*Helmikuun hurmaajat elokuussa*

Ai niin, mies ei pidäkään mua enää yhtään höynähtäneenä tuon dopplerin takia. Eilen kaupasta tultuaan mies ei malttanut edes kauppakasseja purkaa ennen kuin sai sydänäänet kuuluviin, ja voi sitä iloa, kun kun niitä kuunneltiin. :heart:
 
Eli jos ensimmäinen äippälomapäivä on vaikkapa 31.12.2009 niin verotus on 2007 ja jos se on 2.1.2010 niin verotus tulee 2008. Näin se kelan mukaan menee, on lakisääteinen juttu, eli 2v vanha verotus otetaan huomioon.
Harmi näin, mut täytyy toivoa et nuo 6kk tulot olis edes kohtuulliset :)
Sairasloma-ajan vaikutus tuloihin on kai ihan käsittelijästä kiinni, mutta mullakin on uus työsuhde, joten putoan jo 9päivän jälkeen kelan päivärahoille, ja sitä mukaa sitten mennään. Epäilivät siellä että jos joudun kelan päivärahalle (sairasloman takia) niin äippäraha määräytyisi juuri tuon sairaspäivärahan mukaan. Mutta eivät tietenkään voi antaa mitään päätöksiä ihan kyselyiden perusteella :)
Monimutkaisia juttuja :)
Ja 2007 vuoden tulot korotetaan jollain määrällä x, en muista miten meni.. mutta 6kk takaiset tulot täytyy olla 20% paremmat mitä tuo 2007 vuoden verotuksen tulot + korotus tai siis suurimmalla osalla kai 2008 vuoden tulot otetaan huomioon.
Oliko riittävän monimutkaisesti selostettu :LOL:

Täällä odotellaan muutosvastarintaista miestä kotiin.. sille ei kelpaa koskaan mitkään muutokset, ja nyt sain niin loistavan sisustusidean et sormet syyhyää jo päästä ikeaan.
Nyt keksin miten pinnasänky, vauvanvaatteet ja hoitotasot sijoitellaan meidän makkariin, ennen olin luovuttanut jo että joudun laittamaan ne tuohon "olohuone-eteinen" aulaan.
Ja mihin muut tavarat makkarista siirtyy ja mitä uutta olohuoneeseen tulee.. ai, että, rahaa palaa, mut öö.. pakko saada :p
 
Tota verotusasiaa en nyt oikein vieläkään ymmärrä?!
Kun kelan sivuilla luki, että jos toisen lapsen saa ennenkuin toinen ehtii täyttää 3 v. niin tuolloin rahan saa viimesen päivärahan laskenta olleen työtulon mukaan?!
Niin tarkoittaako tämä minun tapauksessani sitä, että saan saman verran kuin esikonkon aikaan??
Nämä on niin vaikeita juttuja :headwall:

Täällä olo kauhia, kun hammas poistettiin aamulla :$
Hampaanpoisto meni ihan ok, mutta nää kivut!! Ja verta tulee vieläkin :x
Onneksi on apujoukkoja tytön hoidossa.

Fi0na
 
Aamulla herätessä oli niin tyhjän tuntuinen vatsa ja se tiesikin sitten pikaista juoksua pöntölle. :x Alan oleen huolissani tästä huonosta olosta. Onkohan tuolla vatsassa kaikki ihan kohdallaan, kun tämä oksentelu aina vaan jatkuu? :( :'(

- mervi-elina ja pieni rv 13 POKS* (vihdoinkin!)
 
Fiona: Niin mä ymmärsin että jos on alle 3v ikäeroa niin saa saman äippärahan kun edellisenkin kanssa.. En mä tietysti mee vannomaan, mutta muistelisin lukeneeni jostain :)

Täällä alkaa hermot kiristämään kun en ole ottanut päikkäreitä ollenkaan :D
Täytyy opetella siitä tavasta pois niin tulee nukuttua yöllä kunnolla..
 
mervi-elina :hug: Tiedän tunteen...mutta minä kun olin huolissani pahoinvoinnista niin lääkäri totesi että se on yleensä vain sen merkki että kaikki on hyvin, istukka ainaskin toimii :saint: Mutta pelkäsin että saako vauva mitään kun oikein mikään ei pysynyt sisällä, mutta siinäkin lääkäri vakuutteli että vauva ottaa kyllä ensimmäisenä tarvittavat ravinteet, loppu jää mulle jos mitään jää :D

Tänään taas verikokeisiin, se joku munuaisarvo(?) katsotaan.....

viikot poksuu....15+0 (apua käännytäänkö kohta oikeasti viidelle kuulle?)
 
Se leipä muuten mistä puhuin eilen...oli tosi ihanaa.....vaalea muheva leipä jossa ihanan raprakka kuori. Se hupeni meillä ihan vaan maistellessa lämpimänä. Oli pakko laittaa lisää tulemaan ja ajattelinkin kokeilla että lisään joukkoon mm. kaurahiutaleita/porkkanaa/sämpyläjauhoja.....
Eilen piti laittaa jo uusi satsi heti tulemaan ja tuolla juuri ihanasti kuplii ja muhii....
Päätin että nyt ei enää vaaleita leipiä meidän perheeseen osteta!
 
Nyt muuten kävin uudestaan lasketuttamassa äippärahan ja kyllä se antaa vuoden 2008 verotuksen mukaan kun laittaa lasketunajan ensi vuoden puolelle...eilen varmaan olin itse laittanut väärin vuosiluvun.
Voiko olla totta että voisin jäädä varhennetulle jo 9.12? Kun laitoin la 10.2 niin antoi tuon päivän? Voiko kuka vain jäädä varhennetulle vai pitääkö työn olla raskasta/vaarallista raskaudelle? Ihana olisi olla jo joulu kotona eikä aina töissä....
 
Kiva kuulla, etä piipiäisellä oli kaikki hyvin =)

Tulin nyt vain pikaisesti poksumaan, 14+0 POKS!! Niin ne vaan viikot vierii. Tuntuu, että odotus menee aina vain nopeampaa, mitä useampi lapsi on ennestään. Esikoista odottaessa tuntui aika menevän niiiiin hitaasti, kakkosta odottaessa oli jo jouhevampaa ja nyt tuntuu, että pitää aina oikein kalenterista tarkistaa, että mikä viikko olikaan menossa, onko tosiaan jo näin "pitkällä". Noh, se piinallinen odotus tulee sitten loppuvaiheessa :D

Mahasta. Kerroin sunnuntaina eräälle tuttavalle vauvasta, niin reaktio oli tämä: "Mitä? Siis nytkö odotat? Millon laskettu aika? Ei susta kyllä huomaa ollenkaan, että odottaisit?" Eli kai tämä nyt pysyy sitten puolitutuilta hyvinkin vielä salassa, jos tämä henkilökään jota näen pari kertaa viikossa, ei ollut huomannut. TOSIN omasta mielestäni illalla on jo kamalan iso maha aina. Miten se voikin niin päivän mittaan turvota. En muista aiemmista raskauksista tällaista..

pojatx2 rv 14+0

 
Alkuperäinen kirjoittaja piipiäinen:
Nyt muuten kävin uudestaan lasketuttamassa äippärahan ja kyllä se antaa vuoden 2008 verotuksen mukaan kun laittaa lasketunajan ensi vuoden puolelle...eilen varmaan olin itse laittanut väärin vuosiluvun.
Voiko olla totta että voisin jäädä varhennetulle jo 9.12? Kun laitoin la 10.2 niin antoi tuon päivän? Voiko kuka vain jäädä varhennetulle vai pitääkö työn olla raskasta/vaarallista raskaudelle? Ihana olisi olla jo joulu kotona eikä aina töissä....

kyllä voi, sehän on vain ns. pois loppupäästä. =) Minäkin jo mietin että jäisin joulusta kotiin, pitäisin talviloman ja sitten aloittaisin äitiysloman.


Mutta nythän minulla paniikki iski! Jos tosiaan on näin että saan saman päivärahan kuin esikosta ( ei ehdi täyttää kolmea ) niin terve vaan. :kieh: :/ Tulot ovat nousseet rutkasti sen jälkeen mistä tuloista tuo raha on laskettu. Voi Vattu näitä pykäliä... :kieh: :kieh:
 
Zuh
Äippärahasta: Taitaa se mennä ihan niin että kun äippäraha alkaa ensi vuoden puolella niin käytetään vuoden 2008 tuloja. Mutta eikös tuota äippärahaa pidä hakea jo etukäteen, miten silloin voi jo tietää vuoden lopulliset tulot.. onpas hankaloo.

FiOna: Miten sun tulot on voineet nousta rutkasti jos et ole ollut töissä? Selitähän aamu-uniselle ;) Tuon pykälän oletuksena on varmaan se, ettei tulot ole nousseet, harvemmin ne kotona olemalla nousemaan pääsee :D

Mulla onnellisella alkaa ihan normaali äippäloma jo 21.12, eli joulupuuhiin pääsee ja ei tartte takaisin tulla! Tosin kaikki, palkanlaskijasta lähtien, ovat olleet sitä mieltä ettei kukaan loppuun asti töissä ole, saikulle vaan..

Nyt saatte sitten rauhoitella alkavaa hermoilijaa.. Ihan pienestä en nimittäin hetkahda, mutta nyt sitten jo vähän. Mulla nimittäin on koskenut 2 päivää alavatsaan (ja olen ollut samat 2 päivää töissä, istuen koko päivän työtuolilla). Kipu on koko ajan aika jomottavaa mutta välillä tulee supistuksen kaltaisia kovempia kipuja, jotka menee ohi. Kipu on aika samanlainen kun silloin kun on jumalaton pissahätä. Aamuisin on parempana ja päivän mittaan pahenee. Pitäisikö tässä nyt olla neuvolaan yhteydessä, mennä työterveyslääkäriin vai mitä? Onko normaalia? Ymmärrän kyllä repäisykivut jne. mutta kipu on jatkuvaa. Tiedän ettei missään voida tehdä muuta kuin määrätä lepoa, mutta en sitäkään periaatteessa tahtoisi jos vauvalla on kaikki hyvin ja ei aihetta huoleen. Ah, kun tämä raskaana olo on niin ihanan seesteisen rauhallista aikaa :LOL:

Kipuinen Zuh & Naatti 16+5 (no huh, tässähän ollaan jo viidennellä kuulla raskaana!!)
 
Piipiäinen nyt pidit niin hyvän mainospuheen,et mun on kans kokeiltava,mut kuin kauan ja mis astees sitä sit paistetaa? :p

matami-mimmi siis sehän koskee vain jos ollu hoitovapaalla ja lapsi alle 3v,ainaki mun mielest,ei siis enää siinä vaiheessa ku oot töihin palannu,mitä nyt olettasin et kenenkää tulot ei hoitovapaalla kovin hurjat oo,mut saahan nekin haettua uudestaa jos tarve vaatii.

Piiuli ja toukka 16+6 :heart:
 
Zuh just luin jostain et pitkät automatkat ei tee enää välttämättä hyvää+voivat aiheuttaa supistuksia,et kait se koskee työtäkin,jos joutuu kaiken aikaa istumaan,kannattaa varmaa soitella sinne lääkäriin ja kysellä mitä mieltä hän on.

Niin siis näillä viikoilla
 
Alkuperäinen kirjoittaja piiuli82:
Piipiäinen nyt pidit niin hyvän mainospuheen,et mun on kans kokeiltava,mut kuin kauan ja mis astees sitä sit paistetaa? :p

matami-mimmi siis sehän koskee vain jos ollu hoitovapaalla ja lapsi alle 3v,ainaki mun mielest,ei siis enää siinä vaiheessa ku oot töihin palannu,mitä nyt olettasin et kenenkää tulot ei hoitovapaalla kovin hurjat oo,mut saahan nekin haettua uudestaa jos tarve vaatii.

Piiuli ja toukka 16+6 :heart:

No hyvä hyvä. Täytyy myöntää ( ja myöntämättäkin ilmiselvää ) etten ole perehtynyt nuihin raha-asioihin kovinkaan tarkasti vielä :D

 
Zuh
piiuli82: kaikki kallistuu soittamisen puolelle, pakko kai se on. Mutta eikai ne oikeasti voi mua tämän takia määrätä loppuajaksi sairaslomalle?!? Ei sillä, kyllä mä voisin kotiin jäädä :p

Äippärahasta vielä: Sisko eilen sanoi että hänen mielestään Kela ei hyväksy äippärahaan alle 20% veroprosenttia, ootteko tällaisesta mitään kuulleet? Mun ei laskennallisesti tarvitsis maksaa noin pienistä tuloista veroa kuin 10% kun huomioi asuntolainan korot ja kotitalousvähennyksen..

~Zuh
 
Zuh
Matami-mimmi: Mulla ainakin supistus tuntuu siltä kuin sulle ois häpyluun alle / alavatsaan tungettu pieni keilapallo ;) Alavatsa menee ihan kovaksi, tuntuu selvästi kun kokeilee vatsan päältä. Näin minä sitä kuvailisin!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Zuh:
Matami-mimmi: Mulla ainakin supistus tuntuu siltä kuin sulle ois häpyluun alle / alavatsaan tungettu pieni keilapallo ;) Alavatsa menee ihan kovaksi, tuntuu selvästi kun kokeilee vatsan päältä. Näin minä sitä kuvailisin!
Noin juuri vatsaani kiristää välillä.. :/ Teen kohtalaisen fyysistä työtä noin kuusi tuntia päivästä ja sitten pari tuntia istuen..

ja tuo veroprosentti oli muistaakseni niin, että kela pidättää automaattisesti 20 % jollei itse toimita verokorttia. Minulla olisi ollut edellisen kerran 18% ,mutta en toimittanut vaan annoin mennä sillä 20%. Oli mukava saada vähän takaisin jouluna.
 
zuh no ei varmaan heti ainakaa,mut jos nyt alkuun muutaman viikon pätkissä,et kattoo helpottuuko ollenkaan.
Taitaa olla kelasta kiinni et hyväksyykö vai ei,sinne kun saa laitettua muutosverokortin jos vero% on normaalisti paljon pienempi,mut meil ei ainakaa hyväksyny tätä vaan automaattisesti tuli se 20%,mut kuopusta oottaessani muistan kyllä muutaman kertoneen et oli saanu pienemmän % toimitettuaan kortin kelaan,kannattaa siis kokeilla ;)
 
Zuh
Piiuli82: Näin minäkin pahoin pelkään! Kun töissä ollaan vain minä ja pomo niin toisen tippuminen kelkasta ennaltamäärittelemättömäksi ajaksi on tosi hankalaa. Mun työhön ei oikein voi hommata tuuraajaakaan puskasta nappaamalla, pitäisi perehdyttää jne. Loppuispa siis kivut!

Matami-mimmi: Saattavat sitten olla supistuksia. Mua ärsyttää kun ei kukaan sano millainen määrä supistuksia on ns. ok ja missä kohtaa pitäisi huolestua. Harjoitussuppareitahan tulee aina, muttamutta.. Pitänee vähän googlettaa tätäkin asiaa, tosin sieltä saa just sen diagnoosin kun haluaa :D
 
piipiäinen työn pitää olla vaarallista jotta voi jäädä varhennetulle lomalla. Itse alalla jossa taistellaan 500kg eläinten kanssa AHTAISSA paikoissa, mutta eipä sekään ole vaarallista työtä. Työkamut ovat sit saaneet onneksi loppuajaksi sairaslomaa, kun ei oo lääkärit uskaltaneet väkisin passittaa töihin enää loppuvaiheessa. Moni pitänyt noin kuukauden saikkua ennen äippälomaa. Ilmeisesti pitäisi olla tekemisissä vaikka myrkyllisten aineiden kanssa jotta työ olis vaarallista. En tiedä.

Mulla nyt kolmatta päivää JATKUVAA juilintaa nivusissa, ja nyt tulee ruskeaa vuotoa, onneksi(?) vaaleaa. Ei syytä huoleen (psyykkaan) :whistle: :whistle: ( :eek: )

Tehilla
 
Alkuperäinen kirjoittaja tehilla:
piipiäinen työn pitää olla vaarallista jotta voi jäädä varhennetulle lomalla. Itse alalla jossa taistellaan 500kg eläinten kanssa AHTAISSA paikoissa, mutta eipä sekään ole vaarallista työtä. Työkamut ovat sit saaneet onneksi loppuajaksi sairaslomaa, kun ei oo lääkärit uskaltaneet väkisin passittaa töihin enää loppuvaiheessa. Moni pitänyt noin kuukauden saikkua ennen äippälomaa. Ilmeisesti pitäisi olla tekemisissä vaikka myrkyllisten aineiden kanssa jotta työ olis vaarallista. En tiedä.

Mulla nyt kolmatta päivää JATKUVAA juilintaa nivusissa, ja nyt tulee ruskeaa vuotoa, onneksi(?) vaaleaa. Ei syytä huoleen (psyykkaan) :whistle: :whistle: ( :eek: )

Tehilla


tuo ei pidä paikkaansa. Ystäväni jäi varhaistetulle äippälomalle koska halusi olla esikoisen kanssa hetken vielä kaksin kotona.

Vai voiko sekin olla käsittelijästä kiinni?? Ei kai sentään? :eek:

Tehilla Toivottavasti vuoto loppuu ja on harmitonta :hug:
 

Yhteistyössä