**Helmikuun Helmet** marraskuu

c81
No kun meien neuvolan täti ei oel muutenkaan kovin paljon kommentoinut mihinkään (esim kipeisiin suppareihin jo viikkoja sitten tms.) niin en tiedä kiinnostaako sitä pätkääkään mun huoli tästäkään asiasta..
 
c81
Mie seuraan soittoaikaan asti tilannetta, ja soitan sitten.. jos ei ihan mahdottomaksi mene. laitoin nyt siteen - eikö ne ensimmäiseksi käskisi niin tehdä kuitenkin jos meinaa testata?
Ahistaa.. miksi aina jotain...
 
VanamoBr: mulla oli edellisessä raskaudessa gestaatiodiabetes. hoitona ruokavalio, tiukka sellanen. hiilareitten määrä päivässä oli minimaalinen, joku reilu 100 g muistaakseni. myös ruoka-annokset pieniä et sokerit pysyy tasasena ja nälkä oli sen takia koko ajan. mut mulla ainaki toi toimi hyvin ja poika oli täysin terve syntyessään ja normaalipainonen. jotkut tarvii myös sen insuliinin ton ruokavaliohoidon rinnalle.
 
Tyttiliini
C81, eiköhän se sitä valkkaria vaan ole, ihan yleistähän se on että on tosi juoksevaa. Mutta varmaan kandee käydä tarkistuttamassa ihan mielenrauhankin takia. Ymmärrän kyllä niiiiiiiiin hyvin ton, että "miksi aina jotain", olishan se kohtuullista että saisi rauhassa nauttia odotuksesta! Mutta kuten sanottu, tuskinpa on mitään hätää.

Ja Hissukka, kiitos kauheasti tsemppauksesta ja virkistysvihjeistä :hug: Tuli niin ilonen olo ylipäätään siitä viestistä, että masennus vähän hellitti. Ja sitten mäkin innostuin niistä pipareista ja glögistä, tänään tulee yks kaveri lapsineen kylään, taidanpa mennä kaupan kautta töistä kotiin B)

Cruella on oikeassa, tämä on ihana palsta ja te ootte mahtavia! On tosiaan hirveän helpottavaa kun kukaan ei täällä moralisoi tai pelottele tai tyrkytä omia näkemyksiään, yhyyy alkaa itkettää apua ollaanpa sitä herkillä :LOL:
 
Tyttiliini
Ainiin, joku kyseli jokin aika sitten liitoskivuista, unohdin kirjottaa niistä mutta täältä tulee, mä olen ekspertti ;) Ekassa raskaudessa ja näköjään myös tässä mulla on nimittäin aika hurjat ne kivut. Mutta nehän ei siis ole millään tavalla vaarallisia, ikäviä vaan. Varmaan on monenlaisia kipuja ja monessa paikassa, mutta mulla on just toi sama mitä joku (kukakuka?) sanoi, eli häpyliitokseen sattuu ihan jumalattomasti. Esim. töissä kun olen istunu vähän aikaa paikallani ja lähden liikkeelle, vihloo niinku työnnettäis puukkoa nivusiin. Ja tänä aamuna tuntu myös, kun nousin sängystä. Muistelen, että loppuaikoina kun esikoista odotin, en pystyny esim. kääntymään sängyssä muuten kun käsillä (kuulostaa oudolta mutta hätä keinot keksii).

Niin, eli tuskin ne ohi menee ennen ku lapsi on maailmassa, että sikäli tää nyt ei ole kovin lohdullista. Mutta jotkut jutut auttaa vähän, esim. se, että muistaa vaihtaa asentoa riittävän usein. Mulla auttaa myös lämmin suihku ja sitte se, että jos kovasti vihloo, niin kävelee varovasti muutaman kymmenen metriä.

On se komeeta tietää ainakin jostain asiasta paljon :LOL:
 
c81 Itellä on kokemusta tosta lapsiveden tihkumisesta tosta pojasta kun lähtö tuli.Ensin en tajunnu ees mistä on kyse...luulin jo että pissaan housuun koko ajan vaikka ei oo hätä :ashamed: Toivottavasti sulla on kaikki hyvin :hug:
 
Perjantaihuomenet!

Listaa päivittelin, laitoin uudet listoille ja sori Niisku-neitille kun oot jäänyt laittamatta :ashamed: Ja tervetuloa uusille! :flower:

evaellen kyseli siitä dvdstä, me saatiin se jo ekalla neukkukerralla joskus kesällä. Ja onhan siinä Kari Taalasmaa :D Meidän neukussa oltiin vasta toinen perhe joka sen saa B)

Täällä myös valkovuoto on joskus hyvinkin juoksevaa, mutta en ole edes ajatellut että se olisi lapsivettä! Hui kamala, voiko se sitäkin olla?!?! Niinkuin Cruella sanoikin, tää on ihana paikka koska saa paaaljon vertaistukea ja ei tartte itte yksin kaikkea pähkiä. Ja tulee sellaista tietoa mitä ei ite ole edes ajatellut, niinku just toi lapsivesivalkovuota systeemi...
Ja varsinni ku ekaa kertaa pappia kyydissä niin tulviihan niitä kysymyksiä ja ongelmia ku ei oikein vielä mitään mistään tiedä :D

Mutta toivottelen jälleen viikonloppuja kaikille tasapuolisesti! :wave:
 
Cruella DeVille Kuulostaapa vähältä tuo päiväannos! Mut kait se on jotenkin suunniteltu sitten. Enempi kaikkea missä ei ole hiilareita vain sit nälkään. Meillä likka saa 195g päivässä, tosin on tietysti hoikka tyttö ja kasvavassa iässä. Kyllähän tolla 100g pärjää jos pakko on, mut helppoa ei varmasti ole. Tuo hiilarimäärä pysyy siis vaikka aloittaisi insuliinihoidon rinnalle? Tietysti hiilareitakin on erityyppisiä ja niistäkin voi onnistua valitsemaan ne huonommat vaihtoehdot, eli varmaan pysyy diettinä inskojen rinnalla. Hurjaa kyllä. Mä olen miettinyt että onkohan mulla riskit tohon kans, kun olen muuten diabetes riskiverinen. Eli ei sukurasitetta, tyttö ainoa koko suvusta, mut riskit löytyi verikokeesta. En tiiä. Kaikkee sitä kans saa pelätä.

c81 Mulla ollut joinain päivinä saman tyyppistä ja olen itsekin miettinyt mitähän on mut, kuitenkin aina loppunut eikä liity suppareihin mitenkään. Hyvä kun otti neuvolassa sut vastaan, joskus nekään ei usko mitään, mut hyvä nyt että uskoi. Tsemppiä!
 
Hyvää perjantaita!

Ihana ilma just sillanen mitä oon aina halunnu... :kieh: Luutkin tuolla ulkona paleltuu!

Itse olen ainakin sen huomannut että aamusin kun nousen ylös ja käyn vessassa ja sen jälkeen pesen hampaat ja harjailen hiuksia niin pöksyihin valuu jotain ilmeisesti valkkaria. Supistuksia ei ole ollut yhtään. Lähinnä kasvukipuja. Tai en minä tiedä miltä supistukset tuntuvat.

Yhtenä aamuna kun olin alasti nukkunut niin ja nousin ylös valui reittä pitkin valkoinen tippa. :eek: En nyt kauheesti ole ollut siitä huolissaan kun pikkanen tuntuu vatsassa voivan hyvin. :heart:

Vois tästä painua päikkäreille jos sais hiukan unimatille maksettua kalavelkoja. :LOL:

Niisku-neiti & rinsessa 27+3
 
hoh, täällä toiset painelee jo päikkäreille kun minä vasta heräsin :LOL:
Tekis niin mieli liittyä saikkulaisten kerhoon ihan pitemmäksi aikaa. Hirveä väsy koko ajan, eikä yhtään motivaatiota opintojen suhteen. Mitään masennusta ei kuitenkaan ole, ja hempatkin on ihan kohdillaan että kyllä tämä on ihan tätä itseään.. ei vaan jaksa :ashamed:

Kysyin meidän neukusta tuota dvd:tä mut ei ollut saatavilla. Että oisko kyseessä joku pilotti juttu, että jotkut neuvolat on saanu sen kokeiluun?

Sitten kyssäriä teille konkareille taas, onko kellään kokemusta raskausmyrkytyksestä? Kaveri käski soitella neuvolaan kun valittelin päänsärkyä ja sahalaitaa silmissä. Mulla kuitenkin on aina ollu äidiltä perittynä paha migreeni, joten ihan sen piikkiin laittanut nämä.. Ja kaveri tosiaan mainitsi että voi ne olla raskausmyrkytyksen oireitakin. Turvotusta ei pahemmin oo, mutta yöllä vessassakin pitää käydä 5-6 kertaa.. ei kai muut ihan niin usein sentään..?
Huolestunut

Siru 27+4
 
:'( voi näitä vaivoja! Itse kullakin tuntuu olevan jotain. Voi kunpa me kaikki saisimme vaikka isänpäivälle sellaisen päivän, että vaivojen suhteen voisi vaikka unohtaa olevansa raskaana!

(.) täälläkin vaivat vaan tuntuu lisääntyvän, miten sitä IKINÄ jaksaa vielä n. 3kk tätä ja/tai pahempaa :/ ? Mä en nyt oikein tiedä onko mulla tuo närästys muuttunut niin voimakkaaksi, että ihan oksettaa välillä sen vuoksi vai onko mulle oikeasti tuo pahoinvointi tullut takas. Hitto! Olen aamuisin juonut yhden pienen kupin kahvia (saa mulla vatsan toimimaan ;) ) ja syönyt sen kanssa sämpylää, mutta nyt tuntuu että tuo pienehkö aamupala pyrkii ylös vielä jopa 3h syönnin jälkeen. Ja varsinkin jos pitää kumarrella. Kahvihan tunnetusti on paha närästyksen aiheuttaja, mutta tuntuu että kaikki mitä syön "potkaisee" inhasti takaisin vielä pitkien aikojen kuluttua. Eli ruokailukerrat ja - määrät on täällä nyt kyllä huomattavasti vähentyneet.
Ja sit on vielä toinen juttu, jonka olen huomannut aiheuttavan huonon/heikon olon. Puoliväliin ja pari viikkoa vielä yli karkit maistuivat TODELLA hyvin ja niitä kyllä menikin :ashamed: , mutta nyt jo pieni määrä irkkareita saa mut huonovointiseksi :x Hyvä niin, mutta mistä lie johtuu?

Sitten vielä ällöä juttua.... olisko ollut Tarppa joka täällä jo kirjoittelikin ehkä reilu viikko sitten, että alapäässä on suonikohju... Ajattelin silloin, että onneks mulle ei ole tuota vielä tullut, tyttöä odottaessa niitä nimittäin oli ja ne oli sairaan kipeitä. No nyt on sit tullu jo tännekin, vielä eivät ole sietämättömiä, mutta aikas aristavia kylläkin jo :( Eli mahtavat vielä kivasti lisääntyä viikkojen vieriessä eteenpäin.
Kyllä välillä on raskasta olla raskaana :ashamed:
 
Tyttiliini
Voiih kadehdituttaa ne teistä, jotka saa nukkua pitkään tai käydä päikkäreille, olis ihanaa!

Siruko, päänsärky on kyllä yks raskausmyrkytyksen oire mutta se voi ihan hyvin olla ja luultavasti onkin vaan ihan tavallista päänsärkyä. Jos huolestuttaa, käy terkalla ja pyydä että kattoo verenpaineen ja pissan, niistä se selviää. Jos verenpaine on koholla ja sen lisäksi pissassa proteiinia, voi olla raskausmyrkytys. Mulla kyllä ainakin on niin, että migreeni (täällä myös äidiltä peritty) pahenee raskausaikana. Eiköhän kaikki ole ihan ok.
 
siruko: mulla on kans päänsärkyä ja sahalaitaa silmissä. Päätä on särkenyt usein ja paljon, mutta ennen tätä raskautta en noita sahalaitoja ole nähnyt. Olen kyllä laittanut omat oireeni kategoriaan; migreeni, sillä mulla tuohon on liittynyt vielä lisäksi oksentaminen :x Tuollaisen "kohtauksen" olen nyt saanut jo 3 kertaa kuukauden sisällä. Toki voi olla ensioireita raskausmyrkytyksestä, mutta toivottavasti ei. Jos sua huolettaa, niin käy tarkistuttamassa pissa ja RR. Mulla pissa on ollut puhdas ja RR:kin suht alhainen 102-116/ 61-72.

babygirl rv 26+6
 
Terve taas kaikille piiiiiiiitkästä aikaa! :) Oon käyny toisinaan lukemassa juttuja, mutten jaksa enää kirjottaa.. Tai oikeestaan en pysty. Istuminen tekee niin hillittömän kipeää! Nytki issias alko vaivaa oikeen toden teolla, ei onneks vielä oo selkä kipeytyny. (Yleensä alkaa ylä/keskiselästä vihloo ihan kamalasti ja on pakko nousta ylös. Tosin se on sit koko päivän kipee, oli miten oli...Ja yöllä ei pysty nukkuu, ku selkää särkee...)

babygirl, mulla meinaa olla sama ongelma, et pahoinvointi tulee takas. Se on nyt yli viikon pysyny aisoissa, enkä oo kertaakaan oksentanu, saati tuntenu kovin voimakasta oksetuksen tunnetta. (JES!) Mutta nyt taas... Yöllä herään vähän väliä ihan hirveään oksetuksen tunteeseen, mutta yritän äkkiä jatkaa unia, ettei tarvi juosta oksentamaan. Liekkö se sit johtuu närästyksestä... Mulle vielä tuo närästys käsite hieman outo, ku en oo sitä ennen kokenu, mut nyt se on ajoittain vaivannu tosi kovasti! Sit tosiaan ku syö aamupalan, nii tietty aattelen, et "jes, nyt oksennusolo lähtee pois, ku sain syötävää.." Mutta mitä vielä! Sehän vaan jatkuu ja vielä pahempana... Oon jo saanu ihan tarpeeksi oksentelusta, eikö se vois jo loppua... :headwall:

Ja samoten tuo karkki-juttu. Viime aikoina on ihan sikana tehny mieli karkkia ja oonki syöny ihan armottomasti! (neuvolan täti ei meinannu kerrattain uskoa, et kiloja oli tullu niin paljo lyhyessä ajassa lisää..) Noh, nyt ei tee enää yhtään karkkia mieli ja viimeks neuvolassa käydessä ei ollu tullu kiloja yhtään lisää viime kerrasta. Oikeestaan nyt on alkanu taas moni asia yököttää... Toisaalta hyvä näin, mutta toisaalta oli kiva, ku pysty syömään mitä tahansa.

Tosta valkkarista.. Mullaki toisinaan jostain syystä kastuu pikkarit... Toisinaan tahnasta, toisinaan vähän juoksevammasta. Oon aatellu, et onko mulla tosiaan virtsankarkailua tai jotain jo nyt... Ja tuo valuminen on pahinta etenki aamuisin, eikä siihen pysty ite vaikuttaa pidättämällä tms. Ei edes tiiä, et valuu jotain, mut ku menee vessaan, niin pikkarit märkänä.. :/ Mitälie. En oo aatellu sen olevan mitään vakavempaa, ku ei oo kuitenkaan mitään kipuja tms.

Sit yks juttu, joka mietityttää/pelottaa... Nimittäin vauvan ennenaikainen syntyminen/kuolema tai oman miehen kuolema. En ymmärrä mistä mulle tulee tuo pelko, mut usein yöllä herään kuuntelee miehen hengitystä, ettei se vaan oo päässy kuolemaan. Ku mies menee töihin, aattelen lähes joka kerta, että "näänköhän sen nyt viimestä kertaa?" "ajaakohan se nyt kolarin ja kuolee.." Joskus illalla pitää oikeen tarkasti kattoa miestä, sen jokaista kasvojen kohtaa, kaikkea. Pitää yrittää painaa ne mieleen, että voin muistella niitä, jos yhtäkkiä menetänkin miehen. Siis tää on aika kauheaa... Pelkäänkö, että jään pian yksin sen vauvan kans!? Ja ku se vauvaki pelottaa, miten sitä jaksaa hoitaa.. Sit jos joutuis vielä jäämään yksin... Kai ne kaikki kuuluu tähän raskauteen ja ekan oottamiseen, mut silti ihan kauheeta!

Samoten tuo vauvan menettämisen pelko... Vaikka se liikkuuki ihan hirveästi koko ajan ja vaikka sillä on kaikki aina hyvin, nii silti pelkään että se yhtäkkiä kuolee kohtuun tai että se syntyy liian aikaisin ja kuolee sitte. Vielä hirveemmältä tää kohtuun kuolemisen aatteleminen tuntuu siks, että ennen tätä lasta sain keskenmenon... Ja sen koko edellisen raskauden ajan pelkäsin/odotin keskenmenoa, joka sitten tulikin. Nyt pelkään tosi paljo tota vauvan kuolemista ja jotenki se tuntuu niin kammottavalta, että jos nää mun pelot taas toteutuu...

Sorry, että teille puran näitä mun pelkoja, mutta pitäähän näistä puhua.. Tuskin ne silti mihinkään täältä mun pääkopasta häviää. Kai se on kuitenki tätä äidiksi valmistautumista...

Tällaisia mietteitä täällä.. :)

Napsu ja nöpö 25+3
 
Hei Napsu!
Kyllähän nuo pelot on ihan normaaleja, totaalisen uus ja erilainen elämäntilanne ne tuo mukanaan. Minä oon kans välillä ihan kauhuissani, soittelen miehelle jos on liukasta että ajathan varovasti jne.. ja myöskin vauvasta koko ajan huoli vaikka liikkeet tuntuiskin. Ja sehän on nimenomaan sitä äidinvaistoa, eikä se tule helpottamaan enää ikinä.. =)
 
No josko nyt kerkeis kirjottaa...

Ruoka porisee hellalla ja muutenkin ihmeen kiire päivä ollu samoten ku eilen.

Mielikin on parempi ja olotilassa ei valittamista. Säryt ennallaan mutta oon alkanu vaan laittaa ne sivuun enkä mieti.
Sokereita mittailin aamusta alkaen ja muuten hyvin menny paitsi aamun eka eli paastoarvo oli 6.1. elikkäs sen pitäs olla alle 5,2. Noh, nyt kuitenkin päivällä hyvät lukemat ollu.

:hug: sokerirasituksessa huonoja tuloksia saaneille ja tervetuloa mittauskerhoon!

Mies lähtee pitkästä aikaa töihin ja se vähän jännittää miten typykän kanssa täällä kahestaan taas totutaan olemaan öisin. Kaippa siihen tottuu ajankanssa. :whistle:

No mutta nyt meen jatkaa ruuanlaittoa!

Sorry tuli vaan aika omanapaista tekstiä mut...

Jepsu ja Martti 26+3 :heart:
 
Napsuh Nuo pelot on kyllä aivan käsittämättömiä. Mulla oli edellisessä raskaudessa pelko siitä, että kuolen itse synnytykseen tai muuta kamalaa tapahtuu :eek: Pelkäsin lasten puolesta ja miehen puolesta ja mietin, että mitenkähän selviävät, jos mulle sattuu jotain... :ashamed:
Nytkin välillä tulee sellainen olo, että jos lapsille, vauvalle tai itselle sattuu jotain. Ihan käsittämätön juttu, eikä sitä oikein saa järkeistettyä itselle. Toivon vaan, ettei ihan niin kovaksi pelko yltyis kuin viime raskaudessa.
Ekaa odottaessa ollaan uuden tilanteen edessä, ja se helposti aiheuttaa pelkoa. Toisaalta taas kun on useampia hyvin menneitä raskausaikoja ja synnytyksiä takana, tulee pelkoa nostattavana ajatuksena mieleen, että voiko vielä kaikki mennä hyvin!
Varmaan raskauden mukanaan tuomat ihanat hormonit aiheuttaa näitäkin pelkotiloja kaikenlaisille odottajille ;)
 
c81
I'm back.. koko päivä siinä sitten menikin, kun kaikki ajanvarauksella olijat meni eelle. Sekä neuvoalssa että äippäpolilla kiittelivät että tajusin mennä tarkistuttamaan tilanten, kun voi olla tosi paha juttu jos ON lapsivettä, eikä sitä aina voi tietää ilman niitten testitikkua.
Mutta, siis kaikki on hyvin. Kohdunsuu on kiinni, ja kaulaa on 5cm. Eli kaikki on tosi hyvin, eikä supparitkaan ole saaneet pahojaan aikaiseksi. PIkkuinen kölli poikittain.. on jo melkein 800g. Hui!
Mutta nyt väsynyt mutta onnellinen C kiepsahtaa sohvalle katsomaan telkkaria..
Hyvää viikonloppua kaikilla, ja kiitos tuesta! :heart:
 
Hyvä juttu c81 et kaikki kunnossa!

Just mittasin taas verensokerin päivällisen jälkeen niin oli 6.9 ja pitäs olla alle 6.7. Pikku heittoa siis on. Join viimesenä tuoremehulasin, et sekin saattaa nostaa...

Miten helposti laittavat insuliinille? Pelottaa jos en saa noita laskemaan noita arvoja.. :ashamed: Oon kyllä ollu tosi tarkka syömisieni suhteen. Juhlatkin olis ollu mut sanoin etten jaksa lähteä.

Aattelin huomenna ottaa paastoarvon ja jos se on kohollaan niin meen koko päivän taas verikokeiden kanssa. Nyt pitää ottaa vaan 3 päivää /vkossa aina ennen ja jälkeen ruokailun.

Cruella piti jo aiemmin kirjottaa tästä eli oon täysin samaa mieltä siitä et tää palsta on yliveto. Tänne voi purkaa sydäntään ja ilojaan ja surujaa kertoa niin saa kyllä tukea vaikka millä mitalla. Ja tottakai me jatketaan tuolla toisella puolella sitten kun vauvat on syntyneetkin.

Nyt iltahommiin neitin kanssa kun iskä lähtee töihin...

Jepsu ja Martti 26+3 :heart:
 

Yhteistyössä