** Helmikuun Helmet** tammikuu

Kiin
Arthurilla tais viime yönä alkaa tiheän imemisen kausi |O *haukotus* 1-2h välein halus syödä. Mie olin aamuyöstä jo niin puhki, että en edes tissiä tarjonnu ensin vaan pullo suoraan suuhun ja samantien nukahdin poika kainalossa. Makuuhuoneesta kömmittiin pois koko perhe vasta kahelta iltapäivällä :D Sit poitsu nukkukin 3h unet ja nyt taas syö.
Tota mä jännään eniten, että miten jaksaa kun on esikoinen siinä myös ja hänen kanssaan pitää olla jonkun pystyssä klo 8 joka päivä. Taitaa meidän perheessä olla melko mustia silmänalusia nähtävissä aikuisilla.
 
Jahvetti mulla oli eka veroprossa sen 14,5% ja kävin muuttamassa verotoimistossa ja töihin että kelalle menee 20% kortit. Verotoimistosta laittoivat automaattisesti tiedon sinne, nyt vaan pitäs sinne töihin viiä.
Mä taas aattelin ettei tartte mätkyjä maksella sitten myöhemmin....

Sutska :D :wave: ei sitä paidan kulmaa näkynykkään paljoa ku rullasin sen ylös ja sit näkyy toi toppi tossa mut kummiskin samanlainen paita. :D ja tuntuu et se on aina mulla päällä. Niin rento ja huoleton. :kieh:

jaksamisia ja :hug: :hug: kipujen kanssa kärvistelijöille. Koittakaa jaksaa hetkinen vielä niin toukat on sylissä. Mutta jos tuntuu ylivoimaisen pahalta ja ette jaksa niin soittakaa synnärille ihmeessä. Ei sekään oo kiva et on ihan puhki nyt ja kun synnytys tulee niin ei jaksa yhtään. :hug:

Mara taitaa taas kaivautua alaspäin....painaa niin kivasti tonne alas ja istuminen on aika hurjannäköstä...onneks tätä penkkiä voi kallistaa hiukan taaksepäin. :)

Mulla on ihmeen hyvä mieli tällä hetkellä vaikka väsyttää melkolailla. Mies menee taas töihin yöksi ja neiti on ollu aika kiukkunen kun poskihammas oli puhjennut. Ihana pieni hampaankruunu näkyy alhaalla.

Kiitos onnitteluista! Tontilla pyörähettiin taas kerran niin nyt siellä oli seinät ja kattoristikot pystyssä eli talo on ihan harjakorkeudessaan.
Pitäsköhän tässä harjannostajaisia pitää ittekseen...7up löytyis kaapista. :LOL:

Nyt leikkimään...

Jepsu ja Martti 35+6 :heart:
 
Noniin, nyt on viimeistelty 10 kpl puklurättejä. Kävin ostamassa Eurokankaasta. Luulis 17 kpl riittävän.. Istumisesta tuli vaan selkä kipeeksi. Tai ainahan toi ristiselkä on kipeä, jo ennen raskauttakin se vihoitteli. Mies lähti sit tosi pitkälle lenkille koirien kaa, ollu varmaan yli tunnin..

 
Alkuperäinen kirjoittaja Vinja:
Siis kuinka te laskette ton täysiaikasuuden? Kun eikös täysiaikanen ole kun on 38 viikkoa täynnä eli 38+0. Moni laittanut että täysiaikanen kun viikkoja 37+0. Tämmösen tekstin tosta löysin helistimen sivuilta kun asiaa mietin:

Ja siis ihan hirmu tärkeä asia :whistle: mutta mua vaan rupes vaivaamaan...

Hei! Täysiaikainen on just noin eli 38-42 viikkoa. Mutta kun puhutaan keskoisuudesta, niin sen raja on 36 täyttä viikkoa ja 2,5 kg painoa. Eli jos vauva syntyy vaikkapa tasan viikolla 37, niin hän ei ole enää keskonen ellei sitten ole alle 2,5 kg, mutta hän ei ole vielä täysiaikainenkaan. Eli tänään esim. minulla, kun viikkoja tuli tasan 36 ja tiedän vauvan olevan ultran perusteella noin 2700g, niin enää se ei olisi keskonen, jos syntyisi, mutta ei täysiaikainenkaan siis vielä kahteen viikkoon.


 
Alkuperäinen kirjoittaja Kipsu:
Alkuperäinen kirjoittaja Vinja:
Siis kuinka te laskette ton täysiaikasuuden? Kun eikös täysiaikanen ole kun on 38 viikkoa täynnä eli 38+0. Moni laittanut että täysiaikanen kun viikkoja 37+0. Tämmösen tekstin tosta löysin helistimen sivuilta kun asiaa mietin:

Ja siis ihan hirmu tärkeä asia :whistle: mutta mua vaan rupes vaivaamaan...

Hei! Täysiaikainen on just noin eli 38-42 viikkoa. Mutta kun puhutaan keskoisuudesta, niin sen raja on 36 täyttä viikkoa ja 2,5 kg painoa. Eli jos vauva syntyy vaikkapa tasan viikolla 37, niin hän ei ole enää keskonen ellei sitten ole alle 2,5 kg, mutta hän ei ole vielä täysiaikainenkaan. Eli tänään esim. minulla, kun viikkoja tuli tasan 36 ja tiedän vauvan olevan ultran perusteella noin 2700g, niin enää se ei olisi keskonen, jos syntyisi, mutta ei täysiaikainenkaan siis vielä kahteen viikkoon.

Se olis ennenaikanen :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kipsu:
Alkuperäinen kirjoittaja Vinja:
Siis kuinka te laskette ton täysiaikasuuden? Kun eikös täysiaikanen ole kun on 38 viikkoa täynnä eli 38+0. Moni laittanut että täysiaikanen kun viikkoja 37+0. Tämmösen tekstin tosta löysin helistimen sivuilta kun asiaa mietin:

Ja siis ihan hirmu tärkeä asia :whistle: mutta mua vaan rupes vaivaamaan...

Hei! Täysiaikainen on just noin eli 38-42 viikkoa. Mutta kun puhutaan keskoisuudesta, niin sen raja on 36 täyttä viikkoa ja 2,5 kg painoa. Eli jos vauva syntyy vaikkapa tasan viikolla 37, niin hän ei ole enää keskonen ellei sitten ole alle 2,5 kg, mutta hän ei ole vielä täysiaikainenkaan. Eli tänään esim. minulla, kun viikkoja tuli tasan 36 ja tiedän vauvan olevan ultran perusteella noin 2700g, niin enää se ei olisi keskonen, jos syntyisi, mutta ei täysiaikainenkaan siis vielä kahteen viikkoon.
Entäs jos meidän vauva kasvaa vain 100g viikossa, niinkun nyt, ja syntyis tasan viikolla 37. Painoa olis sillon vaan 2200. Onkos hän sillon keskonen? :|
 
Neuvolassa käyty:
rv 36+1
Painoa 1330g/viikko :eek: (yht. 12,0kg) joo vähän turvottaa :(
RR 129/82
Sf 34cm (viime mittaus 35)
Raivotarjonnassa on, laskeutunut ja kiinnittynyt.
Pissa ok
Syke 150

Tolkuttomasti sattui mahaan, kun tätsy vähän paineli. Kysyin niistä alamahakivuista (alas oikealle joskus koskee), niin sanoi sen olevan normaalia.

Meillä oli täällä tapahtumarikas yö. Joku oli nimittäin tuikkassut auton tuleen tuossa ikkunan edessä :( Oli kiva herätys häläreihin. Onneksi poliisi+palokunta tuli äkkiä. Ei paljoa nukuttanut sen jälkeen enää. Säikähdin, ja alkoi supistelemaan.
Onneksi palo ei levinnyt, eikä muita autoja vahingoittunut.

36+1
 
Alkuperäinen kirjoittaja civindal:
Alkuperäinen kirjoittaja Kipsu:
Alkuperäinen kirjoittaja Vinja:
Siis kuinka te laskette ton täysiaikasuuden? Kun eikös täysiaikanen ole kun on 38 viikkoa täynnä eli 38+0. Moni laittanut että täysiaikanen kun viikkoja 37+0. Tämmösen tekstin tosta löysin helistimen sivuilta kun asiaa mietin:

Ja siis ihan hirmu tärkeä asia :whistle: mutta mua vaan rupes vaivaamaan...

Hei! Täysiaikainen on just noin eli 38-42 viikkoa. Mutta kun puhutaan keskoisuudesta, niin sen raja on 36 täyttä viikkoa ja 2,5 kg painoa. Eli jos vauva syntyy vaikkapa tasan viikolla 37, niin hän ei ole enää keskonen ellei sitten ole alle 2,5 kg, mutta hän ei ole vielä täysiaikainenkaan. Eli tänään esim. minulla, kun viikkoja tuli tasan 36 ja tiedän vauvan olevan ultran perusteella noin 2700g, niin enää se ei olisi keskonen, jos syntyisi, mutta ei täysiaikainenkaan siis vielä kahteen viikkoon.
Entäs jos meidän vauva kasvaa vain 100g viikossa, niinkun nyt, ja syntyis tasan viikolla 37. Painoa olis sillon vaan 2200. Onkos hän sillon keskonen? :|

Periaatteessa joo :whistle:
Meillä kakkonen syntyi 38+4 ja painoi syntyessään 2590g ja joku sillon tokaskin, että ei ihan keskoseksi voi enää luetella :/
Nää nyt on taas näitä, mistä voidaa olla montaa eri mieltä :D
 
Jaksamista ainakin Nalle-Puhille, Liirahille ja Niiskulle!!!

Ja kiitos noista paineisiin liittyvistä kommenteista! Tänään oli onneks taas ihan hyvät, joten entiiä sitten, mahtaako mulla sit vaan jännitys tai joku (vaikka en kyllä tiedosta siellä neuvolassa mitenkään jännittäväni...) nostaa niitä paineita.

Neuvolassa ei mitään kummallista, terkka veikkasi vauvan painoksi käsikopelolla jo 3,4 kg, veikkasi siis ettei pienestä mahasta huolimatta ois mikään pieni vaavi tulossa. On kuulemma niin täynnä tavaraa tämä pötsi, niinkuin onkin, ihan kova, eikä kyllä hirmuisesti ole pienellä varmaan ylimääräistä tilaa...sen verran täydeltä tuo maha itestäkin tuntuu. Hui...toivottavasti ei kovasti siis yli la:n mene, ettei ihan mahottomaksi ehdi kasvaa.

Lumiannalle tuosta alkuraskauden vuodosta, niin mulla oli...olikohan just viikolla 6 niin veristä vuotoa, eikä siis mekannut mitään vakavaa. Tosin ei kestänyt kovin kauaa, mutta voi siis olla ihan vaaratontakin...ite luulen, että johtui silloin peittojen pöllyttelystä.

Parisuhteistakin on saatu kunnon keskustelua aikaan...olen kyllä myös sitä mieltä että jos suhteessa isoja ongelmia on ollut jo ennen raskautta, niin tuskin vauva niitä ainakaan ratkaisee. Erikseen tosiaan sitten varmaan raskauden mukanaan tuomat hermojen kiristymiset ym., niitä varmaan saattaa tulla vaikka parisuhde olisi ihan kunnossakin. Mutta jos mietin esim. omaa edellistä suhdettani, niin voin vaan kiittää luojaa, ettei niiden tappeluiden keskelle lapsia siunaantunut (eikä siis ollut tarkoituskaan), enkä usko se suhde olisi siitä todellakaan paremmaksi muuttunut (oli mm. alkoholin käytöstä ym. menoista erimielisyyksiä koko ajan). Tietysti voihan ihmiset joskus muuttuakin, eihän sitä tiedä, mutta kyllä silloin pitäisi olla sitten miehellä halua muuttua ja kokeilla hakea apua, jos ei muuten hommat ratkea. :hug: ja tsemppiä siis kaikille, jotka muiden vaivojen lisäksi joutuvat vielä parisuhdeongelmien kanssa kärvistelemään.
 
Keskonen

Keskonen on vastasyntyneeseen lapseen liittyvä ilmaisu, jolla viitataan raskauden ennenaikaiseen keskeytymiseen. Keskosuus määritellään yleensä raskausviikkojen ja/tai sikiön painon mukaan. Keskosuudesta on kyse, jos lapsi syntyy raskausviikkojen 22 ja 37 välillä. Normaali raskaus kestää 40 viikkoa, mutta raskaus katsotaan täysiaikaiseksi aina viikosta 37 alkaen ja virallisesti yliaikaiseksi vasta raskausviikon 42 täytyttyä. Jos lapsi syntyy ennen 22. raskausviikon päättymistä, käytetään termiä "keskenmeno", ja sen jälkeen termiä "ennenaikainen synnytys". Usein nimitystä 'keskonen' käytetään myös lapsesta, jonka syntymäpaino on alle 2 500 grammaa. Alle 1 500 gramman painoisena syntynyttä lasta kutsutaan joskus tieteellisissäkin yhteyksissä pikkukeskoseksi. Suomessa keskosena syntyy noin 4 % lapsista ja noin 0,5 % on alle yhden kilon painoisia.

 
Pessi Siis teiänkö auto tuikattiin tuleen!? :eek: Toivottavasti ymmärsin väärin. Kamalaa...

Mie keittelen "tuttisoppaa" :D Piti ruveta lypsämään, mutta rintapumpun osat olikin likaset niin laitoin kiehumaan.
Kysymys niille, joilla jo on lapsia. Miten te ootte pessy nuita tuttipulloja jne.? Pesettekö tiskiaineella vai ilman? Mie olen ilman pulloharjaa, sormin, nuljuuttanut tutit haalean veden alla ja pullot huuhtonut samalla tavalla ja sen jälkeen keittänyt.
 
No niin, nyt on 10 kpl puklurättejä viimeistelty, kävin Eurokankaassa ostamassa ja ompelukoneella päristelin siksakkia etteivät purkaannu. Luulis 17 kpl puklurättejä riittävän..
Mies kävi äsken pitkällä spurttilenkillä koirien kanssa. Ihan hyvä, mun kanssa ne joutuu köpöttelemään. Vähänkö mä ootan että pääsisi hissukseen kohottamaan kuntoa. Emmä mikään "himourheilija" ole mutta hyvä mieli aina tulee kun on päässy liikkumaan. Vauvan kanssa pitää alkaa sit pikkuhiljaa kävellä..

On mullakin pikkukremppoja: oikea kylki on jostain syystä ollut jo kauemmin kipeä, vasemman käden sorminivelet oikeen särkee ja olo muutenkin kauhean paksu. Oishan se kiva jos tää vauva jo tulisi, lähinnä omaa oloa parantaakseni. Toisaalta sais olla kasvamassa mahassa just sen ajan mitä tarvitsee. Ens viikolla on jo rv 37+ joten silloin voia jo hätyytellä sitä peittoja heiluttamalla :whistle:



 
yksi taustailija ilmottautuu, oon päivittäin käyny lukee teidän ajatuksii ja kommenteja.. ja joku taisi kaipailla taustailijoita, ja se pisti sydämeen (siis hyvällä tavalla) joten nytkun on vähän aikaa niin kirjoittelen.. :)

onnea kiinille pikku pojasta, yllätyin "äkki"lähdöstäsi mutta onneksi arthur on jo kotona ja kaikki hyvin.. itselle tuli pieni paniikki silloin, sillä en ole meidän juniorin tekstiilejä pessy saatika saanu petiä tehtyä, ja pitäs makkarikin uudestaan järjestää et kaikki neljä mahduttas sit nukkumaan.. meillä on vieläkin pesuhuone remppa kesken, ollu marraskuusta asti, remontti mies omalla lomalla joka venyttää valmistumista..

päähän on alkanut koskee sellaisissa sarjoissa, pitäs mitata tuo verenpaine ettei nouse yli 160/90.. ja vasen lonkka tuntuu kuin se olisi irti, neuvola täti sano et paikat alkanu väljentyy... verensokeriakin piti rueta mittaa päivittäin, mutta ei oo tullu mitattua kuin kerran pari kun poika ei tahdo aikaa antaa moiseen.. huomenna olis kuopioon kyssiin äippäpolille s-tapa-arviointi kun poika syntyi kiireellisellä sektiolla et miten meitin juniorin kaa toimitaan.. la:han ei olis kuin vajaa kk...

mitäs muuta.. joitain galluppeja tai olla.. se lehtig... mulle tuli poijan ootos aikaan 2plus ja vauvalehti, nyt oon ostanu pari irtonumeroo jos jotain mielenkiintoista on ollu.. peittoi meil on tuuletettu toooossiii harvoin, mikä tietty harmittaa kun se on hiukan meit "kauentanu" toisista... mitäs muut.. :)

pitäs ottaa tavaksi kirjotella tänne, mutta väliin ei pääse ees koneelle, mut kokeillaan :)

anna ja juniori rv 35+6
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kiin:
Mie keittelen "tuttisoppaa" :D Piti ruveta lypsämään, mutta rintapumpun osat olikin likaset niin laitoin kiehumaan.
Kysymys niille, joilla jo on lapsia. Miten te ootte pessy nuita tuttipulloja jne.? Pesettekö tiskiaineella vai ilman? Mie olen ilman pulloharjaa, sormin, nuljuuttanut tutit haalean veden alla ja pullot huuhtonut samalla tavalla ja sen jälkeen keittänyt.
Ihan normaalisti käsitiskiaineella ja pulloharjalla pessy pullot ja tutit sitte sen mitä sormella saa vähä huljuutettua, hyvä huuhtelu, en oo keittäny muuta, kun käyttöönotettaessa.
 
VanamoBrKiitosta vaan.... Huomasin tänään että ne seepranraita kuviot alkaa täällä kans näkyä edessä...onneks ei oo vielä kovin sivuilla tullu.

Mies sano mulle tossa ennenku lähti töihin et taitaa toi sun maha olla laskeutunu...tän illan aikana tuntunu et se on tippunu ja Maran pää on ihan kiinni tossa luussa.

Äsken soi meitin ovikello...en tiiä kuka sillä en menny kattomaan. Meillä on ovipuhelimet et jos joku tuttu tulee niin soittaa siihen tai sit mun kännyyn. Ja kaikki sisälle tulevat ovet on lukittuina et tänne ei pääse ku avaimilla...joku penska taas tieten leikkii rappukäytävässä.eipä siel näkyny enää ketään kun ovelle asti uskaltauduin.

Tulipas pikku-ukolle :heart: kova hikka....möyhyää tonne alas silleen ovelasti ja hikottelee....kivan tuntusta. :heart:

:ashamed: On muutes paha mieli ku piti äsken tytölle ärähtää kun iltapalaa syötiin. Purskautti itkiessään ruokia ympäriinsä niin kiekasin :ashamed: :snotty: Sitten vein sen sänkyyn ja maitoa annoin ja hää nukahti...ja nyt mamma potee huonoa tuntoa....pitänee nukkumaan mennessä käydä pyytää anteeks ja pusu antamassa vaikka tuskin toinen huomaakaan.

Voi himpura kun tuli vaan mieleen et oon ihan unohtanu sen imetystyynyn....mistäs piipi sen tilasit? muistaakseni laitoit et tilasit netistä...ja paljon maksoi? Mistäs muut on hankkineet sen?
Kumpi on mielestänne parempi, sellainen irtotäyte vai kunnon tyynytyyny? Mä oon sitä tyynyä ihan halunnu...jotenkin tuntuu hepposelle se irtojuttu....Kokemuksia kiitos!

Kiin en oo pessy tuttipulloja pesuaineella. Tahtoo herkästi jäädä sitä ainetta niin.... Mä yleensä pesen heti käytön jälkeen kun siihen tarttuu aika nopsaan hajut, maidon eltaantunu lemu on inhottava. Pesen ihan tiskiharjalla/pulloharjalla ja/tai keitän kattilassa. Jotkuhan on mainostaneet sitä pullopesukonettakin mutta enpä ainakaan minä siihen lähde. Se kuivausteline vois ihan jees olla kyllä. Kahden pikkusen pullot niin niitä aina kertyy... :heart:

Turvotus on tännekin tullu oikein kunnolla. Jalkaterät on aika lailla turbot ja käsissäkin jonkin verran. Saapas nähdä paljon torstaina puntari heilahtaa... :ashamed:

Mä taidan mennä neitin kans tuonne makkarin puolelle. Katelen töllöä hetken ja simahdan.... Öitä!

Jepsu ja Martti 35+6 :heart:
Huomenna alkaa 37.viikko!Hui! :eek:
 
Kiin rupesin oikee muistelee kuinka oon pessyt... Tiskiaineella ja pulloharjalla ja sillon kun oli ihan pieni niin keitin (ei muuten kannata mennä sohvalle pötköttää kun niitä keittelee, ikävä haju tulee kun vesi loppuu kattilasta kun uni yllättää :whistle: ). jotenkin mulla vois olla mielikuva että pulloha oon pessy ihan koneessakin, ja sen jälkeen sitten vielä huuhtassu/keittäny. Varmaksi en kyllä uskalla mennä sanomaan kun niin monta vuotta jo siitä aikaa...

Taitaa olla paras että mä en enää vaivaa päätäni noilla täysiaikasuuden viikoilla, menee ihan liian vaikeaksi mulle :whistle: Pääasia että vauvat syntyy kun ovat tarpeeksi kauan vatsassa olleet =)

Mulla siirtykin keskiviikon neuvola jo huomiselle, saas nähdä onko maha yhtään kasvanu. Nyt on taas supistellu pitkin iltaa (onkohan jotain yhteyttä siihen et mies töissä kun tuntuu et niinä iltoina suppailee koko ajan) ni taidan mennä sohvalle telkkaa tuijottaa. Kohtahan alkaakin täydelliset naiset :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Meillevauva:
No niin, nyt on 10 kpl puklurättejä viimeistelty, kävin Eurokankaassa ostamassa ja ompelukoneella päristelin siksakkia etteivät purkaannu. Luulis 17 kpl puklurättejä riittävän..

Itse tein tuon saman eilen...ostin kanssa eurokankaasta 6 metriä kangasta. Samalla ostin myös muovifoteeta, onneksi sitä ei tarvinnut ommella. Räteissä oli riittämiin.



 
terseep, :wave:

hitosti tullut juttua sitten aamun... En lukenu vielä, mutta luen kohta ja palaan sit asiaan.

Olin joogassa tänään iltapäivällä; hyvää teki. :D Sain myös muutaman hyvän vinkin siihen, miten vauvaa vois yrittää saada kääntymään raivotarjontaan. :p Taytyy illalla kokeilla, jos roppa kestää... |O Meninpä sit nimittäin joogan jälkeen vielä kolmeks tunniks kaupoille pyörimään... :whistle: V*ddu mä oon hullu ja urpo... :headwall: Nyt on sit saakeli perse ja kyljet ja joka hiton liitos ihan sikakipeet! |O |O |O |O Oon täällä kaks tuntia istunu soffalla viljapussit selässä ja liitoksilla. |O Eikä helepota juuri yhtään... |O Jos joutuu kävelemään vaikkapa vaan kylppäriin, ni tuskasta on. |O Ja kävelen muuten ihan ku ois paskat housussa. :xmas: Taidan mennä hautomaan roppaani kuumalla suihkulla, "keittämään perunoita" niinkun mies sanoo mun suihkuiluista... :saint: Palaan sit lukemaan teitin kuulumiset; toivottavasti kaikilla kaikki ookoo. :wave:

eva & peuhaava vauvahynttyrä 36+5
 
Alkuperäinen kirjoittaja kevytmelankolia:
Se tuttipullojen kuivausteline ois muuten kätevä, Jepsuhan siitä mainitsi.
Ei maksaisi kuin 5.40 tuolla Baby Style lastentarvikeliikkeessä. =)
En tiedä puhutaanko samasta asiasta, mutta omani ostin ihan Prismasta. Emman teline. Maksoi tarjouksessa 1,90 e.
 

Yhteistyössä