HELMIKUUN HELMET 2013 *syyskuu*

ALFUR tervetuloa :heart:

heti aamuun Neidin kyselynurkka:
Onks muilla rinnat kipeät?
Siis en pysty olemaan kun särkee niin julmetusti nännit ja rinnat. Sattuu pukea liivit, sattuu olla liiveillä ja ilman:confused: Ihan kosketusarat.
Muissa raskauksissa ei oo koskaan ollu näin kipeet tissit..

(.)
Aamuun ei ihmeitä, perusaamu, kaikki lapset syö aamupalaa ja ite heräilen:D
Eilen oli mahassa bileet illalla :D Ihan ku käärme ois suolistosssa :X :D

T.Neiti + Mussukat 17+0 POKSIS!
 
Piia-Liisa: onnea poikalupauksesta!

Alfur: tervetuloa joukkoon!

Kiitos valtavasti tuesta ja rauhoittelusta miehen masulle rysähdyksen suhteen. Se todella auttoi. Mitään vuotoa tai hirveää kipua ei tosiaan tullut, ja sen jälkeen tuntunut ihan ookoolta, joten eiköhän siellä ole kaikki kunnossa. Mies parka kyllä purskahti eilen töistä tultuaan lohduttomaan itkuun ja piipitti, että on koko päivän miettinyt tapahtunutta ja pelännyt, että vahingossa aiheutti vauvalle jotain. Itsekin mietin asiaa eilen aika paljon, mutta kun ei ole kipua eikä vuotoa, eiköhän kaikki ole ok. Liikkeitä en vielä tunne (vaikka jokin aika sitten luulin), eli sen perusteella en osaa sanoa mitään vauvan hyvinvoinnista.

Liitoskivuista joku kyseli. Olen kuvitellut, että ne ovat sellaista vihlontaa alapään luissa, kun paikat aukeavat. Olenko väärässä? Täällä vihloo hentoisesti välillä.

Bettis: olisi varmaan hyvä, jos paniikkikohtauksia pystyy välttämään, koska vauva käsittääkseni aistii äidin tunteet. Mutta tietenkään ei pidä ruveta stressaamaan siitä, että apua jos saan paniikkikohtauksen, pitkäaikainen stressi on varmastin paljon pahempi. Kuvittelisin että neuvolassa voisivat auttaa asiassa, onhan neuvolassa neuvolapsykologikin juuri henkistä tukea tarvitseville.

Rintakivusta: täällä on arkuutta, mutta ei julmettua.

Me kerrottiin sitten eilen viimein äidilleni vauvauutiset, kun mentiin päivälliselle. Oli aika koomista. Syönnin jälkeen sanoin, että 'ai joo mulla onkin sulle yksi yllätys' ja menin muka toiseen huoneeseen hakemaan jotain. Huoneessa otin löysän villapaidan pois ja palasin tiukassa t-paidassa pömppömasuineni (siis ihan ilmeinen jo). Äiti ei tajunnut mitään, katseli ympäri huonetta ja ihmetteli, että mikä se yllätys siis on, monta minuuttia! No viimein siiten sattui sattui katse masuni kohdalla ja suu loksahti kirjaimellisesti auki ja etusormi sojahti osoittamaan masua. Siitä sekunnin päästä äiti olikin jo vuolaissa kyynelissä, onnesta. Ei ollut arvannut mitään. Tietää edellisistä keskenmenoistani ja sanoi, että on alituiseen ajatellut, että voikun tulisin joku päivä hyvien uutisten kanssa, mutta ei siis ollut arvannut mitään. Mies alkoi myös itkeä heti kun äiti ja minäkin pienen ajan päästä. Eli aikalaiseksi onnenparkumiseksi meni se ilta.
 
TUULIANNALIINA, voi miten ihanasti tulevan mummun yllätit:heart:

Mä soitin silloin kun ultrassa saatiin kaksosuutinen, niin mun isälle Espanjaan (äitini tiesi raskaudesta jo silloin, ja olin hetkee aiemmin kertonu kaksosista sille) ja sanoin että ois perheenlisäystä tulossa.. isä siihen et no hän vähän epäilikin .. ja lisäsin sitten että niin että tuplasti..
se meinas kuolla nauruun puhelimessa:LOL: nauroi niin paljon että oli tukehtua :D
 
Huomenta!

Joku kysäisi aiemmin siitä perhevalmennuksesta. Ainakin Oulussa se alkaa, kun alkaa 30 viikkoa olla täynnä ja on 3 kertaa ennen synnytystä (muistaakseni viikottain tai joka toinen...) ja kerran synnytyksen jälkeen, kun vauva on parikuukautinen. Noihin aikoihin luulisin sen olevan muuallakin :)

Tuuliannaliina Et ihan väärässä ole liitoskipujen suhteen :) Kyseessähän on se, että häpyluussa oleva rustoinen liitoskohta, joka yhdistää lantion luita, rupeaa "pehmenemään" hormonien vaikutuksesta jotta luusto lantiossa antaisi periksi vauvan syntyessä. Siihen sitten saattaa sattua kovastikin, jos löystyy kovasti ja rupeaa antamaan periksi jo ihan liikkuessa ja kääntyillessä jne. Itsellä ensimmäisessä raskaudessa ei muutoin liitoskipuja ollut mutta neuvolassa jos th hieman kovakouraisemmin painoi häpyluuta siitä liitos kohdasta niin silloin kyllä sattui :)

Ihana reaktio tulevalta mummulta :) Meillä meni vähä erilailla ykkösen kanssa, oli paremminki järkytys... mutta sopeutuihan nuo väähitellen ajatukseen. Ja tästä toisesta olivat ihan iloissaan ja äitini sanoikin vähän asiaa uumoilleenkin.

Rintakivuista Itselläni oli ensimmäisen raskauden alkuvaiheessa rinnat tosi kipeät ja arat mutta meni se sitten ajallaan ohi. Tässä raskaudessa en oikein osaa sanoa ovatko olleet raskaudesta johtuen kipeät, koska imetän edelleen esikoista ja hän kyllä osaa purra välillä niin että varmasti sattuu :) johtunee enemmänkin siitä :)

Mukavaa päivää tänne kaikille!
 
alfur Tervetuloa!

Äitiyspäiväraha Voinko hakea äitiyspvärahaa vuoden 2011 työtulojen mukaan vaikka nyt oon ollu työttömänä?

Liikkeet Aika vähän on nyt ollu liikkeitä, onneks sain tälle päivää ajan neuvolaan niin saa kuulla että onko siellä kaikki ok.

Selkäkipu Kiitettävästi vihloo selkää. Ootteko käyttäneet kylmägeeliä raskausaikana, onko ok? Minä kokeilin ja se tehos kyllä kipuun mutta alko supistaan :(

Nyt on hiukka valivaliosastoa, sori :ashamed:
 
tuuliannaliina: Voi miten ihana reaktio! :)
alfur: Tervetuloa joukkoon!
Piia-Liisa: Onnea poikalupauksesta! :) Pojille löytyy mun mielestä ihania vaatteita!!

Tissiosastoa: Täällä kanssa kipeet ja arat. Johtuu varmaan siitä että ovat jo paisuneet normiB-lätyistä semmoseks D-palloiksi. Muutama arpikin taitaa olla tulossa lisää. :D

ankarat liitoskivut iltaisin, hyvä että sohvalta pääsee ylös. Auttaisikohan liikunta? :eek:
Eilen siivosin varaston.. kuinka paljon turhaa tavaraa kaksi aikuista saa jemmattua pieneen häkkivarastoon? Aika paljon löytyi myös vauvanvaatteita.. PINKKEJÄ :S|O

Omppu ja möttöset 17+6
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ketunhäntä;27145911:
Äitiyspäiväraha Voinko hakea äitiyspvärahaa vuoden 2011 työtulojen mukaan vaikka nyt oon ollu työttömänä?
tämä 2012 verotus ei ehdi valmistua käsittääkseni, joten 2011 verotuksen mukaan äippärahat tulee? korjatkaa jos olen väärässä.

mä saan saman kuin tuosta kuopuksesta, kun alle 3v ikäeroa :)
 
Ketunhäntä Ice powerin pitäs ainakin olla turvallista raskausaikana. Mutta kannattaa kyllä ohjeet ja suositukset lukee aina ennen käyttöä. :)

Rintakivut No eipä oikeastaan, nännit on arat ei muuten. Kokoakaan ei ihmeemmin ole tullut, mies kyllä katselee, et oompa ne isot mutta omat liivit on ihan ok edelleen. Oisko vähän täyteläisemmiksi tulleet ehkä :D

Hauskoja reaktioita isovanhemmilta Tuuliannaliinalla ja neiti-81:llä :D. Mun äiti otti asian niinkuin aina, ihan tykkää muttei todellakaan ole mikään yltiömummu. Hitsi, ei pitäs katsella noita vauvan tarinoita, ihan kateeks käy kun niissä usein mummot tulee pitkiksi ajoiksi auttamaan kaikessa. Ei mun äiti tulis vaikka saisin vitoset ja repeisin päästä varpaisiin.. Ei sillä, en tiiä et huolisiko ees :LOL: Miehen vanhemmille ei olla vieläkään kerrottu ja mahakin on niin pieni ettei ne oo viel tajunnu siitäkään. Tarvii varmaan matkia "Tuulista" ja laittaa oikein piukea paita päälle, tajuiskohan ne sit? :saint:
 
Alfur tervetuloa :)

Piia-Liisa: onnea poikalupauksesta! :heart:

Ensari onnea tyttölupauksesta! :heart:

Lemmulille onnea kihlauksesta! :flower:

Bumblelle onnea naimisiin menon johdosta! :flower:

Hedylle onnittelut :heart:

Zue tervetuloa, meillä onkin sama laskettuaika :)

ketunhäntä tervetuloa :)

Bettikselle voimia! :hug:

äitx2 Mekin olimme ensin 13v. kihloissa ennenkuin kohta 2v. sitten mentiin salaa naimisiin.. Kirkossa mentiin naimisiin ja omat lapset toimi "kaasona" ja "bestmaninä". ;) (lasten kummipariskunta toimi meillä todistajina.) Joulukuussa tulee 19v. yhteistä taivalta täyteen, että mikäs kiire se naimisiin on.. :D

Jopas te olette olleet ahkeria kirjoittajia kahden viikon aikana, just sain koko ketjun luettua läpi. huh, huijaa :LOL: Koskahan sitä itse kerkeisi useimmin tänne kirjoitella..:whistle:

Aluksi tuntui että nämä raskausviikot ne vierii hyvin hitaasti, mutta mitä enemmän viikkoja on kasaan tullut sitä nopeampaa tämä aika on kyllä mennyt, tänäänkin jo rv 20+0 (puoliväli) :)

Tiistaina on rakenneultra (rv 20+4) ja muistan kun jossain vaiheessa siitäkin tännekin kirjoittelin, että sinnekin olisi vielä useampi viikko aikaa ja nyt enää muutama hassu päivä. Saas nähdä haluaako vauva paljastaa sukupuolensa. ;)

Vointini on jatkunut hyvänä. Myös herkkä masuni on rauhoittunut, tosin edelleenhän minä vältän näitä rasvaisia ruokia. (pitsat, tomaatti ja juustopohjaiset kastikkeet yms. ovat edelleen poissa kuvioista) Ihan maittavia ruokia nuo "kasvisruuatkin" on.

Pyöräilyä ja lenkkeilyä (kävelyä) olen jatkanut, hyvin on mennyt. Enää ei ole masussa tuntunut "pahalta" niin kuin yhdessä vaiheessa. Hyvin pystyn pitkää matkaa vielä pyöräilemään, kevään-kesän aikana olenkin saanut yli 1400 km kasaan pyöräilemällä ja varmaan tämän ansiosta ei ole painokaan päässyt "hurjasti" nousemaan. (edellisissä raskauksissa, silloin nuorempana tuli pojalta +20kg ja tytöstä 10kg..):whistle:

Viimeksi kun kävin neuvolassa oli +180g/vko kohden paino noussut että hyvin maltillisesti, mutta kyllähän tuo paino vielä kerkee tuosta nousemaan.. +1.5kg on paino tähän mennessä noussut.

Ikää tällä hetkellä 35v. marraskuussa sitten 36v. ja mies nyt 36v. ja joulukuussa 37v. :)

Hankintalista on pitkä.. ainakin vaunut, turvakaukalo, pinnasänky nämä nyt tuli ensimmäisenä mieleen, mutta eiköhän tässä matkan varrella tule hommattua vaikka ja mitä (vähän myös sitä tarpeetonta) :whistle: :D Kantoliina ja ergo löytyy, ne sentäs olen säästänyt neidin jälkeen, muut on kyllä menny kiertoon. Myös jotain vaatteita löytyy, mutta niitäkin täytyy alkaa hommaamaan lisää. Äitiyspakkauksen otan kyllä, tulee tarpeeseen. :)

Puolivälipäivää täytyykin tänään jotenkin juhlistaa, mitähän sitä keksisi?! Josko tänään koko porukalla kuunneltaisiin dopplerin kautta vauvan sydänääniä :heart: Niitä kun ei ollakaan vielä yhdessä kuunneltu niin se voisikin olla tämän illan ohjelmanumero. Saas nähdä minkälaisia ajatuksia/kysymyksiä tämän "ohjelmanumeron" jälkeen lapsilta pulppuaa.. =)


Mukavaa viikonloppua kaikille!


Sirel ja :heart: iltatähtönen 20+0 POKS, POKS
 
Viimeksi muokattu:
Sirelin kanssa meillä onkin samana päivänä ultra, kivaa:)

Erehdyin tänään lukemaan Vauva-lehteä, jonka innoissani menin tilaamaan. Eikös siellä ollut juttu ennenaikaisen synnytyksen uhkaamista, ja yhdellä oli sattumalta huomattu viikolla 21 kohdunsuun avautuneen. Aloin tietysti heti miettimään, että mitenhän itsellä. Toissa viikolla vihloi "sieltä" ja tällä viikolla poltteli alavatsalta. Ei tosin enää polttele. Tuli vain heti mieleen, että voikohan tuollaiset kypsyttää paikkoja näillä viikoilla? Toivottavasti ei. Kivaa tämä odotus, kun joka päivä keksii jonkun uuden murheen. Lääkäriaikakin kun on vasta rv26-28. Harmi kun rakenneultrassa ei katsota kohdunsuuta ollenkaan.

Mielestäni on ihan tyhmästi sjoitettu nuo lääkärintarkastukset. Ennenaikaisen synnytyksen uhan takia omasta mielestäni se keskiraskauden lääkärikäynti pitäisi olla viikoilla 21-24, jotta tarvittaesssa voidaan laittaa äiti lepäämään. 26-28 viikkoinen sikiö selviytyy jo hyvin todennäköisesti tehohoidolla, mutta pienemmillä on huomattavasti heikommat mahdollisuudet. Ja seuraava lääkärikäynti on sitten jo joskus viikoilla 35-36.

Jännittää ihan hirveästi se tiistain ultra. Ei varmaan koskaan ole odottanut viikonlopun menevän näin äkkiä ohi...
 
Aamupäivää täältä!

Täällä mää siis vielä hengaan mukana!!
Päivittelen vihdoin taas kuulumisia, sillä tämä odotus on kyllä päällimmäisenä mielessä, muttei voi iloita aidosti vieläkään... =/ tai voi mutta en uskalla sillä on vielä niin paljon edessä.
Meillä tuo rakenne ultra on vasta 11.10. Eli liian myöhään mielestäni jos siinä samalla otetaan punktio lapsivedestä, sillä tulosten saaminen kestää 2-4 viikkoa ja jos tuo 4 viikkoa tulee täyteen, en voi enää keskeyttää laillisesti lääkärin papereilla.
Lääkärit nimittäin luottaa siihen että vauva on näennäisesti terve. Ultrassa ei ole turvotusta vkolla 15+1 enää löydetty ja rakenteen kaikissa elimissä ja aivoissa kunnossa. Vesipunktiota on siirretty kaksi kertaa jo, ensin vkolla 12 istukan ollessa hankalasti, toinen kerta nyt 15+1, kun minulla oli ja on edelleen, mahtava hematooma(kattaa koko etuseinänkalvojen välisen tilan, ei siis istukkavuoto). Olenkin vuotanut koko ajan nyt viikolta 13. Veritestit jotka silloin seulonnassa otettiin olivat negatiiviset ja samoin taudit. Down tuli tuloksella normaali takaisin.

Minulla ei ole kellekkään kenen kanssa jutella pahemmin tai keneltä kysyä, selkeää vastausta ei ole valjennut onko lapsi terve vai onko odotettavissa jokin kromosomihäiriö.

Liikkeistä, repeymistä ja masun rasvauksesta:

Liikkeitä en ole tuntenut vielä, vaikka aijemmista raskauksista vkolla 14 tuntenut. Synnytyksen yhteydessä repeymistä en ole saanut kuin kolme tikkiä estetiikkaa ensimmäisen synnytyksessä ja pojan, joka painoi sen 4,5kg, en saanut yhtäkään.. =0
Rasvauksen olen aloittanut jo ennen raskautta koska minulla on atopia, niin lähes joka suihkun jälkeen joudun rasvaamaan, varsinkin talvella. Eipä tuo ole ainakaan minulla estänyt raskausarpia. Maha on kuin pakanamaan kartta =D Tosin molemmissa aijemmissa raskauksissa mahan sf-mitta onkin ollut yläkäyrissä..

Painoa ei ole vielä tullut ja eipä tarttis tullakkaan sillä pojan jäljiltä on vielä 10 jäljellä =) Doplerilla on kiva joka päivä kuunnolle onko kaikki vielä hyvin kun on tuota vuotoa ja ei liikkeitä.

kengu rv17
 
Kengumamma, voi ei, teillä on tuota seulaodottelua :( Positiivista että ultrissa kuitenkin kaikki ollut ok. Itsellä oli sama tilanne 2008, kun np-ultrassa todettiin ruhtinaalliset 6mm turvotusta ja veriseulakin hälyytti 1:5 riskillä :/ oli elämäni pisimpiä viikkoja. Meillä lv-punktio ei onnistunut 2 kerralla, koska lapsivettä ei enää ollut, vaan oli sikiön turvotuksissa kaikki vkolla 16-18, turvotusta tuolloin jo yli 3cm kauttaaltaan ja muutakin poikkeavuutta löytyi, ja rv 19 keskeytettiin raskaus sen lapsiveden puuttumisen vuoksi, ja poikkeavuuksien vuoksi. patologi sitten totesi syynä olleen turnerin syndrooma.
Tsemppiä odotteluun, ja peukut pystyssä että saatte niitä maailman parhaimpia uutisia niistä:hug: iso osa hälyistä kuitenkin ns. turhia hälytyksiä
 
Tiivi oottepa kauan kiertäneet toinen toisianne ennen kuin jutustanne tuli totta :)

Äiti maa
hauskaa vapaavkl ja kivaa syömäreissua. Kiva tapa teille muodostunut :)

Tuuliannaliina kova isku voi saada istukan irtoamaan, mutta yleensä ei tuollaisesta kuitenkaan mitään tule. Kova isku on esim. turvavyön iskeytyminen mahaan onnettomuudessa, jos istukka etuseinämässä. Tarvitaan paljon huonoa tuuria, että jotain kävisi tuollaisessa, mutta tokihan se pelästyttää.

P-L onnittelut ultrakuulumisista ja poika tiedosta <3

alfur tervetuloa mukaan

Vielä ois luettavaa, mutta silmäluomet painaa, joten jatkan kommentointia toisella kertaa.

Maarit
 
Kengumamma Voimia! Tuossa on paljon kestämistä.

Alfur tervetuloa! :)

Ketunhäntä ja Neiti-81 äitiyspäivärahaa olitte pohtineet. Katsoin, että Ketunhäntä jää lasketun ajan mukaan äippälomalle 2.1.2013 eli tuolloin päiväraha lasketaan 2011 mukaan. Neiti-81 en tiedä miten sinulle se menee, kun jäät varmaan varhennetulle? Jos jää 2012 puolella niin tulot katsotaan sen 2010 mukaan ellei ota sitä viimeisen kuuden kuukauden mukaan.

Tuuliannaliina puheli tuosta kertomisesta. Meillä minun äitini oli kyllä hauska. Porukat oli kahvilla ja minulla oli kakku pöydässä. En ehtinyt sanoa kuin "Ajateltiin vähän juhlistaa" ja johan minun äiti hihkaisi "EIKÄ!" ja aloitti sellaisen hysteerisen naurun ja itkun sekaisen tohottamisen. Isäni nauroi. Harvoja tilanteita, kun äitini ei tiedä mitä sanoa, sen verran meni ilosta sekaisin. Miehen porukat taas otti rauhallisemmin. Miehen äiti kävi itkemään ja yritti jotain järkevää sanoa ja miehen isä onnitteli, kävi hakemassa jonkin lehden, näytti siitä kehtoa ja kysyi saako hän tehdä meille sellaisen.

Isoäidilleni kun kerrottiin, niin hän sanoi "Näin vanhat ihminen sen jo tiesikin, mutta en minä halunnut ottaa puheeksi, kun se on niin henkilökohtainen asia. Halusin, että te kerrotte itse." On ne kyllä melko meedioita, kun ei tämä silloin vielä näkynyt. Sen jälkeen isoäiti onkin tohottanut, että miksei vatsa kasva nopeammin :D

Tissit on täällä aina vähän väliä kuin tulessa. Ihan erilaista kipua kuin alussa. Alussa eivät kestäneet kosketusta, mutta nyt tämä tuntuu koko ajan silloin kun se kipu iskee. En tiedä enteilisikö tämä sitten sitä tulehdusta, josta oli aiemmin tällä porukalla puhetta. Tarvii varmaan niitä lämmittimiä ruveta hankkimaan.

Järjetön närästys on nyt tullut päivittäiseksi. Enää ei Samarin auta, joten tarvinnee hankkia jotain järeämpää kalustoa. Kai ne apteekissa osaa sanoa, mitä saa ottaa ja mitä ei.

Olen muuten huomannut, että siskoni ja äitini ovat melko ylisuojelevia minua kohtaan. Mitään ei saisi kantaa tai nostaa, mutta kun en osaa olla toimettomana, jos muut tekee hommia. Ja kun ei se ole vielä tuntunut mitenkään erityiseltä, niin en sitä kantamista ja muuta osaa oikein varoa vielä.

Keltakukka 18+6
 
Viimeksi muokattu:
Heippa,

nyt on pissanäyte viety viljetäväksi ja pikatestissä ei ainakaan ollut mitään hälyttävää. Mutta on se silti kumma homma, että kun moinen asia tuli ylipäänsä ilmi, niin sitten sitä kuvittelee kaikista 'oireista', että varmasti liittyy johonkin tulehdukseen. Mies kylläkin totesi, että no sehän vain kasvaa, se vauva, että otahan nyt rauhallisesti :D ja liikkeitä olen tuntenut ihan hyvin, parasta aikaakin on käynnissä hulabaloot masussa :D

Kyllä tämä tästä, nukkumatti taitaa tulla näin lounaan jälkeen taas, ehkä kallistun vaaka-asentoon hetkeksi, että jaksaa illan taas :) vielä pari päivää laillista lepäilyä, sitten taas sorvin ääreen koittaamaan, josko se luonnistuisi :)

Hyvää viikonloppua mammat :heart:

Viivi+Tiiti19+1

PS. suunnittelin iltapäivälle tai huomiselle pientä eväsretkeä sienimetsään koko perheen voimin, uskoisin, ettei tunnin reissusta voi olla muuta kuin hyötyä?? Tänään ei ole supistellut ollenkaan nimittäin.
 
Tissit on ajoittain ihan mahottoman kipeet, kaupassa kylmäosastolla sattuu niin hemmetisti ja tuuli ei tunnu kivalta.

Hankintoja ei oo hirmusesti vielä tehty, mutta vaunuista oon nyt hieronut kauppoja ja varmaan ne nyt otetaan =). Helpotus. Vielä pitäis vanhat saada alta pois kaupiteltu.

Supisteluita on melkolailla kun kyykkii tai rehkii hirveesti. En oo vielä aatellu että kypsyttelis paikkoja kauheesti kun ei oo kipeitä ja niitä tulee kuitenkin satunnaisesti vaan.

Liikket tuntuu nykyään joka päivä ja useaan otteeseen, huomaan kyllä että istukka vaimentaa potkuja aikalailla.

Rakenneultra on ens viikolla ja siellä kysyn kyllä sukupuolen. Mies ei välttiste haluis tietää, mut mä haluun :D. Malttamattomana silti oottelen.

Tää odotus on kyllä mennyt selkeesti kaikkein nopeimmin kun muut. Mä oon jo puolessa välissä, apua! Melkolailla on ollut kaikkea touhua ja nyt kun etominen on pois niin olokin on mahtava!! Masu ei oo mikään hirmu iso ja ajattelin että mies saa ottaa musta ekan masukuvan ja laitan sitten faceen ja paljasta perheenlisäyksen :LOL:. Ikinä ei oo näin kauan pysynyt salassa, vaikka toki osa jo tietää.

Selis ja wotwot *20+0 poks*
 
Kiitos kaikille onnittelijoille!

Äiti maa, niinhän se oli ennen wanhaan, mutta tänä päivänähän pojan myötä voipi saada vaikka toisen pojaan sukuun. :D

Bettis, älä ainakaan ala ajatella, että vahingoitatko lasta ahdistuskohtauksilla. Sittenhän se vasta alkaa ahdistaa. Tietenkin on helpompi sanoa, että älä ahdistu... Minulle ahdistuskohtaukset ovat hyvinkin tuttu juttu, mutta nyt raskausaika on mennyt tavallista tasaisemmin. Terapeuttini sanoikin, että raskaus selkeästi sopii minulle. Tsemppiä sinulle!

Viiville toivotaan rauhallista viikonloppua ja hyviä labratuloksia alkuviikkoon!

Ainiin, verotuspäätökset pitäisi varmaan tulla pian. Meille on molemmille tulossa mukavasti takaisinpäin.

Repesin nauruun, kun luin Blissin kertomusta hankinnoista. Sisälsi valtavasti tuotemerkkejä, jotka eivät sanoneet mitään. Ihan sama vaikka olisi lentokoneiden osista puhunut. :D

Minä löysin Polar o pyretistä ulkoilutakin nyt syksyksi. Sellainen malli, että sopii raskauden jälkeenkin. Omat vaatteet eivät edes nyt mene enää päälle, joten lisäostoksia on tehtävä. Miehen kanssa ollaan suunnilleen samankokoisia, joten sinne suuntaan on turha katsella.

Fillarin tankoa ei saanut nostettua. :( Kyllä nyt vähän pystyy ajeleen, mutta välillä pitää huilailla istumalla ihan suorassa.

Rinnat olivat minulla ihan alussa hetken tosi kipeät, mutta sen jälkeen ei mitään. Ne kasvoivat ihan vähän heti alkuun, mutta nyt ovat minusta ihan samankokoisetkin.

Kylmägeeliä voi käyttää, mobilatissa taidetiin sanoa, että ei laajoille alueille eikä rintoihin.

Jos Ketunhäntä jäät ensi vuonna lomalle, niin sunhan pitää hakeakin äippärahaa just vuoden 2011 työtulojen mukaan.

Kengumammalle tsempit.

Selis hämmästelit, miten nopeasti aika on mennyt. Tämä on meidän eka ja kauheaa vauhtia on ensimmäisten viikkojen jälkeen menny. Puoliväli meni jo eikä masua ole kuvattu! Vaikka nyt sanoisi, että onhan tuota aikaa, mutta mä veikkaan, että meille tulee hankintojen kanssa sittenkin kiire. :D

Hankintoihin liittyen kysynkin vinkkejä, miten parisänkyyn saisi näppärimmin sellaisen "sivuvaunun"? Että pysyy paikallaan ja olisi samalla tasolla sängyn kanssa...

P-L
 
  • Tykkää
Reactions: Äiti maa
Onneksi itsellä on "helppo" tuo äitiyspäiväraha - haen viimeisen 6kk:n YEL-maksujen mukaan eli heinäkuu-tammikuu, kun äitiysloma koittaa 10.tammikuuta. :)

Rinnat on himputin kipeät aina, kun on kylmä. Kun nännit menee kovaksi, sattuu niin, että tekee mieli itkeä. Muuten on aika rauhallista ollut, viime viikkoina on kyllä taas tullut herkkyyttä lisää, muttei onneksi ihan sille tasolle kuin alkuraskaudessa. Sitten ois karmeeta. :D

Kengumamma tsemppiä sinne ja toivon todella niitä parhaita mahdollisia uutisia teille :heart:

Äiti maa ei se bolan helinä kovin helposti kuulu omiin korviin asti, aika hentoinen se ääni on. Toki siinä kävellessä vatsaan osuessaan helinä kuuluu, mutta lapsen synnyttyä korun kun laittaa oikealle korkeudelle (siis normi kaulakorun mittaan) niin ei ääni kovin helpolla kuulu, sen kun pitää kunnolla heilahtaa ja osua johonkin pitääkseen ääntä. :)

Täällä kans tuntuu, että aika on mennyt siivillä. Sitä on ihan ajatellut, että ostetaan kaikki sitten viimeistään joulukuussa, mutta nyt alkaa tuntua siltä, ettei mene ehkä ihan metsään, jos alkaisi ostelemaan tavaraa jo nyt pikkuhiljaa. Ehkä sen 3vko malttaa odottaa, rakenneultran jälkeen heti Jyväskylään kaupoille. :D

Ihania kertomistilanteita teillä on ollut. Täällä herkistytty niiden parissa. :) Äidilleni kerroin jo ihan alkuvaiheessa ja pieneksi tirautteluksi se meni sekä halailuksi. Isäkin sai samana päivänä tiedon, mutta on sellainen jörö, ettei oikein tuumannut mitään - vasta tuon ekan ultran jälkeen halaili kovasti, kun hänestä tulee vaari. :) Miehen vanhemmat ottivat aika rauhaisasti, onnittelivat toki. Ystävät ovat olleet onnesta soikeina, samoin muut lähisukulaiset. :) Miehen mummi ei meinannut aluksi uskoa ollenkaan ja sen jälkeen alkoikin täydellinen hössötys. :D

(.) Unta taas piisasi urakalla, hyvä niin, koska huomenna on se kampauspäivä, kun pitäisi 5 kampausta väkertää 3,5h aikana. Huh huh. Nivuset on välillä hurjan kipeät, eilen helpotti jalkahieronnan myötä jalkojen kivistäminen ja puutuminen. Nälkä on koko ajan, olenkin jo useamman viikon syönyt todella usein päivän aikana, mutta vähän kerrallaan. :)

MrsR&MrR ja Jorma-Irmeli 18+1
 
Huomenta :wave:

Piia-Liisa Niimpä, tai ehkä vaihtelevasti tyttöä ja poikaa :D
Sä et taida tarkoittaa sitten ihan pinnistä jonka pohja lasketaan samalle tasolle sängyn kanssa, meillä laitetaan niin. Jotkuhan laittaa äp:n laatikon jotenkin tuolien varaan niin, et se on ainakin sen hetken aikaa siinä sivuvaununa. Mut mä e varmaan uskaltaisi ellei laatikon toisella puolella olisi heti seinä, etten mä tiputtaisi koko systeemiä.

Selis
Sama täälä, ikinä en oo näin kauaa ollu kertomatta lähes koko maailmalle. Kuopuksenkin paljastin aika aikasessa vaiheessa. Saa nähä, toisaalta tekis mieli laittaa kuva just fb:n vasta vauvasta :D

Kengumammalle ihan hirveesti voimia, toivotaan todella, että vastaukset olisi vain ja ainoastaan onnellisia.

MrsR tsempit työpäivän rykiin :)

(.)
Rv 20+0 poksis vaan puoliväli.. Voi vitsi :)
Eilen vietiin lapsia mummulaan ja olipa aivan kamala ajomatka. Tuli useampi supistus ja kotiin paluu matkalla sattui vatsaan sitten ihan muuten vaan, vieläkin vähän hassun olonen :( Muuten vallan onnistunut ilta, sain vatsani täyteen herkkuja ja nukuinkin melkein puol 8 :D Iltapäivällä kuulemma vasta saadaan rakkaat hakea takasin. Saan viettää aamun ihan rauhassa yksin kun mies on tallissa. Hiemako luksusta!? :cool:

Mukavaa lauantaita :heart:

Äiti maa & Usko 20+0
 
Huomenta!

Normiaamu :)

maha on tainnut ottaa kasvuspurtin nyt: kivistelee, repii ja kyljet särkee... olettaisin olevan jotain kannattimien venymisiä ja paukkumisia. Eilen piti illalla ottaa oikeen lepoasento ku tuppas kiristelemaan ja ahistamaan :D

Luvassa kyläilyä, remppaa, lainalapsia yms...

T. Neiti + Toukat 17+1 :)
 
Neiti-81: äitiyspäivärahoista; miten se raha haetaan, kun edellinen lapsi on alle 3v? Meillä juuri sama tilanne, että päivärahat määräytyy aiemman mukaan, mutta pitääkö ne hakea jotenkin eri tavalla kuin normaalisti, kun ne määräytyy edellisen valmistuneen verovuoden mukaan?

Kipuja yms.: Kovasti paljon supisteluja täällä, kun kävelen rivakasti, kyykin kovasti tai muuten riehun lapsien kanssa. Alavatsaa kipuilee, samoin kyljissä on repivää kipua. Rinnat on tosi kipeät, tämmöstä en aiemmista muista vai olenko vaan unohtanut.

Nukkuuko muut huonosti? Mä oon tosi väsynyt jatkuvasti ja lähinnä sen takia, että öisin heräilen puolen tunnin välein. Jostain luin, että elimistö valmistautuu valvomaan vauvan kanssa...ööö, mä en kyllä haluis valvomista harjotella, kun sitä on treenattu tässä perheessä jo 6 vuotta ;)

Ihanaa viikonloppua kaikille tasapuolisesti! Itse vietän sen näköjään taas flunssassa (töihinpaluun yksi miinuspuolista), mutta hittovie, onhan sentään vapaata :)

Mamiksi monelle 17+3
 
ila
Heipsan taas!
En ole taas pitkään aikaan kirjoitellut tänne, mutta olen kyllä ketjua seuraillut ahkerasti :)

Liikkeistä: Täällä ei tunnu vielä mitään mainittavampaa. Välillä kuvittelen tuntevani jotain, mutta ehkä se on vain ollut jotain suolen kurinoita. Höh. Olisi kiva jo tuntea jotain liikettä, niin muuttuisi lapsen tulo taas vähän todellisemman tuntuiseksi. Mutta nyt on meneillään vasta 17+3 ja tämä on eka raskaus, niin voi olla että pari viikkoa joudun vielä odottelemaan.
Kuinka ajoissa muut on tunteneet liikkeitä ensimmäisestä odottaessa?

Sukupuolesta: Osa sukulaisista olisi valmiita vaikka lyömään vetoa, että poika olisi tänne tulossa. Ja sitten taas osa naisista on sitä mieltä, että mulla olisi selkeä tyttömaha :D Ristiriitaista! Päätettiin miehen kanssa, että jos toi tyyppi suostuu sukupuolensa rakenneultrassa paljastamaan, niin se tieto jää ihan meidän väliseksi lapsen syntymään asti.

Raskausarvista: Täällä puhuttiin muutama sivu takaperin raskausarvista ja niiden estämisestä. Pistin miehen apteekkiin hakemaan jotain superkosteuttavaa perusvoidetta, kun tuntuu että mahan pinta kutisee ja kiristää kamalasti. Se tuli apteekista kotiin sitten 30€ maksavan Vichyn raskausarpien estoon tarkoitetun voiteen kanssa :D Saas nähdä onko siitä mitään hyötyä, mutta ainakin iho siitä tulee aivan mielettömän pehmeäksi ja sileäksi <3
Onko muilla tullut vatsan ihoon pieniä verenpurkaumien näköisiä jälkiä? Ei ole kovin kivoja, mutta onneksi niitä on melko vähän vielä toistaiseksi.

Varustelusta: Vielä ei olla osteltu muutamia bodyjä lukuunottamatta mitään. Onhan tässä vielä 5kk aikaa ja haluaisin välttää kaikkea turhaa ostomaniaa niin paljon kuin mahdollista. Enkä toisaalta ymmärrä esim. noista vaunuista yhtään mitään :D Miksi niitä on niin paljon erilaisia? Menee pää sekaisin kaikkien eri mallien ja muiden kanssa. Meillä on pieni auto ja asutaan hissittömän talon 4. kerroksessa. Pääasiallisesti kuljen itse kävellen tai bussilla. Autolla sitten mummola ym. reissut. Minkähänlaiset vaunut olisivat sopivat?

Oma napa: Rautakuuri täällä auttanut hyvin! Ei väsytä eikä huimaa enää läheskään niin paljon kuin aikaisemmin. Parantaa elämänlaatua kummasti. Renniellä ja pienemmillä ruoka-annoksilla sai närästyksen, röyhtäilyn ja pienen refluksin kuriin. Maanantaina olisi taas aika neuvolaan, niin saas nähdä onko paino tällä kertaa noussut. Toivottavasti ei ainakaan ole enää tippunut. Saankohan kuulla lapsen sydänäänet tällä neuvolakäynnillä, vaikka on ihan vaan terveydenhoitajan vastaanotto kyseessä?

Voikaa hyvin! <3

ila 17+3
 
Äippärahat mä en halua edellisen äitiysloman mukaan vaan haluan 2010 verotuksen mukaan eli jään tänä vuonna varhennetulle äippälomalle. Jos jää vasta vuoden vaihteen jälkeen lomalle saa vuoden 2011 verotuksen mukaisesti äippärahat. Hmmmm... pitänee kysyä kelasta tarvitseeko mitä tehdä.

Unettomuus vaivaa, mutta on aina vaivannut, joten ei liity raskauteen. Edellisissä raskauksissa tosin olen saanut sentään nukuttua normiyöt väsymyksen takia, mutta nyt on niin paljon kaikkea muuta puuhaa ja stressiä ettei nukkumisista tule mitään vaikka väsyttää. Tämän sanottuani menenkin päikkäreitä yrittämään =)

Maarit
 
Moikka kaikki!

En enää muista ketä piti onnitella eli onnittelut kaikille, joista tuntuu että niitä tarviivat;)

Viivi76 kyllä se ulkoilu kummasti piristää, mut ei tosiaan kannata viettää kuitenkaa pitkää aikaa kyykkien siellä sienimetsässä. Voin kertoo kokemuksesta, että paikat menee IHAN jumiin!! Keräsin eilen siis ite semmosen nelisen tuntia sieniä ja eihän siinä sen jälkeen mitään, mutta kun ilta koitti, ni rupes tuntumaan, etten meinannu päästä liikkumaan enää minnekään. Lantio, alaselkä, takareidet kaikki niin p****leen jumissa! Yölliset vessakäynnit oli varmaan aika koomisen näkösiä... Tänään vielä aamusta oli sitä jäykkyyttä, mutta on onneks päivän mittaan vähitellen hävinny muuten, mutta takareidet on edelleen niin jäykät, että ei tarvii ihan heti lenkille lähtee;) No, kyllä tämä tästä, tiiä vaikka tulis huomenna taas lähettyä sienestämään, mutta lyhemmäks ajaks.

Liikkeitä on nyt täällä tuntunu parisen viikkoo kunnolla ja tälläviikolla ihan päivittäin, istukka varmaan eessä kaikenlisäks. Mut tosiaan yleensä ne tuntuu istuessa alavatsalla tai köllötellessä tossa vähän ylempänä eli jossain navan alapuolella suunnilleen:heart::heart:

Ihon rasvaus on täälläkin tuttua puuhaa, kun olen myös atoopikko. Ei se onneks oo aikuisiällä ollu ollenkaan niin paha kuin nuorena eli ei tarvii päivittäin rasvailla, mut muutaman kerran viikossa kuitenki mielellään. Mahaa en kyllä oo normaalisti rasvannu, mut nyt oon sit ruennu tekee senkin, kun joinain päivinä tuntuu niin selvästi tuo mahanahan venyminen, niin se kyllä kutittaa.

(.) Minun raskaus on nyt myös puolivälissä!!:D Minun maha näyttäs olevan jo nyt samankokonen kun oli siinä kuvassa, jonka joku laitto edellisen raskauden lopusta, ei vaan tietenkään oo vielä niin ylhäällä.

Osaatteko te auttaa minua?! Kun minulla tuntuu toisinaan tuossa aikalailla navankohalla tai sen alla semmonen alaspäin suuntautuva kapea pitkittäinen "vihlaisu", se tuntuu vähän samalle kun suonenveto, jos se istukka on tossa eessä, niin se varmaan tuntuu sit siinä... en vaan keksi, että mitä ihmettä se on?! Maanantaina on onneks se rakenneultra, niin varmistuu se istukan paikkakin.

minä vaan -84 + juniori 20+0!!:heart::)
 

Yhteistyössä