** HELMIKUUN HURMAAJAT ** joulukuussa

Ikuisuus: reilu viikko sitten neuvolassa kätilö sanoi, että vauva on laskeutunut ja kyllä sen mahastakin jo huomaa :) Tänäänkin on supistelut jatkunut, tosin en ole paljon liikkunut, mutta sohvalta vessaan (noin 10 metriä) maha vetää aivan kovaksi ja tulee tosi epämukava tunne. Tunnin verran särki alaselkää ja alamahaa samalla lailla kuin ennen menkkoja, mutta nyt se särky helpotti. Mullahan silloin kaksi viikkoa sitten äippäpolilla lääkäri oli kirjoittanut mun tietoihin, että "supisteluherkkä kohtu". Eihän nämä supistukset muuten haittaa, mutta hieman pelottaa, että mitä ne tekee tonne kohdunkaulalle / suulle. Juuri nyt on sellainen tunne, ettei minuuttia pidempään uskalla kävellä. Tarvii seurata tilannetta ja mahdollisesti soittaa sitten illemmalla polille jollei tää tilanne normalisoidu. Kai nyt vielä tässä vaiheessa pitäisi pystyä liikkua???

Ja POKS 33!
 
Tää on kyllä outoa (omaa napaa taas): Maha ollut sekaisin eilisestä lähtien, vessassa "sillä" :))) oon käynyt tänäänkin jo kolmesti :kieh: Nyt on kolmisen tuntia ollut särkyä / polttoa alamahassa ja selässä ja muutenkin on tosi outo olo.

En vaan millään viitsisi soittaa äippäpolille, kun kaikesta huolimatta oon sitä mieltä, ettei sana "kivulias" kuvasta mun olotilaa. Voipi vaan olla, että mä en enää tunnista kipua normaalilla tavalla, kun oon viimeiset 4 kk tottunut tähän selkäkipuunkin...

Ootteko te muut alemyynneillä, kun palsta on niin hiljainen???? =) Mä kun oon vuosikausia ollut itse aleaikaan töissä, ei mua saisi kirveelläkään sinne ostoksille :)

 
Develly: Täällähän on sitten toinenkin vinttari ihminen! Meillä on whippet ja chihu! :) Voiko teidän koiraa pitää vapaana? sillainhan se liikutus kävis helposti eikä tarvis ite paljoa liikkua. meillä toi vipukka on niin hienohelma et se ei halua talvella liikkua ollenkaan,yksin ei vapaana suostu juokseen, vaan kävelee mun perässä. Koirakaverin kans sit vähän menee. Et meillä ongelma on aikalailla päinvastanen kun teillä! :LOL:
 
Develly :| Vaikka oon itsekin nykyisin todella laiska lähtemään minnekään, ihme että sain itseni eilen raahattua Helsinkiin. Ja toivottavasti teidän asunnosta ei löydy mitään pahaa homevauriota!

Vaikka ei kyllä tehnyt tuo eilinen kaikalla seisoskelu ollenkaan hyvää, jalat on polvista alaspäin kuin tulessa. Pohkeita pakottaa ja etsin jo lentosukat kaapin pohjalta ja laitoin ne heti aamusta jalkaan. Vaan ei tunnu auttavan mitenkään, ja mulla on näköjään kolme suontakin alkanut pullottaa pohkeista... Mun äidillä leikattiin suonikohjut ekan kerran alle 30-vuotiaana, että kaipa mullakin on sama edessä. Olisi pitänyt kuunnella kaikkia viisaita ja hankkia ne tukisukat jo alkuraskaudessa ja käyttää niitä tunnollisesti. En pystynyt edes autolla ajamaan, kun kytkimen pohjaan painaminen sattuu niin paljon.

nimbe johan sulla supistelee. :hug: Onko sulla jotain kontrollia äippäpolilla tai muualla kohdunsuun tilanteesta? Täällä käytiin alennusmyynneissä pikaisesti heti puoliltapäivin. :D Löysin Lindexiltä vauvalle kolmet housut ja yhden pitkähihaisen paidan, hintaa jäi alennusten jälkeen 10 euroa. Vauvan toppapuvun ostin alennuksesta jo ennen joulua. Oli kyllä kaupoissa aivan hirvittävä määrä ihmisiä ja ostin ruokaa niin paljon, ettei tarvitse toviin isompiin kauppoihin raahautua.
 
Ikuisuus: ei kyllä kuulosta yhtään kivalta nuo sun jalkakivut, en osaa edes kuvitella :hug: Varmaan turha kysyäkään, että olethan muistanut juoda vettä paljon? Itse olen raskauden aikana ekaa kertaa elämässäni alkanut juoda vettä muutenkin kuin urheilusuorituksen aikana. Nyt sitä menee päivittäin jo aikas lailla eikä turvotusta ole tullut vielä lainkaan. Toisaalta, kun kerroit äidiltäsi leikatun suonikohjuja jo niin nuorena, niin voipi toki olla, ettei pelkkä vesi auta sun tilanteessa. Toivottavasti saat kuitenkin tilanteeseen helpotusta :heart:

Ei mulle oo sovittu mitään kontrollia, silloin kun sairaalassa kävin, sanottiin, että jos supistelee kivuliaasti tunnin sisään kymmenen kertaa, pitää mennä heti takas. Mutta ei mua sillä lailla supistele, oon ihan varma, että kun ne "aikuisten oikeasti supistukset" tulee, tajuan, ettei näiden kanssa ollutkaan mitään hätää :LOL:

Alesta: pitäisköhän sittenkin käydä huomena magneettikuvien jälkeen katsomalle pienelle miehelle vaatetta, sitä kyllä oikeasti tarvisi... :saint:
 
hiphei pitkästä aikaa ja hyvät joulut kaikille!:)

mulla on supistelut loppunu oikeestaan kokonaan, ja päivisin olo onkin ihan jees suurimmaksi osaksi ajasta. mitä nyt välillä tuntuu joltain 80-vuotiaalta mummolta, ku käveleminen on hankalaa, ja esim. seisaaltaan ei voi laittaa sukkia jalkaan, ku jalka vaan ei nouse:D ja sit varpaankynsien leikkaus on aika haastavaa, ku ei taivu ja maha tulee eteen!
yöt taas on ihan kauheita, 3-5 kertaa yössä pitää käydä vessasa, sen jälkeen ei tuu uni, kaikki
asennot on hankalia ja kääntyminen on lähes mahdotonta, ku nivusiin ja muutenki alakertaan sattuu ja jotain tuola haaruksissa naksuu tai paukkuu:D(sillee niinku toiset naksuttellee niveliä esim. sormista, nii mulla naksuu haaroväli:D) mies on ihmeissään ku jaksan nauraa näille asioille ja nukkumattomuudelle, mutta musta tää on TOISTAISEKSI tosi koomista tää ähellys.

tsemppiä kaikille selkäkipusille :hug: ja pitää toivoa että selkäkivut ei enää tuu takasin mulle!

koirien ulkoiluttamisesta - meillä on 1.5vuotias pienikokoinen terrieri, ja välillä on hankaluuksia käyttää sitä lenkillä, ku se on niin innoissaan tuosta lumesta, että tahtoo repiä hihnassa:S
eilen iltalenkillä päätin, että kokeilen oisko normaalilla remmillä helpompi ulkoiluttaa, ku nyt oon vaan käyttäny fleksiä. mutta jotenki tuntuu ristiriitaselta, ku pitkässä fleksissä koira sais enemmän juosta, ja kun tuolla tuota virtaa riittää, mutta kaikkea pittää kokeilla.

mää aattelin tänä vuonna tehdä aleostokset pelkästään netin kautta, ei vaan jaksa lähtee
lyllertään kaupoille ja sitäpaitsi ei oo enää tässä vaiheessa järkeä ostaa raskausvaatteita ja
normivaatteita en uskalla ostaa, ku ei voi tietää pääsenkö ikinä enää takasin entisiin mittoihin:D
eli vauvalle aattelin tilata ainaki h&m:n nettikaupasta jotain pientä:)

nuista entisistä mitoista tuliki mieleen, että tuntuu hurjalta että jotku teistä puhuu että tässä raskaudessa on tullu vaan jotain 5kg:D mulle on tähän mennessä tullu jo 14kg!:D
mutta toisaalta en osaa olla mitenkään kauheen huolissani siitä, koska neuvolatätikään ei oo.
koska ennen olin aika pikkunen, painoin jotain 47kg ku aloin odottaa.. toivotaan että ees osa
raskauskiloista lähtee pois:D

ja kyllä nuo 14kiloa näkyyki.. mulla ei oo naama pyöristyny mitenkää hirveesti, mutta masun lisäksi perse, reidet ja jopa POHKEET on muuttunu muhkuiksi. just eilen sanoinki miehelle että onneksi ei oo kesä - en varmaa kehtais pitää muita ku pitkiä housuja, ku pohkeetki on niin ällöttävän näköset.. no, vauva ku syntyy nii voi taas täysillä alkaa lenkkeileen:)
miten muuten tiiättekö lihaskuntojumpasta raskauden aikana? ku eilen mietin myös sitä että
voiskohan tässä vaiheessa alkaa tekemään jotain reisi ja pohjejuttuja?

muutenki kadehdin ihan kauheesti naisia, jotka raskauden myötä "puhkeavat kukkaan" ja ovat oikeesti hehkeimmillään. vaikka mulla ei ookkaan kauheesti mittään fyysisiä raskausongelmia, ni
olo on kurja ja tunnen itteni kauheeksi valtamerialukseksi. ja sitä myötä myös oon tullu kauheen epävarmaksi kaikesta. mutta tän kaiken kyllä jaksaa ku tietää mikä palkinto siellä maalissa odottaa:)
suurin osa meistä kirjottaa tänne vaan omasta navastaan, mutta huomasin tässä kirjottaessani että tää on aika terapeuttista, ku ei näitä asioita niinkään tuu kellekkään sanottua ääneen
mutta on ihan hyvä kuitenki miettiä ja jäsennellä näitä asioita:)

mulla muuten alko tänään virallisesti äitiysloma, hurjaa!
ei mee enää kauan niin tässä meidänkin pinossa alkaa syntyä pienokaisia:)

pilli ja kirppu JO 34+5!
 
Pilli: onnea äitiysloman alkamisesta :LOL: Itsellä alkaa virallisesti 10. pv, silloin tosin tulee 2 kk täyteen jo saikkuakin :)

Kävin tänään siellä magneettikuvissa ja juuri niin meni, kun aavistelinkin. Sanoin heti alkuun, etten tiedä miten voin maata selälläni, kun verisuonet jää niin puristuksiin ja rupaa oksettamaan. Ehdin maata parisen minuuttia kun nousi tuskanhiki ja meinasi lähteä taju. Ei muuta kuin äkkiä pois ja kylmälle lattialle kylkiasentoon :LOL: Hengittelin siinä hetken ja sitten kokeiltiin kyljeltään. Varoittelivat, etteivät ole varmoja saavansa sillä lailla tarpeeksi hyviä kuvia ja tosi kauan ne kuvailivatkin ja liikuttivat mua ees taas. Loppujen lopuksi siellä oli joku lääkäri "hyväksymässä" kuvat, saivat kuulema otettua niin, että neurokirurgin pitäisi pystyä tulkita ne, mutta ovat normaalia huonommat kuvat.

Ke on sitten neuvola, saa nähdä onko siihen mennessä mun tiedoissa jo sen neurokirurgin epikriisi kuvista, hope so!

Tänään ei ole supistellut maatessa, mutta liikkuessa kylläkin. Niinpä oon syönyt karkkia ja maannut sohvalla :LOL:

Vauvatarvikkeista: Mitä kaikkea sitä pitää olla??? Ei oikeasti hajuakaan. Kävin tänään Cittarissa ostamassa kaikkea mitä kuvittelisin tarvitsevani. Alla meidän listaa:

UUPUVAT VIELÄ
- vaunut (ja rattaat, tarvitaanko molemmat???)
- sänky (tulossa on)
- viltti tms lattialle

ON HANKITTUNA
- vaippoja
- liivinsuojat
- imetysliivit (Lidexiltä alle 20 ?)
- nänninsuojat
- nännirasva
- puhdistuspyyhkeitä
- tutteja
- tuttipulloja
- vauvalle ihorasva
- vauvalle vaipparasva
- turvakaukalo

Mitä mitä mitä muuta? hoitoalusta pitää vielä hakea jostain ja sitten tyyny sänkyyn ja tietenkin kasa vaatetta. Hyvä vikki toi h&m:ltä tilaaminen, pitääpä mennä heti kurkkaamaan...

Nimbe ja poikainen 33+1
 
Nimbe, mä suosittelen sitä rintapumppua, josta aikaisemmin jo kirjottelinkin. Mun tietääkseni vauvalla ei käytetä tyynyä. Mä en ainakaan koskaan ole käyttänyt. Munkin pitäs lähteä ostelemaan vaipat ja rasvat ja muut, mutta ajaudun aina muihin shoppailuihin. Eilen olin neljä tuntia kaupungilla ja sen kyllä tunsi illalla ja vielä tänäänkin.

Mulla on aivan hirveä siivous ja järjestelyvimma. Kävin tyhjentämässä prisman hyllyt erilaisista säilytyslaatikoista :LOL: Nyt on sitten lajiteltu tavaroita ja tehty samalla inventaariota. Todella puhdistavaa puuhaa ja ihanaa ettei joka paikassa pursua roinaa. Vielä olisi järjesteltävää, mutta kunto ei meinaa kestää.

Mä kävin tänää neuvolassa ja neuvolan vaaka on sitä mieltä, että mä olen paisunu 15 kg!!! Mä en usko! Mun mielestä kasvanut on vain masu. Olen saman kokoinen kuin aina ennenkin raskaana ja en mä koskaan ole noin paljon painanut. No, tulkoot mitä tulee, kun ne kuitenkin lähtee... tai sitten ne kilot itkee ja lähtee :kieh:
Muuten neuvolassa kaikki ihan ok.

Avilla 34+5
 
Lumista joulunjälkeistä aikaa kaikille!

Ihanaa viettää useampi päivä koko perheen kesken ja varsinkin, kun säät oli suotuisat! Pakkanenkin laski mukavasti alle 20 asteen ja päästiin esikoisen kanssa ulkoilemaan ja pulkkamäkeen =)

Yykaakoo, onpa hauska että ollaan taas samassa pinossa!

Kaikille kipuilijoille ja suppailijoille iso :hug: - vaikka itse kuulunkin samaan joukkoon.. :( Tunnin ulkoilu taaperon kanssa, joka on innostunut pulkka- ja liukumäestä on kieltämättä aikamoista tuskaa.. Eikä vähiten oman vaatetuksen takia! Tällä hetkellä ainoat päälle mahtuvat ulkovaatteet on miehen toppahaalarit (vetskari auki) ja takki. Saa nähdä kenen kaappeja pitää lähteä koluamaan ennen kuin helmikuu koittaa, niin valtava tämä masu jo on.
Sukkien jalkaan laittaminen, varpaankynsien leikkuu yms. toimet on täälläkin melko toivottomia. Ja aika haasteellista on myös tuon taaperon kanssa lattialla leikkiminen, kun siitä pitäisi pystyä pikaisesti säntäämään hänen peräänsä aina tarvittaessa.
Näin jo jouluna unta, et neuvolakäynnillä huomattiin, kuinka painoa oli tullut kahdessa viikossa 17 kiloa! :LOL: Se oli tosin aaton mässäilyn jälkeen, et taisi olla aika tukala olo... 10 kiloa on nyt painoa kertynyt. Esikoisen raskauskilot olin saanut just pois ennen tätä uutta raskautta, mut silti ei vanhat vaatteet menneet päälle. Pilli, kuten arvailit, mulla ainakin kropan malli muuttui niin, et kaikki alaosat oli edelleen liian pieniä, lähinnä vyötäröstä.

Viime yönä alkoi vatsa etenkin tuo alaosa kutisemaan aivan vietävästi ja sitä on jatkunut koko päivän. Rasvaan kyllä säännöllisesti, et en tiedä mikä nyt on. Hyväksi havaitsin jo esikoista odottaessa Natusanin baby oilin. Raskausarvilta säästyin esikoisen odotusaikana, mut sitten synnytyksen yhteydessä tuli muutamat arvet alavatsaan. Johtunee ehkä pitkästä ponnistuajasta (1,5h).

Muutaman päivän ajan on tuntunut, että vauva alkaisi laskeutumaan. Ainakin aikamoista vihlontaa esiintyy tuolla ihan alhaalla.

Nimbellä oli jo kattava lista tarvikkeista. Meillä ei esikoisen kanssa ollut ainakaan alkuun kuin vaunut käytössä, rattaat hommattiin vasta keväällä, eli yli puolivuotiaana. Tietty riippuu tosi paljon, missä liikkuu(kaupungilla, sohjossa, ostoskeskuksissa..) ja nukkuuko vauva vaunuissa. Tyynyä ei mun käsittääkseni edes suositella alle 1-vuotiaalle ja tämä meidän 1v3kk taapero nukkuu edelleenkin ilman. Samoin rasvat oli meillä kokonaan pois käytöstä kun oli niin hyvä iho ettei tarvittu. Mutta hyvä olla olemassa. Muita tarpeellisia tarvikkeita, mitä tuli mieleen on: talkki ja amme, jossa vauvaa sitten kylvettää. Itselle tosi tarpeellisia olivat myös rintapumppu ja imetystyyny, mut näiden käyttötarpeestahan ei oikein voi ennen synnytystä tietää. Itseasiassa mekin käytiin rintapumppu ostamassa matkalla sairaalasta kotiin! Esikoinen kun joutui olemaan 5 päivää synnytyksen jälkeen lastenosastolla, missä ruokittiin pullosta, joten imetyksen aloittaminen oli aika takkuista ja pumppasin jo sairaalassa et saatiin maito nousemaan.

Taisi tulla aika sekavaa tekstiä, yritän tässä samalla pitää tuota joka paikkaan ehtivää taaperoa silmällä...

Zucchero + masukki 32+4
 
Zuchhero ja Avilla: Rintapumpun unohdinkin mainita, sekin pitäisi saada veljen vaimolta.

Tuosta vauvantyynystä en todellakaan ollut tietoinen lainkaan, minkä ihmeen vuoksi sitä kaupat sitten myy vastasyntyneen tyynyjen päällysiä??? :D

ja kiitos Zucchero vinkistä rattaiden kanssa, samaa olen itsekin ajatellut, ettei niillä rattailla ole kiire. Anoppi ja appi on onneksi luvannut sponsoroida vaunut, joten ne pitäisi vaan mennä joku päivä valitsemaan. Ei sillä, että niistäkään kylläkään mitään ymmärtäisin :LOL:

Niin ja kylpyamme, sen unohdinkin. Tosin uskon, että mies haluaa olla mukana ostamassa sitä. Se kun on jo viimeiset kaksi kuukautta haaveillut pienokaisen kylvettämisestä :heart:
 
Uutena täällä lyöttäydyn pinoon =) Eli täällä rv 36 alkamassa ja olen käyny lueskelemassa mielenkiinnolla miten muilla on menny.änään äippäpöolilla käynti jossa todettiin että kaikki ok:vauva painaa 2400 ja kohdunkaula kiinni enää noin 1.5 cm,pää aikas lailla kiinnittynyt,verenpaine oli vähän koholla eli sitä seurataan nyt loppuaika.Kiloja mulle tullut tässä vaiheessa jo 23 kg eli olo on aika valasmainen jos sitä voi noin kuvailla :LOL:
 
helmivaavi: Tervetuloa menoon mukaan! :wave: :)

Vauvojen tyynyliinoja olen itse ainakin hankkinut lakanoiden kanssa muutaman sen tähden, ettei tarvitse koko lakanaa vaihtaa joka kerta kun vaavi kuolaa/tahraa tms yön aikana. Ajattelin siis käyttää sitä tyynyn paikalla, ilman itse tyynyä. :)

Meillä on yhdistelmävaunut, pehmoisella kantokopalla. Joten kun se käy vauvalle pieneksi, niin vaunut toimivat rattaina, niin ei tarvitse erikseen olla molempia. :) Vaunut ostettiin varmaan jo 4kk sitten, kun löydettiin niin kivat alennuksesta (olivat esittelyvaunut), eikä niitä tietenkään malttanut jättää kauppaan. Nämä on säilytyksessä vanhemmillani, ja tekisi jo niiiiin mieli hakea vaunut kotiin ja ihastella niitä.. :) Mutta kun tilaa ei ole mitenkään hirveästi, niin täytyy nyt vaan vielä jaksaa odotella lähemmäs.

Kylpyamme täytyisi tääläkin vielä hommata. Meinaatteko ostaa sellaisen vauvan kylvetystuen siihen kylpyammeeseen, vai ajattelitteko kylvettää omaan käteen tukien? Mikä olis kätevintä? :)

leeloo & nyytti 32+3
 
No nyt on joulu vietetty ja paluu arkeen alkanut...
Olipas ihana kun mies oli kotona pyhät niin tehtiin kaikkea mukavaa yhdessä. Aloitettiin jopa kasaamaan 1000 palan palapeliä.

Tänään jaksoin lähteä alennusmyynteihin. Mulla jotenkin aina suurempi kynnys lähteä, kun mies menee tuonne kaupunkiin töihin(matkaa 60km) ja itse sitten lähden jo aamusta hänen mukaansa ja tulen illasta vasta kotiin. Kävin ensin kiertelemässä anttilan, kapphallin ja h&m:n ja sitten vielä Lindexin. Sen jälkeen kävinkin Löytötexissä ja Lastentarvikkeella sekä Prismassa. Ostettiin sitten Lastentarvikkeesta se turvakaukalo autoon. Nyt on pikkuiselle odottamassa Gracon turkoosin värinen kaukalo, kun se oli viimeinen väriään ja vielä onneksi alennuksessa 159e. Lisäksi ostin kaikkea muuta mitä ajattelin olevan hyvä olla kun vauva tulee kotiin. Ostin rintakumit, liivinsuojia, Liberon vastasyntyneen vaippoja, kaksi tuttipulloa, vähän korviketta ja itselleni siteitä. Lisäksi sitten tietysti muksulle taas hieman vaatetta. Sanoinkin, että puolet jää varmaan käyttämättä kun nyt on kauhea kasa vaatetta 62 ja 68 koossa. No onpahan varalla hyvä olla olemassa =)
Enää pitäisi ostaa tuo kylvetystuki, muovitettua froteeta sekä itselle imetysliivit, niin alkaisi kaikki olla valmiina. Sitten puuttuu enää vain itse tähti, kuten mies tänään totesi :heart:
 
nimbe mä suosittelen tossa vaunuasiassa ehdottomasti yhdistelmiä!! ne on ollu ihan huiput!

helmivaavi tervetuloa!!

nimbe ja nuunuu84 voi ku te ootte ostanu jo kaikenlaista ja mulle iskee paniikki ku multa puuttuu kaikki tommoset ns. "pikkutavarat" pullot, tutit ym..

ON: Mua on supistellu kaheksasta asti suht säännöllisesti 14 min välein ja tekee kipeetä.. :(


Nemu ja tyttö 32+0 poks!! :heart:
 
Nemu: toivottavasti olet vielä hereillä ja luet tän: mulle sanottiin äitipolilta, et jos tunnin sisään supistelee kymmenen kertaa, heti vaikka taxilla sairaalaan. Minä sinuna soittaisin ja kysyisin varmuuden vuoksi, että haluaisivatko sut näytille.

Mullakin tuli suihkussa kaksi KIPEÄÄ supistusta. Ensimmäinen kesti yli 2 min ja loppujen lopuksi oli pakko huutaa mies apuun pesemään mun hiukset jotta pääsin pois. Toinen oli hieman vähemmän kivulias eikä kestänyt kun puolisen minuuttia. Mut nyt ainakin olen varma niiden olleen kipeitä supistuksia, kun en ole ollut varma kipukynnyksestäni :) Siitä asti maha kestosupistuksella ollut nyt yli 15 min, mutta näin makoillessa ei satu.

Yhdistelmävaunuista:
kertokaas nyt vielä, mitä se tarkoittaa :ashamed: Meillä on siis jo Cracon turvakaukalo, joten onko se yhdistelmä nyt sitten sellainen, johon saa kaukalon integroitua?
 
Koiranulkoilutus Oon joutunut jättämään koko lystin miehelle, joka onneksi on sen pestin hoitanut kunnialla. Meillä on kaksi isohkoa sekarotuista, toinen husky-sekoitus ja toinen löytökoira, jossa ihan kaikkea mahdollista, jotka vetää tosi paljon. Toinen metsästysvietin takia ja toinen kun pelkää ja saa kivoja raivokohtauksia muista koirista ja oikeastaan ihan kaikesta liikkuvasta. Kovasti oon tehnyt töitä molempien kanssa, mut totesin pari viikkoa sitten että alkaa mennä liian vaaralliseksi. Lähden miehen mukaan kävelyille usein, mutta en taluta kumpaakaan. Ja mun lyllertäminen hidastaa vauhtia aika lailla, mutta jotenkin se on tosi rentouttavaa olla koirien kanssa ulkona. Sorry pitkä sepostus, mutta on ollut vaikeaa hyväksyä se ettei koirien kanssa pysty tekemään niin paljoa. Ja kun vauva syntyy, niin pelkään sitten miten koirat ottaa pikkuisen vastaan. :(

Eli pillin sanoin on aika terapeuttista kirjottaa tänne omista huolista ja samalla lukea muiden huolista ja haaveista.

Hauskaa vuoden vaihdetta!
Jadel 33+4
 
Tervetuloa helmivaavi :flower: =)

Pikaisesti tulin poksumaan 34+0 :heart:

Täällä selkä todella kipeä ja onpa tainnut supistellakin useampana päivänä,mutta melko kivuttomasti.. No jos vielä pari viikkoa kyydissä nyytti pysyisi niin hyvä olisi. :heart:

Oikein mukavaa vuoden vaihdetta kaikille! :wave:
 
http://www.huvitutti.net/arki/tavarat/tarvike4d.html

Aikas kiva sivusto, jossa kerrotaan vaatteista, välineistä yms vauvaan liittyvistä asioista. Moni on varmaan jo käynyt kurkkaamassakin, mutta päätin silti laittaa vielä tänne.

p.s. tää googletti myös termin yhdistelmävaunu ja on taas yhtä asiaa viisaampi :LOL:
 
Tervetuloa helmivaavi!

Viime päivät on pitänyt kiirettä. Tuntuu siltä, että meillä lappaa jatkuvasti vieraita kylässä tai ollaan itse kyläilemässä jossain. Hyvä kun ehtii koneella hetken päivässä pyörähtää, enkä tähän aikaan jaksa enää paljoa teidän juttuihin kommentoida. :ashamed: Luen kyllä kirjoituksenne joka tapauksessa.

Hankintoja olen tehnyt pitkin syksyä, mutta kaikki pienemmät hankinnat kuten vaipat, tutit ym. odottavat vielä kaupassa. Jotenkin on koko ajan tuntunut siltä, että tässähän on vauvan syntymään vielä niin pitkä aika, ettei nyt vielä tarvitse tuollaisia ostaa. Kai niitä voisi joskus alkuvuodesta alkaa jo ihan tosissaan miettiä. Tein joku aika sitten listan, missä on kaikki uupuvat tarvikkeet, mutta lista hävisi muuttotohinoissa jonnekin. Teidän tarvikelistoja lukiessa jäin miettimään, että mikä ihme on kylvetystuki?

Tilasin englannista yhdet Bravadon imetysliivit, jotka toivottavasti tulevat pian postissa. Lindexiltä ostin yhdet imetysliivit, mutta ne painoivat niin mielettömästi rintojen alusia ja tuosta kyljistä, että iho oli jatkuvasti aivan punainen ja meinasi mennä rikki, vaikka pidin liivejä melko löysällä ja yritin vaikka mitä. Taitaa ne liivit jäädä kaapin perälle, kun tuntuivat niin epämukavilta. En voisi ikipäivänä kuvitella nukkuvani niissä, kun en pysty edes kokonaista päivää pitää niitä. Jos Bravadot on hyvät, tilaan toiset samanlaiset. Odotan jo innolla kunnon imetysliivejä, aion nimittäin pitää niitä loppuraskaudenkin ajan päällä.

Olen joutunut nyt muutamana päivänä jo pitämään liivinsuojia, kun maitoa tulee rinnoista välillä melko paljonkin. Jos suihkun jälkeen olen ilman paitaa, tippuu maitoa pitkin mahaa. Öisin olen alkanut pitää yöpaitaa, ettei lakanat ole sotkussa aamulla.

Mulla on unirytmi mennyt aivan ihmeelliseksi tässä joulun alla. Valvon aamuyöhön asti ja herään kuitenkin aamuisin melko aikaisin. Unentarve tuntuu vähentyneen ihan huomattavasti. En ainakaan ennen uuttavuotta lähde rytmiä korjaamaan, kun meille on pari kaveria tulossa uudeksivuodeksi kylään ja olisi mukava jaksaa valvoa puolen yön yli. Onko täällä muita yökukkujia lisäkseni? Entä minkälaisia uudenvuoden suunnitelmia teillä on? :)
 
helmivaavi Tervetuloa mukaan :flower: Laitatko itsestäsi vähän tarkempia tietoja niin lisään sinut listaan?

Hankinnoista on ollut paljon puhetta ja meillä uupuu juuri nämä pikkutavarat vielä ihan täysin... Mm. vaipat, liivinsuojukset ym on vielä ostamatta ja taitaa mennä tammikuun puolelle ennenkun rikastun sen verran, että saan loput ostettua. Kaukalo ja vaunuthan me ostettiin jo ajat sitten, kun ne oli niin hyvin alennettu ja sitten sänky ym on myös hankittu. Onneksi näin päin, koska muuten sitä vois olla "vähän" pulassa :LOL:

Meidän uudenvuodensuunnitelmat on hyvin tylsät... Me ollaan lasten kanssa kotona ja mies töissä - yllättäen. Ilta menee varmaan ihan samaan malliin kuin muutkin illat tässä on mennyt, joten eipä tässä ole ihmeitä odotuksia... Mua on kyllä pyydetty ystäväpariskunnan luokse, mutta enpä voi mennä, kun lapsille ei ole hoitajaa. Äitini ei mitenkään jaksanut ottaa lapsia, kun on töissä vielä aattona (tämähän ei pidä paikkaansa vaan äitini haluaa vaan osoittaa, että HÄN määrää milloin hän voi lapsia hoitaa).

Mulle sanottiin noista supistuksista, että jos niitä tulee tunnin verran 10 minuutin välein kipeinä niin sitten näytille. Mulla nuo supistukset on noin puolen tunnin välein ja nykyään vaan öisin, joten sen suhteen en ole enää huolissani. Mitään sen isompaa ei kuitenkaan ole tapahtunut, joten tuskin tilanne tästä muuttuu. Olen ehkä hieman kyyninen, mutta edellisetkin raskaudet on jouduttu käynnistämään ja siihen tämäkin loputa menee |O

Niin ja suzycolle tuosta koira-asiasta... Meidän affea ei voi pitää vapaana kuin koirapuistossa ja se on meiltä aika hiton kaukana ja vaatii aina menemisen autolla. Lisäksi tuo affevanhus (8,5 vuotta) ei enää oikein tule toimeen toisten koirien kanssa, joten tuo puistossa käynti on jäänyt ihan minimiin. Mua vähän huolestuttaa tämä tilanne siinä mielessä, että tuo koira kyllä vaatis paljon liikuntaa, mutta mies ei jaksa sitä tuntia kävelyttää ja minäkään en enää jaksa. Muissa odotuksissa mies on ollut normi päivätyössä, mutta nyt kun tuo tekee vaan yötyötä niin systeemit on menneet ihan sekaisin. Sitten kun vauva syntyy niin sitten haukku pääsee taas kunnon lenkeille, kun on onneksi tottunut jo vaunujen kanssa kävelemään :D

Tänään poksuu viikot 34+0 - aika hurjaa ajatella, että enää 6 viikkoa laskettuun aikaan... Vielä pari kk sitten tuntui, että viikot ei mene eteenpäin ollenkaan :D
 
Joo mun oli pakko hommata jo nuo kaikki pienet asiat, kun asutaan tällaisessa pienessä tuppukylässä niin täällä saa kaikesta maksaa vähän enemmän, kuin kaupungissa. Ja en kumminkaan joka viikko jaksa tuonne kaupunkiin mennä ja mitä enemmän viikkoja tulee niin sen hankalammaksi tää mun liikkuminen käy, joten eilen kun oli aikaa kierrellä niin päätin ne ostaa.

Onpas kiva huomata, että täällä on muitakin koirallisia... =)
Meillä täällä pyörii kolme pientä koiraa (coton de tulearia). Onneks niiden ulkoilu onnistuu niin, et päästän ne tohon meidän pihaan tai jäälle juoksemaan ja lisäks sit silloin tällöin ei edes joka päivä niin käydään tuolla vähän kauempana kävelemässä. Odotan jo innolla et päästään vaunujen kans lenkkeileen kun ite kaipaan niitä pidempiä lenkkejä tuolla metsän keskellä. Nyt kun ei edes pääse jäälle kävelemään kun lunta on polviin asti.
Mä koen tällä hetkellä haastavimmaks noiden koirien pesemisen kun ne on pestävä kerta viikkoon ja kuivattava kuivaimella. Aikaa yhteen koiraan menee n. 1½ h. Siinä olen nyt luistanut ja pessyt kerta kahteen.

Ja kuten aikaisemmin joku jo kirjoitti, niin omaa napaa tulee ehkä oikeasti kirjoitettua sen takia paljon, kun ei ole oikein ketään muuta kelle näitä puhuisi. Mä puhun anopin( ollaan oikeasti liiankin hyvissä väleissä) kans paljon, mut en jaksa sillekkään koko ajan marista tai marmattaa ja täältä saa saman henkistä tukea ja vastauksia. Joten mulla ehkä tuo toisten tekstien kommentointi on jäänyt väliin, vaikka ne aina luenkin :D
 
Develly eikös sun koiran turkissakin oo kamalasti hommaa?? Affet on niin näyttäviä koiria joten turkkikin vaatii varmasti paljon työtä? Ellei sitä ole vedetty puliksi :kieh:

Hankinnoista on jo jotain, mutta niitä pieniä asioita puuttuu vielä..
Sekä olen koittanut metsästää vauvalle pientä haalaria alesta, mutta hyvin ovat loppuneet :/ Haluaisin sellasen kaukaloon sopivan eipä vaan löydy!
Esikoiselle löyty ensi talveksi haalari ja muuta päälle puettavaa.

Supistuksista en tiedä, mutta ainakin alkaa olemaan aika ahdistivaa.. Selkää jomottaa, vauva välillä todella huonossa asennossa sekä poskiontelon tulehdus vissiin riesana :headwall: Joudun nyt melkein joka ilta ottamaan närästykseen helpotusta sekä suolen toimintaa helpottavia rakeita :x
Mutta kaikkein eniten harmittaa, kun ei jaksa esikoisen kanssa enää yhtä paljon touhuta.. Ja hän huomaa sen ja kiukkuaa useammin :( Olen pyytänyt anoppia nyt apuun esikoisen kanssa ettei ihan jää huomiotta! Ei vaan jaksa...

Uusi vuosi menee kotosalla ihan vaan perheen kesken :heart:

Fi0na
 
FiOna Meidän jätkällä on joo "aika" vaativa turkki, mutta sen hoito on mun terapiaa :D Aina iltaisin kun katson telkkaria niin tulee harjattua ja äitini on nyt pessyt jätkän aina sunnuntaisin, kun siellä käydään.
Turkki leikattiin pois kesällä 2008 joten se ei ole ihan niin pitkä, mutta kyllä se silti lähes päivittäin hoitoa vaati :D

Likan labra- ja röntgenreissu takana ja mä olen ihan puhki. Mentiin terveyskeskukseen ja sieltä ilmoittautumisesta sanoivat suoraan, että menkää yksityiselle lääkäriasemalle otattamaan ne kuvat - meillä on täällä systeemit ihan sekaisin :kieh: Tämä tietty sopi mulle paremmin kun hyvin, vaikka siitä ylimääräistä ajoa ym tulikin :D Ja sitten likasta otettiin ekaa kertaa oikea verikoe. Vähän meinas itkua tulla, mutta tosi reippaasti tuo kuitenkin oli :heart:
 
nimbe enpä ollut enää koneella, no mut ne helpotti yöllä.. onneks!

Omanapaa pikasesti:
soitin nyt sinne neuvolaan ja se ihmetteli todella sitä mun seuraavaa neuvola-aikaa, siirrettiin se nyt 11.1 ja nyt lähden hakemaan pissipurkkia neuvolasta koska kuulemma multa pitää kerran kk:s ottaa pissatulehdusnäytteet ku ollut se yks tulehdus, mutta eipä se sijainen tätäkään ollut laittanut.. Torstaina meen lääkäriin sen painontunteen ja suppareitten takia, sanoi että kuulostaa ihan siltä ku se pikkunen haluais sieltä ennenaikojaan ulos mut katotaan, ja jos tosiaan näyttää siltä ni sitte yritetään sitä nyt hiukan aikaa pitää siellä. Mut tuun lukemaan muiden jutut sit illemmalla kun ehdin. :wave:

Nemu ja tyttö 32+1
 

Yhteistyössä