** Helmikuun Helmet** tammikuu

meillä koira oli heti vaipan kimpussa jos siellä oli sontaa :x äkkiä piti korjata pois tai muuten siellä ei ollu enää mitään korjattavaa :whistle:

lumianna: mä luulin ettei siihen rokotukseen ees oo vaihtoehtoja. mulla merkitty äitiyskorttiin että ei rokoteta ja siihen oon tyytyny.

älkääpäs rouvat ruvetko tappelemaan pikkuasioista B) ei vaan, evaellen ihan oikeessa siinä että mielipiteensä saa sanoa mut aika kärkkäästi se oli sanottu, sitä en kiellä, mut evaellen kyllä korjas sitte erheensä heti kohta =) täällä on niin hyvä henki ettei sitä viittis pilata pienistä :hug: vaikka totta on sekin et hormonit tekee nyt tepposia ja tunteet pinnassa ja sitä loukkaantuu nykyään pienistäki ja hermo ei kestä mitään. siksi nää on ymmärrettäviä mutta varmaan myös nopeasti unohdettavia :)
 
Voi ei, karkotinkohan mä nyt Jahvetin koneelta "hyvien" vitsieni kanssa... Tai jos sillä meni ruoka väärään kurkkuun... :eek: Tai jos se sai hyvän idean asentaa tietsikan ruokapöytään ja wörkkii nyt sen kanssa :LOL: No ei vaiskaa, vitsin vitsi :LOL:
 
:wave: hiphei, täällä taas
Nyt kun ruoka (canneloonit:p ) on uunissa (kauhee nälkä ) ,niin tietsikaltahan sitä taas ittensä löytää, suhde koneen kanssa on tiivis :D .
Ei vaan asiakin on, koskee lähinnä kestoilijoita , eli käväsin tossa kirppiksellä ja mukaan tarttu 4 kpl lisäimua, a' 50 sent ja yksi tuommoinen "kuori" hinta 5 ?, oliko siis kauppani kannattava vai tulinko huijatuksi :LOL: . Paljonko yleensä nuo vaipat tuolla kirpputoreilla maksaa?? Tuollakin oli myynnissä semmosia koko settejä, oisko ollu 15 ?/pökä...

-n-
 
Heippa kaikille! :wave:
Eipä ole tähän ketjuun tullut kirjoiteltua, kun välillä tulee pitkiä taukoja, etten käy koko palstalla. Nyt kuitenkin 34+5 ja tahti on hidastunut huomattavasti ja koneella tulee vietettyä sitä kuuluisaa "vapaa-aikaa" vähän enemmän. Meillä siis toinen lapsi tuloillaan helmikuun lopulla. :heart:

Jäin miettimään tuota leipomista, kun joku täällä leipoi syntymäpäiväkesteihin. Meinaatteko te leipoa pakastimen täyteen valmiiksi vauvavieraita varten, vai luotatteko, että tuliat tuovat rotinat tullessaan?

Minulla on rd, joten ei huvittaisi kiusata itseään sokerileipomisilla, mutta toisaalta se olisi aika kivaa puuhaa tähän loppuodottamiseen. =)
 
evaellen siis mulle on ihan sama koskeeko sun tisuleihin vai ei ja käytätkö tissinlämmittimiä... :D mä oon kamalan pahoillani jos oon saanut sut noin tuohtuneeksi noinkin pienestä asiasta.
kuten jo aiemmin sanoin,mä olen vaan tota mieltä =) ja en muuta mielipidettäni koska mulla ei ole ollut tuollaisia ongelmia =)
kukin tehköön ja ajatelkoon miten haluaa... =)
piste :D :hug:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Cruella DeVille:
lumianna: mä luulin ettei siihen rokotukseen ees oo vaihtoehtoja. mulla merkitty äitiyskorttiin että ei rokoteta ja siihen oon tyytyny.

Mulla on neuvolakortissa sellainen keltainen tarra, jossa lukee, että "Suositellaan BCG-rokotusta, EI ja KYLLÄ" rastiruutuun. Mulle eivät neuvolassa siihen mitään laittaneet, kun jäin siinä arpomaan haluaisinko sen kuitenkin vaikka en riskiryhmään kuulukaan. Terveydenhoitaja äitini oli sitä mieltä, että kannattaisi ottaa.... täällä meilläpäin saattaa esim. päiväkodeissa olla riskiryhmään kuuluvia. No taidan kysyä asiaa sitten tarkemmin synnytyksen jälkeen kättärin lääkäriltä, niinkun en nyt sitten tiedä voiko sitä itse haluta ja noin vain pyytää.

Lumianna 37+6.
 
heipsan mammat! :wave:

Synnytystapaa-arviossa käyty ja kaikki kunnossa! Kokoa pienellä kyllä tulee olemaan reilusti, eli veikkasi että 4000-4200g jos mennään laskettuun asti. Oli oikein miellyttävä lääkäri ja jätti b-rapunkin rauhaan. ;) Lantio minulla kuulema ok, mutta ei voi tietää kuinka tulee käymään. Käski varautua myös sektioon, mutta ei nähnyt syytä lähteä yrittää alakautta. Sattui niin saa***nasti (anteeksi) kun sormella ärsytti kohdunkaulaa ja suuta kypsyttelymielessä. Mun piti pyytää lopettaa koska olisin oksentanut siitä kivusta. :ashamed: Mahdan olla onneton synnyttäjä. :/ Mutta siis..pikku neidillä kaikki hyvin. Oli kuulema oikein virkeä ja hienoja hengitysharjoituksia yksiössään teki. :heart:

Rinnanlämmittimistä ;) MInähän se niistä täällä illalla kyselin ja aivan tosissani. Kiitos evaellenin ja shivan sainkin asiallista palautetta. Itse olen vierestä kauheita kipuja seurannut ystävän rintatulehduksen osalta ja hän kirosi itsensä alimpaan, just sinne, kun ei ottanut rintojen suojaamista vakavasti. :( Minä en voinut kuvitellakaan, että ne lämmittimet olis jotain turhuuksia. Mutta näin se homma toimii..kaikilla on oma ajatuksensa ja niin pitää ollakin. Kamalaa olis kun täällä joojoo-naisina vaan nyökyteltäis. :heart: Ja minä se kuulkaas oikeesti ajattelin, että se vois olla kätevä se mikroon laitettava sterilisoija. Ei ole huolta et väsyneenä jää tutit kiehuu tms. ja sit ne on siellä omassa laatikossaan steriilinä kuvun alla odottamassa käyttövuoroaan. No joo..katsotaan. Kerron teille sit jos sen hankin. =)

Nyt hiukan ananas-lightiä ja sohvan nurkkaan lukee lisää teidän kuulumisia!

Onnea :flower: Civindal kovasti ja enkeleitä reppuun pienelle miehelle! :heart:

äippäHki ja pikkunen 37+1
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vinja:
Pessi
mars-herkku:
5 mars patukkaa
120g voita tai margariinia
7dl maissihiutaleita
200g tummaa suklaata

-sulata vesihauteessa mars patukat ja voi.
- lisää hienonnetut maissihiutaleet. Levitä vuokaan n. 20x30cm ja laita kylmään.
- sulata tummasuklaa vesihauteessa ja levitä jäähtyneen "taikinan" päälle ja takasin kylmään. kun on kylmettynyt leikkaa palasiksi ja rupea herkuttelemaan :p
Härregyyyd, täytyy varmaan huomenna kokeilla.
Kuulostaa tosi kevyelle :p
 
Nyt on autokakun pohja leivottu venaileen ens vkon loppua,pakkaseen siis laitan vartoomaan. Yks asia poissa pääkopasta. :)

Pakkaseen leipomisesta,mä en aio leipoo mitään vieraita varten,eipä oo pahemmin ruuhkaa ikinä ollut kun ollaan kotiuduttu sairaalasta. Enkä tee ruokiakaan sinne valmiiksi.

Mulla on merkattu äippäkorttiin siitä rokotteesta,että ei rokoteta.
 
Lumianna me on mietitty samaa asiaa ja kysyin sitä synnytysvalmennuksessakin. Sanottiin, että jos sen ottaa, niin suojaa koko elämän ja jos ei nyt ota, niin suojaa ei voi enää koskaan saada. Jotenkin tosi kakspiippuinen juttu..itse tosin en tiedä niistä haitoista juurikaan, mutta niitä täytyy olla koska sitä ei automaattisesti anneta. Meillä mies matkustaa työnsä puolesta todella paljon ja matkustamme muutenkin ihan harrastusmielessä, eli se tukisi rokotteen ottamista ja toisaalta kyllähän tuberkuloosia on jatkuvasti täällä kotimaassakin, tosin vanhemmilla ihmisillä lähinnä. Ja mistä sitä ikinä tietää minne elämä meidät lapsen kanssa heittää tai minne hän aikanaa suuntaa, et josko se olisikin tärkeää olla olemassa. Hankalaa. :/ Kertokaa jos teillä lisää tietoa aiheesta...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kipsu:
Voi ei, karkotinkohan mä nyt Jahvetin koneelta "hyvien" vitsieni kanssa... Tai jos sillä meni ruoka väärään kurkkuun... :eek: Tai jos se sai hyvän idean asentaa tietsikan ruokapöytään ja wörkkii nyt sen kanssa :LOL: No ei vaiskaa, vitsin vitsi :LOL:

Ei kun mie lähin lenkille ja saunaan :LOL: :LOL:

Joo...mut siis oikeesti mie syön aina aamulla ja illalla...ja päviälläkii koneen ääressä :LOL: Tää on myös kätevä, kun on läppäri, niin saa kannettuu sinne keittiöönki ;) :saint: :LOL:

Mie oon kyllä oikeesti tositosi koukussa tähä koneeseen :ashamed: Ollu jo usemman vuoden... :snotty:
 
äippähki joo se sterilisoija voi tosiaan olla hyväkin, jos meinaa tutteja ja pulloja keitellä :D En minä sillä sitä tuominnu....itse vaan kun en juurikaan keittele, niin en koe sitä tarpeelliseksi =)

Mut annetaan jokaisen höösää ja häärää siinä määrin kun ite haluaa...jookos :D Ja saa antaa asioiden mennä toisesta sisään ja toisesta ulos, jos liian kärkästä tekstiä tulee...tosiaan nyt on hormoonit niin pinnassa, et tulee sanottua kaikkee turhan herkästi itse kukin ja samoin loukkaannuttua...mutta tää on ohimenevä vaihe...ei anneta sen häiitä loppuraskauksia...jookos :hug:

Mie oon tässä koko illan miettiny, et mikä mulla olis täällä hommattuna sellanen turhake...vrt. vaipparoskis, sterilisoija, joita ilmankin siis pärjää ja niihin on muukin keino toimia, mut hitto...en keksi mitään... :/
Meillä on oikeesti niin vähä kamaa vauvalle, ettei oo tosikaan :LOL:
Mut nyt lopetan :saint:

Jahvetti 38+1
 
*nauraa* aika kummallisia naisia oltais jos ei hormoonit tepposia tekis. :D

Olen muuten miettinyt sitä, että miksi niitä tuteja jne pitää keitellä niin kovasti? Olen salaa ajatellutkin että liekkö se hiukan hätävarjelua?? Kun nehän kuitenkin osuu mm. vaatteisiin ja siitä taas takaisin suuhun jne..et ei ne taida olla striilejä kuin sen hetken. :/
 
Kestoista tuli mieleen, et täällä katoin Cittarissa, et jotain kestosysteemihärpäkkeitä oli -50%, 5e/vaippa...
En siis tiä yhtää millasia on (näytti aika samalle kun äp:ssä oleva), olisko ollu merkiltään Popolino tms...mutta siis sattui vaan silmään enkä tutkinu tarkemmin, kun asia ei meitä kosketa =)
Aattelin vaan vinkata, josjotakuta kiinnostaa =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja äippäHki:
Olen muuten miettinyt sitä, että miksi niitä tuteja jne pitää keitellä niin kovasti? Olen salaa ajatellutkin että liekkö se hiukan hätävarjelua?? Kun nehän kuitenkin osuu mm. vaatteisiin ja siitä taas takaisin suuhun jne..et ei ne taida olla striilejä kuin sen hetken. :/
Juuri tän takia muun muassa en niitä keittele, kun käyttöönotettaessa. Eihän niitä m,illään saa steriilinä pidettyy, ilmassakin leijuu jos vaikka mitä =) Toki huuhtelen, jos maahan tippuu, mut ihan kraanavesi riittää =)
Mut kukin tyylillään ;)
 
Tosta BCG-rokotuksesta niin meillä neuvolatäti kyseli jotain kysymyksiä, en kirveelläkään muista mitä, ja sen perusteella merkkas 'Ei' tarraan ja löi kiinni korttiin.

Taisin joku päivä tässä kehuskella ettei meillä vissiin oo mitään muuta turhaa lapselle kun se lelukaari ja sekin saatu mun siskolta, mutta tuli tässä mieleen että ostin miehelle isyyspakkaukseen ainakin autopeilin, siis sellasen mistä kuski näkee miten takapenkillä istuva peipi pärjäilee:D
Yritin kyllä pysyä sen pakkauksen kanssa järkitavaroissa, mutta kyllä sinne nyt pari ylilyöntiäkin mahtuu... :ashamed:

Mun yks kaveri oli tässä kylässä muutaman tunnin. Kun hän läks niin mies sano että ei ihme kun kaikissa sinkkuohjelmissa aina naiset valittaa että kun kaverit raskautuessaan tai äidiks tullessaan ei puhu mistään muusta kun siitä odotuksesta ja synnytyksestä ja lapsista. Olin kuulemma aika lahjakkaasti pysynyt näissä aiheissa :eek:
Puhuin kyllä omasta mielestäni hyvin paljon muustakin :kieh: Eikä se mun kaveri ole edes sinkku, lapseton kylläkin... :p
 
Jahvetti No toi on lohdullista kuulla..kun minusta se on aina kuulostanut hiukan älyvapaalta touhulta. :eek: Tietty maitopullot tulee pestä hyvin ja välillä varmasti keitelläkin, mutta järjen käyttö varmaan sallittua. Kuulosti vaan korkeemmalta fysiikalta se homma kun tuolla synnärillä siitä kertoivat :/
 
ihan ku supistelis välillä :whistle: ainaki selkä ollu tänää aika kipee ja sitte alamahaa juilii. ehkä joskus jotain sitte tapahtuuki :D tänää on kyllä tullu ajettua fillarilla (kamala kokemus :kieh: ) ja imuroitua ja käveltyä ihan reippaasti ne ehkä se tekee noita kipuja.
 
Voipi olla että turhaa tavaraa kertyy enemmän ensisynnyttäjille. Meillä ainakin on vähän kaikkee hommattuna, mitään juurikaan ei ole hommattu edes käytettynä vaan suoraan kaupasta makso mitä makso. Mutta nyt tein sille stopin ja odotan oikeata tarvetta. Mulla kun ei ole kokemusta lapsista ja tarvikkeista vielä, niin veikkaan, että meidän turhin tavara on se niistäjä, jonka ostin cittarista. Ainakin vaikuttaa aika vempulalta, mahtaakohan tuo mitään räkää edes imeä :/ Turhiin tavaroihin lasketaan kenties kaikki ylimääräiset ostamani 50cm vaatteet, joita on riittämiin ja jotka eivät kaikki edes ehkä ehdi päälle... Ja turhaksi voi tietty osoittautua vaikkapa Kelan lahjoittama liukuvoidekin, mistä sitä tietää, mitä tuo lapsen saaminen tuo tullessaan :LOL:
 
Siitä rokotteesta, niin kenelle teistä oli sanottu, että jos nyt ei rokoteta, niin suojaa ei voi koskaan enää saada?
Mulle taas neuvolassa sanottiin, että myöhemminkin voidaan rokottaa ja esim. jos ulkomaille lähtee.
Jokatapauksessa mule laitettiin siihen ei rokotusta kohtaan rasti.

 
BCG-rokotuksesta Niin meidän neuvolassa kyseltiin siitä että onko lähisuvussa ollut tuberkuloosia. Että nykyään sitä rokotetta ei anneta kun suomessa ei ole vaaraa saada sitä. Mun kohdalla se jätettiin vielä auki. Synnytyssairaala päättää annetaanko vauvalle rokotetta. Omalla äidilläni on epäilys että hänellä olisi ollut tuberkuloosi pienenä.
 
Rokotuksesta Kansanterveyslaitoksen sivuilta poimin tämän: "Rokote voidaan antaa ennestään rokottamattomalle lapselle siihen saakka, kun lapsi täyttää 7 vuotta. Rokotettaessa 6 kuukauden ikäistä tai sitä vanhempaa lasta, lapsen tuberkuliininegatiivisuudesta tulee varmistua ennen rokotusta.
Seitsemän vuotta täyttäneiden rokottamista tulee harkita vain erityistapauksissa, sillä rokotteen tehosta Suomessa tämänikäisillä ei ole riittävästi näyttöä."

Meille tosiaan sanottiin valmennuksessa, että tuo raja on 7kk, mutta tämän mukaan se on 7 vuotta!!

 
cruella oo onnellinen jos supistaa :LOL: mie oon tänää imuroinu ja luutunnu yksin koko kämpän, kaupassa kävin, käytii parin kilsan kävelylenkki, saunottiin...EI AINOOTAKAAN supistusta :LOL: :LOL: Noh, kuten ennenkin todettua...tämä ei oo yllätys B)
 
Hei mä kommentoin tota tubi rokote juttua. Mä olen ihan kauhuissani kun ei siihen enää rokoteta automaattisesti. Tubi on lisääntynyt Suomessakin erittäin paljon ja on ihan älytöntän että siihen aikaan kun sitä ei ollut niin rokotettiin ja nyt kun ihmiset seilaa rajojen yli niin rokotus lopetetaan. Meillä päin ainakin paljon ulkomailta tulleita ja riski on tosiaan olemassa heti kun bussiin hyppää. Ja kun siinä kortissa kyseltiin että onko vauva tekemisissä syntymänsä jälkeen joistain tietyistä (en nyt muista mistä ) maista kotoisin olevien ihmisten kanssa niin mistä hemmetistä sen voi tietää kenen kanssa sitä vuoden päästä kaveeraa?? Minä siis. On aika inhottavaa alkaa varomaan ihmiskontakteja sen takia että jollain on joskus ehkä ollut tubi tai jonkun perheessä on joskus ollut..että näin. Ja minä vaadin tuon rokotteen vauvalle, vaikka kortissa lukee nyt "EI".
 

Yhteistyössä