** Helmikuun Helmet** joulukuu

Huomenia!

Takana ehkä hieman paremmin nukuttu yö, kuitenkin väsy. Oon ollu kyllä nyt ihan tajuttoman väsyny jo vaikka kuinka kauan. Sais jo piristyä pikkasen. Tuntuu ettei jaksa mitään tehdä ja huusholli on mullin mallin. Plaah.

Mä kans sanoin heti raskauden alussa että nyt ei meekkään kaikki niin hyvin läpi niinku ensikertalaisena. Kätilö kysy multa nimittäin synnytyssalissa että ootko polttanu tupakkaa kun istukka oli ihan valkoinen ja hyvä kun toimi. Nyt tiedän vaatia jos yliajalle mennään niin kaikenmaailman ultrat sun muut. Mistä sitä mitään osasi tai tiesi ekaa ootellessa ja ku rupeaa se 15 pvää olemaan yli niin ei paljo muuta aattele ku et syntys jo. Alkaa olemaan jo mehut pois. Voin kertoa. Kyllä pikkasen kypsytti ja sanoinkin tosta istukasta neuvolassa niin ihmettelivät kovasti ettei oltu ultrattu sairaalassa eikä mitään ku siellä lojuin vaik kuinka kauan. :headwall:
Toivottavasti nyt mennään lyhyemmän kaavan mukaan.

niin kysyinkin jo, mut uusinta et onko kellään käännetty vauvaa masussa?ja minkälainen operaatio se on? voiko kieltäytyä?

nyt lähetään ulos neitin kanssa vaikka mun kävely nyt on mitä on....

Jepsu ja Martti 33+5 :heart:

kääntämisestä: Käsittääkseni se tehdään niin, että makoilet alakroppa vähän yläviistossa, lekuri ottaa kiinni vauvan persuuksista ja "antaa vauhtia" siten, että yrittää saada vauvan tekemään voltin. En tietenkään ole itse kokenut, jostain lehdestä tms. luin... Tottakai voit kieltäytyä siitä, ihan niin kuin muistakin toimenpiteistä! Ja tokihan ne siellä sairaalassa käy läpi sun kanssa muut mahdolliset vaihtoehdot, mut jos ei itte käänny, ni ei kai niitä muita vaihtoehtoja oo kun synnyttää perätilasta tai sit sektio... Vai? Mulla on kans vauva ollu pitkään perätilassa ja nyt oon melkein satavarma, et se on pää alempana jotenkin "puolipoikittain". Toivottavast ei kääntyis takas perätilaan... :/ Kun tuntuu välillä siltä, et se vaihtelis paikkaa aika paljonkin...

Noista palvelujen tms. vaatimisista: Niinhän se ikävä kyllä on, et terveysasioissa ihan kuin muissakin julkisissa palveluissa, sun pitää itse olla aika valveutunut ja ottaa asioista tosi paljon selvää, jotta osaat vaatia ja kysyä ns. oikeat asiat. :| Asioitten ei pitäis olla näin, vaan ammatti-ihmisten kuuluis kertoa vaihtoehdot ja tarjota palveluja, mut joillain on varmaan jääny lama päälle siinäkin, et "säästetään" pimittämällä tietoa asiakkailta. Riippuu varmaan tosi paljon esim. kätilöstä/terkkarista, miten paljon saat "palveluja", jos et itse älyä kysyä...

Nyt sit puuron keittoon,

eva & helmi 33+3 :heart:

Mulle tuli lisäkysymys aiemmasta gallup-kysymyksestä eli ulkona nukuttamisesta. Minäkin olen ajatellut nukuttaa vauvaa parvekkeellamme (lasitettu). Mutta se mitä mietin on vauvan totuttaminen ulkoilmaan. Jostain lukenut ja kuullut että vauvaa tosiaan pitää totutella ulkoiluun, aluksi ihan 5-10 minuuttia ja talvivauvan kanssa tietty oltava varovaisempi. Jos pakkasta yli 10 astetta niin ekaan 3 viikkoon ei ulkoilua voi tehdä. Mutta kun nää talvet on tällaisia leutoja, nytkin Espoossa +5 astetta. Jos leudot säät jatkuu tai ainakin jos pakkasta alle 10, niin mites sitten? Pitääkö kesävauvatkin totutella ulkoilmaan? Ja miten se totuttelu käytännössä kannattaa tehdä? Hengailla talvivaatteet päällä vilpoisalla parvekkeella jokapäivä muutama minuutti vai...?

Meillä ei ole (ainakaan vielä) mitään "kakkosrattaita" parvekkeelle, vaunut todennäköisesti kyllä roudataan aina kotiin koska rapussa ei ole riittävän tilavaa säilytyspaikkaa. Mutta onko muita mahdollisuuksia kakkosrattaiden vaihtoehdoksi parvekkeelle? Koppa? sellaiset rattaat joita vähän isommille lapsille on tarkoitettu, ilman katoksia yms. Niitä ainakin 70-80 -luvulla oli paljon ja niitähän saa aika hyvin makuuasentoonkin (kai?)

Huomenta :D

Ihan aluksi korjattava hiukan tökerösti kirjotettu aikasempi kommentti:
evaellen
Onneks en ole ekakertalainen ja osaan luottaa vaistoihini jonniiverra´n. Jos askarruttaa joku, soitan äitipolille Kuopioon .

Ei pahalla Nelli, mut kyllä ensikertalainenkin voi osata luottaa "vaistoihinsa" ja kyseenalaistaa asioita... Mä en ainakaan sumeena usko/hyväksy kaikkea, mitä mulle syötetään esim. näissä raskausasioissa... Ja kyllä ensikertalainenkin voi tarttua luuriin yhtä tormakasti kuin uudelleensynnyttäjä, eiköhän se oo persoonasta eikä synnytysten lukumäärästä kiinni...
Jep, tarkotin tossa kommentissa ihan vaa itteeni, oon joskus vähän neuroottinen ja muistan esikoisen oottoajan ja ne loppumetrit.. Tarkotin vaan omalta kohdaltani, että onneks olen tuosta fiksuuntunut :D . Sori huono sanojen muodostus, jotta pahoitit mielesi, ei tarkoitus!! :ashamed: :snotty: :ashamed:

Jahvetti kirjotinki eile illasta sulle pitkät rimpsut, mut meidän netti oli katkolla, ni hävitti kaiken..uusiks.
Mullahan oli tota vatsan hyvin toimimista aikalailla, yhtäkkiä alko 3vkoa sit maanantaina ja n. 2vkoa oli kyllä iha seula..tai useesti piti mennä, kuiteskaan olematta ruikulilla. Edelleenkin vatsa toimii HYVIN, mutta onni näin, ummetus se vasta kauheeta onkin :x !! JOten jos hyviä puolia tästäkin etsii :D .
Pissalla saa tääkin rampata, yöllä tulee litratolkulla ja sellasen kolme kertaa ainakin herään veskiin. Päivällä juoksuttaa tasaseen. Kivut on kauheet, jos eipääse samantien veskiin. Ja ku pulla alkaa touhuta, ni yleensä heti alkaa pissattaakin.

Täällä meni yö hyvin, ihana oli nukkua!! Illalla ei meinannu uni tulla, vaikka eilinen aamupv oli iha perseestä, stressipitonen.. Ja sit lähettiin vielä Kuopioon shoppailemaan. No, tutni jaksettii pyöriä, matkaan tarttu ihania pojan vaatteita 60?lla :eek: ..siis me ie oikeesti tarvittas mitää, mut en voinu vastustaa H&M:llä pojalle sellasta ruskee/vaalee raitasta slipoveria+pöksyjä+kaulusbodyä :heart: , siis ihanat, ostin 56cm :D . Ne housut on minimaaliset, viel vekit edessä, hih, iha ku joku vanha einari-pappa, ku ne pukee :LOL: . Ja Lindexin pöllösarjaa oli pakko ostaa. Ja sit ostin sen unipussin/mekon. Missä saa alhaalta narut kiinni,pysyy kintut lämpösessä, jos peitto lentää, se on sulonen kanssa :heart: . Juu, ni aloin niitä pesee viel kymmenen aikaa illasta, vaihdoin lakanoita, laittelin pyykkejä ja pakkailin sairaala kamoja..ei siis väsyttäny yhtää, ihmee pirtee olo, ei jummarra :eek: !
No puoliltaöin kävin nukkumaan ja heräsin kympin jälkeen. Nyt jaksaa!
Lähenkin tästä katsomaan kamun tyttövauvaa, kohta 3viikkonen :heart: .

Mukavaa päivää!

:heart: nelli&pulla 34+2

aamupäivää :wave:

päätä särkeny aamusta alkaen :/ ei paljoo mut kuiteski. onneks on se kontrolli ens vkolla. vessassa ravausta täälläkin, yöllä vähintään kolme kertaa, että on rasittavaa |O ja sit noi kauppareissut tai muuten vaan jos lähtee vähä pitemmälle, ei mee kauan ku alkaa jo tuntua et veskii pitäs päästä :kieh: ja niinku joku sanoki, tais olla nelli, et ku vauva liikkuu ni se aiheuttaa heti sen vessahädän tunteen. eilen käveltiin aika pitkät pätkät ja välillä oli kyllä niin tuskaa ku vauva paino päällä rakkoa |O piti oikeen pysähdellä välillä puhaltamaan ku tuntu niin ilkeeltä :|

evaellen: kiitos tsempeistä :flower: =) kärsitään sitte yhdessä piinaavasta ruokavaliosta ;) hyvä kun on vertaistukea :hug: ja tosta vauvan kasvusta loppuvaiheessa, mulle sano leku sillon ku kävin synnytystapa-arvoissa et noin 100g/vko kasvaa ja ainaki mun pojan kohdalla piti paikkansa.
ja saunatuoksuista, neuvolassa eilen kysäsin ja sano et älä käytä, synnytyksen jälkeen sitte.

meillevauva: kesävauvoja ei tartte totuttaa ulkoilmaan kun ulkona yhtä lämmin ku sisälläki. ellei hirveen kylmä kesä. myöskään kevät eikä syysvauvoilla mitään erityisiä rajotuksia jos säät leudot. mun poika synty syyskuussa ja heti ruvettiin kärryttelemään ja pistin pojan ulos nukkumaan. kysyin synnäriltä asiasta ja ne sano et heti voitte mennä mut jos kovasti tuulee ni sit pitää suojata hyvin vaunut tai jäädä sisään. maalaisjärkeä käyttäen. ja kyllä se talvi sieltä tulee vielä niinku on tullu aiempinaki vuosina, eka hirveen leutoa ja sit paukahtaa liki 30 asteen pakkaset, niinhän se on menny. viime vuonna oli helmikuussa ihan siperiakelit :x se oliki sitte oikeestaan ainoo kunnon talvikuukausi. sitä edellisenä vuonna ne kovat pakkaset sattu maaliskuulle. alle 1 vuotiaillehan se pakkasraja on -15 mut esim täällä kaakossa ainakin tuulee niin hirveesti et lisää pakkasen purevuutta. tietty vauntu saa suojattua mut eipä noita ihan pieniä ulos viedä jos yhtään enempi pakkasta. näistä kannattaa kysellä sitte synnärillä kun on kotiin lähdössä ja tietää säät.

jaa pitänee vissiin uskaltautua uloskin vaikkei vois vähempää kiinnostaa ku ilma ihan arsesta |O koko yön sato ku esterin per****tä ja taitaa jatkua. pitääkö tässä ruveta keskellä muka talvea rakentamaan arkkia :kieh:

niin ja vielä tosta vaatteiden pesusta, meillä käytetään hajusteetonta pesuainetta eli ei tarvi pesuainetta vaihtaa vauvan vaatteiden pesua varten. ja oon heltun kanssa samoilla linjoilla siinä et vauva saattaa reagoida eri peuaineella pestyihin vanhempien vaatteisiin.

Onko muilla mobilea riippumassa pinniksen päälle? Itseäni haluttais sellainen hommata, mutta toisaalta olen kuullut että osa vauvoista jopa pelkää noita härveleitä ja osalla taas mielenkiintoa riittää liikaa, eikä uni sitten maita olleskaan... kokemuksia? Mietin vaan, että onko tämä niitä kun-äiti-vaan-haluaa-juttuja :D

hilari:
Mullakin ihan tuskainen yö supistusten vuoksi takana :'( saapa nähdä onko tätä loppuun saakka... Onko tämä luontoäidin tapa hoitaa hommaa kotiin ja opettaa jo tässä vaiheessa puolittaiseen nukkumiseen ja heräilyyn, jessus.

Evaellen Niinpä, sen takiahan ne on siellä että niitten pitäs kaikesta kertoa jnjne. Minäkin muka olin niin tietäväinen kaikesta ja olin asioita tutkinu ja lukenu paljonkin kun esikoinen oli mutta niin vaan en tiennykkään vaatia noita.
Silloinkin kokoajan vaihtu kätilöt ja aina eri ihmisen suusta erilailla. Meinas käämi mennä. Lähdinkin kotiin kesken käynnistysjutun, ku eivät antaneet sinä päivänä tabuja ollenkaan. Pari päivää meni ja tyttö synty ittekseen.

Ulkona käytiin ja kyllä toi kävely alkaa olla aika tönkköä. Nivusiin saattuu joka askeleella ja sisäreisiä ja alaselkää pakottaa. Mutta pakko päästä ulos tuulettumaan. Hermo menee sisällä istuessa.

Kaveri ilmotteli kans saavansa heinäkuussa vauvan. Kivaakivaakivaa. :heart:
Ihanaa kun pikkuväkeä tulee lisää, on lapsilla sitten leikkikaverita.

Aiottekos ostaa paljon raketteja?
Mä en osta kun meen vanhempieni luokse niin heillä on siellä. Mies on töissä uuden vuoden niin itte en ala ampumaan, varsinkaan tällä mahalla.

tyttö nukkuu niin mäkin meen sohvalle köllölleen...

Jepsu ja Martti 33+5 :heart:

mulla on sellanen nalemobile,minkä saa myös pyörimään ja soimaan,ja kätevä kiinnitys saa tarvittaes pois jos meinaa unta haitata,,,halpahallista ostin vuonna 2003 =) ,,,juu en tiiä onko nää yökukkumiset tosiaan tarkotettu sitä varten että valmistautuu vauvan kaa valvomiseen,,,mulla kyllä kokemusta siltä valvomisen saralta on,,,mutta kipeenä eioo yhtää kivaa valvoa :| ,kyl musta tuntuu että nää suppailut jatkuu enempi ja vähempi koko loppu ajan,,,sit mulla avautuuki paikat supernopeudella kun synnytys koittaa :eek: ,,,mulla on kauhian itkunen olo,varmaan osaksi siittä kun on väsyny ja osaksi siitä kun miehen kaa ei suju oikein parhaalla mahd tavalla nyt,,,tai eioo koko syksynä oikein mitään säpinää ollu,hyvä että päivää sanotaan :ashamed:

Nelli & Evaellen: Mä ymmärsin tuon Nellin kommentin enemmän kuin hyvin, sillä mulla oli ekassa raskaudessa th, jolla ei ole itsellä lapsia, niin hänellä ei ollut mistään mitään käytännön kokemusta. Kaikki vastaukset tulivat koulussa opitun mukaan ja "vaistoihin luottamisen" hän tyrmäsi täysin... Nyt onkin vaki th, jolla on itsellä 5 lasta ja hänellä onkin "mottona", äiti tietää itse parhaiten, tarkoittaen nimenomaan vaistoihin luottamista ja itsensä kuuntelemista.

Vaunuissa nukuttamisesta: Meillä eka ei suostunut nukkumaan vaunuissa ollenkaan. Toinen nukkui, mutta myös sisällä...Itse olen talvella aloittanut totuttelun tuosta 15 minuutista, sillä tuo 5 min totuttelu tulee helposti, jo pelkästä kaukalossa autoon kuskaamisesta. 5 minuuttia, päivittäin lisää aikaa niin nopeastihan tuo aika lisääntyy. Noilla lyhyillä totutteluajoilla olen tehnyt vaunujen kanssa pienen kävelylenkin... Tätäkin olisi tarkoitus nukuttaa ulkona, mutta myös sisällä... Ja itkuhälytin on kyllä ihan ehdoton kapistus. Joku oli huolissaan noista kissoista. Yleensä kissat kavahtavat rintamaidon hajua, joten meillä ainakin kissat ovat kiertäneet vauvan kaukaa, eivätkä ole vaunuihinkaan tunkeneet ja onhan niitä olemassa sellaisia kissaverkkoja vaunuihin.

Tavaroista ja pakkailuista: Vauvan vaatteet ovat vielä varastossa. Vaunut ennestään eteisessä ja lojuu se kaukalokin jalustoineen vielä eteisessä (autokaupoilla käytäessä piti vähän sovitella, eikä kumpikaan ole jaksanut niiltä jäljiltä raahata kaukaloa takaisin vinttiin). Toisaalta nyt ollaan jo kolmatta lähdössä hakemaan niin mieskin osaa, jos tulee tosi kiire. Pinnasänky on edelleen nuoremman käytössä. Vauva nukkuu ekan/ekat kuukaudet äitiyspakkauksessa, jonka voi tarvittaessa asettaa lähes mille tahansa tasaiselle alustalle...

Perätilasta: Täälläkin oleillaan edelleen perätilassa. Minulla ei ole kääntämisestä kokemusta. Voi kuulemma kieltäytyä, jos haluaa. Kääntämisestä olen kuullut kaikkea mahdollista ja ehkä mahdotontakin, tiedä sitten mikä on totuus. Itseäni ei perätilasynnytys eikä kyllä sectiokaan houkuta. Olen yrittänyt miettiä, että kumman valitsisin, jos olisi pakko... Perätilasynnytystä en epäilisi yhtään, jos ponnistusasennon voisi valita, mutta tuo poikkipöydällä jalat telineissä ponnistaminen hirvittää ajatuksena (2 jakkarasynnytystä takana). Toisaalta sitten on 3 lasta kotona hoidettavana, joten sectiokaan ei ole kiva siltä kantilta.

Unilääkkeistä: On käytössä tarvittaessa, valvominen aiheuttaa vielä enemmän ongelmia. Annetaanhan laitoksellakin synnyttäville äideille unilääkettä, joten satunnaisessa käytössä en olisi huolissani. Lääkärihän tekee päätökset riskit/hyödyt harkiten. Kaikki stressihän, kuten myös unettomuudesta aiheutuva, lisää kortisolin eritystä, joka puolestaan sikiöllä hidastaa kasvua, joten varmasti pidempiaikaisen ongelman kohdalla lääke on hyvä vaihtoehto. Unettomuus on siitä ikävä vaiva, että pidempään jatkuneena sitä on tosi hankala hoitaa kuntoon.

(.) Taas on supistellut kivuliaammin ja reippaamin, ei kiva, mutta toivottavasti nämä johtuisivat vain tuosta rt:hen kääntymisen harkinnasta ja sen toteuttamisesta. Insuliineista menee pitkävaikutteista ja ateriainsuliinia. Nyt alkavat sokeriarvot olla pikku hiljaa kohdillaan ja siltä osin omakin olo normalisoitua.

Nyt pitäisi päästä leipomaan!

Heltu ja Rymy 31+5

Alkuperäinen kirjoittaja Jepsu:
Evaellen Niinpä, sen takiahan ne on siellä että niitten pitäs kaikesta kertoa jnjne. Minäkin muka olin niin tietäväinen kaikesta ja olin asioita tutkinu ja lukenu paljonkin kun esikoinen oli mutta niin vaan en tiennykkään vaatia noita.
Silloinkin kokoajan vaihtu kätilöt ja aina eri ihmisen suusta erilailla. Meinas käämi mennä. Lähdinkin kotiin kesken käynnistysjutun, ku eivät antaneet sinä päivänä tabuja ollenkaan. Pari päivää meni ja tyttö synty ittekseen.
Jep, ja joillain paikkakunnilla kunnan taloudesta riippuen oikeesti jopa ohjeistetaan työntekijöitä säästämään erilaisissa, "ei-niin-välttämättömissä" menoissa, eli yksittäinen työntekijä ei välttämättä edes voi vaikuttaa mitä asiakkailleen tarjoaa, jottei tuu ongelmia duunissa. :( Persiistä, mut kai aika monet kunnat on aika tiukilla nykyään ja etenkin tulevaisuudessa, kun veronmaksajia on koko ajan vähemmän ja esim. vanhusten (=paljon palveluita tarvitsevien) määrä lisääntyy... :( Pelottaa oikeesti, et miten paljon täälläkin tulevaisuudessa joudutaan ns. amerikan malliin, et kaikesta joutuu itte maksamaan. Se jos mikä lisää eriarvoisuutta entisestään... :(

No, tulipas politikoitua... :D Tuolla pyörii nyt eka koneellinen vauvan harsovaippoja. Aika vähän mahtuu näköjään koneelliseen, joten tota pyykkiurakkaa taitaakin olla enemmän kuin kuvittelin...

Meilläkään ei oo erillisiä partsivaunuja, eikä aiota hommatakaan. Musta se on jotenkin tarpeetonta, kun ei se nyt niin iso vaiva oo kärrätä niitä vaunuja tohon partsille. Meidän kämpässä siis ainakaan, kun ei oo mikään iso... Me aiotaan myös säilyttää vaunut sisällä; meidän talon varastotilat vaunuille on yhteiset myös fillareille, pulkille, suksille jne. ja varasto on ihan täyteen ammuttu. Sitä paitsi musta ois jotenkin ällöttävää, jos joku ties kuka rasvanäppi räpelöis meidän kärryjä... :x Ollaan ostettu vaunuihin semmoset pyöränsuojat, ni vaunut voi sit ihan huoletta työnnelläkin partsille.

Tuo Ainun Mobile on ihan ylisöpö! Meillä on hankittuna semmonen mobile, mis roikkuu vihreitä pehmeitä sammakoita. Hulluilta päiviltä ostin. Jos oisin nähny ton Ainun ennen sitä, niin oisin ehkä hankkinu mieluummin sen. Mut on toi sammakkojuttukin kyllä ihana. :)

Hellou kaikille!

Joulut on vietetty! Paljon olette taas kirjottaneet kun en moneen päivään ole ehtinyt kirjottelemaan, enkä kyllä pahemmin lukemaankaan.

ulkona nukuttamisesta ollut keskustelua. Meillä neiti nukkui ulkona itkuhälärin kanssa ja samoin aion nyt toimia. Nähtäväksi jää sitten nukkuuko etupihalla vai takapihalla, yleensä varmaan koitetaan koiran lenkkiaikaan nukkua niin varmaan ainakin sillon jää etupihalle. Tämä kun on rauhallinen katu niin saa nukkua ihan rauhassa. Ihana oli kerran vanhassa asunnossa (rivari) kun laitoin neidin nukkumaan ulos vaunuihin niin naapuri oli tulossa tamppaamaan mattoja siihen lähelle niin hän heti sanoi että tulenkin myöhemmin että saa vauva nukkua. Sanoin kyllä että ei häiritse että sikeästi nukkuu mutta mummeli oli vakaasti sitä mieltä että matot saa odottaa. Ihanaa, tollaseen harvoin enää nykyään törmää =)

Tavaroita ei oo meillä juurikaan laitettu valmiiksi. Suurin osa on vaan lastattu vauvan tulevaan huoneeseen (hoitopöytä on kasattu ja siinä pari vaatetta ja rasvapulloa sekä hoitoalusta) ja kehtokin on täynnä tavaraa. Mutta onhan mulla toki aikaakin vielä kun vasta helmikuun lopulla on la. Aattelin noita vaatteita ruveta kattelemaan ja pesemään kuhan äippäloma alkaa. Ja sama ongelma meillä vielä kun monella muullakin taisi olla, eli mihin ne vaatteet laittaa... Tohon hoitopöydän kaappiin ei paljoa mahdu että jonkin sortin lipastoa tai kaappia pitäis lähteä hommaamaan. Niin ja pinnistä ei vielä edes ole, ensin vauva nukkuu kehdossa ja pinnis saadaan sitten jossain vaiheessa kun siskon poika siirtyy isompaan sänkyyn. Toinen olisi vapaana (mikä oli esikoisella) mutta sitä sänkyä en mistään hinnasta enää ota. Anoppi tarkotti kyllä hyvää kun sen osti, mutta ei tajunnut että hän on mua 20cm pidempi ja koska korkeus oli hänelle hyvä niin mulle se oli aivan liian korkea, eli todella epämukava käyttää. Joten odottakoon tuo sänky miehen puolelta tulevia serkkuja (tulossa on jo) niin mä otan mielelläni semmosen vanhemman sängyn käyttöön...

Mobilea meillä ei ole koskaan ollut sängyn päällä, ja tuskin tulee nyttekään. Oon vähän sitä mieltä että sänky on nukkumista varten, ei leikkimistä. Vaikkakin tosi ihania ne on :whistle:

Muistanko ihan väärin vai kirjottiko joku tässä pinossa omista korkeista sykkeistä? Mulla on ollut jo monta viikkoa välillä todella ahdistava olo ja aikanikun sitä mietin mistä vois johtua niin se tuntui siltä kun pulssi olisi tosi korkea. Nyt rupesin mittailemaan niin ihan normaalitilassakin se saattaa olla 100! Välillä vähän alle mutta alle 80 ei oo oikeestaan koskaan, joten voikohan tosta olla jotain haittaa? Muutakun oma epämiellyttävä olo? Verenpaine on ollut samaa luokkaa kun neuvolassakin mitattuna.

Supisteluja on ollut välillä enemmän, välillä vähemmän. Heti huomaa kun on touhunnut enemmän niin supisteleekin enemmän. Mutta tuskin nuo mitään saavat aikasesksi kun eivät ole kipeitä, epämiellyttävän tuntusia vain.

Nyt pikalevolle ennenkun neidin kaverit tulee kylään!

Vinja ja Urmi 31+5

Alkuperäinen kirjoittaja Heltu:
Nelli & Evaellen: Mä ymmärsin tuon Nellin kommentin enemmän kuin hyvin, sillä mulla oli ekassa raskaudessa th, jolla ei ole itsellä lapsia, niin hänellä ei ollut mistään mitään käytännön kokemusta. Kaikki vastaukset tulivat koulussa opitun mukaan ja "vaistoihin luottamisen" hän tyrmäsi täysin... Nyt onkin vaki th, jolla on itsellä 5 lasta ja hänellä onkin "mottona", äiti tietää itse parhaiten, tarkoittaen nimenomaan vaistoihin luottamista ja itsensä kuuntelemista.
Meidän terkkari on nuori ja lapseton, vailla omaa kokemusta, mutta silti kannustaa luottamaan itseensä ja omiin "vaistoihinsa", toisaalta taas kertoo erilaisista vaihtoehdoista jne. asiantuntevasti. Todella tyytyväisiä ollaan oltu! =) Mua yleisesti ottaen ärsyttää kaikissa asioissa mustavalkoisuus ja semmoinen näkemys, ettei "mitään voi mistään tietää, jos ei ole omakohtaista kokemusta". ARGH! :| Ikään kuin kaikkea pitäisi itse ensin kokeilla, jotta osaisi esim. toisia työssään auttaa. Et kyllä nää asiat on mun mielestä hyvin paljon kunkin ihmisen omasta persoonasta kiinni, et millainen on työntekijänä/asiakkaana/potilaana... =) Ja toivottavasti kukaan ei vedä herneitä nenään, näistä mun kommenteista. =) Onneks ollaan kaikki ihmiset erilaisia yksilöitä. =)

Voi ihanuus tuota vauvan tuoksua ja tuhinaa :heart: :heart: :heart: . Pärjään nyt ehkä just ja just noin 2vkoa ilman omaa vauvaa,kun sain tyydytettyä vauvakuumettani kaverin vauvalla :D . Mut jos ei kuulu meillä mitään 2-3viikkoon, pakko mennä taas makoilemaan ton pikku neidin kaa kainalokkain :heart: . Oli kyllä mielettömän ihana,sulonen ja kaikkee!! Sain hoivata nii paljon ku jaksoin ja sain tisun jälkeen neidn köllöttelee tohon omalle rinnalle/vatsalle. Sattu ollee vie aika avoinainen paita, ni tuntu niin hyvälle vauvan poski paljaalla iholla..huoh, kohta meil on omat muruset kainalossa!
Ja hurjalle tuntu, että tää neiti oli nyt 2.9kg ja 49cm, että omassa masussa on muutama sata grammaa pienempi vauva :eek: , täysin kehittynyt ja ihminen siis..ja melkein saman kokonenkin ku toi pieni neiti.
Mikä lie mua alkanu nyt vaivaamaan, ajatella en voi muuta ku synnytykseen ja vauvaan liittyvää. Ei kiinnosta telkut tmv, ei pysty keskittymään mihinkään. Aamulla alotin pesemään pyykkivuortakinpois, jos tässä ei ehdikkään/jaksakkaan piakkoin sitä tehdä ;) . Höpsöys iskee.. Toivottavasti vaan kaikki menee hyvin ja syntyy terve vauva, itse toipuu hyvin, maito riittää jne.

Nyt syömään!

:heart: vauvasta sekaisin nelli

Mulla on Nelli ihan sama juttu: Koko ajan pyörii vauva-asiat ja synnytykset mielessä, telkkaa ei oo jaksanu viikkoon kattoa, lehtiä nyt vähän huvittaa lukea. Eikä hirveesti tuu muusta miehenkään kanssa puhuttua kuin vauvajutskista. Ikävä kyllä en oo päässy kenenkään pikkuvauvaa nuuskuttelemaan. Vajaan vuoden ikäistä kummipoikaa tuli kyllä joulun aikaan helliteltyä niin paljon kuin se malttoi sylissä pysyä. :heart: Joku tuumas tossa aiemmin, et on kiva kun kavereille on kans tulossa vauva, niin me ollaan siinä mieles kans onnellisessa asemassa, et muutama kaveri on saanu tänä vuonna vauvat ja ens vuodelle on jo kuus vauvaa kavereille tulossa! =)

Täällä kans lähdetään syömään, hernaria (ihan purkista) :p nam, ja sit ulkoilemaan, kun enää ei sadakaan! =)

Alkuperäinen kirjoittaja evaellen:
Mua yleisesti ottaen ärsyttää kaikissa asioissa mustavalkoisuus ja semmoinen näkemys, ettei "mitään voi mistään tietää, jos ei ole omakohtaista kokemusta". ARGH! :| Ikään kuin kaikkea pitäisi itse ensin kokeilla, jotta osaisi esim. toisia työssään auttaa. Et kyllä nää asiat on mun mielestä hyvin paljon kunkin ihmisen omasta persoonasta kiinni, et millainen on työntekijänä/asiakkaana/potilaana... =) Ja toivottavasti kukaan ei vedä herneitä nenään, näistä mun kommenteista. =) Onneks ollaan kaikki ihmiset erilaisia yksilöitä. =)
Tämän allekirjoitan myöskin täysin!!! Tämä eka th oli tosiaan vain niin voimakkaasti "oppikirjojen" mukaan toimiva, tuurasi myös lasten neuvolan puolella ja siellä ohjeet olivat vielä mielenkiintoisempia. :eek: Siksi tuli vääränlainen rinnastus. Anteeksi, ei ollut tarkoitus!

Kylläpä nukutti :p Nukahdin taas joskus kolmen aikaan aamuyöstä, mutta nukuinkin sitten iltapäivään, tunti sitten heräsin.

Miksi tuo ukko ei voi uskoa, jos sanon, että haluan jotain tiettyä kaupasta!!? |O Lähtiessään ensin kysyy, että mitä hän tuo ja kun pyysin Fazerin sinisen niin tuo jotain Brunbergin sokeritonta suklaata!! :x |O |O Tiedän, että se tarkottaa hyvää ja ajattelee miun sokereita, mutta mitäs se sitten kysyy mitä mie haluan, jos aikoo tuoda jotain ihan muuta?!! |O *raivoaa* Mie laitoin sen uudelleen kauppaan, en sen suklaan takia :D , oli unohtanu pyykinpesuaineen.

Meillä on Nalle Puh- mobile pinniksen yläpuolella, jossa on soittorasia :heart:

Arvatkaa mitä? :eek: Hittolainen, mie ostin uudet rintsikat, E- kuppia, ja ne on liian pienet!!! |O Huutiksesta siis ostin (käyttämättömät, laput vielä kiinni), enkä siksi päässy sovittamaan. Siis mie en kestä näitä hinkkejä!!! Miulla on nyt tasan kahet sopivat rintsikat, mistä ei kaikki pursuile ulos + imetysliivit, joita en vielä kehtais ruveta käyttämään, etteivät ole ihan rupuset sitten, kun niitä tarvii urakalla :( Niin ja viime yönä alko tulemaan maitoa, ihan valumalla... Siitä tää tissien yhtäkkinen turvahtaminen varmaan johtuukin.

Mie olen taas niin pahalla päällä, yrittäkää jaksaa... :kieh: :kieh:

Kiin ja My 34+5

Alkuperäinen kirjoittaja Kiin:
Miulla on nyt tasan kahet sopivat rintsikat, mistä ei kaikki pursuile ulos + imetysliivit, joita en vielä kehtais ruveta käyttämään, etteivät ole ihan rupuset sitten, kun niitä tarvii urakalla :( Niin ja viime yönä alko tulemaan maitoa, ihan valumalla... Siitä tää tissien yhtäkkinen turvahtaminen varmaan johtuukin.
Ja minä kun olen pitänyt imde-liivejä varmaan sen 3kk jo :D Ei nää mun triumfit ainakaan miksikään ole mennyt vaikka pesusta toiseen on jo laukanneet. Normi kuppeihinini en ole enää aikoihin mahtunut.

Mulla on lakanassa melkein joka yöltä sellainen 1x1cm uusi pläntti :/ taitaa maitoa tihkua kun puristuksissa on rinta kyljellään maatessa.

Piiju 33+3

Täällä lötköpäivää vietellään =)
Vähän aamusta siivoiltiin ja nyt kyllä väsyttäs...mut jos muutamaan jaksais kommentoida =) Edellisen sivun juttuja en kyllä enää muista :x

Mobilesta sängyn päällä oon sitä mieltä, kun joku muukin oli, että sänky on nukkumista varten =) Esikoisella oli joku härpäke alkuun sängyn päällä, mut aika nopiaan läks mäkeen...enkä enään oo aatellukaan moista hommaa =)

Vaatteet on pesty, kamat suunilleen kasassa, mut sänky on edelleen täys sitteriä yms. Kaukalo saadaa parin viikon sisään, kunhan isäntä sen jaksaa hakea :kieh:
Kotiintulovaatteita tuossa oon miettiny, mut en pakannu...osaa se mieskin niitä sit tuoda, jos jää laittamatta. Ja meillä kun nuo 2 viimestä kertaa oon tullu sairaalasta kotiin ilman vauvaa, niin tuntuu oudolle ajatus, et pitäs NYT JO laittaa ne valmiiksi :kieh: :kieh:

Raketteja ei tänä vuonna ostettu yhtään. Paukkuja vaan pojille ostettiin, mitä itse saavat paukutella...valvottuna toki =)
Jotenkin viime vuonnakin pelotti ne raketit yms, kun ei ole lunta, niin ei saa kunnolla tuettua niit maahan, niin sinkoilee minne sattuu yms :/ No kunhan pojilla on vähän pauketta :D

Ja muutenkin meidän perinteiseen uuteenvuoteen liittyy synttäreillä käynti, kun miehen siskon poika on syntynyt 31.12 :kieh: Heh...tänä vuonna täyttää jo 14v =)

Tisseistä oli myös juttua...mullahan ne turvahti 2-3 kuppikokoa, mut nyt tuntuu tasoittuneen, jopa hieman pienentyneet isoimmillaan olosta... |O Tai sitten vaan pehmentyneet, kun yhteen väliin oli oikeen kovatkin ja pinkeet...no kunhan ei tästä enään kasva :D

Muutama päivä pitäs viel pidätellä, sit vaikka syntyisikin vuoden 2008 puolella :D Mutta mun tuurilla ollaan paksuna vielä siel helmikuun puoli välissä :attn: No, viimesestä kerrasta voi sit nauttia kaiken eestä ;) :whistle:

Onko muilla ihon kutinaa?? Edelliskerroista muistan mm. vatsan kutinaa, kun nahka venyi, mutta nyt kutiaa kädet ja jalatkin toisinaan, persus jne...ei kyllä niinkään kämmenet tai jalkapohjat, jotka liitetään raskausmyrkytykseen...onkohan tää normaalia...pitää kyllä äitipolilla sit kysästä, mut sinneki viel viikko :/

Joo, no sainhan mie jotain juttua aikaan :D

Jahvetti 35+2

P.s. Tuli mieleen, et Tarpasta ei oo vissiin kuulunu moneen päivään...vai menikö mulla vaan ohi??? :wave: :wave: :wave:

Heips,
täälläkin takana uneton yö :/ Typykkä jylläs siihen malliin, että ei ollu toivoakaan unen saannista. Raajaa tuli vatsan läpi niin, että oikein sattu. Sit alko supisteleen ja sitä jatkukin sitten siihen saakka, et mies lähti töihin. Kaurapussin kans sain sit rauhoittumaan tilanteen ja sain pari tuntia nukuttua.

Maitoa tihkuu tasaisesti, yöllä oli yhtäkkiä yöpaita märkä, kun siinä unettomana sängyssä kippuroin.

Mobile ois meillä kyllä hankintalistalla, tosin en tiiä onko se just enemmän sen takia, ku "äiti haluaa" ;) . Se Ainun pupuhässäkkä on kyllä tosi söpö...

Raketteja ei välttämättä hankita tänä vuonna lainkaan, kun meinataan ihan kahdestaan kotosalla olla uusivuosi. Eiköhän naapurit paukuttele niitä niin, että mekin nähdään.

Pesukone tuolla taas pyörii, tän jälkeen vielä yks koneellinen ja sit ois kaikki vauvakamat pestynä! Tää päivä on pitänyt vaan ottaa touhuamisen kannalta rauhallisesti, kun on jomotellut niin ilkeästi ja supistellut pienestäkin seisoskelusta ja kumartelusta. Otin panadolin ja menkkatyyppiset kivut sillä kyllä helpotti.

Ei oo enää kyllä kauaa, kun tuhisijat on sylissä! Kuka mahtaa aloittaa... ;)

t. Piipi + typykkä 33+1

Tere,

nukuin ihanat kahden tunnin päikkärit... :D Mies lähti äsken salille ja aattelin, et josko vähän vaikka venyttelyharjotuksia tekis... No, tässä istun koneella, taas... :whistle: Koneessa rullaa toinen satsi vauvan vaippajutskia ja nyt mukana on myös pukluharsot ja mun liivinsuojukset. On se jännää, kun kylppärissä kuivaa harsoja! :heart: =)

Tissitei oo onneks kasvanu, eikä kipeetkään enää. :) Eikä onneks oo vielä tullu maitookaan, hope tulee sitten kun on tarvetta. :/

Täällä kutisee ainoastaan sääret ja johtuu varmaan siitä, et on himpun verran turvoksissa. Tänään ne on tosin melkein normaalit, kun ei oo tarvinnu olla koko päivää jalkeilla ja oon voinu pitää niitä koholla useampaan otteeseen. Eikä oo muuten ollu sukat kiristämässä koko päivää! Sen vaan mitä oli pakko ulkona käydessä.

Kiin: Tuo Brunbergin sokeriton on mun mielestä ihan älyhyvää! :p Jos se on siis sitä tummaa... :p

Joskus oli puhetta siitä toosan välilihan venyttelystä. :x Niin, onko joku nyt tehnyt sitä? Mulla ois tuo Ceridal tuolla kaapissa, mutten oo uskaltanu... :x

Onkos kaikki muuten jo käyny synnärillä tutustumassa? Entä onko perhevalmennukset käyty? Meil alkaa valmennukset ei ens mut seuraavalla viikolla ja sillon mennään myös Kättärille tutustumaan. Mies ei pääse yhelle perhevalmennuskerralle, ellei saa vaihdettua vuoroa, mut ei voi mitään. :|

No, jos menis nyt oikeesti vähän harjoittelemaan, ja sit söis välipalaks ananasta, :p ,

eva & peuhaava helmi 34+3 :heart: *muoks* Mä oon kyllä oikeesti sekaisin, laitoin taas viikkoja 33+3, mut mullahan on 34+3 (kun oon kaks päivää mm. Kiiniä jäljessä). Oon näköjään laittanu tonne ylöskin et 33+3 ja kävin muistaakseni jonnekki muuallekki kommentoimassa "rv 33+3"...

Moi, taas.

Mobileista meillä on sellanen heräteostos tossa pinniksen päällä. Carlsonilla oli sellanen led valoilla varustettu sini-punainen lentsikka mobile, ni pakkohan se oli pojalle ostaa :D . Sit petasin sellaset avaruuseläin tumman sisniset lakanat, ja ku panee sen mobilen palaan, ni on aika himmee viritys ;) . Tosin Jahvetin kaa samaa mieltä, että sänky nukkumista varten, mutta myös hyvä, jos jossain viihtyy hetken, ku tarttee hommia tehdä. Ja meillä pinniksessä on varmasti turvassa noilta siskoilta :) .

Tisseistä Mulla ei tuu sit tipan tippaa. Mutta ei ole aikasemmin tullu ees laitoksella, vasta kotia päsätyä pakannukkin sit hetkessä täyteen ja räjähtää mainaavat. Nyt toivosin, että en stressais sairaalassa niin paljoa, että maito nousisi jo siellä, en tykkää antaa korvikkeita. Mutta mulla mieliala yleensä aika maassa laitoksella, vaikka kaikki on ennen ainakin ollut loistavasti vauvalla ja mulla. En tykkää sairaaloista ja se vaikuttaa maidonnousuun. Ihan hyvä, että tietää asian etukäteen, en huolestu, tai hoitajat siel turhaa huolehdi, jos ei maitoa sairaalas viel tule.
Nyt on vaa sellanen iha uus juttu, kainalot on sairaan kipeet |O :eek: . Tiedän, että maitotiehyet tulee sieltä kainalon suunalta ja tissitkin tuntuu turvonneilta, että voisko johtua siihen? Tietoa kellään? On meinaan niin arat, että just kärsii dödöö siellä pyörittää :/ .

Meille siunaantuikin toinen vapaa ilta. Annoin luvan tyttöjen jäädä isälleen toiseks yöks, ku kaikki mennyt hyvin. Ja oikeestaan tää oleminen vaan tuntuu nyt niin hyvälle, että ihan kiva olla kaksin isännän kaa..JOtenki sellanen olo, että ei iha heti jsutiinsa päästä olemaan :whistle: .
Kohta saunaan ja sit varmaa vaa telkkua ja tietsikkaa, kuhan öhötetään. Tekee molemmille ton joulun hässäkän ja reissailun jälkeen vaan olla.
On mulla sellanen pikkasne turhamainen ongelma :ashamed: : Mitä pukis pojulle laitokselta lähtiessä bodyn ja puolipotkareiden päälle? Ku toppapuku tulee ym varusteet, myssyt jne ja autolla kuiteski tullaa kotia..eikä siel kylmä ole, mutta vauva taas tarttee sitä kampetta. Nii, että mitkä värit natsais kattokaas yhteen noista päällysvaatteista :headwall: . Isäntä tossa ehdotti äske, että ota tuolta yks nukke ja ala sovittamaan :D . ja pakkaa varalta tumma -sekä vaaleetukkaselle omansa :LOL: :LOL: .
Oon muute ollu ihan ihmeen hyvällä tuulella ja tasapainoisen seesteinen :eek: :eek: :saint: . Ei tuo ukkokaan taida nyt tajuta olleskaan..sano äske, että en oo ees huutanu kertaakaan eilisen ja tän päviän aikana :whistle: .

Tarpasta joku kyseli..muaki mietityttää, joko on poksahtanu? Mä härkin tota meidän yhteistä tuttua tuolla mesessä ja kyselen, ku hää pitää Tarppaan paljo yhteyttä ja tietää varmasti, jos on synnyttään..ellei sit Tarppa ite ilmesty pian tänne..jännää =) .

nelHM Iso kassi ja reilusti valinnanvaraa mukaan :D :LOL:
Mulla oli kanssa kakkosta hakiessa paljon vaatetta mukana, tosin syynä oli se, et halusin vaan oikeen kokosta päälle, enkä kotona osanu hahmottaa, et todellakin 56 senttiset oli IHAN liian isoja :D varmaan 3 vaatekertaa oli mukana =)
Ja hei, pistä meille kuvia eri yhdiselmistä tänne, niin kyllä me valkataan siitä :D :D :LOL:

Mie oon aatellu pakkaa ulkovaatteiden lisäksi valkoisen bodyn ja sellaset vaaleenruskeat henkselipotkarit =) Ja varmaan villapuvun, jos sattuukin olle kylmä, tai vaihtoehtosesti jonku collegejutun =)

kun nyt ees sit tietäs varmuudella, että kumpi se on :whistle: taidan pakata 2 kassia :LOL: :LOL:

Juu, oiskohan tuolla KYSissä kunnon kokoset kaapit, eikä mtää pikkuloksia, että sais tungettuukin ne johonkin :LOL: . JA isäntä nyt unohti kokonaan kaljupäisen vauvan..entäs sit :eek: :D ???
Ei, kyllä nyt vaan tarttee päättää jotain. En varmaa villavaatteita ota, ku tukehtuuhan se autossa, vaik kuinka ois kylymä pihalla. Meillä kuiteski tunnnin kotimatka, ni ei viitti tupata raukkaa iha täyteen, et ne kollarit varmaa riittäs kans.

Hitto! Mulla on sellanen olo koko ajan, että ei mee kauaa..henkisesti siis. No fyysiset uudet merkit kyllä kanssa vauhdittaa ajatusta. MUTTA kuiteski oon kasassa vielä helmikuun puolella. Ei voi edelleenkään tietää.. OIsko pientä levottomuutta nyt tällä äipällä ilmassa :whistle: ? Ja noista fyysisistä merkeistä vielä, uutta toi vauvan laskeutuminen ja kiinnittyminen -> pallo jalkojen välissä, noi tissit+kainalot arat ja turvonneet..hmm..no sit nää henkiset uutuudet: oon nii hyvällä päällä ja suht virkee. Mikää ei huoleta tmv hermostuta ja stressaa. Yleensä täällä saa aina jostai stressata näillä mun hormooneilla ja neurooseilla :headwall: .
Ja täälläkin roikun jatkuvaan..

Yhteistyössä