** Helmikuun Helmet** tammikuu

Pusuapina+muut
Huomenta..Kommentoin taas heti kun unohdan muuten. Kela ei ota sitä 20 % paitsi silloin jos et vie verokorttia sinne. Kannattaa siis lasketuttaa verokorttipalvelussa itselleen uusi prosentti vastaamaan tämän vuoden tuloja. Eri kortti palkalle ja toinen tuille. Näin. Ja tämä on varmaa tietoa luotettavasta lähteestä. :D
 
Huomenta

Täällä aamu alko esikon oksennuksella ja mikään ei pysy sisällä, edestippa mehua :( . Mahatauti..eipä ole ollutkaa ku 2v sit keväällä viimeks..ku ei tarttus meihin muihin,mut tuskinpa vältytään. Toine iha raasu ja säälittää pieni. Sain onneks ton 3veen kerhoon naapurin matkassa, ni saa huilata rauhassa, tulin hetkeks tähä koneelle, ku kattoo lastenohjelmaa.

Mun piti ottaa illasta iha panacod ja työnsin kaurapussinki jalkoväliin, niin sairas tykytys ja jomotus häpyluussa..noiden turvin nukahtanut ja iha ok meni yö.

evaellen
Kuvailit ihan mun fiilareita noitten liitosten kanssa; aiemmin näitä ollu paljon vähemmän, mutta tää ilta on ollu aika pirullista... Miks sulla muuten on käynnistetty ne synnytykset? Oot varmaan kertonutkin jo, mutten muista...
No just näiden PAHOJEN liitoskipujen takia. Itseasiassa TAYSin äitipolin epikriisissä lukee, että cytotec käynnistys rv38 tultua täyteen äidin synfyysi, -alavatsakipujen sekä väsymyksen takia. Ja nämä samat syyt nytkin siis, mutta rv39 tultua täyteen. Ja noihin tosiaan lisänä paha issiasn, joka vetää jalkoja alta. Mutta varmasti on lääkärikohtasta, miten ottaavat kivut ym.

Jahvetti oletko jo ottanut yhteyttä johonkin selän takia?

Jaksuja kaikille.. ei täs kauaa enää. ja tosiaan jännää, kuka saa seuraavan vauvan, lähtö voi tulla millo vaa, monilla on hyviä merkkejä ilmassa..itse odottaa edes jotain eritettä alapäästä..ei tuu sit mitää limoja tmv, ees valkkaria :headwall: :eek:

:heart: nelli&pulla 36+5
 
Tyttiliini
Nalle-Puh, mulla oli viime perjantaina kontrolli naistenklinikalla ja sillon lääkäri mittas verenpaineeks muistaakseni 150/97. Se sitte kirjotti mulle reseptin ja sano, että jos kotona nousee yli 145/95, pitää soittaa sairaalaan ja alottaa lääke. Niin mä sitte tein, koska sunnuntaina alapaine oli pari kertaa yli sen 95. Ne sit sano päivystyspolilta, että alota lääke ja mene heti maanantaina neuvolaan ja käy siellä pari kertaa viikossa ja soita, jos paineet nousee taas.

Mä kyllä ihmettelin ja ihmettelen yhä, että miten ne asian näin hoiti tällä kertaa. Kun ekassa raskaudessa mä jouduin tosiaan osastolle, kun verenpaine alko nousta sinne lähelle sataa (alapaine). Mutta lääkettä ne ei meinannu millään alottaa ja mä sitte välillä pääsin kotiin kun paine vähän laski ja taas jouduin takasin kun se nous taas sinne sadan tienoville. Sillon mulle sanottiin, että lääkityksen alottamista pitää valvoa ja ettei sitä voi yksin kotona alottaa. En tajua. Tai siis mä olen tosi iloinen, ettei tarttenu heti sairaalaan jäädä, mutta silti ihmettelen.

Niin siis sillon ekassa raskaudessa mulla oli paineet koholla viikolta 32 alkaen ja lääkitys alotettiin vasta viikolla 39 muistaakseni. Ja käynnistämään ne ei suostunu, joten pälkähästä pääsin vasta rv 41+1 ku poika päätti alkaa syntyä :p
 
Tyttiliini
Mulla on nyt ala paine sadassa taas ja ajattelin soittaa päivystykseen. Joudun varmaan taas osastolle... kyllä ne mulle puhu käynnistyksestä...
Ne taas sano et verenpaine lääkkeet ei olis mikään paras vaihtoehto kun on viikkoja jo näin paljon takana ja vähän edessä...
 
Pusuapina Joskus se ottaa aikansa..otti mullakin. :D Faija sit tavas mulle asian ja johan selvis. On verotoimistossa töissä. En kyllä vieläkään ihan usko todeksi, mut mulle ne laski 16,5 %. Ja tämä kuulostais loogiselta tulon vähyyteen nähden. Toihan on korkeempi kuin vastaavalle määrälle palkkatuloa, eli ne tulonhankkimiskulut vaikuttaa siihen, mut ei kuitenkaan mitään 4 %:a.

Hikottelusta Mulla esikoinenkin hikkaili ihan jatkuvasti samoin tämä masuasukki. Esikoinen ei pulautellut ollenkaan eikä ollut vatsavaivoja. Että se siitä hikottelijat pulauttelee-jutusta. Hikottelu vahvistaa vauvan keuhkoja, näin mun äiti ainakin vahvisti, on pikkukeskosten kans tekemisissä töissä, useinhan sitä seuraa hengitysharjoitukset, ainakin mun mahassa. :D

Tänään tuli ensimmäinen palkka äitiyslomalla...ja oli ihan normaali, vaikka kuin epäilin. =) Kyllä ne haluaa maksaa siitäkin kun olen koneella kotona. :LOL:

Voimia teille kaikille kärsiville ja niille jotka ei kärsi myös kärsivällisyyttä kuitenkin. Tää odottavan aika on ihan tajuttoman pitkä ja nää "viimeiset" viikot tuntuu ikuisuudelta. Mä otin asenteen että vaikka sattuu ja ahdistaa ja paineet nousee ja väsyttää niin nyt saan kuitenkin vielä olla yöni ihan kuin haluan, vaikken nuku niin ei tarvi alkaa imettämäänkään ja vauva on turvassa masussa, eikä sen tarvi itkeä siellä jotta äiti herää. Itsekästä ehkä mut mä selviin tolla tästä loppurutistuksesta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kiin:
En jaksanu kaikkia viestejä lukea läpi, anteeksi :ashamed:

Vinja Meillä on kestot käytössä ja aika karheitahan ne on, mutta ei Arthurille niistä mitään iho-oireita ainakaan vielä ole tullu. Jos ne silittää, kankaan huokoset menee "lyttyyn" eikä vaippa enää ime samalla tavalla. Huuhteluainettahan ei saa käyttää, kun se tukkiin kankaan huokoset, mutta jotkut käyttää etikkaa huuhteluvedessä pehmentämään pyykkiä. Ite en ole kokeillu, mutta kuullut, että toimii.

Kiin ja Arthur 2vkoa
Tuo etikka on myös hyvä "hajunpoistaja", kun laittaa vaippaämpärin pohjalle hiukksen vettä ja siihen tilkan etikkaa...ni "hajuhaitat" on helpompana..
 
Hello! Vettä sataa :eek: on tääkin talvi... tekis mieli lähteä ulos vähän kävelemään mutta siellä on pirun liukasta en tiiä uskaltaako... :/ Hikottelusta olette puhuneet, kyllä toukalla on ollut hikka vähän väliä koko sen ajan mitä liikkkeet on tuntuneet... :whistle: mitä lie ryystää siellä kun aina hikottelee :D Väsyttää mutta ompa uutta kun nuo yöt on tuommosta pätkittäistä torkahtelua :headwall: :headwall:

Tarppa ja toukka 37+0! :eek: Hyvänen aika ...
 
Nalle-Puhille :hug: ja voimia! Ja tsemppiä!

Tarppa mä lähdin sunnuntaina tonne urheileen, vaikka oli iha yhtä liukasta. Vetelin penkoilla hangessa :D . Tulee enempi rasitustaki, ku joutuu nostelee ja tarpomaan.Mutta varovainen siellä saa olla!

Mun pipiapuski raasu reppana nukahti, ei jalat oikeen enää kanna ja oksentaa vaa limaa, ku massu jo ihan tyhjä :snotty: . Että mua säälittää pieni. Lauloin ja silittelin ja uni tuli samantien.
Mua alkanu tässä sit suppailee :/ .. Nyt ei kyllä tarviis sen kummemin, on tätä hommaa tässä. Ja vielä jos ite sattuu sairastumaan..oispa kiva, jos käynnistys synnytys ja olis yrjötaudissa :eek: . No, ei luulis niin huono tuuri olevan, enkä mä edes oleta, että mikään tässä käynnistyy, ku vasta napeilla. Varasin 3vee neuvolanki vielä 30.1, ku se käynnistys seuraavana päivänä :whistle: .
 
Huomenta täältäkin :wave:

tillukas Inhottavalta kuulostaa tuo kutina :( Mie olen ihan ronskisti käyttänyt lääkkeitä mitä olen tarvinnu raskausaikana, eikä tuossa pojassa näytä mitään vikaa olevan. En jaksa uskoa, että ennenaikasuuskaan johtuis satunnaisesti otetuista allergia- ja kipulääkkeistä. Ataraxia käytin, kun iho alko pakkasilla ärtymään ja kutisi just öisin aivan kamalasti |O

äitsy :hug: teiän pojalle :( Kurkunpään tulehdus on kamala tauti. Miun isäpuolella se ärty niin pahaksi, että joutuivat sairaalassa tekemään trakeostomian (venttiili henkitorveen). Onneks pikkulapset on jotenkin niin sitkeitä, että ne piupaut antaa kaikenmaailman tautiloille :D

Miulla on sellanen "höttötäytteinen" imetystyyny, eikä oikein toimi miulla. Liukuu kokoajan pojan alta pois ja joudun kannattelemaan pojan päätä, että saa pidettyä imuotteen. Lisäksi miun pitää kannatella tissiä, ettei se luiskahda pois pojan suusta, kun on niin löysä ja painava :ashamed: Kiukulla olen tyynyä käyttäny, kun kerran tuli hankittua :kieh: Valtterin kirppikseltä 3,50? :D

Tyttiliini Aamulla pesin tuttit ja pullot pesuaineen ja harjan kanssa, kun huomasin, että rintakumeihin oli palanu kiinni vanhaa maitoa :x Oli ihan sellaset sameet. Näköjään kannattaa pestä kunnolla ennen keittämistä.

Jepsu Siullahan on noheva tyttö, kun "järjestelee" paikkoja ihan omin neuvoin :D :heart:

Nalle-Puh Onnea matkaan :wave: Toivottavasti piakkoin käynnistelevät. Eikös siulla viikkojakin ollu jo ihan riittävästi? Tai mitä mie täällä kyselen, jos tuutkin takasin vauva kainalossa :snotty:

Viime yö meni jo kivuttomasti meiän perheessä. Sovittiin illalla miehen kanssa, että vuorotellaan syöttöjä niin kummatkin saa nukkua vähän aikaa. Edelliset yöt ollaan kekkuloitu koko perhe ylhäällä joka syötöllä. Arthurkin päätti päästää isin ja äipän helpolla ja heräsi ekan kerran vasta neljältä :)

Kiin ja Arthur 2vkoa 1pv
 
Hoh, kyllä nyt on herkkää, eilen illalla alotin itkustamisen kun nukkumaan mentiin, periaatteessa ilman syytä, ja sama meno on jatkunut tänä aamuna. Mies pyysi illalla pidättämään tätä olotilaa 16 tuntia että kerkiää sitte lohduttelemaan kun tulee töistä, mut en vaan pysty piättämään, ei tarvi tulla kun yks pelottava ajatus päähän niin itkusta ei tuu loppua.. :|

Ja kun satuin äsken katsomaa nelosen vauva ohjelman uusinnan ja sekin äiti oli vähän herkänä loppuraskaudesta niin itkin sitten sen kanssa yhessä :whistle:

Yhtä tylsää juttua vielä kysyisin: Onko hoitolisä eri asia kun kuntalisä?
Kun meillä miehen kanssa nyt jo pohdiskellaan sitä miten rahat riittää jos hän jää sitten ens talvena kotiin... Tai siis kun jää, kyllähän me eletään, mutta kituutellen, pääasia että lapsi pysyy hengissä...

Kun mies oli jostain katsonut ettei saada sitä hoitolisää kun asutaan väärässä paikassa, mutta tuli mieleeni että eikö hoitolisän saa kaikki joilla on tarpeeks pienet tulot, mutta kuntalisän saa jos kunta suo?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pusuapina:
Hoh, kyllä nyt on herkkää, eilen illalla alotin itkustamisen kun nukkumaan mentiin

Yhtä tylsää juttua vielä kysyisin: Onko hoitolisä eri asia kun kuntalisä?
:hug: Älä itke. Ei tässä mitään hätää ole :hug: *lohduttelee kunnes mies tulee töistä*

Hoitolisä on ymmärtääkseni just sitä vähävarasten saamaa lisää kotihoidontukeen niinkun mietitkin ja kuntalisä sitten "ylimäärästä", jota kunta maksaa, jos sillä on varaa :/
 
Tuttemui onnitteluni pienestä pojan pallerosta!

Hyvä että kaikki ok! :hug: :hug: :hug:

Nyt näitä vauveleita alkaa puksahdella....jännää!

Mites sun synnytys lähti näin, pitääpä mennä takasinpäin kattelemaan....Jaksuja sinne!
 
SEE
TUTTEMUI Onnea tuhannesti pienestä pojasta!!!

Kahden tunnin päästä täällä lähdetään katsomaan meidän pikkuista ultralla. Jännittää, mutta en oikein tiedä miksi. Vatsa ihan kuralla ja perhoset vipeltää vatsassa.
T.SEE rv 35+4
 
Enkeleitä matkaan täältä sinnepäin ja paljoin voimia!

Siis tänäänkö se Rudi on syntyny....ihan kananlihalla olen kun niin ykskaks yllättäen..

Tulehan Tuttemui kertoilemaan kuulumisia lissä kunhan jaksat! :hug:
 
Hei Kaikille! :wave:

Ensiksi: Tuttemui :flower: Onnea pikkuisesta pojasta!

Nalle-Puhille Tsemppiä!

Alkuperäinen kirjoittaja kevytmelankolia:
Ai niin, mun piti kysyä, että onko muilla pissimis ongelmia?
Mulla on sellanen vaiva tullut, kun menen pissalle, että on kauhea paine alapäässä ja samalla heti supistaa ja pissi ei meinaa tulla.
Pitää ihan tosissaan tikistää ja vaihtaa asentoa, että se tulis ja vaikka ois siis kuinka hirveä hätä.
Kuten myös... ärsyttävää suorastaan, kaiken muun hyvän päälle! Mulla tuohon pissimisjuttuun liittyy vielä semmoinen kiva seikka, että kun päästää vatsalihakset rennoiksi (siis pöntöllä istuessaan) kun normaalisti pissin pitäis tulla, niin ensin tuntuu että jokin (iso) "lumpsahtaa" sillätavalla kummallisesti alaspäin...liekö vauvan pää vaiko mun oma virtsarakko, mutta vasta sen jälkeen pissiminen luonnistuu...

Hikasta: Juu täällä meidän tenavalla tuntuu olevan kanssa kovasti hikka, hikkailee ihan useaan otteeseen päivässä =) Siin on se hyvä puoli, että tietää missä asennossa vauva on, eli tuntuuko hikka ylä- vai alavatsalla :D

Alkuperäinen kirjoittaja äitsy80:
:hug: Kaikille joilla olo tuskainen. Mä alan kuulua samaan kastiin, en ole kyllästynyt raskaana olemiseen tai isoon vatsaan vaan tähän jatkuvaan kipuun ja särkyyn mitä se tuo tullessaan :| Liitokset lantiossa ja häpyluussa räjähtämispisteessä täälläkin ja siihen vielä kipeät suonikohjut alakerrassa päälle :kieh:

Supisteleekin kiitetävästi päivittäin ja koko ajan muuttuvat kipeimmiksi ja pidemmiksi mutta säännöllisyyttä ei onneksi ole joten toivon edelleen kovasti että vauva vaan pysyisi masussa kunnes 38 viikkoa täynnä.
Ja tähän pitää liittyä myös... eli kovat on liitoskivut ja supistukset ihan omaa luokkaansa varsinkin iltaisin ja päivälläkin jo heti ihan pienestä rasituksesta (esim. 200 m kävelystä kauppaan...) Rasittavaa, kun tekis mieli (?!) siivoilla ja kaikkea puuhastella, ehkä vähän urheillakin, mutta kun noitten suppareitten ja kipujen takia ei oikein viitsi edes sohvalta nousta.

(.): Tänään oli neuvolalääkäri joka totesi nuihin supistuksiini vain, että lepoa vaatii ja että luultavimmin vauveli tulee ulos ennen 40 rv:ta, kun nyt jo on niin paljon noita supistuksia. Rv:ita mulla on nyt 35+1 ja kohdunkaula oli pehmeä, 1,5 cm mutta onneksi vielä kiinni... Muut asiat (hempat, RR:t ym.) oli kaikki muuten kunnossa. SF-mitta tosin oli jumahtanut paikoilleen, joka kuulemma tietää sitten äippäpolikäyntiä, mikäli ensi viikon neuvolassa sama trendi jatkuu...:|
Mitenkä teillä muilla on ollut nyt noitten (supistusten ja kohdunkaula-juttujen) kanssa ja millä viikoilla?

Täytyy kait tästä lähteä (taas) syömään :D

-emmie 35+1-

P.S Ostin eilen muuten monta ropposellista mämmiä kun alkoi tehdä sitä niin kovasti mieli =) Onneksi kuuluu lähi-Alepan vaki-valikoimiin :D
 

Yhteistyössä