Helmikuun hippuset 2012 *elokuussa*

Heippis!

Vieläkö mahtuu joukkoon? :) Mie oon tällanen 24 ikävuoden kynnyksellä tasapainotteleva typsykkä. Oulusta kotoisin ja miehen perässä Eepeelle muuttanut muutama vuosi takaperin ja nyt olis sitten ensimmäistä perheenlisäystä tulossa (ellei nuita kahta karvakorvaa lasketa, vaikka aika vauvoja ne on nekin ;) )
Oon seurannu näitä voorumeita jo jonnin aikaa, mutta en uskaltanut liittyä ennenku ittelle oli varmaa, että maha ei oo vaan tyhjää täynnä. Ja eilenhän siihen varmistus sitten saatiin kun nt ultrassa käytiin. Ja sellaset pippalot oli mahassa, että vieläkin naurattaa kun jälkeenpäin ajattelee :D Kaikki kunnossa, mutta laskettu aika menee vähän eteenpäin. Ekkana oli 14.2 mikä ois ollu tosi ihana, mutta kyllä mä otan tuon nykyisen 20.2 myös :D Kunhan pihalle tulee ennen ens kesää. Synnyttään mennään sitten tuonen Seinämäenjoen keskussairaalalle, kiva matka meiltäkin menee tunti ajaa sinne mut ei mahra mitää.

Nyt voiskin mennä selviämään ensimmäisestä "rankasta" koulupäivästä (klo 9-10.40 :D ) ja ottamaan pikku nokoset. Alkaa olemaan onneksi jo melkeen kaikki oireet selätetty,tai niistä on lähinnä sellaset haamut jälellä :)

Että terve vaan kaikille :D

Tuulikka ja Nöttönen 12+2
 
Heippa! Tervetuloa kaikille uusille! kiva kun porukka kasvaa!!

Meillä oli tänään kauan odotettu np-ultra. Siellä se pikkunen möyri ja kaikki oli hyvin. Niskaturvotus 0.7 ja riskit oli 1:11000 ja 1:100000 eli hyvät nekin. :) Huh! on kyl helpottunut ja onnellinen olo et siel oli niin eläväinen ja ihana pikkunen <3
niin ja meillä uusi la on 24.2.2012 muuttivat sitä vaikka olikin neljän päivän heitto. nyt on totuteltava elelemään tän kans, niin tottunut jo siihen et maanantaisin viikot vaihtunu. :)

abrakadabra Mulla on ollu pienenä atoopinen iho ja nykyäänkin välillä aika pahana taipeissa. Kaveri söi noita mustaherukka kapseleita mutta sen kohdalla ne ei ainakaan auttanut.. vauvalla oli jo ihan pienenä tosi pahana iho... oon itekkin ajatellut ne aloittaa... mistä niitä saa ostettua tiedätkö???

ippe ja taateli sekä muuttuneet viikot 11+5 :)
 
Hei! Tänään oli kauan odotettu lääkärineuvola, terkkarin aika oli ajallaan, sen jälkeen reilu tunti odotusta levottoman 3-vuotiaan kanssa, kunnes tultiin ilmoittamaan ettei lääkäri ole tullut / eikä ole tulossakaan paikalle. Voi, että harmitti. Olisi ollut kiva että sisätutkimus olisi tehty, varsinkin kun veristä vuotoakin on tullut muutama viikko sitten. No, huomenna np-ultra, jännittää kovasti. Toivottavasti kaikki olisi hyvin..

-Syksyn lapsi rv 12+4 huomista odotellessa..
 
Tervetuloa kaikille uusille :wave:

Onpas täällä yllättävän monellakin koiria. Meiltä löytyy kans yks bullmastiffi. Vauvan tai vaunujen kanssa ei varmasti tule ongelmia, on sen verran vanha ja rauhallinen jo. Pääseepä ainakin yhdessä asiassa sitten helpolla :)

Tämä foorumi on kyllä aika loistava keksintö! On niin mukava lukea toisten, suurinpiirtein samoissa viikoissa menevien juttelua ultrista, lääkärissäkäynneistä ja oloista. Aika kauan kyllä istuttivat syksyn lapsea lääkäriä odottamassa.. Mikähän lekurille oli tullut kun noin myöhään asiasta työpaikalla saivat tiedon : /

Abrakadabra puheli ettei enää juoksu- tai kävelylenkit luonnistu kuten aikaisemmin. Huomasin saman itse eilen kun oltiin koiran kanssa mettälenkillä! Lenkki ei ole pitkä, ehkä kolmisen kilometriä kaikenkaikkiaan. Liikuttiin koiran vauhtia, eli HITAASTI ja välillä pysähdyttiin lammelle loiskuttelemaan tai mustikoita syömään (aikaa lenkkiin meni tunti). Hitaasta temposta huolimatta olin ihan loppu kun kotiin päästiin :ashamed: Viime viikolla kyllä pyöräilin aika vauhdikkaasti 13km ja ratsastaessa en ole huomannut että ei jaksaisi. Ehkä metsässä sitten joutuu jalkojaan nostelemaan enemmän :D Onneksi tämä meidän koira on tosiaan jo vanha ja hidas, sopii sen lenkkeilytahti varmasti ihan raskauden loppun asti :)

Meilläkin oli tänään neuvola ja lääkäri. Meidän lääkäri onneksi oli paikalla enkä joutunut odottamaan kuin muutaman minuutin. Kaikki näytti normaalilta ja syke vaihteli 147-155 välillä. Kyllikki liikkui jatkuvasti ja sydänäänet hävis vähän väliä :) Kohtu oli jo noussut korkealle. Jos ymmärsin oikein, oli korkeammalla kuin normaalisti näillä viikoilla mutta kuulemma kuitenkin hyvä asia..

Kuka mainitsikaan että olisi jo tuntenut liikkeet? Täällä niitä ei vielä ole erottunut, enkä kyllä varmasti tunnistaisikaan potkuiksi kun kyseessä kuitenkin ensimmäinen raskaus. Mutta olisi se kyllä kiva ne jo tuntea :heart:

Otinpa kuvankin mahasta tänään.




 
Äh, aikaisempi kirjoitus hävisi bittien taivaaseen, mutta teempä lyhennetyn version sitten.

Tervetuloa uusille :)

Ellu81:n maha näyttää ihanalta. Toivottavasti parin viikon päästä itselläkin löytyy nätti pieni maha. Tällä hetkellä miehen mukaan näkyy vain kesäkilot. :D

Me käytiin miehen kanssa tänään kattelemassa vaunuja Lastentarvike-kaupassa. Ja pakko sanoo, että pyörälle päästä mentiin. Niin paljon vaihtoehtoja, mutta kuitenkin niin pienillä eroilla. Eikä katottu montaa merkkiä edes. No, vähän ainakin selkiintyi ja ohan tässä vielä aikaa miettiä ja tutustua rauhassa ennen kuin ostoksille tarttee lähteä. Eri asia sitten, että jaksaako odottaa :D

Samalla tuli ostettua turvavyönohjaaja autoon mulle, ettei vyö sitten paina mahaa tai aiheuta ongelmia äkkijarrutuksessa vauvalle.

Line ja Nano 12+0 :) *poks poks*
 
Viimeksi muokattu:
Ellu81 Ihana maha!!! Toivotaan et täälkin pian tuollainen!!

Mä en ole huomannut mahssani mitään muutoksia... lihoneelta ehkä näytän.. ja oon kyl mässäilly niin paljon et luultavasti on painoo tullukkin...
Pitäis alkaa kyl vähän kattomaan mitä syö..sain n.puolvuotta sit 17 kiloo puotettuu painoo. paino nyt n.61... toivosin ettei nuo kaikki puotetut kilot tulis takas raskauden myötä... mut kyllähän niitä väkisinkin tulee ja saa toki tullakkin :)

Niin ja mäkin kyl tykkään tästä palstasta ihan kiva tääl höpötellä... vaikka uskon et sitkun saa kerrottua ihmisille tästä raskaudesta tuleee sieltäkin paljon paljon tukea neuvoja ym.. :)

Tänään yritettiin kertoa miehen papan synttäreillä osalle miehen puolen sukulaisista, mutta eipä me mitään saatu sanottua.. Oltiin jo otettu ultrakuvista kopiot ja ne oltas annettu kirjekuoressa miehen isälle, mut pöh jännitys voitti eikä saatu mitään tehtyä.. kotona sit harmitti. :S

Ippe ja pikkutaateli 11+5
 
Syksyn lapsi sait kyllä turhan kauan odottaa, raivostuttavaa.. Mutta onneksi pääset huomenna ultraan :)

Ippe89 mulla kans muuttivat neljän päivän takia lasketunajan, vieläkin silti hieman ajattelee vanhalla kaavalla :D

Ellu81 ihana maha! :) Kauniisti pyörtynyt on..

Sitten kysymys kaikille, heräättekö aamuisin, siis todella aikaisin, nälän tunteeseen ja huonoon oloon? Itse oon nyt monena aamuna herännyt 5-7 aikaan aamulla siihen kun mahaan koskee ja meinaan oksentaa.. Tänä aamuna heräsin 6 aamulla tekemään itselleni maksamakkaravoileivän, mies katto ihmeissään kun vessassa kävi samalla :D Pahoinvointi on siis tullut pahempana takaisin.

Lisäksi tänään palasin töihin 3 viikon loman jälkeen jolloin sitten kerroin esimiehelleni raskaudesta sekä työkavereille.. Olivat kaikki aika yllättyneitä mutta erittäin iloisia ja kovasti onnittelivat :) Kukaan ei osannut arvata tätä.. Nyt aletaan sit pikku hiljaa ihmisille kertomaan kun aika hyvillä viikoilla jo mennään ja onhan tää nyt vaan niin ihanaa että ei voi oikein enää pitää itsellään.. :D

Seuraava neuvola olis sit vasta syyskuun puolissa välin ja rakenneultra syyskuun
lopussa, eli tässä on nyt sit paljon odottelua :D Toivottavasti masu alkaa kasvaa pian ja pikkuisen liikkeet alkaa tuntumaan, ellei jo ole tuntunut mutta oon merkannut ne ilmakupliks/ilmavaivoiks mahassa :D

Giggles & Pikkuinen 13+4
 
Huomenta hippuset!

Mä oon kanssa ruvennut ärsyttävästi heräilemään tosi aikaisin. Ei oikeastaan näläntunnekaan herätä- joku vaan ärsyttävällä tavalla liian aikaisin. Illalla ennen nukkumaanmenoa tunsin tutun tunteen- voi ei närästys! Eilen söin ruokaa, missä oli paljon sipulia, kun nyt muistaisi vältellä sitä. En kyllä kylässä viitsi ruveta ronkeloimaan. Hassua, kun minua on närästänyt kaikista koviten tyttöjä odottaessa, kumpikohan tämä tulokas on? Sitähän sanotaan, että vauvalla on paljon hiuksia, jos äitiä närästää :)

Sokerirastituskoe yllätti positiivisesti. Juoma oli kylmää ja maistui vadelmalta :)
Edellisessä raskaudessa litku oli jotain ihan kamalaa glukoosisotkua lämpimässä vedessä. Tänään iltapäivällä saan tulokset. Kiva ylläri oli kokeen jälkeen- näin käytävällä äitiysneuvolan terkkarin kahvimuki kädessään ja hän tarjosi minule aamukahvin. Oikeasti tuli tosi hyvä mieli ja tekikin kyllä kahvia ihan kauheasti mieli 14 tunnin paastoamisen jälkeen (12 tuntia ennen koetta + 2 tuntia sokeriliemen jälkeen).

Nyt heräsi kuopus, joten lähden keittelemään puuroa, moikka!

T:luputupuna & heppuli 15+1
 
Jännä, että toisilla jo lääkäri neuvolaki tulossa/ollut. Minulle ei ole kukaan edes puhunut lääkärineuvoloista kertaakaan. Ensi viikolla tavan neuvola, mutta siis vain terveydenhoitaja. Ensimmäistä kertaa näen nyt oman th, kun ekalla kerralla oli sijainen:)

Mietin tos eilettäin, että tehdäänkö rakenneultran jälkeen enää muita ultria jo ennen synnyttäneelle? Mietin, että tuleeko esim. sitä synnytystapa arvio ultraa loppu puolella raskautta? Itseä ihan kauhistuttaa ajatuski synnytyksestä, jossa ei tiedä yhtään minkä kokoista pitäis ulos puskea. Mulle jäi viime raskaudesta sellainen fiilis, etten luota ns.käsikopelolla tunnusteluun. Koko raskaus ajan mulle sanottii, et tulee pieni vauva n.2,5kg. Vasta synnytystapa-arviossa ultrassa sanottii, et 3,6kg jos laskettuna aikana syntyy. No syntyi 41+2 ja painoa 3845:) Eli kuitenki ihan keskikokoinen vauva. Onneks vielä ei tarvitse synnytystä miettiä:) Eilen iski vain yllättäen sellainen jotenki kauhuissaan oleva olo, et jos en saakkaan sitä ultraa:D

Tervetuloa uusille!

Riikkunen, poika ja pikkuinen 13+6
 
riikkunen sinuna soittaisin neuvolaan ja kysyisin, milloin lääkärineuvola oikein on? Muistaaksen johonkin äitiyspäivärahaan tai äitiysavustukseen piti olla ruksi kohdassa- lääkäri on todennut raskauden ja piip jotain. En ole ihan 100% varma, mutta joku aikaraja siinä oli ja neuvolassa ainakin osaavat vastata asiaan.

Päivä jatkuu närästyksen polttelulla-dääm! Ei viimeksi ollut tällaista. Mutta nyt pyyhkäilemään hämähäkin seittejä katosta :D
 
riikunen Kelan sivuilta suoraan: Äitiysavustuksen saaminen edellyttää lisäksi, että raskautesi on kestänyt vähintään 154 päivää ja olet käynyt terveystarkastuksessa lääkärissä tai neuvolassa ennen 4. raskauskuukautesi päättymistä.

MUTTA meillä esim eka lääkärineuvola on yhdistetty ekaan ultraukseen. Kannattenee selvittää asia, ettei tule ongelmia Kelan kanssa.

Tuosta kokoarvioultrasta: on kait paikkakunta kohtaista ultrataanko. Meillä ei kait ultrata, jos kaikki on kunnossa edes ekassa raskaudessa. Sun vaavi oli kuitenkin ihan normaalikokoinen, että se puoltaisi sitä, ettei tarvitse ultrata. MUTTA voithan sä tuoda sun huolen esille ja vaatimalla vaatia kokoarvioultraan. Se on kuitenkin pieni hinta siitä, että saadaan pelot karisteltua. Tiedoksesi kuitenkin että ultrankin kokoarvio voi heittää jopa kilolla. Näin mun siskolla on ollut molemmissa raskauksissa, mulla sen sijaan oli täsmälleen sitä mitä pitikin.
 
Laretzki Joo, ei mullakaan ihan neitseellinen sikiäminen voi olla :D Mutta kun ukko oli kuitenkin koko kesäkuun lomalla, niin on aika monta mahdollisuutta milloin on tärpännyt :D

Giggles Mä en taas saa unta iltaisin ja aamulla oon ihan poikki. Huono olokin tulee vasta aamupalan jälkeen, tänään ei meinannut millään helpottaa vaikka söin normaalisti. Muuten ei pahemmin oo huonoa oloa ONNEKSI ollut :)
Rintojen aristus on taas ihan kamalaa. Tällä hetkellä tuntuu kuin ne olisi täynnä pieniä lasinsirpaleita, jotka viiltelevät sisältä päin ja mikään ei auta. Kuuma suihkukin helpottaa vain hetkeksi, kunnes ne tulevat vielä enemmän kipeiksi.

Ellu81 Ihana masu :D Mulla on mahaa ollut aina, joten en hirveästi huomaa muutosta, mutta eipä niitä viikkojakaan ole kuin vasta 11 :)

Miltä ne ensimmäiset potkut ja liikkeet tuntuu? Milloin ensimmäiset liikkeet ja potkut keskimäärin pitäisi tuntua?
Mulla on ensimmäinen raskaus, joten en tiedä mitä odottaa..
 
Terveisiä np-ultrasta,tiistaina vihdoista ja viimein pääsi kurkistamaan masuun ja tippahan siinä taas silmäkulmaan tuli kun näki sen pienen öttiäisen siellä huitovan ja potkuttelevan minkä ehti :heart: Mitat vastasi ihan täysin viikkoja eli laskettuaika pysyy ennallaan.. Myös niskaturvotus oli normaali 1,3mm ja seulatulokset ok,kaikki siis hienosti ja kunnossa!! =) Terveydenhoitaja joka ultran teki oli oikein ihana myös,käytti ultraamiseen aikaa melkein puoli tuntia ja koko ajan näytti mikä missäkin on! Nyt sitten odotellaan rakenneultraa jonne jo varattiinkin samalla aika,eli lokakuun 8.pvä pääsee kurkkaamaan salattua masuelämää seuraavan kerran! Nyt on olenkin siis pohdiskellut (näin hyvissä ajoin,hih), että kysyisiköhän sitä tällä kertaa tulokkaan sukupuolta jos sattuisi sellaisessa asennossa siellä köllimään :)

Niin hirveästi tänne tullut viime aikoina juttua että olisipa pitänyt laittaa ylös mitä kaikkea pitikään sanomani,mutta jospa nyt siis tällä kertaa näin iltavuoron päätteeksi vain omaa napaa ja viikonlopun aikana lisää tarinaa!

Yritänpä lisätä perään vielä kuvan pikku mönkiäisestä ja tänään napatusta masukuvasta! Katsotaan miten mamman käy.. :D

MöhköMyy ja Mönkiäinen 12+3





 
Tuosta lääkärin tapaamisesta Mulla oli eka neuvola heinäkuussa jossa oli sitten se mun oman th:n tuuraaja ja syyskuussa on sitten toinen neuvola joka sit on sille mun omalle th:lle, viikkoja silloin 18+.. Mutta ei mulle ole puhuttu mitään lääkäristä, kai se sit myöhemmin on.. Tosin lukihan tuolla Kelan sivuilla että käynti lääkärissä tai neuvolassa ennen neljännen kuun päättymistä.

Mua oikeasti ahdistaa miten pihalla oon kaikesta :D Oon esim. Kelan kanssa niin vähän ollut opiskelijen aikaan tekemisissä että kaikki äitysraha/vanhempainraha/isyysrahan hakeminen on mulle ihan hepreaa.. Milloin niitä pitää alkaa hakea? Oon Kelan sivuilta lukenut, Meille tulee vauva-oppaasta lukenut mut se on niin vaikeasti (mun mielestä) selitetty että en ymmärrä :D

Meillä töissä pitäisi talviloma päättää viikon kuluessa, en edes kunnolla tiedä milloin jään äitiyslomalle?? :D

Onko kellään muulla, ehkä ensimmäistä odottavalla, samoja ahdistuksia? :D Vai onko tää selvää pässin lihaa kaikille? :D

Hepuhi Sisko ja kaveri sanoi että liikkeet tuntu ilmakuplilta vatsassa tai siltä että joku kutittaa sua sisältä.. Yrittänyt paljon tunnustella vatsaa jospa tuntis mutta enpä osaa vielä sanoa :) Ensimmäisestähän ne taitaa sanoa että viikoilla 20+ rupeis tuntee liikkeitä mut kaippa se on yksilöllistä..

Mulla taas muut oireet alkaa jo väistyy, päikkärit tosin pitää melkein joka päivä ottaa mutta ei väsymys ole enää niin vallitsevaa niin kuin alussa. Nännit ja niiden ympäristö aristaa välillä mutta pahoinvointi vie voiton kaikesta ja melkein koko ajan oleva nälkä :D

Giggles & Pikkuinen 13+5
 
Täällä taas ensimmäinen neuvola oli sillon 7+ viikolla ja mulla ainakin seuraava kerta on lääkärineuvola ens viikolla jolloin viikkoja on 13+2.. Kylläpä vaan käytännöt vaihtelee ilmeisesti paikkakunnittainkin! Itsellenikin kun tämä on jo kuitenkin neljäs raskaus ettei siitäkään voi kiinni olla että olis ensisynnyttäjä.. ja siis Tampereella th:n mukaan aina kolme lääkäri kertaa.. hmm..

MöhkyMyy ja Mönkiäinen *Taas*
 
Moi ja terkkuja np-ultrasta. Kaikki hyvin. Turvotusta 1.6. Vastasi viikkoja, mutta vaihtoi kuitenkin la:ta kun en ollu varma hed.ajankohdasta. Eli uusi la on 25.2. Seuloihin en osallistu. Ultraaja oli ihana ja todella tarkasti kertoi ja ultrasi pikkuista. Ei meinannu saada mittoja kun toinen nukkui, mut menin hetkeksi kyljelleni ja sit oli hieman vaihtanu asentoa. Mahan päältä tuli tosi tarkkoja kuvia. 6.10 rakenneultra ja meinaan kysyä sukupuolta, jos nyt sit näkyy. Lääkäri-neuvola on ens tiistaina. Oireet on hieman väistyneet, mut sellasta kuvotusta vielä ja jotkut hajut etoo. Lapsille kerroin tänään uudesta tulokkaasta ja olivat oikein innoissaan ja haluaisivat vauvan HETI. Tulevina päivinä varmasti saa loputkin tietää(miehen suku) raskaudesta kun lapset kertovat. Kiva kuulla muittenkin hyvistä ultrakuulumisista.

Mamma 11+5
 
Tervehdys kaikille!!Mulla on vasta 14+3 viikkoa mutta minäkin olen pari kertaa tuntenut ikäänkuin pienen tönäyksen,tosi hennon!!Odotan siis neljättä!!Sain tässä muutama päivä sitten flunssan ja kovan yskän ja nyt mulla on ongelmana se että joka kerta kun yskin rajusti,niin tulee pieni liru pissiä housuihin!!:( Se on niin TOSI NOLOA ja oon pysynyt enimmäkseen kotona tämän takia!!Onko kellään muulla tällaista ongelmaa??

Miita1969+ Lilliputti 14+3
 
Huomenta! (taas herännyt ennen kukonlaulua : / )

Ihania, aivan ihania kuvia pienistä salamatkustajista :heart:

Sokerirasituskokeen tulokset olivat kunnossa.

Liikkeet minusta ne ihan ensimmäiset liikkeet erottaa sellaisina hipaisuina tai kutituksina sisältä päin, ja välillä sellaisina töytäisyinä (tömps) - tietysti loppua kohti niihin tulee voimaa, että ei todellakaan jää epäselväksi. Varsinkin, jos itse on levossa, niin liikkeet huomaa paremmin. Kyllä niitä tuntee liikkuessakin ja päivä päivältä enemmän ja voimakkaampina - ihana tunne :heart:
Ensisynyttäjillä voi mennä lähemmäs viikkoa 20 ennen kuin tuntee liikkeet. Yleensä kuitenkin hieman aiemmin. Riippuu paljon myös istukan paikasta- edessä oleva istukka vaimentaa liikkeitä, joten ne tuntee yleensä vähän myöhemmin. Takana oleva istukka taas ei ole edessä tiellä, niin liikkeetkin tuntuvat paremmin.

Painoarviosta Täällä on ultrissa tehty aina painoarvio sikiöstä- se on vain suuntaa antava arvio. Täällä myös kätilöt kokeilevat vatsan päältä ja arvioivat käsituntumalla vauvan koon. Viimeistään synnytyssalissa arvioidaan vauvan koko päältä päin ja vielä mahdollisesti ultrallakin. Monelle ensisynnyttäjälle tehdään vähän paikkakunnasta ja resursseista riippuen synnytystapa-arvio. Siinä lääkäri arvioi mahtuuko lapsi syntymään normaalisti alakautta. Meillä on ainakin ultralla saadut painoarviot heittäneet aina enemmän ja vähemmän. Ei myöskään vatsan päältä arvioitaessa ole aina arvio osunut ihan nappiin (alle 4 kiloinen tämä vauva on oli kätilön arvio salissa - ja olikin hieman reilu 4,5 kg :D).
Meillä neuvolassa on kätilö, niin hän on arvioinut aikalailla nappiin vauvan koon :)

Pitää alkaa siivoilemaan kuopuksen levittelemää kirjallisuutta ja leluja lattialta.
Mukavaa viikonloppua kaikille!

T: luputupuna ja heppuli 15+2
 
huomenta!

lääkärineuvolasta on ollut puhetta ja täällä tosiaan esikoisestakin kävin ekan kerran neuvolassa lääkärin luona vasta joskus 25-27 viikoilla ja nyttenkin on ollut vain 2 normi neuvolaa ja np-ultra, eli täällä ei tosiaan noita lääkärineuvoloita ole niin paljoa vissiinkään kuin kuin muualla.

).( 2. neuvolakäynti tehty tänä aamuna 15+4 =) suluissa viime käynti 7+2

hemppari 137 ( 141)
verenpaine 114/72 (114/71)
pissa - - (- -)
sydänäänet 148-153 :heart:
paino 47,7 (47,2)

seulontojen tuloksetkin sain ja molemmat riskiluvut olivat sellaisia ettei niitten suhteen mitään aihetta huoleen =)
nyt odotellaankin sitten rakenneultraa mikä on kuukauden päästä 14.9 koska seuraava neuvola onkin vasta kahden kuukauden päästä eli lokakuun puolessa välin.

Maria & Möhkis 15+4
 
Tääläkin vähän omituisesti nuo neuvolat, eli eka neuvola oli 9+ ja sitten lääkärineuvola heti seuraavalla viikolla. Nyt odotellaankin seuraavaa neuvolaa, joka on vasta 16+6. Eipä sillä muuten ole väliä, tällä hetkellä kun ei vauvan vointia juuri voida seurata eikä "milleen voi mitään tehdä", mutta oisi kiva saada hemoglobiinista uusinta mittaus kun oli niin alhainen. Pyysin, että voisi käydä niin sovittiin pika vastaanotto ensi viikolle :)

Pahoinvointi on taas ehkä hetkellisesti selätetty. Luulin sen jo helpottaneen, mutta alkuviikko meni taas ihan sumussa ja oksensinkin kerran, mukana verta :O Nyt siis taas hiukan seesteisempiolo, mutta oikeen mitään ei uskaltaisi syödä. Esikoisesta paino nousi kohisemalla alusta asti, mutta nyt on pysytellyt samoissa tai hiukan laskenut. Mitäs mauttomia ja hajuttomia ruokia te valmistatte? :) Mulla on tällä viikolla maistunut pinaattikeitto ja viili, sekä vaalea leipä juustolla. Yritin syödä paistettuja (ja maustettuja) vihanneksi ja niistä jäi koko päiväksi pyörimään sellaset ihmeelliset röyhtäisyt :x

Pepe10 :heart: Papana 12+3
 
Täytynee ensi viikolla neuvolassa kysäistä milloinka niitä lääkärineuvoloita on täällä suunnalla. Mietin oisivatko ns.lääkärikäynniksi laskeneet sen np ultra käynnin.. Jospa säästävät sillä. ja samalla kysyä koko kokoarvio ultra asiaa. Voihan sitä huolensa ajoissa mainita:)

Ihania masukuvia oli jotkut laittanut:) Ja myös mahtavan suloisia pikkuisten kyytiläisten kuvia:)

Tänään lähdetään viikonloppu reissuun, saapa nähdä miten jaksaa autossa istuskella monia tunteja:)

Ja täällä tuli täyteen 14+0 POKS
 
Eilinen np-ultra toi helpotuksen, pikkuisella kaikki hyvin ja laskettu aika pysyy samana. Nyt sitä uskaltaa ensimmäistä kertaa iloita tämän raskauden aikana. Tekisi mieli kertoa kaikille että meille tulee kauan kaivattu vauva.. Iloisin mielin lähden iltavuoroon, pitkästä aikaa elämä hymyilee.. Mukavaa viikonloppua kaikille, itsellä se kuluu tiiviisti työn merkeissä..

Syksyn lapsi 12+6
 
  • Tykkää
Reactions: millanen
Giggles kyseli Kela asioista. Kelan siuilta löytyy paljon tietoa, mutta melkeimpä paras on laskuri, joka laskee koska voit jäädä äitiyslomalle. Voit siis valita 50-30 arkipäivää ennen laskettua aikaa. Lisäksi löytyy laskuri äitiyspäivärahan suuruutta varten. Itse ei tarvitse kauheasti huolehtia kelan hakemuksista, koska meillä ainakin saa kelan hakemuspaperit neuvolasta kun on tarpeeksi raskauspäiviä kulunut (saat siis joka tapauksessa todistuksen neuvolasta). Täytät hakemuksen ja laitat menemään kelaan. Samalla hakemuksella haetaan äitiysavustusta, äitiyspäivärahaa ja vanhempainrahaa, jos äiti ne kaikki hakee. Hakamukseen liitetään todistus, että raskaus on kestänyt tietyn aikaa. Sitten kun lapsi on syntynyt ja olet käynyt jälkitarkastuksessa, saat toisen todistuksen sitten vanhempainrahaa varten. Eli don't worry, kyl ne neuvolassa susta huolen pitää, myös raha-asioissa.

Kannattaa selvittää työpaikasta maksavatko äitiysrahakautena sulle palkkaa, jolloin työpaikka hakee sun äitiysrahat ja saat ihan normisti palkkaa lomakaudelta. Jos ei, niin sitten haet ite kelalta rahat. Kela on semmonen paikka, et jos laittaa hakemuksen ajallaan sisään, niin siitä voi sitten valittaa vielä. Meilläkin viimeksi työpaikka oli sössinyt palkkatodistuksen kanssa ja olivat jättäneet useamman tonnin pois mun puolen vuoden palkasta. Uusi todistus kelaan palkasta ja äitityspäiväraha nousi.

Liikkeistä Liikkeet alkavat yleensä tuntumaan noin rv 17-22 välisenä aikana. Toiset havaitsevat ne jo aiemminkin, mutta ekakertalaiset yleensä siinä rv 20 tienoilla, kuten joku jo kommentoikin. Ite tunsin ekasta rv 17+jotain selvästi, vaikka olikin etuseinäistukka. Tosin päivittäin liikkeet tuntuivat vasta paljon myöhemmin jotain rv 20+.

Neuvolakäynneistä Uusi neuvolaohjeistus on tullut vuoden alusta, jonka pitäisi tasa-arvoittaa tätä systeemiä. Koski kylläkin kait enimmäkseen lasten neuvolaa ja kouluterveydenhuoltoa, mut oli siinä myös suositus äitiysneuvolan suhteen. Mutta ei tätä kukaan valvo ja monia asioita voidaan yhdistellä, kuten meillä lääkäri ultraa nt-ultran ja samalla kertaa tehdään sisätutkimus. Mä kattelin viime vuonna et mun kaveri, joka on viereiseltä paikkakunnalta, oli saanut puolet enemmän merkintöjä korttiinsa kuin mä, vaikka molemmilla oli ns normiraskaus. Hällä oli vaan kaikki käynnit erikseen merkattuna. 4 lääkärikäyntiä per raskaus on kyllä normi (3 raskauden aikana ja jälkitarkastus), mutta osalla paikkakunnista on resurssejen vuoksi nipistetty yksi pois (tämä kyllä yleensä on se keskiraskauden käynti).
 

Yhteistyössä