** Helmikuun Helmet** tammikuu

Harsojen taitteluun on ohje äippäpakkauksessa tulleessa kestovaippaoppaassa :wave: Sen mukaan olen taitellu ja miusta on hyvä ja pitävä. Vähän vaatii harjottelua, varsinkin vastaan pyristelevän, jalkojaan kipristelevän vastasyntyneen kanssa ;) mutta sujuu jonkun ajan päästä, eikä meillä ole falskannu kun kerran.

hulipumpsis Terkka kävi meillä tänään kotona ja sano, ettei tarvii putsailla kun pumpulipuikoilla vaan tuota Arthurin napaa. On kuulemma ihan siisti, eikä mitään tulehdukseen viittaavaa.
Mie huolestuin, kun ei vieläkään ole irtoamassa (vähän vaan reunoista) ja pojalla kuitenkin ikää yli 2vkoa :eek: Terkka sano, että se on normaalia. Tosilla irtoo nopeemmin kun toisilla.
Hävettää, kun panikoin sellasten asioiden kanssa mitkä ite tiedän ja osaan, mutta tulee aina mieleen, että jos kuitenkin just miun lapsessa on jotain poikkeavaa :ashamed: Samoista asioista olen töissä puhunu vanhemmille, että ihan normaalia ja tavallista on :whistle:
Ja piti sanoa, että hyvä ettet satuttanu itteäs pahemmin siellä rappusissa :eek: :hug:

äippä Miusta Kelan sivuilla neuvotaan ilmottamaan isyyslomasta työnantajalle 2kk etukäteen. Me ilmotettiin miehen esimiehelle, että mies alottaa laskettuna aikana, mutta kun Arthur syntykin sitten etuajassa niin riitti, että mies soitti töihin ja sano, että alottaakin loman jo nyt. Eikä työnanataja mitään ruvennu vastaan ämpyilemään, onnitteli vaan ja toivotteli hyvää isyyslomaa :) Sillä onkin nainen esimiehenä, olisko se vaikuttanu??

Meillä ei enää kissat nuku samassa sängyssä meiän kanssa. Ei päästetä edes makkariin öisin. Pelätään, että menee Arthurin sänkyyn ja pojan päälle makaamaan. Päivisin saavat kölliä sängyllä, mutta iltasin tulee lähtö ja ovi menee kiinni.
En tiiä uskaltaisko ne oikeesti mennä tuonne pinnikseen, kun arastelevat poikaa muutenkin. Epäluulosesti kattovat matkan päästä ja varovasti käyvät tukkaa haistelemassa, kun mie imetän tai poika on lattialla sitterissä.
 
Iltaa! Taas oli lukemista, kukahan kirjoitti radiopuhelimista. Me ostettiin radiopuhelimet, joissa on itkuhälytintoiminto. Itse asiassa melkein kaikissa malleissa, joihin törmättiin, oli itkuhälytintoiminto. Ja se radiopuhelimen perustoimintokin on jo testattu, aika turvallinen olo tulee, kun lähtee pimeällä koirien kanssa yksin lenkille ja voi kilsojenkin päästä huudella miehelle kotiin ja vastaus kuuluu tosi hyvin. Ja se itkutoimintokin wörkkii erinomaisesti, eli siinä ei tarvi siis painaa mitään nappia, kaikki äänet kuuluu toiselle, mutta silti toisen äänet ei halutessa kuulu toiselle. Eli meidän hölötys ei siis mene vauvan korviin vaikka toisin päin meneekin. Mielestäni jo nyt hyvältä tuntuva ostos!
 
Iltoja.

Kauheesti taas tekstiä.

Heltulle :hug:

Täällä klo17 asti supistellut sattuu aika lailla. Ja sit taas katoaa puoleksi tunniksi ja taas alkaa. ihme touhua. Päänsärky pukkaa pahasti päällensä. Joten kommentointi jää nyt.

On tää niin jännää.

Taitaa kuitenkin supistukset kadota samantein kun painan "vastaa" nappia. Kun tässä palstassa on joku taika. Tänne kun kertoo supistuksista ne katoaa ku pieru saharaan.

Vauvelikin alkanut kauhean riehumisen ja mua sattuu ekan kerran se. Onneksi kuitenkin liikkuu kun pelottelivat tolla rask. myrkytyksellä aamulla neuvolassa. Noh huomenna verikokeisiin niin saa selvyyttä jos sinne asti pysytään kasassa.

Nää tuntuu niin siltä oikealta. Mut ei nuolasta ennen ku tipahtaa. Nyt pakko mennä nukkumaan että jaksaa. :whistle:

Niisku-neiti& rinsessa 37+1 :heart:
 
:hug: Heltulle! Toivottavasti voit huomenna edes hieman paremmin! :hug: :hug:

piipi79: Laitoin liinan postiin jo. =)

Erilaisia harsojen taitteluohjeita löytyy mm. Kestovaippainfon sivuilta http://www.kestovaippainfo.fi/index.php

Shiva: Mä pesin noi Ruskovillan tuotteet käsin Sonetilla ja kuivasin tasossa. Mulla on muuten just nuo samat tuotteet kun sullakin. :D Sen silkkimyssyn otan mukaan synnärille. =)

Ommoo napukkaa: Supistellu on tänään illalla mojovasti; parin tunnin ajan supisteli kunnolla n. kymmenen minuutin välein, mutta tossa kymmenen maissa ne hävis kuin pieru saharaan. Olo on kuitenkin ollu jotenkin outo koko illan... :/ Mietityttää, onko vauva kääntynyt vai ei... :/ Ei voi niinkun yhtään tietää, kun potkuja/ nyrkin muksauksia tuntuu päivittäin joka puolella. Ja mukiloinnin lisäks tuntuu järetöntä muljaamista; välillä vatsa näyttää ihan spookylta kun vauva on ihan toisella laidalla vatsaa ja toinen puoli on löllönä. :/

Ainiin, miehen veljen vaimo kysyi tänään, et halutaanko niitten muksun vanha lampaantalja. :D Mä olin ihan et no ei kai... ;) :xmas: Tottakai halutaan! :p

eva & riehuva hynttyrä 37+0 :heart:
 
Heipsan :wave:
Ilmoittelen vain että edelleen yhtenä kappaleena olen, neuvolassa käytiin aamulla ja kaikki on hyvin. Suppailee kovasti, yöllä oli taas tosi kipeitäkin. Synnärille on soiteltu mutta ovat sitä mieltä että saa vielä rauhassa olla kotona. Puheluun ne supparit yleensä helpottuukin :kieh:

En valitettavasti oo kerennyt lukemaankaan teidän kuulumisia, mutta huomenna vihdoin luppoaikaa vain itselleni, sitten perehdyn paremmin =) Voikaahan hyvin.

siru 37+2
 
Tervetuloa Anna! Sulle ja muille PK-seutulaisille tiedoksi, että mammatreffit kaffeen (?) merkeissä ois taas huomenna...siis tänään (torstaina), treffataan klo 17.30 Forumin lasikulman (mansku/simonkatu) sisäpuolella =) Kaikki kynnelle kykenevät mukaan!

...kuten kellonajasta voi päätellä...uni ei ota tullakseen...superärsyttävää, kerrankin kun mistään ei satu ja sen puolesta vois nukkua... siis jatkan surffausta
 
moip,

heräsin just. Sain kyllä nukuttua reilut kolme tuntia, että ei ihan pelkkää kukuntaa tää yö. :/ On jotenkin outo olo; oksuttaa ja etoo jotenkin. :x Toivottavasti ei oo tauti tulossa... :x

anna86: Tosta perätilasynnytyksestä; suositteliko ne sulle kumpaakaan vaihtoehtoa ensisijaisena? Ootko ekaa kertaa toimissa? Entä mihin sairaalaan oot menossa? Mulle sanottiin synnytystapa-arviossa, että jos vauva ei käänny, niin suositellaan sektiota. En tosin varmaankaan uskaltais edes lähteä perätilasta synnyttämään näin ekakertalaisena... :/ Perjantaina ois neuvola ja ens viikolla tarkistetaan Kättärillä tarjonta. Saas nähdä kuin on... :/ Tsemppiä sulle; ihailtavan rohkeasti ja luonnollisen oloisesti suhtaudut perätilasynnytykseen! =) *muoks* Luin tuolta profiilistasi ja ekalta sivulta, että Kätilöopistolle olet sinäkin tulossa ja ensimmäistäsi odotat samoin kuin minäkin. Ehkä törmätään siellä... ;)

Mitäköhän sitä tekis...
 
Kipsu, mie niistä radiopuhelimista juttelin... Varmasti onkin itkuhälyttimillä varustettuja radiopuhelimia, en epäile ollenkaan, mutta nää olikin mun isän ostamat ja se on ehkä pihein ihminen mailmassa... eli oletan laitteen maksaneen korkeintaan 10 ?, ellei ole jostain Bilteman alekorista, jolloin on ollut ehkä 2?, ja miehen kanssa tutkittiin kyllä vehkeet ja ohjeet, näistä ei hälytintä valitettavasti saa hyvällä tahdollakaan.. =)

Tänään on sitten se ihana ja pelottava lääkärikäynti... Mitenköhän sais mahan tyhjäks ennen sitä, voisko kaurapuuro ja activia auttaa... klo 12.00 on aika.

Siskon synttäreilläkin pitää tänään kävästä, sinne tulee sukulaisia jotka haluaa nähdä mun massulin, kiva... Viimeks kun joulukuun alussa näin mun tätiä niin se sano että otetaan sun mahasta kuvia sit kun se näkyy. Musta se oli aika näkyvä jo sillon mutta en osannut odottaa että se voi todella näkyä näinkin hyvin :D
 
Jännittää ihan kamalasti! Tuossa kolmen tunnin päästä on neuvolalääkäri painoarvioineen kaikkineen. Onkohan vauva oikein päin varmasti? Itse epäilen, että sinänsä on oikeinpäin, mutta ihan vinossa eikä pää ole likikään uloskäyntiä. Lähinnä ehkä olkapää on siellä. Minusta vauva on aivan vinossa mahassa, pää vasemmalla lonkan kyljessä, peppu oikealla maksan alla. Kuinka iso vauva on? 28. viikon jälkeenhän hänen painonsa oli kaksi viikkoa muita mittoja edellä. Mahtuuko vauva tulemaan? Mitä lääkäri tuumaa ihottumasta? Onko istukka ok, entä mikä on napanuoran asema?

Jokunen jo ilmoitti malttamattomuuden ilmestyneen. Liityn joukkoon. Laskettuun on vielä lähes neljä viikkoa ja siihen se kahden viikon ylimenolisä päälle. Miten ikinä maltan odottaa vielä kuusikin viikkoa?! Mies odottelee myös jo kovasti, väkertää viimehetken rakennelmia vielä kellarissa vauvaa varten, hoitotaso siellä nyt odottelee maalinsa kuivumista.

Meillä kävi itkuhälyttimissä niin uskomaton tuuri, että saimme serkultani tarpeettoman lainaan. Uudet akkupaterit niihin pitänee ostaa, mutta muuten ihan käyttökuntoiset ja kahden lapsen aikana hyväksi todetut. Serkkulikka lainasi myös sitterin ja vinon pinon vaatteita. Emme ole muuten ostaneet kuin kotiitulovaatteet uutena ja hieman kirpparilta, kaiken muun olemme saaneet. Ehkä parit-kolmet alushousut pitää ostaa, kun niitä ei ole yksiäkään.

Kuinka ikinä keksin tekemistä neuvolaan saakka, etten pimahda jännityksestä...
 
Raskausviikolla 36+4 mennään,
Hb 125
Pissa - sokeria täynnä!!! Eka kerran heittää koko raskauden aikana. Hassua, että näin loppuvaiheessa. Ruokavalio ja verensokerin seurantaa. Rasituskoetta ei kuulemma enää ehdi tehdä..
Verevpaine 120/72
Paino 70,9 koko aikana tullut n.14kiloa
sf 33,5
syke 143, liikkeet ++ ja rt
Pitäisi mahtua ulos tulemaan ja paikat vielä kiinni.. - Ei ole kuulemma synnytys vielä lähellä - nooh, saan nauttia vielä hetken, itsellä kun ei suurempia vaivoja ole..
 
Huomenta

Muutaman tunnin pyöriskelyn jälkeen yhden jälkeen sain sit unesta kiinni. Noi hemmetin lonkat, jalan sivut, mitkä lie, hermo menee |O . Ja häpyluuhun alkaa välittömästi tykyttämään, kun menee maate :kieh: . Pakko oli panacod ottaa ja kaurapussia pitää.
Aamyöstä heräsin pistävään kipuun kyljessä, sattu aivan törkeessti..ja nyt alko taas :snotty: . Voi helvetti. Ei taida pystyy oleen..fuck..pakko mennä. Palaan kun pystyn istuu.. :snotty: :snotty:

:heart: nelli&pulla 37+0
 
Aamulabrassa käyty ja hitto kun oli huono verikokeen ottaja. Vieläkin jomottaa tota kättä. Saatukin niin pirusti. :ashamed:

Yö nukuttiin oikein hyvin typyn kanssa....vaikka nyt väsyttää...johtunee siitä et heräsin 6:30 sinne labraan lähdön takia.

Nelli :hug: mä varmaan sinuna soittelisin neuvolaan ja sanosin etten jaksa enää et nyt jotain on tehtävä. Tuntuu tosi kipeelle ittelläkin kun lukee noita sun kirjotuksia. :hug: :hug: Jaksamisia!

Malttamattomuus on täälläkin päin astunu kuvioihin. Tahtois vauvan jo heti sylkkyyn.

inhottava kysymys Limatulpasta...Minkälaisia tulppia teil on ollu? kävin tossa veskissä niin melko paljon oli tullu sellasta kellertävän vihreetä limaa..vai onkohan sekin vielä valkovuotoo tms....Hyi ku ällöttää itteäkin mutta kun ekassa raskaudessa ei limatulppaa näkyny niin aattelin et jos....

Nyt meen leikkimään naperon kanssa.

Jepsu ja Mara 36+2 :heart:
 
Huomenta!

Jepsu: mä olen molemmissa aiemmissa raskauksissa tuon limatulpan bongannut ---> ällöä tekstiä... Eli mulla molemmissa se on irronnut muutaman tunnin säännöllisten suppareiden jälkeen ja on molemmilla kerroilla ollut sellainen n. sormen pituinen ja paksuinen sitkeä ja venyvä kellertävä köntti, jossa on ollut hieman veriviiruja seassa :x Ja siitä ei voinut erehtyä...Mut voihan se toki tullla osissakin ulos eikä yhtenä kappaleena kuten mulla.

babygirl 36+5
 
Huomenta! Limatulpasta ekasta mulla tuli limatulppa sairaalassa ja se oli sellaista tosi sitkeää venyvää kiinteää klönttiä.
Kellertävää ja vähän veristä :x
Yleensä sen tunnistaa siitä, että venyy ihan älyttömästi.
Nyt kahvetta hakemaan :p
37+3 :wave:
 
huomenta

Yö oli aivan kamala... en ole taas nukkunut muutamaan yöhön juuri mitään...
Ei ole yhtään mukavata... Nyt olen kotona mittaillut paineita ja ne on ollut ihan hyvät tai ei ole noussut mihinkään hirmu lukemiin, onneks!
Muuten ollut ihan hyvä olo, tuo ala pää meinaa vain hajota ja ala selkä kanssa!
 
eilen suppaili kokopäivän säännöllisen epäsäännöllisesti ja maha oli hellän tuntunen. Ohihan nuo taas meni kuitenkin eli tuskimpa paljoo vaikutusta. Alkaa taas nää samat vaivat ku tuolta nuorimmaiselta että kaksi viimosta viikkoa suppaili mutta aina loppu kesken kuitenkin ja lopulta käynnistettiin vko ennen laskettua. Ensvkolla olis äitipoli, josko sitten tuota käynnistystä jo mietittäisiin.

Neuvolassa eilen kaikki hyvin
pissa puhdas
rr 117/72
vauva rt:ssä ja alhaalla
painonnousu +100g/vko (kokonaisuudessaan n. 6 kiloa)
hemppa 124
sf-mitta 37 (ei muutosta viimeviikkoon)

eli nyt vaan odotellaan :)
 
evaellen: mäkin jo eilen kiikutin sen vaipan postiin, joten voipi olla sulla jo tänään perillä =)

tillukas: tsemppiä lääkäriin, eiköhän kaikki oo ihan hyvin :hug: Mulla vastaava käynti ens maanantaina ja kyllähän se vähän jännittää, vaikka meillä ei edes ultralla katota, käsikopelolla vaan.

Itellä on ihan huono omatunto välillä, kun toisten kipuiluja lukee... Oma vointi on kuitenkin suht hyvä koko ajan. Ainut on tuo selkä, joka ei kestä yhtään pitkää seisoskelua tms. mutta siihen on kauratyyny ja lepo toistaiseks auttanu.

Mitähän sitä tänään keksis tekemistä?? Jos vaikka vaatekaappia järjestäis, siellä ois niin paljon kirpparille taas viemistä.

Päivänjatkoja,

t. Piipi + typykkä 35+6
 
Myös minä kävin neuvolassa aamulla. Heräsin mukavasti tuntia ennen neuvola-aikaa.. Hyvältä näytti. Hemppa noussut normaalilukemiin joten rautatabut voi syödä sit synnytyksen jälkeen. Sf-mitta palasi kans omalle käyrälleen, viime viikolla lekuri sai yllättävän korkean mitan (35,5cm, rv 35+5), nyt se oli takas peruskäyrällään ollen 32cm (rv 36+4). Verenpaine 129/92 eli hieman koholla mutta ei mitenkään hälyttävä. Pää ei kuulemma ole kiinnittynyt ja terkka veikkasi että laskettuun aikaan menee (blääh..). Samalla kyselin synnytystapa-arvioinnista. Lekuri sen kuulemma tekee ja koska ei siitä viime viikolla mitään ääneen puhunut, on lantio oletettavasti ihan ok eli alatiesynnytyksen kestävä..

Eilen me sitten koirien kanssa "häiriköitiin" työkoiria oiken urakalla. Sekoitettiin ensiksi opaskoirien päät (onneksi ei käynyt kuinkaan..) ja sit vielä illalla oli takapihalla poliisikoira etsintähommissa jolle meidän koirat murisi :ashamed:. Noh, onneksi ei sekään kauheasti sekoillut, musta ei kyllä kauhean systemaattista etsintätyötä tehnyt, oon kuiteskin nähnyt monia pelastuskoiria työssään..

Mieluusti myös minä kuulisin mitä ihmettä Heltulle on tapahtunut! Ja toi Kättäri/Naiset jäi kalvamaan.. Oliks Heltu Hesasta vai mistä?

 
Jepsulle kiitos jaksuista! Ja limatulpasta. Mulla se on ollut sellasta vaaleenpunasta ja limasta siis :x . Mutta myös se voi olla vihertävää/kellertävää, että hyvälle kuullostaa sulla ;) . Mä oottelen kans ees jotain eritettä tuolta..mut ei ees valkkaria :kieh: , moneen päivään. Mulla ei oo ainakaan aikasemmin menny kauaa synnytykseen limatulpan menosta, joten tulis JO!!

Siivoilin tuossa, kun nyt jotenki sai ees nukuttua, ni vähän jaksoi. Kauheen pölystä Imuroin ja pesin veskit taudin jäljiltä. Yhen mojovan supistuksen sain tuosta kaikesta :headwall: .
Tuo issias vetää kyllä jalat alta. Päiväunia en taida ees ajatella, kellekkään, riittä tuo yöllä kärvistely noiden jalkojen ja liitoskipujen kaa. Ihme, ku tuo häpyluu ärtyy nimenomaan tykyttämään pahasti, kun menee pitkälleen :eek: .

Piiiitkä päivä taas..Isäntä Hesassa ja tulee vasta ullasta ysin jälkeen. Ulokna sataa vettä ja on nii liukasta, että ei mitää asiaa sinnekkään, vaikka esikon vointi jo salliskin. Joten täällä kärvistellään.

Moikka taas hetkeks :wave:
 
Lyhyt yö takana, ei päässy nukkumaan ku vast kahdelta, alko sellainen vahinkovieroitus tol kuopuksella unirätistä, sitä ei löytyny illalla mistään. Nukkumaanmeno sujui ihan hyvin mut puoliltaöin ku olin menos nukkumaan alko hammasten kiristys. Rätinkin löysin kyl yöllä lelukopasta mut en kyl enää anna rättiä takaisin, menis toi viime öinen huuto ja valvonta ihan hukkaan. Muutenkin on pitänyt se rätti ottaa pois ku nukkuminen sujui esim. mun äidin luona ilman rättiä ihan hyvin, se on sellainen kotirätti vaan. Nytkin se rätti hais aika pahalle ku imeskelee sitä öisin. Täytyy pestä se ja laittaa säilöön ni saa tyttö sit isompana ihmetellä.

Neuvola iltapäivällä.

Victoria 35+2
 
Voi vitsi, kun on tylsää ja masentaa sekin, kun miehellä alkaa taas huomenna viikon yötyö putki :/
Lapsien kanssa ei keksi mitään tekemistä, kun ulos en uskalla mennä. Sen verran on liukasta.
Kohta mies lähtee kaverillaan käymään, niin lupas pojat ottaa mukaan ja olla ulkona niitten kans, vaikka ei sielläkään ole lapsille mitään tekemistä.
:wave: :wave:
 
Victoria Crown: mun pikkuveljellä oli unirätti vielä ku pyörällä osas ajaa.. paapaksi sitä sano. Naurettiinki et varmaan kouluunki mennee pyörällä ja paapa keikkuu takaritsillä :D

tääl kans miettii mille alkas..isäntä lähti jälleen mettään raivaushommiin! pyykkikoneen ja astianpesukoneen jo tuossa laitonki pyörimään, jos vaik alkas ompeleen..vaihteeksi :ashamed: huomasin et meijän pienelle ei ole varattuna päällysvaatteita (housut+paita) kuin yhdet.. jos tekis vaik parit sellaset resorivyötäröiset housut.
villahousujen kutojat: miten ootta eka kerran käsitelleet? mul on tuo pinniksen patjanpäällys peitto tuossa vlmiina, ni mietin et mitenhän se pitikään eka kerralla käsitellä..hahtuvasta kudoin! tietty löytyshän se tuolta vaippainfo sivuilta!
Kuulostaa monen odotus turha vaivalloiseslta!! :hug: toivottavasti nyytit on pian sylissä.. täytyy itse olla onnellinen ettei ole mitään isompaa ongelmaa!
 
Heippo,

täällä väsyttää, kuvottaa, närkkii ja p*skallakin oon istunu monta kertaa tänään... |O Ei taida kuitenkaan mitään mahatautia olla; ei oo semmonen fiilis. No, eiköhän tää tästä... :/

Nelli: mulla kans nuo liitokset ja häpyluu paukkuu sairaasti just pitkällään ollessa ja etenkin siitä noustessa. Luulen, että se on vähän sama kuin lihasjumitusten kanssa: levossa ärtyy eniten ja levon jälkeen joutuu vetristelemään eli liikkumaan jonkin aikaa, ennen kuin ovat taas lämpimät. :/

Mä oon kans tosi malttamaton; ajattelen KOKO ajan vauvaa ja sitä, et menis aika nopsaan ja syntyis jo! Miten voi olla näin ikävä jo nyt, vaikkei koskaan ole toista vielä "tavannutkaan"? Miten toinen voi olla nyt jo niin tärkeä ja rakas? Minkälaista elämä on sit kun vauva on jo syntynyt? Malttaako sitä nukkua lainkaan, kun varmaan haluaa vaan ihailla koko ajan vauvaa?

*muoks* Niin ne viikot kuluu: Tänään JO 37+1 :heart:
 

Yhteistyössä