Helmikuun helmet 2014

miss_piggy
Leevillä on vieläki pientä lenssua, nenä välillä vähän vuotaa mutta olen tuota otrimer-suihketta laittanut vaikkei tykkää siitä yhtään. Puuro täällä on onneksi alkanut maistumaan aamuin ja illoin ihan hyvin, samoin muu ruoka uppoaa.
Viime yönä imetin joskus 01 mutta 05 ei tullutkaan taas maitoa, löin tuttipullon suuhun ja jätkä joi 120ml korviketta ja jatkoi unia :D Yhdistelen siis tissiä ja korviketta mikäli tissistä ei maitoa tuu.
Jotain imetysteetäkin on vissiin olemassa joka vois auttaa, mutta en jaksa ottaa asiaksi. Joskushan se imetys kuitenkin loppuu.

Nyt on alettu konttailemaan ihan urakalla. Tänäänkin meni aika vikkelästi olkkarista eteiseen kun kuuli että mies liikkui eteisessä.
 
  • Tykkää
Reactions: margareta91
Miten teillä vietetään isänpäivää? Teittekö jotain lahjoja vauvojen kaa?

Me painettiin avoimes päiväkodissa miehelle tyynyliina jossa luki Nuku hyvin ja sit alareunassa on pojan jalanjälkiä. Lisäksi poika sai ite "maalata" 3 korttia, jokaiselle isälle oman. Miehen isälle ostettiin valokuvakehys mihin tuli 1 puolelle pojan jalanjälki painettuna kipsiin. Mun isälle ostin Mofa paidan.

Pidin vähän outona ku kävin eilen alkossa niin mulle toivotettiin hyvää isänpäivää...

Eilen yritin mun vanhemmil nukuttaa pojan pinnasänkyyn, taisteltiin n. 30min, luovutin ja laitoin ulos ni nukahti heti. Meillä ei vaan osata nukkua pinnikses päikkäreitä.
 
miss_piggy
Ei täällä kummemmin vietetty isänpäivää, pakastetäytekakkua syötiin aamulla ja kortin laitoin minulta ja pojalta. Nyt ollaan mun vanhemmilla, tosin isä on töissä mutta äiti kotona.

Täällä on pinniksessä nukuttu päikkäreitä oikein mallikkaasti. Saattaa nukkua noin 1h-1,5h kerralla. Nukahtaa silleen, että menen itse makaamaan viereen meidän sänkyyn ja annan ensin aikansa temppuilla siinä sängyssä, sitten otan makuulleen siihen omaan sänkyyn ja olen itse puolittain melkein pinniksessä (kun se yksi laita pois), silittelen selkää ja yleensä hetken päästä nukahtaa.
 
Heipä hei! Meillä poika (nyt reilu 8kk) rupesi yks kaks konttaamaan reilu kuukausi sitten. Nousi myös heti seuraavana päivänä seisomaan tukea vasten. Nyt viipottaa jo taaperokärryllä pitkin asuntoa ja on tällä viikolla seissyt jo monta kertaa ilman tukea! Mun pieni vauva, mihin se on kadonnut?

Yöt on välillä levottomia, eikä poika ole vielä koskaan nukkunut koko yötä omassa sängyssä. Heräilee yöllä tissille. Ruoka maistuu hyvin päivälläkin, mutta poika on hieman valikoiva. Kaiken pitää olla hieman makeaa.

8kk neuvolassa mitat olivat 72cm ja 8,2 kg. Tuli lähete Lastenklinikalle kasvukontrolliin kun kasvukäyrä on jotenkin huono...

Mitäs muuta... Tapailee jo paljon tavuja, ehkä jotain sanan tapaistakin. Sanooko jonkun vauva jo jotain? :)
 
Sunya meneekö teillä poika kuitenkin tasasesti omilla kasvukäyrillä vai onko nyt notkahtanut? Vai miksi kasvukontrolliin? Mietin vain kun meidän neiti oli jopa pienempi kuin teidän poika, eikä ole ollut mitään huolta neuvolassa. Neiti kasvaa tasaisesti -10 käyrällä.

Me tarjoiltiin isälle aamupala sänkyyn ja annettiin lahjat. Leivoin myös kakun ja tein hyvää ruokaa. Mukavaa yhdessäoloa, isä on nauttinut päivästä :)

Täällä opittu konttaamaan ja samantien nousi myös seisomaan. Huh, tänäänkin kopsahdellut jo kahdesti kun ei olla ehditty viereen. Tyttö on melko rämäpää, ei yhtään harkitseva :)
 
Sunya, meillä poika oli 7 kk kun oppi sanomaan "äiti" ja ihan parin päivän sisään oppi myös sanomaan "isi". Ensimmäinen merkityksellinen sana taitaa kuitenkin olla "Pyy", pojan omakeksimä nimi meidän kissalle. :D

Meillä poika opettelee uusia taitoja maltilla. Konttaa ei vieläkään eteenpäin, mutta hapuilee istumaan konttausasennosta ja nousee jo tukea vasten polviseisontaan (kaikkea vasten pitääkin sitten kammeta itseään ihan tauotta).

Isänpäivää vietettiin eilen jo vähän etukäteen kun ajeltiin pojan vaarin (meikäläisen isä) luokse kylään.
Tänään sitten tässä kotosalla isukki sai minulta ja pojalta lahjaksi uudet Reinot sekä tuoksun. Leivoin itse täytekakun ja minun piikkiin käytiin isänpäivälounaalla ravintolassa. Illalla käytiin vielä poitsun toisen vaarin luona kakkukahvit hörppäämässä. :)
 
miss_piggy
Täällä kontataan pitkin kämppää ja koitetaan nousta pystyyn joka paikassa jos on joku reuna mistä saa kiinni. Ryöminyt ei siis missään vaiheessa. Polvillaan istuu myös välillä ja aika sukkelasti menee muutenkin istumaan konttaus-asennosta.
Nyt on ollut muutama levoton yö, on herännyt syömään tosi aikaisin, joskus 01 ja sitten 05. Oon yöllä nyt antanut sekä tissiä että korviketta. Korviketta vetää yöllä noin 120ml kerrallaan kun sitä tissimaitoa tosiaan tulee aika vähän.
Edelleen on hieman räkäinen että en tiedä tuleeko hampaita vai mitä.
 
Meillä tyttö nous eilen aamuna ekaa kertaa polviseisontaan, illalla sit nousi tukee vasten seisomaan.. tänä aamuna oppi sit konttaamaan !! Kaikki tuli sit ihan kerralla?! Ryömimällä kyllä liikkuu ku siten nopeiten pääsee.. Konttausasennossa yleensä tutkiskelee lelujaan ym, siitä saattaa mennä vähä melkein istuvaan asentoon mut ei pääse silleen täydellisesti istumaan. Istualleen ku laittaa, niin jaksaa kyl olla pitkäänkin.

Illat on taas ollu vähän.... paljon... kamalia. useempana iltana asettunu nukkuu vasta klo 22, sillonki viereen ja reilun tunnin rauhottelun jälkeen. Ei itke, mut on levoton. Tai itkee, jos laittaa omaan sänkyynsä. On selkeesti väsynyt mut ei vaan malta nukkuu. Tänään alko kyllä näkyy jo valoa tunnelin päässä, jouduin kyl nukuttaa viereeni, mut nukahti jo klo 21. Siirsin sänkyyn, heräs... Pelkäsin jo et koko rumba alkaa alusta mut onneks nukahti sit itekseen :)
 
Meillä kanssa liikutaan ryömimällä, vaikka konttaaminenkin taatusti onnistuisi. Ryömien vaan on helpompaa ja nopeampaa, ilmeisesti. Konttausasennossa sitten jumppailee, hengailee ja kokeilee tasapainoaan. Kiipeää ihan _kaiken_ päälle, kissankin päälle ehti tuossa yksi päivä itsensä puoliksi könytä (onneksi kissa on lempeä ja lunki tapaus). :D
Seisomaan ei vielä (onneksi!) nouse tukea vasten, on tuo polviseisontakin vielä niin huteraa heilumista. Välillä mammaa vähän heikottaa kun poika nostaa itsensä yhden käden varaan jotain tasoa vasten ja siinä sitten tasapainoilee huojuen.

Lähiaikoina yöt on olleet ihan kamalia. Pahimmillaan on tullut yön aikana nukuttua pari tuntia. Nyt viime yönä jäbä onneksi heräsi vain klo 01 ja 06 syömään (silloin yhdeltä sitten valvoikin tunnin). Aamulla herättiin vasta 07.50, ihan luksusta!
 
miss_piggy
Mekin on nukuttu parina aamuna lähemmäs 08 asti vaikka on mennyt nukkumaan 20 aikoihin. Viime yönä tuli oikein itelle paha mieli kun poika halus tissiä mutta maitoa ei vaan tullu tarpeeks :( Alkoi sitten itkemään ja jouduin tarjota vähän niin kuin väkisin pulloa. Pissat oli tullu läpi sänkyyn asti kun vaippa nyt sitten täyttyy entistä enemmän kun tuota korviketta vetää yöllä.
Taidan nyt luopua tosiaan kokonaan tuosta tissistä ja annan vain jos tuntuu että tissi on oikeasti täynnä. Ei noista nahkapusseista taida enää juuri mitään tulla.
 
Moi.
Meillä neiti ei myöskään ryöminyt ollenkaan. Nyt on alkanu nousta tukea vasten seisomaan ja sitähän on tehtävä koko aika. Laskeutua ei oikein vielä osaa. Huuto käy ku voimat loppuu seistä ja ei osaa laskeutua ite. Sitte ku taakse mennöö ja kevyesti tukee kylistä niin laskeutuu pyllylleen. Kyllä on sydän jättäny monet lyönnin välistä ku tuota touhua seuraa. :)
Täällä myös yöt olleet viime aikoina tosi tympeitä. Useammasti heräilee, ja saattaa tunninkin olla hereillä ennenkun suostuu nukkuu uudestaan. Kai tää on taas joku vaihe. :)
Karkeampi ruoka ei mene alas, yökkii aivan julmetusti ja aikansa yökittyään tulee ne vähätki ulos mitä on saanu syötettyä. Miten teillä muilla? Jauhe puuro sekaan olen välillä vähä laittanu minuuttipuuroa mutta yökkyyttää sekin. Pitäs saada ruokaa menee enempi nla mielestä ja just sitä karkeampaa mut ei nyt oikein onnistu. Ennemmi annan sileetä sosetta ku pysyy sisällä.
 
Meillä asuu pieni silkkikurkku joka yökkii vähänkin karkeammasta ruoasta. Valion Onni-puuron sekaan sekoitan tavallista kaurapuuroa ja sitä kyllä syö hyvällä ruokahalulla. Karkeammat soseet laittaa yökkimään ja saattaapa oksentaakin jos oikein kunnolla öklöttää.
Välillä aina koitan tarjota karkeampaa, mutta kun ei vielä uppoa niin ei. Kun muutenkin oli niin hidas ja vaikea prosessi tuo kiinteisiin tottuminen, niin mielummin syötän sileämpiä soseita ettei taas tule mitään monen viikon syömättömyyskautta. Pääasia on, että syö ja kai tuo aikanaan karkeampaakin ruokaa oppii syömään.
 
miss_piggy
Ostin tänään jotain riisihiutaleita. Ajattelin koittaa niistä tehdä pojalle jossain vaiheessa riisipuuroa. Tissiteltiin tänään päivällä yhdesti, ja nekin tissimaidot poika oksensi/puklasi pian mun päälle, joten eiköhän vaan pysytellä tuossa korvikkeessa kun ei kerran näistä tisseistä meinaa enää edes mitään irrota.
Ifolorilta tilasin just joulukortteja pojan kuvalla. Viimeinkin saatiin jätkä pysymään hetki aloillaan tonttulakki päässä.
 
Meillä peruna-porkkanasose meni tänään alas niin (ja vain niin) että jokaiseen lusikalliseen laittoi yhden jäisen mustikan kasan päälle :D On tämä välillä hieman erikoista!

Poika on oppinut sanomaan äiti ja olikin hokenut sitä itku kurkussa koko ajan kun oli pari tuntia isin kanssa kahden. Varmaan kiitollista isille.

Piggy: jos toiveenasi on vielä imettää, niin soita imetystukipuhelimeen. Sieltä osataan varmasti auttaa.
 
miss_piggy
En minä jaksa mihinkään imetystukeen soitella, kuitenkin olen näinkin kauan imettänyt ja pakkohan se imetys on kuitenkin joskus lopettaa :D Ei mulla mitään stressiä siitä ole vaikka imetys loppuukin.
 
Milloinkahan meidän yöt taas normalisoituu... 8 kuukautta mentiin 1-2 heräämisellä ja sitten yhtäkkiä meno meni aivan hasardiksi. Viime yönäkin heräsi "vain" tunnin välein viiteen asti ja siitä eteenpäin nukkui putkeen peräti kaksi tuntia. :headwall:

miss_piggy, ihan oikea asenne. Turha stressata imetyksen loppumista, hienosti kuitenkin onnistui ja paljon pidempään kuin monella muulla. :)

Meillä tissimaakari roikkuu tississä varmaan vielä eskari-iässäkin... :D
Edelleen käy päikkäreille ja yöunille tissin kautta. Nyt noiden levottomien öiden aikana on tullut nukutettua paljon syliinkin, mutta siis pääsääntöisesti nukahtaa rinnalle (ellei sitten olla ulkoilemassa tai autolla liikenteessä). Mulla maitoa tuntuu riittävän aina vaan, jopa pakkautuukin rintoihin jos imetysväli venyy kovin pitkäksi. Sekin varmaan osaltaan selittää sitä, miksi poijalle alkoi nuo kiinteät maistua niin nihkeästi. Nyt menee sentään jo n. desi per ateria soseita, välipalaa menee ehkä reilu puoli desiä, iltapuuroa vetelee hyvässä lykyssä sen 1,5 dl.


Tuli ostettua jäbälle ensimmäinen joululahjakin (ja toinen meni äskettäin tilaukseen).
Ihan innolla odotan poitsun ensimmäistä joulua! :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: miss_piggy
miss_piggy
Mullakin välillä vielä pakkaantuu maito tisseihin, äskenkin oli pakko imettää kun oikea tissi oli ihan täynnä. Edellisen kerran imetin siitä tissistä illalla joskus klo 20:30 joten pitkä väli kyllä on ennen kuin maitoa kertyy kunnolla tissiin :D
 
Mä lopetin imettämisen 2vk sitten ja vieläkin tulee maitoa kun käsin lypsää. En ole siis kun vaan kokeillut että tuleeko sieltä jotain.

Ruoka alkanut vihdoin maistumaan, ihan linnunpoikasen kokoisia annokisa mutta on sekin parempaa kun ei mikään. Puuroa menee n. ½ dl, ruokaa 4 jääpalakuutiota ja 1/4 hedelmäsosetta. Onhan se vatsalaukkuki pienentynyt kun 3 vk oltiin maitolinjalla.

Hortensia- mitä lahjoja ootte hankkunu/hankkimassa?

Mä annoin pojalle nuppipalapelin josta ihan innossaan, syö siis vaan paloja mut minusta kiva puuhastella jotain. Olen yrittäny lukea pojalle mutta siitä ei tule yhtään mitään.
 
margareta, ostettiin sellaisia muovisia pikkuautoja paketti (ikäsuositus 1 vuodesta eteenpäin ja nuo voi pestä astianpesukoneessa). NetAnttilasta tilasin Brion yllätyshakan kun oli alennuksessa 12 euroa. Lisäksi aiotaan ostaa (leikki)bongorummut koska toki pieni rumpalipoika sellaiset tarvitsee! :D
Kirjoja ajattelin myös ostaa, ainakin Puppe -kurkistuskirjoja täytyy saada. Mummille vihjasin, että tarvitaan pojalle uusi välihaalari. Nuppipalapeli onkin myös hyvä idea, tarvitsee lisätä ostoslistalle. :)

Olen myös koittanut muutamaan otteeseen lukea poitsulle, mutta eihän siitä mitään tule. Halua vain kirjan itselleen tutkittavaksi. :D
 
Onpas täällä taas hiljaista. Ilmeisesti arki sujuu kaikilla ja elämä on tasaista. :)

Eipä täällä meilläkään mitään ihmeellistä. Yöt on edelleen levottomia ja alkaa univelkaa olla kasassa ihan kiitettävästi. Viime yönäkin nukahdin vasta joskus puoli kahdelta, sitä ennen jäbä heräsi pari kertaa ja muuten pyöri levottomana sängyssään niin, etten vaan saanut unta sitä meininkiä kuunnellessa. Josko tämä tästä joskus helpottaisi.

Poitsu alkoi tänään konttaamaan... TAKAPERIN! :LOL:
Hampaita pukkaa, ylös on nyt puhkeamaisillaan molemmat etuhampaat ja niiden viereen kohta perässä tulee seuraavat. Ikenet on aivan turvoksissa ja helottaa punaisena. Nuo yläetuhampaat kuultaa jo selvästi ikenien alta, toinen saatta olla tullut vähän läpikin jo. Alhaalla on kolme hammasta puhjenneena.

Meillä nukutaan enää kolmet päiväunet, aamun ensimmäiset unet jäi pois ja nyt nukutaan aamupäivällä 1-1,5 h, iltapäivällä 1-2 h ja alkuillasta 0,5-1 h.
 
miss_piggy
Meilläkin otetaan kolmet päikyt nykyään. Ekat joskus klo 09-10 välillä ja noin 30min-1h normaalisti, toiset joskus klo 13 maissa ja silloinkin noin 1h, ja kolmannet joskus 16-17 ja päivästä riippuen 1h-1,5h. Illalla nukkumaan joskus 20 jälkeen tai siinä main, mutta aamusta onneksi unet pidentyneet, eli ei enää halua nousta joskus 06:30 vaan useana aamuna on nukuttu tuonne 07:30-08 asti.
Viime yönä heräsi joskus 02 ja alkoi touhuilla omiaan, löin tissin suuhun niin rauhoittui, eli sen verran tuli maitoa että oli tyytyväinen. Nukkui tuonne 06:30 asti ja sitten annoin pullosta korviketta, jota veti joku 100ml, jatkoi unia ja noustiin 08.
 
Meillä on 2-3 päiksyt, yleensä riippuu kestoista mut yleensä 2 päikkärit,aamupäivällä ja iltapäivällä. Jos herää ennen 8 niin sillon yleensä kerkee nukkuu kolmet päikkärit ennen yöunia.

Meillä on nyt ollu vähä levotonta, puhkeevan ylähampaan myötä vissiin. Yli viikon ajan joutunu tyttöö nukuttaa viereen, niinku jo aiemmin kirjottelinkin.. Eilen illalla sit havahduin et tää ei enää johdu hampaista vaan tää on jo semmosta huomiokitinää ja tottumista siihen et vähän kun itkee niin pääsee viereen nukkumaan. Hellääkin hellempää unikoulua sit toteutin, en joka kitinään menny van aikani oottellin, kun tosiaan enemmän oli sellasta kitinää kun oikeeta itkua. Siihenpä se tyttö sitte nukahti kun pari kertaa kävin silittelemässä ja tänään on nukkumiset ollu ennallaan.
Siis ilomielin nukkusin tytön kans mut hirvee pelko koko ajan siitä et jotenkin pääsee tippumaan.. Nään koko ajan painajaisia siitä et tyttö on sängyn reunalla ja heräilen kun etin tyttöä sängystä.. Joten mieluummin näin :)

Täällä on nyt alettu hurjasti konttaamaan, tänään on kontannut enemmän ku ryöminyt.. Tukee vasten kans innokkaasti nousee, meillä on vaan kaikki tasot vähä semmosia et on joko liian matalia tai liian korkeita.. Laskeutua ei oikein vielä osaa tai uskalla, kitisee kun ei jaksais enää seistä mut ei pääse alaskaan.
 
Meillä puhkesi toinen (siis se ensimmäinen) yläetuhammas viimeinkin ikenestä läpi. On sitä kyllä tehtykin! Ja lisää hammasta pukkaa rytinällä.

Tukea vasten noustaan ahkerasti, eilen kokeili jo melkein seisomaan nousemista, mutta totesi kaiketi ettei vielä uskalla, polviseisontakin vielä sen verran hapuilevaa.
Tuossa aamulla mönki kissan yli, kissa onneksi vain tyytyväisenä makasi aloillaan. :)

Yö oli rauhallisin pitkään aikaan, heräsi vain kahdesti (01 ja 05) tissille ja aamulla nukuttiin koko sakki puoli kahdeksaan. :D
 

Yhteistyössä