** Helmikuun Helmet** tammikuu

turhista ja ehdottomista tarvikkeista vielä... :D meillä ollu niistäjä kovassa käytössä,ilman sitä ei olis tullu mitään.ollut tosi hyvä kun on vauvat olleet tukkoisia.
rokotteesta jotain kysymyksiä kyseltiin ja korttiin lätkäistiin tarra jossa ei suositella rokotusta...tavallaan haluisin sen mut en sit tiiä...!
issias asiaa onko tähän mitään helpotusta tiedossa?muuta kuin synnytys... :D alkaa olee kankku ja jalka nyt niin pahas jamassa et ei meinaa päästä enää ollenkaan kävelee |O |O ja nää supistukset viel siihen päälle... |O
 
Tubirokote: "Isot pojathan" joutuivat vaihtamaan tuota rokotetta eri merkkiseen olikohan se vuonna 2003, sen jälkeen tästä uudesta rokotteesta on tullut niin paljon haittavaikutuksia ja lisäksi sen tarjoama suoja on ollut luvattoman huono, joten siksi tuota rokotetta suositellaan vain kaikkein suurimmille riskiryhmille. Eli huomattavasti todennäköisempää on saada rokotteesta vakavia sivuvaikutuksia kuin tubi (johon kuitenkin on hoito).
 
juuniistäjä ihan ehdoton, ilman en olis tullu toimeen. käytän tolla 2 veelläki sitä vielä välillä vaikka osaa jo jotenkin turistaa itekki.

jahvetti: eipä enää supista kyllä yhtään, jotain etiäistä varmaan vaan :kieh: nyt vauva möyrii siihen tahtiin että mahanahka velloo puolelta toiselle et aika vapaasti siellä vielä lilluu B) kait se joskus kiinnittyy...

koneen ääressä syömisestä, mä harrastelen sitä aika paljon :whistle: :ashamed: nytteki pitäs jotain iltapalaa hakea tähän ja surffailla tovi ennenku käy syrjälleen B)
 
ja vielä siitä äpakkauksen liukkarista, kyllä mulla ainakin oli käytössä koska synnytyksen jälkeen oli limakalvot aika kuivat pitkään. tietty mulla ei ollu sillon vakituista parisuhdetta joten olisko ollu vaan käytön puutetta B) ekan kerran harrastin seksiäki vasta kun poika oli jo melkeen puol vuotta :whistle: no eipä yhen illan jutut paljo inspannu sillo enkä kyllä paljon missään käynykkään.
 
Hulipumpsis iskiakseen auttaa kauratyyny. Minulla on joka ilta pitkät tovit kaurapussi kankun alla sohvalla, kun katson telkkaria. Muuten sitä tuskin pääsee enää iltaisin liikkumaan. Synnytys sitten tosiaan vasta kunnolla tuohon vaivaan auttaa. =)
 
Mä en tiedä onko noissa tutustumisissa joku kaava, mutta Hyvinkäällä ainakin vaan kierrettiin synnytysosasto läpi ja sitten käytiin kurkkaamassa synnytyssalin puolella ja käytiin läpi kivunlievitys menetelmät.
Täällä Kuopiossa en edes käynyt/enkä käy KYSsiin tutustumassa.
 
ciba: me ainakin kierrettin eka synnäri eli käytiin yhessä salissa kattomassa mitä sisältää ja mitä kivunlievitysmahdollisuuksia ja apukeinoja synnytyksessä voi käyttää esim jakkara, pallo tms. sitte mentiin vielä synnytysvuodeosastolle ja siellä nähtiin vauvala ja minkä kokoset huoneet yms. sellanen pienimuotonen tutustuminen ja kyllä se mua ainaki autto ku ties vähän mitä siellä on oottamassa ja tarjolla :)
 
Hellurei,

täällä ollaan taas... Hyvällä tuulella hormonit hyrräten! B) Saunottiin ja mies teki pitsaa, :p ja sitä ennen treffasin yhen kaverin, jolla la huhtikuussa. =)

Alkuperäinen kirjoittaja hulipumpsis:
evaellen siis mulle on ihan sama koskeeko sun tisuleihin vai ei
No, kiitos, tämäpäs oli kivasti sanottu! :hug: vaan sinnekkin! Sitä varten minäkin täällä pyörin, että mulle on ihan ykshailee, miten muilla menee, kunhan ittellä on kaikki hyvin... ;) Ja mä siis tietysti toivon, että sun issias helpottaa! Joku vinkkas kaurapussista; suosittelen ehdottomasti! =) Btw, tuolla kaurapussilla haudoin muuten yhtenä päivänä tissejä ulkoa tulon jälkeen, kun olin hölmöyksissäni unohtanut rinnanlämmittimet. Koski niin maan perusteellisesti vielä noin puol tuntia sisälle tulon jälkeenkin ja helpotti vasta, kun sai kunnolla rinnat lämpimiks. |O Suosittelen siis tosiaan suojaamaan rinnat, jos on yhtään arat. :)

Turhakkeista on ollut vieläkin puhetta ja tavaran määrästä yleensä... Mä oon kyllä ihan varmasti hankkinu aika paljon semmosta, mitä ilmankin pärjäis. Joku tais sanoakin, että esikoista odottaessa varmaan sekoaa enempi ton tavaran suhteen... Hyvin mahdollista... B) Meiltä löytyy tuo niistäjä, mobile (tiedän, ettei ole tarpeellinen, mutta näyttää kivalta) , tuttinauhoja ja kivannäköisiä tutteja (vaikkei sitä edes tiedä käyttääkö vauva tuttia vai ei), rintapumppu (tuleekohan sitä maitoa?), kantoliina ja rintareppu, babysitter (viihtyykö vauva niissä), leikkimatto, unipussi ja varmaan hitosti liikaa ja tarpeetonta vaatetta... :ashamed: Että nuo sijoitukset ovat voineet kaikki mennä ihan vikaan, kun ei voi oikein tietää vielä... :/ Ja onhan jollain hoitopöytäkin osoittautunut täysin turhaksi tavaraksi. =)

Olette tubirokotteesta keskustelleet. Siis mitä? :/ Onko teillä jo kysytty neuvolassa asiasta, vai mikä tuo "suositellaan tarra" -juttu on? :/ Ihan pihalla... Ei mulla oo äitiyskortissa mitään merkintää mistään rokotteesta... häh? :/

Piparjuurelle piti kommentoimani, että mä oon lukenu ton Voiman artikkelin, kun tuolla oli aiemmin keskustelua VVV:stä ja linkki tohon artikkeliin. Itse asiassa mulle tulee tuo Voima himaan, mutten oo huomannu varsinaisessa lehdessä sitä artikkelia, mennyt jotenkin ohi...

Janottaa taas niin pirusti; nyt ehkä tuo pitsakin... :p Mies muuten laittaa siihen pitsapohjaan aina semmosia karkeita jauhoja ja paljon leseitä, tulee ihanan rapsakkaa ja saa enemmän makua kuin normisti. :p Nyt juomaan... *janoinenhymiö*






 
evaellen Neuvolassa kysyttiin tuosta rokotteesta tai kysyttiin kysymyksiä ja sen mukaan sitten ruksattiin ei kohta.
Ja tosiaan se tarra on nyt tuossa neuvolakortissa.

En mäkään osaa sanoa mikä on turhaa tavaraa tai tarpeellista.
Meillä osottautui hoitopöytä aikoinaan kaikkein turhimmaksi ja rintapumppu parhaimmaksi hankinnaksi.
 
Ciba: Me mentiin ekaks yhteen synnytyshuoneeseen, jossa kätilö kertoi synnytyksestä, synnyttämään tulosta, kivunlievityksistä, isän/muun tukihenkilön tehtävistä, synnytysosaston tiloista ja käytettävissä olevista välineistä. Siinä myös porukat kyseli aika paljon kaikkea. Sit mentiin vuodeosastolle, missä ei päästy huoneisiin kattomaan, kun kaikki oli täynnä. Oltiin semmosessa yhteistilassa. Siellä sen osaston kätilö kertoi siitä ja Kättärin muista vastaavista osastoísta ja lapsivuodeajasta, perhehuoneista, imetyshommista jne toiminnasta siellä... Sit tuli yks isä viikon vanhojen kaksosten kanssa ja vastaili vähän meidän kyssäreihin. Niin, ja ihasteltiin vauvoja tietysti. saatiin mukaan semmoset esitteet, missä on yksissä kansissa kaikki, mitä siellä tapahtuu ja mitä synnytyksen jälkeen tapahtuu, vinkit vauvan hoitoon jne. Molemmat sessiot kesti yhteensä ehkä vajaat kome tuntia. Tosi hyvä fiilis jäi ja nyt on turvallinen mieli mennä synnyttämään! =)
 
evaellen : Mä luulin että se tutustuminen kestäisi tunnin, mutta ei se mitään. Ei pidä miehelle kertoa :D . Meidän synnytys valmennuskin kesti melkein kolme tuntia, hih! Se oli kyl rankkaa kun piti vaan siinä tuolilla istua.

Meillä kysyttiin tuosta rokotteesta, olikohan ensimmäisellä vai toisella neuvolakäynnillä.
 
nipsuli Teit miusta ihan hyvät kaupat :) Mie olen ostanu kalliimmallakin huutiksesta :ashamed:

lumianna Me pyydettiin sairaalassa sitä BCG-rokotusta sillä verukkeella, että miehen isä ajaa rekkaa ulkomailla. Ei saatu. Lastenlääkäri sano, että lapsella on suurempi riski saada tubi kaupan kassalta kun isoisältään, vaikka hän olisikin altistunut.
Vanamo Onneksi KTL harkitsee jo BCG-rokotteen ottamista takaisin yleiseen rokotusohjelmaan. Minnuu ainakin pelottaa pojan puolesta, kun täälläpäin käy kuitenkin tosi paljon turistejä Venäjältä (jossa on paljon tubia), varsinkin kesäsin, ja nehän tykkää lullutella ihan tuntemattomiakin lapsia, kun ovat niin avoimia ihmisiä. Saa nähdä miten hysteerisesti tää äiti juoksee yskiviä venakkoja karkuun ens kesänä :LOL:

Cruella Nostan siulle hattua, että olet jaksanu yksin pienen vauvan kanssa :eek: Just pari päivää sitten kommentoin miehelle, että on ne yksinhuoltajat aika tätejä. Mie en varmaan kestäis yksin tuon pojan kanssa. Nytkin väsyttää ja itkettääkin välillä, vaikka mies on kaverina kokoajan, kun on isyyslomalla ja yölläkin vuorotellaan syöttöjä.
 
Onnea Civindal (+ perhe) uuden perheenjäsenen johdota! :flower:

Ja myös multa tsemppiä Tarpalle :hug: .

"Turhakkeista" on tainnut olla puhetta... Meillä taidettiin hölmöyksissä ostaa aivan liian iso ja kallis hoitopöytä (Stokke). Lisäksi olen vahingossa ostanut Huuto.netistä aivan liian paljon 62 senttisiä vaatteita, kun laiton neljä huutoa yhtäaikaa vetämään ja kaikki napsahti kohdalle... :D Osa oli kyllä tosi hyviä vaatteita, mutta ainakin yksi huuto oli kyllä todella turha, sillä vaatteet olivat kaukana hyväkuntoisista (minä myyjänä niitä mainosti). No, ainahan käytettyä ostaessa netistä täytyy mennä hieman riskillä, eli omapa on valinta kun en jaksa kirppareilla kierrellä. :) Niin, ja voihan tuo sitteri, yms, kama osottautua myös täysin turhiksi hankinnoiksi, aika sen sitten näyttää... :D

Ja mä olen Evaellenin kanssa ihan yhtä pihalla... siis mikä rokote...??? Täytyykin haastatella terkkatätiä ensi viikolla asiasta, sillä en ole ennen edes kuullut siitä mitään!

Mulla on alkanut viime maanantain lääkärikäynnin jälkeen sellaiset "kestosupistelut" että. Ei ole tietoakaan mistään aaltomaisuudesta, vaan tuntuu, että maha on ihan piukeena joka hetki kun pikkaisenkin liikkuu ja kauhea painon tunne alapäässä koko ajan. Lääkäri sanoi, että auki olisi jo sormelle ja vauvan pää kiinnittynyt. Kohdunkaulan pituudesta ei puhunut mitään ja mitään en sitten osannut myöskään kysellä... Osaako kukaan sanoa, että onko tässä nyt lähtö (ensikertalaisella) lähellä vai kuinka kauan ensimmäisen kassa on ollut paikat auki (esim. sormelle) ja vauvan pää kiinnittynyt ennen kun synnytyts on käynnistynyt? Ja mitäköhän Tarppa tarkoitti, että vauvan liikkumattomus johtui pään kiinnittymisestä? Onko se ns. vauva -kohtaista, sillä kyllä minä ainakin olen tuntenut edelleen liikkeitä vaikka pää olisi lääkärin mukaan jo tiukasti kiinni...

Olen muuten ihan kateellinen teille, jotka edelleen pystytte peittoja heiluttelemaan... Mulla on jo pari kuukautta ollut alakerta niin hemmetin kosketusarka, että ei ole ollut toivoakaan "touhuta"... miestä käy sääliksi... :ashamed: Ei ihme, että sillä on kaiken muun lisäksi pinna melko tiukalla koko ajan.

Pöhinä 37+3
 
Kiin
Vanamo Onneksi KTL harkitsee jo BCG-rokotteen ottamista takaisin yleiseen rokotusohjelmaan. Minnuu ainakin pelottaa pojan puolesta, kun täälläpäin käy kuitenkin tosi paljon turistejä Venäjältä (jossa on paljon tubia), varsinkin kesäsin, ja nehän tykkää lullutella ihan tuntemattomiakin lapsia, kun ovat niin avoimia ihmisiä. Saa nähdä miten hysteerisesti tää äiti juoksee yskiviä venakkoja karkuun ens kesänä :LOL:
No hyvä, olisivat saaneet säilyttää ennallaan sen rokotteen mikä oli ja pitää järjestelmässä. Ahdistaa tollaset typerät muutokset, joista voi olla haitta pikkuisille. Ja todellakin, mä sukuloimaan mennessä meen Imatralle ja siellä myös venakot juoksee.. hysteeristä pakoilua. Ei ainakaan mun lasta tarvi tulla koskemaan. pah. :kieh:

Nyt unta palloon...oon vaan neulonut koko illan saunan jälkeen ja sit huomasin et olin tulkinnut ohjeen väärin. Ja purkasin varmaan 40x12cm neulosta! |O |O :kieh:
 
iltaa kaikille!
paljon onnea civindalle+perheelle vauvan johdosta!

tosta rokotteesta,meiltä kyseltiin neuvolassa! matkustammeko kevään aikain?entä sukulaiset tai ystävät,onko heillä ulkomaan-
matka suunnitelmia?ym.ym.....ja ei miu tietääksee oo ni laitto tarran ei rokotusta!mut tosiaan ku funtsii..mistä sitä tietää onko ulkomaalaisia vauvakerhoissa,uinissa ym..
pitääpä kysyykkin tarkemmin tos rokotteest ens viikol!
vasta oli telkkarissa juttuu rokotteista kun vanhemmat ovat käyneet karsimaan lapsiensa rokotteita,koska tauteja ei ole ilmennyt suomessa!
siinä asiantuntija sanoi,että kaikkien tulisi ymmärtää että taudit ovat olemassa. mutta ne ovat hyvin kurissa kun suomessa on niin hyvä rokotusjärjestelmä!
nyt sit helvetti en tajuu kui käyvää karsimaa vaik suomessa lisääntyy monikansalaisuus kokoajan!myös sellaisista maista missä terveydenhuolto on tosi heikossa kantimessa! :/ :/ :/
 
vielä supistuksia toissa yönä 1,5h. säännöllisesti 5-10min välein.ne oli siis ihan kunnon kourituksia,mut sit hävis ja eipä oo pahemmi sen koommi käyneet.olin varma sillo yöllä et nyt tulee lähtö mut ei.
edelliset synskät lähteny just tollee...
niiskupumppu todettu erittäin tarpeelliseksi aikoinaan,käyn ostamassa myös tulevalle tytölle!
p.s kävin kattelee pinnasängyn suojia,ei oikee löytyny.titääkö kukaa vaix netistä jotai puljuu jos ois erilaisia kuoseja!haluaisin jonkuu plisun!
rv 36+4
 
Alkuperäinen kirjoittaja evaellen:
Piparjuurelle piti kommentoimani, että mä oon lukenu ton Voiman artikkelin, kun tuolla oli aiemmin keskustelua VVV:stä ja linkki tohon artikkeliin. Itse asiassa mulle tulee tuo Voima himaan, mutten oo huomannu varsinaisessa lehdessä sitä artikkelia, mennyt jotenkin ohi...
Se oon varmaan ollu mun antama linkki silloinkin. Innostuin itse asiasta tuon linkin luettuani, niin olen viljely sitä aina kun on ollut tilaisuus.´:ashamed:

Tuohan on aika vanha numero (3/2004), joten jos Voima on tullut sulle jo silloin, niin se ei varmaan ole ollut kiinnostava ja ajankohtainen juttu.
 
Ciba: Eipä ne varmaan joka paikassa yhtä pitkiä sessioita ole, mutta noin meillä. Meillä oli kyllä myös aika kyseleväistä porukkaa :wave: siellä, mikä tietty vaikuttaa kestoon. Toinen kätilöistäkin sanoi, että olipas mukavan aktiivinen ryhmä. :D

Yksinhuoltajille ja yksinodottajille nostan minäkin hattua! :attn: Varmasti koulii ihmistä pärjäämään jos jonkinlaisessa tilanteessa, kun on itse yksin aina vastuussa. :/ Tuntuu, että yhteiskunnan tuki ainakin välillä ja joissain asioissa on riittämätön lapsiperheille. Duunissa esim., kun oon yrittänyt selvitellä olisiko jollekin väsyneelle tai jaksamisen rajoilla vetelevälle perheelle, oli yh- tai ei, saatavilla jotain helpotusta tai tukea arkeen, niin vastaus on ollut ei, ellei kyseessä ole selkeästi lastensuojeluasia. Ennaltaehkäisyyn ei nykyään enää panosteta, toisin kuin 80-luvulla ja yleensäkin ennen lamaa. Toki tässä on kuntakohtaisia eroja, mutta täällä ei ainakaan resursseja juuri ole esim. lapsiperheiden kotipalveluun. :/

VanamoBr: Mä oon asunu pentuna Imatralla muutaman vuoden. :wave:

napsuh87: Ok. Kyllähän kolmevuotias tosiaan voi jo muutamia välähdyksiä muistaa, ja jos sulla vaippakausi kestänyt hieman pidempään vielä kerta. Minä olen myös kestovaipoissa ollut vauvana, silloin harsot ja ne hiostavat muovikuoret. Siihen aikaan oli kyllä saatavilla jo kertsivaippoja, tulivat joskus 70-luvun lopussa, mutta olivat niin huonolaatuisia vielä, että aiheuttivat ihottumaa enemmän kuin kestikset. Tosin, niinhän se nykyäänkin näyttäisi olevan... :/ Mutsi sitten mieluummin käytti kestoja, vaikka pyykkikone ei kuulunutkaan joka kodin perusvärkkeihin, eikä edes lämminvesi... :eek: On siinäkin ollu hommaa; kantaa ensin vesi sisään, keitellä ja hinkata vaipat käsin... huh... Väsyttää ajatuskin... :whistle:

Mä vissiin oon taas ainoa, kuka kukkuu viiden aikaan hereillä... Tai ehkä muilla vaan on järkevämpää tekemistä. :whistle:
 

Yhteistyössä