*Helmikuun hurmaajat elokuussa*

Kaksi lasta kolmessa vuodessa

Voit saada vanhempainpäivärahan edellisen päivärahan perustana olleen työtulon mukaan, jos saat kaksi lasta perättäin kolmen vuoden sisällä. Tällöin seuraavan lapsesi lasketun ajan tulee olla ennen kuin edellinen lapsesi täyttää 3 vuotta. Samoin adoptiovanhemmat voivat saada päivärahan edellisen mukaan, jos adoptiolapsi otetaan hoitoon ennen kuin edellisen adoptiolapsen hoitoon ottamisesta on kulunut 3 vuotta.

Kun edellisen vanhempainrahan perusteena ollutta työtuloa käytetään myös uuden vanhempainrahan perusteena, työtulo tarkistetaan päivärahaoikeuden alkamisvuoden ja edellisen vuoden palkkakertoimien suhteessa. Vaikka työtulo on molemmissa vanhempainpäivärahoissa sama, päivärahan määrä saattaa vaihtua.


Kopioitu kelan sivulta.
 
Voit jäädä äitiysvapaalle aikaisintaan 50 arkipäivää ja viimeistään 30 arkipäivää ennen laskettua aikaa. Arkipäiviä ovat päivät maanantaista lauantaihin pois lukien arkipyhät.Voit itse valita, koska vapaan aloitat.

Kun äitiysvapaasi alkaa, saat Kelasta äitiysrahaa, jota maksetaan 105 arkipäivää eli noin 4 kuukautta.


Niin ikään kelan sivuilta kopioitu.
 
Zuh kumpa ne olisikin noussu :D Näin ei kuitenkaan ole päässy tapahtumaan :kieh:
Noi on kyllä kummia noi harjotussupparit, kun mä en niitä esikon aikaan koskaan tuntenu.
Terveydenhoitaja vaan sano siellä ollessa, että taas supistaa?! Ja tämä äiti ei huomannu muuta kuin vatsan pingottumisen :LOL:
Mutta kerran oli niin kovia kipuja (suppareita?) että ottivat sairaalaan sisään. Supistus tuntui silloin kovin ylhäällä ja epäilivät sappivaivaa?
Onneksi se meni silläkertaa ohi, mutta kivut olivat yhtä kovia kuin synnytyksessä :eek:

Juu eiköhän ne sitten kelassa anna tuomion päivärahasta. No onneksi se ainakin enemmän kuin tämän hetkinen kotihoidontuki ;)

Fi0na
 
No hitsiläinen. Meillä EI tosiaan ole riittänyt perustelut varhaistetulle jäämiseen.... Kyseessä ollut ymmätääkseni eri käsittelijät. Mystistä, sillä tiedän tapauksen jossa hevosten kanssa työskentelevä pääsi varhaistetulle. Onko se sitten NIIN perusteluista kiinni? Ja jos jossain on päässyt ollakseen lapsen kanssa kotona niin vaihtelevaa on.
No omalta osalta on vaan katsottava kun tilanne tulee eteen. (jollei tämä meneillään oleva saikku jatku sinne saakka :eek: )

Päivänjatkoja! Tehilla
 
Hei taas!

Eilen neuvolalääkäri ja kaikki on hyvin. Jostain syystä dobbleri ei saanut sydänääniä niin sitten katsottiin ultralla. Siellä se vaavi köllötteli ja ojenteli jalkojaan. Hoitaja ei pitänyt ihmeenä, että aina silloin tällöin tunnen pienen liikkeet. On sen verran ponteva tapaus. Paino tippunut kilolla, mikä ei ole hälyttävää. Hemppa pudonnut 148:stä 134:n eli ihan normaaliin.

Huomenna sitten sairaalaan sossun kanssa täyttelemään papereita. Lääkärin ja työkkärin mielestä miehen sairaus niin paha, että työelämään ei ole asiaa. Sairaus krooninen ja aaltoileva, eli ei voi koskaan tietää, koska on hyvä vaihe ja koska paha vaihe. Ensin kuntoutusrahalle ja jos vuoden päästä ei ole työkuntoinen niin työkyvyttömyyseläkkeelle. Tällä hetkellä ollaan molemmat peruspäivärahalla ja haetaan kaikki mahdolliset tuet, mitä yhteiskunta antaa. Haluaisin itsekin työelämään, mutta nykyään ei pääse edes haastatteluihin joten työllistyminen tuntuu aika hankalalta tässä vaiheessa.

Ei tällä kertaa muuta. Mukavaa odotuksen jatkoa kaikille!

Tuulia ja sk 14+3
 
:wave: vieläkös mahtuis mukaan? täälä ois esikoista odottava piipi,tätä vauvaa on yritetty 7,5 vuotta ja nyt luomusti tärppäs :heart: rv ois 12+4 tänään ja eilen oli np-ultra,1-seula oli negatiivinen ja kaikki näytti muutenkin olevan kunnossa,pää oli vähän isompi noille viikoille kun mitä pitäis,vastas kuulemma vkoa 13 mutta ei kuulemma ole haittaa.59mm oli meidän pikkunen papu ja kovasti huiskutteli masussa iskälle ja äiskälle. :heart:
mun sairaala tulee olemaan PHKS.niin ja laskettuaika on 28.2.2010.
 
Tervetuloa Piipi Pöppiäinen :wave:
Mahtavaa lukea, että noin monen vuoden yrittämisen jälkeekin on mahdollista onnistua :) Se antaa varmasti voimia monelle jotka vuodesta toiseen jaksavat yrittää!

Fi0na
 
Alkuperäinen kirjoittaja piiuli82:
Piipiäinen nyt pidit niin hyvän mainospuheen,et mun on kans kokeiltava,mut kuin kauan ja mis astees sitä sit paistetaa? :p

matami-mimmi siis sehän koskee vain jos ollu hoitovapaalla ja lapsi alle 3v,ainaki mun mielest,ei siis enää siinä vaiheessa ku oot töihin palannu,mitä nyt olettasin et kenenkää tulot ei hoitovapaalla kovin hurjat oo,mut saahan nekin haettua uudestaa jos tarve vaatii.

Piiuli ja toukka 16+6 :heart:
Katsoppas tämä ketju...siellä kunnon ohjeet....mä pääsen kohta laittaan uuniin toisen version....oikeasti tuo leipä on niin hyvää että! :p :p :p

http://kaksplus.fi/keskustelu/t1492919#m16997802
 
Malinda
Tervetuloa Piipi Poppiainen ja onnittelut kauan odotetusta raskaudesta!

Aitiyslomakeskustelusta: Ma ymmarsin niin noitten kelan sivujen perusteella, etta kuka tahansa voi alottaa aitiysloman 30-50 arkipaivaa ennen laskettua aikaa, eli ajankohdan voi itse valita. Sen lisaksi jos joutuu jaamaan toista pois sitakin aikasemmin, sen takia etta altistuu tyossaan kemikaaleille, sateilylle tai tartuntataudeille voi hakea erityisaitiysrahaa silta ajalta, kun ei voi olla toissa, joka on saman suuruinen kuin varsinainen aitiysraha. Ite jain esikoista odottaessa aitiyslomalle sen 50 arkipaivaa ennen ihan siksi, etta kun aitiysrahan maara laskettiin edeltavan puolen vuoden perusteella niin minun kannatti aloittaa loma heti kun mahdollista, etta sain mahdollisimman ison paivarahan, koska silloin laskelmaan otettiin mukaan yksi epatavallisen suuri tienesti, jota ei olisi otettu huomioon, jos olisin aloittanut loman vasta 30 paivaa ennen la:ta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Malinda:
Aitiyslomakeskustelusta: Ma ymmarsin niin noitten kelan sivujen perusteella, etta kuka tahansa voi alottaa aitiysloman 30-50 arkipaivaa ennen laskettua aikaa, eli ajankohdan voi itse valita. Sen lisaksi jos joutuu jaamaan toista pois sitakin aikasemmin, sen takia etta altistuu tyossaan kemikaaleille, sateilylle tai tartuntataudeille voi hakea erityisaitiysrahaa silta ajalta, kun ei voi olla toissa, joka on saman suuruinen kuin varsinainen aitiysraha
just tätä olin itsekkin kirjoittamassa. Eli kuka vain voi aloittaa tuon äitiysloman tuon 50 päivää ennen la:aa kun se normaalisti alkaa sen 30 päivää. mut se sit lyhenee toisesta päästä lomaa jos alottaa sen 50 ennen. Mutta jos pääsee erityisäitiysrahalle niin se ei vaikuta sit normi äitiysloman pituuteen ja tuolle erityisäitiysrahalle on oltava vahvat perusteet. Esimerkiksi minä pääsin aikoinaan kun olin ravintolassa töissä ja silloin sai tupakoida sisätiloissa niin vauva altistui sit tupakan myrkyille ja pääsin heti alussa jäämään lomalle.

Muuten minä olenkin sit pihalla näistä kelan kiemuroista mut tuosta oli henk. kohtasta kokemusta.. :D

pitääpä palata lukemaan mistä muuten oli ollu puhett.. pää tyhjeni..

röllis ja onni 17 POKS!!

 
Zuh
Neuvolatätille soiteltu vatsakivuista ja pyysi käymään. Eli mielenrauhaa menen hakemaan kolmen jälkeen :) En kyllä usko että tuolla mitään vikana on, istuminen paikallaan vaan ei tee jostain syystä hyvää. Kun yrittää istua silleen että on vähän takakenossa niin on vähän helpompi olla ;) Toisaalta tuntuu ihan hölmölle mennä kun just tänään on vähän parempi päivä, mutta pe ois "rankka" reissu tiedossa ja voi sitten hyvillä mielin lähteä humppaamaan. Jos tässä ois kyseessä vaan oma olo niin hyvinhän selviäis, muttakun pitäisi tuosta Naatistakin huolta pitää!
Ja miten ihmeessä joku voi vielä tässä vaiheessa pitää normaaleja housuja kun minä en voi edes istua enää normaalisti?!?

~Zuh & Naatti
 
Tervetuloa piipi pöppiäinen joukkoon kummaan!

Minä katoan nyt opiskelujen ihmeelliseen maailmaan ainakin muutamaksi päiväksi, kun mulla ei meinaa tunnit vuorokaudessa riittää. Kun vielä jaksaisi pusertaa puolivuotta niin voisi sitten ottaa lunkisti. Nyt kyrsii ja rankasti kaikki ylimääräinen pakertaminen. Käyn kyllä lukemassa jutut, mutta minulla ei ole lupa kirjoittaa, ei ei ja ei.


Avilla hammasta purren kouluhommiin
 
Saa nähäd miten tässä taas käy...leivoin sitä leipää ja siivoilin vähän komeroita kunnes alkoi koskea kauheasti mahaan.....jonkin ajan päästä kävin veskissä niin tulee kellertävää paksuhkoa limaa jossa hennosti ruskehtavaa verta :'( :'( :'(
Nyt olen sitten vain lepäillyt ja kuulostellut olotilaani...ei jaksais millään lähteä päivystykseen. Huomenna meinasin kyllä soittaa neuvolaan ja kysyä neuvoa et minne kannattais mennä tarkistuttamaan tilanne. Itkettää niin
 
Tervetuloa mukaan Piipi Pöppiäinen!

Piipiäisen ja Zuhin puolesta toivon, että teillä on kaikki hyvin ja säikyttelee nyt ihan turhan takia. :hug: Voin vaan kuvitella, miten itse tuollaisissa tilanteissa säikähtäisin. Olen jo ihan hermorauniona siitä, että vähän mahassa nippailee, vaikka juuri aiemmin olisin ollut huolissani siitä, etten oirehdi mitenkään... Hyvähän se on mennä näytille vaikka sitten varmuuden vuoksi, että saa varmistuksen sille, että kaikki on hyvin.

Varasin äsken ajan 4d-ultraan. Aika on 1.10 jolloin on rv 20+0 ja ollaankin jo puolessa välissä. Eihän tuohon ole kuin kuusi viikkoa! Tuntui ihan hassulta varata aika noin pitkälle, mutta halusin varmistaa, että ajan varmasti saan. :) Jotenkin tässäkään vaiheessa ei osaa oikein ajatella, että kaikki olisi ja menisi automaattisesti hyvin. Saa nähdä, missä vaiheessa sellainen helpotuksen tunne tulee vai tuleeko ollenkaan.

Äitiysloman aloittamista olen minäkin miettinyt. Mulla on laskettuaika siis 18.2 ja varhennetun äitiysloman voi aloittaa 18.12 Kelan laskurin mukaan. Meillä on kuitenkin edessä joulun pyhien aikaan muutto toiseen kaupunkiin, joten aion lopettaa työt joka tapauksessa viimeistään 20.12. Mietin vaan, että olenko siinä ensin muutaman viikon ilman tuloja ennen äitysloman aloittamista, vai aloitanko varhennetun... Se varhennettu äippäloma vaan syö päiviä toisesta päästä, ja meillä on ensi keväänä varmasti parempi rahatilanne kuin vuoden kuluttua syksyllä. Mutta mietin sitäkin, että jos olen muutaman viikon "lomalla" ennen äippälomaa, niin pudottaako se mun äippärahan suuruutta, jos ja kun otan sen 6kk ennen äippälomaa tulojen mukaan?
 
Mulla jo sormet kuumeisena kirjotan et täällä taidettiin puhua eriasioista, varhennetusta puhui toiset ja toiset erityisäippärahasta, mut joku oli ehtinyt jo selvittää.
Eli niin mä olen käsittänyt et jos on töitä mitä ei pysty raskauden takia tekemään, eikä työnantaja anna helpotusta, niin sitten vaan saikkua. Helposti ei tuota erityisäippärahaa kaiketi saa..

Täällä olo ennallaan, välillä väsyttää, välillä särkee päätä.. päivästä riippuen.
Onneksi mitään kummempia mahakipuja ei ole ollut, raskaan päivän jälkeen autolla ajaminen on vähän tuskaista, ei oikein jaksaisi istua kun alkaa lonkat kolottamaan. Yritän jännittää persiillä ettei lonkat löystyisi ja perse leviäisi, mut taida paljoa auttaa.. henkinen juttu :LOL: *joo ja se oli oikeasti vitsi*

16+4
 
Kukakohan täällä puhui siitä, ettei normaalit housut mene enää jalkaan? Mulla on ollut niin turvonnut elefantti -olo, että oon kulkenut löysimmistä housuissani ja jumppahousuissa viimeiset viikot. Mietin eilen, että voisin vaihtelun vuoksi laittaa jotkut muutkin housut jalkaan, ja koitin farkkuja, jotka ennen raskautta olivat niin isot, että niitä sai jatkuvasti repiä ylös. No, nytpä ei meinannut mennä enää nappi kiinni ilman, että ahdisti kaikkialta. Eli mulla on tasan yhdet käyttöhousut? :LOL: Näillä mennäänkin sitten seuraavat kuukaudet, ellei jostain ala kävellä vastaan mukavia ja fiksun näköisiä housuja. Harmittaa, etten ottanut alkuraskaudessa vyötärönympärysmittaa, että voisi silläkin seurata mahan kasvua.

Musta tuntuu, että maha on nyt kasvanut sen verran, että se näkyy kaikissa vaatteissa. Oli kauhean ylpeä olo tänään kävellä kaupungilla ja aatella, että jonkun ajan päästä mulla on jo ihan oikea ja selkeä vauvamaha. :heart: Kasvaisi kasvaisi vaan jo pian!

Ja sitten aiheeseen nimeltä finnit. Mulla alkoi heti plussauksen jälkeen tulla finnejä selkään ja kasvoihin. Nyt tilanne on se, että kasvoissa on jatkuvasti yksi jättimäinen finni ja useita pienempiä, ja selkä on pahemmän näköinen kuin ikinä teinivuosina. Koko yläselkä on aivan täynnä suuria ja pienempiä finnejä, aivan kyljestä kylkeen. Pesen selkää kasvojenpesuaineella kaksi kertaa päivässä ja laitan vielä sen perään kasvovettä, mutta mitään ei tunnu tapahtuvan. Hermo alkaa mennä, kun rintaliivitkin hiertää inhasti noihin näppyihin. Onko teillä muilla finniongelmia?

Huomenna poksupäivä.

Ikuisuus ja masu-asukas 13+6
 
ikuisuus onko siis sinullakin niinkutsuttu perhepizzaselkä ?? Tuttu ilmiö. Mulla se röyhähti silloin "otolliseen" aikaan, kun hedelmöittyminen tapahtui. Fysioterapeuttinikin ihmetteli että "mitä sulle on tapahtunut?" Ja mä vielä siihen vitsinä heitin "En tiedä, taidan olla raskaana" . Niinpä niin...
Nyt tuo rauhoittunut. Naamassakin vai yksi tulivuori kerrallaan. Mutta jätäppä pesu väliin...

Mahan turvotus sattuu. Täytyisi sitäkin rasvailla.

Tehilla ja E 13+2
 
Ikuisuus: Eipä ainakaan kannata pesemättä jättää, mutta 2x voi olla vähän liikaa.. iho kun kuivuu niin erittää enempi talia. Koitas laittaa sillon tällön jotain perusrasvaa. Mut jos on hormonaalista niin eipä taida auttaa muu kun hormonien poistaminen ;)
Mä hain jo keväällä sellaista raskaanakin sopivaa finnivoidetta kasvoille ja selkään, en oo vaan jaksanut juurikaan käyttää kun mennään ihan normipizza valikoimalla vielä ;)
Ihotautilääkäri tiesi heti sopivat aineet mitä voi käyttää, mutta omaksi ihmeekseni en ole tarvinnut. Tähän asti joka kerta kun pillerit oon lopettanut niin järkyttävä akne selässä ja kasvoissa.. eli musta alkaa tulla jo vanha kun teiniajat on ohi :p
Kutiseminen on kyl kamalinta ja se kun finnit on joskus niin turkasen kipeitä, mut ei auta kun kestää kun ei jaksa aineiden kanssa läträillä.. :/

Nyt on ihan tylsää tää raskaana olo, ei neuvolaa hetkeen (4.9), ei rakenneultraa vielä piiiitkään aikaan (18.9) ja liikkeitäkään ei vielä tunnu ja mahan kasvukin on pysähtynyt.. eli ihan tylsää! :D
 
Sero tunnen tuskasi, mä odottelen vielä pidempään. Neuvola 28.9 ja rakenneultra 1.10. Tuosta neuvola-ajasta jo murahtelinkin aiemmin, kun toka neuvola noin myöhään, puolessa välissä raskautta?

Ja voihan toi peseminen toki kuivattaa, mutta kun ei tunnu mikään muukaan auttavan. Ja ei taida tosiaan ongelma poistua ennen kuin hormonit poistuvat, joten tää ihon hoitaminen on enemmän tämmönen psyykkinen juttu. :p

Näytän aivan yliaktiiviselta, kun olen täällä tähän aikaan heti vastailemassa. Joten Ikuisuus poistuu nyt vällyjen väliin unille ja palaa poksumaan huomenna. :wave:
 
Piipi Pöppiäinen Kyyneeleet silmissä täällä toivotan sinut lämpimästi tervetulleeksi joukkoomme <3 :)


Juu näköjään puhuttiin eri asioista, mutta näin ne selviää :D


Ikuisuus, Minulla menee normihousut...tai siis tasan yhdet. :ashamed: Painoa pudonnut vähän reilu 6 kg joten se vaikuttanee asiaan. Mutta tosiaan vain yksien housujen varassa olen ja nekin on sen verran reilut että saan vedettyä mahan päälle :ashamed: :D :xmas: Kai tästä pitäisi housu kauppaan kiirehtiä, mutta kun ei saa aikaiseksi. :kieh:

Iltaisin olen niin puhki, että olen mennyt esikon kanssa jo klo 20 nukkumaan joka ilta. Ja varmaan nukahtanut ennen lasta. :xmas:


Sero Eilen juuri sanoin miehelle, että onpa tylsä vaihe menossa. Liikkeitä olen tuntevinaan joskus, mutta muuten ei ole tietoa raskaana olosta. Illalla tulikin sitten kamala tunne, että mitä jos siellä masussa ei olekaan kaikki hyvin. :/

Mutta kahden viikon päästä on taas neuvola, sinne asti on pakko sinnitellä.

Nyt lasagne uuniin ja iltapäivällä töihin :wave:

Matami-mimmi ja rv 15+3 (?)
 
Zuh
Huomenia torstaisia!

Eilen piipahdin neuvolassa. Neuvolatäti rauhoitteli ettei sinänsä mitään suurta huolen aihetta ole, mutta pitää nyt kuulostella tarkemmin kipuja, muuttuvatko mitenkään. Olisi antanut saikkua, mutta en ainakaan vielä halunnut jäädä kun kerran mitään riskiä ei ole. Nyt yritän eliminoida kaikki muut vaikuttavat tekijät paitsi istumisen, tulin töihin lököhousuissa ettei vaan purista jne. Eilen illalla pistin miehen tunnustelemaan mahaa kun supisti ja sitten kun se meni ohi, onneksi mieskin selvästi huomasi muutoksen. Enää mua ei kovin paljon huoleta, tosin vain se että jos joudun jäämään sairaslomalle niin on aika ongelma töissä.. Tosi ärsyttävää tämmösiä miettiä, pitäisi vain voida keskittyä omaan ja Naatin hyvään oloon! Neuvolatäti tosin sanoi ettei tämä saisi sinänsä pitkään jatkua, eli katsellaan. Ajattelin että jos laittaisi ylös noita supistuksien aikoja, mutta töissä voi mennä kiireessä ohi miltei huomaamatta. Ei siis kovin kovia onneksi.

Naatin sydänäänet oli hyvät ja pissanäytteen vein aamulla, ettei vaan ole mitään tulehdusta.

Piipiäinen: Otahan rauhallisesti, toivottavasti on jo helpottanut!

Ikuisuus: Minähän niistä housuista puhuin, omat normaalit housut olleet boikotissa jo varmaan 2 kuukautta :) Onneksi on löytynyt tosi hyviä mammaversioita tilalle, muuten iskisi paniikki. Mulla ainakin on jo selvä vauvamaha, vaikkei meidän suvussa mitään turbomahoja tulekaan, eli piakkoin näkyy sullakin. Finnejäkin on, tosin olen niin onnellinen etten koskaan ole kärsinyt huonohkostakaan ihosta, saati sitten iho-ongelmista. Siksipä en ehkä osaa näillekään näpyille tehdä mitään, siitä ne ajallaan häviää :D

Zuh & Naatti 16+6
 

Yhteistyössä