Helmikuun helmiäiset 2016 *Tammikuussa*

No on kyllä Alisan masu laskeutunut (y)

Maalis tuo 22.2 on kyllä hyvä syntymäpäivä :rolleyes:

Mä oon tehny jo vaikka mitä temppuja että synnytys käynnistyisi, nyt ois niin hyvä aika lähteä :LOL:

Oon niin kypsä sormien puutumiseen, öisin sattuu kaikki kaikki nivelet niin ettei saa taivutettua ja puutuu oli kädet miten tahansa :mad:

Mulla oli sf - mitta viimeksi 33, toivon että kohta vauva laskeutuisi, tai sitten se laskeutuu rytinällä vasta synnytyksessä.

Ihanat masut alisa ja IMN! Tähkän kuvaa mun puhelin ei suostunu näyttämään :( Kyllä noista näkee et pidemmällä meette kun mä, vielä on maha pallomainen ja sojottaa eteenpäin.. Ei kai sen vielä kuulukaan laskeutua, mut vähän sitä jo oottelee, et tulis konkreettisia merkkejä synnytyksen lähenemisestä. Edelleen tuntuu niin kaukaselta ja epätodelliselta, kai se johtuu siitäkin kun vointi muuten niin hyvä. Eikös ne poppaskonstit (3 ässää ym) "auta" vasta sitten loppuvaiheessa? Mietin kun nyt pakkasilla oon esim. saunonu melkeinpä päivittäin, tuskin se on tilannetta edistäny yhtään :D

Ens viikolla lääkärineuvola, jännää! Ootan niin jonkinlaista kokoarviota ja tietoa siitä, mikä tuolla alakerrassa on tilanne :D

Fiona, kyllä munkin maha sojottaa eteenpäin ainaki omasta mielestä. Eikä muistaakseni tainnu missään vaiheessa ihan lösähtää alas:).

Maalis, hmm, musta itsestä tuntuu että tää on ihan valtava :D. Ainaki kenkien ym kumartelujen suhteen.

Mää en lukeudu "kuuhulluihin", mutta nyt vois tuo munkin uskomus kääntyä, jos pääsis synnyttään ;)

Laureliii, mulla on sama, että nyt joutuu jo vähän pylly pitkällä pöytiä luutuamaan, kun masu on eessä :LOL:

Imn, kyllä sun masullakin näyttäis olevan kokoa pienestä sf-mitasta huolimatta :love:

Tähkä,
ihana masu, näyttää niin sopivan kokoiselle ja kauniille :love:

Maalis, sullakin ihana masu, joka kyllä on vielä niin terhakkaana eteenpäin :)

Eihän se laskeutuminenkaan mitään välttämättä kerro. Toisilla voi laskeutua adta synnytyksessä, pari päivää tai useamman viikon ennen ja silti synnytys on "ajallaan". Melkeen inhottavampi on, jos se on laskeutuneena monta viikkoa ennen ja siitä joutuu "kärsiä" erinäisin oirein.

Mää stiksasin tänään pissan ja kyllä se protskujen kohalla haaleeta plussaa näytti. Täytyy nyt vain tarkkailla oireita ja ma ottaa uus testi pissasta. Pään särkyä ja lievää turvotusta on. Ma myös saan tietää maksa ja sappiarvot, jännityksellä niitäkin odotan.

Tänään on tullut touhuttua koko päivän, lumitöitä mm. tehden ja koiraa kahteen otteeseen lenkittäen,, nyt selkä ja alapää sitten huutaa hoosiannaa :rolleyes:

Maalis, hahaha, ihan samanlainen ku mun maha! :D Aika saman kokonenkin noin kuvasta päätellen. Mulla viikkoja 35+0. Eikös sulla mee aika samoissa/vähän vähemmän?

Millonkohan tulee sellanen vaihe, et alkaa oikeesti odottaa millon lähtö tulee synnyttämään. Varmaan sit kun oma olo alkaa käydä tukalaks ja viikkoja on enemmän. Nyt en vieläkään usko et synnytys ois lähellekään, jos yhtäkkiä alkais jotku kipeet supistukset tai vedet menis, ni varmaan joutuisin paniikkiin, hyppäisin ikkunasta ja huutaisin et hei en ollu vielä valmis! Mut varmaan ne on nää viimeset viikot, mitkä tekee tehtävänsä tuolla pääkopassakin.. Ja äippäloma, joka alko nyt! Wuhuu :D

Ihania masuja kaikilla! :love: hauska miten erilaisia masuja voikaan olla.

Miten muuten suhtaudutte teidän mahan kosketteluun? Tarkoitan tuttujen/puolituttujen osalta. Ite pidän sitä ärsyttävänä! Varsinkin jos lupaa kysymättä tullaan tökkimään. Toki ukko saa koskea niin paljon ku haluaa mutta se että muut tulee hiplaamaan niin saa olon vaivaantuneeks. :ROFLMAO: maha on kuitenkin mun henkilökohtaista aluetta vauvasta riippumatta... o_O kerrankin ukon sisko alkoi yhtäkkiä sormella tökkimään mun mahaa ja kyselemään että joko se sieltä kohta tulee. Teki mieli tiuskasta että töki omaa mahaas mutta maltoin mieleni...

Maidontulo mietityttää. Missä vaiheessa sitä alkaa erittymään esikoisen kohdalla? Vasta synnytyksen jälkeen muutaman päivän päästä vai jo ennen synnytystä? Naiset on yksilöitä mutta olis kiva kuulla kokemuksia.:)

Huomenna kuukaus laskettuun!:love:

Helmijenni, ite en myöskään tykkää jos joku tulee koskemaan mahaa. Onneks ei tosin kovin moni oo erehtyny:). Miestä taas saa patistaa edes välillä kokeilemaan potkuja:D.
Maidontulo, mulla maitoa on tullu ihan synnytyksestä saakka hyvin, kunnolla se nousi vasta kun sain rintakumin, eli joskus esikoisen ollessa 2 päivän iässä. Nyt otan varoiksi omat rintakumit mukaan, tampereella niitä ku ei millään meinattu antaa, vaikka selvästi näki että vauva ei otetta rinnasta saanu:cautious:..
Mulla maitoa tihku jo vähä ennen synnytystäkin, muutamia viikkoja.

• Tykkää
Reactions: helmijenni
mää muistelisin et esikoisesta maito nousi kunnolla päivä tai kaksi synnytyksen jälkeen ja Se olikin sit ihan tuskaa kun mulla esikoinen ei osannut heti imeä.toinen oli heti tissillä niin en osaa sanoa millon kunnolla nousi. Voi ei, nyt tuli mieleen miltä tuntuu aina ku maito nousee rintoihin.melkein kuulee semmosen suhinan :D

• Tykkää
Mua ei oo häirinny mahan koskettelu. No ainut oli töissä, kun lähes tuntematon tyyppi tarttu oikein kaksin käsin kiinni ja silleen heilutteli tota mun mahaa. Se oli TODELLA outo tilanne! :D Muuten ihmiset yleensä kokeilee niin hienovarasesti ja jotkut kysyy erikseen luvankin, et en oo ollenkaan pahastunu. Ymmärrän tosin senkin, ettei se kaikille oo ok! Tietääkseni en oo ite kajonnu kehenkään omaa siskoa lukuunottamatta.

• Tykkää
ompas teillä hienoja mahoja :) musta tuntuu et viimeisen 2 vko aikana on tullu mahaa lisää että takki alkaa vetää ny ihan viimeisiä et menee kiinni ja olo on sellainen et haluisin jo taittua laittamaan sukat jalkaan. Toisaalta haluais vielä nauttia tästä raskaudesta ja vauvan potkuista, mutta toisaalta nää vaivat ja kivut riittäisi. Pelottaa jo miten aika juoksee ja kohta tämänkin vauvan 10 vuotis synttärit on ovella kuten meidän keskimmäisellä huomenna ja justiinhan mä sen syliini sain :p tänään onkin 38 vko.

IMN
Mulla on ollu ihan samoja ajatuksia kuin Heballa. Ihan vastahan tuo esikoinen syntyi ja kaikki ensiaskeleet ja muut on vielä tuoreessa muistissa. Nyt pitäisikin jo ilmoittaa se pikkuvauva kouluun.. ehkäpä siitä vauva-ajastakin osaa nauttia enemmän kuin ekojen kohdalla ja ottaa rennommin, kun tietää kuinka nopeaa se on ohi.

Mun mahaa ei oo kukaan oikeen hiplaillu, äitiki kokeili ekan kerran vasta viime viikolla. Mies nukkuu käsi mahan ympärillä ja lapset silittelee sillon tällön :p

Laskeutumisesta. Meidänkin vauva siis laskeutui tosi alas tosi aikaisin, oisko ollu rv30 paikkeilla. Ja ennenaikaisuuden uhka olikin, mutta joopa joo :rolleyes: tässä sitä vieläkin mahaa kasvatellaan.. nyt sitten parin viikon aikana on jysähtänyt ihan ihan alas ja oispa kyllä ihanaa jos tää ois tapahtunu vasta lähempänä synnytystä. Vaikea olla tämmösen roikkuvan eturepun kanssa ja siihen päälle vielä häpyluun vihlonnat. Aivastaessa ja istuutuessa tuntuu että peräsuoli pullahtaa ulos ja kävellessä saattaa tuntua kuin vauva tipahtais housuihin :LOL: no, vielä 5 päivää..

Maitoa on mulla tihkunut kaikissa raskauksissa jo jostain puoliltavälin asti ja kunnolla alkanut nousta heti synnytyksen jälkeen. Siltikään ei oo imetys onnistunut, mutta sekin johtunut ihan syötettävistä osapuolista. Kaverilla taas ei oo näkyny mitään maitoon viittaavaakaan kummassakaan raskaudessa ja maidonnousukin on ottanut synnytyksen jälkeen aikansa, mutta silti onnistui imettämään molempia 12-18kk.. tällä siis tarkotan ettei sitä oikeen voi etukäteen mistään päätellä tuleeko imetys onnistumaan. Ite koitan pitää odotukset mahdollisimman matalalla, enpähän sitten pety jos taas parin viikon päästä lämmittelen pulloja :)

Viimeksi muokattu:
Onko teillä verenpaineet noussu?
Lauantaina ihmettelin vähän omituista oloa ja nopeaa pulssia. Onneksi on kotimittari. 163/120 heti aamulla ja illalla 153/103. Nyt tänään myös hurjia lukemia, just mittasin 167/105. Normaalisti olleet 120/80..Koittanu vaan levätä nyt.
Turvotusta ollut kans enemmän, tuntuu että kasvoissakin..Onkohan nyt joku raskausmyrkytys vielä kehittymässä :eek:

Aiemmissa raskauksissa on kyllä alapaine noussut jonkun verran ennen synnytystä, mut nämä lukemat on aika kovat...Supistellutkin on enemmän..Aamulla onneksi jo neuvola..Tänään siis tasan 37:)

Ihania masukuvia(y)

Nojoo, uskon et toi mahan laskeutuminen ei oo mikään kiva ja odotettava juttu. Oon ehkä ymmärtäny väärin, kun oon ajatellu sen olevan merkki tilanteen etenemisestä ja synnytyksen lähenemisestä. Neuvolaterkkakin kommentoi vähän siihen tyyliin et "aika ylhäällä tää sun maha, no ehtii se vielä laskeutua". Jäi sellanen fiilis et sitä kannattaa ootella, jos joskus meinaa synnyttää :D

Mä kadehdin IMN tota miehen kanssa lähekkäin nukkumista! Mulla yöt on niin levottomia ja olo jotenkin vaivalloinen, et tarviin sellasen ison oman tilan siihen touhuamiseen. Välillä mies tulee siihen lähelle ja kestän ehkä olla muutaman minuutin paikallaan, kunnes pitää taas tehä joku venytys tai kääntää kylkeä :D Noh, raskauden jälkeistä aikaa odotellessa..

Mahan koskettelusta, mulla sitä niin harvoin tapahtuu, etten oo onneks kerenny häiriintyyn sellasesta. Mut eihän se mukavaa olis, jos harvasen päivä joku olis sitä hipelöimässä.

Maidonnousu, on mulla tapahtunut muutama päivä lapsen suntymän jälkeen. Kannattaa facessa liittyä imetyksen tuki ry, sieltä saa ihan mahtavaa tukea ja tietoa imetyksestä sekä vauvan kehitysvaiheista, jotka voivat liittyä imettämiseen. Suosittelen! :)

Laureliii, onko sun paineet oikeesti noin hurjia? Varsinkin alapaine. Onneks sulla on aamulla neuvola, jossa kannattaa kyl heti mainita noista. Korkea Alapainehan on aina, ilman raskauttakin, se "huonompi" juttu. Sais kyllä pysytellä reilusti alle 100. Toivottavasti ei mitään raskausmyrkytykseen viittaavaa. Tuuhan kertoon sit kuulumiset :)

Ens keskiviikkoa ootan kuin kuuta nousevaa, että pääsen siihen kokoarvioon ja toivottavasti alapään tsekkaukseen. Olis niin kiva kuulla, että paikat olis jo vähän auenneet. :rolleyes:

IMN
Laureliilla on kyllä kovat paineet.. kuulostaa kyllä ikävästi raskausmyrkytykseltä :( kohonneet paineethan on ainoa toksemiaoire joka riittää sen toteamiseen, ilman muita oireitakin. Mutta eikös sulla muutenkin ollut käynnistyspäivä jo sovittuna ja viikkojakin ihan kivasti? Ja onneksi on se neuvola jo huomenna.

Iik, viis päivää ja meillä on varmaan jo nyytti sylissä. Nyt alkaa jännittää.. :D ei niinkään itse synnytys, mutta sen uuden tulokkaan tapaaminen :love:

Fiona Mehän siis nukahdetaan lähekkäin, mutta aamulla herätään sängyn eri laidoilta :ROFLMAO: pitiki ostaa isompi sänky..

Heissan taas pitkästä aikaa! Hieman jääny tänne kirjoittelu, vaikka lueskelemassa oo käynytkin :)

Kaikilla oli heti niin ihania masukuvia, ettei omaansa halua heti mennä peilistä kattomaankaan :D toisaalta alkaa jo oma olo mahan kans ahdistaa mutta toisaalta melkein pääsee itku, kun kaikki hokee, että kyllä säkin kohta tosta pääset eroon... En vaan oo vielä varma, haluanko siitä eroon... :unsure:

Maidon tulosta oon kans kuullut hyvin monenlaisia kertomuksia, itellä alko vähän ennen joulua herua jonkin verran ja koko ajan vähän lisääntynyt, että kaipaa sitä sitte tenavallekin riittää :rolleyes:

Laureliin verenpainearvot on just sillä tasolla, mistä mun käskettiin heti olla yhteydessä äitipolille. Sain joulun jälkeen verenpainelääkkeet ja niiden avulla on hurjimmat luvut tasottunu, mitään toksemiaoireita ei oo onneksi tullu ja verikokeet on on ollu ok, mun kroppa ei vaan tykkää olostansa vaikka pää tykkääkin..

Mahan koskettelusta ei oo onneks itelle tullu kauhea kynnyskysymys vaikka sitä pelkäsinkin. Asiaa on kovasti helpottanu se, ettei niitä kosketuksiin pyrkiviä ihmisiä oo ollu niin paljon :LOL: en sitten tiedä miten olis käyny, jos olisin ollu pidempään töissä, siellä olis herkästi alannu asiakkaat kommentoimaan ja hipelöimään mutta nyt on onneks saanu olla ilman "jättäkää mut rauhaan"-räjähdyksiä :p

Laitettiin eilen vauvalle sänky valmiiksi, tai no lakanoita vaille valmiiksi :) kovasti alko kissoja kiinnostaa heti uus petipaikka :cautious: samaan syssyyn sain myös ihanan hermoromahduksen, kun mies olis halunnu välttämättä laittaa vauvan vaatteet meidän vaatekaappiin, vaikka oon viimesten kaks kuukautta hokenu, että niille vaatteille pitää ostaa oma lipasto, jota voidaan ensin käyttää hoitopöytänä. Kumma homma, että kaikesta pitää itkeä ennen kun tuo uskoo, mitä mä haluan :mad:

Mitä muuten meinaatte laittaa vauvalle sairaalakassiin mukaan? Lähinnä vaatetuksen määrää mietin... Toki jos on tälläset 30 asteen pakkaset, tungen sille nyytille kaiken mahdollisen päälle :D mutta noin niinku tosissaan ajatellen, kuinka paljon sitä vaatetta pitää olla? Meiltä löytyy wallaboon kaukalopussi ja vielä lisäksi fleeceviltti, sitten on toki myös vaihtoehtolistalla toppa-, fleece- ja villahaalarit mutta mistä tiiät, mikä määrä riittää....? :confused:

Huh kun tulee taas asiaa, kun on kerrankin aikaa kirjotella :LOL: ja puolet jäi varmaan laittamattakin....

IMN
Fiona Kyllähän se laskeutuminen toisaalta, kuten vaikkapa limatulpan irtoaminenkin, kertoo jotain siitä, että kroppa ja vauva valmistautuu synnytykseen :) Tapahtui se sitten muutamaa viikkoa tai muutamaa tuntia ennen synnytystä.

Meillä meni taas vähän liian helpoksi tää kotiutumisvaatteiden valinta kun tiedetään kotiutumispäivä jo etukäteen, ainakin noin suurinpiirtein :D Sunnuntaille/maanantaille on luvattu tänne vaan -5°C, eli villapuku jää kyllä kotiin. Mukaan siis on pakattu body, sukkahousut, housut, toppapuku, -kintaat ja -tossut, sekä pipo+aluslakki. Ja taitaa tuolla kassissa villatumput ja -sukatkin olla, ihan sairaalassa oloakin varten. Tykkään että on omat villaset mukana :p Niin ja onhan meillä vielä se wallabookin kaukalossa..
Eihän se vauva siihen automatkalle ehtiskään paleltua ja vaikka pitempikin matka ois niin siinä kerkeis autokin lämmetä. Kai sitä taas ajan kanssa oppii mikä on tarpeeksi, se kun on niin vauvastakin kiinni. Meidän likka on aina ollut vilukissa ja nyt kovilla pakkasilla ei oo sellaista vaatemäärää löytynytkään mikä riittäisi.. Poika taas on aina pärjännyt vähemmällä.
Toivottavasti nää kovat pakkaset jäis nyt tältä talvelta näihin pariin päivään, muuten ei kyllä meidän eskarilainen pääse vähään aikaan eskariin (n) Mies on kyllä kotona kaksi viikkoa meidän kotiutumisesta, eli voi hoitaa kuskailut, mutta sen jälkeen mää jään autottomana kotiin ja vaunuilua on tiedossa ainakin miehen aamuviikot. Mikä se pakkasraja oli vastasyntyneen kans ulkoiluun? Meillä kun on vaan noita syysvauvoja niin en oo kauheesti tämmösiä joutunu miettimään..

Oon tässä koittanu lueskella, että millä perusteella käynnistystapa valitaan. Kalvojen puhkaisu ainakin vaatii kohdunkaulan kypsymisen/pehmenemisen, eli niiltä osin tilanne ois ok. Sitten taas jossakin lukee, että riittää jos kohdunsuu on edes hieman avoin ja jossain taas, että pitäisi olla vähintään 2cm auki. Mullahan tilanne oli siis väljästi sormelle auki, eli oisko se sitten jotain vajaat 2cm.. Jospa ne loppuviikon suppailut ja vihlonnat ois ees muutaman millin avittanu. Cytoteceillahan ilmeisesti vain pyritään kypsyttämään kohdunsuuta ja sitä kautta aiheuttamaan supistuksia? Kun eihän mulla oikeestaan mitään kypsyttämisen tarvetta ole, koska paikat on jo pehmeet.. Ääh, oon niin ressissä siitä että jos jouvun taas osastolle napsimaan jotain hemmetin lääkkeitä :cautious: Ja kun oon niin pihikin, etten taho maata siellä yhtään ylimääräistä päivää :LOL: Onneksi aika äitipolille on sentään heti aamusta, saanpahan maata siellä koko päivämaksun edestä (y) :ROFLMAO:

Nyt valmistautumaan (viimeiseen!!?!?) neuvolakäyntiin ja isyydentunnustukseen :)

Hui kun toisilla on jo lähellä, tarkoittaneet että itselläkin se lähestyy :rolleyes: En kyllä vieläkään ole tajunnut että näin tulee tapahtumaan..

Täällä kotiuduttu kokoarviosta, jopa lääkäri ihmetteli hieman mitä siellä tehdään. Katsoi vaan ultralla eikä itselle kauheasti tuosta käteen jäänyt, ei oikein osannut mitään kysellä :whistle: Nyt sai arvioksi jo 3.1kiloa joten ei olisi mikään ihan pieni tyyppi tulossa, kääk. Vauva oli kuulemma pääalaspäin (en tästä ollut itse varma) ja hyvin alhaalla. Mitään oireita ei ole ollut joten en usko että ihan heti sieltä kuitenkaan ollaan tulossa. Ensi viikolla neuvola, jospa sieltä jotain infoa irtoaisi.

Täällä oli vkl babyshowerit jotka oli osittain ylläri (ajan/paikan suhteen). Mukavaa oli ja nyt on paljon tuollaista peruskamaa, jotain pientä pitäisi vielä käydä hakemassa, jospa viikonloppuna.

Tänään 36+0(y)

Hellou, viimeinen neuvola takana ja seuraava käynti sitten vauvan kanssa. Kuulostaa hassulle ja kovin kaukaiselle..:LOL:

Verenpaineet neuvolan mittarilla olivat inhimillisemmät kuin kotimittarilla, nousussa kuitenkin tuo alapaine. Se on ihan hyvä juttu!
Onneksi en sentään ihan paniikkiin mennyt viikonlopun arvoista, olo ei ollut niin kuolemansairas kuin mitä ne arvot näytti:eek: Turvotusta kyllä on, sormet ja varpaat ihan nakit. Mitään purkkeja ei saa auki kun sattuu niin paljon..

Sf-mitta oli pienentynyt, enää 30cm. Joten vauva on laskeutunut lähtökuoppiin! Sen olen kyllä tuntenutkin, supistelut on lisääntyny..Anytime:p:LOL: Nyt vaan ootellaan lähtölaukausta ja sitä täysikuuta!!

Maidonnousu on tapahtunut toisena päivänä synnytyksestä ja oikeestaan mitään eritteitä ei sitä ennen, ei nytkään..Anoppi sanoi niin kohteliaasti, että "eihän sulla ole tissitkään kasvanu", no, minkäs sille voi jos ei ole kovin rintava:D mutta kun maito nousee niin sitten pompsahtaa ja hoitavat sen asian mihin ne on tarkoitettukin:LOL:

Nyt jos vähän imuria liikuttelis..

IMN
Laurelii Hyvä että paineet oli paremmat :)

Mullakin neuvola nyt takana. Kaikki ok, ei edes sitä proteiinia ollu enää pissassa :) sf-mitta oli 32,5cm ja painoa tullu nyt 8kg. Ja miehelläkin on nyt virallisesti yksi lapsi lisää :D

Seuraava neuvola onkin sitten varmaan jo ens viikolla vauvan kans :love:

Yhteistyössä