eemeli89onnea pienen pienestä tytöstä :heart: toiv. kaikki on hyvin!!!

kiitos vastauksista ettei mun tarvii olla hermona tosta et vaavi on alempana.. Pelottaa toi ennenaikanen synnytys ku mulla niitä perättäisiä km:a oli 5.. ja ne lisää riskiä..

täällä ei myskään mies tee just mitään muutako vie roskat ku käskee..

:kieh:
 
eemeli89 Onnittelut täältäkin ja voimia pikkuiselle :heart:

Mini77 Meillä mies samanlainen :ashamed: Sanoo, että pitää levätä, mutta kuka hoitaa kotityot ja lapsen?! Pari kertaa oonkin saanu itkuraivarit, kun ei vaan oo enää jaksanu..

develly Sama pelko täälläkin, että joutus sairaalaan jouluksi. Vaikkei nyt mitään merkittävää olekaan, mutta koskaan ei tiedä. Pikkutyttöä tulisi NIIIIIIN ikävä, että itkettää jo valmiiksi :|

yykaakoo Tuo uloslähtö on ihan kauheeta. Vaikka täällä onkin vain yksi puettava niin se riittää mulle :/ Jokaikinen päivä kauhee taisto ulos menosta ja sitten pitäs jaksaa itselle pukea ja puistoilla reippaasti.. Huoh mitä hommaa näin talvella ( ainakin ) :headwall:
Mutta kuka jaksaa olla sisälläkään useita päiviä?!

Malinda Olipas tyhmä käynti :/ Ei siellä varmaan tajua edes kysellä, kun se aika vaan menee jotenkin?! Luulis niidenkin tajuavan, että ei sinne varmaan kukaan ihan huvikseen mene käymään..

(.) Alkaa omat voimat olee niin lopussa sekä henkisesti, että fyysisesti.
Hermot menee kaikkiin pieniin asioihin ja olo on kankea jne. Tunnen olevani todella huono äiti esikolle, kun ei vaan aina jaksa :(
Vaikka joulu ihanaa aika onkin niin tuntuu, että työtä on liiaksi avusta huolimatta. Pitäs vaan rauhoittua ja olla tressaamatta ;)

Fi0na
 
Nukuttu...hmm, ehkä kaksi tuntia. Kuudelta luovutin ja nousin. Viime aikoina on tuo häpyluun liitos alkanut vaivaamaan, mutta viime yössä ei ollut kyllä mitään rajaa! Koko häpyluu ihan tulessa, miehenkin herätin neljältä hakemaan särkylääkettä, kun en enää jaksanut taistella nousemisen kanssa. Onko kellään vinkkejä, tulisiko yrittää liikkua vai vaan maata? Mullahan nuo nivelet siis jo entuudestaan tosi yliliikkuvat ja jo useampi kk sitten neuvolantäti varoitteli, että mulle tulee ongelmia tuon häpyluun liitoksen kanssa (se lienee ainoa, jossa ei ole lihaksia tukemassa / estämässä löystymistä ja paikaltaan luiskahtelua) mutta en mä ihan tällaista osannut kuvitella. Tuntuu, että koko häpyluu leviää ja hajoaa "käsiin".

Väsyttää....

 
Onnea eemeli89 pienestä tytöstä! :heart:

Omaa napaa: Tänään käyty neuvolassa ja hb oli laskenu 111.. Sanoi ettei tarvitse aloittaa rautakuuria vielä.. Neuvolakorttiin merkittiin, että vauva on viisto rt, eli tarkoittaako tuo nyt sitä että on viistossa raivotarjonnassa? Onko sillä käytännön kannalta mitään merkitystä?


serratus ja :heart: 30+0
 
eemeli89, hurjasti onnea!!! :D

yykaakoo, sä ymmärsit heti mitä mä tarkotin. Joskustuntuu että nurisen kauheesti ja turhasta, mutta kun ei kykene niin ei kykene. Ja lapset kiittää. Toppahaalarista että kannattaisko ostaa pikkusen isompi, että menee koko kevään? Tosin koskaan ei voi ennustaa minkä kokoinen vauva syntyy. Mun vauvat on ollu neljä kiloisia ja 53 senttisiä, joten emme koskaan ole tarvineet mitään 56 cm vaatteita. Talvivauvan kanssa kun ei voi heti edes ulkoilla, niin jää alussa tosi vähälle käytölle ja muutamassa viikossa vauva kasvaa jo hurjasti. Tämä oli vain minun ajattelua asiasta.

ikuisuus, mulla samanlaista painon keräämistä. Kamalaa! Mulla on aikaisemmissa raskauksissa tullu painoa 13 kg ja nyt on jo 11 kg. Katsoin vanhoista neuvolakorteista että loppuvaiheessa painoa on tullut lisää 400-800 g/ viikko eli nyt jos tulee samaa tahtia, oon mä jättiläinen helmikuussa. Ja turvotusta mulla ei ole muuten kuin kasvoissa (tai sitten se on pelkkää lihomista). Aikaisemmin olen päässyt eroon raskauskiloista kuudessa viikossa, mutta nyt ei taida olla toiveita sen suhteen. Niin ja joulukin on vasta edessä. Joulun jälkeen heti mulla neuvola, mutta taidan vaappua (juosta) vaakaa karkuun. Mulla kun on kumma tapa jouluna syödä pikkusen liikaa :xmas:

Onneksi nyt on talvi ja lunta ja pakkasta. Olemme nauttineet pulkkailusta ja luistelusta. Minä nautin tuskaisesti, mutta nautin kuitenkin. Niin kauan kun talvipuuhasteluihin on mahdollisuus, emme aio homehtua sisällä yhtään ylimääräistä tuntia. Huomena ajattelin ottaa ulos mukaan kuumaa glögiä ja joulupipareita, nam, nam (voi niitä kiloja).

Avilla 33+5
 
Eemeli89, oikein paljon onnea!! :hug: :heart: :heart:

Neuvolassa/ lääkärillä käyty... Oskari oli raivotarjonnassa, arvasinkin koska potkut tuntuu todella selvästi ylhäällä.. sykkeet oli hyvät, 150 paikkeilla.Painoo oli tullu 200 g/ viikko mitä ihmettelin todella :whistle: on nimittäin ruvennu jouluherkut maistumaan liikaakin ja tuntuu et koko ajan tarttis saada jotain hyvää :p sf mitta oli 28 cm, oli kasvanu viime kerrasta 5 cm.

Sairaslomaa tuli äippäloman alkuun asti, eli 18.1. Hyvä niin, en jaksaisi olla enää yhtäkään päivää töissä :ashamed: selkä on koko ajan kipee ja supistelee välillä aika kipeestikin :|
Onneksi kohdunsuu oli pikkuisen pehmentyny vain, eli ei kai si mitään hätää..

Nina ja Oskari 31+1
 
Malinda
No nyt on miehellekin paketti pukinkontissa ja joulu saa sen puoleen tulla :)

Mutta nyt kyllä ärsyttää, koska mulle taitaa tulla vielä huomiseks ylimääränen hammaslääkärikäynti ennen joulun viettoon lähtöä, vaikka just perjantaina kävin. Ei millään viittis, mutta pakko kai se on kun nimittäin näyttää ja tuntuu siltä, että tuo perjantaina juurihoidettu hammas halkeaa minä hetkenä tahansa kahtia ja väliaikanen paikka on jo toiselta laidalta irti. Eihän sitä millään jaksa oottaa maanantaihin, jos sitä oikein alkaa särkeä :( Saavat kyllä kohta ottaa irti koko hampaan, oon jo sen verran monta kertaa sen takia kärsiny!

Iltapäivästä sitte lähetään joulun viettoon 450km:n päähän. Kivoja ajokelejä lupasivat... Varmaan menee vaikka kuinka monta tuntia ja selkä kiittää :headwall: Tsemppiä kaikille muillekin, jotka on lähdössä tien päälle! Ajelkaahan turvallisesti! :)
 
Onnea eemeli89 pikkuruisesta tytöstä :heart:

Täällä odotellaan kovasti Joulua, laatikot paistettu, kinkku odottelee huomista ja lahjakääröt kaapeissa piilossa. Esikoinen sai ekan todistuksen ja.....hmmmm harjoteltavaa löytyy vielä, mutta en mä odottanutkaan mitään priimatodistusta, oppinut kuitenkin lukemaan ja laskemaan, vaikka niitäkin toki vielä harjoiteltava on, ja taitaa ton keskittymisen kanssakin vähän harjoiteltavaa olla, äitiinsä tullut :D Poika itse oli kovinkin tyytyväinen ja se onkin se pääasia, hyvillä mielin siis lomille lähdettiin :heart:

Hyvää Joulua kaikille :xmas:

maaliskuu ja Rakas :heart: ( 32+0 ) POKS
 
Nyt tulee vaan omaa napaa, koska mä olen ihan poikki :ashamed: Pahoittelen siis jo etukäteen.

Äitipolilla käyty ja vauva oli kääntynyt raivotarjontaan. Tilaa on vielä kääntyä, joten mikään ei ole vielä varmaa... Painoarvio 2060g eli vähän yläkanttiin mitä pitäis, mutta ei mitään hätää vielä. Supistukset ovat onneksi avanneet vain vähän lisää paikkoja eikä syytä paniikkiin ole :D Kahden viikon päästä on neuvolalääkäri, joka sitten taas katsoo tilanteen... Mitään hirveää raatamista ei saa harrastaa ja muutenkin pitää ottaa rauhallisesti.
Nyt voin siis rauhassa aloittaa joulunvieton :xmas:

Tänään tehtiin lisäksi joulusiivous. Onneksi mies on kerrankin lomalla ja auttoi ihmeen paljon. Mä lähinnä toimin vaan työnjohtajana :LOL: Myös kuusi on kannettu sisälle ja koristeltu sekä kinkku on ostettu. Huomenna vielä pitää hakea miehen lahja ja sitten kaikki on valmista :D :D :D :D Kinkku pääsee uuniin huomenna :p :p

Nyt appiukon kanssa juomaan kahvit ja sitten heti nukkumaan.
Lupaan huomenna kommentoida teidän juttuja paremmin :D :D


Develly ja Tonttu Potkuttelija 33+0 :heart: :heart: :heart:
 
Eemeli89 paljon onnea pienestä prinsessasta :heart: :hug:

Nopsaa tulin vaan lukemaan tai tarkoitus oli kyl kirjoittaaki enemmän,mut tähä tuolii ku istuin ni alkoi samantien taas supistelee,joten sohvalle käy tieni,mä en ennen ens vuotta aio synnyttää ;)

Hyvää ja rauhallista joulua kaikille :xmas:

Piiuli ja toukka 34+5
 
Eemeli 89: Onnea täältäkin suunnalta! :flower: :hug: Teidän neiti oli sitten vähän hätäinen. :) Halus nähdä ensimmäisen joulunsa masun ulkopuolelta. :)

Täällä onkin muutamalla tuntunu samanlaisia vihlasuja tuolla kohdunsuulla kun mullakin, Alisasta mulla alko tuntuun samanlaisia 1-2kk ennen synnytystä ja hänhän synty sit rv 37+6. Tästä juniorista tuntuu nyt samanlaisia ja toivonkin että ovat merkki lähestyvästä synnytyksestä,kunhan nyt menis vaikka tammikuun puoleen väliin et ei ihan vielä tulis! :)

Mulla on huomenna neuvola ja ajattelin et pitäsköhän mun pukea vähän enempi päälle ja syödä kunnon aamiainen ennen sitä niin ois toi paino noussu sit sen mukaan, kun mitä nyt koti punnituksina oon katsonu niin mun paino on jopa laskenu parisataa grammaa...en jaksa niitä valituksia siitä kun paino ei nouse tarpeeks, vaikka oikeesti se on noussu ihan tarpeeks,samanverran kun Alisastakin. Mä yt vaan syön sen mitä syön nälkääni,enkä ala itteeni lihottaan sentakia et pitäis syödä kahden edestä! |O
 
Oikein paljon onnea eemeli89 :hug: :flower: Saitte joululahjan ajoissa, toivottavasti teillä on kaikki hyvin. Tulethan kertomaan kuulumisiasi kun jaksat ja on aikaa. :heart: =)


Zuccero Tervetuloa joukkoomme :wave:


(.) Pikaisesti...täälläkin selkä ja lonkka vaivaa, mutta eteen päin porskutetaan. Jäin jo äitiyslomalle, tosin tuntuu että nyt joulun alla on ollut rankempaa kotona kuin töissä :LOL:


Kaikille oikein hyvää joulun odotusta, enää ei ole pitkästi pukin tuloon :xmas:

Matami-mimmi ja vaavi 33+3 :heart: :heart: :heart:
 
Nyt tulee meilläkin lunta oikein kunnolla! Täällä on jouluvalmistelut tehtynä eikä mitään stressiä niistä tullut. Pikasiivous eilen ja kuusi on jo ollut paikallaan lauantaista. Lahjat odottelee kuusen alla ja ruokaakaan ei paljoa tarvitse tehdä, kun vain joulupäivnä ollaan kotona.

Mukavaa joulunaikaa kaikille ja syökää jouluruokia ja nautiskelkaa olostanne, niin kuin vaan on mahdollista.

Mini77 ja Pompidou 31+5
 
kävin äsken neuvolassa ja sokerit oli kahella plussalla,no johtuiskohan siitä että oon maistellu vähän suklaata tässä viime päivinä :ashamed: vaikka en sais ku on raskausdiabetes. ja eilen kyl oli mittausarvotki ihan päin peetä suoraan sanottuna.verenpaine oli koholla,niinkun on ollu koko raskauden ajan ja turvotustakin on kyllä jonkun verran,neuvolatätikin sano että mun kasvoista näkee että on turvotusta.ja osiks johtuu siitäkin että oon tulossa kipeeks enkä oo saanu nukuttua.
vauvan sykkeet oli siinä 150 paikkeilla ja sf mitta on kuulemma tasaisen kaunis,näytti oikeen tietokoneelta miten kauniisti piirtyy käyrällä,hassua vaan että tää maha on niin iso ja musta tuntuu että se kasvaa silmissä :D
mutta vaikka itestä tuntuki että kaikki arvot ja mittaukset on tosi huonot ja olikin niin silti jaksoi kehua kovasti miten olen hyvin jaksanu tän raskausdiabeteksen kanssa ja että saan olla ylpeä itestäni,kivahan se on kehuja kuulla mutta ite oon niin itsekriittinen että yhestä huonosta päivästä tai retkahduksesta oon ihan maailman myyny,ja nytki mietin että oon taas vaan ajatellu omaa napaa ja syöny suklaata ja tässä tulos :ashamed:
 
Pikakuulumiset koska kohta pitää lähteä viimeisille jouluostoksille kun molemmat muksut sain vähäks aikaa hoitoon.

Neuvolasta just tulin. Kaikki hyvin paitsi vauva on kääntynyt perätilaan. Hienoo :| Tätsky sano, että vauvalla on vielä pari viikkoa aikaa mahtua kääntyyn. Millähän sen sais kääntymään?!
4 viikon päästä eli 36+ on ultra jossa katotaan, että miten päin on.
Täällä ei oo normaalia viimeistä lääkärineuvolaa ollenkaan kun säästetään :headwall:
No luotankin tohon neuvolan kätilö-tätiin enemmän =) Onneks on toi ultra niin tietää ainakin synnyttämään lähtiessä, että onko vauva tulossa miten päin. Vähän kyllä kauhistuttaa ajatus synnyttää alakautta perätilavauva :/ Jos jotain kamalaa sattuukin vauvalle. No, ehkä ei nyt vielä kannata ajatella noin pitkälle.

Nyt mä lähden ostoksille. Jos en enää tänään käy kirjoittelemassa niin HYVÄÄ JA RAUHALLISTA JOULUA KAIKILLE!! :xmas:

yykaakoo ja pikkunen 32+3
:heart:
 
Täällä myös eilen käyty lääkärineuvolassa ja kaikki oli niinkuin pitääkin =) Sokerirasituksen tulokset olivat myös tulleet ja ne olivat ihan normaalit, ei siis raskausajan diabetesta täällä :p

Paikat oli vielä kiinni ja kohdunkaulaakin se 3cm, tosin pehmennyt, mutta se lienee jo normaalia tässä vaiheessa. Matkustaja edelleen rt, selkäpuoli vasempaan kylkeen päin :heart: Siitä siis johtunee, kun liikkeet tuntunee selvimmin oikeen kyljen puolella! Sf mitta 32 ja pikkusen sykkeet 150 hujakoilla. Mulle oli painoa tullut viime kerrasta vaan n. 150g/vko!! Huh, kerrankin näin :p

Huomenna sitten mummin luokse syömään ja joulupäivänä äiteelle, eipähän tarvitse kotona kokkailla, kun pääsee kerran suoraan valmiiseen pöytään :heart: Lahjatkin on kaikki jo ostettu ja paketoitu, joulusiivous tehty joten tämän päivän ajattelin pyhittää vaan levolle!

Tosin nyt kun lunta on tänne eteläänkin saatu ihan kiitettävästi, on tän mamman varmaan paree lähteä lumitöihin, kohta ei pääse enää ovesta ulos :LOL:

Mukavaa, Rauhallista ja Ruoan täytteistä Joulua kaikille mammoille :heart:

-Dolly04 & Masukki 34+3
 

Yhteistyössä