Helmikuun hippuset 2012 *elokuussa*

Moikka!

Ihania ultrakuvia tullut lisää :heart: :heart: :heart:

Kela: Mä oon kans ihan pihalla kaikkeen kelaan liittyvään. Yritin sieltä myös lueskella ihan alkuraskauden aikana jotain, mutta esim. isyysvapaa (vai miksi sitä nykyään kutsutaankin) ja sen vaikutus äippälomaan oli mainittu jotenkin yli vaikeesti ja kaikki meni mun hilseen yli :confused: Pitänee tässä joku päivä uudestaan lueskella jos nyt jo vähän aukeis :) Äippäloman alkupäivämäärän olen ottanut Vau.fi'n raskauslaskurista =)

Vakuutuksista: Joko te olette muuten ottaneet vauvalle vakuutuksen ja meinaatteko ottaa? Onkohan vakuutuksissa paljon eroa eri firmojen välillä? Tutuilla on maitoallerginen lapsi ja kertoivat että Pohjantähti-yhtiö olisi ainoa joka korvaa lapselleen sopivan apteekin äidinmaitokorvikkeen. Onko teillä tästä tietoa?

Rentouttavaa viikonloppua itsekullekin kului se sitten töissä, kotona tai reissussa! Me lähdetään viikonlopuksi purjehtimaan! En oo koskaan ollut purjeveneen kyytissä, joten aika jänskää tulee olemaan :p

Ellu & Kyllikki 15+0 *POKS*

 
vakuutuksista myö ei vielä tässä vaiheessa "uskalleta" käydä ottamaan eli jätetään sinne vasta rakenneultran jälkeiseen vaiheeseen =) en kyllä ole edes ikinä ajatellut että sen voisi ottaa jo näin aikaisessa vaiheessa? jotenkin olen aina automaattisesti ajatellut että rakenneultran täytyisi olla takana , koska vakuutusyhtiöt ovat muutenkin niin tarkkoja kaikesta. Esikoisellekkin otettiin siellä hiukan reilu 3kk ennen laskettuaikaa =) meillä on siis kaikki vakuutukset tapiolassa muutenkin joten ei edes vertailtu muita yhtiöitä. Tähän mennessä ovat kyllä erittäin hyvin ja nopeasti korvanneet kaikki yksityisellä käynnit ja lääkkeet sekä ns. kontrollikäynnit lääkärissä/toimintaterapiassa :)

maria & möhkis 15+4
 
Rakastan lastani, rakastan lastani... tuli piru ja deletoi pitkän kirjoitukseni lopumetreillä :stick: ja eikun uudestaan...

Liikkeitä olen mukamas tuntenut viimepäivinä, luulen olevani vainoharhainen... Selkeitä tökkäisyjä tuossa häpyluun paikkeilla. Jotenkin vain tuntuu että ne olisivat liian voimakkaita ollekseen oikeasti liikkeitä, varsinkaan kun vertaa viikkoihin mitä on kasassa. Tai sitten on vain voimakas vauvanen :heart: tai ilmavaivoja :LOL:

No niin ja nyt se levittää pyllypyyhkeet...

Vakuutusta tuskin otetaan, esikkokin sai henkivakuutuksensa vasta puolivuotisena. Kiitos saamattomien vanhempiensa :whistle: Mun mielestä silloin kun osoitettiin vähäistä kiinnostusta noita vauva-vakuutuksia kohtaan taisi olla liikaa viikkoja kasassa. Mun muistaakseni vakuutuksen sai otettua vain ennen tiettyä raskausviikkoa. En kyllä pistäisi päätäni pantiksi tässä asiassa...

Mahanen... Ylävatsa edelleen turvoksissa. Tai siis heti kun syö jotakin vatsa turpoaa ihan ilmapalloksi. Täytyy kysyä neuvolasta mikä vaivaa... Ilmavaivoja kun taas muuten ei ole. Olisi piru edes närästystä, siihen on helppo ratkaisu.
Nyt leviää vaipat...
Vauvamaha nousee hauskasti navan alapuolelle öisin :heart: mutta kun nousee sängystä se valahtaa taas omalle paikalleen lantioon. Voisi jo pysyä aamufiiliksissä pidempäänkin :D Se on vielä suloisesti välillä toispuoleinen riippuen kummalla kyljellä on tullut nukuttua. Aaawww...

Äh, tämä raskaus pisti mun koiran pentusuunnitelmat ihan uusiksi. :headwall: Piti astuttaa nartuke joulun jouksusta, mutta enhän mä nyt voi koiran kanssa synnyttää samaan aikaan. Noh, en oikein haluaisi tulevaakin kesää viettää kotona pentujen kanssa jos ajattelisi astuttaa keväällä. Täytyykö mun lykätä tätä pentuettä tosiaan vuodella? Ei oikein nappaisi, se on kuitenkin koiran iässä jonkin verran. Sitten tuo olisi jo 4v. Piti tämä kesä näyttelyttää ja sitten tehdä pennut ja vetäistä turki pois, not going to happen....

Jos nyt pelastaisin tämän taluden lopulliselta tuholta....
Hyvästi...

Hohto ja :heart: 15+0 POKS POKS
 
Ellu81 Kelasta: Äitiysrahakausi (äitiysloma) on aina sen 105 arkipäivää (eli ma-la miinus arkipyhäpäivät), tästä ei nipistetä.

Isyysrahakkausi (isyysloma) on sen 1-18 arkipäivää ja ne voi pitää osissa (max. neljässä osassa) ja koska vain ennen kuin lapsi täyttää 9kk.

Sitten on vielä vanhempainrahakausi (vanhempainloma), jonka voi käyttää kumpi vain vanhemmista tai molemmat vuorotellen. Yleensä suomessa äiti käyttää sen. Pituus on 158 arkipäivää. Monikkoperheille tulee lisäpäiviä.

Isyysloman lisäksi isä voi pitää isäkuukauden, joka edellyttää, että isä on pitänyt vanhempainlomasta viimeiset 12 arkipäivää. Tällöin isä saa 1-24 arkipäivää vielä lisäksi vanhempainloman jälkeen. Nämä on pidettävä yhteen putkeen eli yhteensä isällä on mahdollisuus olla 12+24=36 arkipäivää kotona lapsen kanssa.

Isyyslomien aikana isä ei voi käydä töissä, paitsi sunnuntaisin. Äitiysloman aikana äiti voi käydä töissä, mutta hänelle maksetaan sitten niiltä päiviltä vain minimiäitiysrahaa ja muilta päiviltä täydet. Sunnuntaisin voi käydä töissä, eikä se vaikuta mihinkään. Vanhempainloma aikana en tiedä miten voi, mutta ainakin sunnuntaihommia voi tehdä.

Toivottavasti edes hieman selvensi.

Vakuutuksista Ekasta ei otettu ennen syntymää, eikä varmaan oteta tästäkään. Syntymän jälkeen otettiin jossain vaiheessa sairaus- ja tapaturmavakuutus. Ei olla paljoa vertailtu, kun kaikki vakuutukset on yhdessä vakuutusyhtiössä.
 
Neuvolasta Mulla takana jo 3 neuvolaa. Eka oli rv 7+, toinen oli 10+, silloin oli myös lääkärineuvola ja 3 oli 14+. Np-ultra oli jotain 11+. Täällä mennään ihan suositusten mukaan, eli 4 viikon välein on neuvolakäynti ja oisko ollu 2 vai 3 lääkärikäyntiä...

hohto Sama ongelma tuli mulle vastaan... : / Marraskuussa ois ollu nartun juoksut, josta oli ajatellut astuttaa, mutta 1 kk käiset pennut ja itellä vastasyntynyt, niin ei onnistu, jos haluu pennut kunnolla hoitaa... :stick: Astutus menee siis ensi kesään, kun juoksut on nyt tullu 8 kk välein, ni vauva ois ehkä jotain 7 kk, kun pennut syntyy. Uskoisin olevan aikaa molempiin silloin, kotona oon kuitenkin. Ku aiemmin olin kovasti miettinyt, miten vois olla töistä pois, kun pennut kotona, että tulis kunnolla hoidettua... Saas nähdä kuin käy... :)

Täällä ei mitään ihmeellistä eikä uutta... Pahoinvointi on hieman helpottanut, toki ei vielä kokonaan. Maha on jo niin selkee, pakko alkaa jo käyttämään äippähousuja, kun muut housut ei mee kii... :p

Undine ja pikkuinen 14+5
 
*GRRR* Kaks kertaa viesti hävinnyt. *prkl* miksi tämä ei voi toimia.

Täällä käytiin tänään Line vs. hormoonit ensimmäinen erä. Tähän asti oon lähinnä huvittuneena sivusta kuunnellut muiden mielialavaihteluista, mutta omakohtaisia kokemuksia ei ole ollut. Mieskin sanoi yksi päivä, että mä olen tällä saralla kyllä joku super-helppo yksilö. Muutenkaan en ole mikään "tunne-ihminen" vaan pikemminkin faktoihin perustava järkeilijä. Mutta tänään hormonit ottivat vallan. Lueskelin täysin rauhassa sohvalla vauva-lehteä ja täysin ilman mitään syytä mua alkoi itkettämään.. ja heti samaan aikaan alkoi naurattamaan. Itkin ja nauroin siis yhtä aikaa ja tälle ei loppua tullut ollenkaan :D Mies yritti kysyä, että mikä nyt itkettää/naurattaa noin paljon.. selitä nyt sille siinä, että "ei mikään" ja itkee/nauraa vaan lisää. :D Eli erävoitto selkeästi hormooneille. Pitää toivoa vaan, ettei töissä tule vastaavia kohtauksia. :)

Vakuutus otetaan meille varmaan niin pian kuin mahdollista. Pitäisi selvittää, että milloin sen aikaisintaan voi ottaa. Lähinnä siitä syystä, että jos tulee jotain "epänormaalia" tulevissa tutkimuksissa niin vakuutusyhtiöt eivät välttämättä myönnä vakuutusta ennen syntymää tai heti vastasyntyneellekään.

Line ja Nano 12+2 :)
 
Okei kiitos terp selvennyksestä :) Hyvä jos neuvolasta sitten saa kaiken tarpeellisen paperin sun muun.. Onkohan myös sitten täällä Jyväskylässä se käytäntö että tuo Gravidassa tapahtuva ultraus on se lääkärintarkastus joka todentaa raskauden ja pistää neuvolaan tiedot eteenpäin jne.. Taidan ehkä silti varmuudeksi soittaa maanantaina neuvolaan ja kysyä että kaikki on ok, ettei Kela rupee sit mitään ämisee vastaan.. :/

Vakuutuksia vauvalle en ole vielä edes miettinyt, sen tiesin että vakuutuksen voi ottaa ennen lapsen syntymää mutta ehkä jos kaikki menee hyvin niin vasta sitten kun lapsi on pullautettu maailmaan se on ajankohtainen..?

Itse tilaisin myös tänään ensimmäiset mammahousut työhousuiksi kun sukkahousut ja hame kiristää jo vatsaa kivasti :D Vatsa on jo selkeän pyöreän muodon ottanut, ihanaa :)

Giggles & Pikkuinen 13+6
 
Laretzki
Täältä suunnalta on ollut hiljaiseloa sen takia, että keskiviikko iltana lähtiessa illanviettoon tyttöjen kanssa mokkula sanoi sopimuksensa irti eikä suostu enää yhdistään millään koneeseen. Ollut muutenkin niin paska loppu viikko, että vaikka alunperin oli tarkoitus olla viikonloppu Ilmajoella, niin sain tarpeekseni ja hyppäsin illalla junaan (koska en jaksanut ajaa) tänne Kokkolaan. Ja voi sanoa että jo pelkästään toi miehen näkeminen helpotti.

Ja mikäkö sitten mennyt ihan vituralleen? No, ensinnäkin keskiviikkona kuulin kaveriltani (V), että eräs luokkakaverini (M) oli kysynyt häneltä, että tietääkö V siitä että mä odotan. Oli kuulemma tää M löytänyt mun odotus blogin (aika monen klikkauksen takana kyllä on, että ihmettelin kovin) ja kysyi V:ltä tiedetäänkö me jo kumpi vauva on...Vähän alkoi ärsyttää, että mitä hittoa se muilta kyselee, tulisi kyselemään multa jos jotain kyseltävää on. Koska en mä tätä koulussa salaile, meidän pienryhmässäkin useampi tyttö tietää, kun ovat osanneet yhsdistää mun puheita. Ja kyllä mä vastaan sitten jos kysytään.

Lisäksi mulla on ollut alaselkä ja vatsa ihan äärettömän kipeät, koska oon keskiviikkoa ja torstai päivät seissyt koko päivän ulkona tuulessa ja tihkusateessa palellen (ja pukeutuminen kyllä ihan kohillan). Ja tälle päivälle toi mokkulan hajoutuminen oli ihan viimenen niitti. Käytin sen DNAkaupassa ja ne sanoi vaan että pitää poistaa käyttöliittymä niin kyllä se siitä. No ei toiminut. Sen jälkeen asiakaspalvelusta sanotaan että tekniseentukeen (maksullinen) pitäisi soittaa. Lopulta en enää jaksanut vaan itkin vaan miehelle puhelimessa ja hoin että saanko tulla sinne... Junassa huomasi selkeästi ettei se vauva tykkää yhtään stressaamisesta ja ahdistumisesta koska vatsaan sattui aivan tajuttomasti ja oksetti. Täällä ollaan ja olo huomattavasti parempi jo.

Katotaan jos huomenna jaksan paremmin käydä läpi näitä mitä tänne tullut poissaolon aikana. Ja anteeksi vuodatuksen pituus.

Lare ja Spyro 11+6
 
Kela : Täälä ollaan myös ihan pihalla näistä kelan tuista ja kuinka haetaan ja milloin. Lisäksi olis kiva tietää tai pitäis jaksaa vissiin itse laskea kuinka kauan äippäloma kestää eli milloin palaan töihin ym. Ensiviikolla olisi tiistaina neuvola niin jos muistan niin kysyn sielä mikä täälä on käytäntö.

Liikkeet: Olen kans lukenut että ekaa odottaessa liikkeet tuntuu vasta tosi myöhään mutta olen kyllä melko varma että se on vaavi mikä sielä masussa on pari kertaa kutitellut :) Äitini kanssa juteltiin siitä tänään ja muisteli, että hän on tuntenut n. 16 viikolla hipaisuja. Et kai se voi mullakin sit jo.. istukan paikasta en tiedä yhtään. Ultrassa ei siitä puhuttu mitään, enkä itsekään osannut siitä kysyä.
Ens torstaina lähdemme Kreetalle lomalle, joten tulee sitten pieni tauko tänne, on ainakin paljon luettavaa reissun jälkeen. Olen kerran ennemmin lentänyt ja se lento hieman jännittää :/.

Pakko vielä kirjoittaa lisää, ihan sama kiinnostaako ketään. Mut tosiaan veljen kolmas tyttö on nyt muutaman viikon ikäinen niin on se vaan ihana ja malttamattomana odotan, että meilläkin on pieni käärö joskus.
 
Hei taas! Reissu sujunut hyvin mut viime yönä poika oli niin tukossa et hyvä kun ei molemmat itketty väsyä. Huhhuh. Mä haluun jo kotiin. :)

Liikkeistä tuntin esikolla liikkeet joskus noin 17 viikolla ja asia varmistui sit rakenneultrassa kun tajusin sitä kuvaa katsellessa et toihan tuntuu kun se pikkunen liikahtaa. No nyt sit muutamaan otteeseen muka ois jo tuntunut jotain mut en usko. Haha!

Eveny ja Myyskä öööh 12+5tai6??

Vakuutuksesta esikko sai jo ennen syntymää vakuutuksen mut eipä oo vielä tarvittu sitä.
 
Giggles Mun mielestä täällä jyväskylässä, On joskus keskivaiheilla lääkärintarkastus..Muistaakseni niitä on vaan yks.. mut voin kyllä muistaa väärin.. hmm.. vai oliko se niin et niitä ei oo yhtään ultrien lisäks jos kaikki hyvin.. Täytyy kyl neuvolasta varmistaa..

Tääl kaikki muuten samalla mallilla, vauvauutista ollaan kerrottu sukulaisille ja kaikki olleet iloisesti yllättyneitä. :)

Ippe ja taateli 12+2
 
Laretzki
Pahimmat ärsytyksen aiheet on purettu ja olo on paljon parempi kuin eilen. Kyllä se toisen seura ja hyvät unet tekee ihmeitä. :)

Meikäläinen täällä tänään alottaa toisen kolmanneksensa, poks vaan!

Lare ja Spyro 12+0
 
Jospa sitä taas pitkästä aikaa jotain kirjoittelis. Oltiin just reissussa 1,5 viikkoa ja 4555 km tuli autolla ajettua. Itsellä tuntui välillä sietokyky loppuvan, mutta 3,5-vuotias tyttö olis varmaan toisen samanlaisenkin reissun tehnyt. ;)

Kolmas neuvolakäynti on takana, ja paino ei ollut kolmen viikon takaisesta noussut yhtään :O
Hemoglobiini oli tippunut 139:ään, mutta on siis edelleen tosi hyvä. Lisäksi pitäisi varata aika rakenneultraan ja sokerirasitustestiin.

Liikkeistä Neuvolassa kyseltiin jo onko tuntunut, koska joillakin saattaa jo näillä viikoilla tuntua, ja kyllähän siellä jotain epätavallista möyrintää on tuntunutkin. Esikostakin tunsin tosi aikaisin liikkeet joten en pidä mahdottoman tätäkään tuntemusta.

Vakuutusta ei varmaankaan oteta, kun ei tuolla tytölläkään ole edelleenkään mitään vakuutusta.

Nicola81 ja Mönkiäinen 15+0 Poks
 
Ihana kun jaksatte kirjoitella! Henkilökohtaisesti minua on kiinnostanut kaikkien jutut tasapuolisesti, lurkkailen täällä ja lueskelen lähes joka päivä. :) Tsemppiä kovasti kaikille mielialojen ja vastoinkäymisten vaivaamille, kyllä se tästä helpottuu! En tiedä miksi se kirjoittelu on tuntunut mukas niin työläältä itselle so far... ehkä se vaan on tätä sisäistämisen vaikeutta! En oikein osaa vielä monestakaan vauvaan liittyvästä asiasta puhua ilman, että se tuntuu jotenkin teeskentelyltä... ehkä ultran jälkeen uskon todella, että siellä on joku, jonka takia pitää ihan oikeasti alkaa tehdä järjestelyjä ja valmisteluja. Ultra siis 19.8. rv 12+6.

Laretzkin tavoin aloittelen tänään toisen kolmanneksen, POKS 12+0. :) Mihin tää aika menee?

Kotidopplerista - huuto.nettiä selaillessani törmäsin tällaiseen Uusia Angelsounds Kotidopplereita - ehkä vähän huokeammaksi tulisi kuin tuo maailmalta tilaaminen.

Onko muilla saatu sydänääniä kuulumaan neuvolassa, jos on, niin millä viikoilla? Ekalla neuvolareissullamme 10+2 täti sanoi, että ehti monitorilla vilahtaa syke 156 useamman kerran, mutta varsinaisesti kuunteluun sitä ei saatu. Nyt viikko myöhemmin 11+3 toinen täti ei saanut minkäänlaisia tuloksia irti. Allekirjoittanut on kyllä huomattavan reilusti ylipainoinen ja realisti sen suhteen, että varmasti nuo runsaat vatsanpeitteet asiaa vaikeuttavat. Vaan mietityttäähän tuo silti kun ei mitään kuuluu... Tuntuis kuitenkin, että jos jokin olisi mennyt pieleen ja pieni kesken, niin kai minulla jonkinlaista vuotoa/kipuja/jotain tuntemuksia olisi ollut?

Onkos muilla jo massukumpu alkanut kasvaa?
Itse häkellyin kovasti huomattuani pari päivää sitten, että kumpu on pyöristynyt. Kuvittelin isokokoisena ihmisenä, että kestää varmaan pitkään ennen kuin näkyy ulospäin mitenkään, mutta kyllä tämän pyöristymisen erottaa jo selvästi. Toki ehkä joku ulkopuolinen ajattelisi vaan isosta ihmisestä notta läskiä se vaan on, mutta tuttavapiiriltä ei enää salata kuin kaapumallin vaatteilla... ;) Tässähän tulee kiire alkaa katsella mammavaatteita, niitä kun ei muuten ihan helposti tässä vaatekoossa (54, jostain malleista jopa 56) löydykään... apuva!

Miten miehenne suhtautuvat odotukseen?
Tämä tietysti koskee ehkä esikoista odottavia, mutta miksei toki muitakin. :) Olin poskettoman yllättynyt oman mieheni luontevasta suhtautumisesta alusta asti, plussan jälkeen taisi järkytyksestä selvittyään tuumia "Ei tässä auta kuin ryhtyä maailman parhaaksi iskäksi, vähempihän ei riitä." Erityisesti nyt kun ensimmäiset merkit vatsakummun pyöristymisestä ovat ilmenneet, niin miehen reaktiot ovat olleet tosi hellyyttäviä. Esimerkiksi heitettäköön, että parhaillaan tätä kirjoitettaessa ollaan päiväuniköllöttelyillä ja mies on umpiunessa - mutta äsken tökkäsi kätensä minun peiton alle massulle, tunnusteli hetken ja nyt sitten unissaan sitä silittelee. :) Ihana rakas! :heart:

PS. Ainakin Oulun BabyStylessä on Brion Sing -yhdistelmät ruskea-hiekkana tai harmaa-mustana tarjouksessa 399e, sis. kaiken tarpeellisen eli ratasistuimen, kovan kantokopan, jalkapeitteen ja muistaakseni hyttysverhon. Todella kätevät ja pieneen tilaan sopivat, mahtuvat hienosti meidän Toyota Yarikseenkin. Lisäksi toimivat travel systemina testeissä hyvin pärjänneen Brion Primo -turvakaukalon kanssa, josta on isofix-jalustalla tarjous yhteensä 169e. Jos ultrassa kaikki hyvin, niin me käydään ensi viikonloppuna hakemassa tuollaiset. :)
 
Viimeksi muokattu:
Heips taas :)

Täällä on paistettu lettuja ja vietetty oikein kesäistä päivää. Oman karkkipäiväni päätteksi pikkuinen päätti pitää kunnon potkutteluhetken.

Nuo travelsystemit on käteviä. Itse taas tykkään gracon ja britaxin kaukaloista enemmän, joten saatan ennemmin kallistua sellaisen hankintaan. Kuopukselle vertailtiin livenä kaukaloita vuosi sitten ja nuo olivat pärjänneet testeissä hyvin, sekä olivat oikeasti tilavampia. Silloin päädyttiin ostamaan Britax jalustalla. Britax oli vaan harmillisesti aika hankala kiinnittää joidenkin kauppojen ostoskärryihin. Laittaminen kärryn sisälle ei onnistunut kauppareissuilla, kun kärryt täyttyvät aina ääriään myöten ison perheen ostoksista. Kateellisena katselin kaikkia Gracoilijoita, joilla kaukalot olivat tukevasti kiinni ostoskärryissä. Meillä Britax jäi pieneksi hieman reilun ½-vuoden ikäisenä. Ystäväni lapsi oli Gracon kaukalossa 1-vuotiaaksi asti. Kaukalo oli oikeasti tosi hyvä ja tilava ja kiinnittäminen jalustaan helppoa. Brion kaukalo jäi kaupan hyllyyn, koska oli muita kaukaloita reilusti pienempi ja kapeampi ja siinä vauva jäi ikään kuin "kuppiin" sinne istuimeen.
Eli luulen Gracon olevan meillä seuraava kaukalo. Jos jollakin on ollut niin reilusti vaan plussat ja miinukset jakeluun :)

Kuopus sai tänään ikioman eskimopuikon, voi sitä riemua! Body oli kyllä ihan suklaassa ja jätskissä- pelkäsin vähän rattaiden likaantumista, mutta rattaisiin ei mennyt tippaakaan jätskiä :)
Jätskiä seurasi itku- se loppui liian aikaisin :headwall:

T: luputupuna & heppuli 15+3
 
luputupuna - hei, onpa kiva kuulla oikeita käyttökokemuksia noista erimerkkisistä kaukaloista ja muistakin tarvikkeista, näitä lisää! :) Myyjäthän aina puhuvat ihan mitä lystäävät, tunnetusti. ;)

Se Brion kaukalo vaan tuntuis siinä mielessä niin hyvältä ratkasulta, että sopis noihin rattaisiin ja yhtä näppärästi yhtä pieneen tilaan meneviä rattaita ei vain yksinkertaisesti ollut kellään muulla... Teutonialla oli yksi malli, johon adapterilla sai muistaakseni Maxi-Cosin kaukalon kiinni, mutta ei se Teutoniakaan miellyttänyt ratkaisuiltaan yhtä paljon kuin Brio, kalliista laatumaineestaan huolimatta. Mm. materiaalien konepestävyys Briossa vs. käsinpestävyyssä Teutoniassa kallistaa Brion suuntaan.

Ei meillä olis se hankinta edes niin rahasta kiinni, sama tuo maksaako vähän vai paljon kunhan sopii tarkoitukseen. Vaikka tietysti mieluummin edullisemmalla mennään, eihän nuo setelit puussa kasva. :)

Jakakaa ihmeessä viisaammat kokemuksianne lissää, saamme me esikko-odottelijat ihmetellä! :) Mukava olisi kuulla myös, jos olette kokeneet jonkin tavaran/ominaisuuden erityisen arkea helpottavaksi tai vaikkapa turhakkeeksi, meillehän yritetään myydä ihan kaikkea kun noissa lastentavaraliikkeissä palloillemme kuin ööt aapisten laidalla.
 
Heissansaa!!

Loma verottaa kovasti täällä käymistä, onneksi se kohta loppuu!

Vuodosta, sen verran lääkäri veikkasi, että istukan alta olisi vuotanut, kuun siellä näkyi vielä pieni “sirppi” mahdollista verta. Mitään sen jälkeen ei ole kuitenkaan tullut, ja hyvä niin!

Np ultra oli keskiviikkona. Vastasi kooltaan täydellisesti aiempaa, eli LA pysyy 23.2, hienoja kuvia saatiin mukaan. Seulontatutkimukset kaikki ok, ei siis mitään hätiä niissä… Nököltä löytyi kuitenkin napatyrä, joka kontrolloidaan ensi torstaina. Vähän jännittää mitä siellä silloin näkyy. Kellään kokemuksia sikiön napatyrästä???

Kaukaloista olitte puhuneet. Esikolla oli Gracon Logico S (noinkohan kirjoitettiin). Pidin muuten mukavan tukevana, mutta pieneksi se jäi meille ennen aikojaan, ja kyllä meidän poika kasvoi kovaa vauhtia. äärettömän painava se myös on, ja kun ihanainen alkaa siinä kyydissä painaa, niin en kovin pitkään jaksanut sitä kyllä kanniskella autolta kotiin. Ostettiin siihen sitten jotkut Gracon rattaat travelsyseemiksi, jotta olisi ollut mukavampaa liikkua, mutta mulla meni hermo alta aikayksikön niiden rattaiden nitinään ja natinaan sen painon alla, ja myyntiin meni kaikki!!

T: ÄiteeX & Nökö 12+2
 
Viimeksi muokattu:
Meillä on tallessa esikoisen gracon logigo S ja oltiin siihen tyytyväisiä yhdistettynä Miragle rattaisiin. Esikoinen oli iso vauva ja siirryttiin gragon istuimeen kun oli puoli vuotias. Ei tuon suurempaa turvakaukaloa ole markkinoilla, jos ei osta sellaista yhdistelmää joka toimii ensin kaukalona ja myöhemmin jotenkin muokkautuu istuimeksi, mutta epäilyttää pikku vauvan turvallisuus moisessa. Vyöt toimi hyvin ja oli mun mielestä helppo irroittaa ja säätää ylemmälle tasolle vauvan kasvaessa. Kaukalossa on hyvä kuomu joka suojaa häikäisyltä. Jalustan kanssa asennus oli idioottivarmahelppo.

Ainoa miinus oli Rovaniemen lastentarvike liikkeen surkeaa surkeampi opastus sekä kaukaloa, että rattaita ostaessa. Olin valmiiksi miettinyt minkä kaukalon menen ostamaan, joten siinä en tarvinut opastusta niin myyjä sitten vain löi hinnan kassaan ja marssittiin kaukalon kanssa kotiin. Ihmeteltiin ja palattiin myöhemmin pyytämään opastusta. Rattaat oli tarjouksessa ja myyntikappaleet, joten käyttöopas mm. unohtui kokonaan kaupasta. Muistakaa pyytää kunnon ohjeet kaiken käyttöön kun ostelette tuotteita vauveleillenne! :)
 
Kaukalo meillä esikolla oli gracon autobaby (se vanhempi malli jota ei enää myydä mut mun veljellä oli sillon vähä yli vuoden(?) vanha istuin). Istuin on tilava mut meidän äijä siirtyi 5kk iässä toisessa autossa brion zento istuimessa ja toisessa tuossa kaukalossa. Sit ostettiin gracon istuin toiseen autoon kun poika oli jotain 6-7kk. Meilläkin oli gracon rattaat siinä sit kaverina. Kaukalona jos uuden ostaisimme niin tulis taas graco mut istuimena ei enää koskaan! Luultavasti tuon istuimen myymme ja ostamme toisen Zenton (siinähän paino raja 0-25kg)

Muuten sori jos päivityksiä on tekemättä. Mulla on kaikki kyllä koneella ylhäällä mut reissussa ollaan vielä niin voi olla jotain vielä vaan siellä muistissa. Nyt alkuviikosta palataan kotiin ja heti kun saan meidät kotiutumaan otan asiaksi tarkistaa unohtuneet hommat!

Eveny ja Myyskä 13+0 POKS
 
Heips, olipas hyvä pointti tuo kaukalon paino. Enimmäkseen sitä todellakin tulee nosteltua ilman travelsystemiä- autosta kotiin, autosta kauppaan jne. Travelsystem on ainakin ihan peppulasta ruokakaupassa, ei yhtään toimiva systeemi ruokakorien/ostoskärryjen kanssa. Lyhyillä kävelyreissuilla ja kaupunkishoppailuissa se on loistopeli :)

Britaxin kaukalo oli kyllä kevyt ja tukeva. luulen, että lopullisen päätöksen saa tehdä mies- delegoin siis päätöksen :D

Turvaistuin siis se, mikä tulee kaukalon jälkeen käyttöön on meillä myöskin Brion Zento. Ostettiin just keväällä ja on todettu hyväksi. Ainoa miinus ihan tuossa alkuvaiheessa oli aika pysty asento- pienen autossa nukkuvan niska repsotti ikävästi. Hankittiin vauvalle niskatyyny ja ongelma ratkesi. Nyt 1-vuotias asettuu istuimeen jo paremmin. On ilmeisesti sama ongelma vähän istuimessa kun istuimessa? Mukavan tukeva istuin ja kapeampi- vie siis vähemmän penkkitilaa. Meidän tila-autossa on kuopuksen vieressä aina/usein murkkuikäiset sisarukset, niin tilaa tarvitaan. Talvea kohti mentäessä meidän tila-autokin jää pieneksi. ollaan koitettu katsella 8-hengen autoja (tai mies on). Mulle kelpais sellainen VW:nin hippibussi :D (ei oikeasti!).

Ollaan lähdössä kirpparille esikoisen ja kuopuksen kanssa. Toivon löytäväni vauvalle neutraalin toppapuvun 56/62cm, itkuhälyttimen ja kuopukselle kuoma-saappaat :) Saas nähdä tuleeko löytöjä?

T:luputupuna & heppuli 15+4
 
Viimeksi muokattu:
Ehkäpä minäkin pikkuhiljaa uskaltaudun mukaan. :whistle: Eli terve vaan kaikille.

Esikoinen täytti juuri 3 vuotta ja nyt sitten vihdoin ja viimein päässyt viikoissa näinkin pitkälle (14+6). Pojan syntymän jälkeen tullut vain keskenmenoja toisensa perään eikä mitään syytä koskaan löytynyt. =( Mutta nyt pidetään peukkuja. Pahimmat ällötykset jo takanapäin, tällähetkellä olen vain lähinnä kävelevä aikapommi. :D
 
mursumarsu kyllä joukkoon mahtuu :) . Mukavaa, että raskaus on sujunut nyt ongelmitta.
Olen monesti miettinyt, kun ystäväpiiriin kuuluu keskenmenon kokeneita, että voinko oikeasti itse olla niin onnekas, että olen säästynyt niiltä? Lapsia ei todellakaan voi pitää itsestäänselvyytenä.

Kirpparilta löysin: 2kpl 62cm toppapukua "kyläily" ja "arkisempi". Molemmat olivat ihan huippukunnossa hintaa 2,5€/kpl! Itkuhälytintä ja kuomasaappaita en löytänyt, mutta kestovaippoja, kumpparit ja vaatteita kuopukselle ja isommille sisaruksille löytyi kivasti :)
Kuopuksen kanssa ollaan kestoiltu ja käytetty kertakäyttövaippojakin. Kestoilu on kyllä helppo tapa säästää luontoa- varsinkin ihan uudemmat kestovaipat on melkeinpä samanlaisia kuin kertakäyttöiset :) Pienen tulokkaan kanssa jatketaan samalla linjalla. Meidän perheessä pesukone pesee pyykkiä muutenkin joka päivä- joten samalla vaipatkin puhdistuvat. Uusissa pesukoneissa on vielä huippuhyvät huuhtelu- ja pesuohjelmat :) . Kenenkään ei ole tarvinnut kulkea kakkaisissa tai pissinhajuisissa vaatteissa :D .

Mies kaipailee kalakaveria- se on moro, lähdetään järvelle!

T: luputupuna (taas) ja se sama massuheppuli
 
ÄiteeX Kyselit napatyrästä. Meidän vauvalla oli kanssa napatyrä 10+4 näkyvissä kun oli ultra. Mut Täti vaan sanoi, että se on tyypillistä nuilla viikoilla. Ei myöhemmin mitenkään olla kotroloitu. Kuulema vasta rakenneultrassa tarkastetaan.

Itse en ole vielä perehtynyt rattaisiin, enkä kaukaloihin, varmaan vasta myöhemmin tulee perehdyttyä. Nyt jotenkin vain hirveen odottava fiilis, kasvais toi masu ja tapahtuis jotain, seuraavaan neuvolaankin kuukausi. Aika menee hitaasti kun odottaa jotain.

öttiskä 13+3
 
Kaukaloita ja muutakaan isompaa, esim. vaunuja, ei olla vielä mietitty yhtään... Kiva lukea täältä muiden kokemuksia eri merkeistä, vaikka ne ei vielä sanokkaan mitään, joten paljotta ei muistiin jää. Pitäis lähtee kauppoja kiertelemaan heti kun on aikaa... Kovasti jo odottelenkin vauvantarvike-kauppa ja kirppis kierroksia. Jos alkais tuntumaan enempi todelliselta, että vauva on oikeesti meillekkin tulossa... ;)

Kestovaippoihin pitäis kans alkaa kai jo pikku hiljaa tutustumaan, kun ei oikeen oo mitään käsitystä, miten ne käytössä toimii ja mitä vaihtoehtoja löytyy. Kirppiksiltä koitan niitäkin löytää, kunhan sinne kerkeis...

Esikoista kun odottaa, niin tulee miettittyä monenlaista... vähän aikaa sitten mietittytti vastasyntyneen pukeutuminen talvella, niin ulkona kuin sisälläkin. Kuinka paljon pikkuvauva tarvii talvella vaatetta päälle, jottei paleltuisi? Täytyykö esim. ohutta hattua pitää myös sisällä?? Eikös synnärillä lapsi pueta tiukkaan kapaloon ja myssy vielä päähän?

Undine ja Taavi 15+0 POKS
 

Yhteistyössä