** Helmikuun Helmet** tammikuu

zuku: Anoppi on kutonu meille hahtuvavillapökiä ja oon käsitelly ne Sonett-merkkisellä lanoliinia sisältävällä villanhoitoaineella ihan sen ohjeen mukaisesti. Ei niitä mun käsittääkseni tarvii sen enempää nyt alkuun käsitellä. Jatkossa sit tuuletus, tahrojen puhdistus ja pesu tarvittaessa käsin ja säännöllinen käsittely aina pesun jälkeen tolla villanhoitoaineella.
 
Huomenta! :)

On se niin ihanaa kun tämä nukkuminen ja unirytmi on mitä on... :/ Eilen illalla en meinannut millään saada unta vaikka olinkin alku illasta hirmu väsynyt. No, lopulta kun uni tuli niin heräsin sitten ainakin 5 kertaa yön aikana vessaan ja joka vessareissun jälkeen valvoin taas hetken... Mieskin siinä sitten heräili kun ähisin ja puhisin niin paljon, ja tuosta nurkassa lojuvasta salikassista voipi päätellä että ei hänkään tainnut yöllä hyvin nukkua minun takiani kun salillekaan ei jaksa lähteä... :whistle: Aamulla sainkin sitten hyvin nukuttua, ja nukuin hyvää unta n. puoli kahdeksasta kymmeneen. :)

evaellen: Kättärille tosiaan olen menossa ja ekaa lasta odotetaan. Mulle ne ei edes ehtinyt suositella kumpaakaan synnytystapaa, kun ensin se lääkäri kysyi minulta mitä minä olen ajatellut tästä perätilasta ja synnytystavasta. Vastasin sitten että mielummin synnytän alakautta jos se on mahdollista ja turvallista. Lääkäri kertoi että kättärillä (ja muuallakin) seulotaan tosi tarkasti kuka saa ja kuka ei synnyttää perätilavauvan alakautta. Eli vauvan koon pitää olla alle 4kg ja hänen pitää olla täydellisessä perätilassa, äidin lantion tulee olla riittävän tilava (magneettikuvalla katsotaan), ja äidillä pitää olla paljon motivaatiota perätilasynnytykseen.
Olen sitten miettinyt että jos magneettikuvien tulokset ovat hyvät, ja vauva ei kasva liian isoksi niin lähden yrittämään. Sama vauvahan sieltä alakautta tulee ulos oli se sitten perä tai pää edellä. :) Tai no, onhan se pylly edellä vähän isompi paketti, mutta eiköhän se niinkin ulos tule. :) Kipua/repeämisiä en pelkää. Kipua on varmasti joka synnytyksessä ja repeämiä voi tulla myös rt synnytyksessä. Sitäpaitsi sektiossahan sitä vasta ison haavan saakin. :D

Antoivat sielä äitipolilla myös uuden ajan kahden viikon päähän jolloin vauvan kokoa arvioidaan uudestaan. Mikäli silloin selviää että vauva olisikin kasvanut hirmu isoksi, tyyliin 4kg (tuskin kuitenkaan...) niin sitten mietin uudestaan lähdenkö alakautta yrittämään. Mutta toivotaan nyt että vauva haluaisi ulos tässä viikon-parin sisään. :D

Mistäs sen tietää vaikka kättärillä tavataan! :)

emmie: Juu olen kyllä huomannut tuon pk-seudun mammatreffit topicin, mutta en ole vielä kirjoitellut sinne mitään... Ne päivät mistä ootte nyt viimeaikoina sopineet ei oo sopinu mulle... Mutta jos joku kerta sovitte jollekkin arkipäivälle aamupäivätapaamisen, niin voin lähteä mukaan. Joku sielä oli tainut jo ehdottaakin jotain aamupäivää, tai ainakin suunnitellut ehdottavansa.. :D

Hitto kun on tylsää... Mitähän sitä keksisi? Pullaa tekisi mieli leipoa mutta ainekset puuttuu. :/ Pitää odotella huomiseen kauppareissuun ja ostella sitten leipomisaineita niin voisi sitten lauantaina leipoa. :)

Anna 37+4
 
Zuku: Meillä oli ekaks jotain toista lanoliinia, semmonen valkonen metallinen puteli, saatiin kaverin jämät ja sit ku piti ostaa lisää, ni ostettiin tota Sonettia. Mun mielestä huomattavasti paremman oloista ja helpommin käsiteltävää. Siinä on mukana jotain muutakin hoitoainetta kun sitä lanoliinia, mutta on nimenomaan tarkoitettu mm. villavaippahousuille.
 
Anna86: Multa se lääkäri ei ekaks kysyny mitään, tuumas vaan, et suosittelee sektiota, jos vauva ei käänny. Vauva ei ollu silloin siinä "linkkuveitsiasennossa" jalat ylöspäin, vaan jalat koukussa, siten että vaarana ois, että jalat syntyis ekana, jos tuossa asennossa lähtis syntymään. Mun lantiota ei kommentoinu mitenkään, mutta vauvan painoarvio ultralla oli vähän alle keskipainon, eli ei varmaan vauvan koon mukaan ainakaan tota suositusta tehnyt. :/ Lääkäri tosin sanoi, että on hyvin mahdollista, että vauva kääntyy vielä, koska lapsivettä on reippaasti ja vauva mahtuu vielä hyvin liikkumaan kohdussa. Toivotaan, että kääntyy... Tai että olis jo kääntynyt! :) Mäkään en oikeestaan pelkää kipua tai repeämiä perätilasynnytyksessä tai synnytyksessä muutenkaan. Enemmänkin pelkään, että jotain kävis vauvalle tai mulle ja sit joutuis hätäsektioon... :/
 
evaellen mä ostin Oulusta kestovaippakaupasta (taikapilvestä) tuommosta pesuainetta joka sisältää kokos- ja palmuöljysaippuaa sekä lanoliiniä ja maitohappoa. Tuossa hoitoaineessa on lanoliinia, kasvisrasvasaippuaa, oliviöljyä ja rasvahappoja. ovat valmistettu amsterdamissa. maksovat 5.30? purkki maahantuoja on www.babyidea.fi
näkkyy tuossa purkin reunassa olevan hyvät ohjeet..et taidanpa noudattaa niitä :D
 
Hei vaan kaikkille taas! :wave: Yö meni kukkuessa ja kävin täälläkin kurkkaa kuulumiset. Evaellen näytti myös valvoneen tuolloin. =) On tämä hommaa kun kerran sais levätä ja odotella rauhassa niin eipä onnistu.

Heltu kyselit kokemuksia naistenklinikasta...sinne olen itse ensimmäistäni menossa synnyttämään ja kokemuskia vasta hiukan. Kaikki kokemukset sekä päivystyksestä, synnytyssalitutustumisesta, perheosastotutustumisesta ja äitiyspolista siellä ovat olleet erittäin positiivisia! JOku aika on ollut joskus myöhässä, mut sitä nyt sattuu kaikkialla. Henkilökunta todella ystävällistä, rauhallista ja turvalisen oloista. Neuvoloihin olen ollut pettynyt täällä. Olen ollut 4 eri neuvolatätin asiakkaana ja yksi heistä oli minusta asialleen paneutunut ja mukava. Mutta siis..itse valitsin näistä pääkaupunkiseudun paikoista NKL:n siksi, että jos jossain päin Suomea tai vaikka vieressä Kättärillä jollain on riskiraskaus tai jotain menee pahasti pieleen, niin äiti ja vauva tuodaan naistenklinikalle. Eli siellä on paras osaaminen ja valmius tehdä mitä vaan tässä maassa! :heart: Itse luotan siihen täysin. Itse en koe kaipaavani kodinomaisuutta tai mitään luomua synnytyshetkellä, ja kuitenkin naistenklinikkakin tarjoaa niitä perhehuoneita sitten synnytyksen jälkeen, missä pääsee sit opettelemaan yhdessä vauvan hoitoa, vauvan tahtista ruokintaa ja pääperiaatteena on vierihoito. Näin itse ajattelen! Toivottavasti saat apua ja rohkaisua pelkoosi. Soittele sinne ja kysy heidän toimintatapojaan. Ystäväni oli oikein tyytyväinen heidän pelkoklinikkaan. Onnea matkaan! :hug: :heart:

*muokkausta vielä* Tammisaaren synnytysosastohan on kuuluisa lempeästä tyylistään. Sinne HUSn alueelta pääsee automaattisesti ja muualtakin Suomesta on kuulema mahdollista päästä. Niillä on hyvät nettisivut, joita en valitettavsti nyt muista, mutta google kyllä tietää! =)
 
Voi vidun issias |O |O :kieh: On kyllä ylivoimasesti kauhein vaiva näistä kaikista |O ! Ei meinaa jalat kestää alla ja sattuu nii PRKLeesti! No, tasan 2vkoa olisi jaksettava, jos ei muka ennen sitä ala syntymään. Toivon kyllä, että alkas jotai tapahtuun!

Ja mä oon kans malttamaton! Ei jaksas yhtään enää. Mietin vaan , miltä poju näyttää..aikaa sairaalassa. Ihanaa, pari päivää saa nauttia vain ja ainoastaan vauvasta. Aikasemmat sairaalakokemukset todella ahdistavia ja itkusta ollu, mutta nyt parempi mieli mennä.

Ja ei mitää tekemistä täälläkää :( . Ulos ei uskalla liukkauden takia, siivota ei kärsi enempää ton issiaksen takia.. Huoh..kauahan tyttöjen hermot kestää vaa olemista. Viimeks maanantaina oltu ulkona tai ylipäätään missään muualla ku kotona.
 
evaellen: Kyllähän mullaki on käynyt mielessä että entä jos vauvalle sattuisi jotain, tai jos joutuisikin hätäsektioon... Mutta nyt kun olen lukenut netistä niin paljon positiivisia synnytyskokemuksia perätilasta, ja kun lääkärikin sanoi että se on turvallista niin uskallan yrittää. Onhan se varmasti aika rankkaa ponnistaa se muksu sieltä ulos ilman lääkärin/kätilön apua, mutta eiköhän se onnistu. Ja jos tuntuu että meinaa jäädä jumiin, niin sit ne varmaan leikkaa aika ison epparin että mahtuis paremmin... Pitäis varmaan ostaa uimarengas valmiiksi kotia odottamaan, että saisi sitten situskella sen päällä synnytyksen jälkeen! :D

Niin, piti vielä sanoa että moni niistä kenen synnytyskertomuksia olen netistä lukenut ovat sanoneet että perätilasynnytys on ollut helpompi kuin rt-synnytys. Ja monilla se on ollut myös hirmu nopea. Ainoastaan yhden negatiivisen synnytyskertomuksen perätilasta olen lukenut, ja siinä vauvalle tuli erbin pareesi. Mutta se on kuulemma melko harvinaista, ja on yleisempää rt-synnytyksissä.

 
(.): Siitä eilisestä yritän koota jotain ajatuksia. Olimme puhuneet kätilön kanssa tästä minun "hoitohenkilökuntapelosta" kroonisiin sairauksiin liittyvistä ongelmista ja myös siitä, etten käytä insuliinia vaikka pitäisi, koska se aiheutti raivokohtauksia. Nuo kohtaukset alkoivat täysin mitättömästä ja yleensä asian vierestä ja kestivät monta tuntia. Pelkäsin kohtausten aikana tappavani itseni, vauvan, lapseni ja mieheni, oireet siis muistuttivat pahasti yhtä epilepsiakohtaustyyppiäni. Ongelma poistui insuliinin lopettamisen myötä (mikään muu ei muuttunut koko aikana). Pohdimme silloin miehen kanssa vauvalle korkeista verensokereista aiheutuvia ongelmia hypoglykemia, keuhkojen kehittymättömyys ja makrosomia, verrattuna siihen, että menen vapaaehtoisesti suljetulle, jossa toivottavasti varmistetaan, etten tapa ketään (noihin kohtauksiin eivät auta rauhoittavat, masennuslääkkeet eikä psykoosilääkkeet). Noihin kohtauksiin auttaa epilepsialääke tarpeeksi isoilla annoksilla yhdistettynä rauhoittaviin kohtauksen aikana. Tuon epilepsialääkkeen nostamiseen vaikuttavalle tasolle menee ilman raskautta normaalisti 6 viikkoa ja maksimin maksimilla 3 viikkoa, ekassa raskaudessa mulla oli tuo lääke käytössä ja viimeisellä kolmanneksella lääkitystä lisättiin viikottain ja siltikään ei päästy "verikokeiden mukaan vaikuttavalle tasolle". Verensokeriarvot olivat korkeista insuliiniannoksista huolimatta liian korkeita (eli annostusta olisi pitänyt nostaa vielä huomattavasti) toisaalta, joka päivä oltiin liian alhaisissa verensokereissa. Ilman insuliinia verensokeriarvot ovat samaa luokkaa tällä hetkellä kuin insuliinin kanssa. Kätilö meinasi, että vauva pystytään ihan hyvin hoitamaan, eikä vauvalla noilla arvoilla ole mitään hätää.

Lääkäri luki paperit etukäteen ja kysyi käyntimme syytä. Pelko... Vastauksen kuultuaan aloitti luennon, että minun on pakko käyttää insuliinia, muusta ei edes keskustella. Täällä ollaan huolissaan vain sikiön hyvinvoinnista ei äidin. (Tässä vaiheessa aloin itkemään.) Jatkoi vauvalle aiheutuvista vaaroista ja totesi, että etpä sinä turhan tasapainoiselta näytä nytkään (itkiessäni, siinä vaiheessa olin jo ihan paniikissa). Seuraavaksi totesi, että psykiatria hoitaa psyykkiset ongelmat se ei kuulu meille. (Tästä eteenpäin en enää edes muista, olin niin paniikissa). Jossain vaiheessa mies oli pyytänyt lääkäriä lopettamaan, jolloin lääkäri oli yltynyt vain paasaamaan lisää. Mies oli todennut lääkärille, että me poistumme nyt, lääkäri oli vielä haistatellut miehelle meidän lähtiessä kesken pois. Kätilö tuli eteiseen meidän perässä ja yritti lääkäriltä selvittää mikä oli mennyt niin pieleen. Huomasi, että kätilökin oli aidosti pahoillaan, sillä ainut tavoitehan oli ollut, että minä uskaltaisin tosipaikan tullen astua siitä sairaalan ovesta sisään.
 
NelHM minulla toi issias vaivasi alku- ja keskiraskaudessa mut meni sit yhtäkkiä onneksi pois. Mutta voin siis vaan kuvitella kuin kamalaa se on, koska jo silloin alussa se oli puukonisku täysin varoittamatta milloin ja missä tahansa. Tsemppiä sen kanssa! :heart:

Anna tosiaan ihailtavan rennosti suhtaudut perätilaan, mutta kyllä niihin ammattilaisiin ja heidän neuvoihinsa voikin luottaa ja apuhan on lähellä jo jotain tulee..kenellä meillä tahansa. Erbin pareesi..piti googlata...kaikkea sitä oppii näin 33v:kin! :ashamed:
 
Anna86: Uimarengas ois varmaan hyväks aika monellekkin synnytyksen jälkeen! :D Uusimmassa, olikohan vauva-lehdessä oli kyllä tosi postiivinen kertomus pt-synnytyksestä. Mulla on yks kaveri kans luultavasti menossa synnyttämään pt:sta, jollei vauva kasva tosi isoksi. Hällä on kans la tässä kuussa.
 
Heltu ihan uskomatonta kohtelua :eek: :kieh: :hug: Tee ihmeessä kantelu tuosta lääkäristä jos jaksat, ja vaadi jatkossa päästä toiselle lääkärille!

Niin ja mikä sitten voi olla tärkeämpää sikiön hyvinvoinnille, kuin äidin hyvinvointi? Uskomattoman puusilmä lääkäri :kieh:
 
Huh huh Heltu oletpas saanut kohtelua! Nyt vain heti potilasasiamieheen yhteys, tai heti ja heti..sit kun jaksatte, että tuollaisesta käytöksestä menee viesti korkeammalle taholle. Eihän ketään noin kohdella. Saako kysyä missäpäin Suomea tällaista tapahtuu?
 
Heltu: :eek: :eek: :eek: Ei voi olla totta... :eek: Tähän ei oikein osaa sanoa muuta kuin :hug: :hug: Minne päin olit alunperin menossa synnyttämään? Puhuit sairaalan vaihdosta; ehkä se olisi tosiaan hyväksi nyt mahdollisimman pian. :hug: Ja sitten kun on voimia, niin asia eteenpäin!
 
Heltulle sanoisin minäkin, että heti kun vaan suinkin jaksatte, niin teette ilmoituksen tuosta lääkäristä! Tää on ikävä kyllä just tätä, että lääkärin PITÄISI hoitaa asiakasta kokonaisvaltaisesti eikä tolleen kapeakatseisesti..
Kaikenlaisia valituksiahan ihmiset tekee sairaalahoidosta mutta toi teidän tapaus on kyllä niin räikeä että siitä on hyvä ilmoittaa! Toivottavasti saatte vielä parempaa apua muualta :hug:

 
Heltu :hug: :hug: :hug:

ÄippäHki Mulla alakanu raskauksissa issias vaivaamaan n rv16, kun maha jo pullahatnut kunnolla essin, eli painaa hermoihin. Tää on vaan vielä kauheempaa, ku viime raskaudessa, kiskoo meinaan molemmin puolin |O . Viimeks jäi kaikki kivut saliin, joten sitä hetkeä todellakin odotellessa.
Neuvolaan just soittelin, mutta tiedänhän minä, että ei tähän mikään nyt auta. Ei kai tässä mitään, jos esikoistaan ottaas, mutta pitäs pystyä nuo murut vielä hoitamaan huushollin lisäks :snotty: . Ja ku ei riitä tuo issiaskipu vaan nuo hemmetin lonkatkin. En kyllä muista aiaksemmin tuota kipua..

valivali, sori.
 
mä en ole saanut tänään mitään aikaseks... Avan kamalaa... Olen sentään koiran kanssa käynyt ulkona mut siinä sit kaikki...
Paljon teille on nyt tullut painoa lisää alku painosta??
Mä ainakin ajattelin et kesään mennessä yritän painaa samanverran mitä painoin ennen raskautta :)
siinä on hyvä tavote :)
 
Nalle-Puh semmoset +18kg pyöreesti nyt. Joten ei ihme, ku painaa jalkojakin. Mulla kaikki painuu tonne alas ja nestettä reisissä.. Mä onneks palautunut hyvin,vaikka molemmissa aikasemmissa raskauksissa painonnousu yhtä hurjaa. Varmaa normaali ruumiinrakenne vaikuttaa.. oon tavallisesti normaali/hoikka.
 
Mulla on tullut 17 kg tähän mennessä. Esikoisesta tuli kaikkiaan 18,5 kg ja yritän epätoivoisesti itselleni vakuutella että nyt selvitään samalla. :LOL: Sanoo hän ja hakee vähän jätskiä pakastimesta kun sen on niin hyvää kuuman raparperi-mansikkakiisselin kanssa... :LOL:

Muoks. piti vielä laittaa että ei tämä hiivatin yskä lähde millään... ja kun yskii, niin alkaa närästää oikein kunnolla. Yöllä yskittyäni nousi niin mahahapot suuhun että piti lähteä oksentamaan. |O Kai se täytyisi kohta lääkäriä varailla... ensi viikolla tulee kuukausi täyteen tätä köhimistä. Vaikka tuskin ne mitään troppeja enää viitsii määrätä ennen synnytystä.

Hissukka rv37+3
 

Yhteistyössä