Helmikuun helmiäiset 2016 *Tammikuussa*

Eea:lle osanotto, ei noita uutisia tahdo kellekään :( Onnea kuitenkin uuteen odotukseen :)

Eipä siellä neuvolassa sitten sen ihmeempää, kaikki ok. Kohdunkaula on viimekertasesta 3 cm lyhentynyt 1-2cm:n. Painoa on tullut reilun kilon viikkovauhtia :confused: onneks ei ole enää pitkää aikaa, viikonloppuna voisi jo kokeilla jotain kikkakolmosia :whistle:
 
Eealle osanotot täältäkin:(. Ja onnea uuteen raskauteen:)!

Eilen neuvolassa kaikki ok. Painoa tullu 600g viikossa. Kohtu kuulemma tulee mukavasti tonne kylkiluiden alle, ilmankos vähä ikävä tunne jos ei seiso ryhti suorassa:unsure:. Hemppa pysyny 112, mut taidan nyt sit alkaa syömään vähä lisärautaa, vaikka erityisemmin ei väsytä.

Menkkamaisista jomotuksista kun kerroin niin käski välttää mitään suursiivousta, eli ei huonekalujen siirtelyä:D.

Ja synnytyksen lähestyessä soittaa sit ambulanssi jos tuntuu että lapsi syntyy käsiin, edellinen synnytys kun niin nopea. Mut muuten ei tarvitse, eli omassa rauhassa saadaan mennä, mies varmasti panikoi nytkin:ROFLMAO:.
Järkytyin ku th sano että mut viedään tohon meidän perus tk'seen sit synnyttämään jos ei synny ambulanssiin (mikäli lanssiin-viedään suoraa tayssiin).
Mä en todellakaan aio synnyttää meidän arvauskeskuksessa, eli toivotaan ettei tule mitään syöksysynnytystä:D.

Ihanaa ku pakkasta hieman vähemmän, täällä mittari näyttää hieman yli - kymmentä, ulos siis kun tästä ehditään:).. Mukavaa päivää kaikille!:love:
 
Eea, osanotto täältäkin. :cry: ei tuollaista voi kuvitellakaan, suru on varmasti valtavaa. Mutta syvimmät onnittelut tulokkaasta! :love:

Väsyttää, itkettää ja tylsistyttää. Siinä tämän hetken tunnelmat. Haaveilen jo pitkästä lenkistä, mahallaan nukkumisesta ja kunnon hieronnasta..:sleep:
 
IMN
Tosi tärkeä vessatiedote.. :D tää mun mahan toiminta on jo niin nopeeta etten viiti ees mihinkään lähtä. Viimisen viikon oon juossu kolmesta kuuteen kertaan päivässä tyhjentäytymässä..

Huominen äitipolikäynti jännittää aivan törkeesti. Lyhyesti selitettynähän se menee niin, että mikäli vauvan kasvu on entisestään/edelleen hidastunut, tulee kontrollikäynti tod.näk. viikon-parin päähän tai mikäli kasvu on jo pysähtynyt tai selkeästi pysähtymässä, tulee käynnistyspäivä varmaan jo viikon sisälle. Pelottaa. Aivan kauheasti. En taho ihan vielä synnyttämään vaan tarvin sen vähintään pari viikkoa vielä aikaa valmistautua. Eihä meillä oo vielä ees vaippoja! Oon koko ajan aatellu että synnytys on vielä jossain valovuosien päässä, mutta lähellähän se alkaa joka tapauksessa jo olla..
 
Eealle osanotot ja onnittelut täältäkin.

Voihan mur tuota lumipyryä! Kävin useamman tunnin ostosreissun päivällä eikä ollut kiva kävellä eikä ajaa tuossa kelissä. Kotiin tullessa sai jännittää onko aura-auto tehnyt hirveän vallin pihaan (ei onneksi) ja sitten lähteekö autotallin lukko auki kun oli ihan lumessa (lähti hyvin). Shoppailun päälle sain vielä urakoida lumityöt kun muu perhe on pari päivää mummolassa. Ei ole lumen kolaaminen enää minun hommaa. :confused: Selkä huutaa kuolemaa ja ilta menee varmasti supistellessa. Meillä on suht pieni piha ja onneksi tuuli oli pitänyt puolet pihasta puhtaana mutta silti hommaa oli ihan riittävästi. Ja huomenna sama urakka edessä plus aura-auton tekemä valli.:confused::mad:

Ostosreissu oli kuitenkin kannattava. Löysin kirpputorilta name it:n valkoisen 50/56 toppahaalarin 4 eurolla. Nyt on sitten sellainenkin vaikka ajattelin ettei sitä tarvitse. Mutta varmaan syksyllä saa omat takaisin kirpparilla vaikka jäisi käyttämättä.;)
 
mulla painaa kansa kohtu tuohon vasemman kylkiluun alle erityisesti.se onki ainoa kolotus mikä on mutta hyvin ikävä.en oo esim. Pystynyt nukkumaan enää aikoihin vasemmalla kyljellä ja oli kyllä opettelua ku yleensä nukun nimenomaan niin päin.jotenki alko sen pistämisen lisäksi ihan puutumaan joku siinä kylkiluun kohdalla jos yritti väärinpäin makoilla.

hitsi mää oon niin innoissaan tuosta leikkaussaliharjoittelusta että eihän tässä mitään vauvoja nyt voi tehdä ku pitää opiskella että valmistuu pian ja pääsee töihin! :D
 
Eea, mulla pääs ihan itku kun luin sun tilanteesta. Toi tuntuu ajatuksena jo niin kamalalta. Voimia ja ennen kaikkea onnellista uutta odotusta!

Mä oon alottanu äippälomailun kaiken maailman kaveritreffeillä ja kyläilyillä, tuntuu että aika menny ihan siivillä. Kohta kun tahti rauhottuu, niin täytyy alkaa pyykkäämään vauvan vaatteita ja tekemään viimesiä hankintoja.. Kai niitä on tietosesti lykänny tänne loppuun eikä nyt haluukaan alottaa hommia, kun ei suostu myöntämään et loppu on nyt oikeesti käsillä :D
 
Laurelii, oii, dulla on jo päivämäärä mitä kohti mennä, ihanaa! :)

Eea, ihan sanattomaksi vetää teidän tilanne! Ihanaa, että uusi ihme on matkassa. Toivon teille kaikkea hyvää ja onnea uuteen odotukseen! <3

Imn, tsemppiä huomiselle. Toivottavasti uutiset on hyviä! :)

Mää en oo edelleenkään pistäny tikkua ristiin vaivajuttujen kanssa. Vaatteita vois parin viikon sisällä alkaa pesemään. Pinniksen saa mies ja tytöt koota sitten, kun oon synnärillä. Sairaalakassi ja tyttöjen yökyläilyreppukin pitäis jossain vaiheessa pakata, mutta tuskin sekään tapahtuu vielä hetkeen. Ainut mitä ressaan on talvilakki, mistähän sais niin pienen ja millä tarkenis pakkasilla. Yhtään en muista mitä meidän maalis-vauvalla oli käytössä? o_O

Alisa&Hippu 36+4
 
IMN
Mullakin on tuo pipoasia vielä vähän auki.. kärkkäiseltä vois käydä hakemassa semmosen 0-koon kypärälakin ja siihen päälle ois jo hankittuna fleecevuorinen neulepipo. Ja toppapuvussakin on paksu karvavuorinen huppu.. mutta mietin silti että pitäskö joku toppalakki vielä ettiä. Onneksi tuli ostettua se toppapuku, vaikka aluksi meinasinkin että villapuku+lämpöpussi riittää. Oulussa ainakin on nyt niin kylmiä ilmoja että tulee kyllä tarpeeseen kaikki tamineet.
Häätyy varmaan lähtä viikonloppuna kaupoille tekemään vielä viimiset hankinnat. Sitten koti kuntoon ja vauva saa tulla :) miehelle kirjotinkin jo tehtävälistan siksi aikaa kun ollaan sairaalassa.
 
Minä oon juossu kaikki Oulun kaupat läpi ja ei löydy pipoa ei. Koko 44 on pienin minkä löysin. Nyt löytyi kirpparilta sellanen kevytpipo kokoa 40, sinne jos laittaa kypärälakin ja hupun päähän niin tarkenisikohan. Oon ihan ummikko pipoasioissa. En muista yhtään mitä aikanaan käytin edes syysvauvalla.
 
Eealle voimia ja onnea uuteen odotukseen :)

Sain semmosen ohuen solmittavan lakin ja laitan siihen päälle mummon kutoman villamyssyn päälle, sillä pärjännee hyvin :ninja:

Huhuhh, eilen alkoi sitten supistelemaan ihan puolentunnin välein, suht kipakoita oli. Piti netistä oikein selvittää että millo sinne synnärille pitää alkaa soittelemaan, alkoi vähän huolestuttaa. Nyt oli jo aamuun mennessä loppuneet ja olinpa nukahtanutki ni turhaan huolehdin. Luulen että yrittää nyt laskeutua ku kävi tonne alapäähän kipiää kans.

Yöunet on johonkin kadonnut :cautious: aamusta voisin nukkua vaikka kuinka paljon, tosi ärsyttävää.
Ainiin ja eilen tuli maitoa tissistä jo o_O pitänee juosta kauppaan ostaa imetysliivit jos alkaa kovasti jo ruikkia maitua, niillä helpoin nukkua.
 
Huhhuh, ruoka tuli samaa rataa takasi mitä oli mennytki:sick:. Tais johtua noista raskaus vitamiineista, kun erehdyin niitä aamulla ottamaano_O.
Mitäs hiivalääkettä sitä voi raskauden aikana käyttää?, tänään tullu vähä hajutonta kokkareista v.vuotoa, neuvolasta en muistanu sit kysyä koko asiaa :unsure:.
 
Tähkä, mä ostin sen canesten combin, missä oli yks emätinpuikko ja sit se voide. Canestenia voi siis ainakin käyttää ja mulla vei hiivan pois! Ja apteekissahan ne tietää kun vaan kysyy, voi olla muitakin (halvempia?) ratkasuja..

Maalis, säkö suosittelit sitä One born every minute -sarjaa? Keksin alkaa JUNASSA kattoo, voi hyvänen aika ku yritin jotenkin itkua pidätellä ja jätin sit lopulta kesken. Ehkä kotona jatkuu :D
 
IMN
Äitipolilla käyty ja nyt ei mikään muu enää mielessä pyörikään.. käyrää ajettiin heti alkuun 10min ja se näytti tosi hyvältä. Vauvakin innostui kunnon jumpalle just sillon, joten saatiin paljon vaihteluakin piirtymään :)

Vauvan painoarvioksi saatiin nyt 2,4kg, joka on sama kuin molemmilla edellisilläkin näillä viikoilla (37+0). Alakäyrää siis mennään.
Vartalonympärys on siis se mikä on aiemmissakin raskauksissa aiheuttanut huolta ja samaa rataa jatketaan nytkin; vartalomitta vastasi viikkoja 33+, eli alakäyrän alapuolella. Muut mitat heittivät vaan pari päivää la:sta alakanttiin. Virtaukset oli ok. Kohdunsuun tilanne oli vähän pettymys; väljästi sormelle auki ja kanavaa 2,5cm..

Ens viikko ois aikaa kypsytellä paikkoja, nimittäin perjantaina 22. pv (38+2) on seuraava kontrolli, johon mennään sillä varauksella, että siirrytään polilta suoraan käynnistettäväksi.
Suomeksi sanottuna vituttaa.. mutta kyllähän sen jo alkuraskaudessa jotenkin tiedosti, että käynnistys on taas edessä. Jos nyt edes kohdunsuu aukeis ens viikkoon mennessä sen verran, että käynnistys hoidettais kalvojen puhkaisulla eikä millään lääkkeillä, joiden vaikutusta saa ootella osastolla sen vuorokauden jos toisenkin..

Nyt pitäis alkaa hoidella käytännön asiat kuntoon, suunnitella lasten hoidot jne. Miehen talviloma ainakin osui sopivasti helmikuun eka viikolle, joten jää kaksi isyyslomaviikkoa pidettäväksi kesälle. Jos tästä jotain positiivista tahtoo siis etsiä..
 
Eea, pahoittelut surullisista tapahtumista:( Voimia tähän uuteen raskauteen ja toivotaan että nyt kaikki menee hyvin (y)

IMN, se käynnistys ei kyllä houkuttele minuakaan, siksi ajattelin hakea apua vyöhyketerapiasta viikkoa ennen käynnistysaikaa..mulla ei ole koskaan käynnistetty, niin se aiheuttaa vähän paniikkia..kuinka traumaattinen kokemus se on..:eek:

Ninami, ihanaa supistuksia(y) Täällä tuntuu olevan niin seesteistä sillä rintamalla että toivois edes jotain merkkiä..Nuorimmaista odottaessa viimeiset 3vk alkoi säännölliset supparit aina yöllä ja katosi aamuun mennessä. Sen verran hyvin tekivät työnsä, että lopulta ei tarvinnut "kuin synnyttää" ;)

Olkapääkipu hellitti ja nuha palasi entistä pahempana. Helkutti. Mää en kestä. Onkohan tämä joku allergia...mutta ollut jo ainaki 2kk. Ja olen ihan väsynyt, kaupassa katsoin peilistä itseäni niin takaisin katsoi valkoinen haamu jolla on kauheat silmäpussit :sleep: kivaa.
 
Voi imn, ei muutaku kaikki poppakonstit nyt sit käyttöön ettei tarvisi käynnistellä :). Toki varmasti turhauttaa, mutta on sentään päivämäärää milloin kutakuinki vauva on sylissä. Palkinto kuitenki mitä parhain :)..

Laurelii, mulla on myös kestäny flunssa varmaan jo ties kuinka monta kuukautta. Nenän limakalvot myös niin kuivat että verta tulee niistäessä.. Esikoisesta oli myös nenän tukkoisuutta lopussa eli uskoisin että menee ohi jahka vauva syntyy. Toivossa ainakin on hyvä elää:ROFLMAO:.
 
Pipoasiaa vielä, tänään yht'äkkiä prismassa hoksasin, että meidän maalisvauvallahan oli polarn o pyretin windfleece lakki, sitä sai koossa 0-2kk ja oli just sopiva maalis-huhtikuun keleille (sillon oli kylmä), kun se oli tuulenpitävä. Kotiin päästyä lompsin suoraan facen kirppisryhmään ja ostin 6€:lla sieltä sellaisen käytetyn :) meinasin pärjätä sillä ja mahdollisella kypärä- tai alulakilla, kun ei se pieni kuitenkaan oo ikinä ilman huppua tai ylipäätään missään suorassa pakkasessa pitkiä aikoja. Dilemma siis ratkaistu :)

Aloin tässä pohtimaan, että tarviiko vauva pitkähihaisen bodyn päälle vielä pitkähihaisen paidan? En taaskaan muista miten toimittiin kakkosen kans :D Muutaman tilasin h&m:ltä koossa 56cm.

Imn, sun kohdunsuu on kyllä rautaa, kun noin hyvin kestää vahvojakin suppareita ilman kunnon avautumista. Mää luulen, että mulla vähän sama tilanne. Mullakin ens ke painoarvio ja toivon todiaan lääkäriltä kovakouraista sisätutkimusta, josko se sais jotain aikaan. Toivottavasti sun ei tarvis mennä lääkkeelliseen käynnistykseen asti.

Mää luin koko eilisen illan synnytyskertomuksia ja yön nukuin niin huonosti, kun vatsan aluetta särki. Aamulla herätessä en ollut varma oliko ne suppareita vai unta vain :D

Huomenna neuvola ja jalkahoito, hemmottelua siis luvassa <3
 
Surusilmät, paranemisia teille:)! Sitä tuntuu olevan nyt liikkeellää. Toivottavasti menee yhtä äkkiä ohi ku on tullutki :rolleyes:.

Yö nukuttu hyvin, tosin lonkkia särkee niin että aamulla ihan kosketusarat. Ja kun erehty selälleen kääntymään yöllä niin selkä oli julmetun kipeä aamulla.. Mut nukuttua sai:ROFLMAO:..

Tänään viikkoja 34+1 :love:
 
IMN
Surusilmät Paranemisia! :)

Mullakin lonkat särkee öisin.. nelisen kertaa yössä saa herätä sen takia kääntämään kylkeä ja etsimään parempaa asentoa.

Alisa Tuota oon itsekin kironnut kun supparit ei oo saanu mitään aikaseks.. :mad: Vois nyt vähän antaa jo paikat periksi. Onneksi kanava oli kuitenkin jo pehmeä, joten ymmärtääkseni sekin saattaisi riittää kalvojen puhkaisuun. Viime raskaudessa kohdunsuu oli näillä viikoilla jo 3cm auki ja kanavaa 0,5-1cm jäljellä, eikä sillon ees pahemmin supistellu. :cautious:

Tuo tieto käynnistyspäivästä sai kyllä entistä napakammat supparit aikaan :D Koko eilispäivän supisteli ihan näppärästi.. Jospa toivoa "normaalista" synnytyksestä vielä ois?

Laurelii Mun kokemuksesta ainakin käynnistys on todella tylsä, turhauttava ja yllätyksetön tapa synnyttää.. Just sitä jännitystä ja "traumaattisuutta" kaipaisin siitä spontaanista synnytyksen käynnistymisestä, oon kai jotenkin outo :ROFLMAO:
Lääkkeellinen käynnistys oli varsinkin kaikista turhauttavin. Lääkkeitä syötettiin osastolla 18h ajan, eikä niillä ollut mitään vaikutusta. Siinä sitä vaan yötä päivää tuijottelin käyrää, että josko jotain alkais tapahtua, mutta ei mitään. Sitten kolme tuntia viimeisen lääkkeen jälkeen pääsin saliin kalvojen puhkaisuun ja poika syntyi 6h myöhemmin.
Toka olikin sitten paljon parempi kokemus, vaikka eipä sekään lähtö minään yllätyksenä tullut. Edellisenä iltapäivänä "synnytysmääräys" seuraavalle päivällä, aamulla synnärille "Onko ruuhkaa, saadaanko tulla?" -soitto ja suoraan saliin kalvojen puhkaisuun. Tyttö syntyi 3h myöhemmin.
Kalvojen puhkaisuhan on oikeastaan lähimpänä luonnollista käynnistymistä, koska vedet vaan päästetään pois ja homma hoituu sitten omalla painollaan. Toki oksitosiinitippa on useimmilla (ellei kaikilla?) voimistamassa/ylläpitämässä suppareita. En tiiä käytetäänkö lääkkeellistä käynnistystä edes uudelleensynnyttäjillä, koska useimmilla kuitenkin on paikat sen verran auki että päästään kalvoihin käsiksi ja tiedetään jo miten naisen kroppa todennäköisesti tulee vesienmenoon reagoimaan. Ainakin kuulostais järjettömältä lähteä niillä lääkkeillä pelaamaan.. Sitten on tietenkin ballongit ja muut vempeleet, joista mulla ei ookaan mitään kokemusta.

Mutta hei! Joku terveydenhuollon ammattilainen vois vastata mulle :D Mää tahon ehdottomasti, aivan ehdottomasti, kuumaan suihkuun synnytyksen alkuvaiheessa. Oon kuitenkin todennäkösesti ainakin oksitosiini-, ja ehkäpä antibioottitipassakin kiinni. Voiko sillon mennä suihkuun? Tai vaihtoehtosesti ammeeseen? Oonhan mää paljon sairaalassa ollu jos ja missä letkuissa kiinni, mutta en kyllä muista onko suihkussa ollu tippateline mukana.. :ROFLMAO:

Mutta nyt! Alkaa siivouspäivä :) Toivottavasti vauva nyt vielä tän siivouksen kestäis, tahtosin nimittäin ihan mielellään ehtiä vielä maanantaina isyydentunnustukseen.
 

Yhteistyössä