Helmikuun helmet 2014 *helmikuussa* - meidän kuukausi!

Onnea Inkku ja Lulina! Ihania pieniä syntynyt!

Mun iso vaan möllöttää massussa. Alkaa olemaan aika tukalaa öisin. Tuntuu etten saa henkeä. Lisäksi supistelee kovasti, mutta ovat vaan harkkasuppareita. Kumma kun tässä alkaa jo kaipaamaan sitä synnytyskipua :). Kaiken lisäksi mulla on kurkku vähän kipeä ja nyt pelottaakin, että mitäs jos saan kovan flunssan nyt. Muutenkin olo on voimaton ja heikko.

Anteeksi oma napa ja valitus.

39+3
 
Inkku90- toivottavasti saatte pienen pian kotiin <3

Lulinalle paljon onnea!

Onkohan misspiggy synnärillä kun ei ole muutamaan päivään tänne kirjoitellut? :)

Lueskelin tuossa hus:sin sivuilta et synnytystä ei käynnistetä pelkästään iso kokoisen vauvan vuoksi. Olin jo hitusen verran ruvennut toivomaan/ suunnittelemaan et ois mahdollista et ne käynnistäis tän huomisessa kontrollissa, mut ei sit. Ei auta ku siivota ja koiran kanssa lenkkeillä (mies poissa ja sauna ei toimi) ;)

40+2 (vasta)
 
Mulle neuvolassa sanottiin, että jos koonsa puolesta pitää käynnistää niin viikoilla 38+ jotain. Kyllä ne on monilta kokonsa puolesta käynnistellyt jo viikoilla 37->. Ilmeisesti käytännöt vaihtelee eri paikoissa :)
 
Voimattomuus, unettomuus, raskas olo, nivelkivut, NÄRÄSTYS, v*tutus ja kaikki muu kiva vaan jatkuu. Viime yö oli taas jotain ihan kamalaa. Sentään jostain neljästä eteenpäin aina kahdeksaan asti sain nukuttua ihmeen sikeästi ja oikealla kyljellä.
Alkaa kroppa ihan todenteolla olla kovilla, kun öisin ei pysty nukkumaan kuin vasemmalla kyljellä. Vasen puoli kropasta onkin ihan lukossa ja jumissa, eilisen ja viime yön kaikkia mukavia vaivoja säesti kova päänsärky.

Pahoittelen minäkin omanapaista volinaa, mutta olen ihan lopussa näiden olojen kanssa. Helppo alku- ja keskiraskaus on muuttuneet loppuraskauden myötä varsinaiseksi koettelemukseksi. Onneksi palkinto on maailman paras ja kultaakin kalliimpi!

Mielen yritän kuitenkin pitää positiivisena ja päivät vietän lepäillen, kun öisin ei kerran nukutuksi saa sitten millään. Eilen illalla supisteli hetken aikaa vallan tiheästikin, mutta epäsäännöllisesti. Tänään aamulla bongasin ehkä limatulppaa ja alakerta on varsin hellänä. Alamahalla menkkakipuja tms.. Ehkä tää sälli sittenkin syntyy joskus! :D

Jospa viimein pakkaisi sairaalakassin valmiiksi. (Kassi tyhjänä, tavarat kuitenkin kasasin jo monta päivää sitten yhteen läjään makkarin lipaston päälle.)

Tsemppiä meille jotka vielä jännäillään malttamattomina synnytyksen alkamista. Kyllä tää tästä! :D

39+4
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Wc Ankka
Elm
Hortensia, mä niin tiedän sun tunteen vaikka pari viikkoa jäljessä tuunkin! Hae apteekista sitä liuosmaista Galieve mintiä, se on tosi inhottava niellä kun on sen verran sitkeää, mutta mä olen sen kanssa nukkunut edes vähän paremmin sitä yhtä oksennuskertaa lukuunottamatta. 10-20ml ennen nukkumaanmenoa ja helpottaa kummasti! Ite oon herännyt n. kerran yöhön vessaan ja silloin pieni maitohuikka niin pysyy taas loppuyön kurissa! Ehkä nää vauvat tajuaa kohta ilmaantua ettei tarvis kovin kauaa kärsiä. :)

Elm 37+5
 
Mukavaa ettei tarvinnut lulinalla käynnistellä, onnea lulina :heart:

Tänään voisi laittaa kynnet synnytyskuntoon (aina 3-4 päivän välein :D ) on purkki barbien pinkkiä lakkaa. Varpaankynsiin myös, jos masun kanssa saisi aikaiseksi.

Mulla ei normaalisti närästä ollenkaan, mutta nyt pari kertaa olen siitä kärsinyt, kerran kun valvoin yöllä, satuin syömään omenan, ja sekös närästi :)

Äitini tuntuu parin päivän välein soittavan joko? ollaanko yhdessä osassa? :D
 
Elm, olen nyt pari yötä mennyt tuon Galieven voimin, tosin purutablettien muodossa. Itseasiassa tuon ansiosta pystyin aamuyöllä ja aamulla nukkumaan muutaman tunnin oikealla kyljellä (närästys mulla siis on nimenomaan syy siihen, etten pysty nukkumaan kuin vasemmalla kyljellä). Harmi ettei vie kolotuksia mennessään! :D

Kyllä tää tästä, ei tätä raskautta onneksi enää mahdottomia ole jäljellä. Joka yö vaan iskee kunnon epätoivo kun väsyneenä synkistelee kurjaa oloaan. Sisulla tästä selviää jos ei muuten!
 
Kyllähän tämä alkaa itteäkin jo ketuttamaan olotila siis. Kokoajan huono olo ja pukkauttaa...nälkä vaivaa jatkuvasti ja oikeastaan mitään ei saata syödä. Yö meni melkein valvoessa, koska kusella ramppaamiseksi meni taas ja aamuyöstä oli selkä jo niin kipeä kun asento on melko ykspuolinen nukkuessa :(

No mutta eipä tässä enään kauaa tarvitse kärvistellä :) Silti sitä toivoo, että ois kuitenkin voimia pyörittää arkea vaavin kanssa, että ei nyt loppumetreillä tulis mitään isompia vaivoja.

MissPiggy varmaan jo tosi toimissa :) Hope So!
 
Mulla taas oli niin järkyttävä alkuraskaus ettei nää olot ole niihin oloihin verrattuna mitään. Mutta kyllä täälläkin kolottaa lähes joka paikkaan. Viime yö meni päivästä toipumiseen, alapäätä, selkää ja lonkkia särki. Pissalla saa ravata alvariinsa. On ihme jos saa nukkua 1,5h putkeen.

Närästys ei onneksi vaivaa lähes lainkaan, jonkun kerran olen rennietä joutunut ottamaan.

Kyllä taas selässä tuntuu, ajattein jo et oonpa ollu ahkera, siivonnu tosi paljon. Käytin koiran pitkällä lenkillä, pyykkikone pyörii kolmatta kierrosta, tiskit hoitanut ja keittiön siistinyt. Dvd levyt järjestin ja toisen kaapin. Pölyt pyyhin. Istahdin tyytyväisenä sohvalle ku oon olllu "niin reipas". Sit tajusin etten ollu tehny juurikaan mitään! Olo on ku ois kuurannut koko huushollin. Viel ois kylppärin pesu, imurointi ja lattiatki pitäis pyyhkiä ja lakanat vaihtaa. Eli ihan kaikki raskaat työt tekemättä. Haaveeksi jää niiden tekeminen.

Ärsyttää ku kaikki kyselee et oonko jo poksahtanut, ai et vieläkään, äitiinsä tulee tuommone jääräpäinen oleskelija. Aargh, kyl mä sit ilmotan ku jotain alkaa tapahtumaan... Seuraavala kerralla taidan vaan ilmottaa et helmikuun puolessavälissä tms.

Mä olen aika huoletta ottanut tuota panadolia, 1-2g menee lähes joka päivä, ei toivoakaan et illal pystyis nukahtamaan ilman kivunlievitystä ja ku yön nukkuu huonossa asenossa ni aamulla pitää ottaa toinen et selviää päänsärystä.

Hortensia- kuulostaa siltä et alkaa olemaan toivetta et jakaantuisit.
 
  • Tykkää
Reactions: Hortensia MacAnkka
miss_piggy
Meidän poika syntyi eilen 10.2 klo 18.48, rv 40+3. 51cm ja 3970g! :D Synnytys oli sekä kamala että osittain helppo, mutta suuren koon vuoksi vauva ei meinannut tulla ulos. Molemmat voidaan suhteellisen hyvin eikä repeämiä tullut.

Piggy ja prinssi 1vrk :heart:
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
miss_piggy
Ja vielä kopsattua synnytyskertomusta toiselta palstalta:

Meidän prinssi syntyi eilen 10.2 rv 40+3 klo 18.48, 3970g ja 51cm :)



Lapsivedet alkoi mennä kotona klo 03 yöllä ja samalla lähti limatulppa. Soitin synnärille ja sanoivat että voi tulla heti, ja niin lähdettiin. Sairaalassa olin auki vasta 4cm, käyrille otettiin puoleksi tunniksi ja siitä suoraan osastolle. En nukkunut koko yönä, ja joskus aamulla alkoi tulla kipeitä suppareita. Ensin kokeiltiin lämpimiä geelityynyjä, sen jälkeen sain kipupiikin josta ei kylläkään ollut apua.
Synnytyssaliin siirryin klo 11:15, ilokaasua koitin vedellä, mutta ei ollut mitään taikaa. Epiduraalin sain 12:05, ja 12:35 jatkuva epiduraali-infuusio. Ja taivas aukeni :D Supparit katosivat ja tuntuivat vain paineen tunteena peräsuolessa.
Klo 15 muutama koeponnistus. Pissaaminen ei oikein onnistu, joten jossain vaiheessa tehtiin kertakatetrointi. 14:40 vauvan sydänäänet vähän laski, joten laitettiin iu-seuranta, kohdunsuu 10cm auki. Vauva on sen verran korkealla, että odotellaan vielä aktiivista ponnistusta, ja hengittelen rauhassa suppareiden läpi.
Kuumetta mulla jossain vaiheessa 38.1 mihin annettiin suonen sisäisesti lääkettä. Suppareita vauhdittamaan laitettiin Syntocinonia suonensisäisesti.

17:25 alettiin ponnistella, ensin kokeilin kyljellään, sitten puoli-istuvaan asentoon. Epiduraalin annostusta vähän laskettiin. 17:45 konttausasentoon ja jakkaralle 17:55. Jakkara oli tosi hyvä, ja sain kiinni miten pitää ponnistaa. 18:30 takaisin sänkyyn puoli-istuvaan asentoon.
Viimein poika syntyi 18:48 tuskaisen ponnistuksen päätteeksi, oli sen verran iso, että hartiat oli tiukassa, ja yhdessä vaiheessa huusin jo että en jaksa.
Rauhallinen vauveli, ei ole itkenyt ja tissillä tässä on opeteltu olemaan :) Ihana pakkaus, ja kyllä ne synnytyskivut tosiaan unohtui saman tien kun kaveri oli ulkona. Repeämiä ei tullut, ja vain yksi pieni tikki laitettiin häpyhuuleen. Alapää tietysti turvoksissa, mutta muuten kaikki ok
 
Upeaa miss-piggy! Kivasti syntyi lähes laskettuna aikana (päivänä). Loppu hermoilu milloin tämä vauva tulee :) Hyvän kuuloinen synnytyskertomus, aika lailla samanlaista toivoisin itselle. (kipupiikki, epiduraali, jakkara-kokeilu)

:heart:
 
Onnea miss piggy ja lulina sekä tietenkin kaikki muutkin jo vauvansa saaneet! En ole jaksanut kirjoitella pariin päivään kun ei ole ollut mitään asiaa. Eikä ole vieläkään :) ei siis minkäänlaisia tuntemuksia. Pari tuntia ollu menkkajomotuksia alavatsalla, mut eipä muuta. Olo on muuten ihan normaali eikä mitään vaivoja ole. En ole muuten kertaakaan joutunut koko raskauden aikana ottamaan panadolia tai muuta lääkettä. Pitää varmaan käydä ostamassa, jos nyt alkaa jotai kipuja tulla.
 
Mä taas jouduin syömään raskausaikana purkillisen banadol fortea 1g tabuina, ja sain toisenkin purkin :( Niin jumiin menin hoitajan töistä, saikkua oli kolmeen eri otteeseen, pari viikkoa kerrallaan. Hermosärkyä oli, joka meni ohi vasta kun jättäydyin työttämäksi jouluna. Tuota toista purkkia en nyt sentään ole vielä kuluttanut, ei ole tarvinnut ottaa kuin pari kertaa joulun jälkeen.

Hermosärystä, mulla se meni myös polviin, jota oli kolmisen viikkoa, nyt alkaa olemaan poissa, ilmeni polttavana tunteena polvissa/niiden alla kosketuksessa, esim. sängylle kiipeämisessä.

Oli muuten ihanaa ananasta, tuoreena. Huomenna neuvola.
 
Oi, mä nukuin!
Tunnin tai kahden pätkissä, mutta nukuin kuitenkin ihan läpi yön. :D
Nyt kun mies äsken lähti töihin, ajattelin laittaa tähän sohvalle vielä pötkölleen ja yrittää nukkua hetken. Päivällä sitten neuvolaan ja toivottavasti viimeisen kerran ennen synnytystä.

Vauva on ollut tosi rauhallinen nyt pari päivää, on jopa täytynyt liikkeitä vähän laskeskella/kuulostella. Josko enteilisi synnytyksen olevan lähellä, kun tyyppi on asettunut aloilleen. =)

39+5
 
Ei ollu vielä meijän vuoro.. huoh.

Valvoin muutaman tunnin yöl ku jännitin tän päivän äitiyspoli käyntiä. Tyhmäähän se on, tuskin mitään tehdään, muuta ku toivotetaan tervetulleeksi joku toinen pvä. Mut silti ei voi olla jännitämättä. En meinaa syötyä saada... huoh.

Selkä on ihan jäätävän kipeä, sellasta hermosärkyä, jalat ja varsinkin oikea jalka ei meinaa kantaa. Jotenki vauva varmaa alkaa painaa. Hirvittävä tunne.

Vauva on iha liia iso tähä mahaan! (sit ne kuitenki kattoo et tääl on joku reppana 2500g.... tuntuu ku ois 10kg vauvaa masussa!)

Rumpali 40+3 Alkaa tuntumaan et nää päivät menee viel hitaammin ku alkuraskaudessa.
 
Paljon onnea Miss Piggy! Ihanaa, että poika viimein syntyi!

Täällä oli eilen neuvola ja nyt tiedän, että käynnistävät viimeistään 41+2 vauvan ison koon takia. Eli vajaat kaksi viikkoa h-hetkeen joka tapauksessa.

Mulla on alkanut kamala kutina kiusaamaan. Ajattelin käydä ottamassa maksakokeet tänään varmuuden vuoksi. Eivät neuvolassa uskoneet hepatoosiin, mutta pelaan varman päälle ja otatan kokeet joka tapauksessa. Eipähän sitten tule ikäviä yllätyksiä.

Paljon supistustuulia puhaltelen meille kaikille! Saisivat nämä helmet jo syntyä!

39+4
 
  • Tykkää
Reactions: Hortensia MacAnkka
katrinainen- minkä kokonen tulossa?

Kävin äitiyspolilla 3,9-4kg keijukainen sielä pötkötti. Kaikki vauvalla hyvin, ihanaa ku ei sinne ole kurkattu rakenneultran jälkeen. Paikat sormelle auki, kohdunkaulaa 2 cm jäljellä. Edistystä tapahtunut 3 vk aikana mut tuskin ihan heti on sielt tulossa. Mä joudun vielä perusverikokeisiin, maksa ja virtsa. Varmuuden vuoksi. Sain aikaistetun yliaikaiskontrollin ensiviikolle 41+3. Toivotaan ettei sinne asti mennä -.-

Kukakohan seuraavaksi poksahtaa?.. :)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Maiscu
Omaan oloon ei mitään erikoista... Ei tämä täältä tule ikinä :D Tai tulee, mutta ei ainakaan ihan heti. Pahoinvointi jatkuu aamuisin ja päivällä. Ärsyttää ja turhauttaa jo ;)

Margareta91 eli ihan sopivan kokoinen vauva siellä majailee :) Mullakin varmaan joku 4kg on lasketun ajan tienoilla :)
 

Yhteistyössä