** Helmikuun Helmet** tammikuu

Moikka

Neuvolakuulumisia
rv 36+4
paino +800g/vko
turvotus +-
RR 120/76
pissa - -
sf 36 :eek: (mittas pari kertaa, mutta totta oli, viimeks rv34 32cm )
rt
sydämensyke +
liikkeet ++
Paineli päältä ja arvioi kanssa hiukan isommaksi vauvan, mitä viikon takanen ultra, oli sillo 2.5kg. Mutta syntyessään tyttöjen mitoissa eli 3.3-3.4kg, kuten polillakin sanoi. Sanoi, että napakka vauva tuntuu olevan =) .
On muute aika ronski täti, meinas häpyluu räjähtää, ku mittas sf mittaa |O . Mutta varotti taas, ja eipä ole turhia löysiä tuon terkan mittanauhassa :D .
Sano, että tuskin tarvii ootella, että syntyy iha tässä lähiakoina, toki ei sitä tiedä, mutta ei usko hän. Varautua siihen käynnistykseen sitten rv39+0.. No nii mä itekin ajattelen, vaikka mitä oloja tässä ois, tuskin tulee aikasemmin. Nähtäväksi jää.

Cruella
onnea täysaikaisuudesta :flower:

Nalle-Puh
Jaksuja, ei tunnu sullakaan helppoa olla :hug:

Nyt pyykkihommiin ja ruoanlaittoon. 12sta maissa kerholle sitten käppäileen.

:heart: nelli&pulla 36+4
 
Mulla on paineet ollui yläkantissa jo pidemmän aikaa nyt. Sellaista 138/89 pitelee :/ on seurattu 1/2 - 1 viikon välein neuvolassa, omaa mittaria ei ole. Onneksi ei sitä valkuaista ole pissassa ainakaan tähän pv mennessä ollut. Turvotukset on jaloissa kanssa aika kamalat. Toissailtana sorruin kebab-pitsaan ja aamulla olikin jalat sen näköiset ja tuntoiset että kunnon morkkis tuli päälle illan herkutteluista. Tyhmää tämä tämmöinen :( .

Supistukset ja niihin liittyvät kivut kyllä pahenee päivä päivältä. Eilen lenkillä viimeinen 200m oli tuskan takana päästä kotia... no maha oli sitten ihan sekaisin, joten liekö ollutkin ne kivut sitten enempi sitä sarjaa. Jännä kun ei aina nyt tunnista ees mihin sattuu, sattuu vain. Bw: Mitä muuten se on se teidän sukkapuikkoilu?? Sellaista en taida itse tuntea, koska en ainakaan osaa mihinkään kipuun yhdistää mitään neulontaan liittyvää, vaikka neulonta sinänsä ihan vihoviimeistä hommaa mun mielestä onkin :LOL: :LOL: :LOL: .

Joku puhui että kyljen kääntäminen on hankalaa... hitto kun voisi niin edes tehdä!!! Mulla asento nukkuessa on vasemmalla kyljellä jotain jalkojen välissä pehmusteena piste. Muut asennot lykkää kamalan tuskaolon päälle heti, supistukset menee niin kipeeksi ja kovaksi, että itku kurkussa pitää miettiä miten takas vasemmalle kyljelle pääsisi... Mistä lie tuokin johtuu.

Ja viime yönä kävin varmaan se 7 kertaa vessassa, hittolainen.

--- No onneksi ei enää kamalan pitkään tartte mitään näistä vaivoista kärsiä. Olen kyllä jo totaalisen tympääntynyt tähän raskaana oloon... haluan vauvan jo erilleen itsestä ja oman vaivattoman :D kropan takaisin!!!

Piiju 35+5
 
Hohhoijaa! Viime yö tuli suurimmaks osaksi istuttua vessanpöntöllä :eek: MISTÄ TUOTA KUSTA RIITTÄÄ????? :x :x Aamusta nukuin 9-11.30! Nyt on lonkat kipeet... |O Vali vali.. ANTEEKSI! :ashamed: :ashamed: Nenäkin on alkanut vuotaa verta vähänväliä :/ ja pissillä käydessä tulee sellasia retaleita kun keitettyä kanamunan valkuaista.. kait ne on niitä limatulpan jäänteitä! Nyt syömään ja ulos jospa tulis himpunverran paremmalle tuulelle... |O

Tarppa ja toukka 36+6!
 
heips.

Koita tarppa jaksaa :hug:

Mullakin rupes aamusta heti toimimaan vatsa. Tämän 2 kuukauden ummetuksen jälkeen olo on helpottunut mutta samalla jännittynyt että onkohan tää ennuste tulevasta. :D

Kyllä supistuksiakin tulee. Ja sen jälkeen yleensä juostaan taas vessaan.

Tosiaan mistä sitä kusta riittää??? monta kymmentä litraa päivässä tulee loroteltua.

Pitäis jaksaa pyykkiä pestä mut ei millään jaksais... haluisin vaan nukkua. :whistle:

Niisku-neiti& rinsessa 36+6 (jee huomenna tasan 37!!!) :heart:
 
en päässy kahteen tuntiin kaksplussan sivuille. Muille kylläkin. :headwall: |O

Nyt kuulkaas ois seinät pystyssä meitin kodissa. :p aamulla tuli autot ja toi seinät ja nyt ne siellä töröttää ja huomenna katto viimeistää päälle. =) Nopsa toimitus.

Täällä kärvistellää yhä pukamakivussa....auuts ku ne voikin olla kipeät. Näin karmeeta särkyä vielä noiden kanssa koettukaan. Jouduin ihan panadolia ottamaan. Kävelykin niin tuskaista ku niihin sattuu...aargh. rasvaillu oon kans niitä mut tuntuu ettei oo apuja. Leikkaukseenko tässä vielä joutuu...

Miten tuntuu et mä voisin nukkua ihan jatkuvasti?! aina vaan väsyttää...


Tarppa manasin eilen ihan samaa..mistä sitä kusta tosiaan riittää??? Kävin varmaan vartin välein ja aina tuli ku letkun suusta täysillä...ihan järkkyä.

Sain varmaan antibioottikuurista sitten hiivatulehduksen ja kutina sen mukainen. :x nyt oon onneks saanu sen asettumaanpäin jo. Onneks. Yöt oli pari aika tuskaista.

Piiju sukkapuikkovihlontoja elikkäs tonne alapäähän vihloo niin maan perkuleesti ja ekana mieleen tulee et joku tökkis sua sinne sukkapuikolla.Sellasia "kivoja" tuikkasuja.

Taidanpa minäkin mennä ruuanlaittoon.

KOhta mennään taas tontille kattomaan kuinka siellä edistyy. On se niin jännää. :p

Jepsu Ja Mara 35+6 :heart:
 
Huomenia! :wave:

Kylläpä oli taas yö..samaa rataa kuin teillä muillakin yökukkujilla. Koskee ja pakottaa ja kusettaa ja ja ja..oi tätä raskaana olon autiutta. :kieh: No joo, mut osaa ainakin sit arvostaa omaa kroppaa ilman tätä mahaa. tai toivottavasti osaa..sit se on sitä valittamista, et milloin nää kilot häviää. Niinhän se menee, et koskaan ei ole hyvä olla. =)

Onnea :flower: kaikille täysiaikaisille! Itsellä vielä muutama päivä jäljellä siihen etappiin.

Ihanaa..lähden tästä kohta jalkahoitoon. Ihan taivaallinen ajatus, vaikka olenkin tosi monesti jo tässä raskauden aikana moisessa käynyt, mut taas tuntuu tulevan tarpeeseen. Niiiiiin turvonneet jalat, et hieronta ja muut herkut tekee hyvää ja saapahan kauniit, lakatut kynnet. Ei ihan ole enää itse sinne asti taipunut. Mies kyllä yrittänyt kiltisti auttaa lakkailussa, mutta joo... ;)

Ajattelin yrittää kävelemistä sinne hoitolaan..saa nähdä miten käy. Tulee vielä itku matkalla, mut niin kovin tekee mieli saada raitista ilmaa ja edes hiukan liikkua. Matkaa siis tosiaan vajaa 1km! :LOL: Ihan kuin joku vanha mummeli! :ashamed:

Toi housujen kastuminen on kyllä tuttua ja hitto niin ärsyttävää! Koko ajan saa olla joku intiimisavet-pyyhe tai alapesusuihku kädessä ja pikkareita vaihtamassa. Mitä lie sieltä lorisee. :LOL: Mut kyllä ne synnärillä sanoi, että se valkovuoto on ihan vettä näin loppuaikana, et ei tarvii huolestua...

Jees...mut aloitellaan viikkoa ja palataan taas! =)

äippäHki ja pikkuinen 36+4
 
Jepsulle onnea oman kodin seinistä! Ihana juttu! Mekin nautitaan uudesta kodistamme jo kolmatta kuukautta.

Piti sellaista vielä kommetoida, et mun maha on nyt sit laskeutunut!! Tajusin tässä, et mitään närästystä ei ole ollut varmaan 5 päivään ja nyt kun tuota masua katselee niin ihan se on tipahtanut. Housutkin tuntuu ihan eriltä päällä..ei meinaa pysyä ylhäällä. Jipii!! :D Kyllä se synnytyspäivä vielä sieltä tulee! :heart:
 
Huomenta vaan kaikille =) Täällä yökin meni supistellen ja aamullakin vielä.
Sain onneksi nukuttua tuossa pari tuntia ja nyt ei supistele.
Ihme jos tuon supistus maratonin jälkeen ei ole mitään alapäässä tapahtunut.
Tänään aattelin siivota vielä kerran ihan kunnolla ja sitten on hyvä mieli ootella, että tää kaksi viikkoa menisi äkkiä ja sitten käynnistelyyn.
Tosin saa nähä jos tämä putkahtaakin jo aiemmin, kun eilen olin jo muutamaan otteeseen menossa sairaalaan, kun niin kovasti sattui.
Nyt 37+0 jee :D
 
Siis kuinka te laskette ton täysiaikasuuden? Kun eikös täysiaikanen ole kun on 38 viikkoa täynnä eli 38+0. Moni laittanut että täysiaikanen kun viikkoja 37+0. Tämmösen tekstin tosta löysin helistimen sivuilta kun asiaa mietin:
Täysiaikaisen raskauden kesto on 280 päivää eli 40 viikkoa laskettuna viimeisten kuukautisten alkamispäivästä. Sikiö on kypsä syntymään jo 38 raskausviikon jälkeen, eikä lasketun ajan ylittyminen 2 viikolla ole poikkeavaa eli normaali täysiaikainen raskaus kestää 38+0 (38 viikkoa ja 0 päivää eli tasan 38 viikkoa) -42+0 raskausviikkoa. Jos synnytys tapahtuu ennen 38+0 raskausviikkoa, puhutaan ennenaikaisesta synnytyksestä. Yli 42+0 raskausviikkoa kestänyt raskaus on yliaikainen.

Ja siis ihan hirmu tärkeä asia :whistle: mutta mua vaan rupes vaivaamaan...

 
Mulla räjähtää alapää!!! |O |O |O

Sattuu aivan sikana. EN edes huomaa enää tuleeko supistuksia kun tuo alapää sattuu niin kovin. Tekis mieli sen takia lähtee hakee jo apua tähän kipuun.

Sain pyykkikoneenkin päälle. Kumpa joku vielä ripustais ne. :LOL:

Sohvalla makaaminenkin sattuu... Ja ylösnouseminen joka kerta sattuu enemmän ja enemmän. Ja jos vielä neuvolantäti keskiviikkona neuvolassa sanoo ettei ole laskeutunut niin suksikoon sudaniin. Mikä hemmetti siel muuten painaa. :kieh:
 
Täysiaikaisuudesta.. Mulle taas sanottu, että tuo rv37+0 on täysiaikaisuuden raja, sitä ennen on keskonen. Ihan kyselin toissakerralla asiaa neuvolassakin, mutta myös KYSissä sanottu näin. Nytki sano neukun täti, että ei olis ku pari päivää täysiaikasuuteen.

Voi jösses! |O |O Oli nii törkeen kovakouranen täti, ku paineli mahan päältä vauvaa, ni nyt on siitä aamusta asti alavatsa ja alaselkä nii hemmetin tulessa ja välistä supistaa |O . Ja tuo kerhomatka taas..yht. se 3km about.. Meinaa alapää pamahtaa..ja vielä pitää lähtee hakee tyttö poiskii. Masentavaa, jos menee käynnistykseen asti.. Mutta siihen asennoidun minä. Ylläri sit, jos yksin alkaa pukkaamaan.

Nyt levytän sohvalla |O !
 
SEE
Moikka.
Neuvolakuulumisia
RV 35+3
Painoa 350gr/vko yht. 9.4kg
Pissa puhdas
RR 133/84 ( vähän noussut)
Turvotus -
Tarjonta rt
Sf-mitta 30 (viimeksi 2 vko sitten 31)
Kyselin syytä tohon mitan laskuun niin sanoi että joko on laskeutunut tai sitten asento vaan erilainen. Jotenkin tuntuu ettei tohon mittaamiseen voi luottaa yhtään. Kysyin tarviiko huolestua niin naureskeli ettei tarvi, heittoja voi tulla kuulemma.Itse kun mittaa niin saan ainakin 33 vaikka makaisi ihan selällään. Tiedä tosta nyt sitten
Sykkeet 120-130
Liikkeet ++

Täällä kovasti puitu parisuhteita ja monilla näyttää raskaus tuovan esiin noita ongelmia. :hug: niille joilla ongelmia. Täytyy kyllä omalta kohdalta sanoa että parisuhteemme on ollut kunnossa jo ennen raskautumista ja silloin niitä ongelmia ei varmaankaan raskausaikanakaan tule. En olisi kyllä lasta käynyt yrittämäänkään epävakaaseen parisuhteeseen. Älkää nyt vaan kukaan loukkaantuko , mutta kyllä mun mielestä noi ongelmat pitäisi hoitaa alta pois ennekuin lapsia syntyy, sillä uskoisin että vauva-aikana moni hyväkin parisuhde joutuu koetukselle ja jos tilanne jo nyt kireä niin voi tulla isoja ongelmia. Oma mieheni on mukana odotuksessa hyvin ja muutenkin on ihana :heart:

Tosta sukkapuikkopistoista joku kyseli niin ne tuntuu ihan kuin joku tonne kohdunsuulle tuikkaisi puikolla, sellaista vihlontaa joka kestää hetken ,menee pois ja tulee uudelleen...

Monet myös ovat kyllästyneet olotilaansa. No eihän tää enää mitään juhlaa itselläkään ole mutta kyllä nämä kaikki olot kestää kun tietää palkinnon olevan suurin mitä saada voi. Tällä asenteella itse olen jaksanut vaivat ja unettomuuden. Itse toivon että vauva olisi vielä tovin masussa kasvamassa , kyllä äiti kestää pienen vuoksi mitä vaan. Mutta pitää muistaa että kenelläkään meistä ei ole enää pitkä matka maaliin joten JAKSUJA kaikille!!

T:SEE rv 35+3 :heart:
 
Hei taas. Ainoo missä pystyn olemaan niin on tässä koneella pehmeä toimisto tuoli persuksien alla.

Nyt tulee supistuksiakin enemmän ja kakka rupee olemaan jo aika löysää :/

Pieni vaalean keltainen lima krämmälekkin tuli äsken.

Ja vauveli senkun riehuu. :LOL:

Vitsi sentään kun mies on koulussa tosin koulu on meidän vieressä mutta on menossa sieltä suoraan töihin. Ja pääsee viimeistään 9 illalla. Entä jos panikoinkin ihan turhaan ja pyydän häntä jäämään sittenkin kotiin. Sit varmaan häviää supistuksetkin ja mies suuttuu turhasta hälystä. Pelkään kuitenkin et joudun yksin synnärille jos päästän mieheni töihin.

Noh on tässä vielä tunti aikaa tehdä päätöksiä. Sitten on enää turha ruveta peruumaan miehen töitä. Kuka ne nyt pystyis tunnin varoituksella tehdä. :/
 
Päivää mahoille ja mammoille!

Onpa tänne tullu tekstiä sitten viime näkemän. Olen olut viikonlopun lähes pimennossa tän kans kun en vaan jaksa kykkiä koneella.
Käytiin eilen häämessuilla miehen kans ja olikin huojentavaa huomata et mä löydän jutut meidän häihin hyvin äkkiä. Eikä onneks tarvi miettiä morsiuspukua kun se on jo ostettu eikä sormusta kun se killuu jo sormessa. ;)

Täällä on kovasti ollut vaivoja ja v.tutusta ilmassa. Otan osaa! Muakin alkaa väsyttää tämän mahan kanssa olo aina silloin tällöin varsinkin sukkia laittaessa ja peittoja heilutellessa. Mutta vähemmän se vauva peittojen heiluttelua mahassa häiritsee kuin pinnasängyssä meidän vieressä. Nautin vielä tästä ajasta kun saadaan olla miehen kanssa ihan kahdestaan aina silloin tällöin kun esikoinen on isällään. Tosin kaipaan jo Viltsua viereen tuhisemaan. Ristiriitaiset on fiilikset ja mikään ei tunnu riittävän nyt. Kärsimättömyydestähän tässä on kyse siksi mene hermokin välillä.

Olen miettinyt vauva-arkea ja kyllä se vaan pelottaa. Edellisen raskauden jälkeen koin paljon ikäviä juttuja ja jäin yksin masentuneena ja väsyneenä. Nyt en usko että mies jättää mua yksin huolineni. Enkä usko että menetän yhtään kaveriakaan, ne on lähteneet jo ketkä ei kestä oikeeta elämää. :D Silti ajatus vauvan kanssa olemisesta saa mut epävarmaksi. Olen hyvä äiti ja selviän mistä vain, mutta vastasyntynyt on niin hauras ja kun siinä rinnalla on vielä mun pieni tyttö kenelle olen omistanut elämäni ennen tätä uutta tulokasta niin tuntuu vaikealta osata olla tasan kummankin kanssa. Tiedän että kaikki sujuu ja on sujunut muillakin mutta on muutkin näitä miettineet. Voi että. Tulis jo tämä pieni niin lakkaisin miettimästä ja alkaisin toimimaan! :whistle:
 
nelHM No höh, kun äippäpolilla just kysyin miksi ei käynnistetä aikasemmin, niin selitti se lääkäri just nuo viikot.
Eli 37+0 alkaa 38 viikko, mutta täysiaikanen vasta, kun 38 viikkoa täynnä eli 38+0.
Samapa tuo :D
Tulin koneelle kahveet juomaan tässä siivouksen välillä... Kohta taas jatkamaan.

Pakko oli vielä aiheesta googlettaa, niin tuolla luki, tekayn sivullako se nyt oli, että jos lapsi on 37+0 hän on täysiaikainen :eek:
Elikkäs ei tuo sitten pitänyt paikkaansa, mitä mulle Kyssissä sanottiin tai sitten epähuomiossa tuli virhe tai kuullun ymmärtäminen pätki :D
 
SEE Onhan se tietysti noinkin, mutta kyllä ne ruusunpunaset unelmat alkaa karista tässä, kun neljättä odottaa ja paikat alkaa jo olemaan niin lopuun kuluneet muista raskauksista.
Ja tosiaan parisuhdekin on sitten koetuksella just siksi, kun mieskään ei jaksa enää niin tukena olla.
Kyllä minäkin ekaa odottaessani muistin miten parisuhde kukki ja kaikki oli niin ihkua...
Mutta tästäkään ei pidä sitten kenenkään loukkaantua, halusin vain tuoda julki ajatukseni.
Onhan tietysti sellasiakin äitejä, jotka odottaa kymmenettä lasta ja voi hyvin ja kaikki on hyvin, mutta mun kohdala raskaudet on aina vetänyt parisuhteen koetukselle.
Onneksi tilanne on aina korjaantunut, kun jakaudun. =)
 
kevytmelankolia Niin kun kyse on käynnistyksestä on raja tuo 38 viikon täyttyminen.

Ja se jos vauva tulee itsestään aikasemmin ulos niin riittää täysiaikaisuuden rajaan se 37+0-37+6 sehän tarkoittaa rv 38.

Ainakin vau kirjassa lukee näin

38.viikko = Raskaus 37 viikosta 0 päivästä 37 viikkoon ja 6 päivään.
 
Neuvolakuulumiset pikaseen :wave:

Rv 37+4
Paino +1000g/vko
Turvotus +++++ :kieh:
RR 139/87
Pissa ---
SF-mitta 32cm (rv 33+6 sama 32cm)
Liikkeet ++
Syke 180 :/

Joo...eli kasassa ollaa...veetutuskäyrä aika korkeella, selkä huutaa armoa :'(
 
Nalle-Puh :hug: jaksuja!

päivitin mahan kuvan profiiliin! Se on ihan äsken otettu. :D

Makaroonilaatikko paistuu uunissa ja laitan sen pakkaseen jemmaan. Mies halusi tarjota lähipizzeriasta naminamia tänään niin mikäs siinä. Saanpahan jotain tehtyä tonne pakkaseenkin. KInkkupiirakka sujahti suuhun koko pellillinen eilen :ashamed:

Mara paukuttaa tuolla alapäässä jotain ihan urakalla. kovasti liikkunu taas.

Nyt hommiin....

Jepsu pikana
 

Yhteistyössä