**Helmikuun Helmet** marraskuu

Jepsu :hug: toivottavasti kaikki kunnossa!

Tarppa, mulla kanssa lonkat ja koko lantion seutu TOSI kipee. Etenkin jos pidemmän aikaa istuu tai makaa, niin on ihan jumissa, hyvä kun käveleen pääsee :ashamed:

Eilen oltiin peliä kattomassa, niin ei tainnu alaselkä tykätä kylmässä puupenkillä 3h istumisesta :ashamed: Ilallla sit kotona makasin soffalla ja läksin aika pikaseen siitä liikkeelle, niin meni jalat alta ja selkä jämähti niin jumiin, etten suoraksi saanu ja kaaduin polvilleni :ashamed: Että kiva kiva... :whistle:

cruella, tuo maha on aika vinkeen näkönen, kun tyyppi on tuol jännästi poikittain, niin vetää sen kaiken tohon eteen :LOL: Tosin eipä mulla olis varaa korkeutta kasvaakaan, niin johonki suuntaan se maha pitää kasvaa :LOL:

Meillä vaihdetaan lakanoita myös viidelle, kohta kuudelle, tosin vaihdan yleensä niin, että joka toinen viikko meille ja joka toinen viikko lapsille...ei oo kerralla niin iso urakka :D :D

Miehen kalsarit mullakin toisinaan käytössä. Tosin ei meinaa enää olla niitä päälihousujakaan :ashamed: Farkuissakaan ei oo enää yhtään löysäämisvaraa ja vielä olis 2kk aikaa :ashamed: Pitää varmaan äitiltä käydä kysymässä josko sillä olis lainata vähäks aikaa jotain ulkohousuja :ashamed: Ei viittis ostaa...
Takin ostin, minkä mummo saa sit pienentää =)

Että semmosta...12 kg oman vaakan mukaan tullu painoa, olo ei kovin hääppönen ole näiden kaikkien kipujen ja tuskien kanssa...joka vielä kysyy, et tuleeko meille lisää, niin vedän sitä lättyyn B) :attn:

Jahvetti 29+2
 
jepsu toivottavasti kaikki hyvin!! :hug: Odottavan aika on pitkä!

Tuo kestoilu onkin vähän sellaista et siihen "pitää hurahtaa".. :D Vähän niin ku käyttäänö omatekoisia vai kaupan soseita.

Mä sain äitiltä "potson-talvitakiksi". On lanpaanvillasta tehny, sellanen kokonaan oikeeta kudottu.. lämmin ja tarpeeksi iso ja pitkä.. voi ainaki automatkoilla pitää päällä.. ulkoillessa taidan pitää mun vanhaa talvitakiia ajalta jollin kaikkien vaatteiden piti olla isoja :D
 
Jepsu tukea täältäkin! :flower:

Tosta mahan muodosta, Jahvetti, mulla on kans poika tuolla jotenkin poikittain ja navan kohdalla just tollanen korkeampi kohta ja kiristää vatsalihasta niin pirusti koko ajan. Sais kääntyy jo. Mä mietin tossa että missähän vaatteissa sitä maanantaina töihin viittis mennä. Kaikki on enemmän tai vähemmän ahdistavia jo. Yks äitiysmallinen farkkuhame on mikä ei kiristä, mut en voi joka päivä samassa hameessa olla. Pöh. Miksei voi olla firman puolesta työvaatetta.
 
VanamoBr, tää maha on tosi tukala :/ Ahistaa kaikki vaatteet tosta ihan sikana...ja sit kun tää on silleen jännästi "lättänä" eikä sellain isosti iso..vaikee selittää :LOL: Niin koita sitä nyt vaatteisiin tunkee |O :LOL:
Ja mitä vaatteisiin tulee...minä oon elokuusta asti kulkenu samoissa farkuissa melkeen B) Kyllä se ootusaikana on sallittua ;)
 
Moikka, en olekaan nyt pariin päivään kirjotellut.

Hulipumpsis: tuo Nexium on tosi tehokas ja hyvä närästykseen, auttoi mulla aikoinaan ruokatorventulehdukseenkin ja käytin sitä jonkin aikaa estolääkityksenäkin.

Jepsulle voimahali, toivottavasti kolarissa ei käynyt pahemmin.

Jouduin sit minäkin saikulle kovien supistusten takia :/ Keskiviikkona oli työpäivän jälkeen jotain 2-3h kovia supistuksia vartin välein, synnärillekin jo soitin toimintaohjeita. Eilen oli sit neuvolalääkärin tarkastus, kohdunkaula on puolipehmeä, mut kiinni ja jäljellä 3cm. Sauna ja seksi ja kaikki raskas toistaiseks kiellettyä ja vastaavanlaisia suppareita ei sais enää tulla, siis noin tiheitä ja kipeitä.

Arvatkaa vaan, pelottaako toi Tehyn lakko :eek: Jos typykkä nyt lähtis syntymään, niin Ruotsiin täältä Turustakin lennätettäis. Ihan kamala ajatus synnyttää keskonen jossain Ruotsissa :'( Nyt täytyy vaan ottaa rauhassa ja toivoa, että lepo auttaa, ettei enää tulis tollasia supistuksia.

Neuvolan tädiltä sain määräyksen syödä reippaammin, kun ei ollut tullut painoa yhtään lisää kuukaudessa. Nyt siis tullut sen 6kg. Typykän sykkeet oli 150 ja potkasi oikein kovasti doppleria, kun sydänääniä kuunneltiin :D Lääkärikin nauroi, ettei tainnut tykätä siitä metelistä.

Taidan käydä vuokraamassa jonkun leffan, kun mies on koko päivän töissä...

t. Piipi + typykkä 27+1
 
Juuri soittelin tuossa vanhemmilleni niin veljet selvinneet melko vähällä. Toisella oli vääntynyt vain peukalo ja toinen oli lyönyt päänsä niin et varmaan aivotärähdystä lykkää huononolon kanssa sekä oli joutunu shokkiin eikä ollu tajunnu mitään. Tuttavalle oli sit käyny huonommin...jalka oli jääny jumiin kun rengas oli puskenu sisään ja rintaan sattuu ja toinen oli kans valitellu rintakipua ja päänsä lyöny. Pääasia että kukaan ei kuollu ja suht pienillä vammoilla selvittiin. Kaikki viedään parhaillaan jyväskylän keskussairaalaan lisätutkimuksiin. Hyvä niin.
Kiitos kovasti kaikille myötäelämisessä!

Kun sisko soitti aamulla niin tuntu etten pysty ees hengittää vaan ihan kakomaan aloin. Se auto millä ne ajo oli nimittäin rekisteröity kahdelle eikä siinä ollu takapenkkejä. Mun veljet oli siellä takana koiran kanssa ilman turvavöitä jne.

Nyt meen rauhottumaan sohvalle ukon kainaloon.

Helpottunut Jepsu ja Martti 27+4 :heart:
 
Jepsu Kauhea juttu sattunut veljillesi :eek: Onneksi ei tosiaan käyny pahemmin :hug:

Piipi Ruotsissa on ihan yhtä tasokas erikoissairaanhoito kun täällä Suomessa :) Mutta varamaan tuntuis pahalta lähteä kotimaasta ulkomaille synnyttämään, jos ei edes kieltä osaa :/
Miulla on veljet asuneet lapsesta asti Ruotsissa ja tykkään Ruotsissa reissata ja kulkea ja kielenkin osaan niin miulla on tietenkin ihan erilainen kuva Ruotsista kun monella muulla :saint:

Ihanaa oli nukkua pitkään tänä aamuna :heart: Mie olen ollu niin väsyny nää työharjotteluviikot, etten ole illalla tienny miten päin olla, kun tuntuu, että kaikki on ihan sumua. Välillä itkettikin, kun väsy oli niin kova :'( Toivottvasti tuo Floradix tuo avun aisaan. Mies ainakin sano, että parin päivän kuurin perusteella oon vähän pirteemmän olonen. Ite en kyllä ole huomannut :D

Täällähän on ollu puhe vaikka mistä... Miulla on kans tuota painon tunnetta vatsalla, mutta ajattelen, että se on vaan sitä, kun kohtu on jo niin painava, että kannattimet ja vatsalihakset venyy ja paukkuu :D Ja onhan niitä harjotussuppareitakin ollut.
Meillä tulee kestot tosiaan käyttöön päivällä ja sit öisin ja matkoilla kertikset. Ympäristösyistä meiän perheessä :wave: Kierrätetään muutenkin mahollisimman tarkkaan kaikki ja yritetään tuottaa mahollisimman vähän jätettä. Kun asutaan omakotitalossa niin säästetään siinä itekin, kun jätemaksut pitää maksaa omasta pussista ;)

Kiin ja My 28+5
 
Päivää

Jepsu onneks säikähdyksellä selvitty, tai ainakin pahoilta vammoilta :hug:

Cruella kyselit sitä mun ja Tarpan jatkoa, ku joudutaa polilla ramppaa..Siis KYSissä ne meidät hoitaa, äitipolilla siellä, eiks juu Tarppa? Ja jos nyt joku ihme tapahtuu ja meidän sairaalan äitipoli saa gynensä takasi, sit uskosin, että seuranta siirtys takasi tänne, mutta sitä ihmettä tuskin tapahtuu. JOten sinne kiva ajella 80km ja miettiä lapsien hoidot ym siks aikaa.

Jahvetti sulla oliki iha ketju tuol noista emättimen vihlonnoista..Mulla on aikalailla samaa, mitä kuvailit. Tuntuu, että juuri kohdunsuun tienoilla, paremmin en paikkaa osaa kans kuvailla. Ja pää kun on tuolla alhaalla, ni porailee aika mukavasti, pissat meinaa tulla housuun eikä se muutenkaa nii kivalta tunnu.
Todellakin mietityttää, mikä tilanne on, ku ens torstaina lääkärille pääsen..odottavan aika on pitkä |O .

Ihanaa ku isäntä tulee kohta kotiin!!! Tytöt on niin ikävissään, että koko ajan kyseleevät, millo tulee. Voi toisia.. no on mullakin ikävä..oli yhen yön poissa :ashamed: :whistle: . Kiva päästä kainaloon.

Tarppakin vaan nautiskelee ja huilailee oikein kunnolla, kun noin pitkät vapaat sait =) .

Talvivaatteista kans ollu puhetta. Mulla on käytössä iha omat pitkikset, mutta isännän toppahousut, joista ei ees vetskari mee senttiikään kiinni. Seisoessaan pysyyvät hyvin jalassa, mut ku liikkuu, ni valahtaa..eipä auta, ei tuol tarkene 10C pakkasella ilman toppahousuja. TAkki on kans mulla tosi ongelmallinen tässä raskaudessa :/ . Ku nyt on käytössä sellanen teltta, jonka ostin kakkosta odottaessa tammialesta (synty 12.helmikuuta ) ja hyvin mahduin siihe. Nyt tää samanen takki menee just kiinni villapaidan kaa |O . Voi jösses, enhän mä mahdu mihkään kohta!! Johtuu tosta mahan muodosta..se on todella pyöreä, kuin koripallo, ja nousee tohon eteen, ei edelleenkää sivuille juuri leviä. Siks varmaa sf-mittaki huitelee pilvissä..no iha selkee poikamaha, joten se legenda pitää mulla paikkansa. On tää kyl kauniimpi maha, ku tytöistä, joka levis joka suuntaan.

Mukavaa pakkaspäivän jatkoa kaikille!

:heart: nelli&pulla-pojunen 28+2
 
Mua arveluttaa vielä miten maanantainen työpäivä oikein kun en vieläkään oikeen pysty olemaan pystyssä pidempää aikaa kuin pari tuntia max. Ja haavakin on istuessa arka. Pah. Olisin jo voinut mennä töihin kun kotona oleminen jurppii aika pahasti toimettomana ollessa. :headwall:
 
Piipi Ymmärrän kyllä =) Mutta älä maalaa turhaan piruja seinille etukäteen ja huolestuta itteäs :hug: Eiköhän kaikki mene ihan hyvin loppuun asti :heart:

Huh, sainpahan siivottua kirjahyllyn päälisen. Siellä oli kaikkea vanhaa "koriste-esinettä", mitä mies ei ole halunnu heittää pois, kun se-ja-se-on-tuonu-sen-sieltä-ja-sieltä. Ihan karseita 70-luvun Venäjäntuliaisia jne. Nyt ne lens mäkeen kaikki :kieh: Jesh! Anoppi oli meillä apuna siivoomassa ja se kauhulla katto vierestä, kun mie niitä nakkelin menemään. Sanoin, että ota ne mitä haluut, mie en enää näitä säästele toisten mieliksi! Löysin yhestä ruukusta ikivanhan valokuvan nuoresta naisesta, jonka taustalla on venäjänkielistä kirjotusta, päivämäärä 17.12.70, luvut 170 ja 44-46. Ilmeisesti lykätty joskus appiukolle käteen Venäjällä, jollain rekkareissulla, että "ota tuosta emäntä mukaan Suomeen" :eek: Seuraavaks ajattelin raivata vitriinin kaikista naarmuuntuneista, vanhoista eripari snapsilaseista ja kuivatuista ruusuista, jotka on jo niin pölyttyneitä, että on ihan harmaita :x Tällästä sontaa meille on kerääntyny, kun mitään ei saa heittää pois! |O |O

Me muuten miehen kanssa huomattiin, että kun mie jännitän vatsalihaksia niin Myn piirteet tulee esiin vatsanahan läpi :) Tuntuu ihan selvästi tietysti vartalo, mutta käsivarresta/reidestä saa kans kiinni nahan läpi :heart: Nyt tyty on pää alaspäin, että päätä ei tunne, mutta peppu tuntuu puikulana tuossa ylämahalla. Anoppiakin yllytettiin kokeilemaan ja sehän oli ihan haltioissaan, kyynel vierähti tulevalta mummolta =) Itsekin on kyllä välillä, että syntyis jo niin sais pitää sylissä :heart: Vauva on jo niin konkreettinen, kun sen jo tuntee näin selvästi mahan läpi.
 
Kiin ihanaa :D Siis tuo, kun vauvan tuollein tunnet =)
Vaikka on neljäs tulossa, niin en ite juurikaan osaa ees hahmottaa, että miten päin se tuolla on :ashamed: Saatika raajoja jne... :/ Liikkeitäkin tuntuu ihan joka puolella, niin niistäkään ei mitään voi päätellä :whistle:

Kaupassa käytiin äsken ja alkaa olla viimisiä kauppareissuja mulla :'( On NIIN paha olla ja kävellä...alapäähän SATTUU ja vihloo, supistaa jne jne...kerran yskäsin kaupassa ja melkeen piti kokeilla, et onko jo pää jalkovälissä :ashamed: :ashamed: :ashamed:
Että ihan kiva...neljä kertaa piti raskaaksi tulla, että tälläsenkin ihanuuden sai kokea |O :attn:
Nuo kaikki 3 raskautta on olleet niin helppoja...

Jahvetti 29+2
 
Kiin mä tein saman operaation nyt muuton yhteydessä. Kaiken maailman paskaa sitä tuleekin kerättyä. :ashamed:

Kolarista vielä sen verran et molemmat veljet joutuivat jäämään sairaalaan ainakin huomiseen saakka kovan tällin vuoksi. Kovasti heitä oli kuvattu ja toinen veli kävi pääkuvissakin, mutta kummaltakaan ei tähän tietoon oo löytyny mitään. =) Kuskina ollut mies joutui jalka leikkaukseen ja toinen on teho-osastolla, syytä en tiiä miksi, mutta kuitenkin pääasia että kuolonuhreilta vältyttiin. Mun vanhemmat meni sinne sairaalaan kans ambulanssien perässä kun pojat kuitenkin on alaikäsiä vielä. :/
Lehtiinkin juttu on jo päässyt.

(.) supistellut pitkin päivää kun olin kaupungilla käveleskelemässä kun sisko soitti kolarista ja meitsihän pisti juoksuksi sen jälkeen. Maha on aika kipeä ja pinkeä ollu pidemmän aikaa, johtuen ilmeisesti juoksemisesta.( jos sitä siksi voi kutsua)
Muuten ihan jees fiilis mut toi kolari sai aika sekavaksi päivän :|

Jepsu ja Martti 27+4
 
Lymfahieronta. Onko kukaan käynyt?
Ystäväni suositteli käsien turvotukseen. Mulla siis edelleen kädet tuntitolkulla puuduksissa öisin. Pari viikkoa nyt menty muutaman tunnin yöunilla.
Ei jaksa kauaa tälläistä :headwall:

Terkkarilta kun kysyin apuja, niin sanoi johtuvan turvotuksesta.
Aion ensi viikolla varata ajan tuohon hierontaan, ei siitä kai haittaakaan ole.

27+6
 
Pessi Muistahan aikaa varatessasi kysyä sopiiko lymfahieronta raskaanaolevalle :wave: Luontais- ja vaihtoehtohoidoissa ollaan aika varovaisia raskauden suhteen.

*muoks* Jesh! :D Vihdoin sain varattua meille edullisen matkan Ruotsiin. 40? makso risteily Tukholmaan joulukuun alussa. Nään velipojat ja vien joululahjat niiden lapsille :xmas: Viimeks ollaanki tavattu nuoremman veljen kanssa kesällä mökillä ja vanhempaa veljeä näin meiän häissä reilu vuosi sitten :eek: Mennään tuolleen vaan edestakas, ollaan päivä veljen luona, kun mies ei voi olla pois töistä :/ Mutta silti ihana päästä :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kiin:
Pessi Muistahan aikaa varatessasi kysyä sopiiko lymfahieronta raskaanaolevalle :wave: Luontais- ja vaihtoehtohoidoissa ollaan aika varovaisia raskauden suhteen.
Sopii raskaudenaikana, erityisesti suositellaan turvotuksiin.
Ystävänikin kävi sen takia raskausaikana.

*kokeilen mitä vaan mikä ei vauvaa vahingoita, jos vaan saisin nukkua*
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Alkuperäinen kirjoittaja Kiin:
Pessi Muistahan aikaa varatessasi kysyä sopiiko lymfahieronta raskaanaolevalle :wave: Luontais- ja vaihtoehtohoidoissa ollaan aika varovaisia raskauden suhteen.
Sopii raskaudenaikana, erityisesti suositellaan turvotuksiin.
Ystävänikin kävi sen takia raskausaikana.

*kokeilen mitä vaan mikä ei vauvaa vahingoita, jos vaan saisin nukkua*
No hyvä, tuota vois itekin kokeilla nilkkojen turvotukseen. Onneks ei vielä (?) ole pahana, iltasin näkyy, että on sukat puristanu, mutta ei häiritse elämää. Toivottavasti saat avun hieronnasta =)
 
Hui olipas taas monenmoista sattunu. Hyvä jepsu että veljet kuitenki kunnossa! Nuo aina säikäyttää tuollaiset.

Noista hieromisista, mulle fysioterapeutti sanoi että raskauden puolivälin jälkeen ei sais enää niska-hartiaseutua eikä missään nimessä selkää ja vatsanseutua hieroa. Mut varmasti tollaset jalkahoidot on hyviä! Itsellä ei hirveästi oo tuota turvotus vaivaa ollut, jonkin verran on levottomat jalat mut menee kyllä ohi kun lepäilee hetken.
 
mä kävin pojan odotuksen aikana kajavaterapiassa, hiero alaselkää mut teki sen vähän toisella tapaa kun ei raskaana-olevalle. ei siis niinpaljon hoeronu. hitto kun ei löydä sanoja |O mut siis pointti oli et ei lähe kuona-aineet liikenteeseen. nyt meinasin mennä intialaiseen päähierontaan vielä ennen synnytystä jotain rentouttavaa kaipaa.

zukulla oli ihanan pieni masu :heart: mulla oli vissiin rv 10 jo tuommonen :whistle: B)
 
Hei taas pitkästä aikaa. Olen kylläkin teidän muiden kuulumisia käynyt aina pikaisesti lueskelemassa, mutta itse en ole ehtinyt kirjoittelemaan.
Odotus on onneksi mennyt tähän asti aika hyvin kipujen ym vaivojen suhteen. Hirveästi ei kyllä ehdi noita omia vaivoja kyllä miettimäänkään, kun nuo kaksi vilkasta kullanmurua työllistävät niin hyvin.
Kävin keskiviikkona neuvolassa ja muuten oli kaikki hyvin, mutta vauvan sydänäänissä lääkäri kuuli lisälyöntejä. Kuulin ne kyllä sitten itsekin, olivat niin selviä. Aikoi laittaa tietoa Oys:aan, mutta varoitteli etteivät välttämättä kutsu jatkotutkimuksiin. Sairaalasta kuitenkin soitettiin seuraavana päivänä ja maanataina menen sinne sikiötutkimuksiin. Tutkivat ilmeisesti siis sydämen rakenteet varmuuden vuoksi. Toivottavasti nuo lisälyönnit olisivat ihan vaan viattomia ja itsestään ohi meneviä. Jännittää kuitenkin maanantai jo etukäteen...
Pukeutumisesta sen verran, että olen saanut onneksi ihanilta ystäviltäni lainaksi tosi hyviä äitiysvaatteita, toppahousutkin. Rahaa on kyllä säästynyt ja kiva on ollut kun on ollut sopivia vaatteita, joita pitää päällä. Esikoisen raskausaikana minulla ei ollutkaan yhtään ainutta äitiysvaatetta, vaan sinnittelin omilla ja miehen vaatteilla. Seuraavankin kohdalla oli lähes sama juttu. On kyllä myönnettävä että paljon mukavampaa on noiden oikeiden äitiysvaatteiden kanssa, erityisesti housujen.
Mutta nyt täytyy mennä katsomaan selviytyjiä. Tsemppiä kaikille!
Jijope 27+3
 
Jepsu kauheaa, onneksi ei käynyt kovin pahasti! :hug: Toivottavasti myös sillä yhdellä joka oli teholle joutunut olisi kaikki hyvin.

Kiin kyllä saa kateellisena lukea kuinka tunnet vauvan, mulla ei oo toiveitakaan siitä! En tuota tyttöäkään koskaan tuntenut miten päin oli. Nyt välillä oon onnistunut jonkun kohdan tuntemaan mutta ei hajuakaan mikä :whistle:

Mulla meinas itku tulla kun käytiin koiran kanssa aamulenkillä, tuolla metsässä oli kuollut orava verissään. Epäiltiin että on mahdollisesti ollut supikoira (mies ja tyttö näkivät lenkillä yksi päivä ja koira meinas perään lähteä, onneksi tuli luokse!!) asialla. Orava parka :(

Mä oon jo melkein ruvennu "pelkäämään" nukkumaanmenoa, kun tiedän etukäteen että uni ei tule vaikka kuinka väsyttäis. Vähän aikaa on ihan ok koittaa saada unta, mutta sitten rupee vaivaamaan levottomat (?) kädet ja jalat |O Paikallaan ei voi ollenkaan olla ja miestä tietty ärsyttää kun mä pyörin kahen sekunnin välein. Sit jossain vaiheessa kun käyn joko veskissä tai muuten vaan kävelemässä niin sit saa unesta kiinni. Mutta monta tuntia siinä menee ja sit tietty aamulla väsyttää ihan kauheesti :(

Mut nyt koitan jos saisin tonne profiiliin jonkun näkösen masukuvan, kateellisena kun noita teijän isoja mahoja kattelen :whistle:


muoks... no sain mä sinne jonkunlaisen kuvan, kuvaajana tuo meidän neiti 5v =)
 

Yhteistyössä