**Helmikuun Helmet** marraskuu

Vinja hieno massu!
Kyllä tosiaan säikäytti eilen toi kolari mutta just mun äiti soitti ja sanoi että veljet pääsee kottiin tänään sairaalasta. (mun kaksoispikkuveljet)
Toinen ollu tajuttomanakin eilen kun auto oli kaatunu kyljelleen ja toinen hakannu ja läpsiny toista hereille siellä jumissa autossa. Kyllä varmaan ovat reppanat paniikissa olleet. :'( Onneksi heillä ei oo mitää pahempaa vikaa/vaivaa. Ne kaksi muuta autossa ollutta jää vielä sairaalaan kun loukkantuivat pahemmin. Teholla olevalla ilmeisesti on ilmaa päässy selkärankaan ja se painaa hengitysteihin tms. Ja toisella leikattu jalka, 4 kylkiluuta poikki ja rintalasta murtunu. Lääkäri oli sanonu mun veljille että saavat olla todella kiitollisia että selvisivät näin vähällä. Pojilla oli varmana suojelusenkelit mukana! :'( Vieläkin ihan itkettää kun miettii miten lähellä oli että ne ois voinu vaikka kuolla. :'( Mutta kaikki hyvin! :)

Enpä nyt sitten muista mitä mun piti kommentoida.... :ashamed:

Kiitos kaikille vielä tuestanne! :hug:

Helpottunu Jepsu ja Martti 27+5 :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Jepsu ...joka vielä kysyy, et tuleeko meille lisää, niin vedän sitä lättyyn B) :attn:

Jahvetti 29+2
:LOL: tää repesi nyt täysin!!!


Huih :eek: millaisia stooreja täältä sai tälläkertaa lukea, ei sitä ikinä kyllä tiedä mitä sattuu! Kauhun hetkiä on saanut Jepsu kyllä kokea, onneksi kaikki taitaa olla nyt olosuhteisiin nähden kuitenkin ok!

Mulla oli yhdellä kaverilla melkein loppuun saakka viimevuonna pojuvaavi just tollasessa kehtoasennossa kohdussa (jotku puheli tuolla aiemmin, en muista enää kuka :ashamed: ), eli poikittain pötkötteli siellä. Sf-mittaan taisi vaikuttaa, eli meni aika alakantissa koko ajan. Meidän likka on välillä selvästi oikealla puolella enempi, välillä vasemmalla, kun mahan muoto muuttuu ylhäältäpäin tarkasteltuna :). Mutta että mitenpäin on muuten on mulle kyllä täysi mysteeri.

Masu on kasvanut ihan hurjasti nyt! Mutta mikä on ihanaa, niin mitä ilmeisemmin mun vatsalihakset ja kaikenmaailman kiinnikkeet siellä on alkaneet antaa periksi ja VOIN TAAS LIIKKUA :attn: =) =) Rauhassa pitää mennä, mutta voipi jokatapauksessa jo sentään käydä kävelylenkeillä ilman että pitää itkua keskenkaiken tuhertaa kun kipuilee. Aivan mahtavaa, kummasti mielikin taas parempana =) !!

Profiilissa uusin masukuva (puolentoista viikon takaa tosin).

Piiju ja pikkulikka :heart: rv27+4 :)kohan se jo on..??)

 
Vinja Siulla voi olla taaksepäin kallistunut kohtu, kun massukin on pienenlainen :) Sillon vauvakin tuntuu varmaan ihan erilailla. Kaikki me kuitenkin "muotoudutaan omaan tahtiin ja tyyliin, mitä sitä muita kadehtimaan :hug:

Piijulla on ihana terävä massu :D

Miun makeenhimolla ei ole mitään rajaa :ashamed: Viimeset 3 päivää oon mässyttänyt karkkia sokereista välittämättä :'( Tunnen itteni ihan selkärangattomaksi...
Tissit ja etenkin nännit on kauhean kipeet :/ Viime yönä heräsin siihen, kun toista nänniä viilteli niin kovasti. Rupeekohan miullaki kohta tissit vuotamaan niinku muutamalla täällä :eek:

Se olis iltapäikkäreiden aika :wave:

Kiin ja My 28+6
 
Piiju aivan ihana possu tossa sun paidassa!! Noita elämän pieniä iloja kun voi käydä kävelyllä ilman että sattuu...

Kiin koskaan ei ole kyllä sanottu että olis taaksepäin kallistunut mutta mistäs sitä tietää. Täytyy olla vaan tyytyväinen kun ei ole kauheen iso niin on varmasti helpompi olla, kuitenkin sitä aina katsoo että oispa mullakin tommonen... :whistle: Mulla on kanssa muutaman kerran ollut nänni/nännialue kipee, semmonen viiltävä kipu mutta ei kestä kauheen kauaa. Mistälie johtuu? Mulla ei tullut tuosta neidistä kyllä yhtään etukäteen maitoa, ja aika heikonlaisesti tuli kyllä koko imetysaikanakin :/

Ainiin, ootte kestovaipoista jutellu... Mä oon sitä kauheesti kyllä miettiny ja kaupassa niitä hiplaillukin... Mutta saas nyt nähdä, jotenkin tuntuu kauheen työläältä, ja sitten osa niistä on niin kauheen paksuja pötköjä että tuntuu ihan kauheelta laittaa semmonen pullukka pikkusen housuihin :/ Mutta sisko niitä on pääasiassa käyttänyt, samoin naapuri että vinkkejä varmaan ainakin saan asiaan. Ja siskohan se sai mut sitäkin ajattelemaan että vaikka vaan yhdenkin kertiksen korvais kestolla päivässä niin onhan se vuodessa 365 vaippaa... Pohditaan tilannetta...

Ainiin, kysynpä teiltäkin kellä on ennestään lapsia että kuinka pienen kanssa ootte käynyt etelässä? Meillä olis matka varattuna ensi kesäksi kun Urmi on sen 4-5kk vanha. Että kokemuksia olis kiva kuulla!
 
Kiin täällä myös nännit tosi kipeet |O ja maitoa on jo vuotanut jonkun aikaa, liivin suojukset kehiin... ;) Huomasin tuossa toisia ketjuja lukiessani että "tammikuun" lapsosista joku oli jo ottanut varas lähdön viikolla 31+ jotain, sulonen poika oli piti ircissä käydä kurkkaamassa :ashamed: *utelias kun olin*..
Lonkka oli viime yönä tosi kipee.. :( ja kiitettävästi taas supistelikin, joten tänään on pitäny ottaa rauhallisesti koko päivä! ;) Vetelin tuossa äsken nassun täyteen riisipuuroa.. :p NAM!

Tarppa ja toukka 28+5
 
kauheita nuo kolarit :'( onneksi on enkeleita ollut rinnalla..mun tuttava kuoli kolarissa perjantaina :'( poroa ovat väistäneet,,,nuori ihminen vielä,on itkettäny kokopäivän,kun kuulin siitä aamulla...ei varmaan uni tule silmään :(
 
hilari Mie olen pahoillani :hug: :flower:

Katoin tänään T.i.l.a.:n ja siellä tehtiin tällänen ihana joulukalenterikylä http://www.mtv3.fi/koti2006/tila2006/decora.shtml?581613 Ajattelin huomenna käydä Tiimarissa ja ruveta askartelemaan :xmas: :p
 
Iltoja!

Uh, vohvelipäivä oli tänään, vähänkö hyviä, mutta kyllä on täyteläinen olo...

Töissä kuulin, että työkaverin siskon raskaus oli mennyt eilen kesken. Toisen kerran vuoden sisään. Tuli melkein syyllinen olo, että en ole itse joutunut sellaista kokemaan ja että eka raskaus on mennyt näin hyvin :ashamed:
Vaikka en tyypistä juuri pidäkään niin kyllä se haikeaksi ja surulliseksi mielen veti... :(

Ja toinen suru-uutinen minkä tänään kuulin, oli että serkun miehen sisko, alle kolmekymppinen, oli löydetty kuolleena perjantaiaamuna. Aivoverenvuoto ilmeisesti. Aivan kauhean järkyttävää... Silläkin perheellä on ollut surua ja huolta jo ihan tarpeeksi, serkun mies on vasta toipunut syövästä... :(

Mutta jotain hyvää ja iloistakin maailmassa vielä tapahtuu! Äitee kerto tänään myös että mun yks serkku saa sitten vauvan maaliskuussa :)
Saivat ensimmäisen lapsensa viime vuonna, vuosien kovan yrittämisen ja lopulta lukuisten lapsettomuushoitojen jälkeen. Tää toinen on kans keinohedelmöityksellä saanut alkunsa...
Luulin jo että meidän lapsesta tulee viimeinen pikkuserkku meidän serkusten lapsista, mutta ei nyt kuitenkaan :D

Eilen oli myös kelan verkkopalveluun tullut lukemaan että mun äippäpakkaus tulee kahden viikon sisällä... Nyt ehkä voin ruveta murehtimaan vähän isommistakin asioista välillä... :whistle:

Kestovaipoista sen verran, etten itsekään ymmärrä niistä tuontaivaallista, mutta kova kiinnostus olis yrittää, ajattelin että kun ne kuori-ja muut ihmeosat on mulle vähän vaikea käsite, niin jos ostais suoraa niitä all-in-one tapauksia. Opettelis niillä eka että sais edes pientä käsitystä miten sellaset toimii...
 
Nyt on sitten masukuva mullakin profiilissa. Pitihän munkin kun muillakin on. Näyttää kuvassa kyllä paljon pienemmältä kuin luonnossa. Tissit taitaa kompensoida!! :whistle: Mulla on poikittain Viltsu tuolla ja on kipeenä vatsalihakset, edelleenkään ei tuo selällään makailu onnistu kun kiristää niin pirusti. Sf mitasta ei ole mitään hajua mut viimeks neuvolassa käydessäni oli 20 , siitä on kyllä aikaa jo vaikka kuin.

Kiin ja Hilari Katselin myös tota T.I.L.A ohjalmaa ja mietin että pitäis ostaa uus pöytä johonkin, jotta vois tehdä tollasen. Vie aika rutkasti tilaa, mut hieno on kyllä.

Äsken tuli joku ihme lihaskramppi tohon haavan viereen oikeelle alavatsaan niin et oli pakko mennä ihan kaksinkerroin. Tyttö 6 vee tuli puhaltelemaan ja ihme kyllä se oikeasti auttoi kun rentoutui ihokin siitä. Viltsu vissiin työns jalan sinne jotenkin samaan aikaan kun lihas oikutteli tai jotain. Olin just kömpinyt ylös lattialta kaapin liukuovea korjaamasta kun se kramppas, lieneekö jotain tekemistä asian kans. :whistle:

Jeo, mutta nyt mukavaa iltaa kaikille. meen keittelee glögiä. :xmas:
 
No aluksi kuitenki pahoittelut hilari ja pusuapina suru-uutisista :'( .

Mulla räjähtää kertakaikkiaan nyt alapää |O |O . Nyt alkuillasta asti kauhee paine tuolla alapäässä, ulosynnyttimissä ja häpyluussa. Tuntuu, että paikat räjähtää ja epparin arpi (4.5 vuotta vanha ) repee :snotty: . On sellanen paineen tunne koko ajan, ei voi istuu, ei seista, mitenkää ei hyvä. Sit siihe päälle supistelua, välillä tosi kipeesti, ni avot! Otin panadol 1g äske, jos auttas. Mut onko normaalia? Liitoskipuja on ollut viime raskaudessa iha huoleksi asti, mut nää on tosi pahoja, liitoskivun lisäks on painetta. Nii ja viime raskaudes se oli kyl myöhemmin vasta.
Torstaihin on pitkä aika miettiä ja lääkäriin en täälläkää pääse, ku ei ole.
Onks muilla?

Ja Tarppa oliks KYSin äitipolilla 4D? :D Vähänks ois hienoo, ku ei oo sellasta tää vielä kokenu.

Nyt kärsimään..

:heart: nelli&pulla 28+3
 
Alkuperäinen kirjoittaja VanamoBr:
Kiin ja Hilari Katselin myös tota T.I.L.A ohjalmaa ja mietin että pitäis ostaa uus pöytä johonkin, jotta vois tehdä tollasen. Vie aika rutkasti tilaa, mut hieno on kyllä.
Meillä on olkkarissa sellanen kirjahyllyn matala, pitkänomanen osa, mihin lie tarkotukseen, mutta meillä on ollu siinä valokuvia, kynttilöitä, koriste-esineitä, kiviasetelmia ja sen sellasta pikkusisustusta. Mie meinaan raivata siihen tilan Joulukylälle :wave: :xmas:
Toivottavasti löytyy edullisesti jostain niitä led-tuikkuja :/ Käyn huomenna kaupungissa Tiimarissa ja Tokmannilla kattelemassa.
 
huomenia :wave:

eilen ei kerinny ees konelle koko päivänä ku ukko piti synttärinsä eilen, mun mielestä ei kolmekakkosia tarvi juhlia mut minkäs teet kun sukulaisia änkee |O olihan se toisaalta kiva että kävi vieraita, tykkään mun anoppikokelaasta ja mun miehen veli avovaimoinenn on ihania ihmisiä ja niillekki on vauva tulossa =) mut toi synttäreitten järkkääminen on peestä. mullehan se nalli niistä napsahtaa suurimmaks osaks ja paineita tulee :/ no onneks ne on nyt ohi B)
ihanaa ettei toi tehyn lakko mitä ilmeisimmin toteudu. helpottunu olo kaikkien puolesta, olis ollu rankka juttu.
mulla oli eilen ihan älytön painon tunne alamahalla, varmasti vauva puski päällä alemmas. aika epämiellyttävää kun en meinannu kävelemään päästä :/ mut hyvä et on raivotarjonnassa nyt aika paljo. eilen sain jostan raajasta melkein kiinni kun tyrkki sitä tohon navan kohdille :D :heart:

jepsu: mun pitikin kysyä et miten veljes jaksaa, hyvä että pääsevät kotia jo ja muutkin toipumassa. luin kolarista hesarista ja aika rajulta kuulosti :eek: enkeleitä ollu tosiaan matkassa.

ihania masukuvia :heart: pitää munkin vissiin päivittää oma, tuntuu et on jo aika iso ja aika moni on asiasta sanonukki :whistle:

:hug: teille ketkä ootte saanu huonoja uutisia.

vinja: mulla ei kokemusta vauvan kanssa matkustamisesta mut mitä oon kuullu niin hyvin on menny ketkä on käyny. pienen kanssahan on helppo olla etelässäki ku saa hyvin suojattua vaunuihin tai rattaisiin ja vaatteilla tietty ja harvemmin 4-5 kuinen kauheesti vielä liikkuu et senki puoleen helpompi. vauvalehdissä on kanssa ollu artikkeleita vauvan kanssa matkustamisesta, voin katella jos mun arkistoista löytyy B)

kiin: mulla vähän sama homma kun sulla et makee maistuu :( oon kyllä onnistunu rajaamaan sen vkl mut silti. mullahan ei sokereissa ollu mitään mut täyttä vapauttahan en saanu vaan pitää kyttäillä silti mitä syö ja makeita vaan vähän. kaippa tuo gestaatiodiabetes voi iskeä myöhemmässäki vaiheessa vielä vaikka nyt oliki sokerit ok.

nyt aamupuuhiin.
 
c81
Alkuperäinen kirjoittaja nelHM:
Mulla räjähtää kertakaikkiaan nyt alapää |O |O . Nyt alkuillasta asti kauhee paine tuolla alapäässä, ulosynnyttimissä ja häpyluussa. Tuntuu, että paikat räjähtää ja epparin arpi (4.5 vuotta vanha ) repee :snotty: . On sellanen paineen tunne koko ajan, ei voi istuu, ei seista, mitenkää ei hyvä. Sit siihe päälle supistelua, välillä tosi kipeesti, ni avot! Otin panadol 1g äske, jos auttas. Mut onko normaalia? Liitoskipuja on ollut viime raskaudessa iha huoleksi asti, mut nää on tosi pahoja, liitoskivun lisäks on painetta. Nii ja viime raskaudes se oli kyl myöhemmin vasta.
Torstaihin on pitkä aika miettiä ja lääkäriin en täälläkää pääse, ku ei ole.
Onks muilla?
:( :hug: Mulla tuntuu tolta välillä jos ollaan oikein miehen kanssa peuhattu - siis nyt kun on raskaana. Aika helpostikin tuntuu sen jälkeen että on kamala paine, ja paikat räjähtää. Lämmin jyvätyyny auttaa siihen(kin) tosi hyvin.
Kysy neuvolasta vielä jos huolettaa! tsemppiä!
 
nelHM Kysillä on 4 d ultra mutta en päässy siihen :/ sitä käytetään vaan jos vauvalla ei ole kaikki ok! Ei kyllä harmittanu ihan hyvä kuva tuossa 3dssäkin oli ja tosi kiva oli se lääkäri :D Selosti tarkkaan kaikki kokoajan. Mulla on kanssa välillä sellanen räjähtävä tunne tuolla alapäässä |O oli myös edellisessä raskaudessa :headwall: mulla on auttanut jos menee sänkyy selänneen ja laittaa tyynyn pyllyn alla ja jalat seinälle sillai pystyyn...toivottavasti tajusit mitä tarkoitan ;) ja joskus laitoin viileän pyyhkeen alapäätä vasten sekin auttoi :ashamed:
Olipa levoton yö, mulla on siis maailman LEVOTTOMIMMAT JALAT :kieh: :kieh: ja en saanu hyvää asentoa millään jos ei selkään koskenu niin sitten lonkkaan sitten kun oli hyvä olla alko supistamaan... :eek: Olen ihan poikki! |O Ja pitäs vielä kelalle lähtee asioita selvittämään... mm. ei ole tullut vieläkään korjattua äitiyspäivärahapäätöstä ja pitäs matkakorvaus lappuja viedä jne... :headwall:

Tarppa ja toukka 28+6
 
Huomenta

Kiitti Tarppa ja C81 kommenteista. HArmi se 4D :( ..mut enhän mä siihen sit halua, jos sen saa vaan ongelmatilanteessa!!
Ja noihn paineisiin..kyllä mullakin niitä on edellisessä raskaudessa ollut, mutta ihan loppuvaiheessa. Ja nyt todella eilisen aikana vaan kivut pahentunu. Neuvolassa eivät kyllä voi tehdä mitään..ei ees lekuriin pääse, joten turha sinne varmaa soitella..odottaa vaa torstaita.
Miehen siskolle infosin eile tästä olosta (on lääkäri ), vaikea puhelimen kautta näkemättä sanoa kuulemma, mutta epäili, että vauva olisi laskeutunut alas jo ja johtuisi siitä. Kunhan ei säännölliseen supista ja todella kipeesti, ei hätää ole. Näi hää kommentoi.

Nyt en ees ulos viitti lähtee..olo ei kauheesti parantunu eilisestä.
Tosta nukkumisesta..olen joka raskauden nukkunut tyyny jalkovälissä ja ilman sitä en pystys yhtään nukkumaan. KOittakaa sitä, jos helpottas jonku yöunia, kellä ne vajaaksi jää :) .

:heart: nelli&pulla-poju 28+4
 
Alkuperäinen kirjoittaja nelHM:
Jännä juttu. Mulla on joka kerta antanu uuden kuvan vaihtaa. Poistathan sen vanhan ja sit lisäät uuden?
En kyl tajuu..muuta ku tää koko sivusto on niin per***stä!!!!
joo mullaki aiemmin menny ihan kivuttomasti, ei oo tarvinnu ees vanhaa kuvaa poistaa. nyt kokeilin sitäki mut ei |O
 
Alkuperäinen kirjoittaja Cruella DeVille:
Alkuperäinen kirjoittaja nelHM:
Jännä juttu. Mulla on joka kerta antanu uuden kuvan vaihtaa. Poistathan sen vanhan ja sit lisäät uuden?
En kyl tajuu..muuta ku tää koko sivusto on niin per***stä!!!!
joo mullaki aiemmin menny ihan kivuttomasti, ei oo tarvinnu ees vanhaa kuvaa poistaa. nyt kokeilin sitäki mut ei |O
Mul oli eilen samaa ongelmaa... sain sit kuvan laitettua, ku poistin ensin vanhan..suljin ohjelman ja sit ku kirjauduin uudestaan ni jopas onnistu!
 
Alkuperäinen kirjoittaja zuku:
Alkuperäinen kirjoittaja Cruella DeVille:
Alkuperäinen kirjoittaja nelHM:
Jännä juttu. Mulla on joka kerta antanu uuden kuvan vaihtaa. Poistathan sen vanhan ja sit lisäät uuden?
En kyl tajuu..muuta ku tää koko sivusto on niin per***stä!!!!
joo mullaki aiemmin menny ihan kivuttomasti, ei oo tarvinnu ees vanhaa kuvaa poistaa. nyt kokeilin sitäki mut ei |O
Mul oli eilen samaa ongelmaa... sain sit kuvan laitettua, ku poistin ensin vanhan..suljin ohjelman ja sit ku kirjauduin uudestaan ni jopas onnistu!
ok, kiitti :flower: pitää kokeilla =)
 
Johan täällä on hurjia sattunut.

Pelkääkö kukaan muu tekevänsä nukkuessaan pahaa vauvalle? Minua siis alkaa huimailemaan aika pian, jos makaan selälläni. Pelkäänkin, että nukun yöllä selälläni, enkä huomaa kamalaa oloa ja teen niin vahinkoa vauvalle. Kertaakaan en ole itseäni yöllä selältään löytänyt sen jälkeen, kun kurjaa oloa on alkanut esiintymään. Mutta silti pelkään, että tapan vauvan unissani tai jotain.

Entä tuleeko kenellekään muulle järkyttäviä tykytyskohtauksia aamuisin? Siis niin pahoja, että meinaa taju mennä. Syke yhtäkkiä pompahtaa tuonne 160 ja lyönnit ovat todella voimakkaita. Kohtaus ei mene ohi kuin huilaamalla, silmissä mustuu ja taju lähtee (on kokeiltu), jos oireita ei kuuntele.

Kun ei ekakertanen voi kaikkea tietää...
 
Tillukas sun kannattas noista sykkeen nousuista kertoa neuvolassa. Mun käsittääkseni äidin korkeat sykkeet ei ole kauheen hyväksi vauvalle..mutta tarkista, voin olla väärässä. Ja noi oireet voi liittyä johonki tiettyyn vaivaan.
Ja en kyllä usko, että pystyt vahngoittamaan vauvaasi nukkuessa tai muutenkaa normaalilla elämäntyylillä. Nuku kuin nukuttaa, vauvalla varmasti kaikki ok.
 

Yhteistyössä