** Helmikuun Helmet** tammikuu

Synnytystapa-arviossa käyty, hyviä uutisia tuli, jee! Alakautta päästään yrittämään! *juhlii* :D

Eli raivotarjonnassa on, ja aika sopuisan kokoinenkin, painoarvio nyt 2770 g, laskettuna aikana olisi n. 3300 g. Hyvä että on siron kokoinen, niin on paremmat onnistumisen toiveet, kun kerran on ahtautta noissa lantiomitoissa... lääkäri tosin sanoi, että ei mun lantio mitenkään kovin ahdas ole alatiesynnytykseen kun on hyvä tarjonta, mutta perätilassa ei siitä lähdettäisi yrittämään. =)

Saatan siis välttyä siltä sektiolta. Nyt on kuin olisi kivi nostettu sydämeltä! =)

Hissukka 37+0 eli täydet viikot kasassa! Vielä saisi tosin kasvaa ja kehittyä mun puolesta...
 
Alkuperäinen kirjoittaja VanamoBr:
Jahvetti Melkoinen meno masuasukilla sykkeiden perusteella. Sanoiko neuvolan tätsy noista mitään? :hug:

Kyllähän niitä sellanen 20min kuunneltiin...ei rauhottunu meno yhtään...tai käväs se 170 vissiin jossai vaiheessa...mut ei sitte sen kummemmin kommentoinu. kai se on normalia, kun oli kovi vilkkaana just sillo :/
 
SEE
Kevytmelankolia en loukkaannu mutta täytyy sen verran sanoa että en koe ajattelevani ruusunpuinaisia unelmia, vaan koen olevan aika lailla realistinen tässä suhteessa .Työssäni hoidan ihmisten mielenterveyttä ja parisuhteita ja kyllä minun mielestä asioiden puhuminen ja selvittäminen on ehdottoman tärkeää etenkin kun parisuhde muuttuu lapsen synnyttyä,ja jos tilanne jo valmiiksi epävakaa niin en usko että se ainakaan tilannetta helpottaa. En usko että voit tästä olla eri mieltä. Ja tätähän kirjoituksessani tarkoitin.
Ja niinkuin vaivoista sanoin niin itsellänikin niitä riittää mutta olen yrittänyt asennoitua niihin itse sillä tavalla että ne kuuluu asiaan ja kestän vauvan takia mitä vaan. Tämä on mun tapa selvitä ja jaksaa loppuaika. Meillä kuitenkin takana useamman vuoden lapsettomuushoidot ja meille molemille tämä vauva on suurista lahjoista suurin joten koen että kestän mitä vaan kun hänet syliini saan, enkä usko että ajatukseni muuttuisi vaikka odottaisin 2 tai 3 lasta.

T:SEE
 
Mulla on kans olleet paineet koholla, alapaine koko ajan noin 86-91 ja nyt sitä sit seuraillaan. Alapainehan on just sellainen joka ei esim stressistä nouse vaan sillä on joku muu syy.

Mun pitää sit kiittää onneani koska oon pystynyt nukkumaan ihan hyvin. Iltaisin ei aina nukuta mutta sit kun uni tulee, herään kerran-pari yön aikana ja aamulla herään aikaisintaan ysiltä. Tänään kun mies on vapaalla, herättiin vasta klo 10 jälkeen =). Illalla tosin oli uni katkonaista kun toisella koiralla oli vissiin paha olo, vaelsi jonkun aikaa ja oksensi matolle. Sit se rauhottui mun kainaloon.

Mulla on alkanut tulemaan valkovuotoa enemmän, tähän asti ollu tosi vähäistä. Merkkaakohan se jotain erityistä?

 
Alkuperäinen kirjoittaja Meillevauva:
Mulla on kans olleet paineet koholla, alapaine koko ajan noin 86-91 ja nyt sitä sit seuraillaan. Alapainehan on just sellainen joka ei esim stressistä nouse vaan sillä on joku muu syy.
Mulle just tänään neuvolassa sano, et alapaineen rajana olis 95 :/ Että alettas seuraamaan mistä johtuu..
 
VanamoBr:

Jahvetti Melkoinen meno masuasukilla sykkeiden perusteella. Sanoiko neuvolan tätsy noista mitään? :hug:




Kyllähän niitä sellanen 20min kuunneltiin...ei rauhottunu meno yhtään...tai käväs se 170 vissiin jossai vaiheessa...mut ei sitte sen kummemmin kommentoinu. kai se on normalia, kun oli kovi vilkkaana just sillo :/
Okei, mä en ikinä muista niitä "suositus"sykkeitä vauvoille mut meillä noi köyny maksimissaan 160 kun peuhannu just. Mut eikös noissakin ole jotain eroja yksilöittäin. En tiiä. Älä huolestu kuintenkaan mun höpinöistä, jos ei neuvolassa kommentoida niin uskon et kaikki hyvin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Niisku-neiti:
kevytmelankolia Niin kun kyse on käynnistyksestä on raja tuo 38 viikon täyttyminen.

Ja se jos vauva tulee itsestään aikasemmin ulos niin riittää täysiaikaisuuden rajaan se 37+0-37+6 sehän tarkoittaa rv 38.

Ainakin vau kirjassa lukee näin

38.viikko = Raskaus 37 viikosta 0 päivästä 37 viikkoon ja 6 päivään.
Tuolla vau kirjassa lukee myös "Niimpä kaikki 38. ja 42. viikon välillä tapahtuvat synnytykset ovat normaaleja." Ja siis siinä jutussa puhutaan yliaikasuudesta, eli sillon kun 38 on täynnä niin on normaali. Tosin näyttää siltä että yhdessä se on 37 ja toisessa 38, mutta näin mä olen "oppinut" että täysiaikanen on 2 viikkoa ennen la:ta ja sehän on 38+0. Mutta siis en halua asiasta riidellä enkä mitään vaan ihmettelin vain jos/kun eripaikoista saa eri tietoa!

:)

Noista verenpaineista joku kyseli, mulla on neuvolassa ollut 117/73 luokkaa. Nyt kotona oon mitannu päivittäin niin vaihtelee tosi paljon, useasti kyllä on nyt ollut korkeemmat jotain 120 tai 130 yläpaine ja alapaine 75-90. Että pientä nousua on ollut. Katotaan mitä keskiviikkona neuvolassa näyttää.

Tosta parisuhteesta, vaikka täälläkin välillä räiskyy ja kirjotinkin että jotain ongelmia (= erimielisyyksiä) on niin kyllä pääsäntöisesti meillä kaikki kunnossa on ja mies on sekä loistava aviomies että maailman paras isä. Ei se elämä aina mitään ruusuilla tanssimista ole!

Vielä en oo oikeen osannut sisäistää että töihin ei ole menemistä (no tänään piti käydä... avaimet unohdin palauttaa ja heti niillä oli siellä tietsikkaongelma minkä samalla ratkasin...) vähään aikaan. Ja jo tässä viikonlopun aikana on tullut tunne että miten sitä saa ajan kulumaan... No, eiköhän se aika ala viimestään sitten kulumaan kun Urmi syntyy :whistle:

Sormukset mulla on edelleen sormessa ja turvotusta ei juurikaan vielä ole. Viimeksi ei tarvinnu ottaa sormuksia ollenkaan pois vaikka turvotusta olikin, kihlasormus oli sen verra väljä. Nyt saa nähdä kuinka käy kun tuo vihkisormus on vähän pienempi että tarviiko ottaa pois jos turvotusta tulee.

Vinja ja Urmi 34+0
 
Alkuperäinen kirjoittaja VanamoBr:
VanamoBr:

Jahvetti Melkoinen meno masuasukilla sykkeiden perusteella. Sanoiko neuvolan tätsy noista mitään? :hug:




Kyllähän niitä sellanen 20min kuunneltiin...ei rauhottunu meno yhtään...tai käväs se 170 vissiin jossai vaiheessa...mut ei sitte sen kummemmin kommentoinu. kai se on normalia, kun oli kovi vilkkaana just sillo :/
Okei, mä en ikinä muista niitä "suositus"sykkeitä vauvoille mut meillä noi köyny maksimissaan 160 kun peuhannu just. Mut eikös noissakin ole jotain eroja yksilöittäin. En tiiä. Älä huolestu kuintenkaan mun höpinöistä, jos ei neuvolassa kommentoida niin uskon et kaikki hyvin.
Jep, en mie onneksi osaa silleen kovasti näistä ressata :D Tietty sit se olis ollu tosi korkee, jos olis ihan lepotilassa mitattu, mut tosiaan oli meno päällä sillon.
Ei kyllä koskaan ennen oo noin korkeeksi noussu vaikka olis jytänny just :/ Aina ollu 140-160 välillä...en edellisistäkään muista, et noin korkeella olis ollu... :whistle:

 
Jahvetti ja Meillevauva Noissahan vaikuttaa se mikä on lähtöpaine. Eli mulla esikoisen kans lähtöpaineet ekoilla neuvolakäynneillä oli korkeammat kuin nyt niin 95:ta alkaen vasta huolestuttiin ja nyt kun on yli 85 niin sit huolestutaan. Eli alapaine oli esikoisen kans koko ajan jotain 74-78 ja nyt on 64-70. Erotus aikaisempaan tilanteeseen siis se minkä mukaan seurataan.
 
Niisku-neiti mä olen mittaillut ja ollut huolissani kun mullakin leposyke usein 100 luokkaa. Viimeksi neuvolassa siitä kysyin ja sanoi että sitten rupee olemaan sikiön hapensaannissa ongelmia jos rupee 120 olee oma syke kokoajan.
 
Jahvetti Meidän pikkasen sykettä ei edes löydetty heti viimeks ku olin. Vaan onneks sit ultralla löydettiin ja se veteli 165+ eikä kyl laskenut. ja meillä ollut nuo ton 160 paremmalla puolella. Yhden kerran oli 130 ja sillon pelästyin et kui se nyt noin voi olla. :hug:

Hissukalle :flower: Hyvistä kuulumisista.
 
SEE
JAHVETTI sanoiko nevolantäti tosta sf-mitasta mitään. Sulla ei vissiin ollu kasvannut nyt ollenkaan. Itsellä tänään mitattu ja laskenut 1cm. Nyt kun olen googlettanut niin alkaa mielessä myllertää kaiken näköistä. Jostain lääketieteen sivuilta luin että jos sf-mittan kasvu pysähtyy tai laskee ilman että vauva olisi varmuudella laskeutunut olisi tämä syy lähettää äiti lisätutkimuksiin äippäpolille.
Jaa-a pitäisiköhän varata aika yksityiselle ultraan? No katsotaan...
 
Vinja
Sormukset mulla on edelleen sormessa ja turvotusta ei juurikaan vielä ole. Viimeksi ei tarvinnu ottaa sormuksia ollenkaan pois vaikka turvotusta olikin, kihlasormus oli sen verra väljä. Nyt saa nähdä kuinka käy kun tuo vihkisormus on vähän pienempi että tarviiko ottaa pois jos turvotusta tulee.
Mulla lähti kans vasta joku 5 päivää sitten sormukset pois. Kihlaa voisin pitää mutta vihki on samoin pienempi niin en viitsi pitää kumpaakaan. Ne saa sormesta pois, mutten uskalla jättää kun pahimmas tapaukses sit leikataan uus sormus kahtia. Kääk. :eek:

Vanamo+ Viltsu 35+5
 
heips mammat!

hurjasti taas tullu juttua viikonlopun aikana, ja harmillisesti näyttää siltä, että monella ei ainakaan helpotu olo näin loppua kohden.. jaksamista kaikille vaivojen kanssa kamppaileville ja erityisesti niille, joilla parisuhteestakin koituu lisästressiä! toivottavasti ne miehetkin ymmärtävät, että vaimot tarvii erityisesti kipuilevina ja vaivaisina enemmän tukea ja hellyyttä.

ihanan viikonlopun jälkeen mullakin oli nyt aamulla vuorossa vika lääkärikäynti. lääkäri oli oikein mukava ja asiantunteva, joten hyvillä mielin lähdin kotiin sieltä. proteiinit ja leukosyytit oli reilusti plussalla, mutta verenpaineet tosi matalat eikä turvotuksesta merkkiäkään, joten päättivät sitten vain tehdä tarkempaa seurantaa jatkossa. huomenna siis uusi näyte neuvolaan ja keskiviikolle puhelinaika. lääkäri oli sitä mieltä, että ne takaisin palanneet pahoinvoinnit vois liittyä mahdollisesti alkavaan raskausmyrkytykseen, minkä vuoksi seurantaa pitää nyt tehdä ihan säännöllisesti ja reagoida heti, jos paineet lähtee nousuun.

muuten kaikki olikin kunnossa, kohdunkaulaa ei kuulemma ole juuri mitään jäljellä ja ihan pehmeetä oli se vähä mitä siellä oli.. kohdunsuu oli sormelle tai kahdelle auki ja pää tuntui kuulemma hienosti sisätutkimuksessa. eli taas kehotettiin pakkaamaan sairaalakassi, kun paikat on kai kypsyneet siinä määrin, että synnytys voi käynnistyä milloin vaan. itse ajattelen, että voi toisaalta mennä useampi viikkokin :). lääkäri vaan totesi, ettei varmasti mene yliajalle.. sehän nähdään ;). sf-mitta oli nyt 30 (kuulemma voi johtua eri mittaajasta) mutta vauva on hyvän kokoinen eikä ainakaan lääkärin mukaan tuntunu mitenkään pieneltä, vaikka mitta ei oikein pysy perässä.

sen verran sain jatko-ohjeistusta, että tästä eteenpäin pitää välttää painavien esineiden nostamista (miksi?) eli saliohjelmasta jää maastaveto pois ja kyykkyjä pitäis tehdä varovaisesti. muuten voi, saa ja kannattaa jatkaa liikkumista omien tuntemusten mukaan. ja noiden proteiinien ja leukosyyttien vuoksi kehottivat vihdoinkin jäämään lomalaiseksi ja lepäämään enemmän.. kai se on vihdoin uskottava viisaampia ja nautittava lomasta :).

mukavaa päivää kaikille! ja tsemppiä mahdollisille lähtijöille.. ainakin niisku-neidin tilanne kuulostaa jännittävältä :)

shiva 36+4
 
VanamoBr
Ei mitään erikoista, verenpaine korkeella ja virtsassa proteiinia.
Sano et pari tuntia ja sit voin kotona mitata verenpaineen ja jos on noussut ja olo yhtä kamala niin sit soitto kättärille. Pitää nyt seurata!
Mä olen niin väsynyt ja poikki itse et en todellakaan jaksa kolmea viikkoa tälläistä enään... Pakko tehdä jotain jos olo ei helpota ja niin se lääkäri sano viimeviikolla kun osastolla makasin :(
 
Jahvetti, mulla pe pikkuisen syke 170 eikä laskenu niin heti pisti äitipolille tarkistukseen. Siellä sanoivat että sykkeeseen voi vaikuttaa tietysti äidin oma syke mutta myös esim. äidin matala verensokeri. Uskon että Onni neuvolassa hermostu kun täti tuskassa yritti hahmottaa miten päin se on, ultrassa sit vaan illisteli mulle et ähäkutti. :kieh:
Profiilissa uus masukuva, josta ymmärtää et ei kauheesti enää raksalla pysty (lue: taivu) tekemään mitään. :LOL: No, ei taida olla paljon energiaakaan...
 
Nalle-Puh Voi itkun kitku! Toivotaan et olo helpottaa-- :hug:

shiva Aika hurjan kuulonen sun kohdunsuun tilanne myös, niin kuin monella muullakin täällä jo. Ja kun olet esikoista odottamassa niin siihen nähden aika hyvin kypsytellyt paikat. Varovaisuutta varmasti nyt ihan sen takia lääkäri suositteli noiden nostojen kannalta. Pääseehän niitä sit tekemään kun vauva on syntynyt. Hyvä että seuraavat arvoja.. Kaikilla ei tosiaan tule jokaista oiretta raskausmyrkytyksestä heti kättelyssä. Mulla taas ei paineet kovin korkeet mut turvotus tuli yhtäkkiä ja paineet nousseet lähtötilanteeseen verraten. Proteiinia ei ole virtsassa eikä ollut edellisessäkään raskaudessa kun vasta vikalla viikolla yhellä +:lla. Mutta toivotaan ettei se sairaus iske tähän viime tippaan sullekaan.

Kohdun kaulan tilanteesta omaa napaa.. Mulla ei ole tapahtunut mitään muutosta siellä saralla vaikka kuinka olen uudelleensynnyttäjä. Viimeks viikko sitten oli 45 mm ja kiinteä, kiinni. Eli ei ole helpolla aukeemassa tämänkään mukulan kans. Sais musta jo vähän kypsyä. :kieh:
 
SEE
Kiitos JAHVETTI rauhoitteluista. Varasin nyt kuitenkin ultran, olen kyllä muutenkin sitä miettinyt että olisi kiva saada kokoarviota ja nähdä meidän pikkuinen vielä kerran ennen maailmaan tuloa. Sainkin jo huomiselle ajan 13.30 joten eipä tarvi nyt sitten turhaa murehtia...

T:SEE rv 35+3
 
Nyt on pyykit melkein pesty. Pesutuvalle vein kun en jaksanut alkaa monen päivän pyykkisavottaan. 5 koneellista noita yhteensä oli, kaks pyöritän kotona ja kolme tuvalla. Onneks saa kuivumaan kaikki tonne kuivaushuoneeseen niin ovat jo illaksi kaapissa. Meillä vain se ongelma et omistetaan kaikki kolme niin hirvee kasa vaatteita et ne ei kaikki mahdu kaappiin kun ovat puhtaana. :LOL:
 
Tyttiliini
Paineista vielä sen verran,

että ainakin Naistenklinikalla systeemi on se, että jos alapaine on yli 95 kotona, sitä aletaan seurata. Varmaan jollain tavalla vaikuttaa sekin, mikä on ero omaan normaaliin verenpaineeseen, mutta kyllä siellä on ihan samat selkeät rajat kaikille. Alapaine saa olla max 95 kotona ja max 100 sairaalassa mitattuna. Mulla ekassa raskaudessa verenpaine nousi aika äkkiä tossa 33 viikolla ihan normaalista niin, että alapaine oli lähellä sataa. Heti jouduin osastolle ja tarkkailtiin sikiötä, verenpainetta ja proteiinia pissasta. Välillä pääsin pois ja taas jouduin takaisin ja sellasta se oli sitte loppuraskaus. Vasta aika loppuvaiheessa sain sitte verenpainelääkityksen. Varsinaista raskausmyrkytystä ei mulle tullu eikä verenpaineen lisäks muuta ongelmaa. Eikä synnytystä käynnistetty eikä mitään. Mutta siis tarkkailussa olin koko ajan, joko osastolla tai sit ramppasin neuvolassa.

Ideanahan on se, että kun verenpaine nousee, pelätään raskausmyrkytystä. Ja jos on alapaine yli sen 95 ja vielä proteiinia pissassa, ainaki täällä joutuu saman tien osastolle.

Joo no mulla on kans nyt paine noussu, ensin oli ihan viime viikolle asti alapaine jotain 75 luokkaa ja viime viikolla sitte yhtäkkiä jotain 96. Kävin Naistenklinikalla ja lääkäri kirjotti mulle verenpainelääkkeen mutta ei ihme kyllä pistäny vielä osastolle. Sain kans kotiin niitä pissatestitikkuja ja käskyn käydä pari kertaa viikossa neuvolassa.

Tosi kurjaa kyllä, koska ihan varmasti häkki vielä napsahtaa ja joudun sinne osastolle. Ei siinä muuten mitään, mutta tuntuu kamalalta että joutus olemaan monta viikkoa pojasta erossa. Olenki jo vannottanu miestä, että retuuttaa lapsen sitte joka päivä äitiä kattomaan B)

Mutta olo on tosi hyvä kyllä. Mutta eiköhän noi tukalat olot ja krempat tänneki iske jossain vaiheessa ;) Mullahan onki viikot vasta 34+4, joten tässä ehtii vielä tukaloitua.
 

Yhteistyössä