** Helmikuun Helmet** tammikuu

Voi Heltua! :hug: Tosi kurjaa kohtelua!

(.) Neuvolakuulumisia 36+1
sf 35 cm (+1cm/vk)
Paino noussut 2100 grammaa viikossa!! Onneksi edellinen viikko oli -500g
Paineet ok, pissa puhdas.

Ja ne tärkeimmät: Vauva on oikeinpäin ja lantio oikein tilava. Lääkäri kehui minua muhkean kokoiseksi ja komea on vauvakin; nyt 3223g, arvioitu syntymäpaino laskettuna olisi n. 4 kiloa ja merkit viittaisivat siihen, että yli lasketun on menossa. Kohdunkaula on pehminnyt, mutta lyhentymätön ja vauva majailee ylhäällä ja on ihan irrallaan. Supistuksetkin loppuivat kuin taikaiskusta oitis kun 34 viikkoa tuli täyteen.

Ja se kuva! Voi hellintuuteli sentään :heart: En ole voinut kuvitellakaan, että perinteisellä ultralla voi saada kuvan, jossa näkyy pullea poski, nykerö-nenä ja suppu-suu. Hän on niin kaunis ja söpö ja suloinen :heart: :heart: Pakko oli ajella miehen työmaalle suoraan neuvolasta ja näyttää vauvan kuvaa, en vaan malttanut odottaa, että hän tulee kotiin. Ja tippa linssissähän tuo kuvaa katseli. Oikea käsi on nyrkissä vasemman posken edessä, että sitä ei näe, mutta voi tuota äidin kultaa!

Jos kutinat jatkuvat, pistetään lähete Poriin ja sitten mietitään, mitä tehdään. Suostuisikohan ne ottamaan noin vuorokaudeksi sisään vaikka kerran viikossa? Ottaisin lääkkeen, alkaisin nukkumaan ja saisin olla käyrällä seuraavan päivän, kunnes vauva herää... Kai se parempi olisi kuin valvonut tai yltiöstressaantunut äiti, tai parempi kuin käynnistyskään?
 
Nalle-Puh: mulle on tullut n. 11 kg, mutta paljon suurempaa määrää ei saiskaan tulla (terkkarin mielestä nyt jo liikaa, ja löys se multa raskausdiabeteksenkin tuon painonnousumäärän takia), koska en muutenkaan ole maailman suurinta sorttia! (lyhkänen kun olen) ;)

Muoks: Hissukka mulla justiin on parantunut vasta tuollanen ärhäkkä flunssa joka tosiaan kesti sen kuukauden, et semmosta on näköjään liikkeellä... (tää mun kommentti auttaa varmaan tosi paljon... ) :x :D
 
Mulle on tullut tähän asti 6 kg. Alkuraskaudessa mä laihduin 4 kiloa ja paino alkoi nousta vasta rv 26+. Mä haaveilen kans siitä että saisin nää tulleet kilot pois ja mieluiten luopuisin myös 20 ylimääräisestä kilosta.. Mulla on selkä paskana, ollut jo ennen raskautta joten aika klonkkaamista tää nykyään on. Toukokuussa haluisin jo mennä bodypumppiin..

Muoks. mähän en ole enää ollut aikoihin jäätelön perään mutta arvatkaas vaan tekeekö nyt mieli :eek:

 
Voi tuskaaaaaaaaaaaaa |O . Erehdyin oikasee sohvalle, ni siitäkös ärty enemmän nuo jalat :kieh: . Soitin itkukurkussa äitille, että ottasko tytöt viikonlopuks, ni ottaa, ei tarttee niiden kärsiä äidistä. Tää tämmönen olo on tullut nyt ihan parissa päivässä!

tillukas kuullostipa ihanalle tuo kuva :heart: . En mä vaa mitää kuvia ole saanut, vaikka polilla käynykin :/ .

Nyt ällö kyssäri
Mulla haiskahtaa tuo alapää nyt toista päivää aika hassulle :/ :x . Ei yhtää pahalle, mut lemppaa nenään jatkuvasti, sellanen imelä/makea haju. Onks muilla? Mitä oikeen on?
 
Painogalluppiin, niin +15kg on nyt tullut painoa ja uskon, että se lähtee kyllä helposti pois, kun on muistakin raskauksista lähtenyt.
Heltun tilanteesta ja kohtelusta olen ihan sanaton :eek: :hug:

nelHM Kyssin äippäpolilta mekin saatiin kuva vauvasta, sähän oot käyny samas paikas vai?
Mulla kans semmonen imelä haju ollut alapäässä, mutta en ees oo aatellut et ois mitään outoa.
Tuli nyt vain mieleen, kun mainitsit.
 
kevytmelankolia jatkan ällöjuttuja.. Onko sulla alapää sellasen kosteen olonen,mutta ei vuotoja? Ku mulla sellanen litsläts, mut ei vuoda ja koko ajan tuo haju haisee nenään :x . Ihan hirmu imelä..
emmie oon kuullu vastaavaa lapsivedestä..en vaa muista yhtää sitä hajua nyt
 
nelHM Minä taasen en ole polilla käynyt, täällä neuvolalääkäri ultrailee. Ja aina kun lääkäri ultraa, niin kuvankin saa. Mutta tämä on kyllä ehdottomasti kaunein! Lääkärikin sanoi, että harvoin näillä viikoilla enää saa selkeitä, saati maallikkoystävällisiä kuvia. Ja tuollaisen kasvokuvan saa otettua noin kerran parissa vuodessa. Riippuu niin paljon kuulemma siitä, millaisessa asennossa pää on, että saako nenän ja suun samaan tasoon.

Painogallupiin Vaikka tuota painoa nyt olikin noin huimasti tullut, kokonaisnousu on "vain" 17,2 kg. Lähtöpaino oli normaali ja hiljalleen on alkanut turvottaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja nelHM:
kevytmelankolia jatkan ällöjuttuja.. Onko sulla alapää sellasen kosteen olonen,mutta ei vuotoja? Ku mulla sellanen litsläts, mut ei vuoda ja koko ajan tuo haju haisee nenään :x . Ihan hirmu imelä..

Mulla on just sellasta |O :x :LOL:
Oon monta kertaa miettiny just tota, et jos onkii lapsivettä tms... :/ En kyl oo mitään lorahteluja tms huomannu kyllä koskaan...
 
neuvolakuulumisia rv 37+4
sf mitta 32,5
paineet 111/75
painoa +800g
sykkeet 124
pissa puhdas, ei turvotuksia

Painogallupiin, minulle on tullut painoa lisää 12,5 kg tähän mennessä. Mikä on ihan ok, koska olin tosi laiha raskaaksi tullessa. Ja masussa ne näyttäisi kaikki olevan, kohta muuten menee metrin raja rikki ympärysmitassa :D

Voi hitsi kun saisi jo nyytin syliinsä, ei jaksais enää odottaa!

Hedukka ja muhvi 37+4
 
Painogallupiin Mulla on nyt muistaakseni +18kg... |O |O Ja vielä sitä ehtii tulla. Edellisissä on tullut +25kg, +16kg ja +30kg. Toivoin pääseväni tuohon tokan raskauden kanssa samaan, mut taitaa tuo yli 20kg tulla :ashamed:
 
Heltu Kamalaa kohtelua olet saanut :eek: En kyllä olisi uskonut, että NKL:lla tuollasta porukkaa on töissä :ashamed: Mutta oma aavistukseni miulla kyllä on, kuka tuo lääkäri on saattanut olla... :kieh:
Ehdottomasti teette potilasasiamiehelle valituksen tuosta! Ihmistä pitää hoitaa moniammatillisessa yhteistyössä, kun ongelmat ovat tuota luokkaa mitä siulla on. "Ei kuulu meille" ei ole mikään syy jättää potilasta hoitamatta asianmukaisesti |O Sillon pyydetään konsultaatiota siltä taholta, jolle asia kuuluu ja ohjataan potilas eteenpäin!

Anna Me yritettiin useammasta kaupasta metsästää miulle synnytyksen jälkeen uimarengasta, mutta näin talvella ovat vissiin kiven alla :D Yks rengas löyty, mutta siinä oli iso hiiren pää töröttämässä niin ei oikein sopinu :D Mies yritti ettiä mopon tms. sisäkumia, mutta ei niitäkään ollu.
Mie välttelin istumista pahimman yli, makoilin mieluummin ja nyt pystyykin jo istumaan ihan hyvin pidemmänkin aikaa :)

Ihmettelen miten tää perä voikin olla näin pitkän kipeä :( Vieläkin vessassa käyminen on välillä tuskaa. Paine alkaa särkemään alapäätä ja joudun kesken nousemaan ylös, kun ei kertakaikkiaan kestä enää :/ Kakkoselle meenkin yleensä viimetingassa, että voi kerralla räjäyttää koko tuotoksen pönttöön niin ei tarvii äkistellä :D

nelli Täällä kans alapää haiskahteli pitkään loppuraskaudessa, taisin siitä täälläklin valitella jossain vaiheessa. Luulen, että hautu jatkuvasta pikkarisuojan käytöstä ja siksi tuoksahti :x
Nyt miulla herkästi kutisee alapää, varmaan samoista syistä :/ Kokoajan side housuissa, jatkuvat alapesut ja verihän myös ärsyttää ihoa. Perusrasvaa olen välillä lätkässy torttuun niin kutina helpottaa pariksi päiväksi :)

Olipahan taas jutut... :ashamed:

Arthurin arki menee samaa rauhallista tahtia. Syödään, nukutaan, seurustellaan ja vaihdetaan vaippaa =) Sitä se pienen ihmisen elämä taitaa alkumetreillään olla :heart: Onneksi Arthurin mummi on taas majottunu appiukon luokse tuohon naapuriin niin on lapsenvahti lähellä :) Päästiin eilen illalla miehen kanssa kävelylle kahdestaan, kun mummi tuli kattomaan poikaa. Oltiin ehkä 15min poissa, pari korttelia kierrettiin liukastellen, mutta piristi ihanasti päästä ulos :flower:
 
Heltulle :hug: , ihan kamala lääkäri. :(

Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Alkuperäinen kirjoittaja nelHM:
kevytmelankolia jatkan ällöjuttuja.. Onko sulla alapää sellasen kosteen olonen,mutta ei vuotoja? Ku mulla sellanen litsläts, mut ei vuoda ja koko ajan tuo haju haisee nenään :x . Ihan hirmu imelä..

Mulla on just sellasta |O :x :LOL:
Oon monta kertaa miettiny just tota, et jos onkii lapsivettä tms... :/ En kyl oo mitään lorahteluja tms huomannu kyllä koskaan...
Mulla lorahteleekin, mutta maanantaina testattiin ultrauksen yhteydessä ja ei kuulema ole lapsvettä.

Kipsulla oli kätevät radiopuhelimet, tahtoo kanssa! :D

Painoa mulle on ekasta neuvolasta tullut nyt 15kg, eli aikas paljon. :ashamed: Tosin olin alipainoinen ennen raskautumista, joten sinänsä ei kai mitenkään niin kovin vaarallista. Näyttäs vähän siltä, että lapsen lisäks painoa tuo myös tissit, jotka on kasvaneet ihan järkyn kokoisiksi.. :eek: Toivonpa etteivät kauheasti laajenis enää maidon noustessa.

(.) Mulla on nyt yöstä saakka ollut selkä ja vatta kipeet. Luulin että johtuis eilisestä seisoskelusta, kun olin taas tavastialla ja siellä ei istumaan oikein meinannut mahtua. Nyt kuitenkin jatkunut aamuyöllä ja vieläkin. Sellasta menkkakipua, mutta aina hetkittäin se yltyy jotenkin tosi paljon, vaikka siis makaan sängyssä.. Mitähän lie, ja varsinkin mitähän meinaa?
 
Heltu, voimia :hug: Vaikea kommentoida noita lääkitysasioita kun ei ole asiantuntija, mutta kyllä nuo sinun kohtauksesi kuulostavat sellaisille, että leikki niistä on kaukana ja ne todellakin pitäisi ottaa tosissaan. Ja lääkärillä pitäisi olla ammattitaitoa pystyä keskustelemaan vaihtoehdoista....tuommoinen paasaaminen kyllä kuulostaa ihan kamalalle!! ja jos sinulla on vielä pelkoja liittyen synnytykseen, niin kyllä hänen käytöksensä on ollut ihan hyväksymätöntä!

Minua jäi harmittamaan ja mietityttämään, että onko sinulla nyt lääkäriä/ henkilöä jonka puoleen voit ottaa yhteyttä.... tukea varmaan tarvitset. Lääkärin vaihto on nyt tietysti ihan itsestään selvyys. Ymmärsin, että neuvolassa muuten ollut ihan ok kohtelu? Voithan tuota miettiä olisiko hyvä vaihtaa koko neuvolaa, jos mahdollista kunhan tilanne nyt rauhoittuu.

Minulla itselläni on ollut tämä paniikkilääkitys ja olen sitä pikkuhiljaa pudotellut ja loppusuoralla ollaan. Keskustelin lääkärin ja neuvolatätin ja oman lääkärini kanssa tultuani raskaaksi kuinka toimin noiden lääkkeiden kanssa. Kaikki olivat sitä mieltä, että koska lääkitykseni on ollut pitkäaikaista, ei ole hyvä lopettaa sitä kertaheitolla. Silloin oireet saattaisivat tulla moninkertaisina takaisin. Itse minulla oli sellainen ajatus, etten todellakaan halua vauvan mahassa kokevan myös sellaisia tunnetiloja joita pahat kohtaukset saavat aikaan. Tietysti lääkkeitä ei ole kivaa syödä ja niissä on riskinsä. En tiedä mitä sitten olisin tehnyt jos esim. neuvolalääkäri olisi sanonut että nyt lopetat lääkityksen! Minulla on asiantuntijalääkäri joka on hoitanut minua jo pitkään, ja luutavasti olisin luottanut hänen sanaansa enemmän.

Paljon tsemppiä sinne ja laita viestiä kun jaksat miten asiasi etenee!
:hug: :hug:
 
Kiin, mie muistan ekasta synnytyksestä tai sen jälkeisestä ajasta tuon, kun heran aikaan ei pystyny kunnolla istuu :ashamed: Sullakin taidettiin eppari tehdä? Ja mun kokemuksen mukaan se on PALJON kipeempi ja kauemmin, ku repeemä...repeemistään mie istuin koko pyrstölläni jo tunti synnytyksestä =)
Mut kyllä se helpottaa pian :D
 
Heltu, :hug: :hug:

Painoa on täällä tullut tasaisesti heti plussaamisen jälkeen. Nyt on koossa jo 18 kg ja kyllä on ahdistava olo olla tällainen yhtä pitkä kun leveä... :ashamed: Turvotus on ollut jo alusta saakka melkoinen. Sormuksia on ollut turha käyttää moneen kuukauteen ja omat sukat / kengät eivät ole mahtuneet enää kuukauteen. Nytkin mulla on miehen sukat jalassa, oma jalan koko on nimittäin normaalisti 36 ja miehen "kanoottit" kokoa 46 :D Kengät kokoa 39 olen myös saanut lainaan, sillä pienemmät eivät mahdu leveydestä enää jalkaan. Civiandal, täälläkin rinnat ovat melkoiset lehmän utareet ja kävin juuri viime viikolla ostamassa imetysliivit kuppikokoa G... (alkukokokin oli tosin jo D).

Tässä muuten voisi laittaa samalla kyselyn päälle, että kuka on tämän pinon hölmöin/"taunoin" odottaja... Itse luulen olevani melkoista kärjessä, nimittäin tällä hetkelläkin olen töissä odottelemassa yhtä sähköpostia, jonka perusteella mun pitäisi laittaa muutama kirje eteenpäin. Äippäloma on alkanut jo 31.12.07 ja palkkaa en saa penniäkään, sillä meidän alalla ei ole yleissitovaa työehtosopimusta, jonka perusteella muutaman kuukauden palkkaa saisi... Eikös olekin melkoista tyhmyyden ylistystä tämä mun touhu...? :D :D :D No onneksi nyt alkaa jo pikku hiljaa sen verran sapettamaan, että lähden kotiin, kun mitään ei ole kuulunut ja seuraavaan pyyntöön ehkä osaisin sitten jo sanoa ei.

Pöho-Pöhinä 37+2
 
Kiin mun ei tartte pitää pikkarisuojaa..mikä se on :LOL: ? Ja haissu tuo värkki on aikasemmin, mutta pahalle, nyt haisee iha makialle :x :xmas: . aj litisee,lätisee, lötsyää, mitäpä lie taas, mut eile alko.
Ja mulla tehtii kans n. sentin eppari ekasta, en istunu 3viikkoon |O . Iha törkeen kipee ja side vaa haudutti sitä haavaa. Ja iihe päälle se 2003 kesän heinäkuu, törkee helle, muistatte ehkä. No, kyl se siitä helpottaa ajallaa..paskominen oli ehkä kauheinta.
Tokasta repesin sentin tmv, vähän. Ei sattunu ja istua pystyin heti, muutenki parantu hyvin.

Otin sit panacodin, vaikka en oikei lasten seurassa sais, mulla viskaa päässä se ym mukavaa surinaa. Mutta pakko oli. Makasin tossa sohvalla ja tytöt hoiti mua, tuli piikkiä ja korvahuuhtelua :LOL: . Pienempi, 3v, sano, että piikki-palli lääkäri nimeltään :eek: .. Varmaa ton palli jutun keksiny, ku mummo sanonu poikanuken värkkejä palleiks, eikä kiveksiksi :headwall: .. Sit ne varmaa huutelee tuolla kylillä taas , jeejee :headwall:
 
Jahvetti Epparia ei tehty, mutta repesin välilihasta sen verran, että tikattiin kolmella tikillä. Loput repeämät tartti vaan yksittäisiä tikkejä. Tuo isoin repeämä on just kipein, joka alkaa kolottaa vessassa käydessä.
Jännä että en tuntenu ponnistuksen aikana muita repeämisen tunteita, kun sen mitä repesin virtsaputken suulta ja siitäkin kätilö sano, että pieni nirhauma vaan, joka yhellä tikillä lakkas vuotamasta. Ehkä en tuntenu sitä välilihan repeämistä, kun kätilö meinas tehä epparin ja puudutti jo valmiiksi, mutta ei sitten leikannukaan.

Pöhinä Rintojen koko ilmeisesti "tasottuu" kun maito nousee. Mie ostin F-kupin imetysliivit, joita käytin jo odotusaikana, kun E tuntu jo pieneltä. Nyt nuo F:t on liian isot :/ E-kupin imetysliivit on just passelit, vaikka epäilin, että ei toivookaan ängetä näitä hinkkejä siihen kokoon :)
 
Jahvetti Jostain luin, että alapää menee siitä kiristyksestä tunnottomaksi ja siksi repeämisiä ei aina tunne. Varsinkin ekasynnyttäjillä usein on kuulemma näin. Mutta hyvä vaan :) Olis se aika kauheeta ponnistaa, kun tuntis miten toosa hajoaa kätilön käsiin :$
 
Tosiaan jo aiemmin valittelin menkkamaisia kipuja, mutta nyt oon oikein tarkkaillut.. Kyllä tuo vatsa on kova, silloin kun sattuu, mutta mun mielestä edelleen sattuu selkään lähinnä? Jos nämä ny supistuksia ovat, niin on koko aamun tullut, ja nyt viimeset kolme oon kellolla kattonu; 15:03, 15:15, 15:21..
Ettei meinais mitään? Oon nyt ihan paniikissa, ei tää nyt voi syntyä.. (illalla tulee house, tahtoo kattoo sen! :D )
 

Yhteistyössä