** Helmikuun Helmet** tammikuu

Pakko tulla kommentoimaan tähän väliin kun lukeminen vielä kesken Jahvetti
Mua oksettaa, ehkä vähän päätä särkee, mut samalla tekis vaan mieli ahmia kaapit tyhjäksi.
Viittais siihen et sokerit on korkeella sulla ollu tossa ja sit työterveyden huolto meillä ainakin on täydessä toiminnassa mun osalta sen aikaa kun palkka tulee työnantajalta äitiysloman alku kuukaudet. Sinne vaan!!

Ny meen takas lukee loput jutut. :p
 
Nalle-Puh: Huomasin, että meil on vaan kaks päivää la:ssa väliä ja ollaan molemmat menossa Kättärille. =) Mikäli merkit pitää paikkaansa, sä tosin oot siellä jo kohta, enkä minäkään helmikuuta odota... :whistle: Kävitkö milloin tutustumassa ja mitä tykkäsit?
 
evaellen Tilasitko ton 170cm pitkän tyynyn? Onks se aika pitkä? Sehän on melkein yhtä pitkä kun mä... :saint: Minkä pituisia ne yleisesti on noi tyynyt, kun esikoisen kans käytin silloin sairaalassa imetystyynyä ja se oli jotain veikkaisin 140cm jos koko pitkäksi laittais. En kyl muista mut oisko jollain tarkempaa tietoa?
 
Alkuperäinen kirjoittaja nelHM:
Käynnistyksen rajasta vissiin vaihtelee, jos kyseessä ei siis ole hengenvaarallinen tila äidille tai vauvalle. TAYSissa käynnistivät mulla heti rv38+0, mutta KYSissä eivät tuolla viikolla edes harkitse, tarvitsee olla rv39+0 täynnä. Lienee siis vaihtelee tuokin.

Mun häpyluu tuntuu kans pamahtavan joka askeleella, ylösnousulla sängyltä, sohvalta jne.Kyljen kääntäminen kauheeta. Tämä on yksi syy taas, miksi ottaavat mua sinne kypsyttelyyn sit rv39.
Kuvailit ihan mun fiilareita noitten liitosten kanssa; aiemmin näitä ollu paljon vähemmän, mutta tää ilta on ollu aika pirullista... Miks sulla muuten on käynnistetty ne synnytykset? Oot varmaan kertonutkin jo, mutten muista... :ashamed:
 
Alkuperäinen kirjoittaja VanamoBr:
evaellen Tilasitko ton 170cm pitkän tyynyn? Onks se aika pitkä? Sehän on melkein yhtä pitkä kun mä... :saint: Minkä pituisia ne yleisesti on noi tyynyt, kun esikoisen kans käytin silloin sairaalassa imetystyynyä ja se oli jotain veikkaisin 140cm jos koko pitkäksi laittais. En kyl muista mut oisko jollain tarkempaa tietoa?
Jeps, tilasin. B) Mustakin se tuntui vähän turhan pitkältä... En oo ittekkään ees 170cm pitkä... :whistle: Mutta nuo muut oli taas tosi lyhyitä, ja ajattelin, et jos se on sen pidemmän sivun pituus, niin ei varmaan haittais. Ja jos ei oo hyvä, niin palautan sen. Mitään muutakaan kivaa en oo löytäny... :/ Ja nimenomaan haluan pidemmän, en semmosta normityynyn kokoista. =)
 
evaellen

meillä ollut molempien poikien kanssa käytössä noi muovifrotee kaistaleet sängyssä ja vaunuissa... ei mielestäni ole hiostaneet. Laitan siihen päälle tietenkin vielä pehmeän lakanan. Ilmakylpyjä on myös kiva ottaa niiden päällä, on niin kätsyt pestä ja ei mene läpi.

Nyt nukkumaan huomiseen ja hyviä öitä kaikille :wave:

Lumianna
 
evaellen Niin, kun en mäkään sellaista pientä haluais ja toi näytti hyvältä tohon vauvaan verraten kun oli kuvassa sen päällä köllöttämässä. Voihan sen toki palauttaakin (en tullut ajatelleeksi) jos tilaa sellaisen eikä ole hyvä. Mies kommentoi että on aika kallis... mut tilaan silti. Ja noita on tosi kivan värisiä, en myöskään halua vauvakuosista. :D

Saadaan muuten miehen työkaverilta Patapumin kantoreppu, kellään kokemuksia. Olen lukenut että parempi kuin rintareppu, mut onko teillä "luottohenkilöillä" mitään sanottavaa tosta? :wave: :wave:
 
VanamoBr: Mä en koskaan kerro hintoja miehelle, ennen kun tavara on jo talossa... :whistle: Ja sillonkin yleensä pyöristän vähän alaspäin... :xmas: Ja kaikki on aina "älyttömän halpoja laatuun nähden" tai "tarjouksessa"... Mies tosin tietää tän, joten jos sanon, et "tää maksoi 20e" , niin se sanoo, et "eli 30e?" ... :saint:
 
Terve :wave:

tätäkö tää on loppuaika??? pelkkää vitutusta ja särkyä... :/

yritin jo tunti sit mennä nukkumaan. Ja heti kun laittaa silmät kiinni tuntuu siltä kuin olisi nukkunut ikuisuuden ja olo onkin pirteä. Sit alkaa ottaa pannuun ku ihmisen oikeesti kuuluis nukkua nyt. Ei ole kiva katsella vierestä kun mies koisii. :kieh:

Telkkaristakaan ei tule enää mitään.

Ja vauveli riehuu. Tuntuu tällähetkellä siltä kuin se olis puskenut itsensä pois tuolta alhaalta. Ei satu enää niin paljon mitä päivällä. Ihme säätöö.

Voisin sanoa et onneks ke on neuvola... mut mitä se auttaa ei yhtään mitään.

No kait sitä voi ruveta vaikka lukee kirjaa. :/

Niisku-neiti & rinsessa 37+0
 
Höh, kylläpä teitä joitakin nyt noilla vaivoilla koetellaan, sympatia-:hug: Niisku-Neidille, niin ja Jahvetille kans!

Voisko joku vielä valaista tosta verotuksesta, että jos mulla on ollut palkkatulosta veroprossa 19, niin éikö nyt hittovie tuo 20% riitä kelan tuista??? Miks niistä menee sitä veroa noin perkuleesti...mä ajattelin, et ilman muuta riittää, kun kerran tulot pienemmät, kuin jos olisin töissä, mutta miten on, pitääkö mun nostaa sitä prosenttia? Inhoon näitä verojuttuja, enkä tajua niistä mitään :ashamed: , ei oo koskaan oikeen jaksanu perehtyä...mutta mieluusti siis maksan reilusti, ettei vahingossakaan tule mätkyjä...

Huah, kaippa pitäisi tästä edes yrittää nukkumaan, vaikka tiedän, että saa taas pyöriskellä siellä ainakin tunnin ennen kuin unta saan...

Öitä, jos joku muukin täällä vielä kukkuu :wave:
 
Huometa.

Hei kiitos kun olette jaksaneet. Mulla oli joku känkkis päivä eilen. Nyt on taas parempi. Ja mä tiedän viel mist se johtuu.

Eilen istuin koko päivän kotona 4 seinän sisällä puhumatta kellekkään. Siis en edes puhunut puhelimes kenenkään kans. Sit oli ne kivut ja jääkaappi tyhjä ja mies vei auton ni en edes päässyt mihinkään.

Nyt alkaa jo hiukan paremmin tää päivä. Heräsin vasta äsken. Mies on kotona ainakin vielä ja ei pitäis mennä edes töihin tänään... :LOL:

Niisku-neiti & rinsessa 37+0 JEEE!!! :heart:
 
Vasta nyt ehdin viikonlopun jälkeen koneelle. Johan on luettavaa! Tuskin kuitenkaan jaksan kaikkea lukea.

(.) Hillitön kutina jatkuu etenkin öisin. Päivällä, kun on muuta tekemistä, sitä ei niin huomaa, eikä se ihan älyttömästi häiritse, mutta öisin meinaan saada hepulin. Viime yönä neljännen kutinakohtauksen tullessa nousin sitten suosiolla kokonaan ylös kuuden edellä. Pisin unipätkä oli vajaat pari tuntia, loput olivat lähinnä torkahduksia toista tuntia kestävien kutinoiden välillä. Ataraxia en välittäisi millään ottaa, kun nukkumaanmennessä otetun lääkkeen jälkeen vauva heräilee vasta alkuillasta normaaliksi. En usko, että siitäkään on mitään hyötyä, että päivät pitkät stressaan vauvan vointia, kun reppana nukkuu lääketokkuraansa pois. Johan moisesta stressistäkin tulee ihottumaa!

Oikealle palleaan pistää välillä kovastikin. Etukumaraa asentoa ei kärsi lainkaan ja jos on liian "takakumarassa", tulee taas huono olo. Nyt minäkin alan allekirjoittaa sen, ettei tämä ole kivaa. Suurin syy on tämä nukkumattomuus. Itkettää, kun niin nukuttaa.
 
Huomenta!

Kyllä täällä ainakin hikotellaan edelleen, välillä suorastaan ärsyttää kun sitä seuraavaa nykäystä alkaa odottamaan valmiiks :p

Mulle tuo verotus on kyllä kans aivan hepreaa, oon yrittänyt netistä selvittää juttuja, mutta kaikki pitää olla niin vaikeesti selitetty...

Pomo siis maksaa ne kolme ekaa kuukautta, eli ilmeisesti vien verokortin työnantajalle, kunhan saan sen päätöksen ja tiedän paljonko ne maksaa ja voin mennä tekeen uuden verokortin, koska netissä sekin on saatu niin vaikeen tuntuseks niin pakko mennä verotoimistoon asti...

Mutta siis verotetaanko Kelan tuista aina vähintään sen 20% mukaan? Löysin tälläsen sivun ja siitä ymmärsin niin:

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/290307132008AK?openDocument
 
evaellen Meillä on sitä muovitettua froteeta meitin pojilla 4- ja 5-vuotiaalla, pissivahinkojen varalle ja ei pojat ole ainakaan hikoilleet.
Itsekin välillä poikien vieressä nukkunut ja ei ole minuakaan hiostanut.
Olen vain laittanut sen petarin päälle ja siihen ohuen pyyhkeen ja sitten lakanan, niin on pehmosempi.
Mulla se muovitettu frotee on vähän paksumpaa ja jämäkämpää laatua kuin se äippäpakkauksessa oleva, mikä on kyllä aika ohut ja huonosti pysyy paikoillaan, ainakin noilla isommilla pojilla, kun testasin.

Jahvetti Kyllä sun ihan oikeesti kannattas nyt ottaa yhteys uudestaan neuvolalääkäriin tai sitten äippäpolille ja kertoa tuo tilanne.
Ihan paha mieli tuli itsellekkin, kun mietin miten kipeä olet ja omat vaivat tuntuvat pieniltä sinuun verrattuna :hug:

Niin ja vauva hikottelee tosi usein. Neuvolassa sanoi, että jos vauva on kova hikotteleen mahassa, niin on myös sitten mahan ulkopuolellakin.
Nyt 37+1 :wave:
 
huomenta :wave:
Yö meni miten meni.... selkään sattu, otin panadolia mut ei se auttanut... heräsin ihanasti kun ei päähän sattunut mut nyt söin niin pää on kipee ja ylä vatsa tai oikeestaan rintakehä on kipeä... Pistelee.
veren paine oli aamusta 143\91 eli ihan mukavasti koholla...

evaellen
Olin 3.1 tutustumassa ja sit olin osastolla sen kolme päivää... Oli kyllä niin mukavaa ja hyvä palvelu... tykkäsin kovasti mut en mä siellä silti halua turhaan olla... :(
 
Huomenet =)

Voihan mahdoton miten aktiivinen tää helmien poppoo on kun lukemista oli taas sivukaupalla kun en eilen koneelle ehtinyt :D

Meillä junnulla kurkunpäätulehdus ja eilis aamu alkoi lääkärireissulla kun poika meinasi pariin otteeseen tukehtua yskänkohtaukseen :( Viime yö meni jo onneksi paremmin vaikka itkuinen poju oli kurjan olonsa vuoksi. Raukka parka, aina niin kurja kattao vierestä kun lapsi sairastaa. Tosi reipas äitin pikkumies oli kyllä lääkärissä :heart:

:hug: Kaikille joilla olo tuskainen. Mä alan kuulua samaan kastiin, en ole kyllästynyt raskaana olemiseen tai isoon vatsaan vaan tähän jatkuvaan kipuun ja särkyyn mitä se tuo tullessaan :| Liitokset lantiossa ja häpyluussa räjähtämispisteessä täälläkin ja siihen vielä kipeät suonikohjut alakerrassa päälle :kieh:

Supisteleekin kiitetävästi päivittäin ja koko ajan muuttuvat kipeimmiksi ja pidemmiksi mutta säännöllisyyttä ei onneksi ole joten toivon edelleen kovasti että vauva vaan pysyisi masussa kunnes 38 viikkoa täynnä.

Jotain limaa täälläkin pongattu eilen, siis sellaisia ihan reilun kokoisia lönttejä, kirkkaita joissa harmahtavia viiruja :x Sorry tarkka kuvaus, vastaavanlaista limatulppaa multa irtosi kakkosestakin ja poika syntyi viikon sisään mutta silloin sitä tuli kokonaisuudesaan enemmän kuin mitä nyt on tullut eli seuraan tilannetta mielenkiinnolla.

Imetystyynyä munkin tekisi mieli ja tuolla linkissä oli kyllä aivan ihania, joskin vähän hintavia. Mutta olisihan sillä sitten imetyksen jälkeenkin käyttöä kun kuosit olivat niin ajattomia =)

Hikoiluttamiseta ja kyljen kääntämisestä oli myös ollut juttua. Viikonlopusta asti hikoiluttanut myös täällä, eilinen kärpäsen tappojahti sai ihan hien pintaan, se kai kuuluu tähän loppuraskauteen koska viime odotuksesta muistan saman jutun :whistle: Kylkeä käännän mäkin vain vessareissun jälkeen, joita kolmesta viiteen yön aikana :kieh:

Piparjuuri kyseli hikasta, esikon aikana en liioin tuntenut hikkoja lainkaan mutta kakkosen ja tämän kolmosen aikana kyllä. Tämä heppu onkin kova hikottelemaan ja raukan hikka kestää välillä tosi pitkäänkin :heart:

Veroprosentista, mä maksan äippärahasta 23% veroa :kieh: Ja just siksi kun palkkatuloissa otetaan vähennyksiä huomioon mutta sosiaalietuuksissa ei joten mies saa samaan prosenttiin teinata tuplaten mitä mä :eek: On nää verojutut kelan suhteen niin persiistä että |O

Nyt kun tammikuu on puolessa niin aletaan varmaan kohtapuoliin saamaan lisää vauvauutisia, jännä vaan kattoa onko se joku teistä kellä oireita kovasti on vai yllättääkö joku äkkilähdöllä kuten Kiin teki :D

Meillä mies kasasi sängynkin tulokkaalle jo viikonloppuna, vau :D Nyt pitäisi vaan laittaa peti kuntoon muuten ja pakkailla sitä sairaalakassiakin...

Nyt poistun takavasemmalle odottaen jännityksellä perjantain äippäpolireissua.

Mukavaa päivänjatkoa kaikille mahakkaille mammoille :wave:

äitsy ja pieni 35+3 :heart:
 
Kiitos vastauksista koskien noita kestojen rummutusta. Jospa ne sinne sitten nakkaan jossain vaiheessa kun jaksan asian eteen jotain tehdä :whistle:

Ei ookkaan neuvolaa tänään, neidille soitin 6v neuvolaa niin sanoivat että se terkka on pois. Oisivat mut ottanu mut sanoin et siirretään vaan kun niillä tuntu olevan aika ruuhkasta siellä tänään. Meen sitten torstaina.

Jahvetille :hug: toivottavasti nyt asialle tehdään jotain, ei oo kiva että tolleen joudut kärsimään :/

Imetystyynyä en oo vielä hommannu, viimeks käytin ihan tavallista tyynyä mut katotaan tarttuuko joku kerta matkaan kun kaupassa käyn. Toi tuttipullon kuivatusteline kuulosti mukavalta idealta, mä kun jo tota kuivauskaappia kattelin että kiva niitä sinne tunkea kun ei ne pystyssä pysy kuitenkaan. Eikä olis kalliskaan!

Oli kyllä inhottava eilisilta, koko illan ku tossa sohvalla makasin niin suppaili. Ei mitenkään kipeesti vieläkään mutta tosi inhottavasti. Ja heti kun nousi pystyyn ni samantien, ja välillä tuntu että kumartuminen (piti astiat laittaa koneeseen) oli tosi tuskan takana kun tuntu tosi kummalta. Mut yön aikana helpotti!

Ja älkää ihmetelkö jos on kauheesti kirjotusvirheitä, nyt tuntuu etten osaa ollenkaa kirjottaa kun koko ajan kirjotan ihan puutaheinää...
 
Ai niin, mun piti kysyä, että onko muilla pissimis ongelmia?
Mulla on sellanen vaiva tullut, kun menen pissalle, että on kauhea paine alapäässä ja samalla heti supistaa ja pissi ei meinaa tulla.
Pitää ihan tosissaan tikistää ja vaihtaa asentoa, että se tulis ja vaikka ois siis kuinka hirveä hätä.
 
Tyttiliini
Argh sain taas kuulla kaverilta juttua sen ystävästä, jolla ei ollu mitään hankaluuksia raskaudessa ja joka oli vielä päivää ennen laskettua aikaa jumpassa. Ai että, tollasta sitä haluaaki kuulla kun ei uskalla verenpaineen takia edes kaupassa käydä |O

Mut joo, olen kyllä tosi tyytyväinen koska ainaki tähän mennessä se verenpainelääkitys mitä mä sain tuntuu toimivan. Toivon vienosti, että saisin olla mahd kauan kotona. Sydäntä särkee ku poika kysyy päiväkotiin lähtiessään nykyään että "lähteekö äiti sairaalaan?".

Kiin hei niistä pulloista, käytäntöjä taitaa olla tosi monenlaisia ja neuvoja myös, mutta kerron vielä miten täällä meillä. Sekä mulle että mun siskolle on neuvottu, että tosiaan pestään pullot pulloharjalla ja käsitiskiaineella ja sitte keitetään. Keittämistä pitäis jatkaa ainaki kaks kuukautta ja mielellään siihen asti ku alotetaan kiinteät. Kuten sanottu, käytäntöjä on tietysti erilaisia, mutta mä aion kyllä pulloja aluks keitellä taas ihan varmuudeks.

Hikasta, meidän esikoinen ei muistaakseni nikotellu kohdussa ollenkaan ja ihmettelin aina, miten ihmiset voi tietää että vauva mahassa hikkaa. No nyt tiedän, tää kuopus hikottelee melkein päivittäin. Mä olen myös kuullu, että se korrelois sen kanssa miten paljon ne sitte synnyttyään hikottelee ja pulauttelee mutta ei se meidän esikoisen kohdalla ainakaan pitäny paikkaansa, päästyään ulkomaailmaan se hikkas ja pulautteli vaikka kuinka B)

Jaksua kaikille vaivojen kanssa! Ei tätä enää tartte pitkään jaksaa, kohtahan meillä on kaikilla vauvat sylissä.
 
hikottelusta meillä Mara hikkailee aika usein. Typyllä oli sama homma ja jatkoi sitä synnyttyäänkin. Tuntu et aina syönnin päälle hikkas.

Verenpaineet mulla seurattiin ekassa raskaudessa päivittäin verenpaineita loppuvaiheessa. Korkeimmillaan oli synnytysaamuna 160/108 ja sain verenpainelääkkeen aamulla ja sit alettiinkin hommeloihin...tyttö tosin syntyi vasta 21:47 sitte illalla. Nyt paineet ollu kohdillaan paitsi viimeks äitipolilla alkoi jo hirvittään et taasko se alkaa...oli nääs jo 142/91. Nyt on se turvotuskin alkanut niin hiukka hirvittää ettei taas sama rumba. Pitänee alkaa syömään mansikkaa ja ananasta niin turvotus laskee...toivottavasti.

Uni tuli hyvin eilen illalla ja nukuinkin melko hyvin, pariin kertaan vaan heräsin kun typykkä riehu unissaan. Kuitenkin aamulla tosi väsyny olo ja toinen istuu vieressä niin virkeänä että....nopsaan se saa kyllä hyvälle tuulelle kun toinen on niin aurinkoinen.

Hikoilusta kyllä! mä hikoon ihan tajuttomasti. mikään rexona ei kyllä enää pidä.( pitäsköhän laitta valitusta....ku mainoksessa luvattiin että pitää 24h freshinä. :LOL: )

Joku muutes puhu noitten valituskirjeiden laitosta jos tuotevirheitä....mä laitan aina ku mahdollista. Oonkin saanu aika hyviä juttuja palautteena. Lahjakortteja ja tuplia laatikollisen jne jne.

Nyt täytyy mennä.....meillä on eteinen hujan hajan kun neiti veti ulkovaate laatikkonsa lattialle levälleen....

Jepsu ja Martti 36+0 :heart:
 

Yhteistyössä