Surusilmät Paranemisia!
Mullakin
lonkat särkee öisin.. nelisen kertaa yössä saa herätä sen takia kääntämään kylkeä ja etsimään parempaa asentoa.
Alisa Tuota oon itsekin kironnut kun supparit ei oo saanu mitään aikaseks..
Vois nyt vähän antaa jo paikat periksi. Onneksi kanava oli kuitenkin jo pehmeä, joten ymmärtääkseni sekin saattaisi riittää kalvojen puhkaisuun. Viime raskaudessa kohdunsuu oli näillä viikoilla jo 3cm auki ja kanavaa 0,5-1cm jäljellä, eikä sillon ees pahemmin supistellu.
Tuo tieto käynnistyspäivästä sai kyllä entistä napakammat supparit aikaan
Koko eilispäivän supisteli ihan näppärästi.. Jospa toivoa "normaalista" synnytyksestä vielä ois?
Laurelii Mun kokemuksesta ainakin käynnistys on todella tylsä, turhauttava ja yllätyksetön tapa synnyttää.. Just sitä jännitystä ja "traumaattisuutta" kaipaisin siitä spontaanista synnytyksen käynnistymisestä, oon kai jotenkin outo
Lääkkeellinen käynnistys oli varsinkin kaikista turhauttavin. Lääkkeitä syötettiin osastolla 18h ajan, eikä niillä ollut mitään vaikutusta. Siinä sitä vaan yötä päivää tuijottelin käyrää, että josko jotain alkais tapahtua, mutta ei mitään. Sitten kolme tuntia viimeisen lääkkeen jälkeen pääsin saliin kalvojen puhkaisuun ja poika syntyi 6h myöhemmin.
Toka olikin sitten paljon parempi kokemus, vaikka eipä sekään lähtö minään yllätyksenä tullut. Edellisenä iltapäivänä "synnytysmääräys" seuraavalle päivällä, aamulla synnärille "Onko ruuhkaa, saadaanko tulla?" -soitto ja suoraan saliin kalvojen puhkaisuun. Tyttö syntyi 3h myöhemmin.
Kalvojen puhkaisuhan on oikeastaan lähimpänä luonnollista käynnistymistä, koska vedet vaan päästetään pois ja homma hoituu sitten omalla painollaan. Toki oksitosiinitippa on useimmilla (ellei kaikilla?) voimistamassa/ylläpitämässä suppareita. En tiiä käytetäänkö lääkkeellistä käynnistystä edes uudelleensynnyttäjillä, koska useimmilla kuitenkin on paikat sen verran auki että päästään kalvoihin käsiksi ja tiedetään jo miten naisen kroppa todennäköisesti tulee vesienmenoon reagoimaan. Ainakin kuulostais järjettömältä lähteä niillä lääkkeillä pelaamaan.. Sitten on tietenkin ballongit ja muut vempeleet, joista mulla ei ookaan mitään kokemusta.
Mutta hei! Joku
terveydenhuollon ammattilainen vois vastata mulle
Mää tahon ehdottomasti, aivan ehdottomasti, kuumaan suihkuun synnytyksen alkuvaiheessa. Oon kuitenkin todennäkösesti ainakin oksitosiini-, ja ehkäpä antibioottitipassakin kiinni. Voiko sillon mennä suihkuun? Tai vaihtoehtosesti ammeeseen? Oonhan mää paljon sairaalassa ollu jos ja missä letkuissa kiinni, mutta en kyllä muista onko suihkussa ollu tippateline mukana..
Mutta nyt! Alkaa siivouspäivä
Toivottavasti vauva nyt vielä tän siivouksen kestäis, tahtosin nimittäin ihan mielellään ehtiä vielä maanantaina isyydentunnustukseen.